VAGarena.fi

Yleiset => Foorumin yleiset asiat => Aiheen aloitti: Sportsfan - 28.07.18 - klo:14:26

Otsikko: Kuinka vanhan auton saa myydä uutena?
Kirjoitti: Sportsfan - 28.07.18 - klo:14:26
Ostimme vaimolleni viime kuussa (kesäkuu 2018) uuden auton joka luovutettiin hänelle pari viikkoa sitten. Kyseessä oli valmiiksi maassa ollut auto, joten en odottanutkaan auton olevan aivan uunituore. Myyjä ei kuitenkaan missään vaiheessa maininnut auton olevan vanhaa vuosimallia, joten yllätyin käydessäni läpi moottoritilasta yms. paikoista löytyviä osien valmistuspäivämäärämerkintöjä. Uusimmat löytämäni päivämäärät ovat syyskuulta 2016 ja myös runkonumeron perusteella arvioiden auto näyttäisi olevan valmistettu vuonna 2016!
Onko yleistä, ettei tällaisesta seikasta mainita uutta autoa myytäessä?
Otsikko: Vs: Kuinka vanhan auton saa myydä uutena?
Kirjoitti: Larmatin - 28.07.18 - klo:15:31
kyllä hinta pitää olla reilusti eri jos auto on oikeesi kaksivuotta vanhempaa mallia. kannattaisi selvittää paljonko halvempi tuo auto oli verraten vastaaviin uusiin 
Otsikko: Vs: Kuinka vanhan auton saa myydä uutena?
Kirjoitti: -karppa- - 28.07.18 - klo:15:52
Lainaus käyttäjältä: Sportsfan - 28.07.18 - klo:14:26
Ostimme vaimolleni viime kuussa (kesäkuu 2018) uuden auton joka luovutettiin hänelle pari viikkoa sitten. Kyseessä oli valmiiksi maassa ollut auto, joten en odottanutkaan auton olevan aivan uunituore. Myyjä ei kuitenkaan missään vaiheessa maininnut auton olevan vanhaa vuosimallia, joten yllätyin käydessäni läpi moottoritilasta yms. paikoista löytyviä osien valmistuspäivämäärämerkintöjä. Uusimmat löytämäni päivämäärät ovat syyskuulta 2016 ja myös runkonumeron perusteella arvioiden auto näyttäisi olevan valmistettu vuonna 2016!
Onko yleistä, ettei tällaisesta seikasta mainita uutta autoa myytäessä?

Avaappa tätä tarinaa hieman enemmän. Tilasitteko auton vai ostitteko jo maahantuojan/jälleenmyyjän varastossa olevan auton?

Autohan on uusi, jos se on ns.ajamaton/käyttämätön. Asia erikseen miten ylivuotisesta mallista on kerrottu tai mennyt esimerkiksi ohi ostajalta mahdollisesti ostovimmassa?
Otsikko: Vs: Kuinka vanhan auton saa myydä uutena?
Kirjoitti: Sportsfan - 28.07.18 - klo:16:58
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.07.18 - klo:15:52
Avaappa tätä tarinaa hieman enemmän. Tilasitteko auton vai ostitteko jo maahantuojan/jälleenmyyjän varastossa olevan auton?

Autohan on uusi, jos se on ns.ajamaton/käyttämätön. Asia erikseen miten ylivuotisesta mallista on kerrottu tai mennyt esimerkiksi ohi ostajalta mahdollisesti ostovimmassa?

Kyseessä siis oli valmiiksi jälleenmyyjän varastossa oleva auto. Ylivuotisuudesta (kertaa kaksi) ei kuitenkaan ole mitään mainintaa tarjouksessa eikä kauppasopimuksessa. Myyjä ei myöskään maininnut asiasta kun kävin tarjouksen pyytämässä eikä silloinkaan kun vaimon kanssa kävimme kaupan allekirjoittamassa.
Otsikko: Vs: Kuinka vanhan auton saa myydä uutena?
Kirjoitti: -karppa- - 28.07.18 - klo:17:07
Lainaus käyttäjältä: Sportsfan - 28.07.18 - klo:16:58
Kyseessä siis oli valmiiksi jälleenmyyjän varastossa oleva auto. Ylivuotisuudesta (kertaa kaksi) ei kuitenkaan ole mitään mainintaa tarjouksessa eikä kauppasopimuksessa. Myyjä ei myöskään maininnut asiasta kun kävin tarjouksen pyytämässä eikä silloinkaan kun vaimon kanssa kävimme kaupan allekirjoittamassa.

Oliko hinta minkälainen verrattuna uuteen tilattuun? Haisee kyllä melkoiselta kusetukselta!
Otsikko: Vs: Kuinka vanhan auton saa myydä uutena?
Kirjoitti: Sportsfan - 28.07.18 - klo:17:16
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.07.18 - klo:17:07
Oliko hinta minkälainen verrattuna uuteen tilattuun? Haisee kyllä melkoiselta kusetukselta!

Ihan maahantuojan listahinnalla tämä myytiin. Tosin "maassa jo oleviin" autoihin sai 1500â,¬ varuste-edun eli käytännössä talvirengaspaketin ilmaiseksi ja vaihtohyvitys vanhasta autosta oli hyvä.
Otsikko: Vs: Kuinka vanhan auton saa myydä uutena?
Kirjoitti: -karppa- - 28.07.18 - klo:17:51
Lainaus käyttäjältä: Sportsfan - 28.07.18 - klo:17:16
Ihan maahantuojan listahinnalla tämä myytiin. Tosin "maassa jo oleviin" autoihin sai 1500â,¬ varuste-edun eli käytännössä talvirengaspaketin ilmaiseksi ja vaihtohyvitys vanhasta autosta oli hyvä.

Auton merkki ja malli oli? Fiat?

Kyllähän tuo melko härskiltä vedätykseltä kuulostaa.
Otsikko: Vs: Kuinka vanhan auton saa myydä uutena?
Kirjoitti: vwmies - 28.07.18 - klo:18:49
Kuningaskuluttajassa (rip.) oli kerran japanilaisen auton keissi, jossa ostaja oli ostanut 3v. aikaisemmin valmistetun auton "samanvuotisena".
Kun asia paljastui, niin liike / maahantuoja ei ollut halukas mihinkään toimenpiteisiin.

Sitten kun ohjelma tuli ulos, keissi oli taputeltu eikä kukaan enää voinut (sanktion = sopimussakon uhalla ?) kommentoida asiaa.
Ilmeisesti kauppa oli puretttu.

Itse vetäisin rajan 1 v. kohdalle, sillä osa autoista on ennakkoon varastoon (= satama ?) tilattuja volyymimalleja ja -värejä.
Jos mallimuutoksia ei ole tapahtunut, niin rekkaus- ja mallivuodella ei ole juurikaan eroa.

Mitä AKL sanoo asiasta ?
Otsikko: Vs: Kuinka vanhan auton saa myydä uutena?
Kirjoitti: Sportsfan - 28.07.18 - klo:19:12
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 28.07.18 - klo:18:49
Kuningaskuluttajassa (rip.) oli kerran japanilaisen auton keissi, jossa ostaja oli ostanut 3v. aikaisemmin valmistetun auton "samanvuotisena".
Euroopassa valmistettu japanilainen nytkin on kyseessä = Nissan.
Autosta löytyi kotona tarkemmin tutkittaessa myös maalivaluma, joten yksi teoria voisi olla että auto on aikoinaan vaurioitunut kuljetuksessa ja sitten jäänyt odottelemaan paikkailua jälleenmyyjälle. Mutta jos näin on olisi tästäkin tietysti ollut kiva saada tieto ennen kauppoja.
Otsikko: Vs: Kuinka vanhan auton saa myydä uutena?
Kirjoitti: vwmies - 28.07.18 - klo:19:24
Jos haluaa viedä keissiä eteenpäin vaatimuksen kera, niin yhteys pikimmiten maistraatin kuluttajaneuvontaan ja reklamaatio peliin.
Asia ei ole ihan mitätön, joten ehkä sieltäkin voisi joku ottaa asian hoidettavakseen (ainakin yhteydenoton myyjään tai maahantuojaan).
Otsikko: Vs: Kuinka vanhan auton saa myydä uutena?
Kirjoitti: -karppa- - 28.07.18 - klo:19:28
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 28.07.18 - klo:19:24
Jos haluaa viedä keissiä eteenpäin vaatimuksen kera, niin yhteys pikimmiten maistraatin kuluttajaneuvontaan ja reklamaatio peliin.
Asia ei ole ihan mitätön, joten ehkä sieltäkin voisi joku ottaa asian hoidettavakseen (ainakin yhteydenoton myyjään tai maahantuojaan).

Kyllä mäkin tämän kautta lähtisin etenemään samantien! Haisee kyllä homma ja kauas.
Otsikko: Vs: Kuinka vanhan auton saa myydä uutena?
Kirjoitti: Vekkula - 28.07.18 - klo:19:40
Eikös ekana voisi soitella myyjälle ja ilmoittaa että ei näin, hinnan alennus tai uusi auto tilalle?
Otsikko: Vs: Kuinka vanhan auton saa myydä uutena?
Kirjoitti: -karppa- - 28.07.18 - klo:20:09
Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 28.07.18 - klo:19:40
Eikös ekana voisi soitella myyjälle ja ilmoittaa että ei näin, hinnan alennus tai uusi auto tilalle?

Nimenomaan hintaa tulisi pudottaa. Uusi auto tilalle voisi edelleen olla pari vuotta seissyt  ;).
Otsikko: Vs: Kuinka vanhan auton saa myydä uutena?
Kirjoitti: jäämies - 28.07.18 - klo:20:48
Nykyään kuluttajariitalautakunnan mukaan jos auto on ajamaton, rekisteröimätön ja täysillä takuilla, niin auto katsotaan olevan sitä vuosimallia koska se on rekisteröity, eikä suositella hinnanalennusta.
Omasta mielestäni törkeätä, sillä kuluttajariitalautakuntahan ei määrää valmistettavien autojen vuosimalleja.
Otsikko: Vs: Kuinka vanhan auton saa myydä uutena?
Kirjoitti: yrrah - 28.07.18 - klo:20:50
Onko varusteissa mitään eroa nykyiseen myynnissä olevaan uuteen?
Jos ei, niin minusta aika turha olla mitään vailla, koska taas myydessä auto menee kuitenkin 2018 mallista, kun on rekisteröity 2018 kesällä.
Tuskin kukaan automyyjä lähtee tarkistamaan milloin auto on tehty.

Otsikko: Vs: Kuinka vanhan auton saa myydä uutena?
Kirjoitti: jamo75 - 28.07.18 - klo:22:18
auto on uusi kun siinä ei ole kilometreja eli ensi rekisteröinti.
kyllähän tilauksessa lukee auton vuosimalli joten kyllä se on ostajan omaa häpeää jos ei ole perillä mallivuosista. yleensä toki varastossa olevat myydään halvemmalla.
tosin ainakin omat auromyyjäni ovat kyllä tarkasti kertoneet milloin mallivuosi vaihtuu ja kehoittaneet olla valitsematta vanhentuvaa mallia kun sellaisesta kerran kyselin
Otsikko: Vs: Kuinka vanhan auton saa myydä uutena?
Kirjoitti: Jasca - 28.07.18 - klo:23:05
Vuoden 2016 mallihan voi olla monelta osin eri peli kuin vuoden 2018 kaimansa, joten oma kantani on, että myyjän olisi pitänyt selkeästi tuoda ilmi auton vuosimalli. Olkoonkin että auto on ollut rekisteröimätön ja ajamaton. Ylivuotisuuden pitäisi näkyä myös hinnassa. Yhteys myyjään ja asiallisesti neuvottelemaan hinnanalennuksesta, olettaen että auto sinällään tyydyttää.