Alkuperäiset kumit on kokoa 215/60r16 ja nyt harkitsen kokoa 205/60r16. Onko kukaan kokeillut muuttuuko ajettavuus noin pienestä erosta vai kannattaako maksaa enemmän tuosta 215 leveästä?
Ainakin mittarivirhe kasvaa, joten pitäytyisin alkuperäisessä koossa
mittarivirheen saa korjattua vcds, saa valittua valikosta eri rengaskokoja (variantteja), gps avulla selviää oikea.
Onko tähän tullut keneltäkään omakohtaista kokemusta?
Ero on kuitenkin melko pieni, paitsi kassalla.
Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference
215/60-16 129mm 332mm 664mm 2087mm 479 0.0%
205/60-16 123mm 326mm 652mm 2050mm 488 -1.8%
Lainaus käyttäjältä: Iro - 19.07.20 - klo:22:07
Onko tähän tullut keneltäkään omakohtaista kokemusta?
Ero on kuitenkin melko pieni, paitsi kassalla.
Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference
215/60-16 129mm 332mm 664mm 2087mm 479 0.0%
205/60-16 123mm 326mm 652mm 2050mm 488 -1.8%
Itse laitoin 205/60-16 ja en oo huomannu mitään eroa.
Meneekö nuo 205/60/16 samoille vanteille kuin 215/60/16? Entä näyttääkö pieniltä auton alla?
Säteessä on eroa 6mm eli noin täyden kulutuspinnan verran. Haukansilmät saa olla jos tuo muuttaa jotain visuaalisesti.
Sama vanne käy myös tuolle kapeammalle kumille.
Hei, olen tuore ja tietämätön pasuunan omistaja. Auton mukana tuli talvirenkaissa 16’ ei OEM vanteet jotka suoraan sanoen aiheuttavat kipua silmissä. Joten renkaiden vaihto tulossa eteen.
Sopivatko 8Jx17H2 ET41 vanteet b8 Passat variantiin? (En löytänyt 8Jx17H2 ET41 mallia suositeltujen vannekokojen listalta)
Kyseiset vanteet ovat olleet Passat All trackissä tutun tutulla.
Ja jos sopivat niin minkä kokoiset nastat pitäisi ostaa? 245/45R17?
Ovatko kyseiset renkaat turhan leveät normi ajoon eli nouseeko desibelit ja bensan kulutus huomattavasti?
Meneehän nuo sinne hyvin. Rengaskoko miten itse haluaa. 8" talvivanteelle laittaisin itse joko 215/55, tai 225/50. Miten sattuu hyviä löytymään sopivaan hintaan. Desibelejä voi myös vähentää kitkoilla.
Lainaan topiccia.
Minkäslaisiilla off-seteilla olette B8:ssa käyttäneet vanteita, siten että ovat suurin piirtein vielä lokasuojien tasolla?
Riippuu vanteen leveydestä, että mikä et on hyvä, tai mikä on nätti.
No jos pysyn 17" vanteissa, ja leveyttä ~8". Peruskoko B8:ssahan on 215/55-17 rengas. Vanteita näyttää oleva 7" ja 7,5" alkuperäiset.
Lainaus käyttäjältä: Hannu H - 21.10.20 - klo:17:08
No jos pysyn 17" vanteissa, ja leveyttä ~8". Peruskoko B8:ssahan on 215/55-17 rengas. Vanteita näyttää oleva 7" ja 7,5" alkuperäiset.
Puoli tuumaa vanteen leveydessä tekee jo melkein 13mm ulko ja sisäsyrjään lisää samalla et:llä. Ota mitta käteen ja mittaa kuinka paljon voit rengasta ulos tuoda.
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 21.10.20 - klo:07:11
Meneehän nuo sinne hyvin. Rengaskoko miten itse haluaa. 8" talvivanteelle laittaisin itse joko 215/55, tai 225/50. Miten sattuu hyviä löytymään sopivaan hintaan. Desibelejä voi myös vähentää kitkoilla.
Kiitos vastauksesta ram1.
Onko Alltrackissä kenties enemmän tilaa renkaille (tai helmat leveämmät) kun normi variantissa? Volkkarin sivuilta suurin vanne mitä variantille myydään on 8J19 ET44.
https://shop.volkswagen.fi/vanteet/aluvanne-pretoria-19-dark-3g0071499-2zt
Tämä siis on kolme milliä sisemmällä kuin kysymäni vannekoko. Eli tuleeko kuitenkin nuo 8’ ET41 vanteet hieman yli helmojen tai ihan huulille?
Tuttavan puolesta kyselen, että mahtuukos GTE-farkussa pyörimään ongelmitta 225/55R17 kokoinen Nokian R3? Sellaiset olisi tuossa käytettävissä? Halkaisja kasvaa 66,8cm > 67,9cm? Meneekö riskiasennukseksi?
Lainaus käyttäjältä: JKK - 21.10.20 - klo:20:23
Tuttavan puolesta kyselen, että mahtuukos GTE-farkussa pyörimään ongelmitta 225/55R17 kokoinen Nokian R3? Sellaiset olisi tuossa käytettävissä? Halkaisja kasvaa 66,8cm > 67,9cm? Meneekö riskiasennukseksi?
Mahtuu. Kesärenkaat tuota kokoa orkkisvanteilla ja väljää on vielä.
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 21.10.20 - klo:20:25
Mahtuu. Kesärenkaat tuota kokoa orkkisvanteilla ja väljää on vielä.
Jeps, kiitokset nopeasta vastauksesta :)
Sitten uskaltaa laittaa sellaiset alle.
Kylläpä on paksut gummit pasuunoissa 8)
Eikös kookkamat vanteet matalamalla kumiprofiililla aja hyvin kilometritkin kesällä? :'(
Täällä molemmat orkkisvanteilla, talvi 215/55R17, kesä 235/40R19.
Ei varmaan merkitystä laittaako 235/45R18 vai 245/45R18 renkaat? Vanteet 8" leveät joten ainakin vanteelle tuo 245 varmaan passeli? willtheyfit laskurin mukaan nelisen milliä tulee lisää pullaa ja mittarivirhe vain ~1%.
Katselin että 245 leveänä saa kesärenkaat huomattavasti parempaan hintaan kuin 235 orkkiskoon
Lainaus käyttäjältä: peped - 22.10.25 - klo:08:15Ei varmaan merkitystä laittaako 235/45R18 vai 245/45R18 renkaat? Vanteet 8" leveät joten ainakin vanteelle tuo 245 varmaan passeli? willtheyfit laskurin mukaan nelisen milliä tulee lisää pullaa ja mittarivirhe vain ~1%.
Katselin että 245 leveänä saa kesärenkaat huomattavasti parempaan hintaan kuin 235 orkkiskoon
Missä muka 245/45 on halvempi kuin 235/45?
Lainaus käyttäjältä: peped - 22.10.25 - klo:08:15Ei varmaan merkitystä laittaako 235/45R18 vai 245/45R18 renkaat? Vanteet 8" leveät joten ainakin vanteelle tuo 245 varmaan passeli? willtheyfit laskurin mukaan nelisen milliä tulee lisää pullaa ja mittarivirhe vain ~1%.
Katselin että 245 leveänä saa kesärenkaat huomattavasti parempaan hintaan kuin 235 orkkiskoon
245/45R18 on minulla ollut nyt kahdessa B8 passatissa ja hyvin mahtuu. Lisäksi nopeusmittari on näyttänyt tuolla koolla juuri oikein, aiemmin siis näytti 2-3 km/h liikaa.
Mitä rengaskokoja GTE vm21 Passattiin on saatavilla. Otteella on 215/55, 17". Tuo on aika kalliin oloinen koko, kun 225/45, 17" olisi edullisempi.
kyllä siihen tuollaiset pienemmät kumit saa asentaa, mittari vaan näyttää liikaa suhteessa todelliseen nopeuteen. Entä 225/55r17 ?