1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki

Aloittaja Pate, 14.10.17 - klo:13:13

« edellinen - seuraava »

mikama83

Tämä menee nyt vähän aiheesta poiketen mutta te joilla nyt on tämä moottori, niin kuuluuko teillä vastaava ääni tyhjäkäynnillä? Olen jo pitkään tuota ihmetelly että mikä tommosen laahaavan äänen pitää? Toivottavasti äänen erottaa. Kauemmaksi kuuluu paljon selvemmin mutta en nyt rekkaria halunnu kuvata videolle  ::)

https://youtu.be/krMGil5jVCY

mfroberg

Ei kuulu tuommoista ylimääräistä ääntä ainakaan omassa Leonissa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

mikama83

Kiitos vastauksesta näin vähän ajattelinkin että jotain poikkeavaa tuossa on. Volkkarin huoltoonkin olen vastaavan videon lähettäny, mutta sieltä vastattiin ettei ei ole normaalista poikkeava ääni :o

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 31.03.19 - klo:12:35
Tämä menee nyt vähän aiheesta poiketen mutta te joilla nyt on tämä moottori, niin kuuluuko teillä vastaava ääni tyhjäkäynnillä? Olen jo pitkään tuota ihmetelly että mikä tommosen laahaavan äänen pitää?

Ei kuulu, käypä huollossa näyttämään.

GranLavida

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 29.03.19 - klo:16:31
Mittari ilmoitti lähdöstä tai hetken kulutusta?


Mittari ilmoitti siis lähdöstä.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

-karppa-

6.1 litraa tuollainen 1.0TSI DSG näyttää syövän todellisuudessa. Olen kyllä hieman pettynyt, kun pitäisi olla "pihi".
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mabe

DSG syö tosiaan aika reilusti enemmän.

Nyt kun tankkasin pois vietäväksi tuon vuokraskodan (1.0 manuaali style combi, 55k ajettu) niin luvut alla.

25,78 litraa ja 557km. 4,63 l /100km
36,82 litraa ja 774 km 4,76 l /100km (auton näyttämä 4,6 l /100km)

oma litrainen dsg (isommin renkain 225/45R17 talvella hakka8, kesällä crossclimate, acc, sporttialusta, webasto, whispbar ja lisävalopalkki kilven kohdalla)
on vienyt esim viime lokakuussa (samankaltaisia ajoja, maantiepätkä keskellä kuten vuokrapelin ajoissa 800km, muu kehän suhaamista)

päivä           matka   trip   litraa   keskikulutus
11/10/2018   45076   788   46,46   5,90
19/10/2018   45595   519   28,45   5,48
23/10/2018   46308   713   43,52   6,10


Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.04.19 - klo:06:51
6.1 litraa tuollainen 1.0TSI DSG näyttää syövän todellisuudessa. Olen kyllä hieman pettynyt, kun pitäisi olla "pihi".

Kokeilisit manuaalia. DSG kuluttaa selvästi enemmän.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tsi1490

DSG ei poikkea manuaalista kuin 25kg lisäpainollaan sekä yhdellä lisävaihteella. Teoriassa lisäkulutusta ei pitäisi tulla, koska automaatti on helpompi pitää taloudellisella kierrosalueella. Molemmissa on kuiva kytkin.

Mistä "selvästi suurempi kulutus" voisi aiheutua? Huolettomammasta kiihdyttelystä automaatilla? En usko, että omassa tai "pihistelijän" ajossa syntyisi huomattavaa eroa puoleen tai toiseen.

Työmatka, 10km, tänä aamuna kaupunkialueella liikennevaloineen pikku pakkasessa Skoda Octavia 1.0 DSG:llä alle 5l/100km kulutuksella.

b1mpo

On siinä jotain eroa, kun 1.5tsi manuaalilla on pienemmät päästölukemat, kuin 1.0tsi dsg:llä. Tuntuu että käytännön ajossa automaatilla menisi hitusen enemmän myös ainetta, mitä noilla itse olen ajellut.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 02.04.19 - klo:08:06
DSG ei poikkea manuaalista kuin 25kg lisäpainollaan sekä yhdellä lisävaihteella. Teoriassa lisäkulutusta ei pitäisi tulla, koska automaatti on helpompi pitää taloudellisella kierrosalueella.

