Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - McInen

#1
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
10.01.20 - klo:17:55
Lainaus käyttäjältä: JJKR - 10.01.20 - klo:12:27
Minun autoon vaihdettiin viime kesän vuosihuollossa kuskin peililasi. Homma meni takuuseen, vaikka autolla oli tuolloin ikää 3 vuotta. Lämmitysvastus oli sanonut itsensä irti.
Sama homma 2kk sitten, autolla oli tuolloin ikää 2v 10kk. Siis nimenomaan kuskin puoli ja goodwillinä.
Ehdin jo katsella netistä uusia peililaseja mutta vaikka näennäisesti oli paljon tarjontaa, varastosaldot näyttivät lähes joka paikassa nollaa. Marmorilla tuumasivat, että "onhan näitä näköjään jonkin verran vaihdeltu mutta yksi on vielä hyllyssä".
#2
Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 26.09.19 - klo:21:23
Toivotaan, että puree! Kerrohan sitten tulokset. Ainakin ulkomaanelävät ovat tuolla tavalla saaneet kyselyt häviämään Audeista. Jonkun oli pitänyt tehdä tuo kahdesti mutta oli sitten lopulta tehonnut. Itsellä on Android, joten ei ole päässyt testaamaan.
Ainakin itselläni tehosi tuo. Auto vm. 2017. BT toimi kyllä ilman uutta paritustakin mutta yhteystietojen synkronointi oli puutteellista ja tosiaan joka startissa kyseli noita tunnuksia.
#3
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
21.02.19 - klo:19:44
Lainaus käyttäjältä: provare - 20.02.19 - klo:20:16
Nyt on autossa aktiivinen kaistanvahti ja kaukovaloassistentti, lisäksi valikosta löytyy molemmille hienosäätö asetukset.
Saako udella, miten homma hoitui? Itselläni on Matrix LEDit, joten kaukovaloassistentti ei kiinnosta mutta kaistavahdin voisin ehkä ottaa varsinkin, jos sen saa halutessaan myös helposti pois päältä. VCDS löytyy kyllä eli sillä voin puuhastella mutta haluaisin saada kaistavahdin pois päältä ihan valikosta.

Myös liikennemerkkien tunnistus kiinnostaisi ja onnistuisi donglella (tarkistin asian VIN:in perusteella) mutta en ole vielä investoinut, kun ei ole navia ja ilmeisesti systeemi ei toimi luotettavasti pelkällä kameralla. Vai onko jollain muita kokemuksia?
#4
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 09.01.19 - klo:21:27
Ja jepulis, mulla on juuri tuo videon ääni. Pitääkin mennä seuraavaksi AC:lle huollettavaksi. Laakkosen tiskillä vastattiin vonkunasta mainittuani "normaali ääni, monet kysyneet". Huoh.
Omani kävi tänään Laakkosella etukameran kunnostuksessa (kampanja) ja samalla pyysin vielä kerran tarkistamaan tämän vonkuna-asian. Sanoin, että nyt pitäisi jokin päivitys löytyä. Ja kyllä vaan, löytyihän se ja asennettiin. Kesällä ei vielä ollut kun viimeksi kyselin.
#5
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
14.09.18 - klo:18:17
Lainaus käyttäjältä: tpu - 13.09.18 - klo:23:10
Siis tuotahan minäkin koetin sanoa. Eli ihan riippumatta parkkitutkista käsijarru joko menee päälle tai ei mene päälle :)
Jep jep. Ml16 vaan kirjoitti:

"Juuri niin, koita peruuttaa ja sammuta R:llä, ei pitäisi mennä käsijarru päälle, pelkästään P:lle"

Ja minä luulin, että sinulla samoin, eli juurikin tuon peruuttamisen osalta. Mutta siis kaiketi meillä molemmilla samalla tavalla eli vailla MIT,,,,N logiikkaa. Ihan sama, peruuttaako vai ei, huutaako parkkitutkat vai ei. Käsijarru menee yleensä päälle mutta aina ei. Ja merkkiliikkeen mukaan tämä on ihan OK takuunalaisessa autossa.
#6
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
13.09.18 - klo:20:37
Lainaus käyttäjältä: tpu - 13.09.18 - klo:13:11
Juu, näin tekee. Kommentoin vain siihen, että se parkkitutkien päälläolo ei vaikuta tuohon käsijarrun päälle menemiseen :)
Ei minulla. Peruutan parkkiin joka päivä, parkkitutkat piipittäen, autohold päällä. Sammutan auton pakin ollessa päällä. Vaihteisto menee aina automaattisesti P:lle ja useimmiten myös käsijarru menee päälle. Mutta ei aina.
#7
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
12.09.18 - klo:18:20
Noin se toimii minullakin enkä ole keksinyt täydellistä logiikkaa. Ehkä (huom. ehkä) käsijarru menee päälle silloin, kun pysäköidessä painaa jarrua ihan kunnolla. Reklamoin tuosta epäloogisuudesta huoltoon ja vastaus oli, ettei se mene koskaan automaattisesti päälle... No mutta kun menee. Toisella kerralla asentajakin joutui myöntämään, että joskus menee mutta mitään logiikkaa eivät osanneet sanoa. Epäilivät, että auto tunnistaa olevansa vinolla alustalla... en kyllä osta tuota kun omassa autokatoksessa yleensä (vaan ei aina) käsijarru menee automaattisesti päälle. Mitään vikaa ei kuulemma kuitenkaan ole...

Tavallaan aika ärsyttävä ominaisuus (tai vika), kun useimmiten menee päälle automaattisesti. Toisinaan käy niin, että unohdan tarkistaa, menikö päälle ---> nostan sammutuksen jälkeen jalan jarrulta ---> auto nytkähtää vaihdelaatikon P-tapin (tai mikäpirusenyton) varaan. Tietty vinolle alustalle pysäköidessä asia tulee erikseen tarkistettua, eli ei tuo nyt iso rasitus ole laatikolle mutta mieluummin kytkisin käsijarrun aina. Jos muistaisin.
#8
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
24.05.18 - klo:21:59
Lainaus käyttäjältä: Qman - 06.05.18 - klo:10:09
tehtaalta on tullut tiedote 190hp dieselin DSGn kahden ohjausventtiilin kalibroinnista.  Omaan autoon tuo tehtiin ihan justiinsa ja vaikuttaisi siltä että vedon viivyttelylle alle 20km/h moottorijarutuksen jälkeen tuolla olisi hyvinkin positiivinen vaikutus. Auto reagoi kaasun painamiseen nopsaan. Voimaa ei tietysti tule ennen ahtojen kehittelyä mutta parannus on silti merkittävä.   Saapas nähdä kauanko tuo toimii kunnes on taas tehtävä kalibrointia.
Näetkö jostain (sähköisestä huoltokirjasta tms.), mistä kalibroinnista on kysymys? Ei nimittäin ollut ainakaan tänään Lahden Laakkosella asiasta mitään tietoa kun auton huoltoon vein... Mielelläni olisin tuon päivityksen nimittäin ottanut. Onneksi mitään muita kuvailemiasi oireita ei omassa autossani ole.
#9
Mistään valikosta (merkkivalosta puhumattakaan) ei taida nähdä, onko lämmitin käynnistynyt automaattisesi moottorin käydessä? Car-valikkoon jos menee niin siellä töröttää aina ”Status: inactive” vaikka etunurkasta nousee selvästi savu eli lämmitin on päällä.

Kaukosäätimellä tai ajastimella käynnistys näkyy ilmastoinnin paneelissa symbolina, saisiko tuon symbolin syttymään myös automaattiynnistyksessä?
#10
A4 B9 (14-) / Vs: Torsen vs Quattro Ultra
31.10.17 - klo:19:08
Kaipa tuossa jokin logiikka on... tosin 2L -dieseleissä on yhä niin, että vain 110kW quattro on ultra ja kaksi muuta (120kW ja 140kW) ovat perinteisiä torseneita. Itselläni MY17 140kW ja siis perinteinen.
#11
A4 B8 (07–) / Vs: Öljyn kulutus
30.08.17 - klo:18:26
Voi olla myös hieman vajaa täyttö huollossa. Itselläni kävi kerran b8:n kanssa niin, että ekalla tankillisella huollon jälkeen putosi yksi pykälä mutta kulutus oli silti ihan normaalia eli sen yksilön kohdalla noin 8dl / 15000km. Voihan toki myyjälle asiasta ilmoittaa mutta seurailisin öljynkulutusta ihan rauhassa.
#12
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
15.02.17 - klo:18:50
En minäkään ymmärrä miten mutta näyttää tosiaan siltä, että jälkipyyhkäisy toimii vain lämpimällä, olisko raja jotain 4C. Eihän siinä mitään järkeä ole mutta noin se nyt vaan näyttäisi olevan. Itselläni MY17.
#13
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
08.02.17 - klo:17:24
Lainaus käyttäjältä: ITbites - 08.02.17 - klo:14:48
Johan on kumma, B8:ssa jäi pissapoikamerkkivalo ruutuun kunnes täytti säiliön...
Tottahan toki jättää merkkivalon ja vielä lisäksi tekee oman välilehden, josta voi käydä katsomassa näytössä käväisseen kehoitustekstin säiliön täyttämisestä. Nämä molemmat tietty katoavat kun säiliön täyttää.
#14
Ketjun aloittajana haluan kiittää vastanneita. Auto on ollut ajossa nyt vajaat kaksi viikkoa ja vaihdelaatikko on (ainakin toistaiseksi) osoittautunut aivan erinomaiseksi - aivan kuten koeajoillakin. Toki olen ajellut aika sukkasillaan kun sisäänajo on vielä kesken.

Kaverini sai oman A4 Allroundinsa (S-Tronic, pieni diesel, olisiko 120kW) kaksi päivää minun jälkeeni (auto oli tullut Suomeen joulukuun alussa). Kuuden päivän ikäisenä, reilu 1000km ajettuna auto ei enää lähtenyt parkkihallista liikkeelle koska "Gearbox malfunction" tai jotain vastaavaa... En uskoisi todeksi jos ei olisi tuttu. Auto hinattiin Laakkoselle ja kaipa he alkavat sitä tutkia maanantaiaamuna. Tuntikausien nettisurffailun jälkeen löytyi Englannista vastaava tapaus tältä viikolta, täsmälleen samanikäinen ja samanlainen auto, täsmälleen saman verran ajettuna. Vian etsintä oli kestänyt vissiin pari viikkoa ja lopulta oli selvinnyt, että jokin pieni solenoidi, joka suorittaa laatikon siirtämisen P-asentoon virtojen sammuttamisen yhteydessä oli kärvähtänyt. Saapi nähdä, onko tässä sama vika - mitään merkkejä laatikko-ongelmista ei ennen parkkihalliin ajamista ollut eli voi hyvinkin johtua tuosta.

"Aika" kurja juttu, kaverilla melkoinen tatti otsassa...
#15
Siis voiko raskaan kaluston tankkauspisteellä tosiaan tankata adblue:ta henkilöautoon jos kortti käy? Pistooli sopii ja tavaraa ei tule liian nopeasti?
#16
Ketjun aloittajana haluan aluksi kiittää kaikkia vastanneita.
En ottanut kännykkäohjausta ja hyvä niin, en silläbtekisi yhtikäs mitään; Kaukosäädin toimii sekä kotona että töissä juuri niin kuin haluan. Vaikka kaukosäädin on iso murikka, en vaihtaisi ikinä Webaston pienempään malliin koska haluan säätää kaukostavsekä ajastinta että välittömän käynnistyksen käyttöaikaa.

Autolla on ikää vasta pari viikkoa mutta tähän osui jo melko napakat pakkaset myös täällä etelässä. Enimmillään taisin lämmittää 40min mutta vain aika näyttää, miten akku kestää ilman ulkoista laturia. Kun lämpötila nousi ja samalla lyhensin lämmitysaikaa jopa 10 minuuttiin, auto ryhtyi työmatkalla käyttämään "intelligent coasting" -toimintoa. Tulkitsin tämän niin, että 40min lämmityksen jälkeen akku ei ollut täynnä joten moottorijarrun yhteydessä ladattiin niin paljon kuin mahdollista. 10min lämmityksen jälkeen akku oli nopeasti täynnä, joten voitiin siirtyä coastaamaan. Lämmityksen lisäksi toki kylmyys hidastaa latausta.

Olisi kiva saada koodattua tähän akkumonitori näkyviin kuten B8:ssa oli. Silloin olisi helppo seurata edes suunnilleen, missä varaustilassa akku on kun parkkeeraa auton. B8:ssa näyttö oli 0-100% ja käsittääkseni yritti kertoa, minkälainen valmius autolla on startata. Vaiikka mitään oireita ei ollutkaan, iskin CTEC:n kiinni jos kotipihaan tullessa monitori näytti yhä 30%. Tämä siis ilman pa-toimista lisälämmitintä, lämppärin kanssa tilanne lie vielä kriittisempi.
#17
Lainaus käyttäjältä: Qman - 27.11.16 - klo:20:57

Nyt on auto sitten talvella lasit ummessa ja penkit jäässä vaikka on webasto  >:(
Onhan tuo nyt aivan persiistä. Hoitiko merkkiliike koodauksen? Onko kyseessä MY16 vai MY17 auto? Muilla vastaavia kokemuksia? Jos nimittäin tosiaan menee noin, jätän koodauksen tekemättä, täräyttelen koneen kylmänä käyntiin ja laitan auton kiertoon viimeistään 3v iässä... Kuulostaa kyllä uskomattomalta. Sen ymmärrän, että jos esilämmitetään myös konetta, kajuutta lämpenee hitaammin mutta että ei ollenkaan... WTF?
#18
Jostain olen mielestäni lukenut, että B9:ssä olisi "uusi" S-tronic ja jos näin on, se ei ole sama kuin B8:ssa, B8.5:ssä tai A5:ssä. Ainoa "uusi" laatikko, minkä löysin on

DL382-7F is destined for use in vehicles featuring the modular longitudinal matrix (MLB). The seven- speed transmission is conceived for a maximum torque of 400 Nm and an engine output of up to 200 kW.

Tämä kenties selittäisi sen, miksi B9:n laatikko vaikuttaa toimivan erilailla (paremmin) kuin esim. B8.5:n vastaava.
#19
Omaa autoa (140kW TDIq S-Tronic) odotellessa olisi mukava lukea kokemuksia juuri tästä vaihteistosta. En ole koskaan kaksoiskytkinvaihteistoista pitänyt ja sen takia olen tähän asti ajanut manuaalilla. Pari koeajoa B9:llä yllättivät iloisesti juurikin S-Tronicin osalta ja semmoinen on nyt siis tulossa.

Mikä laatikko tässä ylipäänsä on? Vissiin 7-vaihteinen märkä eli onko se jompi kumpi näistä:

Tyyppi 0B5 (DL501)
7 vaihdetta, maksimi vääntömomentti 550 Nm
märkä kaksoiskytkin
vaihteiston ja tasauspyörästöjen öljytilavuus 4,3 litraa
kaksoiskytkimen ja mekatroniikan öljytilavuus 7,5 litraa
paino n. 142 kg
nelivetoisille pitkittäismoottorisille autoille
vain Audin mallistossa

Tyyppi 0BH (DQ500)
7 vaihdetta, maksimi vääntömomentti 600 Nm
märkä kaksoiskytkin
öljymäärä 7 litraa
mekaaninen öljypumppu, käyttövoima hammaspyörällä kaksoiskytkimen rungosta
öljynpaine 5-20 bar, säädetään tarpeen mukaan (öljypumpun max. ottoteho 3 kW)
öljynvaihtoväli 60 000 km
ei suodattimen vaihtoa; suunniteltu kestämään vaihteiston käyttöiän
paino n. 110 kg nelivetoisena

Vai kenties jokin ihan muu? Tietoa tekniikasta tai käyttökokemuksia?
#20
Onko tuo muutettu niin että lämmittää ensin koneen ja sitten sisätilat? Voisiko sisätilojen hidas/huono lämpeneminen johtua vain tuosta? Tehtaalta tullessaan lämmittää ensin sisätilat ja (ainakin joidenkin lähteiden mukaan) sen jälkeen koneen. Oliko saksalainen insinööri sittenkin oikeassa? Vai lämpeneekö jollain myös sisätilat kunnolla räpeltämättä käsipelillä ilmastointia? Eikös tehdasasenteisen lämmittimen pitänyt nimenomaan olla niin fiksu että ohjaa myös tuulettimen puhallusvoimakkuutta ja puhallussuuntaa?
#21
Lainaus käyttäjältä: stenu - 26.10.16 - klo:15:51
Mistäs tilasit auton? Herttoniemen Audi Centteristä sanoivat mulle tästä asiasta tilausvaiheessa "notta katellaan" ja luovutuksessa "ei käy". Tein sitten VCDS:llä itse.
Laakkonen Lahti lupasi hoitaa homman. VCDS löytyy kyllä itseltänikin - en tiennytkään, että onnistuisi silläkin. Hyvä tietää siltä varalta, ettei onnistukaan luovutushuollossa. Toki lämmin kabiini on kiva juttu mutta oudolta tuntuisi jättää kone lämmittämättä pakkasella.

Olen tietoinen, että kännykkäohjaus maksaisi "vain" reilut 300e mutta kun auto on jo muutenkin kallis, en millään viitsisi maksaa euroakaan enempää kuin on tarvis. Pitäisiköhän hakea koeajoauto uudestaan ajoon ja käydä testaamassa kaukosäätimen kantavuutta työpaikalla...

Viime talvi taisi olla niin leuto (ja autot vasta Suomeen tulleita) että kokemuksia akun kestävyydestä ei ole ehtinyt kertyä?Nykyinen B8 on reilut viisi vuotta vanha ja sen AGM-akku osoitti jo pieniä uupumisen merkkejä kovilla pakkasilla ilman Eeberiäkin. Ei toki jättänyt käynnistämättä mutta VCDS:llä näkyviin koodatun akkumonitorin mukaan varaustila oli heikoimmillaan alle 50% - mitä se nyt sitten tarkoittaakaan. Takakonttisijoitus aiheuttaa mielestäni osaltaan sen, että akku on ja pysyy kylmänä eikä sen takia lataudu kunnolla. Onhan viisi vuotta toki jo jonkilainen ikä akulle.
#22
Tilasin juuri Land of Quattro 2.0 TDI:n kommunikaatio- ja comfort-paketeilla. En ole koskaan omistanut jälkimmäisen paketin mukana tulevaa lisälämmitintä (paitsi veneessä...) ja nyt arvonkin kahta asiaa:

1) Miten akku riittää esilämmitykseen kovilla pakkasilla?
2) Ottaisiko mukaan kännykkäohjauksen?

Asustelen Etelä-Suomessa, joten "kovat pakkaset" lienevät aika suhteellinen käsite. Kotipihassa auto on katoksessa eli varsin helposti olisi mahdollisuus ladata akkua ulkoisella laturilla. En vaan millään viitsisi pakkasessa sählätä jonkun irto-CTEC:n kanssa uuden auton kimpussa... enkä toisaalta viitsisi tuhlata rahaa kiinteään akkulaturiin, jos semmoista ei tarvita. Työmatkani on noin 30min suuntaansa - mahtaisiko tuo riittää akun lataamiseen myös kylmillä säillä (kylmä akku latautuu huonosti - missä akku ylipäänsä B9:ssä sijaitsee)?

Mukana tulee kaukosäädin ja se lienee kätevä? Ja auton ajotietokoneesta pystyy myös ajastamaan lämmittimen? Kotona tuo kaukosäädin varmaan toimii hyvin kun auto on näköetäisyydellä ja katos on puurakenteinen mutta mitenköhän töissä? Autoon ei ole kovin paljoa matkaa mutta työhuoneestani autoa ei näe. Mahtaako kaukosäädin ylettää autolle myös töissä vai onko käveltävä sopivan ikkunan ääreen?

Vähintäänkin kakkoskysymykseen pitää saada ratkaisu aika nopeasti, auto menee tuotantoon vko 47. Akkulaturia voi pähkäillä pidempäänkin.

Jos olen oikein ymmärtänyt, B9:ssä saa tuon ajonaikaisen, automaattisesti käynnistyvän lämmityksen halutessaan pois päältä? Lähinnä ajattelen lyhyitä kauppareissuja - lämmittimelle tuskin tekee hyvää lyhyet käyntijaksot? Mikä lämmitin tämä itse asiassa on? Joku Eeberin malliko?

Myyjän mukaan lämmittimen "koodaus" muutetaan luovutushuollossa niin, että lämmittää myös moottoria. Tämä luonnollisesti hidastaa sisätilojen lämmittämistä? Riittääkö esim. -20C pakkasilla 30min lämmitys moottorille ja sisätiloille? Ajan tällä nyt takaa jostain lukemaani ohjetta: ",,lä lämmitä pidempään kuin ajat, muuten akku ei tule riittämään."
#23
Oheisesta linkistä voit lukea aiheesta tehtyjä "päätöksiä":
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakohihna/

Sanoisin, että aivan ensimmäiseksi yhteys myyjään.
#24
A4 B8 (07–) / Vs: Audi A4 B8 chat
01.11.15 - klo:12:49
Oman kokemukseni (3 x 1.8TFSI ja 1 x 2.0TFSI + kavereiden kulkineet) mukaan kaikki tämäntyyppiset moottorit kuluttavat hieman öljyä. Lisäksi mukana on joitain öljysyöppöjä, jotka vaativat moottoriremontin. Nykyinen 5/2011 B8 (2.0TFSI) on omistani vähiten öljyä kuluttava; Vaihdan öljyt 15000km välein ja tuolla matkalla kuluu mittarin mukaan noin 0,8L öljyä eli ei vielä pyydä lisäämään. Edellisillä ajelin LL-huoltovälillä ja silloin oli pikkupurkki kontissa kun jossain välissä halusivat öljyä. Mielestäni ihan normaalia öljynkulutusta. Mutta siis: kaikki pre-faceliftit eivät ole öljysyöppöjä.
#25
Saattaa pyydellä esim. jarrunesteiden vaihtoa, ne kun vaihdetaan aikaperusteisesti. Audissa muistaakseni ensimmäisen kerran 3v kohdalla, sitten 2v välein.
#26
A4 B8 (07–) / Vs: Audi A4 B8 chat
23.02.15 - klo:09:08
Jep. Ainakin 5/2011 valmistuneessa laptimer tuo öljynlämmön automaattisesti. Näyttää kylläkin vasta 60-asteesta ylöspäin, siihen asti näyttää viivaa.
#27
A4 B8 (07–) / Vs: Öljyn kulutus
13.12.14 - klo:10:16
Ja minun 5/2011 2.0TFSI Flex vie hieman alle 1l / 15000km. Öljynvaihto 15000km välein mutta tuskin sillä mitään vaikutusta tuohon on. Ja kulutus ei vaihtele kesä/talvi eli etanolia ei kai tiivisty merkittävästi öljyn joukkoon, mikä voisi olla mahdollista kylmässä lyhyillä ajoilla, joita en tosin aja. Autolla ajettu nyt 66tkm.
#28
Voipi huudella myös jarrunesteiden vaihtoa, jos edellisestä vaihdosta tulee kaksi vuotta täyteen. Itselläni on Audissa kiinteä öljynvaihtoväli 15000km (flex) mutta silti vinkuu jarrunesteistä aikaperusteisesti.
#29
Ei se leimaan voi liittyä. Kyse lie jonkin osa-alueen ikärajoituksen täyttymisestä. Itselläni oli vähän vastaava tilanne, huoltoon 8000km/29pv tai jotain paukahti näyttöön. Kun päivät kuluivat loppuun, tietämyskone vaati jo huoltoa tiukkaan sävyyn. Ilmeni, että auto ja samalla jarrunesteet täyttivät tasan 3v ja silloin ne pitäisi vaihtaa. En viitsinyt tehdä huoltoa 8000km etuajassa (ei LongLife) enkä toisaalta katsella huoltoilmoitinta, joten kävin vaihdattamassa pelkät jarrunesteet...
#30
A4 B8 (07–) / Audi A4 B8 chat
01.05.14 - klo:10:45
Viitikkö Rokkitapsa ottaa tuon automaattiallekirjoituksen pois päältä? Settings --> Signerature off. Pikkujuttu, mutta kun puhelimella tihrustaa, ei viitsisi lukea turhia rivejä...
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy