Mistä tietää ajaessa, kummat päällä? Muutama kk ajeltu - 18-mallilla (Dynam.LEDit) ja en ole vielä keksinyt (voihan olla jotain rikkikin). Vaikea oli laittaa Passatin selkeä ja parempi valokatkaisin.
Moni muukin pikkuasia erilainen/ huonompi tässä esim. vaikka ovien lukituksen puuttuminen takaa ja takaluukun avaus.
Kun ajovalot on päällä niin sisällä on myös painikkeet valaistu.
Kun valokatkaisija on ”auto”-asennossa, niin ajovalojen merkki katkaisijassa loistaa, jos ovat päällä.
Hei
Kiitos vastauksista, tosin enpä silti oikein saanut selvyyttä asiaan. Toisen kommentoijan auto kai ainakin 3-v. uudempi eli voi olla jo eroa.
Voisiko joku laittaa valokuvan tai kommentoida (rautalangasta vääntäen) tämän kuvan perusteella. Minusta näyttää aina aika samalta tai ei ainakaan ole kovin selkeä juttu. Juuri kokeilin autokatoksessa kirkkaalla kelillä, kun usein ajovalot syttyy lähtiessä. Ja tarkoitan tilannetta nimenomaan/ lähinnä "valoisalla".
(https://i.ibb.co/G05mMtc/IMG-20230914-114458.jpg) (https://ibb.co/CzHL9Mh)
En tiedä juuri tästä autosta, mutta mulla on ollut useampia (volkkarikonsernin) autoja joissa valokatkaisijasta ei mitenkään näe ovatko ajovalot päällä, vaan se näyttää aina tuon kuvan mukaiselta.
On kyllä ollut sellaisiakin autoja joissa tuo ajovalojen symboli syttyy palamaan vihreänä silloin kun automatiikka sytyttää valot.
Joten eri automalleissa tämä toimii eri tavalla ja ilmeisesti nyt kysyjällä se toiminta on juuri tuo ettei valokatkaisijassa muutu mikään vaikka ajovalot syttyvätkin.
Tässä kuvan tilanteessa sinulla on ajovalot päällä. Jos pelkät päiväajovalot päällä, tuo symboli ei loista vihreänä, vaan on sammuksissa.
Lainaus käyttäjältä: gunman - 14.09.23 - klo:13:21
Tässä kuvan tilanteessa sinulla on ajovalot päällä. Jos pelkät päiväajovalot päällä, tuo symboli ei loista vihreänä, vaan on sammuksissa.
Tässäkin on sitten eroa automallien välillä. Minulla on ollut sellaisia autoja joissa tuo kuvassa vihreänä loistava symboli (joka on kai lähinnä parkkivalojen kuva) palaa silloin kun päivävalot ovat päällä.
Osassa sitten alimpana oleva ajovalojen symboli muuttuu vihreäksi kun ajovalot kytkeytyvät, osassa ei tapahdu mitään muutosta.
Lainaus käyttäjältä: M_M - 14.09.23 - klo:13:25
Tässäkin on sitten eroa automallien välillä. Minulla on ollut sellaisia autoja joissa tuo kuvassa vihreänä loistava symboli (joka on kai lähinnä parkkivalojen kuva) palaa silloin kun päivävalot ovat päällä.
Osassa sitten alimpana oleva ajovalojen symboli muuttuu vihreäksi kun ajovalot kytkeytyvät, osassa ei tapahdu mitään muutosta.
-Juurikin näin eli on kyllä aina vihreänä ja kuvassa päivävalot päällä. Miksei voitu siis vain laittaa samaa katkaisijaa (tai edes käyttää samaa logiikkaa) kuin Passatissa, joka selkeä ja sumuvalotkin paremmin!
Voikohan auton mahdollisilla koodauksilla olla vaikutusta tuohon?
Lainaus käyttäjältä: wsaarja - 14.09.23 - klo:13:49
Voikohan auton mahdollisilla koodauksilla olla vaikutusta tuohon?
Ehkä.. Tähän liittyen, juuri sain varmistettua (tätä epäillytkin), että autossa tosiaan palaa myös takavalot päivävalojen kanssa. On siis tehty joku viritys (vaikka auton historian perusteella en olisi uskonut) joskus jossain. Tällainen kytkentä ei kai pitäisi olla (merkkiliikkeen mukaan ja ei suostu tekemään) mahdollinen edes tehdä ja uutena ei ole näin varmasti ollut (Suomiauto).