Jos katsotaan Leonin WLTP-kulutuksia, on DSG:n normikulutus 6% manuaalia korkeampi. Octavissa se on jopa 8% korkeampi!

Seikat, jotka lisäävät DSG:n normikulutusta:

1. Suurempi massa
- tämän vaikutus on pieni, mutta kuitenkin nostaa

2. Vaihteiston huonompi hyötysuhde
- DSG:ssä voima välitetään usemman rattaan läpi kuin manuaalissa. Häviöt ovat suuremmat.
- Jokainen vaihtaminen kuluttaa energiaa (polttoainetta). DSG:ssä on vielä yksi vaihde enemmän, joten vaihtoja on enemmän kuin manuaalissa. Manuaalin kuusi vaihdetta ovat riittävät pitämään kierrokset optimialueella.  Varsinkin kun manuaalin kutonen on yhtä pitkä kuin DSG:n seiska. Seitseman vaihdetta on liikaa.

Näin siis normissa. Käytännössä manuaali antaa enemmän vapausasteita ja kulutusero kasvaa entisestään:
- Saat täyden kontrollin vaihteisiin ja joka tilanteessa on varmasti oikea vaihde päällä.
- Täysi kontrolli vapaan ja moottorijarrutuksen välillä.
- Pystyt kiihdytyksessä hyppimään vaihteita yli. Itse käytän tätä paljon. DSG joutuu kelaamaan ykkösestä seiskaa vaihteet läpi. Jokaisessa vaihdossa kuluu energiaa.
- DSG pystyy arpomaan oikean vaihteen vain juuri siihen tilanteeseen. Manuaalilla pystyt miettimään tilannetta eteenpäin ja valitsemaan optimivaihteen, joka on kulutuksen kannalta optimi nyt ja muutaman sekunnin päästä. Siis kokonaisuuden kannalta.
- DSG:n vaihdot ovat liian nopeita. Jos seuraa kulutusmittaria, on siinä selvä piikki jokaisessa vaihdossa. Manuaalilla ei tule vastaavaa piikkiä. Pystyt tekemaan tilanteeseen sopivan vaihdon ja annostelemaan kaasua juuri sopivasti.

Olen ajallut Leon 1.0 TSI DSG:llä muutaman kerran enkä ole päässyt lähellekkään oman manuaalin lukemia.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Vielä 1.0 TSI:n kulutuksesta. Sillä pystyy ajamaan kevyellä pintakaasulla tasaista nopeutta hämmästyttävän pienellä kulutuksella. Moottori menee varmaan johonkin kerrostettuun tai laihaan syöttötilaan. Tuohon ”slip stream” tilaan pääsee kun kutosen vaihdon jälkeen hieman painaa kaasua ja sitten löysää. Se on kuitenkin herkkä kaasun painamisella ja putoaakin helposti pois, jolloin moottori pitää uudestaan ujuttaa siihen tilaan.

Vaihdot sotkevat kaiken. Ensinnäkin tulee se vaihtopiikki ja moottori pitää uudelleen ujuttaa tuohon ”slip stream” tilaan. Manuaalilla voit olla 100%, ettei vaihde vaihdu esim. loivassa ylämäessä. DSG vaihtaa aika herkästi ja ”slip stream” tuhoutuu. Ensin tulee vaihtopiikki ja sen perään korkeampi kulutus. DSG:n ongelma on, että se vekslaa liikaa vaihteita => kulutus nousee.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Vekkula

Onneksi jokainen voi itse valita sen manuaalin ja dsg välillä.
Minua ei kiinnosta veivata sitä keppiä, ennakoida ja varpailla hakea "slip stream" tilaa tms. hifistelyä, sen kun polkee kaasua ja jarrua tarpeen mukaan ja antaa lootan vaihtaa itsekseen ihan miten sitä huvittaa.
Se että se kuluttaa enemmän, aivan sama. Yritän kestää tuon 4.9 kulutuksen mitä tuo oma Leon ST vie reippaalla ajolla ilman pihistely-yrityksiä.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

