Autoni on Volkswagen Golf Variant 2017. Näenkö jostain Golfin huoltovälit tai milloin pitäisi vaihtaa mitäkin osia? Huoltokirjassa ei ollut juurikaan mainintaa noista. Edellisen auton huoltokirjassa oli listattu tarkkaan milloin sytytystulpat, jakohihna jne pitäisi vaihtaa.
Ainoa mitä löysin huoltotulosteesta, että tarkastushuolto ja öljynvaihto on joustava. Näenkö jostain mitä tuo tarkemmin tarkoittaa?
Tehdyt huollot tähän mennessä:
2019 on vaihdettu raitisilmasuodatin
2020 on vaihdettu öljyt, jarrunesteet ja raitisilmasuodatin.
Tarkastushuolto vuoden välein ja öljynvaihto 30 tkm/2v välein. Ensimmäinen huolto öljynvaihtoineen olisi pitänyt olla 30 tkm/2v käyttöönotosta, jos autosi on vm.2017 niin eikö öljyjä ole vaihdettu ennen vuotta 2020?
Siis menekö jengi oikeesti tolla 30 000km öljynvaihdolla? 🤔
Se on aika rapee matka koneelle pyörittää samaa paskaa kanavissaan. Sanoisin, et jos ton matkan jakais kolmeen tai ees puolittais, saattais sillä saada autoa vähän pidemmäksi ajaksi. 🤔
Lainaus käyttäjältä: Teemuki - 23.12.20 - klo:23:57
Siis menekö jengi oikeesti tolla 30 000km öljynvaihdolla? 🤔
Se on aika rapee matka koneelle pyörittää samaa paskaa kanavissaan. Sanoisin, et jos ton matkan jakais kolmeen tai ees puolittais, saattais sillä saada autoa vähän pidemmäksi ajaksi. 🤔
”Myös Neste Oil tunnustaa, että moottoriöljyt kestävät periaatteessa jopa kolme huoltoväliä, kunhan öljynsuodatin muistetaan vaihtaa.”
https://yle.fi/uutiset/3-7878632 (https://yle.fi/uutiset/3-7878632)
Kysely: Suomalaiset kaipaavat takaisin 1980-luvulle
https://yle.fi/uutiset/3-7003811 (https://yle.fi/uutiset/3-7003811)
Lainaus käyttäjältä: Teemuki - 23.12.20 - klo:23:57
Siis menekö jengi oikeesti tolla 30 000km öljynvaihdolla? 🤔
Se on aika rapee matka koneelle pyörittää samaa paskaa kanavissaan. Sanoisin, et jos ton matkan jakais kolmeen tai ees puolittais, saattais sillä saada autoa vähän pidemmäksi ajaksi. 🤔
Kyllä sillä vaihtovälillä ajellaan . Menee vähän toistamiseksi mutta kun ajoa tulee nykyäänkin + 40tkm/v ja parhaimmillaan tuli 65 tkm/vuosi niin öljyt tulee vaihdettua vajaan vuoden välein.Edellinen Ocu 1.6 tdi meni vaihtoon kun mittarissa oli 281 tkm ja nyt Yetissä samalla koneella on 275 tkm.Egärriä vaihdettu Ocuun 2 ja nykyiseen 1 ,tuo heti päästöhuijauspäivityksen jälkeen.
2004 mallisessa Ocu 1.9 tdi:ssä oli LL vaihtoväli 50tkm.Itsellä auto pyysi huoltoon siinä 37 tkm:n kohdilla...Tuo 1.9 tdi oli muistaakseni aika hyvässä maineessa muutenkin.
Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 23.12.20 - klo:23:12
Tarkastushuolto vuoden välein ja öljynvaihto 30 tkm/2v välein. Ensimmäinen huolto öljynvaihtoineen olisi pitänyt olla 30 tkm/2v käyttöönotosta, jos autosi on vm.2017 niin eikö öljyjä ole vaihdettu ennen vuotta 2020?
1. tarkastus on 2 v. sen jälkeen vuosittain. En kyllä silti saa tuota täsmäämään. Jarrunesteet vaihdetaan 1. kerran 3 v. ja sitten joka toinen vuosi.
Lainaus käyttäjältä: Variant - 24.12.20 - klo:08:58
1. tarkastus on 2 v. sen jälkeen vuosittain. En kyllä silti saa tuota täsmäämään. Jarrunesteet vaihdetaan 1. kerran 3 v. ja sitten joka toinen vuosi.
Mitä et saa täsmäämään?
1. Ensihuolto 30 tkm/ 2v ( sis. sekä tarkastus että öljynvaihto)
2. Sen jälkeen tarkastushuolto vuoden välein
3. Kohdan 1. jälkeen öljynvaihto 30 tkm/ 2v
Jarrunesteet kuten kirjoitit, ensin 3v ja sitten 2v välein. Vaimon autossa oli juuri eka jarrunesteenvaihto viime viikolla, tehtiin tarkastushuollon yhteydessä.
Tuossa ihmeteltiin ajetaanko samoilla öljyillä 30 tkm? Kyllä ajetaan, ei siellä huollossa hupiinsa käydä jatkuvasti. Nykypäivän koneistustarkkuus ja öljyn laatu ovat jotain ihan muuta kuin esim. 80-luvulla mistä ilmeisesti osa uskomuksista kumpuaa. Voi niitä öljyjä toki vaihdella miten tiheään haluaa, ei se kone siitä kärsi. MUTTA ei niitä tarvitse vaihtaa se useammin kuin mitä ohjeistus sanoo.
Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 25.12.20 - klo:13:25
Mitä et saa täsmäämään?
Tuota että alkuperäisen kirjoittajan 2017 vuoden autoon 2020 on vaihdettu öljyt 1. kerran. Taisin kirjoittaa hieman epäselvästi.
Lainaus käyttäjältä: Variant - 25.12.20 - klo:15:53
Tuota että alkuperäisen kirjoittajan 2017 vuoden autoon 2020 on vaihdettu öljyt 1. kerran. Taisin kirjoittaa hieman epäselvästi.
Ok, sehän se pisti omaankin silmään ensimmäisenä. Tämä että tarkastushuolto pitää suorittaa useammin kuin öljynvaihto varsinkin jos ajaa selvästi alle 30 tkm/v on mielestäni huono ja turhaa sekaannusta aiheuttava homma. Luulisi että moinen tarkastelu olisi riittävää tehdä parin vuoden välein ettei tartte rampata alituiseen huollossa, autohan on poissa käytöstä sen päivän.
Kävin yhtä Variantia katsomassa 2018, 72000km ajettu.
Eka huolto noin 31000km suoritettu. Auto ilmoitti huollontarpeesta. Huoltokirjassa lukee seuraava huolto huoltoilmaisemen mukaan tai 8/2021 tai 60000km.
Tuntuu hurjalta että olisi menty 12000km yli tuon 60000km. Mutta mitä nuo tai sanat merkkaa, jos niitä lukee kuin piru raamattua, siitä voi valita ensiksi tulevan ajankohdan, tai kuten, on menty ajankohdan mukaan maksimiin.
Olenko oikeassa jos väitän tuon olevan liian suuri huoltoväli, joka nyt olisi tulossa?
Eli tällä hetkellä 20% ylitys huoltovälistä, ongelma tilanteissa määräävä tekijä katsotaan aika varmasti ajan ja/tai kilometrien mukaan jos moottori ongelmia sattuu tulemaan ja oltais korvauksia hakemassa maahantuojalta/valmistajalta niin luu jää 100 varmasti korvauksien osalta käteen ihan sama mitä se auton tietokone sanoo.
Kattelisin toista autoa jossa huoltovälit kunnossa.
Ton mukaan yli 40000 km edellisestä öljynvaihtohuollosta. Jos auton pitäminen on näin huolimatonta, ei mistään muustakaan ole huolehdittu pennin vertaa.