Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Natina

#31
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
14.01.20 - klo:21:32
Lainaus käyttäjältä: Jarmos - 14.01.20 - klo:21:06
Tän aamun lukemat Jpää - Leppävaara tuusulantie -> kehä I (Gte 2016, 80tkm)


Mää en pääse edes kesäkeleillä tuommoisiin lukemiin.  :o  Näillä nollakeleillä kulutus on 30 kWh/100 luokkaa, kun lämmitys 21 C ja AC pois päältä.
#32
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
14.01.20 - klo:14:22
Lainaus käyttäjältä: ahu - 14.01.20 - klo:12:57
Entä se nappi vasemman ja keskimmän säätöympyrän välissä jossa lämmittimen kuva? Omassa -17 GTE:ssä (sähköinen)lämmitin lähtee päälle samantien ja on myös todella tehokas.

Se on Webaston nappi, eikä se toimi virtojen ollessa päällä.
#33
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
12.01.20 - klo:17:19
Lainaus käyttäjältä: Takahutlari - 12.01.20 - klo:14:50
Onko kenelläkään käytössä GTE:ssä maskin edessä viimasuoja? Jos, niin oletteko huomanneet sillä olevan merkitystä sisälämpöön? Rangen pidentämiseksi olen ajellut lyhyemmät matkat ilmastoinnin ollessa LO -asetuksella ja mietiskelin, että auttaisiko viimasuoja maskissa siihen, että lämpötila auton sisällä olisi hieman korkeampi.

Mulla on ala-aukko (eli se ainoa reikä?) keulalta peitettynä. En ole huomannut eroa, kun en ole talvikeleillä ilman ajellut. Sopiva viimasuoja sattui edellisestä autosta jäämään, tuskin tuo ainakaan hidastaa moottorin lämpiämistä. Sähköajolla lämpiämiseen tai rangeen tuolla tuskin on mitään vaikutusta.

Ja kuten jo aiemmin todettu, älä käytä LO-asentoa vaan esilämmitä lataussähköllä, webastolla tai sisätilanlämmittimellä ja käytä ajastettuja lähtöaikoja. Jos oikein pihistää haluaa, tai on muuten sm-henkinen, sammuta ilmastointi kokonaan (=keskiruuvi minimiin) ja samalla kaikki muutkin turhat sähkölaitteet. :)
#34
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 10.01.20 - klo:23:04
Sen sanon että turhaa nuukuutta tämmönen.

En nyt ihan varma ole, kumpaan viittaat turhalla nuukuudella mutta...

Jos autoja valmistetaan satoja tuhansia, niin pienikin säästö kertautuu samassa suhteessa. Se taas hillitsee autojen hinnannousua hivenen, vaikka uudessa mallissa on varmaan taas enemmän muuta tilpehööriä kuin vanhassa. Vaikkapa kosketuksen tunnistava ratti näppien lämmityksellä.

Omalla kohdallani vaakakupissa taas painaa enemmän laiskuus: raahaan mieluummin pesuainepöniköitä kaupasta harvemmin ja täytän pissapoikaa harvemmin, jos saa valita.
#35
Jos faceliftatussa Pasuunassa ei kerran ole lampunpesureita muuttuneiden lakipykälien (ja siten oletetun kustannussäästön) vuoksi, voisiko sitä sitten ottaa omastakin lampunpesurin sulakkeen tai johdot irti tahi koodata nuo pois?

Nimim. Pissapoika tyhjenee ihan turhaan tuon takia läpi talven, kun ei juuri tule valaisemattomilla teillä ajettua.
#36
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
10.01.20 - klo:22:09
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.01.20 - klo:15:00
Sähkömoottori on 115 hevosvoimainen. Mulla kuluu pitkillä matkoilla bensaa vajaasta viidestä litrasta kuuteen litraan sataselle ilman ulkopuolista sähköä. En osaa pitää paljona.

