Passat B7 yleistä keskustelua

Aloittaja Kennedy, 04.09.13 - klo:08:58

« edellinen - seuraava »

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: musscle - 31.03.19 - klo:13:17
Kyseessä siis 225/50 r17 rengaskoko.
Mahtuvat Passat B7:een, ja mahtuvat myös Golf VII:een.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

_tomi

122hv 1.4 tsi. Onko tuossa vielä jakoketju vai onko hihnalla?

Pitäisi löytää jostaki joku vagin tsi raamattu että voi katsoa missä hihna ja missä ketju.  ;D

hece

Lainaus käyttäjältä: _tomi - 16.06.19 - klo:13:47
122hv 1.4 tsi. Onko tuossa vielä jakoketju vai onko hihnalla?
Taitaa kaikki Passat B7:n bensat olla vielä ketjulla.

Ramzez

Olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota sähköisen takaluukun sulkeutumiseen, joka mielestäni menee kiinni turhan nopeasti ja juuri ennen sulkeutumista pamahtaa kiinni. Sinänsä luukku aukeaa normaalisti ja sulkeutuukin aluksi aivan normaalisti, mutta luukun sulkeutuessa noin puolivälissä matkaa vauhti kiihtyy selvästi ja luukku "rymähtää" kiinni. Käsittääkseni youtube-videoita katselleena sähköisistä takaluukuista, sen ei kuuluisi toimia noin.

Ilmeinen vikakohde olisikin siten takaluukun kaasujouset. Olin aikeissa tilata autooni uudet, mutta sitten törmäsin hieman hankalaan ongelmaan:

Kaasujousista on olemassa kolmella varaosanumerolla kolme eri versiota:

3AF827550A --> 460N kaasujousi, joka monissa tarvikeliikkeissä (esim. pkwteile.de) on ilmoituksen mukaan tarkoitettu sähköisellä takaluukulla varustettuihin autoihin. OEMPC:n mukaan tuon pitäisi soveltua 1.2.2014 asti valmistettuihin autoihin.

3AF827550B --> 580N kaasujousi, joka ilmeisesti on tarkoitettu ilman sähköistä takaluukkua varustettuihin malleihin.

3AF827550D --> 520N malli, joka on tarkoitettu sähköisiin takaluukkuihin alkaen 1.2.2014.

Oma autoni on valmistettu tehtaalla loppuvuodesta 2013, mutta se on käyttöönotettu tammikuussa 2014. Periaatteessa siis tuo 460N-malli olisi oikea. Mutta kun katsoin autossa jo kiinni olevia kaasujousia, oli siellä tuo D-malli, eli 520N-versio. Ongelmaksi tässä kohtaa muodostuu se, että tuota D-mallia ei ole yleisesti saatavilla, vaan lähinnä vain alkuperäisosana, joka kustantaa paikasta riippuen 80-120â,¬ (2kpl). Vastaavasti nuo kaksi muuta mallia on saatavilla monestakin varaosaliikkeestä ja laadukaskin merkki maksaa paikasta riippuen n. 45-60â,¬/2kpl. Taustatyötä tehneenä sain kuitenkin selville, että 2014 vanhemmissa varianteissa ei käytettäisi tuota D-versiota, vaan itse asiassa A- ja B-version yhdistelmää, eli A-versio olisi luukun vasemmalla ja B- oikealla puolella, jolloin tietysti keskiarvoisesti ne olisivat tuon 520N. Mikähän lienee syynä, että uudemmissa malleissa tuosta kahden eri version käytöstä on siirrytty tuollaiseen kolmanteen malliin ja voiko noita vanhempia versioita edelleen käyttää? Ongelma on ensisijaisesti siinä, että tuota D-versiota saa lähinnä alkuperäisosana ja melko tyyriillä hinnalla, kun taas noita kahta muuta mallia saa melko huokeasti mistä tahansa.

