VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Transporter T4 => Aiheen aloitti: Jig - 02.05.20 - klo:16:40

Otsikko: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: Jig - 02.05.20 - klo:16:40
Taas tarvitsisin sähköapua.
Alempi lämpöanturi, siis se johon pääsee käsiksi auton alta.
Aikojen saatossa on liitin korvattu Abiko-liittimillä.
Johtoja on neljä.
- Punainen,
- Punakeltainen,
- Punaruskea (voi olla myös punasininen alun perin)
- Ruskea
Olisiko kenelläkään liitintä tai kaaviota josta voisi katsoa mikä johto kuuluu mihinkin
pinniin?
Voiko mitata ylesimittarilla ja jos, niin miten.
Ihan yksinkertaisella potenssilaskulla menee ihan pirusti sulakkeita ja aikaa jos kokeilee kaikki vaihtoehdot.
Kuvat.
Jos tietäisi edes mitkä johdot tulee kuvan pinneihin 1 ja 3 niin selviäisi yhdellä palaneella sulakkeella..

(https://i.ibb.co/84WgqXr/20200502-161627.jpg) (https://ibb.co/cXGh0x6)

(https://i.ibb.co/F43yKPq/images.png) (https://imgbb.com/)
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: Larmatin - 02.05.20 - klo:18:45
moottorikoodi auttaisi asiaan
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: Jig - 02.05.20 - klo:20:14
Okei.
AAF .
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: tkp - 02.05.20 - klo:21:01
https://tinyurl.com/y9bumngh sivulla 10 lienee kytkentäkaavio. Jos nyt ihan oikein tuota luen niin ruskea on maa, keltapunainen lähtee siitä eteenpäin anturilta, punainen on tuleva jännite ja punasininen on sen jatko joka menee jäähdytyspumpulle. Oikeaa järjestystä ei tosin tuon mukaan osaa sanoa.
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: Jig - 02.05.20 - klo:21:20
Kiitos.
Vähän tuohon suuntaan minäkin päättelin johtojen värit, mutta oleellista olisi nimen omaan se, että mikä johto tulee mihinkin pinniin?
Jos tuon toisen kuvani mukaan nimeäisi pinnit vasemmalta "ylhäältä" 1, sitten oikealla "ylhäällä" 2, "alhaalla" vasemmalla 3 ja sitten 4.
Voisiko joku katsoa omasta autostaan tai mahdollisesti irtoliittimestä miten johdot tulisi asentaa?
Kiitos taas etukäteen.
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: tkp - 02.05.20 - klo:21:56
Periaatteessa yleismittarilla pystyy mittaamaan mittarille menevät nastat. Pitäisi näyttää jotain vastusta joka muuttuu kun lämmität tai jäähdytät anturia. Saako tosta videosta mitään selvyyttä https://www.youtube.com/watch?v=PyrdRnYOYh4 (https://www.youtube.com/watch?v=PyrdRnYOYh4)
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: o.b. - 02.05.20 - klo:22:06
Kaavion mukaan olisi:

1. punainen
2. kelta/punainen
3. ruskea
4. punainen/sininen

jos 2. ja 3. välissä on joku vastusarvo (kilo-ohmin luokkaa?) ja se muuttuu lämpötilan mukaan, niin silloin kytkentä on oikea.

1. ja 4. välissä vastus on ääretön tai oikosulku lämpötilasta riippuen. Ne johdot jos oikosulkee, pitäisi lisäkiertovesipumpun lähteä käyntiin.

2. ja 3. voi kytkeä kummin päin vaan, samoten 1. ja 4. keskenään.
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: Jig - 02.05.20 - klo:22:32
TUHANNET KIITOKSET!
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: Jig - 03.05.20 - klo:15:01
TOIMII!
KIITOS.
Hieman haastavaa noilla abikoilla estää oikosulku toistensa kanssa.
Olen koittanut katsoa Motonet, ebay ym. mutta tuollaista liitintä ei löydy mistään, antureita kyllä.
Onko kenelläkään vinkkiä - tai jopa myydä liitintä?
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: o.b. - 03.05.20 - klo:15:24
Kokeile etsiä varaosanumerolla 357919754. Reilu  15 rahaa merkkarilla. Lisäksi pitää ostaa tietty siihen sopivat liittimet/korjausjohdot.

Irto-Abikojen eristys toisistaan onnistuu helpoiten kutistesukilla.
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: Jig - 04.05.20 - klo:12:44
o.b.!
Piuhat on kuten neuvoit.
Kutissukat välissä.
Polttaa edelleenvsulaketta  16 (carburetor or engine-electronic)?
Voisiko itse anturi olla rikki/oikarissa?
Vai mistä kannattaisi etsiä vikaa?
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: Jig - 04.05.20 - klo:13:24
o.b.
Taisi olla väärä hälytys.
Vaihdoin isomman sulakkeen eikä ainakaan vielä johdot käryä.
Katsotaan.
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: Jig - 04.05.20 - klo:16:58
Komento takaisin.
Tyhjäkäynnillä kaikki OK mutta lyhyen ajon jälkeen taas sulake palanut.....
??????
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: o.b. - 04.05.20 - klo:17:24
Palaako sulake, jos irrotat abikot anturista ja jätät irti?

F16 oli kyllä kytkiksen mukaan ihan eri laitteille, mm. hansikaslokeron valolle.
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: Jig - 04.05.20 - klo:17:52
Juu sori.
On sulake # 15.
En ole kokeillut ilman johtoja.
Kokeilen huomenna.
Mitä sitten jos polttaa sulakkeen silloinkin?
Voiko anturissa olla jokin sellainen vika, että toimii käynnistyksen jälkeen normaalisti, käy nättiä tyhjäkäyntiä mutta kun ajaa l. kone lämpenee niin reagoisi jollakin ihmeen tavalla niin, että polttaa sulakeen??
E
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: Larmatin - 04.05.20 - klo:21:53
diesel volkkareissa 2.4koneet esim niin niissä palaa tuo 15 sulake ja syyllinen on huohotimen lämmityksen johdot jotka menee oikosulkuun siitä liittimen vierestä.
Onkohan tässä se sama kytkentä?
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: tkp - 04.05.20 - klo:22:22
Mitäs jos laitat yhteen kiertovesipumpun johdot? Palaako sulake vai lähteekö vesipumppu päälle? Mitä se auto yleensä tekee silloin kun sulake palaa? saammuko kokonaan vai?
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: o.b. - 04.05.20 - klo:23:50
Ehkä se vesipumppu on oikosessa ???
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: Jig - 05.05.20 - klo:14:49
Kun sulake palaa niin auto toimii normaalisti.
Lähtee käyntii, käy lämpöisena nätisti tyhjäkäyntiä ym.
Missä tuo huohottimen vieressä oleva liitin on joka voisi siis olla oikarissa?
Missä nämä ovat: "huohotimen lämmityksen johdot jotka menee oikosulkuun siitä liittimen vierestä".
Mistä löytyy kiertovesipumpun johdot?
Voiko itse todeta jos vesipumppu on oikarissa?
Kiitos taas.
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: tkp - 05.05.20 - klo:15:50
hmm, ilmeisesti sulake 15 ei liity kiertovesipumppuun vaan sillä on oma sulake sulaketaulun takana. " The fuse S78 is actually a 30a circuit breaker behind the relay panel"

sulake 15 näyttäs olevan (10A) Engine management, crankcase breather heater, cruise control, vehicle speed sensor(VSS)


Joten syyllinen toki voi olla myös tuo mainittu huohottimen lämmitysvastus. Löytynee jostain imusarjan läheisyydestä, imputkeen tulee varmaan johonkin kohtaa pienenpi letku/putki jossa tuo lömmitysvastus on.
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: Jig - 05.05.20 - klo:16:07
Tyhjäkäyntiruuvin päällä on kumitulpalla tukittu huohotinputki.
Vaikuttaisi olevan alkuperäinen mutta siinä ei näy mitään sähköosia.
Minkälainen/-värinen liitin tuossa lämmitysvastuksessa on?
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: tkp - 05.05.20 - klo:17:42
Osa numero 6. Venttiilikopasta lähtee letku/putki jossa ton lämmitysvastuksen pitäisi olla
(https://i.ibb.co/SdgcSMr/117103850.jpg) (https://ibb.co/vQWh9TY)
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: sivula - 05.05.20 - klo:19:28
Onkin tässä puhelimessa näemmä eri tili kuin tabletissa on Jig.
Joka tapauksessa.
Löysin kuvan kaltaisen "jonkun" johon tulee kaksinapainen, varmaan alunperin valkoinen liitin. Kun virrat on päällä niin tuo " mutikka " mihin liitin tulee "hyrisee" kun kädellä kokeilee. Pitäisikö sen "hyristä ja mikä se on. On liittimen irti ja auto toimii kuten ennenkin. Voiko sen mutikan, mikä lieneekin jotekin testata ja mikä se on? Millä nimellä löytyy jos tarvitsee uusia?


(https://i.ibb.co/DwX87QR/20200505-162335.jpg) (https://ibb.co/L9wJC1Z)
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: Larmatin - 05.05.20 - klo:20:19
toi on tyhjäkäynin lisäilmaventiili
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: Jig - 05.05.20 - klo:20:32
Pitääkö sen "hyristä" kun virta on päällä mutta auto ei ole käynnissä?
Miten se vaikuttaa kun liittimen irrottaa?
Voiko venttiilin sähköt jotenkin tarkistaa yleismittarilla?
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: Larmatin - 05.05.20 - klo:22:32
pitää hyristä ja se vaikuttaa tyhjäkäynti nopeuteen
Otsikko: Vs: T4 vm.1992 lämpöanturi
Kirjoitti: Jig - 05.05.20 - klo:23:30
Kiitos.
Täytyy jatkaa sen oikarin etsimistä mikä polttaa sulakkeen.