Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

hooäs

Lainaus käyttäjältä: Dissection - 29.03.23 - klo:16:37
Minuakin kiinnostaa ehkä vähän käytetty bensa rs sillä ea888 moottorilla. Toinen vaihtoehto olisi f31 320i farkkuja,ZF8 lootalla ja takavedolla kuten nykyinen mutta uudempi  Tehoa Ocussa on tietysti enemmän mutta etuveto varmaankin hidastaa lähtöjä ja saa sit B48 mottiakin lastuttaa. Ainoa ratkaiseva asia on kestävyys,kummatkaan ei ole mitään luotettavuuden mittapuita enkä halua enää yhtään vaihteisto tai ketjuvikaa itselleni. Takavedosta etuveetoon siirtyminen ei houkuttaisi mutta kun diesel sovi itselleni ollenkaan. Ulkonäkössä Bemmi ei ainakaan häviä Octavialle 🤩

Täällä yksi bemarista rs octaviaan vaihtanut. Ei ollut kylläkään f31 vaan e91. Kyllähän bmw parempi auto on ajaa ja laatuvaikutelma parempi. Kuulee jo siitä kun oven vetäsee kiinni. Itselle oleelliset tilat takana ja takaluukun koko sitten ovatkin octavian puolella. Ei nämä bensa räsät mitään kilpa-autoja ole, mutta suorituskyky tuntuu näin parin vuoden jälkeenkin vielä itselle ihan riittävältä. Hyviä vaihtoehtoja varmasti molemmat.
Jos ei tilaa tarvitsisi niin oma valinta olisi 330e.
Octavia 2.0 TSI RS 2018

Dissection

Kiitos,oli kiva kuulla vahvistus vaikkakin e sarja on parempi ajaa kuin f joidenkin mielestä mutta uskoisin että Octavia noista huonoin. Tilat ovat riittäneet hyvin äffässä,nyt on boksi mutta saan 4 skimbat skimbareissukamoineen mahtumaan Bemun taakse,iso suksiluukku tai siis 60/40/60 jako auttaa paljok.n. Toki Octaviassakin on iso suksiluukku eli lapset voi istua reunoilla. Bemarissa  on lisäksi takalasi joka aukee eli kun takaluukku on kiinni niin saa sen tilan ängettyä äärimmilleen vielä takalasin kautta,iso plussa mielestäni ei niin tilavassa autossa :) Enköhän mä sit sen 320i mallin jostain metsästä mutta sitä ennen pitänee käydä koeajamassa Octavia 245 heppaisena :)

Nifa

Lainaus käyttäjältä: Dissection - 30.03.23 - klo:16:42
Kiitos,oli kiva kuulla vahvistus vaikkakin e sarja on parempi ajaa kuin f joidenkin mielestä mutta uskoisin että Octavia noista huonoin. Tilat ovat riittäneet hyvin äffässä,nyt on boksi mutta saan 4 skimbat skimbareissukamoineen mahtumaan Bemun taakse,iso suksiluukku tai siis 60/40/60 jako auttaa paljok.n. Toki Octaviassakin on iso suksiluukku eli lapset voi istua reunoilla. Bemarissa  on lisäksi takalasi joka aukee eli kun takaluukku on kiinni niin saa sen tilan ängettyä äärimmilleen vielä takalasin kautta,iso plussa mielestäni ei niin tilavassa autossa :) Enköhän mä sit sen 320i mallin jostain metsästä mutta sitä ennen pitänee käydä koeajamassa Octavia 245 heppaisena :)

E46 *>E90 *> MQB >F30
*(Jos puslat ja nivelet on uutta vastaavassa kunnossa varsinkin taka-akselilla, jos tie ei ole urainen, jos on oikea rengastus ja ET, jos on oikeat pyöränkulmat ja kuun asento on oikea).
Skeidaan vaan Eibachin Pro-kittiä alle ja ohjauksen tehostus valikoista minimiin, niin ennemmin Skeidalla kuin Bimmerillä noilla suomen paskoilla teillä ajaa.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

Dissection

Sitten kun se vielä näyttäisi yhtä hyvälle kun F31

ukormi

Kun tämä ei nyt kuitenkaan ole mikään bemarisäie niin pitäytyisin Kolmos RS Ocuissa. Pojalla on noita bemareita, nyt softattu E61 LCI 530d mutta itse pitäydyin Octaviassa.
Tässä on vain kaikki mitä me tarvitsemme. Riittävän tilava, bluetooth joka toimii hienosti, riittävä musan äänenlaatu Cantonilla, järkevä kulutus, vakaa ajettavuus, ei kolise, nitise pärise, kiva ulkonäkö, ja sama sisällä sekä riittävän hyvät penkit. Eikä tuossa kulkupuolessakaan ole mitään valittamista ohjelmoidussa autossa vaikka onkin diesel. Hieman äänekäs tuo kyllä on sisälle mutta jos se tuntuu alkavan liikaa häiritsemään niin pitää laitella eristeitä. Eikä etuvetoisessa tuon enempää meille tehoa tarvitsekaan olla. Jos tuntuu että on saatava nelivetotuntumaa niin käydään räppäämässä tuolla ohjelmoidulla Audilla.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Dissection

Kyllä kyllä,onhan se Octavia hyvä kokonaisuus. Itselläni on ollu kakkonen faceliftattuna 1.2 tsi mutta se oli täysi katastrofi joten siitä on jäänyt vähän paha maku,siis tekniikan osalta. Huoltoliike kertoili tästä ea888 koneesta että on niissä ollut nokka-akseli ongemia,solenoideja on mennyt sekä antureita. DSG pitäisi olla ok mutta siinäkin on vielä riskinsä vaikka vaihtelee öljyt silloin tällöin.

petrisa

Ukormin kanssa samaa mieltä  :)

Octavia on etenkin farkkuna kyllä tilava auto. Niin sisältä kuin takakontistakin. Ajettavuus on todella hyvä. RS -malli myös miellyttää silmää. Varustelukin on hyvä ja ne tuntuvat myös toimivan. Tehojakin on dieselissä ihan riittävästi normaaliin perheautoon. Lastutettuna tietenkin hiukan enemmän, mutta ei se vakionakaan tehoton ole.

Nelivetoisena tuntuu pärjäävän oikein hyvin. Kulutus voisi dieseliksi olla tosin alhaisempi, mutta ottaen huomioon nelivedon, nastarenkaat sekä talvioliosushteen, niin matka-ajon n. 5,5..5,8  l/100 km on ihan siedettävä.

Dissection

Joo sepä se et diesel ei sovi itselle lyhyiden siirtymien takia eli nelivettäo on poissuljettu vaihtoehto kun taas Bemarin Xdrive ei ole sidottu mihinkään moottoriin.

S.N-83

Vaihtelin tuossa kesärenkaat alle ja kohtasin visuaalisesti erittäin suuren pettymyksen. Tuossa oli talvivanteilla jotkut X-tremen tusinatinat ja kesävanteet on alkuperäiset Black geminit.

Talvivanteen Et on 45 ja kesärenkailla 51. On nimittäin suhteellisen tyhmän näköiset. Lätyillä en jaksa alkaa leikkimään ja auto tuskin niin kauaa pihassa, että uusiin vanteisiin huvittaisi alkaa investoimaan.

petrisa

Nyt on tullut jokunen viikko ajettua kesärenkailla, niin alkoihan se diesel RS:n kulutuskin tippua. Kulutus on maantiellä tipahtanut reilu puoli litraa. Ajonopeuskin on aavistuksen noussut eli 2-4 km/h.

Kesärenkaina Nokian Hakka 225/45/17, malli taisi olla Blue. Talvirenkaina nastat GT Radial IcePro3 205/50/17 koossa. Ilmeisen kova vierintävastus noissa talvirenkaissa. Aiemmassa autossani en huomannut eroa kesä ja talvirenkaiden, nastat nekin, välillä oikeastaan ollenkaan. Molemmat olivat samaa kokoa ja merkkinä Hankook.


altti450

Pitäisi -14 RS Combiin vaihdella iskareita niin heräsi kysymys, että onko RS:ssä vakiona jonkin sortin sport-iskarit?

ukormi

Lainaus käyttäjältä: altti450 - 19.05.23 - klo:14:32
Pitäisi -14 RS Combiin vaihdella iskareita niin heräsi kysymys, että onko RS:ssä vakiona jonkin sortin sport-iskarit?
Ostat alkuperäislaatuiset ja autoosi sopivat Rs Octavian iskarit. Eiköhän taas kestä ajella pitkät pätkät.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

petrisa

Lainaus käyttäjältä: altti450 - 19.05.23 - klo:14:32
Pitäisi -14 RS Combiin vaihdella iskareita niin heräsi kysymys, että onko RS:ssä vakiona jonkin sortin sport-iskarit?

