Laitanpa kysymyksen tännekin, kun ei tuonne elektroniikka-ketjuun ole tullut yhtään vastausta pariin viikkoon:
Golf iv 2001 1,9tdi. Katsastuksessa hylky koska turvatyynyn valo ei pala lyhyesti kun kytketään virta. Eli virtapiirin tarkastus ilm. ei pelaa? V-checker V302 antaa seuraavan tekstin turvatyynyjen vikakoodien alta: 01299 Vian määritysliitäntä tietoväylälle (Diagnostic interface for Data Bus-J533)). Nyrkkipajan testerillä tulee sama (?) vikailmoitus (Gateway jotain).
Mistähän tuota osaisi lähteä vikaa etsimään? Vai pitääkö lähteä marmorille. Tuppaa vain herkästi tulemaan hintoihinsa tällaisen vian selvittäminen vanhassa kulkupelissä.
Asiasta sen enempää tiedä, mutta Google löytää seuraavaa (http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01299):
Lainaa01299 - Diagnostic Interface for Data Bus (J533)
01299 - Diagnostic Interface for Data Bus (J533): No Communications
Possible Symptoms
Warning Lamp On
Possible Causes
Wiring Harness Issue
Defective Control Module
Possible Solutions
Notes
If the fault is only found in one control module, then most likely that module is the issue. However, if the fault is found several different control modules, then the CAN Gateway could be the issue.
Tässä (http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=60611)tapauksessa ongelma on ratkennut tarkistamalla kytkennät.
Varmaan kannattaa viedä laitos ihan oikean piuhan päähän, merkkiliikkeeseen tai VCDS-auttajalle. Pahimmassa tapauksessa airbagin vika on "korjattu" ottamalla lamppu pois tai jotain...
Toisella (ei oikealla vag testerillä) vikakoodi 0513 Gateway.
Mittari taulu käytetty irti, tarkistettu liittimet, ei vaikutusta. Ei myöskään vuotoa esim. lämppäriltä boxiin.
Aikalisä ja auto ajoon. Eipä taida ilman laajaa Vag testeriä aueta...
0513 Gateway väärin/ei säädetty
0513 Gateway lukkiutunut/jännitteetön
0523 Vaihteiston ohjainlaite lukkiutunut/jännitteetön (??? tämä on manuaalilaatikollinen auto??)
0414 Ohjainlaite koodattu väärin
Kokeiltu purkuautosta mittaristoa, valo syttyy, mutta ajonesto estää uuden mittariston käytön (vaatisi koodin jota ei tunnu saavan mistään.)
Vanha mittaritaulu takaisin. Asennuksen jälkeen valo vilahti kerran lyhyesti, sen jälkeen pimeys palasi.
No, auto taas ajoon ja kokka kohti marmoria. Toivottavasti vika olisi ohjelmointipuolella...
Vedä hyppypiuha joltain toiselta valolta mikä syttyy kun laittaa virrat päälle.Muuten ton vian korjaaminen maksaa enemmän kuin auto.
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 10.12.14 - klo:20:23
Vedä hyppypiuha joltain toiselta valolta mikä syttyy kun laittaa virrat päälle.Muuten ton vian korjaaminen maksaa enemmän kuin auto.
Auton ollessa perheen naisväen käytössä en halua tehdä virityksiä joiden jälkeen turvatyynyjen toiminnasta ei ole varmuutta. Marmorin tuomio oli mittaristo viallinen ja vaihdettava, osat n.400e + vaihto/ohjelmointi 100e yht 500e. Toivottavasti jää siihen, nyt odotellaan Saksasta mittaristoa.
-Onhan tämäkin yksi tapa pitää marmorin monopolia hanskassa estämällä vain tehdasavattavalla koodauksella mittariston vaihto vetoamalla esim. ruuvauksen estoon ym. väärinkäytöksiin. Ilman sitä purkaamon mittaristolla tämä homma maksaisi ehkä viidesosan tuosta marmorin hinnasta.
No niin vika kunnossa, em. tavalla eli uusi mittaristo ja tehdasohjelmointi, hinta vajaat 500 ekeä.
Vielä kun olisivat muistaneet kertoa etukäteen että kannattas ottaa molemmat avaimet mukaan koodaukseen. Nyt ihmettelin toisilla avaimilla kun auto käynnistyi ja sammui samantien. Mukana olleilla avaimilla toimi normaalisti. Eli vielä ajelutti takaisin verstaalle vara-avainten koodaukseen. No tästä nyt ei lisähintaa perineet ja pullakahvitkin tarjosivat eli pienellä murheella siltä osin päästiin.
p.s. nyt kun vanhemman auto mittaristossa palaa vain "normaalit" valot, Touranin mittaristo sytyttikin tänä aamuna jouluvalot. ABS, varoitusvalo, polttimoiden merkkivalo...