Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Takahutlari - 12.01.20 - klo:14:50
Onko kenelläkään käytössä GTE:ssä maskin edessä viimasuoja? Jos, niin oletteko huomanneet sillä olevan merkitystä sisälämpöön? Rangen pidentämiseksi olen ajellut lyhyemmät matkat ilmastoinnin ollessa LO -asetuksella ja mietiskelin, että auttaisiko viimasuoja maskissa siihen, että lämpötila auton sisällä olisi hieman korkeampi.

LO-tila on maksimijäähdytys matkustamoon. Noin ei ainakaan kannata ajaa, jos haluaa energiaa säästää.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Natina

Lainaus käyttäjältä: Takahutlari - 12.01.20 - klo:14:50
Onko kenelläkään käytössä GTE:ssä maskin edessä viimasuoja? Jos, niin oletteko huomanneet sillä olevan merkitystä sisälämpöön? Rangen pidentämiseksi olen ajellut lyhyemmät matkat ilmastoinnin ollessa LO -asetuksella ja mietiskelin, että auttaisiko viimasuoja maskissa siihen, että lämpötila auton sisällä olisi hieman korkeampi.

Mulla on ala-aukko (eli se ainoa reikä?) keulalta peitettynä. En ole huomannut eroa, kun en ole talvikeleillä ilman ajellut. Sopiva viimasuoja sattui edellisestä autosta jäämään, tuskin tuo ainakaan hidastaa moottorin lämpiämistä. Sähköajolla lämpiämiseen tai rangeen tuolla tuskin on mitään vaikutusta.

Ja kuten jo aiemmin todettu, älä käytä LO-asentoa vaan esilämmitä lataussähköllä, webastolla tai sisätilanlämmittimellä ja käytä ajastettuja lähtöaikoja. Jos oikein pihistää haluaa, tai on muuten sm-henkinen, sammuta ilmastointi kokonaan (=keskiruuvi minimiin) ja samalla kaikki muutkin turhat sähkölaitteet. :)
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

jarmoke

Kaveri kertoi että Tesla kehoittaa säätämään sisälämpötilaa alemmas ja käyttämään penkinlämmitintä jos haluaa pihistellä sähkössä... Toiminee sama logiikka muissakin autoissa...

Buhhi

Gte sielunelämää testaillaan.

Tilanne, että haluaa istua lämpimässä autossa pihalla ja lataus on käynnissä.

Jos laittaa virrat päälle ja ilmastoinnista säätää lämpöä lisää niin puhaltaa vain kylmää ja ikkunat menee huuruun vaikka eivät aluksi edes olleet huurussa. Ilmeisesti auto priorisoi akun latauksen lämmityksen kustannuksella.

Lämpöä saa jos sammuttaa virrat ja puhelimesta weconnectin kautta laittaa lämmityksen päälle.

Radio voi olla päällä molemmissa tapauksissa.

Aika jännä että lämmitystä ei saa latauksen aikana muuten päälle? Rest nappi ei mene päälle kun lataus käynnissä.

b1mpo

Taas lukematta ohjekirjaa ja vailla gte kokemusta vastaan/kysyn tuohon rest nappiin liittyen. Aikanaan ajoin taksia ja mersuista löytyi tuo rest. Sillä sai "kätevästi" koneen kylmäksi talvella, kun puhaltaa koneen lämmöt kabiiniin sisäkennon kautta moottori sammuksissa. Toimisiko näissä samalla tavalla, eli polttomoottorin lämmöistä puhalletaan ilmaa kabiiniin jäähdyttäen samalla polttomoottoria? Eli jos polttomoottori kylmä, puhaltaa tuo silloin kylmää?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Takahutlari

Lainaus käyttäjältä: Natina - 12.01.20 - klo:17:19
Mulla on ala-aukko (eli se ainoa reikä?) keulalta peitettynä. En ole huomannut eroa, kun en ole talvikeleillä ilman ajellut. Sopiva viimasuoja sattui edellisestä autosta jäämään, tuskin tuo ainakaan hidastaa moottorin lämpiämistä. Sähköajolla lämpiämiseen tai rangeen tuolla tuskin on mitään vaikutusta.

