Morjensta (taas)
Perjantaina hernerokkasumussa kun tuli ajeltua, niin huomasin pitkät päällä että valot sojottavat minne sattuu.
Kuskinpuoleinen pitkä valaisee oikean puolen penkan ja pelkääjänpuoleinen vasemmalta puolelta puiden latvoja. Valojen ei varmaankaan kuuluisi mennä ristiin? :D
Sumussa kun näki nuo valokeilat aika hyvin, pakko oli vielä vaimolta tarkistaa että meneekö nuo oikeesti ristiin..
Kyseessä siis halogeenit, ulkoa katsoessa polttimot näyttäisivät olevan suht suorassakin. Olikos noihin jokin säätö vai käytänkö jossakin säädettävänä?
Ensiksi tarkistaisin onko polttimo oikein päin, koska väärin päin oleva polttimo näyttää helposti minne sattuu.
Eli siis 180 astetta kääntö?
Valaiseva puoli oli kyllä ulospäin ;) ;D
H7 polttimo menee helposti vinoon tai peräti väärin puolin. Riittää kun ottaa polttimon jousilukituksen irti ja varmistaa että on oikein paikallaan. Valokuvion tarkistus seinää vasten, jos vieläkin näyttää oudolta niin palataan asiaan. ;)
Samoin h1 menee helposti väärinpäin, eli kannassa se lirpake osoittaa väärään suuntaan, monesti näkee autoja(päivittäin) missä polttimo väärin päin. Omassakin autossa oli ostaessa molemmat ajovalopolttimot väärinpäin.
Harvemmin ne suuntaukset itsestään muuttuu.
Ei kai sitä ees helposti saa väärinpäin sopimaan siihen kantaan eikö siinä ollut jokin hahlo ja uloke-systeemi?
Ja vielä lisäys, eli tässä yksilössä on ne mustat muoviset möykyt jotka irtoavat 90 astetta kääntämällä, siinä sitten itse polttimo kiinni
Tulipa niitä tovi ropellettus tuolla parkkipaikalla.
Väärin päin itse polttimoa ei kai voi saada siihen kantaan, enkä kyllä saanut kantaakaan sopimaan kuin väärinpäin tuohon itse umpioon.
Valokuviossa on kyllä silti jokin pielessä, tuntuu että pitkät valot sojottavat vasemmalle. Alla pientä kuvasaastetta polttimon kiinnityksestä ja valokuvioita pitkillä ja lyhkäsillä.
(http://i1293.photobucket.com/albums/b591/jmannisto/WP_0002262_zps15f00d16.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/jmannisto/media/WP_0002262_zps15f00d16.jpg.html)
(http://i1293.photobucket.com/albums/b591/jmannisto/WP_000225_zps69ea4430.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/jmannisto/media/WP_000225_zps69ea4430.jpg.html)
(http://i1293.photobucket.com/albums/b591/jmannisto/WP_0002292_zpsfb57ec06.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/jmannisto/media/WP_0002292_zpsfb57ec06.jpg.html)
(http://i1293.photobucket.com/albums/b591/jmannisto/WP_000231_zpsae53d33e.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/jmannisto/media/WP_000231_zpsae53d33e.jpg.html)
(http://i1293.photobucket.com/albums/b591/jmannisto/WP_000232_zpsfd39d72e.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/jmannisto/media/WP_000232_zpsfd39d72e.jpg.html)
(http://i1293.photobucket.com/albums/b591/jmannisto/WP_0002332_zps09414ab0.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/jmannisto/media/WP_0002332_zps09414ab0.jpg.html)
(http://i1293.photobucket.com/albums/b591/jmannisto/WP_000234_zpsda65b389.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/jmannisto/media/WP_000234_zpsda65b389.jpg.html)
(http://i1293.photobucket.com/albums/b591/jmannisto/WP_000237_zps8e5c143a.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/jmannisto/media/WP_000237_zps8e5c143a.jpg.html)
(http://i1293.photobucket.com/albums/b591/jmannisto/WP_0002362_zpse6de3079.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/jmannisto/media/WP_0002362_zpse6de3079.jpg.html)
Kai nuo ovat jonkun luotettavan eurooppalaisen lamppuvalmistajan kynttilät? Ei mitkään kiinalaiset thyyning-xenon-look-dealextreme-polttimot? Voisi ihan oikeasti olla hehkulangan sijoittuminen siellä lasin sisässä väärin.
^sama tuli mieleen. Voi ne olla vanhatkin kun pitkien polttimot voi näissä kestää vuosia koska jännite ei ole liian korkea (=liian matala) eikä niitä kaikki juurikaan käytä.
Lue myös tämä ketju ja erityisesti viesti nro 16: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=14776.0 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=14776.0)
Tuntuu olevan tarkka polttimon asettamisen kanssa.
Lyhkäsissä on Osramit, pitkiä en ole vielä joutunut vaihtamaan eli niistä ei ole tietoa. Voisi tietty kokeilla toisillakin
Philips XTremeVision +130% polttimot vaan paikalleen. Edellisillä autoilla oppinut, ettei polttimoissa kannata säästellä jos meinaa nähdä. Nuo siniset polttimot näyttää melko korneilta. ???
Kestääkös ne kuukauden vai kaksi? :P (ei herneitä)
Volkkareissa vuoden tai kaksi. Pitkissä pidempään.
Aiheeseen palatakseni, taidan tänään kokeilla laittaa pitkiin nuo vanhat lyhkäisten polttimot jotta näkee johtuuko tuo jännä kuvio itse polttimoista vai jostain muualta.
Lyhyet on tuolla "Parhaat halogeenipolttimot" threadissakin mainitut 65w Osram Sylvanit.
Ex. Leoniin (jossa oli halogeenit) vaihdoin lyhyet polttimot vuosittain, pitkät saattoivat olla pari kolmekin vuotta. Jos epäilee kestoa, niin laatuvalmistajan long-life polttimot ovat vaihtoehto. Esim. H1-polttimo 12V/55W Osram UltraLife 3v takuu. Hintaa Motonetissa (http://www.motonet.fi/fi/tuote/431398/H1-polttimo-12V55W-Osram-UltraLife-3v-takuu)5,90â,¬.
Noitakin katselin, mutta paketin takana ollut valotehon kaavio näytti aika karulta muihin verrattuna.
Sillä mä noihin osrameihin päädyinkin, josko kestäis paremmin tuommoset vähän tehokkaammat vakiot kun "viritetyt" 55 wattiset. Eiköhän nekin kohta poksu ;D