Olen huomannut, että pidempään liikennevaloissa seistessä start/stop sammuttaa ja käynnistää moottoria 15 sekunnin välein. Kuuluuko asiaan?
Lisäksi uudesta alkaen kun auto on seissyt esim. yön yli, moottorin käynnistyksen jälkeen kone käy karkeasti muutamia sekunteja aivan kuin öljyt olisivat karanneet venttiilinnostimista. Esiintyykö muilla samaa? Autolla ajettu 6500 km.
Sama juttu täällä,uudesta asti kylmäkäynnistys on kuin dieselin käynnistäis,kysyin huollosta on kuulemma tyypillistä koneelle ei tarvi huolestua näin vakuuteltiin, kone 110 tsi.
Lainaus käyttäjältä: Jokkeri - 22.09.15 - klo:16:44
Olen huomannut, että pidempään liikennevaloissa seistessä start/stop sammuttaa ja käynnistää moottoria 15 sekunnin välein. Kuuluuko asiaan?
Lisäksi uudesta alkaen kun auto on seissyt esim. yön yli, moottorin käynnistyksen jälkeen kone käy karkeasti muutamia sekunteja aivan kuin öljyt olisivat karanneet venttiilinnostimista. Esiintyykö muilla samaa? Autolla ajettu 6500 km.
Pidä jalkasi tukevasti jarrulla, niin moottori pysyy sammuksissa. Jos kevennät painetta jarrulla, niin kone herää. Jos joudut odottamaan vihreän tuloa kauemmin, niin kytke vaihde vapaalle (N).
Start/Stop-toiminnon saanee tarvittaessa ajotietokoneesta kytkettyä pois päältä.
Kylmäkäynnistyksen (painamatta kaasua!) jälkeen anna moottorin käydä joutokäyntiä kunnes kierrokset laskevat, sen jälkeen vasta liikkeelle; näin menetellen ei pitäisi kuulua mitään erikoisia purinoita - ja turbo on valmis töihin.
Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 22.09.15 - klo:18:03
Pidä jalkasi tukevasti jarrulla, niin moottori pysyy sammuksissa. Jos kevennät painetta jarrulla, niin kone herää. Jos joudut odottamaan vihreän tuloa kauemmin, niin kytke vaihde vapaalle (N).
Start/Stop-toiminnon saanee tarvittaessa ajotietokoneesta kytkettyä pois päältä.
Kylmäkäynnistyksen (painamatta kaasua!) jälkeen anna moottorin käydä joutokäyntiä kunnes kierrokset laskevat, sen jälkeen vasta liikkeelle; näin menetellen ei pitäisi kuulua mitään erikoisia purinoita - ja turbo on valmis töihin.
Automaatin ideahan on ettei ajossa keppiin tarvitse koskea? Hyvällä automaatilla voi nostaa jalan pois jarrulta ja silti auto pysyy paikoillaan kunnes painetaan kaasua. Start&stopin ollessa on tai off asennossa.
Vai tuolla lailla hyvä automaatti määritellään? No, jotain "uutta" sitä näkee vielä tänäänkin.
Monipuolisessa automaatissa on mm. manuaalikäyttömahdollisuus. Samoin kepin (tai ratin käyttövipujen) kosketusta edellyttää ajonkin aikana valinnat D:n ja S:n välillä.
Perinteisen, momentinmuuntimella varustetun automaatin hyvyys on erilaista kuin kaksoiskytkinautomaattien, mm. kick-down'in käyttö ja se että pyörät maassa hinaus on kiellettyä. Ja että polttoaineenkulutus on suurempi kuin DSG-vaihteisilla.
Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 22.09.15 - klo:18:59
Vai tuolla lailla hyvä automaatti määritellään? No, jotain "uutta" sitä näkee vielä tänäänkin.
Monipuolisessa automaatissa on mm. manuaalikäyttömahdollisuus. Samoin kepin (tai ratin käyttövipujen) kosketusta edellyttää ajonkin aikana valinnat D:n ja S:n välillä.
Perinteisen, momentinmuuntimella varustetun automaatin hyvyys on erilaista kuin kaksoiskytkinautomaattien, mm. kick-down'in käyttö ja se että pyörät maassa hinaus on kiellettyä. Ja että polttoaineenkulutus on suurempi kuin DSG-vaihteisilla.
Vaihteen yli hyppääminen mahdollista, liikkeellelähtö välitöntä kun jarrun nostaa, ei tarvi vaihtaa osia/koko laatikkoa 40-1000tkm välein, mitä vielä? ;)
AP:n ongelmaan, vie auto korjaamolle ja vaadi laittamaan kuntoon, ei kannata hyväksyä sitä jos huoltoneuvoja sanoo "se on normaalia, ei huolta"
Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 22.09.15 - klo:18:59
Vai tuolla lailla hyvä automaatti määritellään? No, jotain "uutta" sitä näkee vielä tänäänkin.
No, ei sitä kommenttia kannata välttämättä hyvä automaatin määritelmänä ottaa. Olipahan taas yksi kerta muiden joukossa, kun päästiin kehaisemaan mersua. ;) ;D Tämä motiivi on ko. kirjoittajan kommenttien ns. punainen lanka. VAG-autoissa ei sellaista ominaisuutta olekaan, jota ei merussa olisi toteutettu paremmin. Pätemisen tarve on ilmeisen kova.
Lainaus käyttäjältä: mattinen - 22.09.15 - klo:19:11
No, ei sitä kommenttia kannata välttämättä hyvä automaatin määritelmänä ottaa. Olipahan taas yksi kerta muiden joukossa, kun päästiin kehaisemaan mersua. ;) ;D Tämä motiivi on ko. kirjoittajan kommenttien ns. punainen lanka. VAG-autoissa ei sellaista ominaisuutta olekaan, jota ei merussa olisi toteutettu paremmin. Pätemisen tarve on ilmeisen kova.
Jep, salapoliisi pääsi asian ytimeen 8)
Eipä siihen oikeastaan poliisityötä tarvita. "Rikollisen" toimintamalli on niin selkeä ja pitkäkestoinen, eräänlaista sarjatoimintaa siis. Sama kuvio toistuu yhä uudelleen ja uudelleen eri "rikospaikoilla". Tänään Fabia-foorum, huomenna kenties Octavia-keskustelu :D :D
Lainaus käyttäjältä: mattinen - 22.09.15 - klo:19:22
Eipä siihen oikeastaan poliisityötä tarvita. "Rikollisen" toimintamalli on niin selkeä ja pitkäkestoinen, eräänlaista sarjatoimintaa siis. Sama kuvio toistuu yhä uudelleen ja uudelleen eri "rikospaikoilla". Tänään Fabia-foorum, huomenna kenties Octavia-keskustelu :D :D
Mutta en tue rikollista toimintaa, päivän puhuttu aihe autoalalla ::)
En minäkään. Varsinkaan, kun ketään tai mitään ei ole rikoksesta tuomittu. ;) Mutta kieltämättä hölmö temppu volkkarilta vääristellä päästöjä. (Siihen tässä ilmeisesti viitattiin).
Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 22.09.15 - klo:19:23
Mutta en tue rikollista toimintaa, päivän puhuttu aihe autoalalla ::)
Mersuhan on aina ollut puhdas pulmunen. Onneksi tuosta on jo muutama vuosi.
http://www.motorauthority.com/news/1043759_daimler-charged-185-million-over-bribery-scandal (http://www.motorauthority.com/news/1043759_daimler-charged-185-million-over-bribery-scandal)
Lainaus käyttäjältä: europe - 22.09.15 - klo:19:46
Mersuhan on aina ollut puhdas pulmunen. Onneksi tuosta on jo muutama vuosi.
http://www.motorauthority.com/news/1043759_daimler-charged-185-million-over-bribery-scandal (http://www.motorauthority.com/news/1043759_daimler-charged-185-million-over-bribery-scandal)
Normaalia liiketoimintaa ja kauppasuhteiden ylläpitoa? :)
Sitä tapahtuu meilläkin...täällä suomessa siis ;)
Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 22.09.15 - klo:19:52
Normaalia liiketoimintaa ja kauppasuhteiden ylläpitoa? :)
Sitä tapahtuu meilläkin...täällä suomessa siis ;)
Juu, ihan jokapäivästä Suomessakin nuo 185 miljoonan lahjontasakot.
;D
Kuka mitäkin normaalina pitää. Kauko Juhantalon (kepu) toimintaakin taisi moni aikoinaan pitää aivan normaalina taloudellisten asioiden järjestelynä.
Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 22.09.15 - klo:18:22
Automaatin ideahan on ettei ajossa keppiin tarvitse koskea? Hyvällä automaatilla voi nostaa jalan pois jarrulta ja silti auto pysyy paikoillaan kunnes painetaan kaasua. Start&stopin ollessa on tai off asennossa.
Harmi, ettei edes kaikissa mersuissa ole tuollaista ominaisuutta (tai sitten vuokra-autossa oli ko. ominaisuus poistettu, ts. "auto hold" uupui). Niin tai näin, ko. C-sarjalainen - samaa koppaa kuin sinun - on mielestäni paras auto jolla olen ajanut (kesäkelissä ja keski-Euroopassa, talvikelissä voisi mieli kääntyä). Hienompia ja huonompia autoja olen toki ajanut hintaluokassa 1000mk-250kâ,¬++. Se ei silti tee mielestäni DSG7:sta huonoa automaattia tai Mersun lootasta hyvää.
Tuo on tuttu toiminne, että jalkaa jarrulta kevennettäessä moottori hyrähtää käyntiin. Tämä yksilö kuitenkin starttaa ja sammu 15s välein riippumatta siitä, kuinka lujaa jarrua painaa. Tämä alkaa tapahtumaan esim. tietyöpätkien hitaasti vaihtuvissa liikennevaloissa.
Toki annan moottorin käynnistyä rauhassa ennen kaasun painamista. Kuulee kuitenkin selvästi, että hydrauliset venttiilinnostimet ovat kuivat hetken aikaa ja kone käy ensimmäiset sekunnit kuin vanha Zetori. Jos merkkihuollon mukaan tämä on normaalia, niin pitääkin pyytää asiasta kirjallinen lausunto ensimmäisessä huollossa.
Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 22.09.15 - klo:18:03
Pidä jalkasi tukevasti jarrulla, niin moottori pysyy sammuksissa. Jos kevennät painetta jarrulla, niin kone herää. Jos joudut odottamaan vihreän tuloa kauemmin, niin kytke vaihde vapaalle (N).
Start/Stop-toiminnon saanee tarvittaessa ajotietokoneesta kytkettyä pois päältä.
Kylmäkäynnistyksen (painamatta kaasua!) jälkeen anna moottorin käydä joutokäyntiä kunnes kierrokset laskevat, sen jälkeen vasta liikkeelle; näin menetellen ei pitäisi kuulua mitään erikoisia purinoita - ja turbo on valmis töihin.
Onko ilmastointi päällä? Mielestäni auto käynnistyy kun se on sitä mieltä ettei voi olla sammuksissa.
Yksi syy on liian suuri ero halutun sisälämpötilan ja ulkolämpötilan välillä.
Oma auto ei edes sammu jos ei ole akkua ladattu edellisenä yönä vaikka mitä tekisi (eli varsin herkkä akun varaustasolle), ja jos se sammuu ja käynnistyy uudestaan se ei kyllä enää samoissa valoissa sammu.
Ei ole oma Fabiani vielä noin alkanut käyttäytyä. Syitähän tuollaiseen voi olla monia, joten selitysten kanssa vaan marmorille.
Jarrupolkimen signaalin pätkintä on yksi mahdollinen syy, huono liitos, jne.
Kun minä nostan jarrun ylös, niin hörähtää käyntiin ja lähtee ryömimään ja sitten vasta kaasupedaalilla sinkoaa itsensä eteenpäin.
Rengaspaineiden valvonta herätti eilen kesken ajon, mutta onneksi vasta kovan moottoritieajon jälkeen. Kojetauluun jäi keltainen merkkivalo palamaan. Mittasin huoltoasemalla paineet ja kaikki olivat ohjearvoissaan eli 2,5. Ajotietokoneen tarkistusnäyttö esitti, että joka renkaassa on painehäirikkö. Huoltokirjassa lukee, että 10000 km:n jälkeen tarvitaan aina uusi päivitys paineille. No tein sen tänään ja kaikki hyvin. Mittarissa oli tosin vain 6000 km. Seuraillaan, ettei tule Fabialle tavaksi tuollainen.
Näkyy olevan tuo hälytysjärjestelmä aika ronkeli renkaiden pyörimisnopeudelle. Talvirenkaat vaihdettuani mittarivirhe kasvoi jotain 0,5-1 km/h ja auto väitti 50 km ajon jälkeen että KAIKISSA renkaissa on häikkää. Napin painalluksella korjautui. Tarkalleen ottaen sitä nappia ei ollutkaan, mutta valikosta pääsi resetoimaan.
Lainaus käyttäjältä: kt - 09.10.15 - klo:16:58
Rengaspaineiden valvonta herätti eilen kesken ajon, mutta onneksi vasta kovan moottoritieajon jälkeen. Kojetauluun jäi keltainen merkkivalo palamaan. Mittasin huoltoasemalla paineet ja kaikki olivat ohjearvoissaan eli 2,5. Ajotietokoneen tarkistusnäyttö esitti, että joka renkaassa on painehäirikkö. Huoltokirjassa lukee, että 10000 km:n jälkeen tarvitaan aina uusi päivitys paineille. No tein sen tänään ja kaikki hyvin. Mittarissa oli tosin vain 6000 km. Seuraillaan, ettei tule Fabialle tavaksi tuollainen.
Lainaus käyttäjältä: Jokkeri - 22.10.15 - klo:12:32
Näkyy olevan tuo hälytysjärjestelmä aika ronkeli renkaiden pyörimisnopeudelle. Talvirenkaat vaihdettuani mittarivirhe kasvoi jotain 0,5-1 km/h ja auto väitti 50 km ajon jälkeen että KAIKISSA renkaissa on häikkää. Napin painalluksella korjautui. Tarkalleen ottaen sitä nappia ei ollutkaan, mutta valikosta pääsi resetoimaan.
Meille myyjä mainitsi auton luovutuksessa: Kun olette vaihtaneet talvirenkaat alle ja laittaneet niihin oikeat paineet, resetoikaa rengaspaineet näytön valikon kautta, alkaa muuten turhaan kiljumaan vääriä paineita.
Noin 8000km taipaleella seuraavaa pikkuvikaa:
- radio välillä jättää käynnistymättä, auton uudelleenkäynnistys yleensä ratkaisee asian
- kaistanvaihtovilkku vasemmalle ei toimi samalla herkkyydellä/liikkeellä kuin oikealle
- etuparkkitutkan anturi on karannut vähän paikoiltaan (voi olla parkkipaikkakolhukin)
- ajossa kuuluu satunnaista kitinää/vinkunaa, ei ilmeisesti kuitenkaan pyöristä
Kahta ensimmäistä tutkivat ensi viikolla.
Lainaus käyttäjältä: enkero - 13.11.15 - klo:09:44
Noin 8000km taipaleella seuraavaa pikkuvikaa:
- kaistanvaihtovilkku vasemmalle ei toimi samalla herkkyydellä/liikkeellä kuin oikealle
- ajossa kuuluu satunnaista kitinää/vinkunaa,
Samoin minulla on ongelmaa tuon vasemman vilkun toiminnassa. Ei mene se lyhyt 3xvilkku päälle.
Ajossa kuuluu vänkärin puolelta silloin tällöin sirinä/sirkkelin terän helinä, joka lienee joku "pumppu", mutten tiedä mikä.
Lainaus käyttäjältä: enkero - 13.11.15 - klo:09:44
Noin 8000km taipaleella seuraavaa pikkuvikaa:
- radio välillä jättää käynnistymättä, auton uudelleenkäynnistys yleensä ratkaisee asian
- kaistanvaihtovilkku vasemmalle ei toimi samalla herkkyydellä/liikkeellä kuin oikealle
- etuparkkitutkan anturi on karannut vähän paikoiltaan (voi olla parkkipaikkakolhukin)
- ajossa kuuluu satunnaista kitinää/vinkunaa, ei ilmeisesti kuitenkaan pyöristä
11000km takana ja lista lähes samanlainen:
- Soittimeen liittyvät ongelmat ovat maahantuojalla tiedossa ja minun tapauksessani
vika korjaantui ohjelmistopäivityksellä- Vilkkuviiksen toimintaongelmaan ei ole löytynyt syytä. Huollossa sattunut aina toimimaan moitteettomasti, joten vian etsintä vaikeaa
- Moottorin puolelta kuuluvaan vinkumiseen ei ole löytynyt syytä, mutta lienee johonkin toimintoon (=päästöhuijaukseen ;)) liittyvä ominaisuus
Autoja kannattaa käyttää näiden syiden vuoksi huollossa, jotta maahantuojalle saadaan dokumenttia vikojen yleisyydestä ja näin ollen myös motivaatio vikojen etsintään lisääntyy.
Kun viet huoltoon, niin kysele, että onko Fabiassa sama ominaisvika kuin Ocussa.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15731.msg528985#msg528985 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15731.msg528985#msg528985)
Lainaus käyttäjältä: kt - 13.11.15 - klo:10:50
Samoin minulla on ongelmaa tuon vasemman vilkun toiminnassa. Ei mene se lyhyt 3xvilkku päälle.
Ajossa kuuluu vänkärin puolelta silloin tällöin sirinä/sirkkelin terän helinä, joka lienee joku "pumppu", mutten tiedä mikä.
Minulla mymös Fabiassa kuuluu apumiehen puolelta toisinaan sellainen pieni vinkuna, taitaa kuulua ns ominaisuuksiin, kun sitä muidenkin autoissa
Radio ei saanut softaa (vielä tehtaalta selvityksessä), vilkuile ei tehty mitään, vinkumista ei diagnosoitu ja yksi peruutustutkan anturi oli kuulemma irti (ilmeisesti se nyt on kiinni :D).
Onko jollain herjannut jäähdytysnesteestä? Mulla ajettu vasta 3400km ja tuli ilmoitus että pitää tarkastaa jäähdytysneste.
Ei ole.
En muuten ole käyttänyt vielä esilämmitystäkään yhtään kertaa enkä edes kokeillut, onnistuuko irrotettavan peräkoukun asentamaan paikoilleen. Mittarissa taitaa olla noin 8500. Suht hyvin on siis mennyt ???
Lainaus käyttäjältä: anaconda - 21.12.15 - klo:15:53
Onko jollain herjannut jäähdytysnesteestä? Mulla ajettu vasta 3400km ja tuli ilmoitus että pitää tarkastaa jäähdytysneste.
Valitettavan useissa autoissa aivan uutena tehdyt ns. tehdastäytöt ovat minimitasossa. Jos mm. jäähdytysneste on (näkyy paisuntasäiliön tasomerkinnöistä) uutena minimitasossa ja täytössä on ilmaa joukossa, niin ilman poistuminen pudottaa nesteen tason hälytysrajalle. Ei tarvita sen kummempaa ongelmaa syyksi. Skoda huoltoon vain lisäykselle, vaikka siitä vaivaa onkin. Nesteen tulee olla oikean tyyppistä (vähintään punaista!).
Itse olen seurannut minimitasossa olevan nesteen tilannetta, mutta ei ole vajennut hälytystasolle: kylmänä on reilusti alle minimin, mutta kuumana on vielä yli minimin.
Kyllä ainakin kaikissa uusissa skodissa mitkä minä olen ostanut niin nestetaso on ollut ylämerkissä. Sehän kuuluu tarkastaa jo luovutustarkastuksessa.
Lainaus käyttäjältä: japa - 21.12.15 - klo:17:53
Kyllä ainakin kaikissa uusissa skodissa mitkä minä olen ostanut niin nestetaso on ollut ylämerkissä. Sehän kuuluu tarkastaa jo luovutustarkastuksessa.
Minulla on ollut kahdessa viimeksi ostamassani uudessa autossa minimitasossa, mm. nykyisessä Fabiassa.
Huonosti hoidettu luovutushuolto.
Lainaus käyttäjältä: japa - 21.12.15 - klo:18:02
Huonosti hoidettu luovutushuolto.
Ei välttämättä, koska tuon ilman poistuminen edellyttää käytännössä joskus melkoisia kilometrimääriä. Moottoriöljyn lisääminen, esimerkiksi luovutusta ennen, on aivan eri asia.
No on se huonosti hoidettu luovutushuolto jos nestepinnat on alamerkissä. Ja toisekseen tuo sinun kuvitelma siitä että on ilmaa kierrossa on pötyä. Jäähdytysjärjestelmään lisätään juuri se määrä tehtaalla nestettä kun sen tilavuus on ja öljyä myös.Jos nesteitten määrä on jätetty tehtaan jäliltä alamerkkeihin säästösyistä, niin luovutushuollossa ne lisätään ylämerkkiin asti. Luovutushuoltoon kuuluu pitkä lista eri tsekkauspisteitä mitkä huoltomies tarkastaa ennen auton luovutusta. Tämä lista luovutetaan auton mukana asiakkaalle huoltomiehen allekirjoituksen kera. Että näin kuopiossa.
Rattilämiska, jonka pitäisi säätää radion voimakkuutta, muuttaakin kanavia. Kanavanvaihtosäädin sekin vaihtaa kanavia. ::)
Lainaus käyttäjältä: kt - 31.12.15 - klo:15:07
Rattilämiska, jonka pitäisi säätää radion voimakkuutta, muuttaakin kanavia. Kanavanvaihtosäädin sekin vaihtaa kanavia. ::)
Siinä rattisäätimessä on kaksi toimintoa: painamalla sitä rullaa se vaihtaa kanavia (epämääräisesti) ja kiertämällä samaista rullaa saadaan muutettua äänenvoimakkuutta. Jos siihen kiertoliikkeeseen (äänenvoimakkuuden säätöön) tulee painoa mukaan niin kanava vaihtuu. ;)
Toki siinä samalla "tontilla" ovat ne kanavanvaihtonuolet, joilla pääsee haluttuun suuntaa kanavavalinnoissa - jos ei halua valittua asemakuvaketta tipata suoraan keskusnäyttöruudulta.
Ja samalla lailla sen oikeankin puolen "rullan" saa sekaisin, jos ei tiedä että siinäkin on kaksi toiminta-aluetta (painamalla/rullaa pyöräyttämällä). Tästä saa ohjattua ajotietokoneen valikkoa mittariruudulla; löytää mm. moottoriöljyn lämpötilan kulutustietojen lisäksi. ;)
Joo, varmaan sen noin pitäisi toimia. Ehkä pakkasaamuna "rasvat"on jäässä siellä. Toinen puoli kyllä "toimii".
Lainaus käyttäjältä: kt - 31.12.15 - klo:15:54
Joo, varmaan sen noin pitäisi toimia. Ehkä pakkasaamuna "rasvat"on jäässä siellä.
Niin missä "siellä"?? ;)
No siellä lämiskässä...
Muutama päivä sitten laitoin moottorin esilämmittimen eka kertaa päälle. Auton oston yhteydessä kesällä oli säteilylämmitin ja sisätilan puhallin asennettu. No eipä tietenkään toiminut.
Vein auton takaisin ostopaikkaan ja kerroin tilanteen. Kohteliaasti otettiin auto heti pukille ja se johdon jatkoliitos siellä "alapohjassa" oli kyllä niinkuin työnnetty huulille, muttei ilmeisesti pohjannut niin paljon, että elektronit olisivat päässeet siirtymään johdonpätkästä toiseen. Vian syyksi selitettiin, että se on kesän aikana ravistuksissa irronnut, vaikka kuulema oli asennuksen jälkeen kiinni. Korjattiin maksutta, hyvä niin.
Sama vika oli samasta liikkeestä 10 vuotta sitten ostamassani Ocu2:ssa. Ocun liitoksen sidoin sitten myöhemmin itse vielä rautalangalla kiinni. Sama temppu pitänee tehdä ensi kesänä tälle fabialle.
Pakkasten tullen äänentoistosta katosi käytännössä kaikki bassot. Normaalisti tuntui taas pelaavan, kun lämpötila laski tuonne alle -10c. Nyt reilu -20c ja taas poistaa "äänet" poissaolollaan.
Lainaus käyttäjältä: Nahka_Joseph - 17.01.16 - klo:18:22
Pakkasten tullen äänentoistosta katosi käytännössä kaikki bassot. Normaalisti tuntui taas pelaavan, kun lämpötila laski tuonne alle -10c. Nyt reilu -20c ja taas poistaa "äänet" poissaolollaan.
Ihan normaalia autossa kuin autossa, että elementit ovat vain jäässä :)
Nykiikö kenelläkään muulla 1.2 TSI tasakaasulla ajettaessa pakkasen ollessa n. -10 asteen paremmalla puolella? Oiretta esiintyy satunnaisesti, olipa moottori sitten lämmin tai kylmä. Ei anna vikakoodeja, joten aika hankala tilanne lähteä vikaa selvittämään. Kahdesti on jo huollossa ajettu jotain uutta softapäivitystä, mutta eipä ole auttanut asiaan.
Ihmettelin sadetunnistimen epämääräistä toimintaa, mutta se ei tunnista pimeällä sadetta, jos ei ole katuvalaistusta! Huomasin sen kun oli pari katulamppua pimeänä reilulla sateella ja vehje lopetti pyyhkimisen niiden välillä. Pienellä tihkulla sadetunnistin pyyhkäisee vähintään kuusi kertaa, vaikka kerta riittäisi.
Ilmeisesti normaalin tihkun saa toimimaan ottamalla automaattisen pyyhinnän valikosta pois?
Lainaus käyttäjältä: Hesse - 31.01.16 - klo:23:00
Ihmettelin sadetunnistimen epämääräistä toimintaa, mutta se ei tunnista pimeällä sadetta, jos ei ole katuvalaistusta! Huomasin sen kun oli pari katulamppua pimeänä reilulla sateella ja vehje lopetti pyyhkimisen niiden välillä. Pienellä tihkulla sadetunnistin pyyhkäisee vähintään kuusi kertaa, vaikka kerta riittäisi.
Ilmeisesti normaalin tihkun saa toimimaan ottamalla automaattisen pyyhinnän valikosta pois?
Oletettavasti tuossakin on pyyhkijän viiksessä se neliportainen "tehonsäätö"? Tunnistimen ollessa käytössä siitä saa säädettyä sen sadetunnistimen herkkyyssäätöä, saattaa auttaa mm. pimeällä. Jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin renkata sitä saa lähes jatkuvasti.
Jos valikossa on automatiikalle joku valikko, niin miksi sitä ei voi kokeilla ihan kysymättäkin? Eli tod. näk. sieltä sen saa sitten ns. normi tihkulle...
Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 31.01.16 - klo:23:30
Oletettavasti tuossakin on pyyhkijän viiksessä se neliportainen "tehonsäätö"? Tunnistimen ollessa käytössä siitä saa säädettyä sen sadetunnistimen herkkyyssäätöä, saattaa auttaa mm. pimeällä. Jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin renkata sitä saa lähes jatkuvasti.
Jos valikossa on automatiikalle joku valikko, niin miksi sitä ei voi kokeilla ihan kysymättäkin? Eli tod. näk. sieltä sen saa sitten ns. normi tihkulle...
Herkkyysäädöt on kokeiltu, niillä ei ollut vaikutusta sadetunnistimen toimintaan täysin pimeässä.
Automaattisen pyyhinnän valikosta luin ohjekirjasta, ajattelin että jollain olisi varmaa tietoa sen toiminnasta.
Lainaus käyttäjältä: Hesse - 01.02.16 - klo:00:05
Herkkyysäädöt on kokeiltu, niillä ei ollut vaikutusta sadetunnistimen toimintaan täysin pimeässä.
Automaattisen pyyhinnän valikosta luin ohjekirjasta, ajattelin että jollain olisi varmaa tietoa sen toiminnasta.
Ei taida liian montaa tuoreen Fabian omistajaa olla, joilla olisi jotain lisävarusteita kauppakasseissaan :o
Jos sen automatiikan saa ajotietokoneesta kerran ruksittua pois, niin miksi sitä ei voi kokeilla?? Meneekö se auto rikki siitä, että painaa entteriä?
Loppuvuonna 2015 valmistetuissa Skodissa on ilmeisesti ongelmia sadetunnistimen kanssa.
http://www.skodacommunity.de/threads/regensensor-empfindlichkeit-einstellen.102962/ (http://www.skodacommunity.de/threads/regensensor-empfindlichkeit-einstellen.102962/)
Lainaus käyttäjältä: vwp - 17.01.16 - klo:18:46
Ihan normaalia autossa kuin autossa, että elementit ovat vain jäässä :)
En vaan itse ole tätä huomannut :o
Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 02.02.16 - klo:06:27
En vaan itse ole tätä huomannut :o
No se toki riippuu elementtien laadusta ja materiaaleista, mutta kyllä moni materiaali kovettuu -30c pakkasessa
Lainaus käyttäjältä: broz - 16.02.16 - klo:13:02
Ekaa kertaa tänä aamuna oli autolle saavuttuani kuskin ovi jäätynyt kiinni tai no keskuslukitus ei avannut ovea. Oli vähän sellaine :o - olo että pitääkö sitä pitkillä jaloilla uudessa autossa kammeta itsensä sisälle. No näin tein ja sitten kun auto kävi ja poistuin apukuskin puolelta niin muistin vasta että saahan lukon auki avaimellakin (tavallaan). Pitää katsella tänään töistä poistumisen jälkeen että toimiiko ovet ihan normaalisti, vai joutaako käytä näyttämässä huollossa.
Tänään aamulla sama juttu vaikka oli vaan -6astetta pakkasta. Ja tällä kertaa oli sisälämppäri ollut pari tuntia päälläkin. Noin 3-4minuutin ajon jälkeen valoissa kokeilin avata sisäpuolelta kahvasta joka ei eilenkään aamulla avannut ovia vaan "löi" tyhjää mutta nyt valoissa sitten sain oven auki. Onkos muilla omistajilla ollut samaa onglemaa vai onko tämä vain itselläni?
Aika kovaa jäähtymisestä johtuvaa napsumista kuuluu pidemmän ajon jälkeen, vaikka ei ole ollut kovaa ajoa ja pari viimeistä kilometriä 50 rajoitusalueella. Napsumista ei juuri huomaa avoimella kentällä, mutta autokatoksessa se kaikuu selvästi. Jostain pakoputkistosta se varmaan tulee, täytyy selvitellä paikka tarkemmin.
Aika erikoista 1.2 TSI:llä, että moottori lämpenee nyt nollakelillä hitaammin kuin 15 asteen pakkasessa.
Lainaus käyttäjältä: Hesse - 24.02.16 - klo:21:38
Aika kovaa jäähtymisestä johtuvaa napsumista kuuluu pidemmän ajon jälkeen, vaikka ei ole ollut kovaa ajoa ja pari viimeistä kilometriä 50 rajoitusalueella. Napsumista ei juuri huomaa avoimella kentällä, mutta autokatoksessa se kaikuu selvästi. Jostain pakoputkistosta se varmaan tulee, täytyy selvitellä paikka tarkemmin.
Aika erikoista 1.2 TSI:llä, että moottori lämpenee nyt nollakelillä hitaammin kuin 15 asteen pakkasessa.
Joo tuon napsumisen itsekkin olen kuullut. Mutta palaile jos keksit mikä se voisi olla ja onko huoltoa vaativa toimenpide.
Lainaus käyttäjältä: broz - 17.02.16 - klo:07:24
Tänään aamulla sama juttu vaikka oli vaan -6astetta pakkasta. Ja tällä kertaa oli sisälämppäri ollut pari tuntia päälläkin. Noin 3-4minuutin ajon jälkeen valoissa kokeilin avata sisäpuolelta kahvasta joka ei eilenkään aamulla avannut ovia vaan "löi" tyhjää mutta nyt valoissa sitten sain oven auki. Onkos muilla omistajilla ollut samaa onglemaa vai onko tämä vain itselläni?
Eipä ole moista esiintynyt. Aika napakasti lukot aukeaa avaimella oli pakkasta miten paljon vaan. Yksi syyhän voisi olla se, että sisässä ollut kosteus tiivistyy jääksi jonnekin oven sisään, kun/jos edellisellä ajolla on jäänyt lunta sisään ja sisälämppäri paahtaa sen vesihöyryksi ja ulkona on kova pakkanen. Sieltä se jää löytyy jostain nolla-lämpötilan kohdilta oven sisältä.
Ainut huomiota kiinnittänyt seikka on vasen takaovi. Kun sitä yrittää avata kahvasta "yläviistoon", niin joskus ei aukea, vaan pitää avata/vetää kahvaa auki vaakatasoon, niin sitten aukeaa. Pitänee puhua jossain vaiheessa huollossa, onko mahdollisesti oven sovitus hiukan viallaan.
Napsumista taitaa kuulua kaikista uusista autoista, kun kuumat pakoputkistot ja muut osat jäähtyy. Ne vaan voimistelee siellä, kun jäähtyessä materiaali (esim joku putki) aina kutistuu. Liukuvat ehkä jossain kiinnityksessä tai vastaavaa ja napsahtelevat. Eikös sieltä konepellin altakin kuulu sitä kuuluisaa tsihahtelua aina ajon jälkeen. Siellä se TSI huokailee, että nytkö jo ajo loppui...
Pakoputken napsumisesta tuli perjantaina todettua, että töihin mennessä on lopussa 6 km 50/60-aluetta ja ei napsu, mutta kotiin tullessa on lopuksi 3 km 50-rajoitusta ja napsuu. Ihmetystä herätti lähinnä se, että loppu työmatka on 80 km/h -rajoitusaluetta, ei edes moottoritietä. Edellinen uusi auto 1.9 TDI Golf saattoi napsua lähinnä Saksan moottoritieltä levähdyspaikalle ajaessa, eikä edes tsihissyt. Olisko napsuminen normaalia, vaikka TSI:n nopeampaan lämpeämiseen liittyvää.
Ajoin kaverin uudella Oculla tihkusateessa ja siinä sadetunnistin toimi niin kuin pitääkin. Omassa autossa sadetunnistin on selvästi viallinen, mutta eipä siihen saksalaisen nettisivun mukaan ole korjausta vielä olemassa.
Mulla kyllä sadetunnistin näyttää toimivan jotenkuten. Jos on tihkulle asetettu, niin joskus innostuu hinkkaamaan turhan tiheään ja joskus ei meinaa hellittää ollenkaan. En ole oikein päässyt sen logiigasta vielä' selville. Mutta onhan siinä muitakin asentoja, joita voi käyttää.
Testattiin auton saavuttua kaverini kanssa tuota sadetunnistinta siten että otettiin vesipullo mukaan ja kaadettiin pullosta vettä tunnistimen kohtaan. No loppu tulos oli se että kaveri sai vedet päälleen kun pyyhkimet alkoi pyyhkiä tuhottoman kovaan tahtiin ;D Suosittelen kokeilemaan kyseistä temppua mikäli epäilet sadetunnistimen toimintaa :)
Sadetunnistimen ongelma onkin, että se esim. pyyhkii tihkusateessa vähintään kuusi kertaa, kun kertapyyhkäisy riittäisi. Koeajamani Octavia toimi tässä suhteessa oikein.
Joo, varmaan sen saisi ohjelmoitua toimimaan toisinkin, mutta luulenpa, että tämän hintaisen premium-auton toiminta on ohjelmoitu juuri noin toimivaksi. Sitten ne kalliimmat premiumit saattaa toimia toisin eli ei siinä välttämättä ole mitään "vikaa". Jos ei tämä tyydytä, niin sitten on siirryttävä Octaviaan. Itse kyllä tein juuri toisinpäin. :)
Saksalaista nettipalstaa kun lukee, niin on myös Fabioita, joissa sadetunnistin toimii oikein. Korjausta vaan ei Saksan merkkiliikkeissä ole vielä keksitty. Nykyisellään sadetunnistin on täysin turha, parempi on ottaa valikosta tavallinen tihkukytkin käyttöön.
Kyllä meidän vuoden vanhassa Fabiassa toimii oikein hyvin, samaten kuin vajaa vuoden ikäisessä Ocussa.
Saksassa on toiminut sadetunnistin 5Q0955547A, joka sisältää kosteusanturin ja ilmeisesti käytetään Octavia/Golf/Leon:ssa automaatti-ilmastoinnin kanssa. Fabian alkuperäinen sadetunnistin on 5Q0955559A, joita on Saksassa turhaan vaihdeltu uusiin.
http://www.skodacommunity.de/threads/regensensor-empfindlichkeit-einstellen-serienfehler-vorhanden.102962/page-11 (http://www.skodacommunity.de/threads/regensensor-empfindlichkeit-einstellen-serienfehler-vorhanden.102962/page-11)
Vaimon autossa Smartlink oireilee poikkeuksellisen voimakkaasti. Molemmilla iPhone 6:set, vaimolla koko CarPlay mykkänä, itse kävin äsken kokeilemassa, niin kuva toimi, ääni ei (ekalla puhelulla). Spotify toimi omalla puhelimella paremmin kuin Octavian vastaavassa, eli alkoi soittaa suoraan näytöltä käskettäessä. Ocussa näin ei (aina) tee.
Onko muilla ollut probleemia Smartlinkin kanssa?
Lainaus käyttäjältä: enkero - 26.05.16 - klo:19:36
Vaimon autossa Smartlink oireilee poikkeuksellisen voimakkaasti. Molemmilla iPhone 6:set, vaimolla koko CarPlay mykkänä, itse kävin äsken kokeilemassa, niin kuva toimi, ääni ei (ekalla puhelulla). Spotify toimi omalla puhelimella paremmin kuin Octavian vastaavassa, eli alkoi soittaa suoraan näytöltä käskettäessä. Ocussa näin ei (aina) tee.
Onko muilla ollut probleemia Smartlinkin kanssa?
Ongelma ratkesi, kun poisti puhelimesta molempien autojen paritukset CarPlaysta. Eipä ollut kummoinen korjaus.
Meillä ikkunat huurtuu voimakkaasti. Viime talvi meni ongelmitta. Täytynee viedä huoltoon. Onko muilla samoja onjelmia?
Sain huollon parin viikon päähän. Eivät osanneet heti puhelimessa kertoa mikä olisi vikana.
Eilen oli ensimmäinen puolikuiva kurakeli, niin että tuulilasin pesunestettä tarvitsi useamman kerran samalla reissulla. Huomasin että lampunpesimet toimivat joka kerta, kun pissapoikaa käyttää, vaiikka ohjekirjan mukaan niin pitäisi tapahtua vain joka kymmenes kerta. Pesunestesäiliö tyhjeni hetkessä, ero edelliseen Golfiin on huima, sillä siinä säiliö tuntui kestävän ikuisesti, siinä tosin pesuri ruiskutti hienonpaa sumua.
Sadetunnistimen toiminnasta Briskodan sivulla: http://www.briskoda.net/forums/topic/383869-strange-auto-wipers-behaviour/ (http://www.briskoda.net/forums/topic/383869-strange-auto-wipers-behaviour/)
1000km ajetussa Fabia combissa kuuluu kovemmissa vauhdeissa ihme vinkunoita. Ehkä jostain ikkunasta tjsp? Ei ole kerennyt vielä huoltoon menemään. Hieman ärsyttävä ääni, mut muuten auto on bueno :)
Lainaus käyttäjältä: Hesse - 01.12.16 - klo:18:34
Eilen oli ensimmäinen puolikuiva kurakeli, niin että tuulilasin pesunestettä tarvitsi useamman kerran samalla reissulla. Huomasin että lampunpesimet toimivat joka kerta, kun pissapoikaa käyttää, vaiikka ohjekirjan mukaan niin pitäisi tapahtua vain joka kymmenes kerta. Pesunestesäiliö tyhjeni hetkessä, ero edelliseen Golfiin on huima, sillä siinä säiliö tuntui kestävän ikuisesti, siinä tosin pesuri ruiskutti hienonpaa sumua.
Sadetunnistimen toiminnasta Briskodan sivulla: http://www.briskoda.net/forums/topic/383869-strange-auto-wipers-behaviour/ (http://www.briskoda.net/forums/topic/383869-strange-auto-wipers-behaviour/)
Olen huomannut saman asian omassa Fabiassa. Kuitenkin kun pissapojan merkkivalo palaa, niin lopettaa ajovalojen pesemisen kokonaan.
Auto oli huollossa ja sanoivat, että on ominaisuus tuo lampunpesimien toiminta joka kerta kun tuulilasin pesuria käyttää. Piti oikein tarkastaa mitä ohjekirja sanoo asiasta:
LainaaAjovalot tulevat pestyiksi aina myös joka kymmenennen ruiskuttamisen jälkeen.
Jää kyllä arvoitukseksi mitä tuo tarkoittaa, englanninkielisessä lause on yhtä epäselvä.
Sadetunnistin vaidettiin toisen merkkiseen, toisen valmistajan kanssa on kuulemma ollut laatuongelmia. Nyt vaan odottamaan sadekelejä!
Uudessa 11/2016 ohjekirjassa sanotaan selkeämmin:
LainaaAjovalot tulevat pestyiksi aina ensimmäisen ja joka kymmenennen ruiskuttamisen jälkeen...
Pyyhkimien toimintalogiikka vaikuttaa samalta kuin muissakin VAG:neissa. Lamput pestään aina ensimmäisen viiksestä vedon yhteydessä. Omassa ajossa tuo tarkoitti about joka kerta, siksi koodasin lampunpesureille 2500ms (2,5s) viiveen. En tiedä onnistuuko Fabiassa, mahdollisesti.
Lainaus käyttäjältä: Vane - 02.12.16 - klo:20:42
1000km ajetussa Fabia combissa kuuluu kovemmissa vauhdeissa ihme vinkunoita. Ehkä jostain ikkunasta tjsp? Ei ole kerennyt vielä huoltoon menemään. Hieman ärsyttävä ääni, mut muuten auto on bueno :)
Leonissa vinkui kuljettajan oven tiiviste ensimmäiset pari vuotta. Sitä "korjattiin" huollossa pariin otteeseen, lopulta vaihdettiin koko tiiviste. Tilanne parani, mutta edelleen vinkui yli 90km/h nopeuksissa. Lopulta tajusin painaa tiivistettä ikkunan karmin päältä. Se oli irti pellistä koko matkalta, tämän yksinkertaisen toimen jälkeen vinkuminen loppui. ???
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 04.01.17 - klo:15:09
Pyyhkimien toimintalogiikka vaikuttaa samalta kuin muissakin VAG:neissa. Lamput pestään aina ensimmäisen viiksestä vedon yhteydessä. Omassa ajossa tuo tarkoitti about joka kerta, siksi koodasin lampunpesureille 2500ms (2,5s) viiveen. En tiedä onnistuuko Fabiassa, mahdollisesti.
Miten teit tuon? VCDS? Vai oliko ajotietokoneessa asetus tätä varten?
Lainaus käyttäjältä: the_raz - 05.01.17 - klo:08:54
Miten teit tuon? VCDS? Vai oliko ajotietokoneessa asetus tätä varten?
VCDS-koodaus, tämä on MQB autoille mikä Fabia tietääkseni ei ole:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=28656.0 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=28656.0)
Lampunpesimien viivettä voi säätää näköjään Fabiassa samalla tavalla.
https://www.skodacommunity.de/threads/scheinwerferreinigungsanlage.111204/page-2#post-1475902 (https://www.skodacommunity.de/threads/scheinwerferreinigungsanlage.111204/page-2#post-1475902)
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 05.01.17 - klo:12:19
VCDS-koodaus, tämä on MQB autoille mikä Fabia tietääkseni ei ole:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=28656.0 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=28656.0)
Eikos uusin Fabia kuitenkin ole MQB-platformia?
Fabia III kai koostuu 50% MQB, 40% PQ26 (Polo facelift) ja 10% PQ25 (vanha Fabia) osista.
Lainaus käyttäjältä: Hesse - 06.01.17 - klo:09:47
Fabia III kai koostuu 50% MQB, 40% PQ26 (Polo facelift) ja 10% PQ25 (vanha Fabia) osista.
Ok, eli siis 1/2MQB :D
Koodasin lampunpesimien viiveeksi 2,5 s (pisin mahdollinen). Asetusten mukaan pesun pitäisi tapahtua vain joka 10. kerta, mutta lamput pestään joka kerta. Onko joku asetus vielä väärin vai ohjelmassa bugi? >:(
Lainaus käyttäjältä: Hesse - 06.01.17 - klo:09:47
Fabia III kai koostuu 50% MQB, 40% PQ26 (Polo facelift) ja 10% PQ25 (vanha Fabia) osista.
Tässä linkki Skodan tiedotteeseen Fabiasta. Sen mukaan pohjalevy on PQ26:
http://www.skoda-auto.rs/models/new-fabia/Documents/Katalog%20FABIA%20III.pdf (http://www.skoda-auto.rs/models/new-fabia/Documents/Katalog%20FABIA%20III.pdf)
Pohjalevyn nimi varmaan on edelleen PQ26, vaikka osia on Polon pohjalevystä jäljellä alle puolet. Uuden Polon on huhuttu olevan ensimmäinen MQB A0 -pohjalevylle perustuva.
http://www.motor1.com/news/48944/new-skoda-fabia-half-based-on-mqb-platform-report/ (http://www.motor1.com/news/48944/new-skoda-fabia-half-based-on-mqb-platform-report/)
Tänään pääsi kokeilemaan vaihdettua sadetunnistinta tihkusateessa. Positiivista oli, että nyt toimii pimeässäkin. Sumuisessa tihkusateessa pyyhkii kuitenkin koko ajan normaalilla jatkuvan pyyhinnän nopeudella. Parin pyyhinnän jälkeen alkoi narina kuivalla tuulilasilla ja piti ottaa pyyhintä pois päältä. Jatketaan testaamista, mutta kyllä sadetunnistemella pitäisi pyyhkimiä voida pitää koko ajan päällä tihkusateella.
Yllättävän liukkaat jarrupalat, kun auto on yön/päivän seissyt suolatulla tiellä ajon jälkeen. Koskee tosin vain ensimmäistä jarrutusta, asiasta oli joskus paljon juttua foorumilla.
Lainaus käyttäjältä: Hesse - 18.01.17 - klo:22:51
Tänään pääsi kokeilemaan vaihdettua sadetunnistinta tihkusateessa. Positiivista oli, että nyt toimii pimeässäkin. Sumuisessa tihkusateessa pyyhkii kuitenkin koko ajan normaalilla jatkuvan pyyhinnän nopeudella. Parin pyyhinnän jälkeen alkoi narina kuivalla tuulilasilla ja piti ottaa pyyhintä pois päältä. Jatketaan testaamista, mutta kyllä sadetunnistemella pitäisi pyyhkimiä voida pitää koko ajan päällä tihkusateella.
Siinä pyyhkijän viiksessähän on neliasentoinen herkkyyssäätö, oliko kenties tiheimmällä asetuksella?
Lainaus käyttäjältä: enkero - 22.01.17 - klo:16:13
Siinä pyyhkijän viiksessähän on neliasentoinen herkkyyssäätö, oliko kenties tiheimmällä asetuksella?
Kokeilin kyllä eri herkkyyden asentoja, mutta niillä ei ollut havaittavaa vaikutusta. Sadekelejä taas odotellessa...
Sadetunnistinhan toimii vain siinä ekassa asennossa, jolloin kuivalla ilmalla ei tapahdu yleensä mitään pyyhintää.
2-asennossa toimii tihku ja sitten on ne kiivaammat asennot.
Saksalaisen palstan mukaan viallinen sadetunnistin on Valeon valmistama ja se on tuotannossa korvattu viikosta 7/2016 lähtien TRW:n valmistamalla. Voisiko uusi tunnistin olla koodattu väärin?
https://www.skodacommunity.de/threads/regensensor-empfindlichkeit-einstellen-serienfehler-vorhanden.102962/page-15#post-1491964 (https://www.skodacommunity.de/threads/regensensor-empfindlichkeit-einstellen-serienfehler-vorhanden.102962/page-15#post-1491964)
Lainaus käyttäjältä: kt - 26.01.17 - klo:18:06
Sadetunnistinhan toimii vain siinä ekassa asennossa, jolloin kuivalla ilmalla ei tapahdu yleensä mitään pyyhintää.
2-asennossa toimii tihku ja sitten on ne kiivaammat asennot.
Ristus mitä lopoilua... siinä viiksen päällä on se neliasentoinen vipu, jolla voi säätää sadetunnistimen (ja kai myös tihkukytkimen) taajuutta/herkkyyttä. En ole itse kyllä koskaan muuta kuin sadetunnistimen asentoa pitänyt päällä, reippa 3,5 vuotta tuli vastaavanoloisesta käyteltyä.
Tulipa sitten huvinvuoksi laskettua kuinka monta kertaa pystyy pesemään tuulilasin ennenkuin tulee varoitus vähäisestä pissapojan nesteestä. Sain 22 kertaa pestyä kunnes näin kävi, voi olla laskut heittää max +/- 3 kertaa, mutta nopeasti tosiaan tyhjenee. Ja voisin melkein vannoa, että kun varoitus päällä ja ruiskuttaa vain tuulilasiin, niin kestää vähintään sen 20 kertaa ennenkuin loppuu. Ei mitään hajua, paljon nestettä jäljellä, kun varoitus tulee, veikkaisin jotain litran verran ja mahtuu siis kaikenkaikkiaan se viitisen litraa.
Eihän tuo pesuneste nyt kallista ole, lähinnä tuo täyttäminen turhan usein eniten tässä pännii.
Nyt kun tuli liityttyä tälle foorumille, niin kerronpa vähän omista Fabia-kokemuksista.
Auto on siis Fabia 1.2tsi Combi Style 110hv man. 2016. Ensimmäinen pajakäynti liittyy juuri tuohon aiemmin mainittuun sadetunnistimeen, sen toiminnasta mainitsin Airportin Autokeskukseen. Auto kävi tunnistimen testauksessa ja asentajan kommentoinnin perusteella se oli resetoitu uudelleen ja näin ollen sen piti olla myös kunnossa. Autoa noutaessa se seisoi pakkasessa, johon se oli viety sadetunnistimen testauksen jälkeen ja ovien avaaminen oli vähän työn ja tuskan takana, mutta kikkailemalla sisään pääsin kuitenkin. Ensimmäisen kerran kun Kehällä oli taas vesikeli, niin huomasin ettei sadetunnistimen toiminta ollut muuttunut miksikään. Tihkulla ei toiminut oikein mitenkään ja reilummin lasille vettä tullessa vähän miten sattuu.
Seuraava huomio liittyy takajarruihin, jotka huomasin kesärenkaita vaihtaessa huhtikuussa. Takajarrulevyt olivat urautuneet huomattavasti, ottaen huomioon että autolla oli ajettu vähän auki 15tkm. ja ikää n. 9kk. Tästä asiasta auto meni Veholle tarkistukseen. Siellä todettiin jarruvoiman olevan normaali ja että autolla todennäköisesti jarruteltu väärin, toisin sanoen liian kevyesti, josta jarrujen ennenaikainen kuluminen on todennäköosesti johtunut. Tästä väitteestä olen hyvin vahvasti erimieltä, autoa on ajettu reilusti ja näin ollen myös jarruteltu kunnolla! Olivat tehneet jarruille myös herkistelyhuollon, josta esittivät aluksi laskua, jota ei suostuttu maksamaan. Tämä lasku todettiinkin sittemmin aiheettomaksi. Jarrut ovat kuitenkin takuun ulkopuolisia asioita(kuluvia osia), eikä näin ollen maahantuoja Helkama-Auto suostunut ottamaan minkäänlaista vastuuta asiassa. Laitoin tästä asiasta itse vielä palauttetta suoraan maahantuojalle. Täälläkin vedottiin todennäköiseen jarrujen vähäiseen käyttöön, sekä liasta, ruosteesta johtuvista asioista. Urat eivät myöskään vaikuta jarrujen toimintaan ja ne kaiken lisäksi kuulemma todennäköisesti häviävät itsestään jarrujen voimakkaamalla käytöllä... Veholla tehdyn herkistelyn jälkeen jarrut tuntuivat heti ensimmäisestä jarrutuksesta lähtien ottavan paremmin, eikä märällä kelillä havaittua ajoittaista jarrujen häipymistä ollut enää juurikaan havaittavissa. Kuitenkin omasta mielestäni jarrujen kuuluu toimia uudessa autossa herkistelemättä tai ne eivät ole olleet kunnossa alunperinkään. Veho sai myös sadetunnistimen kuntoon, joka todettiin olevan rikkonainen.
Olin yhteydessä jarruasiassa kuluttajaneuvontaan, jossa sanottin maahantuojan kieltäytyessä virhevastuun olevan auton myyneellä Autokeskus Oy:llä ja näin ollen reklamointi tulisi kohdentaa heille. Myös tavanomainen jarrulevyn kestoikä on kuluttajaneuvonnan mukaan 150tkm, jota nämä levyt ei varmasti tule saavuttamaan. Tämä ei sovi kuitenkaan omaan oikeustajuuni, enkä näin ollen ala myyjää tästä reklamoimaan. Laitan nuo takalevyt ja -palat omaan piikkiin jossain vaiheessa. Kustannuksiltaan levyt/palat ei ainakaan tarvikkeena ole kovin suuri uhraus, mutta tästä vaan jäi kokonaisuutena vähän huono maku. Liitteenä olevassa kuvassa takajarrulevy, molemmat samassa kunnossa (4/2016 n.15tkm.) Eikä ne ole siitään ainakaan korjaantuneet ;) Pointtina tässä on, että jarrut kyllä kuluu käytössä, mutta onko tälläinen kuluminen tämän ikäisessä autossa ihan normaalia?
Muutoin autoon olen ollut varsin tyytyväinen, ajettavuus, kulutus, varusteet jne ovat kunnossa. Ajoasento jää kuitenkin vähän omituiseksi, koska penkkiä ei saa laskettua tarpeeksi alas.
(http://preview.ibb.co/mvsOdQ/jarrulevy_skoda.jpg) (http://ibb.co/jV0n55)
Takajarrut menevät merkistä riippumatta tuon näköiseksi jos jarrutetaan keveyesti ja auton on kevytperäinen, ajetaan pesun jälkeen vain pieni matka tai ei ollenkaan. Skodissa usein vielä takajarrujen materiaali on aika kovaa, joten tuo syntyy helpommin kuin jos se olisi pehmeää ja kuluisi nopeammin.
Lainaus käyttäjältä: icemii - 14.06.17 - klo:12:02
Takajarrut menevät merkistä riippumatta tuon näköiseksi jos jarrutetaan keveyesti ja auton on kevytperäinen, ajetaan pesun jälkeen vain pieni matka tai ei ollenkaan. Skodissa usein vielä takajarrujen materiaali on aika kovaa, joten tuo syntyy helpommin kuin jos se olisi pehmeää ja kuluisi nopeammin.
Tästä uskallan olla vahvasti erimieltä. Esim. meillä oli toisena autona enempi ajettu 2015 Focus, jossa takalevyt olivat lähes virheettömät ja näillä on ollut samat kuljettajat. Autoja on ollu monia muitakin, uusia ja uudehkoja, mutta missään vehkeessä eivät ole menneet tälläiseen kuntoon enempi ajettunakaan. Toki en lähde kiistämään etteikö tämä olisi mahdollista, mutta omalle kohdalle ja monelle auton nähneelle perin merkillistä ;)
^Ei jarrulevyjen tosiaan noin pitäisi kulua, jos jarrupalat on kunnossa?
Autollahan on ajettukkin vasta 15 tkm.
Olen myös huomannut takajarrulevyjen uraantumista, mutta mielestäni se johtuu juuri takajarrujen pienestä kuormittumisesta, vaikka jarrutan harvaan mutta hartaasti. Autolla on ajettu lähinnä työmatkoja yhden hengen kuormalla. Jarrupalat olivat aluksi liukkaat sateella, mutta nyt ne näyttäisivät toimivan heti märkänäkin.
Sadetunnistimen vaihtaminen ei korjannut vikaa, mutta muutti käytöstä. Nyt pyyhkijät pyyhkäisetvät kerran, sen jälkeen pieni tauko, jonka jälkeen alkaa jatkuva pyyhintä.
Katselkaapa kolmos fabinistit etuparkkejanne (led). Meillä kuskin puoleinen ledparkki vilkkuu/värisee vähän ja tasaisin aikavälein tulee n. 1s kestoinen hyvin selvästi erottuva värinä. Päivävalo palaa ihan ok eli ilmenee vain himmeämpänä eli parkeilla. Oikean puoleinen palaa ok eli ei vilkkumista.
Erottaa parhaiten vaaleaa seinää vasten, mutta tarkkaan umpiota tuijottaenkin näkyy.
Takuuseen vaihdettu ensin umpion sisällä oleva ohjainkortti ja sen jälkeen koko umpio. Kummallakaan ei ollut mitään vaikutusta.
Mahtaakohan siellä olla vielä joku ohjain jossain. Maahantuojallakaan ei oikein tietoa, että mistä johtuu.
Auto Bild Suomi -lehdessä 9/2018 on saksalainen Fabia 1.2 TSI DSG Combin 100 000 km:n kestotesti. Autosta oli liian lyhyt startin kaapeli mennyt poikki. Lisäksi pakoputkiston lämpökilpi (?) oli irronnut ja rekisterikilven valon ympärillä oli ruostetta. Muuten sai ihan positiiviset arvostelut. Auto on ilmeisesti valmistettu 2016 lopussa, koska testi kesti puolitoista vuotta.
Myös sadetunnistimen toiminnasta mainittiin. Omassani ohjelmiston päivittäminen paransi hiukan sen toimintaa.
Vajaa 2 viikkoa ajellut nyt Combi 1,2 TSI 110 Style (MY16) ja olen ollut kyllä tyytyväinen. Pari asiaa kuitenkin mietityttää onko vikoja (huoltoon->) vai "ominaisuuksia".
1) Tuntuu että auto lämpiää todella huonosti. Climatronic auto-asetuksella puhaltaa lähes täysiä noin 45 minuuttia ja tuntuu ettei siltikään tavoitelämpötilaa saavuteta. Lisäksi auto-asetuksella keskiosan puhallin (näytön yläpuolella) ei puhalla ollenkaan vaikka se on erillisellä säätimellä kytketty täysille. Lisäksi jalkojen puhallus tuntuu heikolta. Keskiosa puhaltaa vain jos erikseen kytkee puhalluksen ainoastaan siihen, mutta jos kytkee myös jalkotilan puhalluksen päälle, muuttuu kummankin puhaltimen voimakkuus todella heikoksi (etenkin jalkaosa). Pakkasilla siis auto ei tunnu sitten millään lämpimältä, etenkin jalat tuntuvat olevan kohmeessa pitkään. Muille kokemuksia tästä vai onko jossain nyt häikkää?
2) Start-Stop järjestelmää en ole saanut toimimaan. Testasin ajella reilun 2 tunnin lenkin autolla jotta tavoiteltu toimintalämpötila tälle saavutettaisiin ja akkukin latautuisi hyvin. Tuloksena kuitenkin aina "Power consumption is high", eikä järjestelmä toimi. Koitin myös kytkeä kaikki mahdolliset pois päältä radiota myöten, mutta ei muutosta. Muilla kokemuksia/tietoa tästä?
Lainaus käyttäjältä: SKDFB - 29.01.19 - klo:10:53
Vajaa 2 viikkoa ajellut nyt Combi 1,2 TSI 110 Style (MY16) ja olen ollut kyllä tyytyväinen. Pari asiaa kuitenkin mietityttää onko vikoja (huoltoon->) vai "ominaisuuksia".
1) Tuntuu että auto lämpiää todella huonosti. Climatronic auto-asetuksella puhaltaa lähes täysiä noin 45 minuuttia ja tuntuu ettei siltikään tavoitelämpötilaa saavuteta. Lisäksi auto-asetuksella keskiosan puhallin (näytön yläpuolella) ei puhalla ollenkaan vaikka se on erillisellä säätimellä kytketty täysille. Lisäksi jalkojen puhallus tuntuu heikolta. Keskiosa puhaltaa vain jos erikseen kytkee puhalluksen ainoastaan siihen, mutta jos kytkee myös jalkotilan puhalluksen päälle, muuttuu kummankin puhaltimen voimakkuus todella heikoksi (etenkin jalkaosa). Pakkasilla siis auto ei tunnu sitten millään lämpimältä, etenkin jalat tuntuvat olevan kohmeessa pitkään. Muille kokemuksia tästä vai onko jossain nyt häikkää?
2) Start-Stop järjestelmää en ole saanut toimimaan. Testasin ajella reilun 2 tunnin lenkin autolla jotta tavoiteltu toimintalämpötila tälle saavutettaisiin ja akkukin latautuisi hyvin. Tuloksena kuitenkin aina "Power consumption is high", eikä järjestelmä toimi. Koitin myös kytkeä kaikki mahdolliset pois päältä radiota myöten, mutta ei muutosta. Muilla kokemuksia/tietoa tästä?
1. Lämpöä riittää omassa 2017 1.2 TSI:ssä, kylläkin manuaali-ilmastointi. Lämpenee nopeasti ja tosi kuumaksikin sisältä, ikinä ei ole tarvinnut laittaa lähellekään lämpimintä säätöä.
2. Ei huolta, start-stop tuntuu olevan poissa käytöstä, kun ulkolämpötila laskee riittävän alas. Kannattaa ehkä tarkistaa akku, mutta tuskin siinä mitään vikaa on.
Onko muut Fabio kuskit törmännyt vastaavaan? Edellinen auto oli -17 Fabia MC farkku ja kaikki neljä kattokaiteiden kiiltomuovista aluslevyä piti vaihtaa halkeamien vuoksi. Lisäksi takalyhdyt vaihdettiin takuuseen kun alkoivat hapertua, että hyvä kun kasassa pysyivät. Lisäksi b-pilarien kiiltomuovilistat vaihdettiin takuuna uusiin halkeamien takia. Uusi FL MC on nyt ollut omistuksessa 2kk ja jo nyt kattokaiteiden etulevyt halki molemmin puolin. Tuntuu muoviosien olevan nykyään yhtä kestävää kuin paperi. Kokemuksia samasta? Mistä tällainen voisi johtua? :-\
(https://i.ibb.co/PDvHcf3/85-F329-F1-A62-C-48-B7-89-D2-22-CEEA990-DFE.jpg) (https://ibb.co/Hhf8tk1)
(https://i.ibb.co/JRpTKsQ/9-FB409-BA-026-F-4-ACE-BB91-EE25-D147-F85-E.jpg) (https://ibb.co/jvwYTrR)
(https://i.ibb.co/WFjXn7b/10-A6366-B-4-ED0-48-A6-8-EF1-F6-C7-EBD09-CC5.jpg) (https://ibb.co/q9V8Bht)
(https://i.ibb.co/vDWwsh0/2918404-D-990-C-4-B63-8558-ABA75-A8-D7-A1-A.jpg) (https://ibb.co/qx8y0CT)