Tosiaan ei kannata ajaa akkuja kuiviin matkan aluksi, koska silloin akut eivät ota vastaan sähköä täysimääräisesti ja varmaan kuluvatkin enemmän. Jos optimoimaan haluaa alkaa, niin matkalle sattuvat hitaammat kylien kohdat kannattaisi ajaa sähköllä. Lämmitystarvetta kannattaa myös maksimoida bensalle ja minimoida sähkölle.

Jarrujen kulumisen kannalta ei ole väliä ajaako B- vai D-moodilla. D-moodissa mekaaniset jarrut tulevat mukaan vasta sen jälkeen, jos jarrupoljin painetaan niin syvään, ettei sähkömoottori jaksa tuottaa vaadittua hidastuvuutta.

Tuo moottori on muokattu noita kylmästartteja kestämään, eikä siinä nykyisillä öljyillä mitään erikoista tapahdu.

Onko sähkömoottoriin tullut muutoksia faceliftin yhteydessä, vai onko se sama (tai saman tehoinen) kuin edeltäjässä? Olen ollut ihan tyytyväinen MY16 sähkömoottorin tehoon arkiajossa. Tehon loppumisen ”kesken” on huomannut lähinnä moottoritienopeuksilla.

Mitä tuo moottorin muokkaus kylmäkäynnistyksiä kestäväksi käytännössä tarkoittaa? Muutakin kuin kiinteää vuoden öljynvaihtoväliä vs Longlife?

Ensimmäistä talvea GTE:llä ajelen ja vaikka kunnon pakkasia ei ole vielä ollut, niin moottorin puolesta vähän hirvittää, mitä shokkeja se joutuu vielä kokemaan. Siksi pyrin lohkolämmitintä käyttämään aina, kun se akkujen lataamisen puolesta on mahdollista.

Semmoinen huomio kylmällä ajaessa, että kabiinin lämpöä tulee usein säädettyä ylemmäs silloin, kun ajan hybridimoodissa. Akkujen säästämiseksi taas lasken lämpöä asteen, pari, sähköllä ajaessa. Matkustusmukavuus ei siitä kärsi ja saan sisälle hieman enemmän lämpöä mattojen kuivattamiseksi. Olisi kuitenkin kiva, jos auto osaisi säätää lämmöt erikseen niin sähkö- kuin hybridimoodille.
#37
Tuohan pitää omatkin ovenkahvojen aluset syynätä, ettei ole samaa... kyseessä 2016 GTE ilman keyless entryä.
#38
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 25.12.19 - klo:13:21
Eikai se ole suuri vaiva purkaa tiedosto 7zip ohjelmalla muistikortille?

Tuo ohjelma tekee kaiken, mutta paljon hitaammin.

Varmuuskopion saa kun kopio kortilla olevat tiedot koneelle, saman tekee ohjelmakin.

Suurin etu ohjelman käytöstä on, että se myös alustaa muistikortin sopivaksi soittimelle. Omalla kohdallani muistikortin ja tikun partitiointitaulukko ja levyn formaatti teettivät eniten tuskaa koko hommassa.

DiscoverCaren hitauden kyllä allekirjoitan, mutta prosessin voi muistini mukaan keskeyttää ja hoitaa loppuun manuaalisesti, kun levyn on ensin alustanut ohjelmalla osana päivitysprosessia.
#39
Eipä hyvältä näytä taas tuo VW:n toiminta. Sama vika DiscoverCaressa oli jo silloin, kun itse säädin uuden kartan kanssa.
#40
Passat B8 (14-) / Vs: Passat gte
23.12.19 - klo:19:43
Enpä ollut tuommoista kattovaloa koskaan edes nähnyt! Liittyykö tuo johonkin Ambient Plussaan tai >2016 vuosimallin hienouksiin. Omassani on vain kaksi spottivaloa katossa ja tunnelmavaloja löytyy pelkästään ovista ja etupenkkiläisten jaloista.

Tuo koko U:n muotoinen osa On siis valaistu ajaessa? Voin kuvitella sen olevan häiriöksi, jos on yhtään kirkkaampi. Onko kattovalon yhteydessä enää aurinkolasikoteloa tuommoisen lampun tapauksessa?
#41
Passat B8 (14-) / Vs: Passat gte
23.12.19 - klo:00:59
Lainaus käyttäjältä: Niksu11 - 22.12.19 - klo:22:48
Vm.17
Olen koittanut kaikkia nappeja painella, mutta aina kattopaneelissa palaa himmeä valo.
Siis palaa ajon aikanakin.

Pitääkö aina kun tänne foorumille kirjoittaa niin vastata varmistuskysymyksiin?

Topias H:n mainitsema huonojen polttimoiden kiiluminen tuskin on kyseessä, ellei autossa vakiona olevat ledit ole rikki tai autoon tehty jotain muita virityksiä (kojelautakameran sähköjä, yms). Itselläni (vm 16) palaa vain valot napeissa, mikä ei ole häirinnyt ajoa.

Varmistuksiin pitää vastata vain ensimmäisillä kerroilla (ehkä 10?). Varmistus on hyvä, se pitää spämmerit poissa.
#42
Passat B8 (14-) / Vs: Passat gte
22.12.19 - klo:21:12
Lainaus käyttäjältä: Niksu11 - 22.12.19 - klo:20:24
Gte sisävalo häiritsee: kyseessä kattovalo, niin saako sen jostain sammumaan?
Soittimesta yritin mutta sieltä kun muutin niin sammuu myös ovista ja ovissa sais kyllä palaa
Ps. Eilen auton ostanut

Mikä vuosimalli?

Eihän niiden kattovalojen nyt kuulu häiritä saatikka palaa ainakaan ajaessa. Painase eka kaikki katossa olevat napit pohjaan, ettei sisävalot ole ainakaan pakotetusti päällä. Napeissa on käänteinen logiikka, eli nappi pohjassa tarkoittaa pois päältä.

Edit. Ketjun voisi nimetä asiaankuuluvasti yksi Passat GTE -ketju on jo.
#43
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
22.12.19 - klo:17:12
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.12.19 - klo:14:04
Eikai ilmastointia tarvitsekaan nyt, vai asutko lämpöisessä maassa?

Banned taisi viitata VW:n ”ilmastointiin”, joka autossa tarkoittaa sekä jäähdytystä että lämmitystä.
#44
Lainaus käyttäjältä: Epes - 16.12.19 - klo:18:58
Meikäläinen on ”tuskaillut” -17 mallin Passatin -16 vuoden kartoilla pian kolme vuotta, kun en omista sopivia laitteita muistikortin päivitykseen. Tänään tilasin huollon autoon ja kysäisin paljonko veloittavat karttapäivityksestä. Huoltoneuvoja ei osannut heti sanoa hintaa mutta lupasi palata asiaan ja palasikin. 50,. Sanoin heti että siitä vaan. En ala ostamaan koneita moista operaatiota varten enkä tuskailemaan onnistuuko vai ei!

Sopuhinta, sanoisin. Jos yhtään laskee tuntihintaa omalle ajalleen tai ei tykkää harrastella, on hyvä tietää että huoltokin auttaa. Marmorin taksalla tuo on puolen tunnin tai reilusti alle tunnin työ kuitenkin. Siinä pitää jo olla valmis päivitysmedia käsillä, mikä niillä luultavasti onkin. Vanhan RNS-navin aikana karttapäivitys olisi maksanut satasia ja taas satasia.
#45
Voitto!

Sain päivityksen tehtyä USB-tikulta (USB 3.0, Kingston  32 GB). Pistin tikun puhelimen lokerossa olevaan USB-tökkeliin työmatkallani, ja soitin ilmoitti jo tikun laittaessani, että päivitys sieltä löytyi. Sitten päivitys käyntiin Navin kautta Menu -> Versions -> Update...

En nyt valitettavasti ole ihan varma, oliko tuo tikku alustettu Winkkarilla vai Macilla tuollaiseksi, tai olisiko diskutil:illa alustettu muistikortti toiminut myös. Noin se kuitenkin näyttäytyy "diskutil list" komennolla:

/dev/disk4 (external, physical):
   #:                       TYPE NAME                    SIZE       IDENTIFIER
   0:     FDisk_partition_scheme                        *31.5 GB    disk4
   1:             Windows_FAT_32 DISCOVERPRO             31.5 GB    disk4s1

Ja alustus tapahtunee siis:

"sudo diskutil eraseDisk DISCOVERPRO MBRFormat /dev/disk4". Tuon kanssa on oltava kuitenkin tarkka, että alustaa oikean levyn (minulla "/dev/disk4", joka näkyy diskutil listillä, kuten yllä)
#46
PeteFinnin vinkki MP3:sten kokeilemisen on sinänsä hyvä ja kokeilemisen arvoinen. Voiko silti olla, että päivitys on krantumpi käytetyn levyformaatin ja partitiointitaulukon suhteen kuin esim radion kanavalogojen päivitys tai MP3-soitin? Esimerkkinä tästä aikaisemmin tänä vuonna tekemäni epäonnistunut päivitysyritys USB-tikulta, koska minulla ei silloin vielä ollut tarpeeksi isoa SD-korttia käytettävissä.

M_M: USB-tikkuakin kokeilin, ei löytänyt päivitystä sieltäkään. Sama tikku toimi aiemmin radiologojen siirrossa ilman ongelmia.

Kortti on alustettu FAT32:ksi VW:n ohjeen mukaisesti. 4GB tiedostokoko ei ole rajoittava tekijä puretun päivityspaketin kohdalla, kuten PeteFinn jo kommentoikin. Paketti on purettu Winkkarilla 7zip:llä ja Macilla Keka:lla.

Uusimmat VW:n sivuilta löytyvät ohjeet sisältää kuvan, jossa paketin juuressa on vain kaksi kansiota ja yksi tekstitiedosto: Mib1, Mib2 ja metainfo2.txt. Nämä minullakin löytyy. Ja ovat kortin juuressa, eikä 7z-paketin nimisessä kansiossa. (https://webspecial.volkswagen.de/vwinfotainment/dam/jcr:c08aab64-ee73-4082-86a6-0fa82362282a/Discover%20Pro%20June_2019_EN.pdf)

Vielä tekisi mieli varmistua tuosta levyn partitioinnista, joka voi olla Disk Utilityllä alustaessa joko MBR, GUID, tai Apple Partition Map. Koska graafinen versio ei tue FAT32:ta, piti käytttää Terminalin kautta diskutil:ia, jolla alustin tuon FAT32:ksi. Samalla määräsin partitioinniksi MBR:n. Nyt levy näkyy tyypillä "FDisk partition scheme", kun aiemmin se oli MBR tai jotain siihen selkeämmin viittaavaa. Tätä yritystä en ole vielä ehtinyt autossa testaamaan.

/dev/disk4 (external, physical):
   #:    TYPE                             NAME               SIZE           IDENTIFIER
   0:     FDisk_partition_scheme                        *31.7 GB     disk4
   1:     DOS_FAT_32                 DISCOVERPRO   31.7 GB     disk4s1

Asensin myös CleanMyDrive2 -nimisen kikkulan, jolla saa MacOS:n luomat piilotiedostot pois USB-levyiltä ja muistikorteilta, kun niitä irroitetaan koneesta. Tällä tuskin on merkitystä, sillä aiemmat yritykseni ovat onnistuneet ilman noiden poistoakin.

Ohjeen mukaan ei ole väliä, kumpaa SD-slotia käyttää. Auton sytytysvirta oli päällä, koska ohje niin sanoo. Vaikka ensimmäiset latausyritykset teinkin pelkästään radion päällä ollessa, sekin tuntui riittävän. Ehkä auto ei ainakaan automaattisesti sammuta radiota sytytysvirtojen ollessa päällä, mikä voi olla peruste tuolle.

Ja jos tuo DiscoverCare kyykyssä olevine palvelimineen nyt suostuisi taas heräämään henkiin joku kaunis päivä, voisi kokeilla taas tehdä päivityskortin sen avulla. Prosessi vaan on tuskaisen hidas -- viimeksi materiaalin lataaminen ja muistikortin kirjoittaminen keski jotain 2 päivää yötä päivää... Vertailun vuoksi sama materiaali siirtyy 7z-pakettina, purkautuu ja kopioituu kortille manuaalityönä noin tunnissa.

Edit: soitin siis Discover Pro Gen2. (MIB2?)
#47
Auto: Passat GTE 2016

Onpahan tullut hakatattua päätään seinään tuon Discover Pro:n karttapäivityksen (P184_N60S5MIBH3_EU.7z) kanssa. Homma ei ota onnistuakseen, vaan soitin herjaa aina joko, että päivityksiä ei löytynyt tai että "SD-korttia 1 ei voitu lukea". Kuitenkin kortti toimii tietokoneilla ihan OK. Nykyinen kartta on paketista nimeltä "P177_N60S5MIBH3_EU.7z".

Ensimmäisen päivitysyrityksen tein purkamalla karttamatskun suoraan kortille, jolla oli vanhakin aineisto (ja jolta sen päivitys kesällä onnistui). Tämän jälkeen alustin kortin uudelleen FAT32:ksi Macilla, kokeilin hakea koko paketin vielä uudelleen ja purkaa sen uudelleen. Edelleenkään ei löydy päivitystä muistikortilta.

Tämän jälkeen tein samat temput Winkkarilla. FAT32 alustus ja 7zip:illä ohjeiden mukaan aineisto muistikortille. Tällä kertaa tein jotain eri tavalla, sillä odottelin varmaan puoli tuntia että soitin "etsii päivityksiä". Tuon jälkeen kokeilin käyttää korttia irti, laittaa takaisin soittimeen niin tulee herjaa heti "korttia ei voitu lukea". Sillä ei tunnu olevan vaikutusta, onko kortti lukittu vai ei. Myöskään korttipaikassa 2 ei toimi sen paremmin. Ykkösen kautta tein päivityksen edellisellä kerralla.

DiscoverCarea yritin myös käyttää päivityskortin tekemiseen, mutta ohjelma herjaa nettiyhteydestä. Myöskään VW Infotainmentin sivulta löytyvä päivityslinkki ei toimi. **ttu mitä ***kaa...
(http://www.volkswagen.com/content/medialib/vwd4/global/discovercare/files/discovercare_macen/_jcr_content/renditions/rendition.download_attachment.file/discovercare_mac_en.zip)

Taidan kokeilla vielä purkaa päivityksen vielä muistitikulle, vaikka soitin kyllä taitaa vaatia päivityksensä muistikortilla tarjoiltuna. Mutta keinothan tässä kohta uhkaa loppua.

Radio on myös viime kuukausina oikutellut radiologojen näyttämisen kanssa. Vasta näiden päivitysten yhteydessä kerroin sille pari puuttuvaa logoa uudelleen, niin nyt on taas yksi lisätyistä hävöksissä (!). Kerran aikaisemmin soittimesta hukkautui E-moden valinnan kuvakkeet, jotka näkyy kun vaihtaa Sähköajon ja hybriditilan välillä. Samaan aikaan tapahtui myös ensimmäinen kanavalogojen katoaminen.Tuolloin homma tuli ainakin näennäisesti kuntoon buutilla, eli virtanappia pohjassa n 20 sek. Tehdasasetuksien palautusta en ole vielä kokeillut, kun tuo ei ole muuten oireillut.
#48
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
13.12.19 - klo:15:35
Oliko latausjohdon liittimeen tulevalle kumitiivisteelle jokin varaosanumero, jolla tuota löytäisi ebaystä? Tai jos latausjohdon jäätymisen ottaa esille huollon yhteydessä, niin joutuuko MY2016 auton omistaja maksamaan nuo jo itse?

Nimim. Kaverin puolesta kyselen. Oma autoni on latauksessa pääasiassa tallissa, jossa ei veden/rännän/lumen kanssa ole ongelmaa.
#49
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
13.12.19 - klo:13:08
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 11.12.19 - klo:17:50
GTE:ssä ei voi käyttää webastoa ollenkaan ajaessa ajoi sitten sähköllä tai bensalla ja sen takia nappulassakin on eri symbooli kuin perus bensa tai diesel autossa

Millä tavalla erilainen? Eikö se ole molemmissa vaakaviiva, jonka yläpuolella kolme pystysuuntaista aaltoilevaa, ylöspäin osoittavaa nuolta?

Edellisessä B7:ssani oli vanhanmallinen Klimatronic ja kyseinen nappi oli kahden pyöritettävän rullan välissä ylärivissä, 2016 GTE:ssä keskimmäisen rullan vasemmalla puolella.

EDIT:
vanha: https://www.volkswagenownersclub.com/attachments/passat-jpg.29978/
uusi: https://www.vw.com.sa/content/dam/vw-ngw/international-mastersite/showrooms/passat-gte/content/highlights/comfort/CU_41_Climatronic_889x500.jpg/_jcr_content/renditions/original.transform/med/img.jpg
#50
Toinen Passatti alla, vuodesta 2015. Ei mitään ongelmia sähköisten käsijarrujen kanssa Oulun leveyksillä. Tai no, GTE:ssä jarrut saattaa paukahtaa joskus kylmästä tallista liikkeelle lähdettäessä, mutta toimineet kyllä.
#51
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
26.11.19 - klo:12:11
Kertaakaan en ole GTE:llä nähnyt tarvetta pykältää itse. Sähköllä ajaessa kun ei ole minkäänlaista tuntumaa moottorin kierroksiin tai tietoa sen tehoalueista. Ei kai sähkömoottorilla edes mitään optimi kierrosaluetta ole, tai se on paljon laajempi kuin polttiksella?`

Sen kyllä olen vakkarista havainnut, että kaupunkinopeuksilla 40...50 ajaessa vakkari heittää D6 sisään, kun ilman vakkaria ajetaan D4:llä. Kulutusmittari putoaa isosti, kun kutonen on käytössä. Ihmettelen, mistä moinen ero johtuu. Eco-ajomoodi on käytössä ja tosiaan E-modella tuota ainakin tapahtuu.
#52
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
25.11.19 - klo:13:28
Lainaus käyttäjältä: passo_s - 25.11.19 - klo:07:46
Passat GTE-19
Eilen tuli jokin päivitys tms, auto heitti minut primary userina ulos. Kirjauduin uudelleen. Nyt kun hybrid akustossa oli 8km ajomatkaa jäljellä, weconnect starttaa webaston. Ajoin autoa, pääsin perille, hybrid akustoon jäi 2 km ja weConnect ei starttaa webastoa. Kotona latasin 8 km tasolle, irroitin latausjohdon ja weconnect taas starttaa webaston. Eihän tuolla hybrid akustolla pitäisi olla webaston kanssa mitään tekemistä, autossaan on ns tavallinen akku webastoa jne varten.

Ehtikö 12 V akku latautua ensimmäisen Weban käytön jälkeen riittävästi? Veikkaukseni on, että 12 V akku oli liian tyhjä Webaston käyttöön ensimmäisen käyttökerran ja sitä seuranneen ajon jälkeen.

Eikö 12 V akkua ladata vain auton ollessa töpselin nokassa tai (polttomoottorilla) ajaessa? Siihen tuo jälkimmäinen käynnistyminen ainakin viittaisi, sen kotilatauksen aikana oli myös 12 V akku saanut lisää mehua.
#53
Lainaus käyttäjältä: lari - 22.11.19 - klo:16:03
Karttapäivitys nyt kopoitumassa SD-kortille.... mutta kun kerran koko ajan karttamateriaali kasvaa , niin mitäs tapahtuu sitten kun se ei enää mahdu original VW:n SD-kortille ?? Muistaakseni tuota original korttia piti nimenomaan käyttää.

Villi veikkaus on, että käynti marmorilla auttaa. Saattaa toki keventää lompakkoa samalla, mutta saat sieltä mukaasi isomman muistikortin.

Jokohan se uusi Pron karttakin sieltä kanssa kohta tulisi...
#54
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
06.11.19 - klo:15:12
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.11.19 - klo:14:39
Onko tuosta nestekierron sielunelämästä mitään tarkkoja specsejä? Naapurilla on tällainen, niin voisi sen kanssa höpötellä näistä, kun ei sekään oikein tiedä. Onkos passatissa ollenkaan perinteistä akkua, kun sellaista ei äkkiseltään löydetty? Eli onko tuon ajoakun toiminnasta kaikki kiinni? Lämmittääkö webasto sitten ajoakkujakaan?

Käy kyselemässä marmorilta, niillä on ehkä se paikkakunnan paras tietämys. Tai täällä foorumilla.  :P

Perinteinen akku on peräkontissa vasemman sivupahvin takana. Luulisin, että kumpainenkin pitää olla hengissä, että voi matkaa taittaa. Ajoakku taitaa kuitekin (vahvistakaa joku) ladata myös 12 V akkua. Uskon ja toivon, että se myös lataa sitä auton ollessa latauksessa.

Weba ei lämmitä ajoakkua. Siksi ajastettu lähtöaika ja viimeisen 10-20 % lataus vasta ennen liikkeellelähtöä (jos latausmahdollisuus esmes työpaikalla on).
#55
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
06.11.19 - klo:14:29
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.11.19 - klo:14:05
Luulisi, että ihan webastonkin kannalta olisi suotuisaa lämmittää hiukan pidempiä jaksoja välillä. Jos se ei moottoria lämmitä, niin aika äkkiä se saa pienen nestemäärän lämpöiseksi ja menee puoliteholle tai pätkittäiselle käynnille.

Weban rajoite ei ole ainoa talvikäytössä huolta herättävä piirre. Toinen on akkujen alin toimintalämpötila, joka on muistaakseni speksattu -27 tietämille. Jos akku jäätyy tai auto päättää että on liian kyllä ajella, niin sitten ei kai ajella. Onhan noita -30 pakkasia P-pohjanmaallakin ollut männä talvina.
#56
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
06.11.19 - klo:13:15
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.11.19 - klo:08:11
Okei. Jotenkin tuo kylmä hiukan kangistaa, kun pieni kiinnostus näihin olisi.

Weba ei lämmitä moottoria eikä edes toimi ajon aikana. Positiivisena puolena se on tehokas silloin, kun sitä on mahdollisuus käyttää.

Omassani on nyt maskinsuoja (B7) alaosassa ja Defan kilkkeet. Vanhat jousiklipsit oli tosin hieman liian pitkät GTE:n ritilään. Mutta kyllä noilla pitäisi pärjätä.
#57
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
31.10.19 - klo:15:25
Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 31.10.19 - klo:09:44
Minulla on auto johdon päässä kun tulen salilta... Tulipa mieleen, en pysty just tarkistaan, mutta onko sielä latausjohdon pistokkeen vieressä joku nappi mikä aloittaa lämmityksen?

-------
Lämmitys on mielestäni tosi tehoton tuolla 8A laturilla, pikkusen auttaa jos aamuksi ajastaa kaksi lähtöä peräkkäin, esim. kello 7:00 ja 7:30. Hieman olen alkanut harkitseen kiinteän 16A laturin asennusta, ilmeisesti jo vanhemmalla 10A Schuko latausjohdolla ikkunat sulaa pikkuisen paremmin....

Onhan siinä kyllä välittömän latauksen ja ajastetun latauksen napit. Alkaako välitön lataus nyt sitten myös lämmittämään autoa? Epäilen, että ei ala.

Tuskaista käyttää eManageria, jos haluaisit tehdä kertaluontoisen lämmityksen. Muutenkin kolme tallennettavaa lataus/lämmitys-ajastusta on minulla jo säännöllisten menojen takia käytössä. Toisaalta tuo Car-net -ketjun lukeminenkaan ei lisää mitään kutinoita sen palvelun suuntaan.

Hommaan Defan lohkarin ja sisähaaran, saapahan ainakin talvella jotain kautta auton lämmitettyä.
#58
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
17.10.19 - klo:13:16
Jaah, ei voi enää editoida vastausta, mutta tuolla evexpertissä oleva yksivaiheinen latauslaite ei olisi ihan niin pahan hintainen kuin aiemmin toisaalta katselemani. Rahti Suomeen on 29 eur, joten loppusumma 3,7 kW yksivaiheiselle latauslaitteelle 8 m johdolla olisi 474,47 ,. 5 m johto pari kymppiä halvempi.

https://www.evexpert.eu/p/248/smart-portable-ac-charger-type2-schuko-16a-1phase

Tuossa morkulassa on kyllä näyttö, mutta tekstin mukaan virranrajoituksen säätö pitää tehdä laitetta täräyttelemällä tai RFID-lätkiä käyttämällä. Kumpikaan tapa ei tunnu järin käyttäjäystävälliseltä. Kiva, jos täräytät 16A päälle vahingossa ja poltat tallisi...
#59
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
17.10.19 - klo:12:32
Lainaus käyttäjältä: UltraMagnum - 17.10.19 - klo:11:33
En valitettavasti osaa suositella latureita mutta kysyn että onko mahdollisuutta käyttää 3-vaihe pistokkeeseen liitettävää laturia? Esim. jotain tällaista tai vastaavaa:
https://www.evexpert.eu/p/237/smart-portable-ac-charger-type2-cee-5-pin-32a-3phase

Onko kenelläkään tällä palstalla kokemuksia vastaavista?
Mistä kannattais tilata?

Miksei tuommoinen kolmivaihelaturi toimisi, se vaan on aika ylimitoitettu siihen nähden mitä Passatti kykenee ottamaan vastaan. Toki voihan se olla investointi tulevaisuuteen, ellei latausstandardit ehdi päivittyä ennen auton vaihtoa.

Hyvä ja halpa yksivaiheinen latauslaite olisi itelläkin vielä hakusessa, jos auton mukana tulleesta joskus aika jättää tai tulee mahdollisuus ladata tien päällä.
#60
Lainaus käyttäjältä: ptrs57 - 10.10.19 - klo:14:49
Radion näytöltä: Car nappi, setup (rattaan kuva), eka valinta. Useimmiten on vaihtoehtona vaan vetoluistoneston (ASF OFF) poisto. VCDS saa muokattua erilaisia vaihtoehtoja tarjolle. Itse tein niin.
Joissakin autoissa on vaihdekepin vieressä nappi, josta saa myös ohjattua ajonvakautta/luistonestoa. Nämä ehkä Alltrack yms muut erikoismallit.

Mulle ihan uutta tietoa että tuommoinenkin onnistuu, mutta eri luistoneston tasojen asetuksen saaminen valikkoon houkuttaisi. Saako sinne optiota, jossa holhous on kokonaan pois ja käsijarrua voisi käyttää liikehtimiseen?   :P
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy