VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Seat => Leon 1M (99-05) & Toledo 1M (99-05) => Aiheen aloitti: Akra123 - 29.05.18 - klo:14:44

Otsikko: Moottorin häiriövalo P0420
Kirjoitti: Akra123 - 29.05.18 - klo:14:44
Moro

Seat Leon 1.8-20 APG v. 2003. Mittarilukema 180000km. Päästö arvot nyt ok. mittaus katsastukseen.
Alkoi aikoinaan polttaa moottorin häiriövaloa, vikakoodi aina sama P0420. Valo alkoi palamaan vähän alle 100km ajolla. Yleensä hiljennettäessä häiriövalo syttyy kun kilometrejä oli riittävästi.
Katti vaihdettu ei ole auttanut, taka lambda tarvikeosa vaihdettu (yritettiin vaihtaa myös etu lambda, mutta ei toiminut ollenkaan antoi vikakoodit lambdasta ja hehkusta) vähän pidempään antoi ajaa 145km kunnes h.valo syttyi.
Laajakaista etu lambdaa on testailtu VCDS TESTERILLÃ,, vaikuttaa ihan normaalilta, lambda arvo pysyy hyvin sallitulla alueella.
Hiukan on epäselvää miksi taka lambdan jännite tekee piikkejä alaspäin.
Alla olevat tulokset ovat OBD2 käsimittarilla logatttu.
Tyhjäkäynnillä rpm n. 799: voltteina 0.1 0.4 0.6 0.22 0.69 0.7 054 0.70.67 0.56 0.485
Kierrokset rpm 2500 :0.07 0.66 0.67 0.605 0.7 0.63 0.69 0.76 0.68

Mitenkä katalysaattorin toiminta voidaan mitata ja millaiset ovat raja-arvot, jonka perusteella häiriövalo sytytetään.
Ei ihan helposti selviä Google:lla..hi.
Olisin oikeasti kiitollinen tiedoista ja vihjeistä, kuinka kannattaisi edetä. Vastaan lisä kysymyksiin mielelläni.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo P0420
Kirjoitti: Enhancer - 29.05.18 - klo:21:42
Jos menee vielä katsastuksesta lämmittelemällä, sanoisin että ei kannata suotta ihmetellä. Katalysaattori alkaa olla vaihtokunnossa, itsellä ei enää -04 mallin Polosta mene kuin älyttömällä polkemisella joten katti vaihtuu ensi katsastukseen.

Ensiavuksi voisit koittaa tankata 20% tankista RE85-polttoainetta, ja perään vähän reippaampaa ajoa + öljynvaihto niin kone puhdistuu. Eli esim. 10-15litraa RE85 ja loput bensaa -> vetoja.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo P0420
Kirjoitti: Akra123 - 31.05.18 - klo:15:08
Moro ja kiitos vastauksesta.
Katti on vaihdettu n. 4 vuotta sitten ei auttanut.
Mutta liitteenä on jäätynyt kehys jos joku voisi kommentoida sitä mitä siitä saa informaatiota.
Siis mootorin häiriö valo syttyy n. 100km ajon jälkeen.

(https://image.ibb.co/h27Pcd/J_tynyt_kehys.jpg) (https://imgbb.com/)
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo P0420
Kirjoitti: Akra123 - 08.04.19 - klo:12:52
Moro kaikille,

päivitys korjaustilanteeseen.

Vaihdettu uusi Walker katti sekä taka lambda alkuperäiseksi. Nyt toimii..mootorin häiriövalo on pysynyt sammuneena toistaiseksi. Pelkkä alkuperäinen taka lambda ei riittänyt vian korjaantumiseen.

Päästöarvot pakokaasutestissä erinomaiset.

Kiitos kaikille kommenteista.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo P0420
Kirjoitti: tapanixxx - 08.04.19 - klo:12:58
Minkä merkkinen oli tarvikeanturi.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo P0420
Kirjoitti: Akra123 - 08.04.19 - klo:13:55
Viime kesänä huollossa laitettiin uusi Walker:n tarvike takalambda...ei vaikutusta.

Nyt uusi Bosh:n alkuperäinen lambda..
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo P0420
Kirjoitti: tapanixxx - 08.04.19 - klo:14:24
Juu bosch on hyvö lambda. Toinen merkki joka toimii on ntk. Itse laitoin sekä etummaisen että takimmaisen ja toimii hyvin.