Kuparitahnan ja tervasprayn käyttökohteet?

Aloittaja VAGnaattori, 03.01.20 - klo:14:27

« edellinen - seuraava »

VAGnaattori

Osaisko paremmin perillä olevat selittää mulle näiden välinen ero ja käyttökohteet, missä pitäis ja missä ei missään nimessä saa käyttää?

Eikös noi kummatkin ole pulttien jumiutumisen estämistä varten, joten mikä niiden käytännön ero?

bowtie81

laitan aina tervaa renkaan pulttien kierteisiin, näin tekee raskaankaluston korjaamotkin. Kupari on sitten lämpöä kestävämpi ja näin parempi jarruhommiin.

HiTecci

Kupari- ja alumiinitahnat ovat sopivia pitämään osat tosiaan irtonaisina, liikkumaan helposti ja varsinkin mahd. lämpösinä käyvissä paikoissa kuten juurikin esim. jarrupalat satuloissaan, eikä se kevyt sipaisu jarrupalan taustaankaan mäntää vasten pahaa tee. Terva taasen on enempi kevyen sortin ruuvilukite, joka sopii mm. mainittuihin pyörän pultteihin. Lukitsee pultin s.e. se ei ihan hevin itsekseen auki lähde, mutta taas toisaalta lukitus on sen verran kevyt että se kyllä aukeaa työkaluilla helposti. Ja pitäähän tuo terva samalla myös ne kierteet kunnossa, ruosteettomina 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

bowtie81

jeps tervaa kierteisiin ja myös keskiöön, lähtee hikoilematta momenttiin kiristetyt pultin auki kauden jälkeen, niin jos siellä ei ole merkkihuolto käynyt välillä, jolloin ne on ammuttu niin tiukkaan, ettei irtoa ilman jatkovartta, mikähän siinäkin on, pelätään ilmeisesti vastuuta jos asiakas ei huolehdi jälkikiristyksestä..

Hesse

Oletteko käyttäneet kuparitahnaa tulpan kierteissä? Joskus eräs lentokonemekaanikko kehoitti käyttämään, mutta en ole itse käyttänyt.

Jultsu

Jos kansi on alumiinia, en itse laittaisi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Hesse

Näköjään tulpan valmistajat ei suosittele kuparitahnan tms. käyttöä, koska tulppa voi kiristyä liikaa. Tosin tulpan "erikoispinnoite" kuulostaa normaalilta 3-arvoiselta passivoinnilta. Lentomoottoripuolella niiden käyttö näyttää olevan käytäntö. Harrasteautossani tulppa on syvässä poterossa ja välillä tiukassa.

https://agradetools.com/be-confident-with-anti-seize-how-to-use-the-right-anti-seize-like-a-boss/

jabajee

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 04.01.20 - klo:11:09
Jos kansi on alumiinia, en itse laittaisi.
Eikä kannatakaan koska kupari on alumiinia jalompaa ja alkaa galvaanisesti syövyttämään alumiinia.

jabajee


Beetle

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 03.01.20 - klo:20:18
Oletteko käyttäneet kuparitahnaa tulpan kierteissä? Joskus eräs lentokonemekaanikko kehoitti käyttämään, mutta en ole itse käyttänyt.

Olen käyttänyt alumiinitahnaa alumiinikansissa.

Beetle

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 04.01.20 - klo:13:57
Jarruvalmistajatkaan eivät näemmä suosittele kuparitahnan käyttöä.
https://www.thepartsalliance.com/delphi-does-not-recommend-the-use-of-copper-grease/

Tuskin kukaan muukaan... itse olen käyttänyt silikonitahnaa liukutappeihin yms., paloihin en käytä mitään, koska kaiken maailman tahnat sitovat itseensä likaa ja saa palat jumittamaan.

Sittten on myös jotain jarrurasvoina myytäviä tuotteita.

Marko

Kupari- ja alumiinitahnaa käyttänyt jarrupalojen liukupintoihin. Pyöränpultteihin mitä milloinkin.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

multsi

Pyöränpultteihin nyt on oikeasti varmaan suht se ja sama laittaako mitä vai laittaako mitään. Ei ne suomen kausivaihdossa kiinni ehdi ruostua. Myönnetään, että itselläkin on tavaksi tullut laittaa mitä tahansa CRC:stä moottoriöljyyn, jos on sattunut käsillä olemaan.

Remontti-Reiska

Tervasprayn yleisin käyttökohde taitaa olla juuri nuo mainitut pyöränpultit ja lähinnä varmistamaan että ne pysyvät kiinni, mutta toisaalta myös estää niiden jumittumista. Itse en tosin ole ikinä käyttänyt sitä mihinkään, pyöränpultteihin olen laittanut vähän paksua vaseliinia jos kierteet ovat olleet ihan kuivana. Ikinä ei ole olut ongelmia kiinnipysymisen kanssa.

Kuparitahna on taas korkeille lämpötiloille altistuviin paikkoihin estämään osien kiinnijumittumista. Eli passelia lähinnä pakosarjan ja pakoputken ruuveihin (materiaalit huomioiden, on myös alumiini- ja keraamisia tahnoja). Jarruihin sitä ei ole mitään tarvetta laittaa. Jos joku saa siitä mielenrauhan että sipaisee kuparitahnaa jarrupalojen taustoihin ja liukupintoihin, niin siitä vain.  :) Se tuntuu kuitenkin olevan vain lian kerääjää, koska paikat ovat alttiina kuralle, pölylle ja suolalle. Yhtä hyvin tai paremmin toimii ilman rasvoja. Kuitenkaan jarrujen liukutappien voiteluun ei saa missään nimessä käyttää kuparitahnaa, vaan ainoastaan siihen tarkoitettua jarrurasvaa.
https://www.pallonivel.fi
Tee se itse - auton korjaus: työkalut, välineet ja vinkit

bowtie81

niin pyöränpultteihin EI saa laittaa mitään voitelevaa, jotta ne pysyy kiinni. Terva estää ruostumisen ja kiinnileikkaamisen, tuo ääni joka tulee kun ylitiukkaan väännettyä pulttia vääntää ja aukeamishetkellä nirskahtaa. Tosiaan volvon raskaskalustohuolto laittoi aina tervaa kierteisiin, joten jos tehdas näin ohjeistaa, takana on jotain faktaa..

KTN

En oikein mitään käyttöä kuparitahnalle keksi. Jarrujen liukutappien voiteluun sitä ei saa käyttää, eikä minunkaan mielestä kannata jarrupalojen liukupintojen kiusaksi tuota lian kerääjää laittaa. Jarrupalat toki kannattaa huoltojen yhteydessä irrottaa ja puhdistaa pinnat. Vähän ajetuissa autoissa kannattaa katsoa jarrupaloja muutenkin tarkalla silmällä, alkaa vanhuuttaan pinta irtoamaan jarrupalan metallirungosta.

VAGnaattori

Mielenkiintoista keskustelua ja yleisesti monella tulee heti ensimmäisenä mieleen ne pyörän pultit mihin noita läträä, mut itellä tuli lähinnä nämä pyöräntuennan muut pultit mieleen että mitä niissä käyttää vai käytetäänkö mitään koska tarkkaan määritetyt momenit asennuksessa?



Niin ja ylipäätään pultit mitä tuolla auton alla on, onko suotavaa tunkee kaikkien kierteisiin tervasprayta tai kuparitahnaa jottei ruostu pultit kiinni?  ???

b1mpo

Kyllähän sinne perään voi suihkutella tervaa suojaksi, mutta ennen kiinni laittoa en mitään laittaisi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

dosetti

Tervaa en ole käyttänyt missään, kuparitahnaa olen sipaissut jarrupalojen takapuolelle joskus sekä taisin käyttää liukasteena uretaanipuslissa.

Pyöränpultteihin ei tosiaan saisi käyttää mitään, mutta se tarkoittaa, että pulttien kierteet on hyvässä ja puhtaassa kunnossa. Pultteihin olen käyttänyt keraamista tahnaa.

Altmies


VAGnaattori

Lainaus käyttäjältä: Altmies - 31.01.20 - klo:15:46
Vagnaattori: medium kierrelukite?
Meinaatko että pyöräntuennan pulteille kun uusiokäyttää vai? Ainakin jos on lukkomutterit niin eikös tuo aja saman asian.

Altmies

Juuri näin. Korkeaa tärinää näissä paikoissa ainakin on niin kierrelukite voisi ajaa asiansa ihan hyvin?

b1mpo

Meilläkin työvehkeisiin laitetaan. Tuollaiset 30/32mm mutterit hiukan huonosti ruostuessaan liikkuu, kun renkaita ei kausittain vaihdeta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

VAGnaattori

Tänään kun motonetissä kävin niin kattelin vähän tarkemmin noita eri purtiloita ja aika selkeesti käyttökohteet visuaalisesti esitelty, ainakin ne yleisimmin kysytyt. Mut kuten joku jo täällä sanoi niin kaikenmaailman rasvat jarruosissa altistuu lialle ja tahmaantuvat aika nopsaan.  :P
     



Tän vanhan crc purkin mukaan kuparitahnaa suositellaan jarrupalan taakse, eli sama kuin keraamitahnalla. Tosin just joku laittoi linkin olikohan delphi jonka mukaan kuparitahan ei kuulu tuonne jarrupalan taakse, mut mitä virkaa keraamitahna siellä hoitaa?  ???




Menee jo vähän offtopic, mut jos olen oikein ymmärtänyt niin jarrurasva on tarkoitettu liukutapeille ja jarrumännän asennukseen ettei suojakumet turpoa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy