1,0 TSI öljynkulutus?

Aloittaja ksuuk, 24.11.22 - klo:22:52

« edellinen - seuraava »

ksuuk


Seat Leon 1,0 TSI, DSG, öljyt vaihdettiin vuosi sitten 60 000 km paikkeilla, nyt on ajettu noin 14 000 km ja äskeisessä tarkastuksessa lisättiin 0,8 l öljyä.

Tiedän, että VAG -n muut moottorit ovat ollut ongelmallisia, mutta VAG -n mukaan 1,0 TSI on heidän paras ja vikavapa moottori, esimerkiksi en pystynyt myös netistä löytämään yhtäkään vastaavanlaista tapausta, joten kiinnostaa kuulla toisten kokemuksia.

Olen kyllä aikeessa vaatia (takuu on voimassa) moottorin perusteellista tarkistusta.

Jultsu

Tarkista auton ohjekirjasta mitä valmistaja määrittää "normaaliksi öljynkulutukseksi", jos siellä on se perus 0,5l/1000km niin aika nihkeästi varmaan löytyy innostusta yhtään keneltäkään alkaa tekemään mitään tarkistuksia.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

miz

Muutenkaan 0,05l/1000km kulutus ei varmaan kauheasti aiheuta toimenpiteitä huollossa.

ksuuk

Manuaalissa lukee:

“Depending on how you drive and the conditions in which the vehicle is used, oil consumption can be up to 0.5 l/1000 km.”

Mutta esimerkiksi mun toiseen auton (Seat Leon 1,4 TSI DSG, ajettu noin 150 000 km) moottorin ei ole kertakaan/tippakaan lisätty öljyä.

Ja mun ajotyyli/ajopaikka ei ole muuttunut viime 14000 km kohdalla, joten miksi moottori alkoi viime öljynvaihdon/huollon jälkeen kuluttamaan öljyä?

Jultsu

Tarkista huoltokirjasta / kuiteista / laskuista että mitä öljyä sinne oli vaihdettu edellisellä ja sitä edeltävillä kerroilla. Tässä varmaankin pitäisi olla 0w-20 vw 508.00
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Eipä ole öljytikku paljon vajunut 15tkm öljynvaihtovälillä saati olisi tarvinnut lisätä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.11.22 - klo:23:17
Tarkista huoltokirjasta / kuiteista / laskuista että mitä öljyä sinne oli vaihdettu edellisellä ja sitä edeltävillä kerroilla. Tässä varmaankin pitäisi olla 0w-20 vw 508.00

Molempiin autoihin on aina laitettu Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W-30 öljyä.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 24.11.22 - klo:23:23
Molempiin autoihin on aina laitettu Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W-30 öljyä.

Tämä öljy täyttää vain VW 504.00/507.00 speksit. Tarkista auton ohjekirjasta pitäisikö moottorissa käyttää 508.00 luokituksen omaavaa öljyä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M1k4

Ihan tuuripeliä mitä sattuu ajoon saamaan. Mulla -14 1.4 100000 ajettu Golf "hävitti" öljyä (Castrol Edge 5w/30) 1l/3000km, n.vuoden/7000km tätä katselin ja laitoin auton kiertoon, koska ei nämä ajamalla korjaannu vaan suunta tahtoo olla ihan toinen. Nykyinen skeida ei samaista öljyä ole hävittänyt, joten tällä jatketaan.
Exät:
1 x Audi
1 x BMW
1 x Buick
2 x Citroen
9 x Datsun/Nissan
1 x Fiat
2 x Ford
1 x Honda
3 x MB
1 x Mitsubishi
14 x Opel
3 x Peugeot
1 x Seat
1 x Skoda
1 x Toyota
2 x Volvo
1 x Zastava
11 x VW

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 25.11.22 - klo:07:23
Tämä öljy täyttää vain VW 504.00/507.00 speksit. Tarkista auton ohjekirjasta pitäisikö moottorissa käyttää 508.00 luokituksen omaavaa öljyä.

Molempien autojen manuaaleissa lukee:

VW 504 00
Using engine oil that is compliant with the VW 504 00 standard instead of VW 508 00 could increase consumption and the vehicle’s CO2 emissions.

Ja www.seat.com -n manuaalissa lukee :

VW 508 00 / VW 504 00 b)
b) Use of engine oil compliant with the VW 504 00 specification instead of VW 508 00 may have a slight negative effect on the vehicle’s exhaust gas values.


ksuuk

Lainaus käyttäjältä: M1k4 - 25.11.22 - klo:09:07
Ihan tuuripeliä mitä sattuu ajoon saamaan. Mulla -14 1.4 100000 ajettu Golf "hävitti" öljyä (Castrol Edge 5w/30) 1l/3000km, n.vuoden/7000km tätä katselin ja laitoin auton kiertoon, koska ei nämä ajamalla korjaannu vaan suunta tahtoo olla ihan toinen. Nykyinen skeida ei samaista öljyä ole hävittänyt, joten tällä jatketaan.

Jo, tiedän, että (jotkut/vanhemmat) VAG moottorit kulutta öljyä ja sitä tietoa on netti täynnä, muttei 1,0 TSI osalta juuri siksi nyt ihmettelen sitä asia.

-karppa-

Mobil tai castrol, niin ei tipu kauas. Itsellä on kokemusta shell:n öljyistä, että haihtuvuus on kovempaa, kuin kahdella edellisellä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Husky

Eihän tuo kulutus ole juuri mitään, jos vertaa portteriin mikä mulla oli muutama vuosi sitten.
Ostin sen marraskuussa ja parin viikon päästä tein autoliikkeelle reklamaation öljynkulutuksesta, auto oli siis käytetty ja kilsoja en nyt muista. No käskettiin tehdä öljynkulutusseuranta 2000 km eli ensin vaihdetaan öljyt ja uudet koneeseen ja ajetaan tuo pari tonnia. Joulukuun aikana kilsat ajettiin ja kulutus oli 1.4 l eli 0.7 l / 1000 km ja maahantuojan mukaan tuo on kulutus on normien sisällä, en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa.
No koneelle ei sit tehty mitään ja samana päivänä, kun tieto siitä ettei koneelle tehdä mitään vaihdoin sen toiseen portteriin, joka ei sit ole öljyä syönyt.
Öljynsyöjä kone oli se surullisen kuuluisa bitbo.

GranLavida

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.11.22 - klo:09:22
Mobil tai castrol, niin ei tipu kauas. Itsellä on kokemusta shell:n öljyistä, että haihtuvuus on kovempaa, kuin kahdella edellisellä.

Itsellä ollut myös Mobil 1 ja Castrol käytössä, ei ole tarvinnut kertaakaan lisätä öljyä. Huoltoväli itsellä ollut 24-28tkm.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

EK99

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 24.11.22 - klo:22:52
Seat Leon 1,0 TSI, DSG, öljyt vaihdettiin vuosi sitten 60 000 km paikkeilla, nyt on ajettu noin 14 000 km ja äskeisessä tarkastuksessa lisättiin 0,8 l öljyä.

Luokkaa 0,5-0,8 litraa se vie yhdellä huoltovälillä. Kyseessä Castrollin 5W-30 LL öljy, mitä merkkihuollossakin käyttävät. Pienillä kilometreillä voi viedä enemmänkin, tasaantuu sitten ajan myötä.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: HS100 - 25.11.22 - klo:12:01
Luokkaa 0,5-0,8 litraa se vie yhdellä huoltovälillä. Kyseessä Castrollin 5W-30 LL öljy, mitä merkkihuollossakin käyttävät. Pienillä kilometreillä voi viedä enemmänkin, tasaantuu sitten ajan myötä.
Litran verran vei Scalakin 30tkm huoltovälille 0-30000km. Tytän Scalalla on ajettu n. 15000km ja puoli litraa siihenkin lisäsin. Ainahan nuo vähän sitä öljyä kuluttavat turbon, huohottimen ja mäntien kautta ja kaipa sitä vähän haihtuukin. Huolestuneempi olisin jos öljyn määrä lisääntyy kuin se että öljyä kuluu 0.5ltr/15000km.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 25.11.22 - klo:09:14
Molempien autojen manuaaleissa lukee:

VW 504 00
Using engine oil that is compliant with the VW 504 00 standard instead of VW 508 00 could increase consumption and the vehicle’s CO2 emissions.

Ja www.seat.com -n manuaalissa lukee :

VW 508 00 / VW 504 00 b)
b) Use of engine oil compliant with the VW 504 00 specification instead of VW 508 00 may have a slight negative effect on the vehicle’s exhaust gas values.

Näiden perusteella lähtisin siis kokeilemaan 508.00 seuraavan vaihdon yhteydessä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Husky - 25.11.22 - klo:09:23
Eihän tuo kulutus ole juuri mitään, jos vertaa portteriin mikä mulla oli muutama vuosi sitten.
Ostin sen marraskuussa ja parin viikon päästä tein autoliikkeelle reklamaation öljynkulutuksesta, auto oli siis käytetty ja kilsoja en nyt muista. No käskettiin tehdä öljynkulutusseuranta 2000 km eli ensin vaihdetaan öljyt ja uudet koneeseen ja ajetaan tuo pari tonnia. Joulukuun aikana kilsat ajettiin ja kulutus oli 1.4 l eli 0.7 l / 1000 km ja maahantuojan mukaan tuo on kulutus on normien sisällä, en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa.
No koneelle ei sit tehty mitään ja samana päivänä, kun tieto siitä ettei koneelle tehdä mitään vaihdoin sen toiseen portteriin, joka ei sit ole öljyä syönyt.
Öljynsyöjä kone oli se surullisen kuuluisa bitbo.

Et uskonut broidiasi ja ostit vielä uuden portterin  ;).

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 25.11.22 - klo:12:18
Litran verran vei Scalakin 30tkm huoltovälille 0-30000km. Tytän Scalalla on ajettu n. 15000km ja puoli litraa siihenkin lisäsin. Ainahan nuo vähän sitä öljyä kuluttavat turbon, huohottimen ja mäntien kautta ja kaipa sitä vähän haihtuukin. Huolestuneempi olisin jos öljyn määrä lisääntyy kuin se että öljyä kuluu 0.5ltr/15000km.

Joillakin näyttää syövän ja toisilla ei. 0-30000km ei ole tarvinut lisätä kertaakaan öljyä ja auto huollettu kaksi kertaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Husky

,,lä nyt -Karppa- 😃 nuo T6:t on kyl ollu parempia, edellinen T6 ei vienyt öljyä eikä tämä nykyinenkään ole ainakaan vielä sitä syönyt.
Ja joo ei portteri voi olla ainut auto, pitäähän sitä jollain päästä liikkellekin, jos ja kun vw tekee laupeuden 😃

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 25.11.22 - klo:12:58
Näiden perusteella lähtisin siis kokeilemaan 508.00 seuraavan vaihdon yhteydessä.

Huollon mukaan VW 504 00, eli 0W-30 on oikea, tehtaan määrittelemä öljy, mutta suositeltiin long life -ta huolimatta vaihtaa öljyä 15 000 km jälkeen.

tsi1490

Octavian ohjekirja:
"Ajoneuvot, joissa on vaihtelevat huoltovälit
Bensiinimoottorit    Luokitus
1,0 l/85 kW TSI      VW 508 00"

"valinnainen VW 504 00, VW 504 00 -öljyn käyttö VW 508 00 -öljyn sijaan saattaa aiheuttaa vähäistä pakokaasupäästöjen huononemista."

Moottoriin on siis tarkoitettu 508-luokan öljyt. Omat öljyt kannattaa viedä aina huoltoon, ettei sinne laiteta jotain halpaa moskaa.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 25.11.22 - klo:16:28
Octavian ohjekirja:
"Ajoneuvot, joissa on vaihtelevat huoltovälit
Bensiinimoottorit    Luokitus
1,0 l/85 kW TSI      VW 508 00"

"valinnainen VW 504 00, VW 504 00 -öljyn käyttö VW 508 00 -öljyn sijaan saattaa aiheuttaa vähäistä pakokaasupäästöjen huononemista."

Moottoriin on siis tarkoitettu 508-luokan öljyt. Omat öljyt kannattaa viedä aina huoltoon, ettei sinne laiteta jotain halpaa moskaa.

Auton tyypin, vuosimallin ja ohjekirjan mukaan VW 504 00, eli 0W-30 on oikea. Alkaen 2018 VW 508 00, eli 0W-20 on oikea (pakokaasupäästöjen takia kai vain).

9987

Vaihdat ajoissa puhtaat öljyt niin ei ainakaan lisäänny kulutus lisäänny, 14000km aikana bensaa palaa ja öljy likaantuu.
Ajaisin eri öljyillä itse ja eri vaihtovälillä mitä huolto-ohjelma kertoo jos olisi tsi moottorinen auto itsellä. Makuasioita

Pihistelijä

Minulla ei kuluttanut Leon 1.0 TSI farkku -17 öljyä yhtään. Ainakaan en huomannut tason laskua tikussa 30 tkm vaihtovälillä. Vein huoltoon aina 4 litran tölkin Mobil 1 ESP 5W-30 (VW 504) markettiöljyä. 1.0 TSI oli pirun hyvä moottori.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 25.11.22 - klo:16:28

Moottoriin on siis tarkoitettu 508-luokan öljyt. Omat öljyt kannattaa viedä aina huoltoon, ettei sinne laiteta jotain halpaa moskaa.

Vein itsekin aina ennen oman öljyt, mutta viime aikoina ainakin täällä PKS alueella omien öljyjen tuonti osaan huoltamoista alkaa olla hankalaa. Eli on alettu natkuttamaan ”omista osista”, joista huolto ei voi ottaa vastuuta tms. Sehän on ihan paskapuhetta, mutta muutama ketju on tällaista heittänyt ja esim. Atoy ei suostunut tekemään öljyn ja moottorin ilman suodattimen vaihtoa Fabiaan vedoten ”omiin osiin”, joiden laatu voi aiheuttaa autolle ongelmia, joista he eivät ota vastuuta. Yritin sanoa, että öljy on Castrolin Titanium Edgeä, joka on taatusti yhtä hyvää ellei parempaa kuin Atoyn käyttämä Liqui Moly. Ilmansuodatin olisi ollut MANN:n eli saman valmistajan, joka tekee VW:lle OEM valmistajana suodattimia. No, Fabia meni osineen muualle huoltoon.

Leoniin vaihdatin nyt ekat öljyt K-auton öljyillä. Näyttivät olevan Mobilin ihan kunnon kamaa. Muutaman kympin säästäisi toki viemällä omat. Ehkä ensi vuonna taas teen niin, mutta kyllä huoltamot ihan kunnon täyssynteettisiä ja ko. autolle tarkoitettuja öljyjä käyttää. Ei ne mitään halpoja mineraaliöljyjä enää käytä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Jultsu

#25
Eihän tuossa ole mitään kummallista, olen itse päinvastoin ihmetellyt miten korjaamot uskaltavat ottaa asiakkaiden autoja työn alle joissa on toimitettu omat osat, korjaamon kun kai käsittääkseni pitää antaa työlle jonkinlainen takuu, joten sen osan (joka saattaa olla tuoteväärennös / aito mutta tehtaalta lähtiessään jo viallinen) hajotessa siitä syntyy melkoisesti päänvaivaa kun korvausvelvollista aletaan etsimään. Öljyjä on jo pidemmän aikaa väärennetty (ja osa päätynyt ihan suomessakin automarkettien hyllyille saakka), suotimien kanssa varmasti tapahtuu myös samaa, etenkin jos shoppailee suodattimet jostain amazonista tai tori.fi kautta "maahantuojan poistomyynnistä" jossa yksityishenkilöllä myynnissä 50+ kappaletta samaa suodinta.


edit. tässä vielä linkki tuohon öljynväärennysuutiseen: https://www.ksml.fi/paikalliset/2854170
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy