VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Yleinen VAG-keskustelu => Aiheen aloitti: mfroberg - 20.03.22 - klo:16:23

Otsikko: Lapsilukko-ongelma, vinkkejä?
Kirjoitti: mfroberg - 20.03.22 - klo:16:23
Potilas on VW Tiguan Allspace 2018 jonka takaovien lapsilukot ovat päällä eli takaovia ei saa auki sisäkahvoista. Tämä on selvää. Mutta jumppasimme tovin näiden kanssa saamatta lapsilukkoja pois. Ohjekirja(juu, luettu) sanoi että avaimella käännetään niitä namiskoita ovien päädystä kun ovi on auki ja siinä oli hyvä kuva mitä kääntää ja minne päin. Näin tehtiin mutta ei auttanut, ovia ei saa auki sisältä. Kun ensin kääntää namiskan oikeaan asentoon ja sitten vetää sisäkahvasta kääntyy namiskan taas siihen lukkoasentoon. Tämä oli helppo todeta oven ollessa auki ja avain oli vielä siinä kääntönamiskan sisällä niin sormissa huomasi avaimen kääntyvä takaisinpäin kun sisäkahvasta veti. Toivottavasti sepustuksestani ymmärtää jotain.

Nyt kysynkin onko jollain antaa vinkkiä missä vika voisi olla tässä tapauksessa? Onko jotain mitä itse voisi vielä tehdä/kokeilla homman ratkaisemiseksi? Appiukolle mainitsin asiasta niin hän muisteli että heidän Q3:sta piti ohjelmoida jotenkin lapsilukkoihin liittyen. Voiko tässä olla jotain ohjelmallista eikä niinkään mekaanista ongelmaa?
Otsikko: Vs: Lapsilukko-ongelma, vinkkejä?
Kirjoitti: M_M - 20.03.22 - klo:16:35
Eihän autossa suinkaan ole sähköisiä lapsilukkoja? Niitä käytetään kuskin ovessa olevilla painikkeilla, molemmille takaoville on omansa joka lukitsee kyseisen oven ja poistaa lasinnostimen nappulan käytöstä.

Mikäli kuskilla on vain yksi nappula josta mykistetään samalla kertaa molempien takaovien ikkunat, niin sitten lapsilukot eivät ole sähköiset ja ongelmaa pitää ratkoa jostain muualta.
Otsikko: Vs: Lapsilukko-ongelma, vinkkejä?
Kirjoitti: a_jaba - 20.03.22 - klo:20:27
Ensimmäisenä itselle tulee mieleen että avain on nyt väärässä reijässä. Jos on peristeiset mekaaniset lapsilukot niin siellä on kaksi reikää, toisesta käytetään lapsilukkoa ja toisesta voidaan laittaa ovi mekaanisesti lukkoon jos keskuslukko ei toimi.

Oven lukkoon laittaminen toimii vielä juuri kuten mfroberg kuvailee eli jos laitat oven lukkoon niin sisäkahvan vetäminen avaa oven lukituksen (avain kääntyy takaisin). Kaiken lisäksi lukitus toimii näin vaikka siellä olisi lapsilukko päällä eli vaikka sisäkahva ei avaa ovea niin se kuitenkin kääntää ovesta lukon pois päältä. Huonosti ehkä selitetty, toivottavasti logiikka kuitenkin tuli selväksi.

Eli ei kun etsimään ovesta toista avaimen reikää  :)
Otsikko: Vs: Lapsilukko-ongelma, vinkkejä?
Kirjoitti: mfroberg - 21.03.22 - klo:14:21
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 20.03.22 - klo:20:27
Ensimmäisenä itselle tulee mieleen että avain on nyt väärässä reijässä. Jos on peristeiset mekaaniset lapsilukot niin siellä on kaksi reikää, toisesta käytetään lapsilukkoa ja toisesta voidaan laittaa ovi mekaanisesti lukkoon jos keskuslukko ei toimi.

Oven lukkoon laittaminen toimii vielä juuri kuten mfroberg kuvailee eli jos laitat oven lukkoon niin sisäkahvan vetäminen avaa oven lukituksen (avain kääntyy takaisin). Kaiken lisäksi lukitus toimii näin vaikka siellä olisi lapsilukko päällä eli vaikka sisäkahva ei avaa ovea niin se kuitenkin kääntää ovesta lukon pois päältä. Huonosti ehkä selitetty, toivottavasti logiikka kuitenkin tuli selväksi.

Eli ei kun etsimään ovesta toista avaimen reikää  :)

Suurkiitos tästä kommentista! Asia oli juuri niin kuin kerroit, siellä oli toiset reiät ovien _sisäpuolella_ pellissä joista homma hoitui. Ne reiät joiden päällä oli kumitulppa jossa ura tosiaan lukitsivat ovet, huomasin sen eilen kun oven ulkoa auki saaminen vaati keskuslukon aukaisemista. Miksi sitten itsepintaisesti koetin vääriä reikiä, no siksi että ohjekirjan kuvat yksiselitteisesti viittasivat niihin eikä muista ollut edes mainintaa.

Kiitos vielä kerran.
Otsikko: Vs: Lapsilukko-ongelma, vinkkejä?
Kirjoitti: mfroberg - 21.03.22 - klo:14:22
Lainaus käyttäjältä: M_M - 20.03.22 - klo:16:35
Eihän autossa suinkaan ole sähköisiä lapsilukkoja? Niitä käytetään kuskin ovessa olevilla painikkeilla, molemmille takaoville on omansa joka lukitsee kyseisen oven ja poistaa lasinnostimen nappulan käytöstä.

Mikäli kuskilla on vain yksi nappula josta mykistetään samalla kertaa molempien takaovien ikkunat, niin sitten lapsilukot eivät ole sähköiset ja ongelmaa pitää ratkoa jostain muualta.

Kiitos tästäkin vinkistä, jos autoni olisi uudempi olisi asia juuri noin.