VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Golf VII (12-) => Aiheen aloitti: Nordictribe - 28.06.21 - klo:17:29

Otsikko: Golf MK 7.5 1.0 TSI 110 HP vs Golf MK 7.5 1.5 TSI EVO 150 HP
Kirjoitti: Nordictribe - 28.06.21 - klo:17:29
Tervehdys!

Olen käynyt forumia läpi aiheita sivuten, mutta varsinaisesti tähän facelift-Golfien moottorien suoraan vertailuun en ole löytänyt vastauksia.

Olen hankkimassa ensimmäistä autoa ja Golfia verrattain  pian. Kysyisin mielipiteitänne ja kokemuksianne siitä, että kannattaako katsoa suosiolla tehokkaampaa ja kovempivääntöistä 1.5-litraista, vai pärjääkö suomalaisessa liikenteessä oikeasti murheitta tuolla 1.0-litraisella kolmisylinterisellä moottorilla?

Kovasti olen kuullut yhtäältä vakuutteluja siitä, että tällä 1.0-litraisella pärjäisi Suomessa mukavasti tilanteessa kuin tilanteessa. Toisaalta olen kuullut suositteluja siitä, että kovempivauhtisia maantieohituksia ajatellen kannattaisi katsoa ehdottomasti tätä tehokkaampaa 1.5-litraista.

Mitä te olette mieltä? Löytyykö kokemuksia? Onko joku litraisella ajanut joutunut harmittelemaan, ettei valinnut samaa autoa tehokkaamalla moottorilla?

Asun Helsingissä ja varmasti n. 75 % ajosta tulee olemaan taajama-ajoa, mutta toivon tietenkin, että autolla voisi porhaltaa huoletta ja mukavasti myös pidempiä reissuja pohjoisen suuntaan - tai miksei muualle Eurooppaan.

Arvostan apuanne valinnan tekemisessä etenkin nyt, kun ensimmäisen auton hankinta on edessä ja aika lailla maallikkona ollaan liikenteessä.

Kiitos vastauksistanne jo etukäteen!
Otsikko: Vs: Golf MK 7.5 1.0 TSI 110 HP vs Golf MK 7.5 1.5 TSI EVO 150 HP
Kirjoitti: Seamaster - 28.06.21 - klo:18:38
Lainaus käyttäjältä: Nordictribe - 28.06.21 - klo:17:29
Tervehdys!

Olen käynyt forumia läpi aiheita sivuten, mutta varsinaisesti tähän facelift-Golfien moottorien suoraan vertailuun en ole löytänyt vastauksia.

Olen hankkimassa ensimmäistä autoa ja Golfia verrattain  pian. Kysyisin mielipiteitänne ja kokemuksianne siitä, että kannattaako katsoa suosiolla tehokkaampaa ja kovempivääntöistä 1.5-litraista, vai pärjääkö suomalaisessa liikenteessä oikeasti murheitta tuolla 1.0-litraisella kolmisylinterisellä moottorilla?

Kovasti olen kuullut yhtäältä vakuutteluja siitä, että tällä 1.0-litraisella pärjäisi Suomessa mukavasti tilanteessa kuin tilanteessa. Toisaalta olen kuullut suositteluja siitä, että kovempivauhtisia maantieohituksia ajatellen kannattaisi katsoa ehdottomasti tätä tehokkaampaa 1.5-litraista.

Mitä te olette mieltä? Löytyykö kokemuksia? Onko joku litraisella ajanut joutunut harmittelemaan, ettei valinnut samaa autoa tehokkaamalla moottorilla?

Asun Helsingissä ja varmasti n. 75 % ajosta tulee olemaan taajama-ajoa, mutta toivon tietenkin, että autolla voisi porhaltaa huoletta ja mukavasti myös pidempiä reissuja pohjoisen suuntaan - tai miksei muualle Eurooppaan.

Arvostan apuanne valinnan tekemisessä etenkin nyt, kun ensimmäisen auton hankinta on edessä ja aika lailla maallikkona ollaan liikenteessä.

Kiitos vastauksistanne jo etukäteen!


Audi A3 kokemusta noista moottoreista, sehän on suunnilleen Golfin kokoinen. Kyllä tuolla 1.0 pärjää kaupungissa ja taajamissa hyvin, samoin moottoriteillä. Mutta maantiellä jos ja kun joutuu ohittamaan niin silloin moottorin voimavarat varsin rajalliset, jos valitsisin kumpi niin kyllä ostaisin nyt 1,5 koneella.
1.0 kone tuntuu puhdikkaalta mutta jos joutuu kovemmin kiihdyttämään niin siinä ei voima tunnu lisääntyvän vaikka kierrokset nousee, vain meteli kasvaa. Mutta kyllä 1.0 sinänsä riittää kun muistaa vaan rekkaa ohittaessa moottori voimavarat
Otsikko: Vs: Golf MK 7.5 1.0 TSI 110 HP vs Golf MK 7.5 1.5 TSI EVO 150 HP
Kirjoitti: b1mpo - 28.06.21 - klo:19:49
Itsellä molemmista kokemusta niin vähän omia mietteitä tässä. Molemmat olleet manuaaleja, joka vaikuttaa näihin mietteisiin. Molemmista löytyy hyviä ja huonoja puolia, mutta molemmat hyviä moottoreita. Itse tykkäsin litraisesta jopa enemmän, koska se sai usein hymyn huulille äänimaailmallaan ja sitä oli mukavampi kierrättää. Litraisen voimavarat yllättivät myös usein, joka sai myös hymyn huulille. Litrainen oli myös hiljaisempi isommissa nopeuksissa. Isompi on taas paljon joustavampi ja rennompi, oikein työjuhtamaisen tylsä. Isommassa riittää vääntö 60km/h eteenpäin kutosella, kun taas litrainen vaati melkein 80km/h kutosella ajoon dieselmäisen jurnuttavan käynnin takia, jos oli tarve kiihdyttää. Sitkeä se litrainenkin on moottorina. Vaihteet on onneksi keksitty, joten iso ongelma se ei ole. Vaihdeopastin vain opastaa jurnuttamaan. Käytännössä litraisella oli pykälää pienempi vaihde taajamassa ja hitaammissa vauhdeissa. Maantiellä ei itselläni ollut vaikeuksia ohittaa litraisella, joten lisäteho ei juuri ajokäytökseen ole vaikuttanut. En ohita tiukoissa paikoissa.

Molemmat menee melko vähällä, mutta hitaammassa kaupunkiajossa etenkin litrainen on etevämpi, kuten moottoritielläkin. Litrainen oli tunnottomampi ajovastuksille kulutuksen puolesta, kun isommassa näkyy lepuuttamisen "puute" ajovastuksen lisääntyessä. Loppuviimein omissa ajoissa litrainen kulutti noin desin vähemmän, kuin 1.5tsi on kuluttanut. Tämä 1.5 tsi ei ole farkku, joka aavistuksen avittaa kulutuksessa myös.
Otsikko: Vs: Golf MK 7.5 1.0 TSI 110 HP vs Golf MK 7.5 1.5 TSI EVO 150 HP
Kirjoitti: Pushead - 28.06.21 - klo:20:42
Minulla ollut nyt 1.5 vuotta 1.0 85kW Mk7.5 lyhyt Golf, moottorin ominaisuuksin olen ollut tyytyväinen. Ohituskiihtyvyys on mielestäni aivan ok myös 4 henkilön kuormalla ja kontti täynnä tavaraa. Tyypillinen ohitustilanne, rekan takaa 90km/h vauhdista lähdettäessä lappu lattiaan, rekan keulan kohdalla vauhti n 130km/h. DSG vaihtaa nopeasti ja pitää kierrokset hyvin parhaan vedon alueella.
Omasta mielesatäni 1.0 rajallisuus näkyy enemmän kaupunkiajossa, aivan alin vääntö on hyvin ohut ja vaihteisto hieman luistattaa kytkintä. Verrattuna aiempaan lyhyeen Caddyyn 1.6TDI ja sama 7-vaihteinen DSG, niin dieselin perässä DSG toimi kaupunkiajossa hienommin muistuttaen toiminnaltaan enemmän perinteistä momentinmuunnin automaattia. Myös koeajamissani Golf 8 1.0 mikrohybrideissä voimalinja pelasi hienomman tuntuisesti tältä osin. Ohituskiihtyvyys on 1.0 bensalla näin muistin varaisesti arvioituna parempi kuin Caddyn 1.6TDI. Toisaalta edes pienen asuntovaunun vetämiseen tms vetokäyttöön en 1.0 ottaisi, 1.5 ehkä menettelee.

Muutama 1.5 on ollut käytössä, huollon sijaisautona ja vuokra-autona. Kummassakin esintyi kevyellä kaasulla kummallista nypytystä, veto ei ollut tasaista. Oli sen verran häiritsevää että en usko että ikinä tuohon tottuisin. Kumpikin näistä oli ajossa talviaikaan. Foorumilta taitaa löytyä ketju missä enemmänkin tästä nypytysviasta/ominaisuudesta keskustelua.
Seiskagolfissa taisi tulla 1.5 koneen mukana aina monivarsituentainen taka-akseli. Teoriassa pitäisi olla ominaisuuksiltaan parempi. Kääntöpuolena mahdollisesti enemmän vaihdettavaa kulutusosaa.

Edit: Lisätään tähän vielä, juhannusreissusta paluumatka tuli tietokoneen mukaan kulutuksella 4.3l/100km. Tähän sisältyy mutkaista ja mäkistä hiekka ja asfalttitietä 20km, 100km 60/80/100 rajoituksella maantietä + kehä II ja I. Säästelty ei yhtään, normaaliajoa, maantieosuus adaptiivisellä cruisella.
Otsikko: Vs: Golf MK 7.5 1.0 TSI 110 HP vs Golf MK 7.5 1.5 TSI EVO 150 HP
Kirjoitti: b1mpo - 28.06.21 - klo:21:13
Litrainen on rivakampi ja mieluisampi ajolleen, kuin vastaavan tehoinen 1.6tdi. Olin hyvin tyytyväinen silloiseen vaihdokseen. Kulutuksessa oli n. puoli litraa eroa 1.6tdi:n hyväksi.