VAGarena.fi

Yleiset => Foorumin yleiset asiat => Aiheen aloitti: -TS- - 15.12.14 - klo:08:02

Otsikko: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: -TS- - 15.12.14 - klo:08:02
Aamun Hesari uutisoi että "Autoista aletaan maksaa 1500 euron romutuspalkkio". (http://www.hs.fi/kotimaa/a1418530162904?ref=hs-top4-1 (http://www.hs.fi/kotimaa/a1418530162904?ref=hs-top4-1))
Tämä siis toteutui nyt.
Mielestäni tuo kyseinen romutuspalkkio on aivan puhdasta silmänlumetta, sillä jos tänä päivänä menet ostamaan ihan uutta autoa ilman vaihdokkia, niin tuon 1500 euroa vähintään lähtee saman tien myyntihinnasta pois. Ja jos ei putoa, niin seuraavasta autokaupasta kyllä lähtee.
Muita rajauksia on lisäksi 120g/km CO2-päästöraja, jonka alle uuden auton pitää mennä että "alennuksen" saa.

Sanoisinpa että aiiiika monta kohtaa on vielä tuossa ajatuksessa paikattavana, ennen kuin se kannustaa uuden auton kaupoille. Positiivistahan tässä on, että nyt kakkosautoni on ainakin 1500 euron arvoinen. :)
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: HiTecci - 15.12.14 - klo:08:48
Tuossa ajatuksessa on jo lähtöjäänkin sellainen vika että sillä 1.500, autolla ajelevalla ei välttämättä ole ikinä koko elämänsä aikana varaa hommata aivan uutta autoa. Joku hinnat-alkaen Dacia Sandero TCe 90 (116g CO2) maksaa 13.000,. Toki jos autoverokin tässä vielä poistuu, niin tuokin irtoaa "jo" 10.650,, mutta silti auton ostajan pitäisi kaivaa jostain yli 9.000, :-\

Ja muutenkin bränikkä auto menettää arvostaan todella ruhtinaallisesti ekan 3v aikana, niin onko tuossakaan nyt silleen mitään järkeä. Ehkä tuossa romutus-rahassa voisi olla ajatusta jos "uudelle" autolle asetettaisiin rajaksi vaikka max. 3v ikäinen tms. ja näin saataisiin näitä vähän käytettyjäkin liikkeelle ja ehkä sillä ex. vähän käytetyn omistajalla on sitten varaa ostaa se ihan oikeasti uusi auto sen käytettynsä tilalle = autokanta uudistuu 8)
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Geoman - 15.12.14 - klo:10:03
Autokaupan maksama osa (ilmeisesti 500 euroa) on pois uuden auton alennuksesta. Ainoa positiivinen asia on, että vanhat romut ei jää pihoja koristamaan, jos ne viedään autoliikkeeseen.

Mitä edellytetään autosta, josta lunastetaan romutuspalkkio:
- katsastus
- rekisteröinti
- ajokunto
- omistajuuden tarkistaminen

vai riittääkö pelkkä kori
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: stjärndykare - 15.12.14 - klo:10:30
Varmaan paras tapa olisi normaali neuvottelu ja tinkaaminen autokaupan kanssa, ja vasta sen jälkeen kun kauppa on sovittu kannattaa kertoa "lunastettavasta" roumautosta. Kyseessähän ei ole vaihtoauto vaan verottajan sekä autokaupan tapa vauhdittaa uuden auton kauppaa. Aika tarkkaan kampanja on rajattu hybridi/sähkö/ etanoliautoihin, mutta esim. Skoda Octavia 4x4 1.6 litraisella TDI-koneella, Ambiente -varustelulla menisi alle 120 gramman Co2 päästörajan.  Noin 29 500 eur listahinnasta ensin normaali alennus pois + sen jälkeen satasen katsastamattomasta ritsasta 1500 eur hyvitys. Tällä logiikalla voisi päästä noin 25 - 26 000 eur tasolle. Jos ihan puhtaasti järjellä ajattelee, niin aivan loistava käyttöauto suomen oloihin.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: golf5 - 15.12.14 - klo:10:40
Kyllä se nyt autokanta suomessa uusiutuu..voi herttileili näitä meidän päättäjiä. Wittuiluahan tuollanen on tavalliselle tallaajalle!
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 15.12.14 - klo:11:13
-06 Golf V tuli maksettua osittain ko. kupongilla. Tilauspaperit tehtyä, yksi sammaloitunut raato romikselle ja autoa hakiessa kuponki tiskiin - ihan oli euroihin rinnastettavaa valuuttaa.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: multsi - 15.12.14 - klo:11:42
Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 15.12.14 - klo:11:13
-06 Golf V tuli maksettua osittain ko. kupongilla. Tilauspaperit tehtyä, yksi sammaloitunut raato romikselle ja autoa hakiessa kuponki tiskiin - ihan oli euroihin rinnastettavaa valuuttaa.

Oliko Suomessa tuollainen kampanja -06, vai missä sä siitä kaupan teit? vai oliko kyseessä joku Deltan tarjous "mistä tahansa katsastetusta autosta 2000," alennus?
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Geoman - 15.12.14 - klo:12:17
Lainaus käyttäjältä: golf5 - 15.12.14 - klo:10:40
Kyllä se nyt autokanta suomessa uusiutuu..voi herttileili näitä meidän päättäjiä. Wittuiluahan tuollanen on tavalliselle tallaajalle!
Sinä olet todella oikeassa - asian ytimessä. Aika hoitaa vanhat autot pois.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 15.12.14 - klo:18:49
Lainaus käyttäjältä: multsi - 15.12.14 - klo:11:42
Oliko Suomessa tuollainen kampanja -06, vai missä sä siitä kaupan teit? vai oliko kyseessä joku Deltan tarjous "mistä tahansa katsastetusta autosta 2000," alennus?
Kyll'maar talvella 05-06, ei tämä mikään uusi keksintö ole. Olisiko summa silloin ollut 500+500,- valtio+maahantuoja, mutta olisi tuo tullut ostettua ilmankin. Romutettavasta autosta pitää löytyä kilvet eli rekisteriote. Toimintakuntoinen ei tarvitse olla - tarvinneeko olla edes moottoria, mutta silloin sitä ei tod.näk. oteta veloituksetta vastaan.

Mikäli oikeasti haluttaisiin parantaa turvallisuutta ja pienentää päästöjä, mopoautojen sijaan sallittaisiin pikkuautot nopeudenrajoittimella. Vaikka tuo tähän varattu 3 milliä isoraha ole, mutta olisihan tuolla muutaman kuopan tieltä paikata.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Eka Golf - 23.01.15 - klo:21:02
Edellisestä hyvitettiin 5k,, sitä edellisestä 3k,, sitä edellisestä 2,9k, ja sitä edellisestä vain 2k, (viallinen ja oli kiire vaihtaa!). Eli ei tuo 1,5k, palkkio autiaaksi tee?  ???
Nuista 1 vaihdettu uuteen ja muut käytettyihin, tuo 5k, Volkkariin vaihdossa!  8)
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 23.01.15 - klo:21:42
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 23.01.15 - klo:21:02
Edellisestä hyvitettiin 5k,, sitä edellisestä 3k,, sitä edellisestä 2,9k, ja sitä edellisestä vain 2k, (viallinen ja oli kiire vaihtaa!). Eli ei tuo 1,5k, palkkio autiaaksi tee?  ???
Nuista 1 vaihdettu uuteen ja muut käytettyihin, tuo 5k, Volkkariin vaihdossa!  8)

Eikö tuon hintaiset autot olisi järkevämpi myydä itse, kun antaa liikkeeseen netolla.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: HiTecci - 24.01.15 - klo:09:55
Lainaus käyttäjältä: skriko - 23.01.15 - klo:21:42
Eikö tuon hintaiset autot olisi järkevämpi myydä itse, kun antaa liikkeeseen netolla.

Jos 2.000, autosta itse myymällä saat vaikka 2.200,, niin kyllä tuo 200, on rahaa, sitä en kiistä. Mutta onko se sen väärti että auto roikkuu myynnissä ja kuuntelet kaiken maailman räkänokkien renkaanpotkimista ja tinkimis-vittuilua? Itse ainakin lasken myös sille omalle mielenrauhalleni jonkin arvon, kannattaako lähteä myymään itse va antaa vaihdossa liikkeeseen 8)
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 24.01.15 - klo:19:10
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 24.01.15 - klo:09:55
Jos 2.000, autosta itse myymällä saat vaikka 2.200,, niin kyllä tuo 200, on rahaa, sitä en kiistä. Mutta onko se sen väärti että auto roikkuu myynnissä ja kuuntelet kaiken maailman räkänokkien renkaanpotkimista ja tinkimis-vittuilua? Itse ainakin lasken myös sille omalle mielenrauhalleni jonkin arvon, kannattaako lähteä myymään itse va antaa vaihdossa liikkeeseen 8)

Jos annat liikkeeseen auton josta hyvitetään 2000,, niin ilmaiseksihan se sinne menee. Taas jos saat autosta josta hyvitetään vaihdossa liikkeessä 2000, rahalla yksityiseltä 1500, niin pääsee 1500 edelle.
Samaa mieltä tuosta, itse antaisin kyllä auton 500 halvemmallakin liikkeeseen, kun viitsisin netillä ruveta ilmoittelemaan ja kuuntelemaan ostajien juttuja ja käydä näyttämässä autoa vesisateessa ja pakkasessa.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: HiTecci - 24.01.15 - klo:19:23
Lainaus käyttäjältä: skriko - 24.01.15 - klo:19:10
Jos annat liikkeeseen auton josta hyvitetään 2000,, niin ilmaiseksihan se sinne menee. Taas jos saat autosta josta hyvitetään vaihdossa liikkeessä 2000, rahalla yksityiseltä 1500, niin pääsee 1500 edelle.

Totta kyllä tuokin. Käteinen, ilman vaihdokkia on autokaupassa usein aika kova sana ja parantaa huomattavsti ostajan asemaa neuvotteluissa. Omakohtaisesti oli kerran juuri tuollainen 2ke vaihtari tyrkyllä, mutta kun ilman vaihtaria myyjä tinkasi hinnasta kyseiset 2ke, niin kovin vaikeaa ei ollut päättää annanko vaihdokin liikkeeseen vai kuuntelenko itse sitä renkaanpotkijoiden paskanjauhantaa ;D No lopulta 1,5kk myynnissä ja toka kävijä vei vaihtarini mennessään kyseiseen 2ke hintaan = tuon uuden autoni hinnasta lähtikin näin lopulta 4ke :)
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 24.01.15 - klo:19:34
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 24.01.15 - klo:19:23
Totta kyllä tuokin. Käteinen, ilman vaihdokkia on autokaupassa usein aika kova sana ja parantaa huomattavsti ostajan asemaa neuvotteluissa. Omakohtaisesti oli kerran juuri tuollainen 2ke vaihtari tyrkyllä, mutta kun ilman vaihtaria myyjä tinkasi hinnasta kyseiset 2ke, niin kovin vaikeaa ei ollut päättää annanko vaihdokin liikkeeseen vai kuuntelenko itse sitä renkaanpotkijoiden paskanjauhantaa ;D No lopulta 1,5kk myynnissä ja toka kävijä vei vaihtarini mennessään kyseiseen 2ke hintaan = tuon uuden autoni hinnasta lähtikin näin lopulta 4ke :)

Tuohan meni sitten vielä 500 paremmaksi kun minun esimerkissäni. :) En minäkään saanut itsemyynnillä Sciroccosta kuin 1 300 enemmän kuin mitä oli paras nettohyvitys uuteen ja käytettyyn. Meni vanhalle asiakkaalle niin ei tarvinnut nähdä vaivaa myynnin suhteen. Aikalailla nuo nettohyvitykset liikkuivat tonnin sisään. Toi netti tekee hinnoittelun sellaiseksi, että ei ne netot juuri vaihtele. Bruttohyvityksessä sitten voikin tulla eroa parin kympin autossakin jopa 10 000.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Eka Golf - 25.01.15 - klo:00:28
Yritin ostaa vaimolle "kauppakassia" yhdestä liikkeestä helmikuussa -14 mutta oli niin vaikeaa että luovutin. Syynä kait se että mainostivat 0-korkoa ja minä olisin maksanut käteisellä?  :o
No toisessa liikkeessä onneksi myytiin ja vaimo sai kulkineensa!  :) Outoa kun uusien autojen myyntiä moitittiin huonoksi ja kun minä olisin ostanut uuden (-14-mallin) kulkineen vaimolleni niin myynti tökki?  8)
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 25.01.15 - klo:02:05
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 25.01.15 - klo:00:28
Yritin ostaa vaimolle "kauppakassia" yhdestä liikkeestä helmikuussa -14 mutta oli niin vaikeaa että luovutin. Syynä kait se että mainostivat 0-korkoa ja minä olisin maksanut käteisellä?  :o
No toisessa liikkeessä onneksi myytiin ja vaimo sai kulkineensa!  :) Outoa kun uusien autojen myyntiä moitittiin huonoksi ja kun minä olisin ostanut uuden (-14-mallin) kulkineen vaimolleni niin myynti tökki?  8)

Mihinkäs se kauppa kaatui siellä ekassa liikkeessä?
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Tourano - 25.01.15 - klo:19:30
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 25.01.15 - klo:00:28
No toisessa liikkeessä onneksi myytiin ja vaimo sai kulkineensa!  :) Outoa kun uusien autojen myyntiä moitittiin huonoksi ja kun minä olisin ostanut uuden (-14-mallin) kulkineen vaimolleni niin myynti tökki?  8)

Noin vuosi sitten ihmettelin samaa. Autokaupan pitäisi olla aivan hätää kärsimässä mutta silti ei kaupanteko kiinnostanut. Enkä tosiaan mitään 15t, pikkuautoa ollut ostamassa...

Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Eka Golf - 28.01.15 - klo:23:58
Lainaus käyttäjältä: skriko - 25.01.15 - klo:02:05
Mihinkäs se kauppa kaatui siellä ekassa liikkeessä?
Peltivanteilla talvirenkaat 2 tonnia, lämppäri, väri, matot, vararengas jne. tonneja lisää eli vaihdokista olisi pitänyt maksaa verrattuna kulkineen "mainoshintaan"!  >:(
No onneksi täällä n. 20 autoliikettä jotta edes joku myy!  8)
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 29.01.15 - klo:16:17
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 28.01.15 - klo:23:58
Peltivanteilla talvirenkaat 2 tonnia, lämppäri, väri, matot, vararengas jne. tonneja lisää eli vaihdokista olisi pitänyt maksaa verrattuna kulkineen "mainoshintaan"!  >:(
No onneksi täällä n. 20 autoliikettä jotta edes joku myy!  8)

Tätä vastausta tuolla kysymykselläni hainkin. Että jos toisessa on 0 korkoa toisessa 4 niin ensimmäisessä väliraha on niin paljon suurempi, että se syö tuon korkohyödyn.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Eka Golf - 30.01.15 - klo:22:14
Minä osatn aina käteisellä sen minkä ostan koska en halua olla velkaa kellekkään!  ;)
Ostin viime vuonna 2 mutta toinen oli kylläkin käytetty minulle työautoksi, vaimo ansaitsi uuden "kauppakassin" vai mitä mieltä toverit?
Venäläiset ovat veljiä koska toverin voi valita mutta veljeä ei?  ;D
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 30.01.15 - klo:22:25
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 30.01.15 - klo:22:14
Minä osatn aina käteisellä sen minkä ostan koska en halua olla velkaa kellekkään!  ;)

Tuo sopii sinulle. Toiset taas ottaa velkaa siksi ei  ole käteistä siihen mitä haluavat ja ilman velkaa tavoite jäisi saavuttamatta. Toiset taas ottavat velkaa rikastuakseen. Se mikä on toiselle hyvä, niin toiselle ei.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Eka Golf - 31.01.15 - klo:00:03
Minä aion pysyä köyhänä ja siksi en ota velkaa isoja summia tai edes pieniä!  8)
80-luvulla kehuttiin "menestyvää miestä" että oli tyhjästä aloianut ja nyt jo velkaa "miljoona"!  ???
Tuli 90-luku ja devalvointi + "kellutus" niin oli "menestyvä mies" ikänsä "kusessa"?  >:(
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 31.01.15 - klo:00:21
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 31.01.15 - klo:00:03
Minä aion pysyä köyhänä ja siksi en ota velkaa isoja summia tai edes pieniä!  8)
80-luvulla kehuttiin "menestyvää miestä" että oli tyhjästä aloianut ja nyt jo velkaa "miljoona"!  ???
Tuli 90-luku ja devalvointi + "kellutus" niin oli "menestyvä mies" ikänsä "kusessa"?  >:(

Joo, en minäkään suuria summia ottaisi. Asuntoihin ja kesäasuntoon ei ole ollut koskaan velkaa. Suurin autovelka on ollut lyhennyksenä 500 euroissa yli 20 vuotta sitten. Olihan se silloin paljon. Sijoitusvelasta makselen vain korkoa, se ei ole edes kauppalaskun suuruutta per kuukausi.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: VW:t - 26.08.15 - klo:12:45
Romutusrahat on nyt loppu, ainakin toistaiseksi.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: ram1 - 26.08.15 - klo:16:29
Tehdään silleen, ettei kukaan ota velkaa, eikä kukaan osta mitään.Suomalainen mentaliteetti jolla saadaan talous nousuun.Mielellään rahat sukanvarteen, ja ennakkoperintöä ei jaeta vaikka toinen jalka ollu haudassa 20 vuotta.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 26.08.15 - klo:19:32
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 26.08.15 - klo:16:29
Tehdään silleen, ettei kukaan ota velkaa, eikä kukaan osta mitään.Suomalainen mentaliteetti jolla saadaan talous nousuun.Mielellään rahat sukanvarteen, ja ennakkoperintöä ei jaeta vaikka toinen jalka ollu haudassa 20 vuotta.

;D Ei tässä varmaan kukaan kohta enää otakaan velkaa eikä osta mitään. Tuo on aina hassua, että kun alkaa vähän huonommat ajat, niin nekin jolla on asiat kunnossa laittavat kukkaronnyörit kiinni. Silloinhan juuri kun muut eivät osta niin kannattaa ostaa ja kun muut ostavat niin ei kannata. Itse en ole aikonut ottaa velkaa mutta moottoripyörän välirahan verran ja maksella osingoilla lainan pois. Kenelle sen ennakkoperinnän sitten antaisi kun ei viitsi vielä valtiolle jakaa omaisuuttaan. Aattelin tuhlata kaiken.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: BobSmith - 26.08.15 - klo:19:44
Lainaus käyttäjältä: skriko - 26.08.15 - klo:19:32
Silloinhan juuri kun muut eivät osta niin kannattaa ostaa ja kun muut ostavat niin ei kannata.
Mielestäni tuo kuitenkin pätee vain pörssiosakkeisiin ja asuntokauppoihin. En ole huomannut autojen - tai muiden hyödykkeiden -  hintojen juurikaan vaihtelevan suhdanteiden mukana, muuta kuin niin, että valmistajat yrittävät pitkässä juoksussa saada kustannuksia alas ja voittoa lisää (seuraus: laatu huononee).
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 26.08.15 - klo:20:18
Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 26.08.15 - klo:19:44
En ole huomannut autojen - tai muiden hyödykkeiden -  hintojen juurikaan vaihtelevan suhdanteiden mukana.

Mutta minä olen. Autoliikkeet menisivät nurin jos eivät tinkisi katteistaan kun kauppa ei käy. Silloin taas kun kauppa käy ei anneta alennuksia juuri lainkaan kun ostajia on jonoksi asti. Sama pätee muihinkin kulutushyödykkeisiin ja palveluihin.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: BobSmith - 26.08.15 - klo:21:07
Autoliikkeethän menevät nurin siinä tapauksessa, että myyvät liian halvalla, jolloin katetta ei jää yrityksen pyörittämiseen.

niin, lisään vielä tähän, että enempää en aio tätä asiaa vatvoa koska se menee ohi alkuperäisen aiheen.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 26.08.15 - klo:21:19
Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 26.08.15 - klo:21:07
Autoliikkeethän menevät nurin siinä tapauksessa, että myyvät liian halvalla, jolloin katetta ei jää yrityksen pyörittämiseen.

niin, lisään vielä tähän, että enempää en aio tätä asiaa vatvoa koska se menee ohi alkuperäisen aiheen.

