Koko internet on luettu läpi, eikä ratkaisua ole löytynyt, joten kysytään täältä:
Potilas;vm97 2,4D transporter, aj. 210tkm.
Oireet; Öljynpaineen merkkivalo palaa himmeästi ja välillä sammuu ja vilkahtelee himmeästi. Ei reagoi mitenkään moottorin kierroslukuun, ts. kiiluu vaikka kierroksia nostaa.
Tähän astiset hoitotoimenpiteet; Vaihdettu molemmat öljynpaineanturit (alkuperäisosat Laakkoselta), tarkastettu kaikki näkyvillä olevat johtojen liitokset yleinen kunto, akku-runko-moottori -maadoitus tarkisttettu. Laturilta lähtevä punainen johto ja sen liitoksen tarkiistettu.
km-lukeman ja moottorin yleisen kunon huomioiden epäilen toistaiseksi sähkövikaa. Missä kaikkialla nuo anturien johdot seikkailevat, ulkomaisilla foorumeilla mainitaan ovien valokatkasijoiden tai takavalojen vaikuttavan asiaan... (nekin on jo tarkastettu. Voiko vika olla mittariston päässä tai sulakeboxissa?
Ois se varmaan kuitenkin jossain kohtaa hyvä mitata ne öljynpaineetkin?
Lainaus käyttäjältä: wille84 - 12.08.15 - klo:22:57
Ois se varmaan kuitenkin jossain kohtaa hyvä mitata ne öljynpaineetkin?
Olisihan se hyvä, ei vaan yksikään korjaamo ole moista palvelua tarjoamaan... lieneekö katoavaa kansanperinnettä (?)
En vaan jaksa uskoa että matalat öljynpaineet aiheuttaisivat em. ongelmaa, koska nuo kaksi öp-anturia ovat toinen sulkeutuva ja toinen aukeava (on/off) --> käsittääkseni eivät siis ole mitään potentiometrejä jotka saavat ledin hehkumaan ja välkähtelemään ..?
No kuitenkin, eipä tainnut apua täältä foorumilta tulla tähän ongelmaan
Kuvauksesi tuo mieleen että jokin etsii maata merkkivalon läpi kun ei oman nollajohtimen kautta sitä kunnolla löydä. Tuota on työlästä tutkia ja vika voi olla monen mutkan takana. Ensimmäisenä kävisin läpi mittariston liittimet että ovat kunnolla paikoillaan ja eivät ole hapettuneita (jos mittariston piirikorttiin pääsee käsiksi niin se kannattaa katso vian varalta ja poistaa epäpuhtaudet ja hapettumat). Seuraava vaihe olisi ottaa merkkivalolle tuleva johdin irti ohjaimestaan (onko se sitten rele vai ohjainkortti niin en tiedä kun ei ole piirikaaviota ko. systeemistä). Piuhan irrottamisen jälkeen katsoisin vieläkö merkkivalo palaa, jos palaa niin sitten vika on jossain mittariston syövereissä tai merkkivalolle menevässä johtimessa, jos ei pala niin sitten ohjaimen ja sen ympäristön tarkempi tutkimus käyntiin. Kuten sanottua jos kyseessä on huono maadoitus jossakin päin, niin siihen saa varautua että aikaa kuluu ja vika löytyy todella yllättävästä paikasta. Seuraava keino on haarukoida vian aiheuttavaa aluetta poistamalla sulakkeita tai muutoin sammuttelemalla laitteita. Jos löytyy sellainen laitekokonaisuus jonka käytöstä poistaminen sammuttaa merkkivalon niin sitten vaan sitä aluetta tutkimaan samaisella haarukoinnilla.
Sitten vielä vastuuvapauslauseke: En sitten vastaa yhtään mistään mitä kysyjä tekee, hajottaa, aiheuttaa vammoja itselleen tai toisille neuvojeni pohjalta. Neuvot on annettu vian selvittämiseksi ja oletuksena on ollut että kysyjä omaa ainakin ammattikoulun sähköpuolen koulutustason jotta osaa tutkia asiaa turvallisesti.
Näihin on hankala antaa yksiselitteistä apua kun ei ole mitään tarkempaa tieto miten VW on tuon systeemin rakentanut. Tilanne on vähän niin kuin sillä neidillä joka meni tekemään ilmoitusta ryöstöstä ja poliisin kysyessä tuntomerkkejä neitokainen vastasi: Oi, niin ihanat siniset silmät...
Kiitos vinkeistä! Ã,,lä huoli vastuusta, omalla vastuulla näitä on ennenkin tehty!
Paha noita on alkaa metsästämään jos ei ole kokemusta juuri vastaavanlaisesta viasta. Ajatuksena olikin kysellä jos jollain olisi ollut ihan vastaavaa oiretta. Ja kun kaikki aihetta sivuavan olen jo internetin foorumeilta lueskellut ja tosiaan nuo yleisimmät samantyypiset vian aiheuttajat on jo taklattu...
Hieman asian vierestä oleva jatkokysymys:
koska tuo öp-valon hehkuminen ei ottanut loppuakseen, vaikka molemmat anturin piuhat olivat irti. Päätin ostaa purkumittarin. Uusi mittari on 2,5L Diesel koneesta kun tämä omani on 2,4D (5-syl.)
Uudessa mittaristossa on kierrolukumittari, joka ponnahtaa heti auton käynnistyessä sinne 5000prm lukemaan, ja pysyy tasaisesti siellä kunnes auton sammuttaa, jolloin laskeutuu levpotilaan.
Onko mitään kikkaa jolla tuon kierroslukumittarin saisi näyttämään järjellisiä lukemia?
Ilmeisesti väärä lukema johtuu 4-syl./5-syl. syndroomasta?
Samaa vikaa oli isäukon T4 1.9 Td:ssä (vm.97 tai 98). Ei loppunu tuo öp-valon vilkuttelu/palaminen millään. Myös mittariston vaihtoa tuohon kokeiltiin, ja taisi olla myös 2,5TDI:n mittaristo.
Loppujen lopuksi se oli musta Tarkka paikkatarra paras apu ominaisuuden häivyttämiseen, kun kaikki muuten oli öljypuolella kunnossa.