Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - ophaa

#1
Tuli hankittua -18 vuoden Kodiaq, ja nyt on pari kertaa auto ilmoitellut "ACC-vika" ja vikavalo mittaristoon käynnistettäessä autoa. Autoa lämmitetty webastolla ennen starttia.

Vika on poistunut aina uudelleenkäynnistettäessä, OBD11:llä löytyy ainoastaan vikakoodi U112300 (databus error value received). Mistähän tuo mahtaisi johtua, tutkan edessä ei ole lunta/jäätä.
#2
Kiitos tästä rehellisestä vertailusta ja kokemusten jakamisesta! Itsellä on ajatuksena hankkia ensi keväänä/kesällä isompi sähköauto nykyisen "liisinki"sähkösitikan tilalle ja Model Y on tällä hetkellä kyllä vahva vaihtoehto puutteistaan/outouksistaan ja yleisyydestään huolimatta. Talouteen on tarkoitus jättää ainakin joksikin vuodeksi myös allekirjoituksen Passat vetoautoksi ja kakkosautoksi (kun ei sitä oikein fiksusti saa mihinkään vaihdettua) - tämä vertailu osuu joiltain tavoin yhteen Kodiaqin ollessa kuitenkin monin osin Passatin kaltainen.

Kävin jokin viikko sitten koeajamassa -23 Y LR:ää ja kyllähän siitä kuume jäi. Voimalinjahan on mainio ja sisätilojen fiilis minimalistisuudestaan huolimatta oli jees (penkkien materiaali saisi olla kyllä miellyttävämpi). Näyttö ja koko infotainment toimi nopeasti ja selkeästi. Plussaa myös siitä, että Teslan peräkoukkuun voi laittaa painavammankin kärryn. Olen aiemmin ajanut alkuvuonna -22 tehtyä LR:ää ja siihen verrattuna jousitus oli tuossa tuoreemmassa Saksan painoksessa jo parempaan suuntaan - napakkahan se on, mutta ei enää aivan kivireki. Ohjaus tuntui hitaissa nopeuksissa jäykältä, taisi olla jossain normaalimoodissa, mutta onko siellä vielä joku Comfort joka keventäisi tuntumaa? Vauhtiin kun pääsi, niin ohjaus toki keveni.

Sinänsä harmillista, että eurovalmistajilla ei samassa hintaluokassa ole edelleenkään tarjota oikein mitään vastaavaa pakettia. En ole Teslafani, mutta joku tuotteessa tahtoo koukuttaa.
#3
Lainaus käyttäjältä: Arde - 30.08.23 - klo:11:46
^ Tuoltahan löytyy ohjetta kytkimen dignosointiin: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=53285.new;topicseen#new

Kiitos vinkistä, yritin kaivella tuon ohjeen avulla tietoja ulos OBD11:n perusversiolla, mutta ei sieltä moisia rivejä löytynyt. Liekö tarvitsee sitten pro-version/onko soveltuva dq250:iin...
#4
Lainaus käyttäjältä: buubaa - 29.08.23 - klo:18:48
Mitähän nää P072 alkuset koodit meinaa oikeen? Carlyn selite koodeille on P072C Stuck in gear 1, P072D Stuck in gear 2 jne. Aikasemmin oli Leon Cupra joka anto näitä koodeja, se kävi laakeriremontissa kun piti mekkalaa ja antoi koodeja sen jälkeenkin, nyt hain octavia rs tdi:n ja sekin tarjoilee samoja koodeja :o Molemmat siis dq250.

Tämä kiinnostaisi itseäkin, allekirjoituksen Passatissa ilmaantui samat koodit seuraavanlaisessa tilanteessa:

Siirsin autoa pihalla ja sammutin sen. Hetken kuluttua oli tarpeen taas liikutella autoa ja painon normaalisti käynnistysnappia vaihteen ollessa P:llä, mutta auto ei käynnistynytkään. Yritin pari kertaa uudestaan ja sama homma, hehkun merkkivalo vilkkui ja infonäytössä välähti myös "vika, vaihteensiirto". Lopulta auto käynnistyi normaalisti eikä tuo temppu ole uusiutunut, mutta tuollaisia vikakoodeja löytyi OBD11:llä.

Laatikko pelaa pääasiassa muuten ihan ok, pl. ajoittaiset töksähdykset liikkeellelähdössä ja ajoittainen "laiskuus" erityisesti kun lähtee liikkeelle pienessä vastamäessä. Laatikkoöljyt vaihdettu vajaan 60tkm välein, samoin kaksoismassavauhtipyörä viime talvena. Voisiko kytkimissä olla jotain?
#5
Allekirjoituksen Passat Alltrackin viimeisen 90tkm laskettu kulutus spritmonitorissa 6.89l/100km. Sisältää aika paljon kaupunkipyöritystä ja pätkäajoa (+ webaston huudatusta) ja myös muutama tuhat kilometriä asuntovaunun vetoa parin viime kesän ajalta. Keskimäärin 6-7 litran välillä pyörinyt kulutukset histogrammin perusteella, maantiellä saattaa päästä joskus alle kuudenkin jos hiljalleen köröttelee kahdeksaakymppiä.
#6
Meillä alkanut tehdä samaa satunnaisesti, ajettu nyt 168 tkm. Kiinnostaisi myös tietää, mikä voisi olla syynä.
#7
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
01.02.23 - klo:10:12
Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 01.02.23 - klo:08:59
Käsi pystyyn virheen merkiksi ja päätä puskaan...
Omaa hölmöilyn syytä oli, että takavalot jäivät palamaan.

Mutta tajusinpa sitten senkin vasta nyt, että nuo katkaisijathan toimivat väärin päin, ainakin minun mielestä.
Kun painat painikkeen pohjaan, niin se on sama kuin pois päältä.
No, kaikkea tässä oppiikin. :)

Juurikin näin, vähän väärinpäin toimii tuo logiikka. Eli valot palavat ajon aikana, kun painike on "ylhäällä".

Meillä lapset pyytävät välillä hämärällä ajon aikana takapenkin valoja päälle, joten tuosta napista ne on näppärä laittaa päälle ja pois. Välillä nappi unohtuu "ylös" ja valot palavat sitten autosta poistumisenkin jälkeen jonkin aikaa, kunnes sammuvat virran säästämiseksi. Seuraavalla kerralla kun auton taas käynnistää, takapenkin valot syttyvät ja ovat taas päällä, kunnes napin painaa pohjaan.
#8
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
31.01.23 - klo:09:22
Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 31.01.23 - klo:08:20
Mistähän nyt kiikastaa, kun ajon aikana takapenkin kattovalot jää palamaan?


Onko taustapeilin vieressä oleva rear-nappula päällä?
#9
Minulla alkoi tuntua Passatin DSG:ssä vähän vastaavaa, tosin esiintyi harvakseltaan. Eli tuntui kuin olisi ollut juurikin tuota klappia voimansiirrossa. Välillä tuntui liikkellelähdössä "tyhjä" nykäys tai lähtö oli muuten vähän "vaivalloinen", laatikko vaihtoi hyvin herkästi pienemmälle 3->2 tilanteissa, jossa se ei olisi ehkä ollut vielä tarpeen jne.

Vaihdatin nyt 160 tkm kohdalla kaksoismassavauhtipyörän, ja kyllä muuttui vaihteiston toiminta selkeästi paremmaksi. Klappi hävisi ja muutenkin vaihtaa sulavammin ja nyt menee pidempään suuremmalla vaihteella esim. risteysten jälkeen, jossa jaksaa hyvin vetää myös kolmosella. Välys ei ollut vielä suuri kaksoismassassa, mutta kuitenkin selkeästi nähtävissä kun mekaanikko sitä vanhaa näytti. Ei vielä kolissut kuuluvasti. En tiedä tehtiinkö samalla sitten jotain sopeutusta, mutta nyt on taas mukava ajella.
#10
Minulla oli viime viikolla sama ongelma vastaavan Passatin kanssa. Auto on ollut tosin säännöllisesti ajossa.

Käynnistelin autoa eräänä aamuna -30 asteen pakkasella, mutta auto ei lähtenyt yrityksistä huolimatta käyntiin. Lämmitin autoa ennen käynnistysyrityksiä webastolla, mutta se ja käynnistelyt imivät akun tyhjäksi. Latasin akun ja kokeilin jonkin ajan kuluttua uudelleen, jolloin auto lähti normaalisti käyntiin. En kuitenkaan lähtenyt liikenteeseen, vaan laitoin vielä akun lataukseen. Illalla sitten huomasin laturia pois ottaessani, että moottoritilaan ja pohjamuoville oli roiskunut dieseliä polttoainesuodattimen kotelon "kannen" välistä. Käynnistin auton konepelti auki ja uusia roiskeita tuli taas mm. apukuskin ajovalon päälle. Myös polttoainesuodattimen ympärillä valui polttoainetta.

Minulla oli jo varattuna määräaikaishuolto merkkihuoltoon, joten ajattelin antaa auton seisoa siihen saakka katoksessa. Seuraavana päivänä ihmettelin katoksessa dieselin tuoksua, mutta en kiinnittänyt siihen tarkemmin huomiota. Auto seisoi pari päivää ja lopulta huomasin, että apukuskin takarenkaan kohdalla on kuvan mukainen lammikko dieseliä:



Alustassa oli märkiä kohtia polttoainepumpun liepeillä, ja dieseliä tiputteli eturenkaan edessä olevan ilmanohjaimen reunaa pitkin. Auto oli eilen huollossa, mutta eivät kuulemma löytäneet mitään vuotokohtia letkuista tms. Polttoainejärjestelmä oli paineistettu ja auto sulateltu hallissa. Vuoto näyttäisi muutenkin loppuneen, joten kävi mielessä olisiko dieseliä voinut valua moottoritilasta jotain letkunpintaa pitkin auton peräpäätä kohti... Pitänee seurailla miten tilanne kehittyy, toivottavasti vika ei uusiudu.
#11
Omassa Alltrackissa on ilmennyt viime aikoina taajamanopeuksissa pientä tutinaa ja levottomuutta etupäässä. Vaihdoin eteen talvivanteet ja renkaat, eikä vapina enää jatkunut samalla tavalla, joten syyllinen löytyi näillä näkymin pari vuotta vanhoista Good Yearin kesärenkaista (4-5mm pintaa), joiden runko ei silmämääräisesti ollut viallinen. Kun renkaat olivat irti vanteilta, ja yhdessä niitä rengasliikkeen asentajan kanssa ihmeteltiin, huomattiin että ainakin kaksi sarjan renkaista olivat melko löysiä painettaessa niitä kasaan. Pitää sinnitellä vielä talvirengaskauden alkuun asti noilla, mutta vaihtoon lähtee sarja.
#12
Lainaus käyttäjältä: ophaa - 14.06.21 - klo:20:28
Linkki oli tuolla ylempänä eli täältä https://www.amazon.com/nextzett-91480615-Gummi-Pflege-Rubber/dp/B004B8GTQG

Samoilla posteilla olisi melkein pitänyt pari pulloa tilata kerralla, jos ainetta saa tosiaan läträtä reilusti  ;D

Palaan vielä tähän sen verran, että tuntui ainakin muutaman päivän kokemuksen perusteella auttavan narinoihin.
#13
Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 14.06.21 - klo:16:45
Mistäs tilasit ja paljon köyhenit?

Linkki oli tuolla ylempänä eli täältä https://www.amazon.com/nextzett-91480615-Gummi-Pflege-Rubber/dp/B004B8GTQG

Samoilla posteilla olisi melkein pitänyt pari pulloa tilata kerralla, jos ainetta saa tosiaan läträtä reilusti  ;D
#14
Lainaus käyttäjältä: makelja - 09.06.21 - klo:11:56
Alkoi etuoventiivisteet narista
Laitoin sitä vanhaan EinsZett Gummipflegeä ja nyt ovat poissa narinat. Pitää vaan hankkia uusi puteli, kun tuossa on vähänlaisesti jäljellä.

Kiitos vinkistä, laitoin pullon tilaukseen.

Ilmeisesti narinoista ei ole siis päästy eroon tuoreemmissakaan vuosimalleissa, vaikka niissä ainakin osin on tiivisteissä taas sitä huopapintaa?
#15
Kuivat helteiset kelit saapuivat ja sitä myöten alkoi taas Passatissa takaovien tiivisteiden narinat.  >:(

Onko kukaan keksinyt edelleenkään mitään ihmerasvaa, tai löytyykö jostain tiivisteisiin liimattavaksi ohutta nukka/huopatarraa, jolla tiivisteen pinnan saisi samanlaiseksi kuin B7:ssa ja B8:n myöhemmissä vuosimalleissa? Silikoni, saippua ja Wurthin kuminhoitoaine on testattu, mutta apuja ei juurikaan ole.
#16
Kuten tuolla GTE-ketjussa kerroin, nappasin tosiaan takaluukun alareunasta toisen muovisen tulpan pois saman ongelman tiimoilta syksyllä. Paljas peltihän sen alta paljastuu, joten en tiedä onko pidemmän päälle hyvä vai huono. Katsellaan kuinka käy tulevana kesänä, purkuhommat ei kiinnostaisi (vaikka nuo luukun sisäpuoliset muovit lähtevät kyllä ainakin youtuben mukaan melko helposti irti, kasaus sitten tuskastuttaa ajatuksena). Vettä valuu luukkua avatessa ylempänä olevan kuvan mukaisista johtojen läpivienneistä ja luukun sisäpuolisten muovien saumasta (jossa ylempi ja alempi verhoilumuovi kohtaavat).

Vettä tuntuu valuvan enemmän apukuskin puolelta. En ole itse kiinnittänyt huomiota auton asentoon, mutta autopesulan tai rankan sadekuuron jälkeen täytyy välillä varautua siihen luukkua avatessa, että tavarat kontissa voivat kastua... Ongelma on ollut läsnä sen pari vuotta, mitä auton olen omistanut ja huoltohistoriasta löytyy myös aiempi maininta "takaluukkuun vuotaa vettä". Ongelma on kuitenkin läsnä ainoastaan silloin, kun luukun avaa. Mistään sisäpuolelta verhoilujen alta en ole löytänyt kosteutta tai aiempia jälkiä siitä.

#17
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
24.04.21 - klo:10:12
Lainaus käyttäjältä: Ohituskaista - 23.04.21 - klo:18:25
Ei varsinainen GTE-ongelma, mutta onko B8-farmarissa ollut takaluukun vedenpoisto-ongelmia? Omassa kerää sateella vähän vettä jonnekin takaluukkuun ja kun luukku avataan, valuttaa vedet kontin sisälle (tai suojaverholle jos se on kiinni). Tämä tapahtuu erityisesti kuskin puolella. Tiivisteet lienevät ehjät ja paikallaan kun ei autoon vettä tule jos luukku on kiinni. Myös vasemmassa takavaloumpiossa on hieman kosteutta vilkun kohdalla. Siitä pienestä luukusta sisäpuolen muovissa takavalojen kohdalla ei näy mitään erikoista, pitäisikö irrottaa koko sisäpuoli ja tutkia mistä voisi johtua?

Itsellä vm. -16 Passatissa sama ongelma kesäkaudella. Valittelin aiemmin toiseen ketjuun http://www.vagarena.fi/index.php?topic=34300.msg678275#msg678275, mutta en ole innostunut vielä purkamaan luukun sisäpuolta. Vettä valuu tuon linkin takana olevassa kuvassa näkyvän läpiviennin kautta (kun tulpan nyppää irti) ja myös luukun sisäpuolisten verhoilumuovien liitoskohdasta. Takaluukun alareunassa on kaksi muovinastaa ja keskellä kumitulppa. Olen rassannut naulalla tuota kumitulppaa ja poistanut toisen muovinastan (pitäisi napata varmaan toinenkin pois), mutta tilalle jää suojaamaton reikä. Vesi ehkä poistuu aavistuksen paremmin, mutta jostain sitä vettä pääsee silti luukun sisälle.

Tuolla toisessa ketjussahan oli mainittu, että jossain tapauksessa homma oli korjautunut lisäjarruvalon uudelleenasennuksella. Itsekin olen tutkaillut, voisiko syy olla siinä, mutta mielestäni valo on kyllä tiukasti kiinni. Toisaalta lisäjarruvalosta on pimentynyt pari lediä, että voihan sinne päästä kosteutta jostain... Mutta silmämääräisesti ei näy mitään isoja rakoja eikä kosteutta takavaloissa tai lisäjarruvalossa.
#18
Kolinaa kolinan perään...

Allekirjoituksen Alltrackissa on kuulunut nyt parin kuukauden ajan kolahtelua kuskin puolelta etupäästä. Kyseessä siis terävä kolahtelu vedon mennessä päälle/pois (eli kun painaa kaasua tai nostaa kaasun ylös). Kolahtelu ilmenee ainoastaan vasemmalle käännettäessä (esimerkiksi loivempi mutka tai risteys). Kun ratti ja auto suoristuu, ei kolahtelua kuulu. Leudommilla keleillä ääni on ehkä aavistuksen vaimeampi, mutta viimeistään nyt -30 pakkasilla kolahtelu on jo melko kuuluvaa.

Muilla kokemuksia?
#19
Myös minulla kävi syksyllä allekirjoituksen Passat Alltrackin kanssa vastaavanlainen tilanne kuin M_M:llä. Ei ole kyllä toistunut uudelleen (auto ollut omistuksessa vajaa pari vuotta). Nyt tosin pakkasen painuttua -20 tietämille, 30 min webaston käytön jälkeen auto ei tahdo jäädä ensimmäisellä kerralla käyntiin, vaan sammahtaa heti. Uusi painallus napista ja starttaa normaalisti.
#20
Tämä on vähän offtopicia, mutta näiden vastaavien adblue-vikojen johdosta moni päätyy ilmeisesti disabloimaan ohjelmallisesti koko järjestelmän pois käytöstä. Näin teki esimerkiksi yksi tuttuni jolla oli vastaavia ongelmia järjestelmän kanssa kuin sinulla. Osia vaihdettiin ja satoja euroja upposi merkkihuoltoon, mutta tuo sama vika ilmestyi aina uudelleen tauluun.

Itsekin vähän jännityksellä odotan, milloin ensimmäiset adblue-viat ilmenevät. Vielä pitäisi yrittää sinnitellä muutama vuosi samalla autolla josta kyllä pidän muuten erittäin paljon, mutta ylimääräiset päästöhommelirempat eivät kyllä kiinnosta (nyt ajettu 119tkm).
#21
Lainaus käyttäjältä: GTec - 14.10.20 - klo:19:54
Koska on tulossa talvi ja koska juuri tämä yksilö, niin tietenkin Webasto leipoo...

Olisiko jollakulla tietoa, että millä varaosanumerolla ja mahdollisesti kauppapaikalla olisi ko. puhallinta myynnissä, tai kellään tarjota tuohon sopivaa osaa...






Minulla on ilmeisesti sama ongelma vm. 11 Passatissa. Löysitkö mistään korvaavaa osaa tilalle?
#22
Myös minulla kuuluu vastaava ääni, autolla ajettu 115 tkm. Mitähän tuollainen kaksoismassaremontti kustantaa, jos syyllinen on siinä..?
#24
Minulla meni myös -16 mallisesta 140 kW 2.0tdistä jakohihna hankaavan äänen takia vaihtoon n. 86tkm ajettuna. Syy tosin oli huollon mukaan jakopääkotelon sisälle kertynyt runsas hiekkapöly, joka oli kuluttanut jo hihnaa aika tavalla. Apulaitehihna oli kuulemma vaihdettu jo aiemmin. Maahantuoja maksoi hihnaremontin, samalla vaihdettu vesipumppu meni omaan piikkiin. Linkin takana videolla ääni, jonka perusteella vein huoltoon.

https://drive.google.com/file/d/1-9X1eGkZ8H9qoqfTOW4hrXqMBZqWHsPC/view?usp=drivesdk
#25
Renkaidenvaihdon yhteydessä ihmettelin minäkin 90tkm ajetussa autossa takajarrupalojen kuluneisuutta. Levyt näyttivät vielä hyvältä, palat aika loppu. Edessä palat olivat huomattavasti paremmassa kunnossa, ne lienee vaihdettu jo edellisen omistajan toimesta.

Onko Passatin takajarrupaloissa tunnistinta, lähinnä pohdin kuinka kauan noilla vielä viitsii ajella ennen vaihtoa?
#26
Nostellaanpas taas yksi vanha aihe pinnalle. Eli nyt pari kertaa kovempien sateiden jälkeen olen huomannut itsekin, että kun variantin takaluukun avaa, vettä valuu oikeasta laidasta tippuen myös kontin puolelle. Tutkailin luukkua avaten ja sulkien sen useampaan otteeseen, ja ainakin liitekuvassa ympyröidyn läpiviennin kautta näyttäisi tulevan osa vedestä.

Onko muita vastaavan ongelman kokevia ilmaantunut lisää, ja onko tuohon löytynyt korjauskeinoa tai selitystä, kuinka vesi pääsee väärään paikkaan? Ã,,kkiseltään en löydä mitään rakoja, josta vesi voisi tuonne sisälle valua. Ã,,rsyttävää, että muuten mukavasta autosta löytyy näitä pikkuvikoja kun pidemmälle ajelee...

#27
Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 17.08.19 - klo:15:43
Harmijuttu tämäkin, tarkoitus olisi seuraavaksi kulkineeksi hankkia semmoinen jossa ei isoja tunnettuja tyyppivikoja olisi. Passat 4motion olisi yksi vaihtoehto, mutta joutuisiko sitten tuommoisessa ~100tkm ajetussa stressaamaan milloin se haldex antaa periksi...

Haldex-öljynvaihto ja sihdin puhdistus noin 230â,¬ merkkiliikkeessä 90tkm välein ei lienee autoilun kokonaiskustannuksia ajatellen paha, jos sillä saa pysymään kunnossa. Toki eihän näistä ikinä tiedä...
#28
Tuo puhdistus kannattaa kyllä tosiaan teettää, juuri teetin omaan ja 86tkm jäljiltä öljy oli kuulemma hyvin likaista ja sihti lähes tukossa. Ei siis aiemmin tehty mitään Haldexille.
#29
Lainaus käyttäjältä: symb - 09.08.19 - klo:11:05
Noh noh  ;D
Näin kun ikää karttuu niin itse olen alkanut arvostaa näiden pullakumien tuomaa ylimääräistä hiljaisuutta ja pehmeyttä ajoon.

Kommentti siis mitenkään väheksymättä vakiorenkaita  ;D Vaikka itsellä ikää muutama vuosi päälle 30, valitsisin itsekin mukavuuden paljon maanteitä kuluttavana.
#30
Katoksesta löytyy sekä B7 että B8 Passatit. Ottaisin ehdottomasti tuoreemman mallin, B7 on tosiaan monin tavoin vanhahtavamman oloinen (johtuen toki malli-iästä) verrattuna B8:iin.

Itse vaihdoin juuri III-Octavia Scoutin B8 Alltrackiin, eikä ole kyllä tullut ikävä Skodaa, vaikka hyvä auto sekin oli kaikin puolin. Materiaalit ja yleinen fiilis sisätiloissa B8:ssa huomattavasti entistä Skodaa miellyttävämmät. ErgoComfort-penkki sopii itselle tosi hyvin.

Ajettavuus molemmissa hyvä, mutta B8 on kyllä jämäkämpi verrattuna edelliseen sukupolveen. Tilat ovat molemmissa malleissa mukavan väljät, molempiin menee esimerkiksi takapenkille selkä menosuuntaan turvaistuin ja turvakaukalo ilman, että kummankaan etumatkustajan täytyy tinkiä tiloista (itse 187 cm). Molemmat autot Skodaa hiljaisempia, ja "normaalimallin" Passat B8 vakiopullakumeilla vielä hieman Alltrackia hiljaisempi (mitä kyydissä olen istunut).

Omasta B8:sta puuttuu Keyless Entry, sitä olen jäänyt hieman kaipaamaan Skodasta, vaikka avaimella avaus/lukitseminen ei nyt ylitsepääsemättömän työlästä ole. Muuten kun auto miellyttää, niin tuo on pikku juttu.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy