VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Golf VII (12-) => Aiheen aloitti: baobap - 18.04.22 - klo:15:02

Otsikko: Golf 7:n nosto halvalla hallitunkilla / Jack-Pad?
Kirjoitti: baobap - 18.04.22 - klo:15:02
Onko kellään kokemusta esim Bilteman Jack-Padeista (Kovakumista valmistettu nostotyyny) Golfin tunkkaamisen apuna?  Toimiiko/suojaako painumiselta, kun nostaa sen kantin kohdalta, johon auton oma tunkki on tarkoitettu? 
Otsikko: Vs: Golf 7:n nosto halvalla hallitunkilla / Jack-Pad?
Kirjoitti: Hanksi - 18.04.22 - klo:15:21
Kestää nostaa siitä vahvikkeesta, johon auton omakin tunkki tulee. Itsellä käytössä hallitunkki ja pehmikkeenä Bilteman nostotyyny.

Viime syksynä hätäisesti renkaita vaihtaessa en huomannut, että tunkki ei mennyt tarpeeksi pitkälle auton alle, vaan helmavahvikkeen kohdalla oli pelkästään nostotyyny (tunkki itsessään nosti siis vahvikkeen vierestä). Sitähän tyyny ei kestänyt, vaan leikkaantui vahvikkeen kohdalta poikki, jolloin auton paino jäi helman varaan. Lopputuloksena lommo ja vähän vitutusta.
Otsikko: Vs: Golf 7:n nosto halvalla hallitunkilla / Jack-Pad?
Kirjoitti: fixed - 18.04.22 - klo:16:18
Jos helmasta nostaa, niin hyvä olisi olla jonkinmoinen urallinen jack-pad. Liian monta autoa nähnyt missä helmat mutkalla/ruosteessa, kun nostettu milloin minkäkinlaisilla "pehmikkeillä".

https://masco.fi/tuote/tunkin-kumityyny-uralla-f1-rp500/ (https://masco.fi/tuote/tunkin-kumityyny-uralla-f1-rp500/)

https://www.fruugo.fi/auton-kumi-jack-pad-runko-suoja-suoja-suojus-adapteri-jacking-levylevy-tyokalu-jack-pad-tyyny/p-73472402-147610456?language=fi&ac=croud&gclid=EAIaIQobChMI377cuNad9wIVmgWiAx2uzA_GEAQYAiABEgIZBPD_BwE (https://www.fruugo.fi/auton-kumi-jack-pad-runko-suoja-suoja-suojus-adapteri-jacking-levylevy-tyokalu-jack-pad-tyyny/p-73472402-147610456?language=fi&ac=croud&gclid=EAIaIQobChMI377cuNad9wIVmgWiAx2uzA_GEAQYAiABEgIZBPD_BwE)
Otsikko: Vs: Golf 7:n nosto halvalla hallitunkilla / Jack-Pad?
Kirjoitti: tumtum - 18.04.22 - klo:18:53
Tätä käyttäny itse ja paljon toimivampi ja kestävempi kuin mitkää lelut
https://www.racelook.fi/detail/index/sArticle/1361514 (https://www.racelook.fi/detail/index/sArticle/1361514)
Otsikko: Vs: Golf 7:n nosto halvalla hallitunkilla / Jack-Pad?
Kirjoitti: 9987 - 18.04.22 - klo:19:42
Kunnon kuminen suojaksi. Levystä tai tunkkivalmistajan valikoimista.

PU polyuretaanisia yleensa noissa biltemoissa ym mutta markkinoidaan kumina, se menee kovaksi, halkeaa.

Otsikko: Vs: Golf 7:n nosto halvalla hallitunkilla / Jack-Pad?
Kirjoitti: Mikey - 18.04.22 - klo:20:25
Minusta se alapaarteen vahvike näyttää niin jämäkältä, että tarvitseeko se mitään pädiä väliin?
Otsikko: Vs: Golf 7:n nosto halvalla hallitunkilla / Jack-Pad?
Kirjoitti: LaHo - 18.04.22 - klo:20:41
Jääkiekko toiminut hyvin useissa autoissa.
Otsikko: Vs: Golf 7:n nosto halvalla hallitunkilla / Jack-Pad?
Kirjoitti: a_jaba - 18.04.22 - klo:20:51
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 18.04.22 - klo:20:25
Minusta se alapaarteen vahvike näyttää niin jämäkältä, että tarvitseeko se mitään pädiä väliin?

Ei tarvii.

Minä olen vaihtanut aina renkaat itse (pl. nykyinen työsuhdeauto) ja aina nostanut kunnollisella tunkilla ilman mitään uritettua kiekkoa. Tunkin mukana tullutta tasaista kumikiekkoa olen käyttänyt. Yhdenkään auton helman pokkaus ei ole vaurioitunut. Autojen iät olleet 3-12v.

25v vanhassa corollassa varmaan helma niin rapea että siitä ei kannata nostaa, tosin siinä ei varmaan edes urakiekko auta.

Jos on kunnon tunkki tasaisella alustalla niin "urakiekko" on kyllä turhaa hifistelyä.
Otsikko: Vs: Golf 7:n nosto halvalla hallitunkilla / Jack-Pad?
Kirjoitti: Mikey - 18.04.22 - klo:20:56
^kaksi Fordia on ollut talossa, ja molemmissa autoa oli mahdotonta nostaa helmasta aiheuttamatta autolle vahinkoa.
Otsikko: Vs: Golf 7:n nosto halvalla hallitunkilla / Jack-Pad?
Kirjoitti: a_jaba - 18.04.22 - klo:21:06
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 18.04.22 - klo:20:56
^kaksi Fordia on ollut talossa, ja molemmissa autoa oli mahdotonta nostaa helmasta aiheuttamatta autolle vahinkoa.

Minulla myös ollut fordeja. Focus mk1 oli 12v ja 255tkm vanha kun myin sen ja helmat oli hyvässä kunnossa. Toi mallihan oli tunnettu hyvin ruostuvana laitteena. Omaani ei tehty koko aikana mitään korikorjausta eikä katsastumies ikinä huomauttanut mistään koriin liittyvästä. Joku maanantai kappale ilmeisesti kun ei ruostunut  :D

Tunkkasin sitäkin aina ilman urakiekkoa..
Otsikko: Vs: Golf 7:n nosto halvalla hallitunkilla / Jack-Pad?
Kirjoitti: seppotaas - 19.04.22 - klo:08:05
Edestä olen nostanut alatukivarren takapäästä ja takaa alatukivarresta jousen alta. Ei ole tarvinut miettiä tuleeko lommoja.
Otsikko: Vs: Golf 7:n nosto halvalla hallitunkilla / Jack-Pad?
Kirjoitti: nalle80 - 19.04.22 - klo:08:15
Itse olen tehnyt tollaseen perus Biltema/Motonet Padiin sahan ja puukon avulla sopivan uran, jolla sopii siihen auton nostokohtaan keskelle. Toimii suht hyvin, pitää vaan katsoa että tunkki on keskellä Padia.
Otsikko: Vs: Golf 7:n nosto halvalla hallitunkilla / Jack-Pad?
Kirjoitti: vzv - 19.04.22 - klo:15:16
Lainaus käyttäjältä: tumtum - 18.04.22 - klo:18:53
Tätä käyttäny itse ja paljon toimivampi ja kestävempi kuin mitkää lelut
https://www.racelook.fi/detail/index/sArticle/1361514 (https://www.racelook.fi/detail/index/sArticle/1361514)

Ã,,äni tälle, todella tarkoitukseensa tehdyn oloinen tuote.

Edellistä VAGginetta nostin jollain Motonetin padeilla, ja helma leikkasi auton painolla padiin niin, että viimeistään kahden renkaanvaihdon jälkeen padi oli entinen.
Otsikko: Vs: Golf 7:n nosto halvalla hallitunkilla / Jack-Pad?
Kirjoitti: patruuna22 - 19.04.22 - klo:15:48
https://1drv.ms/u/s!AjVcVa-PAIkMiUYPQ8FBrkEt9J7v

Tuolla on menty noin 20 vuotta kaikki merkit. Vaneri alusta estää kiekkoa rikkoutumasta.
Otsikko: Vs: Golf 7:n nosto halvalla hallitunkilla / Jack-Pad?
Kirjoitti: Hesse - 19.04.22 - klo:16:38
Minulla oli alunperin 100 mm jack-pad, mutta sain sillä lommon auton helmaan, kun tunkki ei ollut aivan keskellä. Todella pehmeät nykyautojen helmat, Golf V ei olisi ollut milläskään. Seuraavaksi ostin Bilteman urallisen kumin, jota ei näytä enää olevan myynnissä, ja joka oli aivan liian huteran tuntuinen. Nykyisin mennään Motonetin tunkkia varten tehdyllä matalalla kumilla.
Otsikko: Vs: Golf 7:n nosto halvalla hallitunkilla / Jack-Pad?
Kirjoitti: Hibah - 19.04.22 - klo:21:51
En ole montaa kertaa eläissäni uskaltanut nostaa siitä millin paksusta helmapokkauksesta uutta tai vanhaa autoa. Mielummin kumarrun kunnolla pää lattiaan ja etsin sieltä pohjasta jonku tukevamman näköisen palkin, josta nostan. Autoista en juurikaan ymmärrä, mutta kyllähän siellä jotain runkopalkin näköisiä tämmöinen noviisikin osaa erottaa ja hyvin on kestänyt niistä nostella. Täytyy tietysti katsoa, ettei jää jarruputkia tms. johtoja väliin.
Otsikko: Vs: Golf 7:n nosto halvalla hallitunkilla / Jack-Pad?
Kirjoitti: seppotaas - 20.04.22 - klo:08:00
Yksi hyvä ja edeullinen "jack-pad" on jääkiekko, rälläkällä vaan sopiva kolo siihen.
Otsikko: Vs: Golf 7:n nosto halvalla hallitunkilla / Jack-Pad?
Kirjoitti: vmp - 20.04.22 - klo:09:27
Lainaus käyttäjältä: Hibah - 19.04.22 - klo:21:51
En ole montaa kertaa eläissäni uskaltanut nostaa siitä millin paksusta helmapokkauksesta uutta tai vanhaa autoa. Mielummin kumarrun kunnolla pää lattiaan ja etsin sieltä pohjasta jonku tukevamman näköisen palkin, josta nostan. Autoista en juurikaan ymmärrä, mutta kyllähän siellä jotain runkopalkin näköisiä tämmöinen noviisikin osaa erottaa ja hyvin on kestänyt niistä nostella. Täytyy tietysti katsoa, ettei jää jarruputkia tms. johtoja väliin.

Golfissakin on puoli senttiä paksut vahvikkeet helmapokkauksessa sekä edessä että takana käyttöohjekirjan osoittamissa paikoissa. Kestää nostaa ihan millä vaan pehmustelematta kunhan viitsii vilkaista auton alle eikä laita sitä tunkkia helman reunaan vaan sisemmäksi sen vahvikkeen kohdalle.
Otsikko: Vs: Golf 7:n nosto halvalla hallitunkilla / Jack-Pad?
Kirjoitti: baobap - 21.04.22 - klo:18:57
Kiitos vastauksista.  Hain Biltemasta padin, mutta se oli aivan turha.  Tunkki oli helpompi asettaa oikealle kohdalle ilman padia.  Ongelman aiheutti jonkin verran upottava sorapiha ja tunkin rajallinen nostokorkeus, mutta sopivan levyn tunkin alle asettamalla homma onnistui  :)