Edelleen saa valokuvaa laittaa, jos jollain ihan vastaavassa Tigussa toimii tämä valokytkin erilailla, järkevämmin (=ei ole mikään Tojo tai Ford, missä usein laittomat valot/ vaaraksi muille. Automatiikka näissä tietysti toimii paremmin, edellyttäen, ettei "fiksu" kuski laita säätöjä perseelleen).
Huomasin vasta noin vuoden käytön jälkeen, että omassa Golf -18 autossa takavalot palaa aina myös päivävalojen kanssa. Joku muutos on tehty jossain joskus.
Lainaus käyttäjältä: Juusto - 14.09.23 - klo:17:20
Ehkä.. Tähän liittyen, juuri sain varmistettua (tätä epäillytkin), että autossa tosiaan palaa myös takavalot päivävalojen kanssa. On siis tehty joku viritys (vaikka auton historian perusteella en olisi uskonut) joskus jossain. Tällainen kytkentä ei kai pitäisi olla (merkkiliikkeen mukaan ja ei suostu tekemään) mahdollinen edes tehdä ja uutena ei ole näin varmasti ollut (Suomiauto).
Monessa Suomi-autossa tuo koodaus on luovutushuollossa tehty ennen asiakkaalle luovutusta, vähän jälleenmyyjästäkin kiinni. Täysin mahdollista eikä vaadi mitään kytkentöjä, testerillä koodattavissa.
Lainaus käyttäjältä: Juusto - 14.09.23 - klo:12:33
...
Voisiko joku laittaa valokuvan tai kommentoida (rautalangasta vääntäen) tämän kuvan perusteella. Minusta näyttää aina aika samalta tai ei ainakaan ole kovin selkeä juttu...
https://i.ibb.co/G05mMtc/IMG-20230914-114458.jpg (https://i.ibb.co/G05mMtc/IMG-20230914-114458.jpg)
Mun -21 Tigsussa näyttää tuolta kun ajovalot ovat päällä. Pelkillä päivävaloilla tuo vihreä ei pala. Päivävalojen yhteydessä takavalot ei pala.
Lainaus käyttäjältä: J_u_k_k_a - 15.09.23 - klo:07:28
Pelkillä päivävaloilla tuo vihreä ei pala. Päivävalojen yhteydessä takavalot ei pala.
Tuo vihreä parkkien merkkivalo luultavasti syttyy tai ei syty päivävaloilla ajettaessa juuri sen mukaan palavatko takavalot. Yleensä takavalot laitetaan päälle muuttamalla adaptaatiokanavia siten että auto sytyttää parkkivalot päivävalojen kanssa. Silloin syttyvät takavalot ja tietysti myös parkkivalojen merkkivalo valokatkaisijassa.
Lainaus käyttäjältä: M_M - 15.09.23 - klo:08:01
Tuo vihreä parkkien merkkivalo luultavasti syttyy tai ei syty päivävaloilla ajettaessa juuri sen mukaan palavatko takavalot. Yleensä takavalot laitetaan päälle muuttamalla adaptaatiokanavia siten että auto sytyttää parkkivalot päivävalojen kanssa. Silloin syttyvät takavalot ja tietysti myös parkkivalojen merkkivalo valokatkaisijassa.
Omassa superb:ssä takavalot palaa päivävalojen kanssa ja silti tuo vihreä merkkivalo syttyy vasta kun ajovalot syttyvät. Vaikea taitaa olla löytää tähän asiaan pitävää logiikkaa
Niin... ne takavalotkin kun saa koodattua palamaan useammalla tavalla. Se helpoin on pakottaa parkkivalot päälle.
Mutta niin oli mullakin seatissa tehty koodaus sorkkimalla yksittäisiä valokanavia. Tällöin auton näkökulmasta parkit eivät ole päällä päivävaloilla vaikka takavalot palavatkin. Silloin eivät päivällä pala myöskään rekisterikilven valot eivätkä mahdollisen perävaunun valot (tästä perävaunusta sen itse huomasinkin).
Eli joo, omasta mielestäni paras tapa on koodata takavalot palamaan noiden parkkivalojen kautta ja unohtaa sen jälkeen koko valokatkaisijan tuijottaminen. Takana palaa aina valot ja kyllä ne eteenkin sitten syttyy kun niitä tarvitaan, ei sille mitään merkkivaloja kaipaa.
Tiguanissa vm 2017 tämä käytännössä hoidettiin niin että ajovalot oli päällä syyskuusta huhtikuulle.
Valveutunut jälleenmyyjä tekee tuon koodauksen oma-aloitteisesti (yleensä maaseudulla toimiva firma).
Tuommosesta talviaika-asetuksesta en oo kuullutkaan. Miten tapahtuu käytännössä?
