Superb omituinen sähkövika

Aloittaja kolhvi, 13.06.13 - klo:14:03

« edellinen - seuraava »

kolhvi

Elikkäs semmonen omituinen vika on päällä, kun että oikeenpuolen etupenkin penkinlämmitin on kokoajan päällä, riippumatta onko auto käynnissä vai ei ja onko avaimet virtalukossa vai ei... eli siis taukoamatta päällä. Tietenkin kun penkinlämmittimen sulakkeen ottaa pois niin vika katoaa.

Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta tullut koskaan vastaan?
Audi A6 2,0TFSI multitronic -12
Ex. VW Touran 1,6 TDI -16, Skoda Octavia 2,0 TDI 150 elegance DSG -14,
Skoda Superb 2,0 TDI 170 elegance DSG -10

3.6 V6


sup-05

Paljon en näistä ymmärrä, mutta luulisi, jotta tuota ohjataan virtalukolta kytkimen kautta (eli lämmitys voi olla päällä vain kun virrat päällä) ja siitä releelle. Voisko rele olla kärvähtänyt kiinni asentoon ?

M

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: sup-05 - 14.06.13 - klo:18:21
Paljon en näistä ymmärrä, mutta luulisi, jotta tuota ohjataan virtalukolta kytkimen kautta (eli lämmitys voi olla päällä vain kun virrat päällä) ja siitä releelle. Voisko rele olla kärvähtänyt kiinni asentoon ?

M

Minullakaan ei ole kokemusta miten nämä on toteutettu mutta yhtyisin yo. kirjoittajan mielipiteeseen. Eli herätevirta joka kulkee kytkimen kautta toimii kun auto on käynnissä ja ohjaa relettä. Rele toimii nyt ilman ohjausvirtaa ja syöttää koko ajan virtaa istuinlämmityspiirille.

Tämä selitys kävisi päinsä, eli aloittaisin releen etsinnällä ja sen korvaamisella. Luulen että tässä se vika on.

kolhvi

Auto on ollut nyt kahteen otteeseen paikallissessa merkkikorjaamossa ja vikaa ei olla löydetty. Viimeksi vaihtoivat istuinlämmittimen ohjainlaitteen ja ilmastoinnin ohjainlaitteen. Näiden seurauksena ilmastoinnin kompura ei kytkeydy enää päälle ja climatronic-paneeli muutenkin sekoilee, mutta itse vika penkinlämmittimessä ei kadonnut. Ensi viikolla mennään taas valohoitoon, katsotaan mitä pojat seuraavaks keksii. Tosiaan ensimmäisellä kerralla eivät löytäneet mitään vikaa ja vika hävisikin ja pysy pois n. 3kk kunnes ilmaantu uudestaan.
Onneks on vielä vaihtoautotakuuta jäljellä ja myyjäliike on tähän mennessä maksanu viulut. Liike on siis sama, jossa ovat koittaneet vikaa löytää.
Olis mielenkiintosta tietää et etsiikö ne oikeesti niitä vikoja vai vaihdetaanko siellä vaan palikkaa uuteen niin kaun kunnes vika häviää...
Audi A6 2,0TFSI multitronic -12
Ex. VW Touran 1,6 TDI -16, Skoda Octavia 2,0 TDI 150 elegance DSG -14,
Skoda Superb 2,0 TDI 170 elegance DSG -10

mkleemol

Lainaus käyttäjältä: kolhvi - 06.09.13 - klo:22:48
Olis mielenkiintosta tietää et etsiikö ne oikeesti niitä vikoja vai vaihdetaanko siellä vaan palikkaa uuteen niin kaun kunnes vika häviää...

HEP. Siis sama vika minulla. Kyseessä 11/09 käyttööönotettu sedan. Auto käynnistyi parisen kuukautta sitten aamulla vähän väsyneesti ja töistä lähtiessä ei enää startannut ollenkaan. Vaihdon uuden akun ja lähdettiin seuraava aamuna liikkeelle niin vaimo ihmetteli miksi on penkinlämmitin päällä. Eli juurikin oli päällä koko ajan riippumatta onko avaimet lukossa, virta päällä yms. Virroitin ensi avuksi penkistä sähköjohdot.

Onko sinulla sähköpenkit vai tavalliset? Tässä mallissa sähköisesti säädettävät.

En ole vielä vikaa tutkinut, mutta koska mikään takuu ei ole voimassa, en ole korjaamolle vienyt. En oikein luota että tekisivät muuta kuin vaihtaisivat osia kunnes vika poistuu. Kiitos kun kerroit kokemukseksi eli enää edes yritä etsiä vikaa climatronic tai penkin ohjausyksiköstä. Elsawinin (korjaamokirja) mukaan nuo ovat ainoat elektroniset osat, jotka wiring diagrammin mukaan liittyvät varakuskin penkin lämmittämisee . Eli olivat pojat tainneet tosiaan korjaamalla vain kokeilla niiden vaihtoa.

Joko autoksi vika selvisi, mikä auttoi?

Abba

Mielenkiintoinen sähkövika kyllä. Missäs tuo ohjainlaite sijaitsee. Työ autossa oli samaa vikaa kuskin penkissä ja irroitettiin jakkar. Viaksi osoittautui rispaantunut johto. On myös ollut joitain katkaisija vikoja, jotka aiheuttaa saman ongelman. Toivottavasti löytyy syy.
Nykyinen: Skoda Suberb 3.6 Fsi 4x4 Dsg -09
Seat Leon Fr -07
Nissan Pathfinder -06
VW Passat 2.8 v6 4motion -00 italian tuonti.
VW Passat 1.9td -94 747tkm

mkleemol

Lainaus käyttäjältä: Abba - 04.11.14 - klo:22:04
Mielenkiintoinen sähkövika kyllä. Missäs tuo ohjainlaite sijaitsee. Työ autossa oli samaa vikaa kuskin penkissä ja irroitettiin jakkar. Viaksi osoittautui rispaantunut johto.

Oliko työauto siis Superb?
En ole jaksanut vielä etsiä vikaa. Kohta alkaa olla pakkasia, joten pitänee etsintä aloittaa. DC-pihtivirtamittarin jo ostin selvitystyötä helpottamaan.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Abba - 04.11.14 - klo:22:04
Mielenkiintoinen sähkövika kyllä. Missäs tuo ohjainlaite sijaitsee. Työ autossa oli samaa vikaa kuskin penkissä ja irroitettiin jakkara. Viaksi osoittautui rispaantunut johto. On myös ollut joitain katkaisija vikoja, jotka aiheuttaa saman ongelman. Toivottavasti löytyy syy.

Joissakin VAG kulkineissa epämääääräisen sähkölaitteiden kummittelun syyksi on paljastunut ns. mukavuusboksi - on ollut kaputt.
Rispaantuneet tai katkenneet piuhat takaluukussa, ovissa tai penkin alla kielivät niukasta mitoituksesta (kansan suussa säästämisestä).....  :o
Yritetään pärjätä.

E

Aivan sama vika -10 Octaviassa. rykäisin releen juuri irti ja tuuppasin sulakkeen takaisin. Hetimiten ei lähtenyt purkamaan akkua, täytyy seurata tilannetta. Jostain luin jotta joku oli korjannut kyseisen releen kun on kuulemma pirun kallis? Katsotaan saako tuota edes auki tai kaaviota mistään, kun ei voi olla varma onko vika siinä vaiko katkaisijassa?

JouniJL

Terve

Itsellä oli aivan samalainen vika vm-10 Superb 1,8 tsi ambition Combissa.

Perjantaina 14.11 akku oli tyhjä töistä kotiin lähtiessä Auto seissyt 8h pihalla. Auto apuvirralla käyntiin ja yöksi laturiin. Akku ei Ctekin 5A laturilla tullut 16 tunnissä täyteen, joten hankin uuden akun.
Uusi akku taas la-su laturilla täyteen. Kaikki toimi sunnuntaina hienosti, pari pientä ajoa.
Maanantaina puolenpäivän aikaan taas auto ei lähde käyntiin.
Akku laturiin kiinni ja virranmittaus pihtimittarilla. Kun auton ovet lukossa ja 20s odottelu, niin alkaa kulkea kuvan mukainen virta



Konehuoneen pääsulaketaulusta sulakkeita yksitellen pois ja virta tuntuu kulkevan sulakkeen F29 ”lisävarusteet” kautta.
Epäilys herää josko vaihdettu radio olisi syypää. Radion liitin irti, mutta ei vaikutusta.
Kun virta on noinkin iso pitäähän jonkin paikan lämmetä ja nopea kokeilu takalasi, takapenkit ja etupenkit. Etumatkustajan penkkihän on vähän lämmin. Sitten kojetaulun päädyn sulaketaulusta ”Etumatkustajan istuinlämmitys” sulake no 37 pois. Nyt ovet lukkoon ja virtaa ei enää kulje kuin 0,2A.
Tämän jälkeen akun lataus vielä täyteen ja kaikki muu toimii moitteettomasti.
Vielä tiistaina tarkistus. Sulake paikoilleen ja virranmittaukset. Tilanne edelleen sama: Sulake 37 paikoillaan kuvan mukainen virta kulkee ja ilman sulaketta ei.

Perjantaina auto Tampereen metroautoon korjaukseen ylläoleva kertomus mukana.
Penkinlämmitimen ohjausboksin vaihto hanttimiehen penkinalta ja pari tuntia työtä.
Ja taas kaikki kunnossa.



gunman

Jaahas, pitänee alkaa varautua ohjausboxin vaihtoon täälläkin.
Tigussa kuskin penkki lämpenee joskus itsekseen, vaikken ole lämmitystä päälle laittanut.

Akkua se ei ole kyllä tyhjentänyt, joten ei ilmeisesti lämpene kuin ajossa.

Toki vika on ollut vielä hyvin harvinainen, vuoden sisään ehken kolme kertaa tuon tehnyt.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

JouniJL

Sen verran vielä. Katsoin laskusta osan tyypin ja se on 1z0959772C

Slavia4Wheeler

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 16.11.14 - klo:22:22
Joissakin VAG kulkineissa epämääääräisen sähkölaitteiden kummittelun syyksi on paljastunut ns. mukavuusboksi - on ollut kaputt.
Rispaantuneet tai katkenneet piuhat takaluukussa, ovissa tai penkin alla kielivät niukasta mitoituksesta (kansan suussa säästämisestä).....  :o

Täällä näyttäisi vika (vuotaa 0.6A) olevan tuossa mukavuusboksissa tai sen jälkeisissä sähkölaitteissa (2009 TDI DSG DPF Elegance). Nypin boxin (3c8959760) irti, mutta siinä ei ole käytännössä muuta korjattavaa kuin releet. Konkkien irrottaminen tai juottaminen ei oo tuhkatinurin hommaa. Uusi 3c8959760 näyttäisi kustantavan saksassa vajaa 300, + rahti, jenkeissä 130USD + rahti + tullit. Huollossa halusivat siitä 700.

Nyt mennään kiinteillä penkkien asetuksilla. Otin sen pinkillä klipisillä kiinnitetyn johtosarjan irti, muut piuhat kiinni ja virrankulutus levossa 0.08A.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy