Moikka,
Eli omassa Škoda Fabiassani kuuluu yli n. 50km/h nopeuksissa aika korkeaa vinkunaa, joka tuntuu kuuluvan auton oikealta puolelta. Suurimman osan ajasta vähän räpättää ja välillä muuttuu matalammaksi ja häviää.
Mistähän voisi olla kyse?
Ohjauksen asennolla ei tunnu olevan vaikutusta ääneen. Olen tehnyt melko kovia jarrutuksia jonkun verran, eikä silläkään ole ollut vaikutusta. Aamuisin kylläkin vähän jarrut kohisevat, mutta ainakin Laakkosen kuntoraportin mukaan niitten pitäisi olla kunnossa. Takalevyjen ympäristössä kylläkin vähän ruostetta. Mikäli nyt olen oikein paikallistanut, niin ääni saattaa lakata kuulumasta, kun nostaa jalan kaasulta. Mutta en ole kyllä ihan varma, tuolta vain tuntuu.
Vähän mietityttää, ettei mitään kalliimpaa remonttia olisi edessä... Toivottavasti joku osaisi auttaa :)
Tosiaan auto on Škoda Fabia 1.2 tsi 90hp vuosimallia 2015. Mittarissa vasta 38000km.
Muuttuko ääni jos käännät oikealle/vasemmalle/laitat vaihteen vapaalle?
Se ei ole vakavaa. Minulla Polossa on ollut alusta lähtien aina välillä. Jossain täällä foorumilla oli joskus siitä juttua.
Olisikohan ollut jotain ilmastointiin liittyvää.
Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 20.09.20 - klo:14:52
Muuttuko ääni jos käännät oikealle/vasemmalle/laitat vaihteen vapaalle?
Ei muutu. Ja tosiaan tuo ilmenee vain tasanopeuksilla ajettaessa. Heti kun nostaa kaasun, ääni hiljenee.
Lainaus käyttäjältä: tex- - 20.09.20 - klo:19:49
Se ei ole vakavaa. Minulla Polossa on ollut alusta lähtien aina välillä. Jossain täällä foorumilla oli joskus siitä juttua.
Olisikohan ollut jotain ilmastointiin liittyvää.
Ahaa, okei. Koitin ajaa ilman ilmastointia, mutta kyllä se ääni siltikin kuului. Ja nimenomaan ääni hiljenee, kun nostaa jalan kaasulta.
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 21.09.20 - klo:08:57
Todennäköisesti voimansiirrosta tulevaa normaalia ääntä.
Jotenkin vaikea uskoa, että olisi normaalia. Kovin ärsyttävää tuo ainakin on, saa aika kovalle stereot laittaa, jotta tuon äänen saa peittymään, sen verran ärsyttävä taajuus on. Ja sille tielle en taida lähteä. Toisella foorumilla samantyyppinen ääni paikallistettiin johonkin venttiilille menevään ilma/haitariputkeen... Siinä tapauksessa putken vaihto auttoi. Mene ja tiedä.
Tämäntyyppinen tuo ääni on, joskin hiljaisempi, eikä kuulu ihan koko aikaa: https://youtu.be/5vSfCYqcpyg
onko jarrupalojen ulvominen kostealla tuttu ilmiö? Itsellä tekee sitä taajamanopeuksissa, kovempaa ajettaessa häipyy pois. Teoriassa kai tuon pitäisi poistua jos jarrut lämmittelee kunnolla, mitä ei tässä kaiketi tapahtunut.
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 21.09.20 - klo:10:40
onko jarrupalojen ulvominen kostealla tuttu ilmiö? Itsellä tekee sitä taajamanopeuksissa, kovempaa ajettaessa häipyy pois. Teoriassa kai tuon pitäisi poistua jos jarrut lämmittelee kunnolla, mitä ei tässä kaiketi tapahtunut.
Eipä ole moista ulvomista esiintynyt. Jarrut kyllä hinkkaavat vähän liikkeelle lähtiessä, mutta parilla jarrutuksella moinen lähtee jo pois. Eikä tämä Fabian ääni tunnu lähtevän jarruista.
Kannattaa tarkistaa, että jarrukilven ja jarrulevyn välissä ei ole mitään irrallista hankautumassa - siis pitämässä ääntä. Kokemuksesta kerron, että sinne ( Fabian jarruihin! ) pääsee yllättävän helposti esimerkiksi irtokivi, joka pitää sitten pahimmillaan melkoista ulinaa.
Joku pitkä tikku, vaikka ohut puun oksa riittää "työkaluksi" kiven poistoon.
Lainaus käyttäjältä: tater - 21.09.20 - klo:10:14
Jotenkin vaikea uskoa, että olisi normaalia. Kovin ärsyttävää tuo ainakin on, saa aika kovalle stereot laittaa, jotta tuon äänen saa peittymään, sen verran ärsyttävä taajuus on. Ja sille tielle en taida lähteä. Toisella foorumilla samantyyppinen ääni paikallistettiin johonkin venttiilille menevään ilma/haitariputkeen... Siinä tapauksessa putken vaihto auttoi. Mene ja tiedä.
Tämäntyyppinen tuo ääni on, joskin hiljaisempi, eikä kuulu ihan koko aikaa: https://youtu.be/5vSfCYqcpyg
Juu tuommoinen, mutta huomattavasti hiljaisempi on Polossa. Eikä sekään kuulu koko aikaa. Kukaan muu autossa istuva ei sitä hahmota tai kuule.
Jotain tuollaista olin jostain lukenut. En vaan muistanut syytä oikein.
No muutaman viikon päästä tulee uusi auto ja uudet kummalliset äänet 8)
Hellou!
Ajattelin tänne päivittää vähän uutisia tuohon ääniprobleemaan liittyen.
Eli vein auton Laakkoselle syyskuussa, ja siellä päädyttiin vaihtamaan ilmastoinnin kompressori. No, vähän kuin arvatakin saattaa, eihän tuo alkuperäinen ääni mihinkään poistunut. Mutta ilmastoinnista tuli hipihiljainen ;D
Lokakuussa sitten syysloman jälkeen käytin autoa uudestaan Laakkosella. Sitten toiminta alkoikin olla jo aika tehokasta. Kaikenlaisia äänilähteitä korjailtiin: Verhousta kiinnitettiin paremmin, kuskin oven tiivistettä ja asemointia parannettiin, kivi poistettiin jarrusta (en ollut huomannut edes :o), imusarjaa tiivistettiin ja lämmittimen johto laitettiin kiinni ::). Mutta oikea ääni vihdoin paikallistettiin myös, kun eihän sitä voi olla kuulematta. Se siis oli peräisin aktiivihiilisuodattimelle menevästä letkusta, liittyy siis pakokaasujen takaisinkierrätykseen jotenkin. En ole asiantuntija, en tiedä. Tuota letkua ei ollut varastossa, niin siirtyi viikolla eteenpäin sen asentaminen, eli tähän päivään. Viikko sitten kotiin ajaessani ei ollut alkuperäinen ääni poistunut, mutta muuten oli hyvin hiljaista. Etenkin, kun on kitkatossut alla.
Tänään siis letku laitettiin paikoilleen ja avot - ääni on häipynyt. Eikä letkulla ollut hintaa kuin 35e verrattuna kompressorin muutamaan sataseen ::) Jos siis jollakulla on ongelmia Polon / Fabian vastaavan ongelman kanssa jatkossa, niin ei huolta: korjaus on ainakin edullinen, jos se vaan osataan paikallistaa oikeaan paikkaan.
Jos joku siis ihmettelee, niin en suinkaan omasta pussistani näitä toimenpiteitä maksanut - onneksi autoa ostaessa tuli otettua LaakkonenTurva mukaan. Nyt on ehkä jo maksanut itsensä takaisin. Tämä ei ollut mainos, ainakaan maksettu sellainen.
Huh, kun on helpottunut olo. Mukavaa syksynjatkoa kaikille!
-ap