Kyllä tekniikka on ihmeellistä. Hyviä värikuvia on saatu jo toista sataa vuotta ja samaa tekniikkaa käytetään vieläkin. Eikö mikään ole kehittynyt ;)
-----------------------------------
http://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/article574013.ece?wtm=-06022011 (http://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/article574013.ece?wtm=-06022011)
Nämä uskomattomat värikuvat otettiin kolmen suodattimen läpi 1910-luvun Venäjällä - galleria
(http://www.tekniikkatalous.fi/multimedia/archive/00086/06_Prokudin-Gorskii__86789c.jpg)
[Kuva: Sergei Prokudin-Gorskii]
Värivalokuvaus kuulostaa suhteellisen modernilta teknologialta, ainakin laadukkaasti toteutettuna. Tämän gallerian huikeat kuvat kuitenkin otti jo 1910-luvulla venäläinen Sergei Prokudin-Gorskii valottamalla kolme värikanavaa erikseen suodattimien läpi â€" samaa tekniikkaa käyttävät nykyisin avaruusluotaimet. Kuvien katsominen onnistui kuitenkin helposti vasta tietokoneaikana.
Siirry kuvagalleriaan tästä >> http://www.tekniikkatalous.fi/kuvaraportit/article574001.ece? (http://www.tekniikkatalous.fi/kuvaraportit/article574001.ece?)
Tämän gallerian kuvat ovat tekijänoikeuksista vapaita, koska Venäjällä ei ollut vielä tekijänoikeuslaki voimassa kuvien ottamisen aikaan.
Venäläisiä uudisraivaajia Azerbaizhanissa. Kuvattu 1909-1915 välillä.
(http://www.tekniikkatalous.fi/multimedia/archive/00086/Progo_promo_2_520_86790a.jpg)
[Kuva: Sergei Prokudin-Gorskii]
Aivan mahtavia kuvia, myös sisällöltään.