Ja kuten jo aiemmin todettu, älä käytä LO-asentoa vaan esilämmitä lataussähköllä, webastolla tai sisätilanlämmittimellä ja käytä ajastettuja lähtöaikoja. Jos oikein pihistää haluaa, tai on muuten sm-henkinen, sammuta ilmastointi kokonaan (=keskiruuvi minimiin) ja samalla kaikki muutkin turhat sähkölaitteet. :)

Maksimi rangen eli ~48km saa, kun laittaa LO-asennon ja kääntää keskisäätimen 1-2 täpälle. Muuten on ihan ok ajella, eikä mene ikkunatkaan huuruun kun laittaa puhalluksen tuulilasille. Sisällä vain on aika viileä. Siksi mietin, että olisiko viimamaskilla vaikutusta siihen, että matkustamoon tuleva ilma ei olisi ihan niin kylmää. Ehkäpä tosiaam se ei vaikuta.

Tämä siis ihan vain rangen testailua, välillä bensalla meno täysin ok. Tuleepahan sillekkin moottorille välistä työvuoro. :)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Takahutlari - 12.01.20 - klo:22:46
Maksimi rangen eli ~48km saa, kun laittaa LO-asennon ja kääntää keskisäätimen 1-2 täpälle. Muuten on ihan ok ajella, eikä mene ikkunatkaan huuruun kun laittaa puhalluksen tuulilasille. Sisällä vain on aika viileä. Siksi mietin, että olisiko viimamaskilla vaikutusta siihen, että matkustamoon tuleva ilma ei olisi ihan niin kylmää. Ehkäpä tosiaam se ei vaikuta.

Tämä siis ihan vain rangen testailua, välillä bensalla meno täysin ok. Tuleepahan sillekkin moottorille välistä työvuoro. :)
Vielä enemmän rangea näyttöön saa, kun sammuttaa ilmanvaihdon kokonaan. Toki voi olla, että todellisuudessa ei ole oikein mitään väliä, jos puhallin pyörii hitaasti ja lämmitys on pois päältä tuossa LO-asennossa. Hitaasti pyörivä puhallin tuskin montaa kymmentä wattia kuluttaa. Keulan aukkoja tukkimalla voi vähentää ilmanvastusta, mutta lämmitykseen sähköllä sillä ei taida olla mitään vaikutusta.

b1mpo

Pakottaako lo asento ilmastoinnin kompuran päälle? Jos pakottaa, niin sehän vie akkua? Jos löytyy tuulilasin lämmitys, niin tuulilasille ei kannata puhaltaa ollenkaan, vaan käyttää sitä lämmitystä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SP

Lainaus käyttäjältä: Buhhi - 12.01.20 - klo:21:20
Gte sielunelämää testaillaan.

Tilanne, että haluaa istua lämpimässä autossa pihalla ja lataus on käynnissä.

Jos laittaa virrat päälle ja ilmastoinnista säätää lämpöä lisää niin puhaltaa vain kylmää ja ikkunat menee huuruun vaikka eivät aluksi edes olleet huurussa. Ilmeisesti auto priorisoi akun latauksen lämmityksen kustannuksella.

Lämpöä saa jos sammuttaa virrat ja puhelimesta weconnectin kautta laittaa lämmityksen päälle.

Radio voi olla päällä molemmissa tapauksissa.

Aika jännä että lämmitystä ei saa latauksen aikana muuten päälle? Rest nappi ei mene päälle kun lataus käynnissä.

Saman huomannut eli ei toimi lämmitys kun latauspiuha on kiinni autossa. Myöskään penkinlämmittimet yms. eivät toimi vaikka merkkivalo palaakin. Jos WeConnect on epäkunnossa, niin en ole kesinyt tapaa lämmittää, paitsi webasto, mutta sitä kärytintä ei viitti käyttää.

Muuten tuo kuvailemasi ikkunoiden huurtuminen johtuu tod.näk. siitä että ajat automaatti AC päällä ja kun kennon läpi puhaltaa ilmaa (kun AC ei ole päällä), niin se jäännöskosteus tulee kennosta ikkunoihin.

andyh

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 13.01.20 - klo:08:21
Jos löytyy tuulilasin lämmitys, niin tuulilasille ei kannata puhaltaa ollenkaan, vaan käyttää sitä lämmitystä.

Jos ei ole tuulilasin lämmitystä niin kannattanee laitata pieni lämpö päälle ja puhaltaa pelkästään tuulilasille sen verran että pysyy kirkkaana.

Sen olen todennut että sähkö-peleihin ratin ja tuulilasin lämmittimet, sekä lämpöpumpullinen lämmityslaite hyvät varusteet, niin ei range kärsi läheskään niin paljoa talvella. Tässä GTE:ssäkin on 5kW lämpövastus joka käy ensimmäiset minuutit täysillä ilman esilämmitystä ja senkin jälkeen vie 2-3kWh sähköä jatkuvalla teholla jos haluaa pitää 21 astetta matkustamossa. Tämä käytännössä tuplaa kulutuksen taajama-ajossa.

ahu

Lainaus käyttäjältä: Buhhi - 12.01.20 - klo:21:20
Gte sielunelämää testaillaan.

Tilanne, että haluaa istua lämpimässä autossa pihalla ja lataus on käynnissä.

Jos laittaa virrat päälle ja ilmastoinnista säätää lämpöä lisää niin puhaltaa vain kylmää ja ikkunat menee huuruun vaikka eivät aluksi edes olleet huurussa. Ilmeisesti auto priorisoi akun latauksen lämmityksen kustannuksella.

Lämpöä saa jos sammuttaa virrat ja puhelimesta weconnectin kautta laittaa lämmityksen päälle.

Entä se nappi vasemman ja keskimmän säätöympyrän välissä jossa lämmittimen kuva? Omassa -17 GTE:ssä (sähköinen)lämmitin lähtee päälle samantien ja on myös todella tehokas.

Natina

Lainaus käyttäjältä: ahu - 14.01.20 - klo:12:57
Entä se nappi vasemman ja keskimmän säätöympyrän välissä jossa lämmittimen kuva? Omassa -17 GTE:ssä (sähköinen)lämmitin lähtee päälle samantien ja on myös todella tehokas.

Se on Webaston nappi, eikä se toimi virtojen ollessa päällä.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

Jarmos

Tän aamun lukemat Jpää - Leppävaara tuusulantie -> kehä I (Gte 2016, 80tkm)


Natina

Lainaus käyttäjältä: Jarmos - 14.01.20 - klo:21:06
Tän aamun lukemat Jpää - Leppävaara tuusulantie -> kehä I (Gte 2016, 80tkm)


Mää en pääse edes kesäkeleillä tuommoisiin lukemiin.  :o  Näillä nollakeleillä kulutus on 30 kWh/100 luokkaa, kun lämmitys 21 C ja AC pois päältä.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

passo_s

Passat GTE-19
Onko joku saanut auton lämpimäksi ilman johtoa ja ilman Webastoa, akuston ja ilmastoinnin avulla? Mulla jää haaleaksi,pikkupakkasilla auton tuulilasi on sulanut 5cm ja muutoin lasit jäässä. Auton toki Webastolla täräyttää hetkessä lämpöiseksi.

andyh

Lainaus käyttäjältä: Natina - 14.01.20 - klo:21:32
Mää en pääse edes kesäkeleillä tuommoisiin lukemiin.  :o  Näillä nollakeleillä kulutus on 30 kWh/100 luokkaa, kun lämmitys 21 C ja AC pois päältä.

Laita lämmitys pois, niin pääsee ;)

Lämpöpumppu pienentäs kulutusta, mutta liekkö järkeä hybridissä kuitenkaan.

duke7

^ ja kai toi sedan-kori auttaa hieman asiaan. Reitistä ja keskinopeudesta päätellen ei myöskään pahemmin ruuhkaa ollut.
En ole tarkemmin itse seurannut kulutuksia vielä mutta kyllä lämmityksen merkityksen huomaan helposti ihan jo näytettävästä sähkörangesta.

V60

Lainaus käyttäjältä: andyh - 15.01.20 - klo:09:12
Laita lämmitys pois, niin pääsee ;)

Kuulostaa vähän karulta autoilulta.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Banned

Vetää vissiin vähän yli joillakin tuo sähkön säästäminen. Ajellaan 30 kâ,¬ autolla rukkaset kädessä hengitys höyryten :D
Passat GTE

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: andyh - 15.01.20 - klo:09:12
Lämpöpumppu pienentäs kulutusta, mutta liekkö järkeä hybridissä kuitenkaan.

Audi A6 plugarissa vakiona (ainakin suomessa) lämpöpumppu. On toki taas eri hintaluokan auto kuin Passatti.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ahu

Lainaus käyttäjältä: Natina - 14.01.20 - klo:14:22
Se on Webaston nappi, eikä se toimi virtojen ollessa päällä.
Ok. Miksi virran pitäisi olla päällä? Ymmärtääkseni virta ei voi olla päällä niin pitkään kun piuha on kiinni ymmärrettävistä syistä.

Natina

Lainaus käyttäjältä: ahu - 15.01.20 - klo:12:54
Ok. Miksi virran pitäisi olla päällä? Ymmärtääkseni virta ei voi olla päällä niin pitkään kun piuha on kiinni ymmärrettävistä syistä.

Anteeksi, luulin että virtojen piti syystä tai toisesta olla päällä samalla, kun autoa piti saada lämmitettyä. Huonosti luin. Mutta joo, jos on Weba, niin ei tartte käyttää WeConnectia.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

jarmoke

Kun teillä on puhelin BT:llä yhteydessä autoon, ja tulee puhelu niin kuuluuko auton ämyreistä joku soittoääni vai mykistyykö äänentoisto kokonaan?
Itsellä muistikuva että alunperin olisi joku soittoääni kuulunut mutta nyt soitin vain mykistyy ja näytöllä näkyy saapuva puhelu.

Loppusyksystä autoon päivitettiin soittimen softa kun se ei puhelimen android 10 käyttöjärjestelmää kaikilta osin oikein tukenut - Mietin että olisiko siinä yhteydessä tuo soittoääni kadonnut...

Banned

Ensin mykistyy radio ja näyttöön tulee saapuvan puhelun kuva. Sen jälkeen yhdistyy soittoääni puhelimesta pienellä viiveellä.
Passat GTE

passo_s

Passat GTE -19
Perheessä on kahdella autoilijalla iPhonet ja ko puhelimien BT on nimetty. Infotainment on autoa käynnistäessä aivan sekaisin, arpoo ja renkkaa ruudulla kahta nimeä ees taas. Infotainment on varmaan joillakin edullisilla opiskelijatyövoimalla Saksan itäpuolella koodattu.

b1mpo

Eikai sillä ole merkitystä missä koodattu? Voihan koodaaja olla lännestä ja koodannut idässä, asuu pohjoisessa ja matkustaa etelään.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

passo_s

Varmaankin Intiassa halvalla koodattu. Onhan sillä koodaustyöllä hintaeroa , tekeekö koodaaja ko työtä suomalaisessa firmassa tai intialaisessa firmassa :)  Halvalla harvoin saa toimivaa koodia.

a_jaba

Varmaan samassa halvassa intialaisessa puljussa koodattu kuin Boeing 737 MAX koneiden ohjelmistot  :-X
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

aMatsoni

Olisiko porukalla heittää katsastuskokemuksia ja vinkkejä? Ensi viikolla pitäisi mennä ensimmäisen kerran autoa näyttämään ja mietin, pitääkö huomioida jotain erityistä...

Valmistenumeron varmaan löytävät ohjeistamattakin. Kannattaako kengittää moottori lämpimäksi konttorille mennessä vai haittaako, jos ajelee sinne sähköllä ja moottori onkin kylmänä? Miten katsastuksessa on helpointa pakottaa moottori käyntiin mittauksia varten (GTE-nappi?!) ja tietävätkö katsastuksen tekijät yleensä nämä konstit vai tarvitaanko ohjeistusta?

Milu

Meillä näyttää 44-45 km rangea tuolla ohjaamon lämmöt pois -tempulla kylmällä akulla (edellisenä iltana 100% ladattu, testattu seur aamuna, ulkona +2). Miten muilla? Voikohan tuosta tuloksesta tehdä jotain johtopäätöksiä akun kunnosta, vai vaikuttaako esim. aikaisempi ajohistoria siihen (edelliset ajot matka-ajoa/kaupunkiajoa/ajotyyli)?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy