Leon (5F) Cupra 2014 ->

Aloittaja Peeveli, 15.02.14 - klo:09:27

« edellinen - seuraava »

Daatta

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 18.03.20 - klo:15:17
Ohjausvaihde vaihdettu uuteen tänään. Ihan älyttömän paljon herkemmäksi muuttui ohjaus mutta ei se mitään jos mutteriohjaus on nyt poissa. Melkein 2000, oli lasku että onneksi meni liikkeen piikkiin  :)

Hieno homma, näin sen kuuluu mennäkin. Ohjaukseen saa lisää "tuntoa" Cupra-moodissa. Itse en tuota juurikaan käytä, kun on mielestäni jo liian jäykkä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tume2011

Mahtaako noi jarrulevyt mennä suoraan vaan paikalle vakiosatuloiden ja palojen kanssa?

nyk. Seat Leon Cupra 265 -14
ex. Audi A4 B8 2.0TfsiQ -09
ex. Octavia 2.0 tfsi Rs -06
ex. Bmw 323i -00
ex. Toyota Corolla T-sport -02
ex. VW Golf IV 1.8t Gti -01

mikama83

Pari kertaa on tullu nollattua tämmöinen koodi kun huvikseni kattonu vikakoodinlukijalla. En oo kyllä huomannu mitään erikoista vaihteiston käytöksessä, että tarviiko tuota enempää miettiä jos ei ala mikään vikavalo palamaan  ???


mikama83

Ei muuten tuon ohjaustehostimen vaihdon jälkeen ole vaikutusta enää ohjaukseen onko normaali vai cupra tila. Kääntösäde myös huomattavasti isompi mutta toistaiseksi ei ole mutteriohjausta joten kannattaako tuosta valittaa  ::)

mikama83

Onkohan joku ominaisuus näissä moottoreissa että jäähdytysneste tuoksuu konehuoneessa ajon jälkeen? Noin 10tkm olen ajellu ja toisaalta paisuntasäiliön nesteen taso näyttäisi pysyneen samassa eli ei vaikuta vuodolta.

Ja alunperinkin nestettä lisätty liikkeessä niin että taso on reippaasti yli MAX-tason joten voisiko sen takia työntää jostain sitä ulos jos on liikaa :o

Daatta

Aika hiljaista täällä... Jos nestettä on liikaa kannatta ylimääräinen imaista pois isolla ruiskulla tai vastaavalla. Ei varmasti ole hyväksi, neste puskee läpi korkista tai muualta.

Tehostimeen on jäänyt perusmallin säätöarvot, tms. Kannattaa seuraavassa huollossa mainita, pyytää samalla lukemaan koodit kunnon laitteilla...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 16.06.20 - klo:09:42
Onkohan joku ominaisuus näissä moottoreissa että jäähdytysneste tuoksuu konehuoneessa ajon jälkeen? Noin 10tkm olen ajellu ja toisaalta paisuntasäiliön nesteen taso näyttäisi pysyneen samassa eli ei vaikuta vuodolta.

Ja alunperinkin nestettä lisätty liikkeessä niin että taso on reippaasti yli MAX-tason joten voisiko sen takia työntää jostain sitä ulos jos on liikaa :o

3 samalla moottorilla ollutta autoa on ollu 2xocu RS 14&18 ja vm. 2016 CUPRA ja kyllä noissa kaikissa on jäähdytinneste tuoksunut auton etupuolella ajon jälkeen

Jasca

Eilen tuli tehtyä yksi hieman räväkämpi ohitus, vaihteiston S-moodia käyttäen. Cupra lähti kuin tykin suusta, mutta DSG ei pysynyt ihan vauhdissa mukana, ja moottori ehti ennen seuraavaa pykälää rajoittajalle, minkä seurauksena hieman stumppasi. Meno tietysti hyytyi - toki vain hetkellisesti. Ei ole aiemmin tehnyt tuollaista... Mittarissa n. 37 tkm ja huollot ok.
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Daatta

Tuo on kova suoritus, kun onnistuu DSG:n yllättämään. :) Vastaavaa ei ole minullekaan tapahtunut, välillä laatikko vähän muljahtelee (nykäisee) esim. kun kesken kiihdytyksen polkaiseekin kaasun pohjaan eli lähtee arvioitua nopeammin liikkeelle. Voihan tuosta mainita seuraavassa huollossa, onko jäänyt vikakoodia tapahtuneesta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Vekkula

Vai olisko keppi lipsahtanut manuaali puolelle?
Sehän vaihtaa kyllä isommalle itsestään.
Ei ole Cupra mutta ainakin itsellä paukkuu rajoittaja ennen kuin loota vaihtaa isompaa jos manuaalipuolella täyskaasukiihdytyksen tekee.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Daatta

Tuo voisi selittää, liikaa g-voimia.  ;) VAG DSG manuaalipuoli on lähes käyttökelvoton, se vaihtaa niin helposti isompaan-pienempään kun vähänkin menee kierrokset epämukavuusalueelle.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Yaffa0

Totean tähän USA:n Mustang clubin puheenjohtajan sanoin:

"You ride in an automatic shifted car, but you DRIVE a manual car".

Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Daatta

Minulle kelpaisi Mazda MX-5 tms. manuaalina, harrasteautoksi. Mutta manuska-Cuprasta sain kolmessa vuodessa tarpeekseni. Mukavuudenhalu kasvaa iän myötä, eikä se laatikko toiminut koskaan niin hyvin kun olisin halunnut.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jasca

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 07.08.20 - klo:11:43
Vai olisko keppi lipsahtanut manuaali puolelle?
Sehän vaihtaa kyllä isommalle itsestään.
Ei ole Cupra mutta ainakin itsellä paukkuu rajoittaja ennen kuin loota vaihtaa isompaa jos manuaalipuolella täyskaasukiihdytyksen tekee.
Ei se sinne mielestäni lipsahtanut. Näytössä paloi S (vaihdetta en muista, mahdollisesti 2.) ja seuraavan vaihteen tuuppasi pesään ihan niin kuin pitääkin.
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

buubaa

Liikkuukos tommonen cupra talvella paremmin ton etupään lukon ansiosta verrarruna "perinteiseen" etuvetoon? Hiukan tommonen cupra houkuttelis mutta nelikot on turhan tyyriitä. Tällä hetkellä on neliveto auto niin lähinnä jännittää että meneekö talvella aivan kasetti jumiin kun ei autolla pääse eteenpäin  ???

PS. Tää foorumin kirjain varmistus on kyllä aivan haitarista, vaatii jonkun kymmenen yritystä aina kun ei tosta sotkusta saa selvää >:(

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: buubaa - 10.05.23 - klo:15:55
Liikkuukos tommonen cupra talvella paremmin ton etupään lukon ansiosta verrarruna "perinteiseen" etuvetoon? Hiukan tommonen cupra houkuttelis mutta nelikot on turhan tyyriitä. Tällä hetkellä on neliveto auto niin lähinnä jännittää että meneekö talvella aivan kasetti jumiin kun ei autolla pääse eteenpäin  ???

PS. Tää foorumin kirjain varmistus on kyllä aivan haitarista, vaatii jonkun kymmenen yritystä aina kun ei tosta sotkusta saa selvää >:(

Mutkiin/käännöksissä menee huomattavasti paremmin,kun normi etuveto.suoraan vetopitoon ei paljon eroa normi etuvetoon

Kasetti

Lainaus käyttäjältä: buubaa - 10.05.23 - klo:15:55
Liikkuukos tommonen cupra talvella paremmin ton etupään lukon ansiosta verrarruna "perinteiseen" etuvetoon? Hiukan tommonen cupra houkuttelis mutta nelikot on turhan tyyriitä. Tällä hetkellä on neliveto auto niin lähinnä jännittää että meneekö talvella aivan kasetti jumiin kun ei autolla pääse eteenpäin  ???

Manuaalivaihteiset Cupra 280 ja Cupra ST 290 olleet alla. Tuo farkku  joutui kerran kelirikon aikaan testiin, kun piti päästä vaaran laelle, mastolle. Alusta oli soratie, jossa päällä N. 15-20cm sohjolunta. Itse soratie oli suurelta osin kosteaa tai jopa "lälliä". Alla Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2:t 235/35/19.

Nousi laelle. Ykkösellä tyhjäkäynnillä paikoin pahimmat paikat ja pitoa, ajoittain hakien ratin avulla. Pohja oli lähes koko ajan sohjossa. Eli menee, mutta ei kovin suositeltavaa. 👍

Ainiin. Matkaa oli N. 500m puomilta.
Exät:
VW Corrado 1.8l G60 160hv (USA) vm. 1990
Seat Leon CUPRA 240hv vm. 2009 (BWJ)
Seat Leon CUPRA 280 vm. 2014 (CJXA)
Seat Leon CUPRA ST 290 vm. 2016 (CJXH)
Seat Leon ST CUPRA 300 4Drive vm. 2019 (DNUE)

Nykyinen:
VW Golf R Variant Mk8

buubaa

Joo ei siis mitään offroadia oo tarkotus ajaa, eikä tietenkään voi nelikkoon verrata. Eikö toi "lukko" tosiaan siis kytkeydy lainkaan jos esim tilanteessa missä ratti on suorassa ja toinen etupyörä on pitävämmällä pinnalla kun toinen? Viime talvena oli hetken ajossa -08 rs octavia ja se kyllä oli huono eteneen, tosin siinä olikin surkeet Kiinan kitkat alla.

buubaa

14 vuoden cupra tuli nyt hommattua :) Mites muuten noitten valojen kanssa kun cuprassahan on aina led ajovalot mutta onko näissä siis vakiona myös kaukovaloavustin eli "automaattipitkät" vai onko se ollut taas erillinen optio?

V Marjamäki

Ei ole käsittääkseni vakiona kaukovaloavustinta. Sellainen ominaisuus noissa valoissa taitaa vakiona olla, että nopeuden ollessa riittävän suuri riittävän pitkään (ilmeisesti 110 km/h 30 s tjsp.), niin auto nostaa valokuviota itsekseen hieman (ja sama tietty toiseen suuntaan. Highway/Motorway lights tms.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy