Polttoaineala pissii silmään kaikki autoilijoita tällä hetkellä. Neste Oil julkaisi alkuvuoden tuloksen, joka on 233milj. euroa (vuotta aiemmin se oli 50milj.euroa) Liikevaihto tippui 3,5 miljardista 2,7 miljardiin. Tulostiedotteessa mainitaan liikevaihdon laskun syyksi öljyn hinnan lasku. Olisivat voineet ilmoittaa myös kohonneen voiton syyksi saman eli laskeneet hinnat eivät ole toteutuneet kilpailun kautta kuluttajille halvempina polttoaineen hintoina vaan ne on jätetty yhtiöön. Onko alalla olemassa "hiljainen kartelli", jossa ei kilpailla ja kaikki voittaa?
Olisi hyvä jonkun tutkia ST1, ABC ja Teboilin vastaavat tulokset alkuvuodelta.
Lähinnä naurattaa nuo höpinät dollarin kurssin laskusta, joka muka selittää nykyiset hinnat. Mm. lentoyhtiöt ovat suojautuneet jo vuosikymmeniä valuuttakursseja vastaan. Taatausti näissä yhtiöissä on varauduttu kurssimuutoksiin vastaavasti. Eikö hintojen halpuessa yritysten pitäisi tehdä enemminkin tappiota kun kalliilla ostettua tuotetta on varastot pullollaan ja se on myytävä markkinahintaan ennen halvemman tuotteen myyntiä.
Miksi muuten lentolippujen hinnat eivät ole laskeneet öljynhinnan alennuksen suhteessa? Lentolipun kustannuksesta merkittävä osa on polttoainekustannusta.
Totta hemmetissä pistää, ainakin osittain. Businestä tekevät, tavoitteena maksimaalinen kate kumulatiivisesti. Välillä marginaalit kuitenkin notkahtavat ja nuo notkahdukset tulee pyrkiä kompensoimaan.
Tässä faktaa NesteOilin jalostusmarginaaleista.
http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,107,6683,6684 (http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,107,6683,6684)
Tässä tuotemarginaalit
http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,107,6683,6688 (http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,107,6683,6688)
Kannattaa valita esim 6kk tai 1 vuoden tarkastusjakso noihin ja täpätä jälkimmäiseen Diesel bensan rinnalle mukaan.
Olisi tosi jännä nähdä jakelijoilta vastaavia käppyröitä, mutta niitä ei varmasti ole saatavissa.
Minä maksan kortilla joten hinnalla ei väliä! ::)
Lainaus käyttäjältä: yaska - 25.04.15 - klo:13:25
Polttoaineala pissii silmään kaikki autoilijoita tällä hetkellä. Neste Oil julkaisi alkuvuoden tuloksen, joka on 233milj. euroa (vuotta aiemmin se oli 50milj.euroa) Liikevaihto tippui 3,5 miljardista 2,7 miljardiin. Tulostiedotteessa mainitaan liikevaihdon laskun syyksi öljyn hinnan lasku. Olisivat voineet ilmoittaa myös kohonneen voiton syyksi saman eli laskeneet hinnat eivät ole toteutuneet kilpailun kautta kuluttajille halvempina polttoaineen hintoina vaan ne on jätetty yhtiöön. Onko alalla olemassa "hiljainen kartelli", jossa ei kilpailla ja kaikki voittaa?
Lähinnä naurattaa nuo höpinät dollarin kurssin laskusta, joka muka selittää nykyiset hinnat. Mm. lentoyhtiöt ovat suojautuneet jo vuosikymmeniä valuuttakursseja vastaan. Taatausti näissä yhtiöissä on varauduttu kurssimuutoksiin vastaavasti. Eikö hintojen halpuessa yritysten pitäisi tehdä enemminkin tappiota kun kalliilla ostettua tuotetta on varastot pullollaan ja se on myytävä markkinahintaan ennen halvemman tuotteen myyntiä.
Eipä tuo Nesteen tulos nyt mikään kovin suuri ole. Vajaa 8 prosentin tulos on aika peruskauraa. Vuotta aiemmin tehty tulos on varsin nihkeä. Millä logiikalla polttoaineiden hinnat eivät ole laskeneet?
Tarkoitat varmaan dollarin hinnan nousua. Nesteelle se tarkoittaa raaka-aineen hinnan nousua. Miten tuolta voi suojautua? Kuka haluaa maksaa osan Nesteen ostaman raaka-öljyn hinnasta? Kaikenlaisia vakuutuksia tai suojauksia voi ottaa moniin asioihin, mutta kukaan ei ilmaiseksi kanna toisen yhtiön riskejä.