Tämähän olikin reilusti monitahoisempi kysymys kuin osasin olettaa ja vastauksia on tullut reilusti, kiitos kaikille.
Enpä tiennyt, että nykyään merkkaritkin (VW) tekisi takavalojen kytkentöjä ja en muista sellaisia nähneeni. Voihan olla erilaisia käytäntöjä maakunnissa ja ilmeisesti pienemmillä paikkakunnilla kytketään myös sumuvalot palamaan aina.. :)
Pitääpä tarkistaa vielä käyttäytyminen kärryn kanssa, mutta sanoisin, että kärryn valot palaa päivävaloillakin normaalisti.
Nimenomaan on kyse siitä, että kuskin pitäisi aina tietää, millaiset valot autossa on esim. kelin muuttuessa ja paikata automatiikan toimintaa, joka ei missään autossa toimi aina ja ikuisesti oikein! Itse ottaisin ehdottomasti ennemmin auton (kuten oma Passat), jossa ei pala takavalot aina, mutta automatiikka toimii lähes aina hyvin ja kuski myös tietää selkeästi, mitkä valot käytössä.
Takavalottumuudesta puhutaan paljon (ilman parannusta ongelmaan), mutta vaatii jo vähän enemmän kokemusta ja ymmärrystä, että ymmärtää myös (etu-) ajovalojen merkityksen heikomman näkyvyyden keleillä, tieliikennelain mukaisesti. Ja eiköhän lain määräykset perustu nimenomaan liikenneturvallisuuteen. Pahempi mälli voi tulla, jos ei havaitse autoa edestä päin. No eihän tätä asiaa ymmärrä edes monet ammatikseen jollain 70t tappovehkeillä ajavat. Katsokaa vaikka seuraavan (valoisan) kunnon sateen aikana.
Tietysti myös päivävaloissa on eroja ja ainakin isommat konsernin tuotteet on parempaa toteutusta, tosin esim. VW hybridien toteutus (alhaalla puskurissa) on selvästi huonompi kuin Tigu/ Passat polttiksilla (umpioissa).
Lainaus käyttäjältä: Juusto - 15.09.23 - klo:19:09
Nimenomaan on kyse siitä, että kuskin pitäisi aina tietää, millaiset valot autossa on esim. kelin muuttuessa ja paikata automatiikan toimintaa, joka ei missään autossa toimi aina ja ikuisesti oikein!
Takavalottumuudesta puhutaan paljon (ilman parannusta ongelmaan), mutta vaatii jo vähän enemmän kokemusta ja ymmärrystä, että ymmärtää myös (etu-) ajovalojen merkityksen heikomman näkyvyyden keleillä, tieliikennelain mukaisesti.
Lainaus käyttäjältä: bassek - 15.09.23 - klo:13:20
Tiguanissa vm 2017 tämä käytännössä hoidettiin niin että ajovalot oli päällä syyskuusta huhtikuulle.
Valveutunut jälleenmyyjä tekee tuon koodauksen oma-aloitteisesti (yleensä maaseudulla toimiva firma).
Tuossa omassa allekirjoitukseni atecassa palaa takavalot myös päiväajovalojen kanssa.
Tuo vihreä sympoli syttyy ajovalojen sytyttyä.
Tuohon, ettei aina tiedä mitkä valot ovat päällä, on hyvin yksinkertainen konsti.
Pitää sitä valokatkaisijaa vaikka siitä syyskuusta huhtikuulle oikealle käännettynä, niin ajovalot palavat aina.
Lainaus käyttäjältä: gunman - 16.09.23 - klo:10:24
Tuohon, ettei aina tiedä mitkä valot ovat päällä, on hyvin yksinkertainen konsti.
Pitää sitä valokatkaisijaa vaikka siitä syyskuusta huhtikuulle oikealle käännettynä, niin ajovalot palavat aina.
Näin toimi myös eräs tuttuni Hondan kanssa ja ihan jatkuvasti, sillä myös kesäaikaan voi tarvita ajovaloja. Tämäkin tietysti paljon parempi kuin vaarantaa liikennettä.
Toisaalta toinen "pilasi" Audin hienosti toimivan ajovaloautomatiikan kytkemällä aina parkit (vai päivävalot), koska ei halunnut ajovalojen syttyvän p-halliin ajaessa "turhaan". Kolmas ajaa uudehkolla Fordilla ilman automatiikkaa ja samoin siten myös tietoisesti ilman valoja tunnelissa. Meitä on niin moneen junaan..