Suurin osa Suomalaisista autoliikkeistä pyörittää toimintaansa ihan muulla kuin autoja myymällä.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Eka Golf - 26.08.15 - klo:21:29
Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.01.15 - klo:00:21
Joo, en minäkään suuria summia ottaisi. Asuntoihin ja kesäasuntoon ei ole ollut koskaan velkaa. Suurin autovelka on ollut lyhennyksenä 500 euroissa yli 20 vuotta sitten. Olihan se silloin paljon. Sijoitusvelasta makselen vain korkoa, se ei ole edes kauppalaskun suuruutta per kuukausi.
Meillä kauppalasku olisi yli tonnin kuukaudessa, siis jos laskulle ostettaisiin!  8)
Tuo reilusti yli kymppitonni vuodessa voi olla jollekkin iso korko vuodessa?  ::)
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Eka Golf - 26.08.15 - klo:21:32
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 26.08.15 - klo:16:29
Tehdään silleen, ettei kukaan ota velkaa, eikä kukaan osta mitään.Suomalainen mentaliteetti jolla saadaan talous nousuun.Mielellään rahat sukanvarteen, ja ennakkoperintöä ei jaeta vaikka toinen jalka ollu haudassa 20 vuotta.
Voi sitä myös panna menemään ja mennä panemaan?  ;D
Eli voi ostaa ja käyttää mihin rahat riittää, mutta ei kait velaksi kannata?
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: ram1 - 26.08.15 - klo:21:35
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 26.08.15 - klo:21:32
Voi sitä myös panna menemään ja mennä panemaan?  ;D
Eli voi ostaa ja käyttää mihin rahat riittää, mutta ei kait velaksi kannata?
En ole ihan varma yritätkö provoa tai olla viisas, mut kumpaakaan et osaa.Tsemppiä jatkoon.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Eka Golf - 26.08.15 - klo:21:42
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 26.08.15 - klo:21:35
En ole ihan varma yritätkö provoa tai olla viisas, mut kumpaakaan et osaa.Tsemppiä jatkoon.
Tarkoitin että me käytetään rahaa lamasta viis tai kuus, mutta vain omaa rahaa eli ei kulutusluottoja oteta.
Meillä on talous tasapainossa eli kaikki menee mitä tulee, joskus jää jotain säästöön "pahan päivän varalle" eli kun joutuu jotain remonttia korjaan omakotitalossa tai tekniikkaa uusiin, paha vai hyvä, kas siinä kysymys?  8)
Ei provoksi tarkoitettu, viisautta ei itse osaa arvioida (?), mutta kiitos kannustuksesta!  ;)
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Typ2 - 26.08.15 - klo:22:10
Lainaus käyttäjältä: VW:t - 26.08.15 - klo:12:45
Romutusrahat on nyt loppu, ainakin toistaiseksi.

Oliko lähdettä?
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 26.08.15 - klo:23:04
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 26.08.15 - klo:21:29
Meillä kauppalasku olisi yli tonnin kuukaudessa, siis jos laskulle ostettaisiin!  8)
Tuo reilusti yli kymppitonni vuodessa voi olla jollekkin iso korko vuodessa?  ::)

Siis sijoituslainan korko kuukaudessa on suunnilleen sama ( nykyään pienempi ) kuin se summa minkä kaivan perstaskustani maksaessani yhden kerran kauppaostokset. Kovia olette syömään. Teillä taitaa olla useampi perheenjäsen.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 26.08.15 - klo:23:08
Lainaus käyttäjältä: Typ2 - 26.08.15 - klo:22:10
Oliko lähdettä?

Ei ollut, taitaa olla vesi kuivunut lähteestä. Kun seuraa uutisia, niin sieltähän tuon tiedon voi lukea. ;D
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 26.08.15 - klo:23:12
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 26.08.15 - klo:21:42
Tarkoitin että me käytetään rahaa lamasta viis tai kuus, mutta vain omaa rahaa eli ei kulutusluottoja oteta.
Meillä on talous tasapainossa eli kaikki menee mitä tulee, joskus jää jotain säästöön "pahan päivän varalle" eli kun joutuu jotain remonttia korjaan omakotitalossa tai tekniikkaa uusiin, paha vai hyvä, kas siinä kysymys?  8)
Ei provoksi tarkoitettu, viisautta ei itse osaa arvioida (?), mutta kiitos kannustuksesta!  ;)

Toiset ottaa lainaa, toiset ei, ja jokaisen toimintatavat ovat ne jotka hän itse katsoo parhaakseen. Itse olen katsonut järkevämmäksi käyttää toisten rahoja. Tosin ne joutuu kyllä aina maksamaan korkojen kanssa takaisin.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Eka Golf - 26.08.15 - klo:23:12
Lainaus käyttäjältä: skriko - 26.08.15 - klo:23:04
Siis sijoituslainan korko kuukaudessa on suunnilleen sama ( nykyään pienempi ) kuin se summa minkä kaivan perstaskustani maksaessani yhden kerran kauppaostokset. Kovia olette syömään. Teillä taitaa olla useampi perheenjäsen.
Kahdestaan nykyään vaimon kanssa elellään kun muksut on maailmalla, mutta ei me ainakaan "lamaa ruokita"?  ::)
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 26.08.15 - klo:23:17
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 26.08.15 - klo:23:12
Kahdestaan nykyään vaimon kanssa elellään kun muksut on maailmalla, mutta ei me ainakaan "lamaa ruokita"?  ::)

Kyllä siinä jotain ylimääräistä ruokitaan jos 1000, saa kuukaudessa menemään pelkkään ruokaan. :o
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Eka Golf - 26.08.15 - klo:23:28
No ostetaan me tuosta Prismasta muutakin, kuten pensat kahteen autoon ja tietenkin saunakaljat, mutta kysehän oli kait kauppalaskusta ja Prisma on myös kauppa?  8)
On S-kortissa myös "laskumahdollisuus" mutta emme käytä sitä koska S-tilillä on "käteistä" yli 10t,!  ::)
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 26.08.15 - klo:23:40
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 26.08.15 - klo:23:28
No ostetaan me tuosta Prismasta muutakin, kuten pensat kahteen autoon ja tietenkin saunakaljat, mutta kysehän oli kait kauppalaskusta ja Prisma on myös kauppa?  8)
On S-kortissa myös "laskumahdollisuus" mutta emme käytä sitä koska S-tilillä on "käteistä" yli 10t,!  ::)

Mitä järkeä on säilyttää S-tilillä 10 000, omaa rahaa?
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Typ2 - 27.08.15 - klo:08:03
Lainaus käyttäjältä: skriko - 26.08.15 - klo:23:08
Ei ollut, taitaa olla vesi kuivunut lähteestä. Kun seuraa uutisia, niin sieltähän tuon tiedon voi lukea. ;D

Uutisissa oli, että romutustodistuksia on nyt kirjoitettu se 3.000 kpl.

En ole huomannut uutisia siitä, että romutuspalkkioita olisi myönnetty samaa määrää. Eikä oikeastaan voi ollakaan, kun minullakin on romutustodistus tallessa piirongin päällä. Tuskin tulee käytettyä.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Typ2 - 27.08.15 - klo:10:15
Ministeriö ehdottaa 5 miljoonan uutta tukisummaa eli 3.000 auton sijasta romutuspalkkiota annettaisiinkin 8.000 autoon.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194995552513/artikkeli/suomalaiset+innostuivat+autojensa+romuttamisesta+rahat+kaytetty+kahdessa+kuukaudessa.html (http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194995552513/artikkeli/suomalaiset+innostuivat+autojensa+romuttamisesta+rahat+kaytetty+kahdessa+kuukaudessa.html)
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: tet - 27.08.15 - klo:11:50
Lainaus käyttäjältä: skriko - 26.08.15 - klo:23:40
Mitä järkeä on säilyttää S-tilillä 10 000, omaa rahaa?

Koska sen rahan arvoa eivät Kiinan pörssikuplat syö. Inflaatio kyllä, mutta paljon vähäisemmässä määrin. :P
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 27.08.15 - klo:21:06
Lainaus käyttäjältä: tet - 27.08.15 - klo:11:50
Koska sen rahan arvoa eivät Kiinan pörssikuplat syö. Inflaatio kyllä, mutta paljon vähäisemmässä määrin. :P

Kyllä silläkin rahalla oli kiva eilen ostaa outokumpua, nousu 1 750, päivässä. Taitavatpa sitten s-tilillä maksaa paremmin. :o
Kumpihan on ollut aikojen saatossa parempi sijoitus makuuttaa rahojaan S-tilillä vai sijoittaa pörssiosakkeisiin.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Rauska - 27.08.15 - klo:21:42
Kolme vuotta sitten tehty leikkimielinen osakesalkku (10 kpl jokaista) on kasvanut tuossa ajassa n. 13 %, eli n 200 euroa. Jos sijoitettuna olisi ollut noin sata kertaa (n. 160000) enemmän, olisi sillä jo elänyt huomioimatta veroja ;-)   .
Kone     29.08.12         10     
Metso     29.08.12         10     
Nokia     29.08.12         10     
Rautaruukki     29.08.12     10     
Sampo A     29.08.12     10     
Stora Enso A     29.08.12     10     
Stora Enso R     29.08.12     10     
TeliaSonera     29.08.12     10     
UPM-Kymmene 29.08.12     10     
Wärtsilä     29.08.12     10

Salkku yhteensä                 1 586,05         1 805,15         + 219,10     + 13,81
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: BobSmith - 27.08.15 - klo:22:02
Lainaus käyttäjältä: Rauska - 27.08.15 - klo:21:42
Jos sijoitettuna olisi ollut noin sata kertaa (n. 160000) enemmän, olisi sillä jo elänyt huomioimatta veroja
Näinhän se on, että saadakseen sijoituksilleen tuottoa, pitää laittaa paljon peliin, ja moneen eri kohteeseen. Harvalla vaan on niin paljon pätäkkää, että voisi alkaa koroillaeläjäksi. Pitkässä juoksussa osakesäästäminen yleensä kannattaa, mutta tämäkään ei ole enää niin kuin ennen...
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 27.08.15 - klo:22:09
Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 27.08.15 - klo:22:02
Näinhän se on, että saadakseen sijoituksilleen tuottoa, pitää laittaa paljon peliin, ja moneen eri kohteeseen. Harvalla vaan on niin paljon pätäkkää, että voisi alkaa koroillaeläjäksi. Pitkässä juoksussa osakesäästäminen yleensä kannattaa, mutta tämäkään ei ole enää niin kuin ennen...

Muistan kun vielä markka aikaan toinen kaveri osti rahoillaan Pesukarhu pesukoneen ja toinen osti Nokian osakkeita. Toisella kaverilla on vieläkin pesukarhu kunnossa, mutta toinen myi osakkeensa jo ennen euroaikaa ja pörssikuplaa pois, saaden niistä 2 000 000 mk. Toisaalta, toisella on arvokas Pesukarhu. ;D
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 27.08.15 - klo:22:16
Palaan topicin mukaiseen aiheeseen, johan tässä mentiin sivuraiteille, olisi jo jollain toisella palstalla tullut banni jonka kestoaikaa ei ole määritelty. Ja palsta oli?????i
Luin tänään, että kun säännöt romutuskampanjasta julkaistiin siinä luki että aikaväli on 1.7.2015-31.12.2015 tai niin kauan kun rahaa riittää.
Itse muistan lukeneeni vain tuon aikavälin, en tuota, tai niin kauan kuin rahaa riittää. Olikohan tämäkin noita hallituksen takinkääntötemppuja, vai olenko lukenut asian niin huonosti, etten muista mainintaa rahojen riittävyydestä.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: maximm - 19.09.15 - klo:20:26
Laitetaanpas tännekin kun voisi jotakuta kiinnostaa:

Tulipa törmättyä hieman "ongelmiin" autokaupoilla kun romutuspalkkion heitin kauppaan mukaan. Tässä olen uutta autoa katsellut ja kysyin tarjous pyyntöä useammasta paikasta sähköpostilla kun oman paikkakunnan ko. merkin liikkeen tarjous tuntui aika huonolta. Naapuri kaupunkien kieseistä tuntui heti tippuvan useampia satasia enemmän ja parhaasta mentiin lähes 800e alennukseen (ihan kai kohtuullinen +5% alennus pikkuautosta). Kun pyydetyt varusteetkin olivat edullisimmat ja toimitus aika paljon muita parempi niin päätin poiketa paikalla kyselemään tarkemmin ja sopimaan vaikka jo kaupoista.

Päätin kysyä vielä tarjousta vanhasta autosta (Eri auto siis mistä romutustodistus tarkoitus hankkia) vaikka sähköposti tarjouksen olin käteisellä+rahoituksella pyytänyt. Tämä meni odotusten mukaan ja kilpailukykyinen hinta olisi tarjottu siitä. Pyysin pienentämään käsirahan osuutta vaihtarin arvon verran laskelmasta.

Tämän jälkeen kerroin että romutustodistuksenkin pystyn hankkimaan lyhyellä aikataululla. Tämän jälkeen meni autokauppias aika hankalaksi. Alkoi kysellä että onhan katsottu automerkin sivuilta erillinen romutuspalkkio autohinnasto (En ollut kyllä huomannut aikaisemmin, mutta kyseessähän näyttää olevan vain hinnasto autoista joihin palkkiota voi käyttää ja listahinta vähennyttynä -1500e). Selitteli kovasti että jos luvattujen tarjoomusten päälle romutuspalkkion laittaisi niin menisi tappiolle. Sekä myös että aivan varmuutta ei romutuspalkkiotten riittävyydestä ole kun eduskunta ei lisärahasta ole vielä ehtinyt päättää. Kummastelin toimintapaa mutta otin laskelman johon romutustodistus laskettu mukaan.

Kotona sitten tarkemmin katselemaan laskelmaa: Se n. 800e alennus oli korvattu laskelmassa vain 500e myyjän osuudella ja valtion 1000e osuus oli merkattu käsirahan lisäksi rahoitukseen. Eli Ensimmäiseen tarjouksen verrattuna loppuhinta oli laskenut vain n. 700e  ???. Vaikka pitäisihän se kaiken järjen mukaan vähentyä sillä koko 1500 eurolla.

Joten tarkkuutta muillekin jos autokaupoille on tarkoitus lähteä. Pitänee tarjouksesta vielä kysellä perään autotalon johdolta kun näyttää olevan ihan esimerkki tilanne miten autokauppa vedättää: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/0...uspalkkiota-ei-herunut-kaikista-autokaupoista (http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/0...uspalkkiota-ei-herunut-kaikista-autokaupoista)   :P
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Eka Golf - 19.09.15 - klo:20:47
Toisaalta ymmärtää jos tarjous on vedetty "iholle" niin siitä tuo 500, voi olla vaikea vielä vähentää jotta katetta jää?  8)
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: maximm - 19.09.15 - klo:21:06
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 19.09.15 - klo:20:47
Toisaalta ymmärtää jos tarjous on vedetty "iholle" niin siitä tuo 500, voi olla vaikea vielä vähentää jotta katetta jää?  8)

Toisaalta tietenkin ymmärtää että jossain menee se alaraja, mutta einyt minusta aivan oikein mene kun autontuojien toimitusjohtakin näyttää suosittavan: "Kuluttajan kannattaa käydä ensin normaalin hintaneuvottelun myyjän kanssa. Sitten kun on tyytyväinen hintaan, vetää povaristaan vielä sen romutustodistuksen, että tässä olisi vielä tällainen.". Enkä edes tinkinyt siis kaupassa enää ollenkaan vaan olin tyytyväinen ensimmäiseen sähköposti tarjoukseen. On se tämä auton ostaminen hankalaa  ;D Tai helppoahan se kuitenkin jos kerran kaikki puljut antavat vaan listahinnan mukaisen tarjouksen vähennyttynä romutuspalkkiolla. Kahdessa kädessä olevassa (romutuspalkkio mukana) tarjouksessa hintaero n. 120e joka tulee lohkolämmittimen hintaerosta.

Linkki ei näyttänyt toimivan tuossa aiemmassa viestissä: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/09/17/autoalan-lupaus-ontuu-taytta-romutuspalkkiota-ei-herunut-kaikista-autokaupoista (http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/09/17/autoalan-lupaus-ontuu-taytta-romutuspalkkiota-ei-herunut-kaikista-autokaupoista)
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Hannes - 19.09.15 - klo:21:19
Huuhaa hommaa tuo romutuspalkkio on, on aivan selvää että liike tekee kauppaa ainakin sen +500e huomioiden, tuosta on ihan omakohtaista kokemusta. Eli oikeastaan et voi tietää saatko tuon 1500e hyvitystä vai et se on varma ja tuolaisen summan on helppo laittaa autokaupassa sinne sun tänne.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 19.09.15 - klo:21:34
Valtiohan maksaa sen 1000,, joten se ei ole myyjän katteesta pois. Maahantuoja maksaa sitten sen 500,. En kuitenkaan usko että maahantuoja myy autoaan yhtään halvemmalla piirimyyjälle oli ostajalla seteli tai ei. Alunperinkin ajattelin, että tuo 500, on huuhaata, mutta 1000:n ale neton neton netosta on saatava. Muussa tapauksessa automyyjä itse käyttää hyväkseen valtion 1000 euron hyvitystä ja saa autostaan enemmän niiltä joilla on seteli.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Hannes - 19.09.15 - klo:21:38
Lainaus käyttäjältä: skriko - 19.09.15 - klo:21:34
Valtiohan maksaa sen 1000,, joten se ei ole myyjän katteesta pois. Maahantuoja maksaa sitten sen 500,. En kuitenkaan usko että maahantuoja myy autoaan yhtään halvemmalla piirimyyjälle oli ostajalla seteli tai ei. Alunperinkin ajattelin, että tuo 500, on huuhaata, mutta 1000:n ale neton neton netosta on saatava. Muussa tapauksessa automyyjä itse käyttää hyväkseen valtion 1000 euron hyvitystä ja saa autostaan enemmän niiltä joilla on seteli.

Näin se ikävä kyllä tuntuisi menevän.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: MMV - 19.09.15 - klo:21:46
Ainakin Jkl autotarvikkeessa romutuspalkkio on aitoa rahaa. Tosin 500, osuus menee VW-liikkeissä maahantuojan ja jälleenmyyjän välillä 50/50% suhteessa. Juuri tein kaupat uudesta Golfista, joten tämä asia on faktaa.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 19.09.15 - klo:21:48
Maximm minkä merkkisestä autosta tarjosivat alennusta 5%? Oliko alennus siis laskettu auton verottomasta hinnasta?
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 19.09.15 - klo:21:50
Lainaus käyttäjältä: MMV - 19.09.15 - klo:21:46
Ainakin Jkl autotarvikkeessa romutuspalkkio on aitoa rahaa. Tosin 500, osuus menee VW-liikkeissä maahantuojan ja jälleenmyyjän välillä 50/50% suhteessa. Juuri tein kaupat uudesta Golfista, joten tämä asia on faktaa.

Itse en voinut käyttää tuota seteliä kun päästöt olivat 154.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: maximm - 19.09.15 - klo:22:09
Lainaus käyttäjältä: skriko - 19.09.15 - klo:21:48
Maximm minkä merkkisestä autosta tarjosivat alennusta 5%? Oliko alennus siis laskettu auton verottomasta hinnasta?

Laskin tuon n.5% (sen n. 800,) itse tässä nopsaan lista hinnoista. Auto+verot+toimituskulut+pieni varuste paketti+lohkolämmitin ja sisätilan pistoke = 15t, kieppeillä. Oli siis suoraan merkattuna vain "Alennus" nimiselle riville ensimmäisessä tarjouslaskelmassa. Vielä en taida merkkiä mainita kun selvitän vielä autotalon kanssa asiaa..

Tosiaan tuolla romutustodistuksen jälkeen tehdyllä laskelmallahan jäisi liikkeen kätösiin enemmän jenejä kuin ilman sitä tehdyllä  ::)
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 19.09.15 - klo:22:19
Lainaus käyttäjältä: maximm - 19.09.15 - klo:22:09
Laskin tuon n.5% (sen n. 800,) itse tässä nopsaan lista hinnoista. Auto+verot+toimituskulut+pieni varuste paketti+lohkolämmitin ja sisätilan pistoke = 15t, kieppeillä. Oli siis suoraan merkattuna vain "Alennus" nimiselle riville ensimmäisessä tarjouslaskelmassa. Vielä en taida merkkiä mainita kun selvitän vielä autotalon kanssa asiaa..

Tosiaan tuolla romutustodistuksen jälkeen tehdyllä laskelmallahan jäisi liikkeen kätösiin enemmän jenejä kuin ilman sitä tehdyllä  ::)

Laske uudestaan se alennusprosentti auton verottomasta hinnasta. Niin se lasketaan. Autoveroista ja toimituskuluistahan ei saa alennusta. Lohkolämmitin ja sisätilanpistoke asennettuna on noin 450,. Jos ottavat enemmän, niin alennusta tarvitsee sitten saada auton verottomasta hinnasta hieman enemmän.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: maximm - 19.09.15 - klo:22:24
Lainaus käyttäjältä: skriko - 19.09.15 - klo:22:19
Laske uudestaan se alennusprosentti auton verottomasta hinnasta. Niin se lasketaan. Autoveroista ja toimituskuluistahan ei saa alennusta. Lohkolämmitin ja sisätilanpistoke asennettuna on noin 450,. Jos ottavat enemmän, niin alennusta tarvitsee sitten saada auton verottomasta hinnasta hieman enemmän.

Enpä ole laskukaavoihin tutustunut mitä yleensä käytellään. Tärkein vaan se mitä rivin alle jää :) Eli tässä tapauksessa se 15t, - 800,. Aika tarkkaan 7% näyttäisi verottomasta listahinnasta ilman mitään muuta olevan. Jotain n. 500, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Eka Golf - 19.09.15 - klo:22:28
Mihin uuteen kulkineeseen saa vielä lohkolämmittimen?
Useaan tarjoavat letkulämmitintä tai "nurmikonlämmitintä"!  8)
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: maximm - 19.09.15 - klo:22:33
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 19.09.15 - klo:22:28
Mihin uuteen kulkineeseen saa vielä lohkolämmittimen?
Useaan tarjoavat letkulämmitintä tai "nurmikonlämmitintä"!  8)

Eipä tullut kysyttyä minkä mallinen lämmitin tarkalleen on. Pika vilkaisulla joka tarjouksella vähän eri nimellä myyvät.. mm. Lämmitin 1.0 , Lämpöpaketti, moottorinlämmitin, Lämpöpaketti (lohkol.+sisäp.+puhallin)   :D
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Eka Golf - 19.09.15 - klo:22:36
No se! Meillä toisessa letkulämmitin ja toisessa nurmikonlämmitin, letkulämmitin selvästi tehokkaampi!
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 19.09.15 - klo:22:36
Lainaus käyttäjältä: maximm - 19.09.15 - klo:22:24
Enpä ole laskukaavoihin tutustunut mitä yleensä käytellään. Tärkein vaan se mitä rivin alle jää :) Eli tässä tapauksessa se 15t, - 800,. Aika tarkkaan 7% näyttäisi verottomasta listahinnasta ilman mitään muuta olevan. Jotain n. 500, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke.

Kyselin puolisolle uutta Corsaa. 9% lupasivat alennusta verottomasta ja 450, oli tuo lämpöpaketti. Sama jannu jolta ostin Astra GTC:n. Jolle Opel Astra kelpaa, niin nyt saa sitä järkevään hintaan kun marraskuussa tulee uusi korimalli. Tosin vain "pappamalleista". GTC tulee vasta 2018. Jos ostoksesi on Volkkari, niin ei tuosta seitsemästä prosentista enää montaa sataa saa tingittyä.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 19.09.15 - klo:22:39
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 19.09.15 - klo:22:36
No se! Meillä toisessa letkulämmitin ja toisessa nurmikonlämmitin, letkulämmitin selvästi tehokkaampi!

Tarkoitat nurmikonlämmittimellä varmaan säteilylämmitintä. Niitähän ne nykyään ovat. Itellä oli vielä 2000 ostetussa Ford Pumassa vanhanaikainen vesitilaan laitettava vastus. Sitten olikin jo 2003 vuodesta kaikissa tuo säteilylämmitin. On muuten ihan pätevä, kun vaan pitää sitä liekassa tuplaten kauemmin vanhaan verrattuna.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: MMV - 20.09.15 - klo:07:37
Lainaus käyttäjältä: skriko - 19.09.15 - klo:22:36
Jos ostoksesi on Volkkari, niin ei tuosta seitsemästä prosentista enää montaa sataa saa tingittyä.

Kyllä lähtee: BiTDI Passatista alennus verottomasta 12,76% ja nyt huonommalla katteella olevasta Golfista 11,87%. En tiedä, johtuuko siitä, että olen ostanut kyseisestä liikkeesta 3,5 vuoden aikana kuusi uutta Volkkaria, joiden ovh:lla laskettu yhteisarvo on lähes 260 tonnia! Ei mitään järkeä, tiedetään...
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: MMV - 20.09.15 - klo:09:18
Ja noista hölmöilystäni ovat hyötyneet vain pankki ja Volkkariliike. Mutta saahan sitä itseään pettää "hyvillä kaupoilla".
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: MMV - 20.09.15 - klo:09:44
Lainaus käyttäjältä: MMV - 20.09.15 - klo:07:37
En tiedä, johtuuko siitä, että olen ostanut kyseisestä liikkeesta 3,5 vuoden aikana kuusi uutta Volkkaria, joiden ovh:lla laskettu yhteisarvo on lähes 260 tonnia! Ei mitään järkeä, tiedetään...

Harmi kun editointiaika on lyhyt. Tuli väsyksissä kirjoitettua turhan itsetehostavaa ja jopa leveilevää juttua. :-[ Ylläpito voisi poistaa...
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: maximm - 23.09.15 - klo:22:37
Senverran kehitystä tapahtunut että uusi opel on nyt sitten tilauksessa. Autotalon johtaja ilmoitti vain että tarjouksessani oli ollut "virhe" ja lähetti uuden jossa ynnäilty romutuspalkkion päälle aiemmin luvatut alennukset ja hiukan lisääkin kaupantekijäisiksi. Kun haluttu kiesi oli vielä saatavillakin niin kaupat tuli sitten tehtyä. Alennus prosentiksi tuli n.12% auton verottomasta hinnasta + päälle vielä se valtion tonni kun vaan siitä lisäbudjetissa päätöksen tekevät  ::)
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: HiTecci - 24.09.15 - klo:08:24
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 19.09.15 - klo:22:28
Useaan tarjoavat letkulämmitintä tai "nurmikonlämmitintä"!  8)

Miksei Webaa/Eberiä ja olet ns. piuhoista vapaa, lämmität kun haluat. Ja jos vain lyhyitä pätkiä ajelet, niin kiinteä laturi autossa ja saat sen narunpäähan latinkiin, niin ei akkukaan pääse temppuilemaan edes vahingossa. Toki noilla taloyhtiötolppien 2h kelloilla ei paljoa latailla, mutta voit ajastaa sen vaikka keskelle yötä, jolloin tuo koko 2h tulee varmasti käytettyä 8)
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Taky - 24.09.15 - klo:08:52
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 24.09.15 - klo:08:24
Miksei Webaa/Eberiä ja olet ns. piuhoista vapaa, lämmität kun haluat. Ja jos vain lyhyitä pätkiä ajelet, niin kiinteä laturi autossa ja saat sen narunpäähan latinkiin,

Puihoista vapaa ja kuitenkin piuhaa seinään....
Tämä logiikka ei ole mennyt minulle missään vaiheessa tajuntaan  - miksi ei samalla toimivaa sähkölämppäriä?
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 24.09.15 - klo:18:27
Lainaus käyttäjältä: maximm - 23.09.15 - klo:22:37
Senverran kehitystä tapahtunut että uusi opel on nyt sitten tilauksessa. Autotalon johtaja ilmoitti vain että tarjouksessani oli ollut "virhe" ja lähetti uuden jossa ynnäilty romutuspalkkion päälle aiemmin luvatut alennukset ja hiukan lisääkin kaupantekijäisiksi. Kun haluttu kiesi oli vielä saatavillakin niin kaupat tuli sitten tehtyä. Alennus prosentiksi tuli n.12% auton verottomasta hinnasta + päälle vielä se valtion tonni kun vaan siitä lisäbudjetissa päätöksen tekevät  ::)

Hyvä. Saadaan palstalle muitakin Opelisteja.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: BobSmith - 24.09.15 - klo:18:36
Hemmetinmoisia alennuksia ihmiset väittävät saaneensa auton hinnasta.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Väänänen - 07.10.15 - klo:22:36
Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 24.09.15 - klo:18:36
Hemmetinmoisia alennuksia ihmiset väittävät saaneensa auton hinnasta.

Itse olen ostanut 3 uutta autoa suoralla kaupalla, eli ilman vaihtoauton sotkemista kuvioon. Kilpailutuksella on lähtenyt jokaisesta himpun yli 10% ohjehinnasta. Kilpailuttamalla kaikki jälleenmyyjät esim 300 km säteellä, löytyy todennäköisesti se liike, jolla puuttuu pari autoa seuraavasta myyntibonusportaasta ja myyvät ne viimeiset vaikka tappiolla, sillä myyntibonariportaan nostolla saavutettava etu on juhlava verrattuna pikkutappioon, joka tulee parin auton katteettomasta myynnistä.
Jotta osuisi näihin "kannustinpäivämääriin" kannattaa kauppaa olla hieromassa ennen puolivuotiskauden päättymistä, eli kesä- ja joulukuun loppupuoliskolla. Neljännesvuodetkin on käypäsiä kaupantekohetkiä. En tiedä keillä on puolivuotistavoitteet ja keillä neljännesvuosittain.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Epes - 07.10.15 - klo:22:50
Lainaus käyttäjältä: MMV - 20.09.15 - klo:09:18
Ja noista hölmöilystäni ovat hyötyneet vain pankki ja Volkkariliike. Mutta saahan sitä itseään pettää "hyvillä kaupoilla".

Nyt unohdit suurimman hyötyjän kaupoistasi eli valtion. Laske ihan huviksesi paljonko kyseisestä 260000 eurosta olet maksanut auto- ja alv-veroa? Ei taida 100000 euroa riittää :) ?
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: pasuunaC3 - 24.10.15 - klo:15:59
Romutuspalkkio loppuu tammikuun viimeinen päivä mutta tietääkö kukaan onko minkäänlaista mahollisuutta että se jatkuisi ja milloinkahan siitä tulisi ilmoitus kansalle? ..mukava kun tulee noita takarajoja eikä mieleinen auto ole mahdollista saada siihen takarajaan rekisteröityä kun valmistus kestää niin kauan.. jää yksinkertaisesti omalla kohdalla uuden auton vaihto tuosta kiinni että en vaihda kun kerta juuri aikasemmin lopettavat romutuspalkkion..
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 24.10.15 - klo:16:03
Lainaus käyttäjältä: pasuunaC3 - 24.10.15 - klo:15:59
Romutuspalkkio loppuu tammikuun viimeinen päivä mutta tietääkö kukaan onko minkäänlaista mahollisuutta että se jatkuisi ja milloinkahan siitä tulisi ilmoitus kansalle? ..mukava kun tulee noita takarajoja eikä mieleinen auto ole mahdollista saada siihen takarajaan rekisteröityä kun valmistus kestää niin kauan.. jää yksinkertaisesti omalla kohdalla uuden auton vaihto tuosta kiinni että en vaihda kun kerta juuri aikasemmin lopettavat romutuspalkkion..

Etkös voi antaa romutustodistuksen siinä vaiheessa kun teet tilaussopimuksen, ei siinä tarvitse rekisteröintiä odottaa. Auton rekisteröit sitten kun se tulee.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: pasuunaC3 - 24.10.15 - klo:16:47
Olisko tuo tosiaan mahdollista sillä rintajoupin kanssa autokauppaa mietittiin ja sieltä vaan sanoi että uusi auto pitäisi rekisteröidä viimeistään tammikuun lopussa :/ ..tuo tässä onki outoa jos noin todella on sillä luulisi vaikuttavan ennemmin se päivä milloin uuden auton tilaa/ostaa kun että se milloin saadaan suomeen auto tuotua :/
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 24.10.15 - klo:17:55
Lainaus käyttäjältä: pasuunaC3 - 24.10.15 - klo:16:47
Olisko tuo tosiaan mahdollista sillä rintajoupin kanssa autokauppaa mietittiin ja sieltä vaan sanoi että uusi auto pitäisi rekisteröidä viimeistään tammikuun lopussa :/ ..tuo tässä onki outoa jos noin todella on sillä luulisi vaikuttavan ennemmin se päivä milloin uuden auton tilaa/ostaa kun että se milloin saadaan suomeen auto tuotua :/

Kyllä tuolla Fordin sivuilla lukee että auton on oltava rekisterissä viimeistään 31.1.2016. Eikö sitten maassa ole sopivaa autoa, onhan tuo 1500 lisäale kuitenkin hyvä.
Ostin kaksi uutta autoa, mutta molemmissa päästöt yli, oliko tuo sääntö 120.Joten palkkiota ei voinut käyttää.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: pasuunaC3 - 24.10.15 - klo:18:03
No niinhän tuo lukee :/ ..ei olisi mieleistä mutta ei auta kun toivoa että jatkavat tuota aikaa eli laittaisi valtio lisää rahaa tuohon palkkioon. 120 on tosiaan se yläraja päästöissä.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 24.10.15 - klo:18:10
Lainaus käyttäjältä: pasuunaC3 - 24.10.15 - klo:18:03
No niinhän tuo lukee :/ ..ei olisi mieleistä mutta ei auta kun toivoa että jatkavat tuota aikaa eli laittaisi valtio lisää rahaa tuohon palkkioon. 120 on tosiaan se yläraja päästöissä.

Sellainen on kutina, että ei tuohon enää lisää rahaa heru. Toisaalta, jos valtio menettää 1000,, saa se lisää enemmän autoveron muodossa. Toinen kysymys on sitten, että jättääkö joku kokonaan uuden auton ostamatta, jos ei saa tuota romutuspalkkiota.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: pasuunaC3 - 24.10.15 - klo:18:55
Itse tänään hylkäsin ainakin toistaiseksi auton oston juurikin tuon takia kun kuulin että tuota rahaa en saisi tähän kauppaan ..pieneksi jäänyt väliraha olisi pienentynyt tosi mieleiseksi :/
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Toima - 24.10.15 - klo:19:08
Joo on kyllä sakiaa tuo "pitää olla rekisteröitynä 31.01.2016 mennessä"
Itelläkin on siinä ja siinä et kerkiää tammikuulle. Myyjä lupas sen kyllä rekata vaikka satamaan jos tiukille menee.
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: skriko - 09.11.15 - klo:21:56
Kuinkahan siinä käy kun ihmiset ovat ostaneet uusia autoja ja antaneet romutussetelin. Auton täytyy olla 120 tai alle päästöiltään. Nyt kun päästöt on valehdeltu, ottaako valtio tonnin takaisin ja auton maahantuoja 500, siis tehtaalta. ;D
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: vwmies - 16.11.16 - klo:16:49
Ílmeisesti kokeilu ei jatku:  HS: Autojen romutuspalkkion jatkosta ratkaisu  Julkaistu: 16.11. 15:53

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000002014572.html (http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000002014572.html)


P,,,,TÖS Hallitus ei aio Helsingin Sanomien tietojen mukaan esittää torstaina autojen romutuspalkkiokokeilulle jatkoa.
Asiasta on sovittu HS:n mukaan tiettävästi jo tiistaina hallituksen neuvotteluissa.

Liikenne -ja viestintäministeriö (LVM) esitti hallitukselle kokeilun jatkamista ensi keväänä. Asia oli tarkoitus sisällyttää ensi vuoden budjetin täydennysesitykseen.

LVM:N esityksen mukaan romutuspalkkion suuruus olisi ollut 500"3 000 euroa ja porrastettu tilalle hankittavan auton päästöjen mukaan.

Romutuspalkkiolla haluttiin antaa vauhtia autokannan uusiutumiselle.   :(
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: Geoman - 16.11.16 - klo:17:02
Kodinkoneista halutaan pitkäikäisiä ja huollettavia. Autoista halutaan kertakäyttöisiä. Sähkön riittävyydestä ensi talvena ollaan huolissaan. Sähköautoja halutaan ydinvoimalatyömaat muistuttavat Espoon metroa....
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: nackerton - 16.11.16 - klo:20:04
Hyvä, että tämä lasipalatsiavustus meni silppuriin. Muitakin turhia menoja voisivat alkaa kampaamaan..
Otsikko: Vs: "Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee
Kirjoitti: VW:t - 16.11.16 - klo:20:10
Tuskin tuo 500e  olisi kovin paljon autokauppaa lisännyt. Jos hybridin hinnasta saisi hyvitystä esim. 2500e niin saattaisikin lisätä niiden myyntiä. Vaikka sähköautosta saisi tuon 3000e, niin tuskin myynti paljoa lisääntyisi. Nytkin suurin osa sähköautoista on firmojen nimissä. Vuoden tai kahden päästä tilanne voi jo olla ihan toinen, kun tekniikka ja varsinkin akut kehittyvät.