VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Transporter T4 => Aiheen aloitti: ristosu - 10.07.21 - klo:10:05

Otsikko: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: ristosu - 10.07.21 - klo:10:05
Tämä onkin jo aika pitkä tarina. Ostin auton kesäkuun alussa. Se oli seisonut puolisen vuotta. Lähti kuitenkin hyvin käyntiin, ja toimi joitakin kymmeniä kilometrejä. Sitten ei yhtäkkiä enää. Pyörittää vaan.

Ensin vaihdettiin polttoainepuolen osat: pa-suodatin, pa-pumppu, pa-paineensäädin. Sitten sytytyspuolen: sytytysvahvistin, puola, hall-anturi. Moottorinohjausboksi on vielä vaihtamatta, ja epäilykset kohdistuvat nyt siihen. Päällisin puolin piirilevy näyttää ehjältä.

Löysin boksin liittimen kuvauksen: http://guldstrand.no/onewebmedia/2010-08-06%20AGG%20engine%20wiring%20ECU%20T68.pdf (http://guldstrand.no/onewebmedia/2010-08-06%20AGG%20engine%20wiring%20ECU%20T68.pdf) (4-sylinteriselle, mutta tuskin haittaa). Sitä jäin miettimään, että onko tässä ajonestoboksia? En ole löytänyt. Joka tapauksessa tuohon napaan 43 tulee 12 V, kun virrat laittaa päälle. Toinen, mitä en ole löytänyt, on diagnoosipistoke. VAG1551?

Kaikki ajatukset ja vinkit ovat tervetulleita.
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: ristosu - 12.07.21 - klo:10:39
Nyt suurin epäilty on kampiakselin asentotunnistin (023 906 433 A ABE). Ongelma on vaan, että niitä ei tunnu löytyvän mistään. Bensakoneet taitavat olla aika harvinaisia. Mahtaisiko dieselin vastaava kelvata?
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: Larmatin - 12.07.21 - klo:18:59
Vastaavista dieseleistä johtosarja oli usein syyllinen. Sen kunnon ite katsoisin eka siitä koneen etupuolelt alhaalta..
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: ristosu - 20.07.21 - klo:10:10
Johdot vaikuttavat ehjiltä, ainakin päällepäin, ja yleismittarilla mitaten. Olen nyt kokeillut kahdella eri asentotunnistimella, tyyppiä 075 906 433 C, mutta ei toimi. Kipinää ei tule.
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: o.b. - 20.07.21 - klo:11:57
Hae 023 906 433 A merkkarilta. Maksaa noin 102â,¬ ja on ainakin sitten oikea osa. 075 906 433 C on ACV ja AJT-moottoreille.
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: ristosu - 21.07.21 - klo:14:16
Ehkä se täytyy tehdä. Olin sitä jo tekemässäkin, mutta kun alkoivat puhua kahden viikon toimitusajasta (classic parts), niin ajattelin oikaista. Mutta eihän kiireellä hyvää tule.
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: ristosu - 22.07.21 - klo:19:59
Hmm, kysyin merkkikorjaamolta: 1-1,5 vk, 200 â,¬, Saksasta.
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: o.b. - 22.07.21 - klo:23:19
Lainaus käyttäjältä: ristosu - 22.07.21 - klo:19:59
Hmm, kysyin merkkikorjaamolta: 1-1,5 vk, 200 â,¬, Saksasta.
Etka kyllä ilmoittaa hinnaksi noin 102â,¬. Kannattaa ehkä soittaa toiseenkin merkkiliikkeeseen ???
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: ristosu - 16.08.21 - klo:17:10
No niin, tilasin nyt sitten itse suoraan classic partsilta sen anturin (023 906 433 A), ja se ratkaisi ongelman. Hinnaksi tuli posteineen 160 â,¬.
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty lämpimänä
Kirjoitti: ristosu - 29.08.21 - klo:10:16
Ilo jäi hyvin lyhyeksi: nyt käynnistyy hyvin kylmänä, ja pysyy käynnissä, mutta kun yrittää käynnistää lämpimänä, käy vain muutaman sekunnin yskien.

Uusi polttoainepumppu pitää outoa ininää, mutta tuskin aiheuttaa tätä ongelmaa.

Diagnoosipistoke löytyi kojetaulusta. Se näyttää hiukan erilaiselta kuin normaali ODB2:
(https://i.ibb.co/09K0Ctw/IMG-1707.jpg) (https://ibb.co/n1BX7CW)
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: o.b. - 29.08.21 - klo:11:47
Kyllä tuo ihan normaalipistoke on. Piuhan päähän vaan ja vikakoodeja katsomaan. Jos ne ei paljasta mitään, niin sitten katsomaan, mitä moottorin lämpötila-anturi kertoo. Mittaristolle on yleensä oma anturi, joten se ei kerro koko totuutta.
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: ristosu - 29.08.21 - klo:11:59
Mikäli nyt oikein arvaan, mootorin lämpötila-anturi on tuossa vesipumpun lähellä, jäähdyttimeltä tulevan paksun letkun juuressa. 21 °C:ssa antaa 1640 ohmia.
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: ristosu - 29.08.21 - klo:13:41
Käytin autoa tyhjäkäynnillä hetken (lämpömittari lähti juuri liikkeelle), ja mittasin vastuksen: 800 ohmia, ja laskee. Suunta on kyllä mielestäni oikea.
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: ristosu - 31.08.21 - klo:09:35
Yksi vikakoodi löytyi:

00515 Hall-anturin signaali katkonainen.

En ole lainkaan varma, että tämä liittyy asiaan.
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: o.b. - 31.08.21 - klo:11:06
Lainaus käyttäjältä: ristosu - 31.08.21 - klo:09:35
Yksi vikakoodi löytyi:

00515 Hall-anturin signaali katkonainen.

En ole lainkaan varma, että tämä liittyy asiaan.
Liittyy hyvinkin käynnistykseen. Ilman tuota nokka-akselin asennon tietoa ECU ei voi tietää, ottiko sylinteri juuri raikasta ilmaa sisäänsä vai puhalsiko pakokaasuja ulos. ECU joutuu siis arpomaan ja siitä huono käynnistyvyys. Pitkän sahaamisen sijaan kannattaakin kokeilla sammuttaa virrat ja yrittää käynnistää uudelleen.

Kylmänä anturi voi hyvinkin toimia, mutta pätkii sitten lämmettyään.
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: Larmatin - 01.09.21 - klo:09:41
Lainaus käyttäjältä: ristosu - 31.08.21 - klo:09:35
Yksi vikakoodi löytyi:

00515 Hall-anturin signaali katkonainen.

En ole lainkaan varma, että tämä liittyy asiaan.

Monessa tuon ikäluokan autossa tulee hall anturin koodia jos auto ei käy. Se on normaali ilmiö. anturi ei pyöri(kun auto ei käy) niin ei signaalia ja sitten tulee tuo koodi.
En satavarmasti sano onko tämä kyseinen koodi vika vai ominaisuus.
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: o.b. - 01.09.21 - klo:09:58
Muistaakseni tuo vikakoodi katoaa kun moottorin käynnistää. Mielestäni olen törmännyt siihen vain vanhoissa bensakoneissa. Yksi 2.5 T4 kävi äsken pihassa vikakoodin luvussa ja siinä ei tuota vikakoodia ollut.
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: ristosu - 17.10.21 - klo:22:22
Itse olisin taipuvainen uskomaan, että tuo Hall-anturin vikakoodi on paremminkin seuraus kuin syy.

Eikö ole kuitenkin niin, että jos anturi pätkisi läpimänä, kone sammuisi? Mutta sitä se ei tee, vaan toimii jopa hyvin. Ja kylmänä se käynnistyykin hyvin.

Lämpimänäkin se siis käynnistyy heti, mutta sammuu pari sekuntia myöhemmin. Tämä viittaa mielestäni johonkin, jolla on merkitystä nimenomaan tuossa heti käynnistyksen jälkeen, mutta ei sitten enää myöhemmin.
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: o.b. - 17.10.21 - klo:23:11
Lainaus käyttäjältä: ristosu - 17.10.21 - klo:22:22
Eikö ole kuitenkin niin, että jos anturi pätkisi läpimänä, kone sammuisi? Mutta sitä se ei tee, vaan toimii jopa hyvin. Ja kylmänä se käynnistyykin hyvin.
Ei sammu kesken ajon kun ECU tietää, mikä tahti on menossa. Kampiakselin asentoanturi on kuitenkin vielä hengissä. Ilman sen tietoa moottori sammuu.
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: ristosu - 01.11.21 - klo:21:09
Mittasin nyt tuota Hall-anturin signaalia skoopilla.

Siinä on hyvin nopeita jännitepiikkejä, ei varsinaisia hampaita. Niitä on sekä ylös- että alaspäin. Kun en tiedä kierroslukua, en osaa varmasti sanoa, montako niitä tulee kierroksella, mutta arvioisin, että useampia kuin yksi kuitenkin.

Se kupin, joka siinä katkoo sitä magneettikenttää virranjakajassa, reunassa on muistaakseni vain yksi lyhyt lovi, ehkä sentin luokkaa.

Olisi kiva tietää, minkä muotoinen ja taajuinen sen signaalin pitäisi olla. Hall-anturi on kuitenkin uusi, joten sen luulisi olevan kunnossa.
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: ristosu - 02.11.21 - klo:13:07
Kuten alla olevassa kuvassa näkyy, siinä on sittenkin ihan selviä hampaita, n. 125 ms välein, eli vastaisi 960 r/min., mikä kuulostaa aika uskottavalta. Kuvassa näkyy myös jonkinlaisia häiriöpiikkejä, mikä aiheuttaa ilmeisesti sen, että skoopin liipaisu ei pysy oikein paikallaan.
(https://i.ibb.co/74pSyFQ/IMG-1949.jpg) (https://ibb.co/3zFThHv)
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: Larmatin - 02.11.21 - klo:13:43
Lainaus käyttäjältä: ristosu - 01.11.21 - klo:21:09
Mittasin nyt tuota Hall-anturin signaalia skoopilla.

Siinä on hyvin nopeita jännitepiikkejä, ei varsinaisia hampaita. Niitä on sekä ylös- että alaspäin. Kun en tiedä kierroslukua, en osaa varmasti sanoa, montako niitä tulee kierroksella, mutta arvioisin, että useampia kuin yksi kuitenkin.

Se kupin, joka siinä katkoo sitä magneettikenttää virranjakajassa, reunassa on muistaakseni vain yksi lyhyt lovi, ehkä sentin luokkaa.

Olisi kiva tietää, minkä muotoinen ja taajuinen sen signaalin pitäisi olla. Hall-anturi on kuitenkin uusi, joten sen luulisi olevan kunnossa.

Se on sylinteritunnistus vain se lovi ja tulee tosiaan yksi katkos per kierros jakajassa. kanttiaalto tietty tulee mutta jännitetasosta ei tietoa. ehkä 10v tai 5v.
Jakajaa kun mittaa niin pieniä häiriöitä näkyy helposti kun siellä on kipinöitä liikkeellä.
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: ristosu - 30.11.21 - klo:09:22
Sain nyt hankittua tuollaisen OBDeleven-laitteen. Se löytää kaksi vikakoodia: 01176 (ajonesto) ja 00532 (turvatyyny). Aloin miettiä, voisiko tuo ensimmäinen selittää käynnistysongelmat (lämpimänä).
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: ristosu - 04.02.22 - klo:14:27
Tilanne parani, kun ilmat kylmenivät ja käynnistin uusittiin. Kumpi sitten vaikutti asiaan? Mutta edellenkin se lämpimänä käynnistyminen saattaa epäonnistua, eli auto sammuu samantien.
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: Jultsu - 04.02.22 - klo:14:30
Lainaalämpimänä käynnistyminen saattaa epäonnistua,
Lainaaeli auto sammuu samantien.


Ei kannata nyt sotkea noita termejä kun ne ovat kaksi aivan eri asiaa ja ongelmaa. Auto siis käynnistyy, joka kerta, ja sammuu aina sekunnin kuluttua? Tällöin kyseessä mitä suurimmalla todennnäköisyydellä ajonesto.
Otsikko: Vs: T4 2.5 -98 (AET) ei käynnisty
Kirjoitti: ristosu - 04.02.22 - klo:14:38
Kyllä, juuri näin.