Auto oli Passat Variant B7.

o.b.

Laita VIN (valmistenumero), niin katson, mitä ETKA sanoo osasta.

o.b.

Valmistus pvm 23.09.2013

Vasen kaasujousi 3AF827550A (460N, 81,60â,¬) ja oikea -550B (580N, 81,60â,¬)

Ramzez

Mikäs rengaskoko olisi tähän B7:ään paras vaihtoehto 17" vanteelle ja kyseessä siis talvirengas? Otteen mukaan tyyppihyväksyttyjä kokoja olisi 205/50/17 ja 235/45/17, mutta onko joku noiden väliltä parempi tai yhtä hyvä? Varmaan talvirenkaalle tuo kapeampi profiili olisi parempi? Auto on siis 1.4 TSI Ecofuel (ei neliveto tai alltrack).

jrinnes

Mulla oli 170hv diesel nelivedossa 205/50 R17. Oli oikein hyvä koko ja vastaa riittävän tarkasti alkuperäistä kokoa.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Sokka

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 21.06.19 - klo:20:34
Valmistus pvm 23.09.2013

Vasen kaasujousi 3AF827550A (460N, 81,60â,¬) ja oikea -550B (580N, 81,60â,¬)

Vaihdoin omaani 520N kaasujousien tilalle Monroen 460N versiot, kun Saksan pojjaat kehuivat että tulee hyvä ja ei kolahda. Nooh, ei muuttunut ainakaan paremmaksi, eli rämähtää yhä kiinni. Taidan vaihtaa oikeanpuoleisen 580N malliin, josko auttaisi.

MTa

Vaihdoin itsekin just kaasujouset 460N ja 580N Lesjöforsin tekeleisiin. Ja edelleen pärähtää kiinni. Toinen vanhoista oli sen verran kulahtanut että sai kehon painolla painumaan sisään. Uusi ei samasta tempusta hievahtanutkaan, eli jotain parannusta varmaan kuitenkin.

Normanton

Kyllä se sähköinen takaluukku rämähtää aika ilkeästi kiinni siinä lopussa. Näin toimii omassa ja kaikissa muissa yksilöissä joihin olen törmännyt. Luukku tosiaan kiihdyttää vauhtia ihan lopussa, ilmeisesti tällä varmistetaan kunnollinen sulkeutuminen. Toki kuoleentuneet kaasujouset voivat pahentaa tätä eli pääsee "putoamaan" korkeammalta. Ihan sulkeutumisen lopussa (tai avautumisen alussa) nuo kaasujouset eivät nosta luukkua juuri ollenkaan johtuen geometriasta ja niiden tehtävä onkin lähinnä kannatella auki olevaa luukkua.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Ramzez

Vaihdoin tosiaan omaan autooni nuo kaasujouset, joista toinen on 460N ja toinen 580N. Luukun toiminta parani, eikä luukku tule enää niin pitkältä matkalta kovaa vauhtia alas, mutta ei luukun sulkeutuminen silti pehmein mahdollinen ole, kuten joissakin muissa automalleissa, missä luukku menee pehmeästi kiinni loppuun asti. Kannattaa manuaalisesti operoida luukkua ja katsoa, missä kunnossa kaasujouset ovat, mutta jos niissä ei ole havaittavissa olevaa kuoleentumista, ei niitä kannata vaihtaa vain siksi, että luukun toiminnasta saisi pehmeämpää.

SlowMotion

Mulla B7:n sähkötoiminen takaluukku ei jaksanut puskea ylös asti. Luukun reuna jäi ohimon korkeudelle. Vaihdoin uudet kaasujouset täältä lukemieni vinkkien perusteella ja taas toimii. Vaihto on syntisen helppoa ja osat pilahalpoja.

Ramzez

Potilas B7 Variant 2014. Kuljettajan ulko-oven kahva ei tahdo toimia pakkasella, ovi ei joko aukea ollenkaan ja/tai kun saa auki, ei mene enää kiinni. Vian korjaus sinänsä ihan selkeä homma (mikäli 3C:n ohjeet pätevät tähänkin) ja uudet vaijerit on hommattu sekä ulko-, että sisäkahvaan. Kysymys kuuluu, että kauanko aikaa vie oven purkaminen ja kasaaminen? Mietin, että uskaltaako hommaan ryhtyä parkkipaikalla taivasalla, jolloin ovi olisi syytä saada purettua, vaijerit vaihdettua ja uudestaan kasaan mielellään max muutamassa tunnissa.

MTa

Voikohan iskarin yläpään laakeri aiheuttaa myös kolinaa alustassa? Rattia käännettäessä kuuluu jostain ääntä, mutta voisko aiheuttaa myös kolinaa ajaessa. Aika satunnainen ääni, eikä oikein mitään tiettyä tilannetta missä tulee. Katsastuksessa ei löytynyt mitään, eikä myöskään huollossa. Koiranluut tuli hetki sitten jo vaihdettua. Sen verran häiritsee että voisi asialle jotain alkaa tehdä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: MTa - 12.09.19 - klo:09:55
Voikohan iskarin yläpään laakeri aiheuttaa myös kolinaa alustassa? Rattia käännettäessä kuuluu jostain ääntä, mutta voisko aiheuttaa myös kolinaa ajaessa. Aika satunnainen ääni, eikä oikein mitään tiettyä tilannetta missä tulee. Katsastuksessa ei löytynyt mitään, eikä myöskään huollossa. Koiranluut tuli hetki sitten jo vaihdettua. Sen verran häiritsee että voisi asialle jotain alkaa tehdä.

Iskarin yläpää voi marmorin mukaan kolahtaa, ja se ilmenee iskaritesterillä usein juuri ennen kuin liike loppuu kokonaan (eli lopuksi).
Toinen hankala paikka voi olla hammastangon sisemmät helat ja kolmas alatukivarsien takahelat. Onnea vianetsintään. ???
Yritetään pärjätä.

Ramzez

Passat Variant 2014:

Lähdin tänä aamuna työmatkalle ja n. kolmen kilometrin ajon jälkeen liikennevaloissa seisoessa tuli mittaristoon yhtäkkiä teksti "Error airbag" ja airbagin valo jäi palamaan. Mistä tuo voi tässä Passatissa johtua? VCDS-kaapeli on 150km päässä, joten en pääse heti koodeja lukemaan. Netistä lukemani perusteella vika ei ole ratissa, koska napit ja valot toimivat normaalisti. Penkkejäkään en aamulla liikutellut.

Ramzez

Paloi Kuljettajan puolelta xenon-polttimo. Olikos tässä d3s-polttimo? Onko vaihto kuinka työläs operaatio? Kyseessä malli, jossa automaattiset ajovalot bixenoneilla ja vaihtaa esim. lyhyet automaattisesti.

Killer

Helppo homma, aikaa menee ehkä 3min.
Juu on D3S-poltin.
Takakansi auki, 2 lukitusvipua, sitten polttimon lukitus auki (polttimon molemmilla puolilla vivut) ja xenon ulos ja johto irti. Kasaus vastapäisesstä järjestyksessä.
Youtubesta video
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Ramzez

Lainaus käyttäjältä: Ramzez - 23.09.19 - klo:10:54
Passat Variant 2014:

Lähdin tänä aamuna työmatkalle ja n. kolmen kilometrin ajon jälkeen liikennevaloissa seisoessa tuli mittaristoon yhtäkkiä teksti "Error airbag" ja airbagin valo jäi palamaan. Mistä tuo voi tässä Passatissa johtua? VCDS-kaapeli on 150km päässä, joten en pääse heti koodeja lukemaan. Netistä lukemani perusteella vika ei ole ratissa, koska napit ja valot toimivat normaalisti. Penkkejäkään en aamulla liikutellut.

Jottei jää häntiä roikkumaan, niin vastaus ongelmaan: Repsikan hanskalokeron "lukkopesä", jolla deaktivoidaan matkustajan airbag, aiheutti vikakoodin. Johtui mahdollisesti pakkasesta ja sen aiheuttamasta kontaktihäiriöstä. Kääntelin lukkopesää pari kertaa ja toistaiseksi vika ei ole uusiutunut. Mikäli palaa, pitää harkita lukkopesän vaihtoa.

Ramzez

Lainaus käyttäjältä: Killer - 02.11.19 - klo:07:56
Helppo homma, aikaa menee ehkä 3min.
Juu on D3S-poltin.
Takakansi auki, 2 lukitusvipua, sitten polttimon lukitus auki (polttimon molemmilla puolilla vivut) ja xenon ulos ja johto irti. Kasaus vastapäisesstä järjestyksessä.
Youtubesta video

Juu oli suht helppo homma. Kyseessä siis ecofuel-malli ja kuljettajan puoleinen poltin vaihtui minuutissa. Matkustajan puoli teetti paljon enemmän työtä, johtuen ahtaista tiloista ja umpion muovista takakantta ei ollut helposti otettavissa pois tieltä, vaan vaati mielikuvitusta miten sen käänteli pois välistä, jotta polttimon mahtui vaihtamaan. Ei vaatinut kuitenkaan ylimääräistä purkamista tai työkalujen käyttöä. Tosin tasapäistä meisseliä käytin apuna, kun avasin metalliset pannat muoviluukkujen päältä. Kannattaa tosiaan katsoa vaihto-ohje Youtubesta, jotta käsittää, miten se polttimon lukitussysteemi aukeaa ja menee kiinni.

Ramzez

Montakos eri variaatiota on olemassa B7:n xenon umpioista? Mietin oman autoni valoja kun siinä on xenonit Led päiväajovaloilla ja kaukovaloautomatiikalla, joka myös muuttaa valokuviota siten, ettei vastaantuleva häikäisy, mutta autossani ei taida olla kaarreajovaloja (ei ole "bend lighting" tai afs vaihtoehtoa mittaristossa ja testisyklissä valot menee ylös ja alas ja valokuvio tekee temppuja, mutta eivät käsittääkseni käänny). Eli onko olemassa umpioista vielä sellaiset versiot missä tuo kääntö on, eli kääntöä ei saa "koodaamalla" vaan vaatii rautatason päivityksiä?

Passatdi

Pimeällä ajaessa huomannut passatissa ajovalojen valokuvion värisevän pieniinkin kuoppiin ajaessa, onko tämä ihan normaalia tässä mallissa d3s xenoneilla? Vanhat polttimotkin tuli vaihdettua uusiin, eikä ainakaan tähän asiaan vaikuttanut yhtään.

MMracing

Mittaisiko joku ystävällinen turvavyön soljen pituuden muovista metallin kärkeen?
Nim.Epäsopivat vyöt

malloc

Koko soljen pituus 70mm
Metalliosan pituus 35mm
T: B7 2014

JAPE75

Mistä mahtaa löytyä pohja muovi kuljettajan puolelle?

Tos®

Monestakin paikkaa, esim ahw-shop.de jos haluaa edullisesti alkuperäisen.
Tuolta voi kysellä.

Tai sitten perinteinen marmoritiski
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

o.b.

3C8825201A ja maksaa marmorilla alta satasen. Alkuperäinen osanumero ilman lopussa olevaa A-kirjainta.

Katsoin 2013 vuosimallista, mutta lienee sama kaikissa B7:oissa.

JAPE75

Onko tietoa saako tuota alusta muovia muualta kuin marmoritiskiltä? Kiitos varaosanumerosta.

o.b.

Puretuista autoista. B6 Passatissa sama osa 2009 vuosimallista alkaen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy