VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Seat => Leon 1M (99-05) & Toledo 1M (99-05) => Aiheen aloitti: Jh87 - 17.08.20 - klo:19:52

Otsikko: Seat Leon 1.9 tdi moniurahihnasta "lohkesi" reunasta palanen
Kirjoitti: Jh87 - 17.08.20 - klo:19:52
Eli vauhdissa alkoi kuulua ensin naputusta ja sen jälkeen kilkattava ääni.
Auto tien sivuun ja moniura hihnasta lähtenyt reunasta 1 uran kohdalta palanen.
muuten hihna näyttää ehjältä ja vielä paikallaan.
Eli kierrosten mukaan muuttuva ääni kilkatus.
Ei merkkivaloja, eikä muutakaan ajoon vaikuttavaa, muuta kuin kilkattava ääni
Otsikko: Vs: Seat Leon 1.9 tdi moniurahihnasta "lohkesi" reunasta palanen
Kirjoitti: o.b. - 17.08.20 - klo:20:32
Ei kannata ajaa yhtään metriä ylimääräistä. Aika monesti on moniurahihna rikkoutuessaan tunkeutunut muovisuojusten läpi hammashihnan väliin ja aiheuttanut vähintäänkin kalliin kansiremontin.
Otsikko: Vs: Seat Leon 1.9 tdi moniurahihnasta "lohkesi" reunasta palanen
Kirjoitti: tkp - 17.08.20 - klo:20:37
Porukoiden toledossa piti hihnankiristin samanlaista kilkatusta. Moniurahihna pois paikaltaan, auto käyntiin ja katsoo loppuuko ääni.
Otsikko: Vs: Seat Leon 1.9 tdi moniurahihnasta "lohkesi" reunasta palanen
Kirjoitti: Jh87 - 17.08.20 - klo:20:59
Lainaus käyttäjältä: tkp - 17.08.20 - klo:20:37
Porukoiden toledossa piti hihnankiristin samanlaista kilkatusta. Moniurahihna pois paikaltaan, auto käyntiin ja katsoo loppuuko ääni.
oliko ihan vauhdista mennyt ja alkanut kuulumaan "kalkatus"?
jos sillä selviäisi pelkästään
Otsikko: Vs: Seat Leon 1.9 tdi moniurahihnasta "lohkesi" reunasta palanen
Kirjoitti: Jh87 - 17.08.20 - klo:21:00
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 17.08.20 - klo:20:32
Ei kannata ajaa yhtään metriä ylimääräistä. Aika monesti on moniurahihna rikkoutuessaan tunkeutunut muovisuojusten läpi hammashihnan väliin ja aiheuttanut vähintäänkin kalliin kansiremontin.
Näkeekä mitenkään "helposti" jos kansiremontti tiedossa?
Otsikko: Vs: Seat Leon 1.9 tdi moniurahihnasta "lohkesi" reunasta palanen
Kirjoitti: o.b. - 17.08.20 - klo:21:11
Jos moottori käy normaalisti, ei kansiremonttia ole tiedossa. Yleensä rikkoo hammashihnan ja sitten on venttiilit mutkalla.
Otsikko: Vs: Seat Leon 1.9 tdi moniurahihnasta "lohkesi" reunasta palanen
Kirjoitti: tkp - 17.08.20 - klo:21:19
Lainaus käyttäjältä: Jh87 - 17.08.20 - klo:20:59
oliko ihan vauhdista mennyt ja alkanut kuulumaan "kalkatus"?
jos sillä selviäisi pelkästään

Omia aikoja alkanut kuulemma kuulumaan. Vähän samanlainen naputus kun olisi venttiilivika ollut mutta onneksi paikallistui kiristimeen. halvempi remppa.
Otsikko: Vs: Seat Leon 1.9 tdi moniurahihnasta "lohkesi" reunasta palanen
Kirjoitti: Jultsu - 17.08.20 - klo:21:27
Kuulostaa joo siltä että kiristin tai joku ohjurirulla vetelee viimeisiään ja antaa hihnan sohlata eestaas.
Otsikko: Vs: Seat Leon 1.9 tdi moniurahihnasta "lohkesi" reunasta palanen
Kirjoitti: Jh87 - 18.08.20 - klo:07:29
Onnistuuko kiristimen tai rullien vaihto ihan kotipihassa?
Ja vatiiko erikoistyökaluja?
Otsikko: Vs: Seat Leon 1.9 tdi moniurahihnasta "lohkesi" reunasta palanen
Kirjoitti: Jultsu - 18.08.20 - klo:21:26
Jos poikittaismoottori ei eroa pitkittäisestä, niin sen kiristimen saa kelattua taaksepäin (hihna löysäksi) 19/21mm kiintoavaimella. Itse kiristin sitten kahdella pienemmällä (13mm kuusiokolo ehkä?) pultilla kiinni moottorissa, luulisi nekin irtoavan sen suuremmitta ongelmitta.

Apparin puolen kulma ylös, rengas ja sisäloksu irti, pitäisi nähdä / päästä paremmin käsiksi.
Otsikko: Vs: Seat Leon 1.9 tdi moniurahihnasta "lohkesi" reunasta palanen
Kirjoitti: o.b. - 18.08.20 - klo:21:31
Ja jossain malleissa kiristimeen voi vaihtaa pelkän rullan laakereineen. Onnistuu kiristimen ollessa paikallaan.