Tästä ei kuitenkaan ollut kysymys, vaan miten voi saksalaisessa laatuautossa toiminta olla näin hazardia. Aiemmalla kokemuksella konsernin tuotteista en uskonut tällaisen olevan mahdollista. Ehkä sunnittelija oli palkattu jostain ranskasta, japanista tai ruotsista, kun siellä ei näitä asioita kai oikein osata! Eikä nyt ole mikään "ameriikan temppu" kai saada tätä asiaa kunnolla hoidettua. Olisi vaikka Tigun suunnittelijat kysyneet kahvipöydässä hiukan vinkkiä Passatin suunnittelijoilta!
Ihan manuaalisesti siis itsekin pidin ajovalot päällä. ;D
Tosin "talviaikakoodaus" olisikin ihan loistava idea automaationikkarille!
Koko auto-asento on nykyisin turha kun ledit kuluttaa mitättömän määrän sähköä.
Niistä auton omista valikoista kannatta laittaa asetus, että kun pyyhkijät on toimivat syttyy ajovalot.
Lainaus käyttäjältä: bassek - 18.09.23 - klo:14:43
Ihan manuaalisesti siis itsekin pidin ajovalot päällä. ;D
Tosin "talviaikakoodaus" olisikin ihan loistava idea automaationikkarille!
Koko auto-asento on nykyisin turha kun ledit kuluttaa mitättömän määrän sähköä.
Ei se auto-asento mikään turha ole. Jos päivävalot riittää, on ajovaloja turha käyttää. Ledienkin tunnit tulee jossain kohtaa täyteen, ja korjaaminen ei välttämättä ole ihan halpaa.
Lainaus käyttäjältä: KTN - 18.09.23 - klo:20:35Ei se auto-asento mikään turha ole. Jos päivävalot riittää, on ajovaloja turha käyttää. Ledienkin tunnit tulee jossain kohtaa täyteen, ja korjaaminen ei välttämättä ole ihan halpaa.
Pois lukien kirkkaana kevätpäivänä, jos takavalot ei pala ja lumi pölisee perässä
Minun mielestä logiikka on hyvin selkeä ja toimii juuri niin kuten auton käyttöoppaassa on kuvattu ja kerrottu. Näin siis toimii ainakin VW Passat B8 2019 2.0 TDI autossa.
- AUTO: Automaattinen ajovalokytkentä: Ajovalot kytkeytyvät päälle/pois valaistus- ja sääoloista riippuen.
- Seisontavalot: Seisontavalot ja päiväajovalot päällä. Valokytkimen merkkivalo palaa vihreänä.
- Lähivalot: Lähivalot päällä. Merkkivalo palaa vihreänä.
Päiväajovalot
Auton varusteluun mahdollisesti kuuluvat päiväajovalot voivat parantaa auton näkymistä liikenteessä päiväsaikaan. Päiväajovalot syttyvät aina, kun virta kytketään ja valokytkin on asennossa 0, seisontavalot tai AUTO (havaittu valoisuutta).
Automaattinen ajovalokytkentä (AUTO)
Kun automaattinen ajovalokytkentä on päällä, auton valot sekä mittariston ja kytkimien valot kytkeytyvät valaistusoloista riippuen päälle/pois. Valojen ollessa päällä AUTO-merkkivalo palaa keltaisena.
Kuvakaappaus käyttöoppaasta valojen toiminnasta, https://ibb.co/WGDcvv0 (https://ibb.co/WGDcvv0)
Eli, käytännössä AUTO-asetuksella toimii seuraavasti:
- Päivällä (valoisaan aikaan) seisontavalot ja päiväajovalot on päällä. Valokytkimen seisontavalo merkkivalo palaa vihreänä.
- Iltapäivästä (hämärtyessä) syttyy myös lähivalot. Valokytkimen lähivalo merkkivalo palaa vihreänä.
Se, että kuinka herkästi lähivalot syttyy niin asetusta pystyy säätämään infotainment CAR->Asetukset->Valot valikosta (Early|Normal|Late, Aikaisin|keskimäär.|Myöhään). Lisäksi on valinta lähivalojen automaattiselle syttymiselle sateella.
Kuvasin videon miten nuo valokatkaisimen vihreät valot syttyy AUTO-asetuksella. Ensin on päällä päiväajovalot ja kun ajan autokatokseen niin n. 12 sek. kohdalla syttyy myös lähivalot, kts. video https://youtube.com/shorts/HiQrkyVaUmk?si=cqNZYf9ClPatkJfd.
Lisäksi lähivalojen syttymisen/niiden päällä olemisen huomaa selkeästi mittariston, kytkimien ja navigaattorin valaistuksen käyttäytymisestä (day/night mode).
Kannattaa tsekata mitä auton käyttöoppaassa sanotaan, https://userguide.volkswagen.de/public/vin/login/fi_FI