GranLavida

Kyllähän Leon ST 1.0TSI DSG:lläkin on todella taloudellinen auto kun pääse keskimäärin alle viiden litran (etenkin kesällä helposti) vaikkei ihan 4 litran pintaan ylläkkään mitä manuaalilla. Harvalla autolla pääsee jopa moottoritienopeudessa alle tuon 5 litran kuten tällä ihmemoottorilla.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

tsi1490

Olen kesällä ajellut mökkireissuja Octavia 1.0 DSG:llä parhaimmillaan 4.0l/100km sen enempää pihistelemättä, vaikka sen pitäisi kuulemma kuluttaa huomattavasti enemmän kuin manuaalin. Tuohon kulutusmittarin virhe päälle niin ollaan siinä 4.1 nurkilla.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 02.04.19 - klo:10:47
Kyllähän Leon ST 1.0TSI DSG:lläkin on todella taloudellinen auto kun pääse keskimäärin alle viiden litran (etenkin kesällä helposti) vaikkei ihan 4 litran pintaan ylläkkään mitä manuaalilla. Harvalla autolla pääsee jopa moottoritienopeudessa alle tuon 5 litran kuten tällä ihmemoottorilla.
Tätä hieman epäilen. Leon ST 1.0 TSI :llä 120 km/h todellisessa nopeudessa vie keskinmäärin alle 5 l/100km bensaa? Löytyykö jostain vahvistusta tälle? Leonin aerodynamiikkakaan ei ole sieltä parhaimmasta päästä vaikkei huonoimmastakaan.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

V60

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.04.19 - klo:10:20
DSG:n ongelma on, että se vekslaa liikaa vaihteita => kulutus nousee.
Ajaa manuaali- moodilla niin ei vekslaa.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: V60 - 02.04.19 - klo:11:29
Ajaa manuaali- moodilla niin ei vekslaa.

Voi sillä manuaalinakin ajaa, mutta DSG ei kyllä turhaan vaihda muutenkaan.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 02.04.19 - klo:10:53
Olen kesällä ajellut mökkireissuja Octavia 1.0 DSG:llä parhaimmillaan 4.0l/100km sen enempää pihistelemättä, vaikka sen pitäisi kuulemma kuluttaa huomattavasti enemmän kuin manuaalin. Tuohon kulutusmittarin virhe päälle niin ollaan siinä 4.1 nurkilla.

Käytössä on Leon ST 1,4 DSG ja Leon 1,0 DSG, rauhallinen ajotapa, 50/50 kaupunki/maantie, kulutus on molemmissa lähes sama, long term 1,4 - 6,6 ja 1,0 - 6,5  l/100km.

En käsitä miten joillakin kulutta vähemmän...

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.04.19 - klo:08:29

- DSG:n vaihdot ovat liian nopeita. Jos seuraa kulutusmittaria, on siinä selvä piikki jokaisessa vaihdossa.

Millä tavalla vaihdon nopeus lisää kulutusta?

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.04.19 - klo:10:20
Vielä 1.0 TSI:n kulutuksesta. Sillä pystyy ajamaan kevyellä pintakaasulla tasaista nopeutta hämmästyttävän pienellä kulutuksella. Moottori menee varmaan johonkin kerrostettuun tai laihaan syöttötilaan.

Ymmärtääkseni tuota moottoria ei ole rakennettu laihaseosmoottoriksi. Jos seokset menevät laihalle, niin silloin moottorissasi on jotain vikaan.

Jaran

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.04.19 - klo:08:29
Seikat, jotka lisäävät DSG:n normikulutusta:
1. Suurempi massa
2. Vaihteiston huonompi hyötysuhde

Näin siis normissa. Käytännössä manuaali antaa enemmän vapausasteita ja kulutusero kasvaa entisestään:
Juuri näin. DSG:llä taloudellisesti (ripeästi) kiihdytettäessä kierrokset nousee helposti tuonne 4000-4500 tietämille vaikka n. 3000 olisi sopiva vaihtokohta normaalissa kiihdytyksessä. Jos kaasua painaa vähemmän niin tällöin vaihtaa aiemmin, mutta reilummalla kaasun painalluksella pääsisi nopeammin tavoitenopeuteen.
Myös risteysajossa loota vaihtaa isommalle ja siitä kun lähtee kiihdyttämään tavoitenopeuteen niin DSG pykältää usein pienempää vaikka isompi vaihde voisi olla ihan sopivakin vaihde pienee nopeuden muutokseen. Ja en tarkoita mitään tyjäkäynnin tuntumassa jurruttamista vaan tilannetta jossa kierroksia on esim 1800-2000 , niin DSG vaihtaa tästä helposti pienempää.

Oman Leon ST 1.0 DSG:n kulutus 31tkm aikana on ollut n. 5.2 l/100km. Silloin kun en työmatkaa ( taajamassa 40/60 rajoitusalueella 10km) pyörällä kulje, niin kulutus on ollut välillä 4.3 - 5.4 riippuen kelistä, muusta liikenteestä ja liikennevalojen (5kpl) rytmistä. Maantiellä 80-100 aluella  pääsee suht helposti 4.2-4.5 kulutukseen ja muutaman kerran on mennyt jopa alle 4:n (3.6 on ollut alin kulutus 165km edestakaisella matkalla).

Välillä olen kokeillut myös vapaalla rullausta ja sillä on sopivassa maastossa kyllä merkittävä vaikutus kulutukseen ilman että vauhdista tarvitsee tinkiä. Outoa on, että Ecomotive -mallissa DSG ei käytä tuota vapaarullausta, mutta ymmärtääkseni FR:n eco -ajovalintamoodin myötä vapaarullauskin aktivoituu. Eli pitäisi ostaa siis eco -mallin sijaan "sportti", jos haluaisi ecoilla DSG:llä vapaarullauksen merkeissä ::)

Itse tulee jarrutonta kuomukärryä vedettyä aika ajoin ja sen kanssa kyllä huomaa sen ettei bensamoottori ole kaikkein paras vaihtoehto kuormittavampaan ajoon. Kulutus kärryn kanssa nousee kuormasta riippuen n. 1,5-2,5 l/100km verrattuna vastaavaan, mäkiä sisältävään lenkkiin ilman kärryä samalla ajotyylillä. Edellisellä 1.9 diesel oculla kärryn vaikutus kulutukseen oli huomattavasti pienempi (n. 0,3-1 l/100km samalla reitillä). Vakkarilla ajaessa DSG myös vaihtaa mäkisessä maastossa liian myöhään pienempää, jolloin jyrkissä mäissä vauhti ehtii tippua liikaa ja joskus tämän vuoksi sitten vaihtaakin pari pykälää pienemmälle kun kirii vauhtia sitten takaisin. Pahimmillaan juuri silloin ylämäki vaihtuu alamäeksi ja sitten saakin jo jarrutella kun kiihdyttää liikaa. Kärryn kanssa tulee tuolla mäkisellä reitillä pykällettyä manuaalipuolella pienempää aina tarpeen mukaan niin ei nopeus pääse putoamaan ja kulutuskaan ei nouse ihan niin paljoa. Ilman vakkaria ajettaessa vaihtaa kyllä aikaisemmin pienempää.

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.04.19 - klo:10:20
Vielä 1.0 TSI:n kulutuksesta. Sillä pystyy ajamaan kevyellä pintakaasulla tasaista nopeutta hämmästyttävän pienellä kulutuksella. Moottori menee varmaan johonkin kerrostettuun tai laihaan syöttötilaan. Tuohon ”slip stream” tilaan pääsee kun kutosen vaihdon jälkeen hieman painaa kaasua ja sitten löysää.
Tästä kerroit myös toisessa keskustelussa, mutta itse en ole DSG:llä tuohon "höyryillä ajamisen tilaan" päässyt vaikka olen ohjeidesi mukaan kokeillutkin. Samaan kulutukseen pääsen kun mitä vakkarin kanssa olisi, mutta heti jos tästä nostaa kaasua niin nopeus putoaa. Ehkäpä kaasujalka ei ole vain riittävän herkkä...

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.04.19 - klo:12:45
Millä tavalla vaihdon nopeus lisää kulutusta?

Minulla on hetkellisen kulutuksen näyttö mittaristossa aina päällä. Olen seurannut siitä miten vaihtonopeus vaikuttaa kulutukseen hetkellisesti. Nopea vaihtaminen aiheuttaa aina pienen piikin. Jos vaihtaa vaihtaa rauhallisesti, piikkiä ei tule, vaan jopa pieni kuoppa. DSG:llä ajaessani pisti heti silmään, että siinä tulee samanlainen piikki vaihdoissa.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.04.19 - klo:12:45
Ymmärtääkseni tuota moottoria ei ole rakennettu laihaseosmoottoriksi. Jos seokset menevät laihalle, niin silloin moottorissasi on jotain vikaan.

Minulla ei ole hajua mitä silloin tapahtuu. Se laihaseos ovat vain arvalua. Siksi käytin varmaan sanaa. Mutta jotain moottorin ruiskutuksessa tai kaasun vasteessa muuttuu, koska kun ollaan kyseisessä tilassa, voi kaasua liikuttaa hieman edestakaisin ilman, että se muuttaisi moottorin vetoa. Tasainen nopeus kuitenkin säilyy. Jos kaasua liikuttaa liikkaa, kupla rikkoontuu ja kaasun vaste muuttu heti paljon terävämmäksi. Samalla kulutus pomppaa hetkellisen kulutuksen mittarissa. Kunnes sen saa ujutettua uudelleen siihen tilaan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tsi1490

Octavia Combi 1.0 DSG, laskettu kulutus 22tkm/2v on ollut 5.64l/100km. Ajosta 71% kaupungissa. Talvirenkaat ovat ylikokoiset 60-sarjalaiset, joten kitkarenkaiden osuudesta pitää vähentää vielä 3.2%. Ne ovat olleet alla viikkoa vaille 6 kk. Todellinen kulutus siis 5.55l/100km.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.04.19 - klo:07:13
Kokeilisit manuaalia. DSG kuluttaa selvästi enemmän.

Miksi, jos auto on DSG:llä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.04.19 - klo:15:11
Minulla on hetkellisen kulutuksen näyttö mittaristossa aina päällä. Olen seurannut siitä miten vaihtonopeus vaikuttaa kulutukseen hetkellisesti. Nopea vaihtaminen aiheuttaa aina pienen piikin. Jos vaihtaa vaihtaa rauhallisesti, piikkiä ei tule, vaan jopa pieni kuoppa. DSG:llä ajaessani pisti heti silmään, että siinä tulee samanlainen piikki vaihdoissa.
Itsellä on menossa jo toinen kaasu TSI-DSG eikä sen hetkellisen kulutuksen mittarissa näy piikkiä vaihteen vaihdon kohdalla, kulutus pysyy about samoissa, kaasupolkimen asento ja maasto vaikuttavat pääosin.

Sen sijaan, eikös vaihteen nopea vaihtaminen pitäisi olla vain edullista, sillä jos veto katkeaa, moottori käy ilman että sen energiaa saadaan siirrettyä pyörimisliikkeeseen? Samoin jos vaihto on pitkä, koneen kierrokset saattavat tippua tyhjäkäynnille ja sitten pitää uudestaan pyöräyttää kierrokset ylös (ei varmaan niin merkityksellinen pienellä bensakoneella jossa liikkuva massa pieni, ehkäpä suurempi merkitys dieselillä). 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.04.19 - klo:08:29
- Täysi kontrolli vapaan ja moottorijarrutuksen välillä.
Eikös DSG:lläkin ole "täysi kontrolli" tässä? Jos haluat vieriä vapaalla, laita vipu N:lle. Jos haluat moottorijarruttaa, nosta jalka polkimelta. Moottorijarrutus on muuten hyvin tehoton, kun nämä pikkukoneet pyörivät niin kevyesti.

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.04.19 - klo:08:29
- DSG pystyy arpomaan oikean vaihteen vain juuri siihen tilanteeseen. Manuaalilla pystyt miettimään tilannetta eteenpäin ja valitsemaan optimivaihteen, joka on kulutuksen kannalta optimi nyt ja muutaman sekunnin päästä. Siis kokonaisuuden kannalta.
Olen ajallut Leon 1.0 TSI DSG:llä muutaman kerran enkä ole päässyt lähellekkään oman manuaalin lukemia.
Totta, DSG ei ainakaan näissä nykyisissä ole niin älykäs että tunnistelisi tulevaa maastoa esim. navin avulla. Taitava ihmiskuski voi tämän tehdä, varsinkin tutulla reitillä.

Toisaalta, vain harva kuskeista on todella taitava manuaalin käyttäjä, esim. vilkkaassa liikenneympäristössä (kuten vilkas kaupunki-liikenne, missä väyliä menee vähän joka suuntaan ja liikennettä paljon) manuaalilla vaihteet voivat olla kaukana optimaalisesti toiminta-alueesta, kun taas automaatti hoitaa tämän taustalla ilman että kuskin siihen tarvitsee kiinnittää huomioita, kuski voi kohdistaa huomion täysin liikenteeseen. Yksi syy muuten miksi itse ostin DSG:n vaikka ensin oli hakusessa manuaali. Siitä on ihan aidosti hyötyä tuommoisissa tilanteissa. Luulenpa että aika suuri osa kuskeista on näitä "tavanomaisia" ajajia, joilla vaihteet vaihtuvat vähemmän optimaalisesti kulutuksen kannalta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jt - 02.04.19 - klo:23:25
Sen sijaan, eikös vaihteen nopea vaihtaminen pitäisi olla vain edullista, sillä jos veto katkeaa, moottori käy ilman että sen energiaa saadaan siirrettyä pyörimisliikkeeseen? Samoin jos vaihto on pitkä, koneen kierrokset saattavat tippua tyhjäkäynnille ja sitten pitää uudestaan pyöräyttää kierrokset ylös (ei varmaan niin merkityksellinen pienellä bensakoneella jossa liikkuva massa pieni, ehkäpä suurempi merkitys dieselillä).

Olen kokeillut erilaisia vaihtoja monesti samalla 55 km vakiolenkilläni. Pienimpään tulokseen ole päässyt rauhallisilla vaihdoilla. Ennätys on 3,1 l/100 km ajotietokoneen mukaan. Ajoin saman lenkin DSG:llä, jossa oli samat Michelin Energy saverit ja laitoin niinhin samat 2,8 barin paineet. Ajoin niin tarkasti kuin osaan ja keli oli lämmin, kuiva ja tyyni (=ihanteellinen). Kulutus nousi silti 3,6 litraan. Tuon vaihtopiikin merkitys on varmasti vähäinen, mutta missään kohtaa matkaa DSG ei näyttänyt olevan vähäruokaisempi. Monessa kohtaa alkoi oikein harmittamaan, kun se ajoi liian pienellä vaihteella. Lisäksi jo pelkkä peruskulutus tasaisellä oli hieman suurempaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tsi1490

Ensimmäistä kertaa kuulen, että DSG jonkun mielestä käyttää liian pientä vaihdetta. Vaihdan itse välillä manuaalille, jotta saisin pidettyä pienemmän vaihteen päällä. Ehkä niissä on autokohtaisesti tai eri vaihteiston versioissa erilaista softaa.

V60

Yleensähän tosiaan  moititaan sitä, että DSG jurnuttaa liian isolla vaihteella. Liekö sitten eroja bensa vs diesel.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

mabe

Tuo litrainen on aika jännä outolintu moottorina.
Manuaalina vetää käsittämättömän matalilta alkaen kevyellä kaasunkäytöllä. Jopa 1300rpm riittää viemään eteenpäin.
Ekopohjalta ajatellen ja reitti sekä tie niin sallien voi siis ilman ongelmia ajella esim kuuttakymppiä kutosella, jopa hitaamminkin.

DSG hakee taas jo mielummin 1500+ kierroksia koneeseen.
Lisäksi DSG tuntuu siirtyvän täyteen moottorijarrutukseen muutaman sekunnin viiveellä, ainakin jos hetkellisen kulutuksen viisaria on katsominen.
Manuaali siirtyy about heti näyttämään nollaa, dsg näyttää ensin jotain 2.x -> 1.x -> 0 kulutusta. Ei siis reagoi kaasupolkimen asentoon pienennettäessä heti. Ei vaikka olisi manuaalimoodi päällä.

Estää siis pulse and glide ajoa joka taas manuaalilla onnistuisi helposti.

Erittäin pihisti ja ennakoivasti ajava (vielä mielellään nopeusalueella 50- ennakoiden liikkuen) manuaalilla saattaa päästä suurimmalla vaihteella koko matkan. DSG hakee välillä pienempää, ei ota koko vääntöä irti ja jättää välillä hyviä kaasu ylhäällä ajeluita huomiotta. Ja kun ajotapavalintaa ei ole, laatikko on normaalitilassa, ei ekotiloissa niin myöskään vapaalla rullausta ei tee.

Kun tasaisella liikkeeseen laitetaan vielä pienikin häviö lisää niin tuleehan manuaalilta turpaan joku puoli litraa väkisin.
Ei niin tutussa maastossa ajellessa taas DSG voi olla jopa taloudellisempi varsinkin jos kuski ei ole harjaanunut / opetettu ajattelemaan ekoajoa koko ajan.

DSG on hieno vehje litraisen kaverina, mutta manuaali on yllättävän toimiva ja pihi varsinkin osaavissa käsissä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy