VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Yleinen VAG-keskustelu => Aiheen aloitti: ddude - 29.05.17 - klo:16:54

Otsikko: 1.8 TFSI vikakoodi p0171 apuja?
Kirjoitti: ddude - 29.05.17 - klo:16:54
Löytyisikö palstalta neuvoa:
Mulla on tuollainen Seat Altea XL otsikon 1.8 TFSI (BYT/118kW) moottorilla.
Samaa moottoria ilmeisesti ainakin Audi A3 ja Skodan Octavia malleissa.

Nyt moottori antaa p0171 vikakoodia, "seos liian laiha"

Auto ollut pajalla ja vikaa ei löydy.
Imupuolen letkuista etsitty vuotoa, PCV venttiili vaihdettu ja MAF käytetty irti ja puhdistettu.

Alkaa omat ja korjaamon ideat jo loppumaan.
Ei viitsisi ihan trial & error taktiikalla lähteä vaihtamaan osia kun esim uusi MAF maksaa jotain 400-500â,¬ luokkaa ja takeita kuntoon tulosta ei ole.

Ideoita?
Otsikko: Vs: 1.8 TFSI vikakoodi p0171 apuja?
Kirjoitti: mfroberg - 29.05.17 - klo:17:34
Millaista oiretta koneessa tai auton kulussa on? Eli korjataanhan tässä oikeata vikaa eikä vikakoodia? Vikakoodien luku on korjauksen apuväline, ei syy.
Otsikko: Vs: 1.8 TFSI vikakoodi p0171 apuja?
Kirjoitti: ddude - 29.05.17 - klo:19:02
Käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti, vähän niinkuin "röpöttäen" sitten kun vikavalo syttyy niin tuntuu että tuokin tasoittuu hieman.
Kaasulla toimii niin normaalisti etten ainakaan huomaa mitään.
Otsikko: Vs: 1.8 TFSI vikakoodi p0171 apuja?
Kirjoitti: Quattro A4 - 29.05.17 - klo:19:09
Nuo käyntihäiriöt vaikuttavat olevan samoja, kuin omassa Audissa. PCV-venttiili meni vaihtoon ja röpöttävä käynti ainakin hävisi. Audissa tällä hetkellä p2015 vikakoodi. Tuo viittaa imuputken läppien asennon anturiin, eli koko imusarja täytyy vaihtaa.
Otsikko: Vs: 1.8 TFSI vikakoodi p0171 apuja?
Kirjoitti: Quattro A4 - 29.05.17 - klo:19:35
Kyseisessä moottorityypissä on aivan liikaa heikkoja kohtia. Tässä alkaa väkisinkin harkitsemaan merkin vaihtoa. Youtube täynnä clippejä aiheesta. Kommentteja lukiessa huomasin, että jenkeissä tullaan vastaan aika hyvin näissä ongelmissa. Suomessa on turha edes unelmoida moisesta, jos autolla on ikää yli 5v.

Eräs kommentti liittyen imusarjan hajoamiseen: In your video description you state that dealers replace these at no cost up to 120k miles, is that true for both VW and Audi? I'm getting the P2015 on my '10 A3 as of this morning. Any info is greatly appreciated.
Otsikko: Vs: 1.8 TFSI vikakoodi p0171 apuja?
Kirjoitti: ddude - 30.05.17 - klo:15:54
Yritin etsiä kaikkia mistä tuo ko. koodi voi tulla:
-Viallinen PCV venttiili
-Vuoto imupuolen letkuissa
-Viallinen ilmamassamittari
-Kampiakselin takastefan vuoto

Onkohan vielä muita?
Otsikko: Vs: 1.8 TFSI vikakoodi p0171 apuja?
Kirjoitti: ram1 - 30.05.17 - klo:16:14
Tosiaan se N80 mahdollinen. Näitäkin voi lueskella ajan kuluksi.
https://www.audiworld.com/forums/a4-b7-platform-discussion-69/a4-quattro-tfsi-problems-2859382/ (https://www.audiworld.com/forums/a4-b7-platform-discussion-69/a4-quattro-tfsi-problems-2859382/)
http://www.audizine.com/forum/showthread.php/504787-PCV-Modification-and-Education-Thread (http://www.audizine.com/forum/showthread.php/504787-PCV-Modification-and-Education-Thread)
Otsikko: Vs: 1.8 TFSI vikakoodi p0171 apuja?
Kirjoitti: ddude - 01.06.17 - klo:19:47
Hmm...
Avaisiko joku tota PCV venttiilin sielunmaailmaa:

Nyt kun moottori käy ja avaa öljyn täyttökorkin niin aukossa on alipaine.
Ja tyhjäkäynti paranee samalla???

Eli voisiko olla ettei tuo vaihdettu venttiili toimi oikein tai joku sille menevä letku on tukossa?
Otsikko: Vs: 1.8 TFSI vikakoodi p0171 apuja?
Kirjoitti: ddude - 07.06.17 - klo:21:08
Kukaan???
Otsikko: Vs: 1.8 TFSI vikakoodi p0171 apuja?
Kirjoitti: jsx - 08.06.17 - klo:10:40
Lainaus käyttäjältä: ddude - 01.06.17 - klo:19:47
Hmm...
Avaisiko joku tota PCV venttiilin sielunmaailmaa:

Nyt kun moottori käy ja avaa öljyn täyttökorkin niin aukossa on alipaine.
Ja tyhjäkäynti paranee samalla???

Eli voisiko olla ettei tuo vaihdettu venttiili toimi oikein tai joku sille menevä letku on tukossa?

En nyt ole mikään asiantuntijan sielujen maailmoissa. Mutta kyllähän tuo sille kuulostaisi, ettei se toimi oikein. Edelliseen A3:seeni (2.0 TFSI CCZA vm.2009) vaihdoin PCV:n viime syksynä ja jollen nyt väärin muista, niin se oireili vinkunan lisäksi juuri epätasaisen tyhjäkäynnin muodossa. Eli aika lailla kuten tuossa videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=3uXfqRk6kok (https://www.youtube.com/watch?v=3uXfqRk6kok)
Ja sytytti myös moottorin vikavalon. Mutta kai tuokin voi hajota eri tavoin (en tiedä edes miten omani hajosi) tai kai siitä voi olla jotain ympäriltä tukossa. Se PCV:hän on suoraan kannessa kiinni, joten letku olisi sitten sen jättöpuolella?

Imusarja tuossakin kyllä meni vielä viime talvena myöhemmin vaihtoon, mutta se tosiaan antoi oman vikakoodinsa niistä läpistä.

Edit:
Ja onhan noille toki SSP:t olemassa. Systeemin rakennetta voit tutkia vaikka tuolta:
http://www.vaglinks.com/vaglinks_com/Docs/SSP/VWUSA.COM_SSP_384_Audi_1.8l_4V_TSFI_Engine.pdf (http://www.vaglinks.com/vaglinks_com/Docs/SSP/VWUSA.COM_SSP_384_Audi_1.8l_4V_TSFI_Engine.pdf)
Onhan tuo näköjään tuossa BYT:ssä vähän erinäköinen kuin omassani oli, periaate kaiketi kuitenkin sama.
Otsikko: Vs: 1.8 TFSI vikakoodi p0171 apuja?
Kirjoitti: ddude - 18.07.17 - klo:18:48
Lainaus käyttäjältä: jsx - 08.06.17 - klo:10:40
En nyt ole mikään asiantuntijan sielujen maailmoissa. Mutta kyllähän tuo sille kuulostaisi, ettei se toimi oikein. Edelliseen A3:seeni (2.0 TFSI CCZA vm.2009) vaihdoin PCV:n viime syksynä ja jollen nyt väärin muista, niin se oireili vinkunan lisäksi juuri epätasaisen tyhjäkäynnin muodossa. Eli aika lailla kuten tuossa videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=3uXfqRk6kok (https://www.youtube.com/watch?v=3uXfqRk6kok)
Ja sytytti myös moottorin vikavalon. Mutta kai tuokin voi hajota eri tavoin (en tiedä edes miten omani hajosi) tai kai siitä voi olla jotain ympäriltä tukossa. Se PCV:hän on suoraan kannessa kiinni, joten letku olisi sitten sen jättöpuolella?

Imusarja tuossakin kyllä meni vielä viime talvena myöhemmin vaihtoon, mutta se tosiaan antoi oman vikakoodinsa niistä läpistä.

Edit:
Ja onhan noille toki SSP:t olemassa. Systeemin rakennetta voit tutkia vaikka tuolta:
http://www.vaglinks.com/vaglinks_com/Docs/SSP/VWUSA.COM_SSP_384_Audi_1.8l_4V_TSFI_Engine.pdf (http://www.vaglinks.com/vaglinks_com/Docs/SSP/VWUSA.COM_SSP_384_Audi_1.8l_4V_TSFI_Engine.pdf)
Onhan tuo näköjään tuossa BYT:ssä vähän erinäköinen kuin omassani oli, periaate kaiketi kuitenkin sama.

Vian etsintä jatkuu... :-\

Sekavaksi menee:
Tuossa edellisen viestin SSP ohjeessa PCV venttiili on tämännäköinen:

(http://preview.ibb.co/eY10Pa/Seat4.jpg) (http://ibb.co/d88QqF)

upload pictures (http://fi.imgbb.com/)

Mulle osa joka tuli kun PCV venttiilin tilasin on tämännäköinen:

(http://preview.ibb.co/b0kAPa/IMG_20170718_151826_LI.jpg) (http://ibb.co/iKZ4ja)

Olenko siis vaihtanut jonkun muun osan luullen että se on PCV venttiili???

Tuon lisäksi parista huohotinletkusta(?) on o-renkaat hapertuneet ja tarvitsisin uudet letkut mutta en löydä omasta mielestä oikeita räjäytyskuvista. Jäin miettimään että onko mulla nyt väärä moottorikoodi vai miksi kaikessa infossa on eroja.

Tähän kuvaan merkitty kohdat joista o-renkaat puuttuu, on siis tuossa luulemani PCV venttiilin molemmin puolin:



(http://preview.ibb.co/j2dBxv/IMG_20170718_151826_01.jpg) (http://ibb.co/mLWWxv)

Tässä räjäytyskuvat joista en löydä tunnistettavasti kuin tuon yhden letkun joka on tietty juuri se mikä mulla on ehjänä.
Muut letkut on sitten esim. liittimiltään mielestäni erilaisia.


(http://preview.ibb.co/b2Lrxv/seat1.png) (http://ibb.co/gRPJcv)

(http://preview.ibb.co/gH9jHv/seat2.png) (http://ibb.co/bGDBxv)

(http://preview.ibb.co/i1KjHv/seat3.png) (http://ibb.co/d869ja)

photo upload (http://fi.imgbb.com/)

Ekassa räjäytyskuvassa on muuten osanumero 10 taas tuo edellämainittu PCV venttiili ja siinä se on samannäköinen kuin omassa autossa.

Mielellään otan apuja vastaan jos joku vain viitsii ja osaa jeesata.
Otsikko: Vs: 1.8 TFSI vikakoodi p0171 apuja?
Kirjoitti: ttiikeri - 18.07.17 - klo:22:57
Lainaus käyttäjältä: ddude - 18.07.17 - klo:18:48
Vian etsintä jatkuu... :-\

Sekavaksi menee:
Tuossa edellisen viestin SSP ohjeessa PCV venttiili on tämännäköinen:

(http://preview.ibb.co/eY10Pa/Seat4.jpg) (http://ibb.co/d88QqF)

upload pictures (http://fi.imgbb.com/)

Mulle osa joka tuli kun PCV venttiilin tilasin on tämännäköinen:

(http://preview.ibb.co/b0kAPa/IMG_20170718_151826_LI.jpg) (http://ibb.co/iKZ4ja)

Olenko siis vaihtanut jonkun muun osan luullen että se on PCV venttiili???

Tuon lisäksi parista huohotinletkusta(?) on o-renkaat hapertuneet ja tarvitsisin uudet letkut mutta en löydä omasta mielestä oikeita räjäytyskuvista. Jäin miettimään että onko mulla nyt väärä moottorikoodi vai miksi kaikessa infossa on eroja.

Tähän kuvaan merkitty kohdat joista o-renkaat puuttuu, on siis tuossa luulemani PCV venttiilin molemmin puolin:



(http://preview.ibb.co/j2dBxv/IMG_20170718_151826_01.jpg) (http://ibb.co/mLWWxv)

Tässä räjäytyskuvat joista en löydä tunnistettavasti kuin tuon yhden letkun joka on tietty juuri se mikä mulla on ehjänä.
Muut letkut on sitten esim. liittimiltään mielestäni erilaisia.


(http://preview.ibb.co/b2Lrxv/seat1.png) (http://ibb.co/gRPJcv)

(http://preview.ibb.co/gH9jHv/seat2.png) (http://ibb.co/bGDBxv)

(http://preview.ibb.co/i1KjHv/seat3.png) (http://ibb.co/d869ja)

photo upload (http://fi.imgbb.com/)

Ekassa räjäytyskuvassa on muuten osanumero 10 taas tuo edellämainittu PCV venttiili ja siinä se on samannäköinen kuin omassa autossa.

Mielellään otan apuja vastaan jos joku vain viitsii ja osaa jeesata.

Kannattaa rekisteröityä ja laittaa tämä vikakuvaus myös http://www.audiclub.fi/audifinns/ (http://www.audiclub.fi/audifinns/) sivustolle, olen varma että siletä löytyy apua. Siellä kirjoittelee useita audin korjaamolla töissä olevia asentajia ja voivat auttaa tässä. Sama peruskone löytyy myös audista ja viat ovat yhteiset. Haulla kannattaa myös katsoa sieltä, muistelen lukeneeni näistä imupuolen vuodoista siellä aiemmin ja miten niitä on ratkottu.
Otsikko: Vs: 1.8 TFSI vikakoodi p0171 apuja?
Kirjoitti: ttiikeri - 18.07.17 - klo:23:06
Esim tuosta voi olla apua http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=114687&highlight=Tfsi+laiha (http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=114687&highlight=Tfsi+laiha)
Otsikko: Vs: 1.8 TFSI vikakoodi p0171 apuja?
Kirjoitti: ddude - 19.07.17 - klo:00:31
Kiitos infosta mulla on tunnus sinne, täytyy kysellä myös sieltä.