Iskarit ovat sport-mallia ja PR-koodit pitäisi olla
- edessä G07
- takana 1JE

altti450

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 21.05.23 - klo:23:19
Iskarit ovat sport-mallia ja PR-koodit pitäisi olla
- edessä G07
- takana 1JE

Danke Schön 👍

onnellinen

Noniin siinä kävi että Ocu tuli hankittua. Nyt ajeltu -19 2.0tdi 4x4 vRS:llä pari kuukautta ja mittarissa n. 69tkm. Mukava laite ajella ja voimaakin riittävästi kesäkelille, nelivedon pääsee testaamaan toivottavasti muutaman kuukauden sisällä.

Tämä kun on -19 niin näyttää olevan AdBlue laite ja laatikosta löytyi kuuden lisäksi seitsemäs pykälä. Yritin tuota selvitellä mutta hieman jäi vajaaksi, eli onko kyseessä kuiva vai märkäloota? Erään huoltoliikkeen mukaan lootalla olisi 120tkm öljynvaihtoväli mutta täytyisi tässä varailla aika ja vaihdattaa ajoissa, tuo 120tkm kuulostaa kaksoiskytkimelle liian kovalta. Niin, ja mistä indentifioin onko tässä CUPA vai CUNA kone, motonetin, bilteman jne tiedot näyttää kummankin?


rawpower

Lainaus käyttäjältä: onnellinen - 16.08.23 - klo:22:16
Noniin siinä kävi että Ocu tuli hankittua. Nyt ajeltu -19 2.0tdi 4x4 vRS:llä pari kuukautta ja mittarissa n. 69tkm. Mukava laite ajella ja voimaakin riittävästi kesäkelille, nelivedon pääsee testaamaan toivottavasti muutaman kuukauden sisällä.

Tämä kun on -19 niin näyttää olevan AdBlue laite ja laatikosta löytyi kuuden lisäksi seitsemäs pykälä. Yritin tuota selvitellä mutta hieman jäi vajaaksi, eli onko kyseessä kuiva vai märkäloota? Erään huoltoliikkeen mukaan lootalla olisi 120tkm öljynvaihtoväli mutta täytyisi tässä varailla aika ja vaihdattaa ajoissa, tuo 120tkm kuulostaa kaksoiskytkimelle liian kovalta. Niin, ja mistä indentifioin onko tässä CUPA vai CUNA kone, motonetin, bilteman jne tiedot näyttää kummankin?
.
CUNA mielestäni on kaikissa facelifteissä. Ellei tuo adblue tuo jotain muutosta asiaan. Mielestäni ohjekirjassa/käyttöohjeissa pitäisi olla etusivulla nuo moottori ja laatikkokoodit. Löytyy myös takakontista siellä missä varapyörä rungossa on tarra.
DQ381 on todennäköisesti laatikon malli. 7 vaihteinen märkä DSG. Tuo 120tkm on todellakin se "virallinen" öljynvaihtoväli. Veljellä on golf alltrack 2018 ja siinä juurikin sama laatikko. Uskoisin, että myös skodassa kun neliveto. Jokainen sitten tekee päätöksen kannattaako ölpät vaihtaa 120tkm vai esim 60tkm välein ja kantaa riskin sen mukaan :)




miqwe

DJGA on moottorikoodi, mikäli Adblue - järjestelmä löytyy pirssistä. Moottorikoodi näkyy siinä jakopään kopan seudulla.
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

M_M

Lainaus käyttäjältä: onnellinen - 16.08.23 - klo:22:16
Yritin tuota selvitellä mutta hieman jäi vajaaksi, eli onko kyseessä kuiva vai märkäloota?

Konsernilla on yksi ainoa kuivakytkinlaatikko ja siitä ei ole olemassa versiota jossa vietäisiin vetoa takapyörille.

Loota on siis tosiaan DQ381, öljykylpyiset kytkimet ja virallinen öljynvaihtoväli 120tkm.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ak72

En kyllä vaihdattaisi 120tkm välein DQ381 lootaan öljyjä. Lähes kaikki suosittelevat 60tkm vaihtoväliä. Ainakin Golf 7.5 GTI:ssä vaihtoväli on tuo 60tkm.
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

M_M

Lainaus käyttäjältä: ak72 - 17.08.23 - klo:09:56
Ainakin Golf 7.5 GTI:ssä vaihtoväli on tuo 60tkm.

Mistäs tämmöinen löytyy? Ei ole koskaan omaan tutkaani osunut, että DQ381 laatikolle olisi 60tkm öljynvaihtoväliä ilmoitettu mihinkään automalliin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ak72

Lainaus käyttäjältä: M_M - 17.08.23 - klo:10:02
Mistäs tämmöinen löytyy? Ei ole koskaan omaan tutkaani osunut, että DQ381 laatikolle olisi 60tkm öljynvaihtoväliä ilmoitettu mihinkään automalliin.

Jep ei oo virallista tietoa mullakaan, ulkomaisten foorumien varassa tieto että 120tkm tai 80t mailia olis liian pitkä vaihtoväli, monet suosittelee 40t mailia tai 60tkm vaihtoväliksi. Omaan autoon vaihdatan 60tkm välein. Aika kriittinen tuo loota että on tarpeeksi tuoreet öljyt aina, varsinkin jos softaa muokattu.

Vähä sama kun moottorissa long life huoltoväli. Se ei ole autolle hyväksi jos öljyt vaihtaa sen mukaan.
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: miqwe - 17.08.23 - klo:07:39
DJGA on moottorikoodi, mikäli Adblue - järjestelmä löytyy pirssistä. Moottorikoodi näkyy siinä jakopään kopan seudulla.

Moottorikoodin saa myös helposti tarkistetttua traficomin tiedoista ihan ilmaiseksi kun kirjautuu traficomin nettisivuille. Tai ainakin itsellä on kaikissa vag laitteissa tähän asti löytynyt moottorikoodi traficomin tiedoista. Paperisessa rekisteriotteessa ei välttämättä sitä lue, netissä laajemmat tiedot.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

onnellinen

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 17.08.23 - klo:13:11
Moottorikoodin saa myös helposti tarkistetttua traficomin tiedoista ihan ilmaiseksi kun kirjautuu traficomin nettisivuille. Tai ainakin itsellä on kaikissa vag laitteissa tähän asti löytynyt moottorikoodi traficomin tiedoista. Paperisessa rekisteriotteessa ei välttämättä sitä lue, netissä laajemmat tiedot.

DJGA näyttäisi tosiaan olevan kun Trafilta kävin katsomassa. Kiitoksia vaan ylemmille kommentoijille vaihteiston suhteen.


onnellinen

Nyt alkoi Ocu kertomaan että pitäisi tehdä tarkastushuolto. Tähän on tehty öljynvaihto, haldex-öljyt ja mitä kaikkea n. 10tkm sitten ja DSG-öljyt alkuviikosta joten onko tuo käytännössä jokin valohoito? Pystyykö tuon käyttäjä itse nollaamaan vai tarvitseeko viedä johonkin?

sambolo

Veikkauksia minkähän takia  bensa rs ocuun vaihdettu turbo 110tkm kohdilla, herää kysymys onko korjattu oiretta vian sijaan(silica ongelmat.) vai meneekö näissä turboja tommosilla kilsoilla?
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

rawpower

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 27.11.23 - klo:15:37Veikkauksia minkähän takia  bensa rs ocuun vaihdettu turbo 110tkm kohdilla, herää kysymys onko korjattu oiretta vian sijaan(silica ongelmat.) vai meneekö näissä turboja tommosilla kilsoilla?

Eiköhän tuossa ole öljynsyöntiä korjattu?

Näille "tehomalleille" annetaan varmasti happea ihan eritavalla ja vääränlaisella käytöllä kyllä turbon saa rikki noille kilsoille. Voihan se olla, että vikaa "korjattu" vaihtamalla osia sattumanvaraisesti.

Silica pussista tuskin on kyse. Siinä ensioire yleensä on, että ei tule lämmintä vänkärin puolelta. Sit jos on DPF niin polton jälkeen ampuu jäähynesteet pihalle paisarista kun kenno ahdistaa ja kuumat nesteet lähtee kiertoon polton jälkeen.

https://forums.tdiclub.com/index.php?threads/coolant-blown-out-from-expansion-bottle.483783/

jaston

Tuosta silicapussista tuli mieleen, että kannattaisko se siis nypätä pois tuolta paisuntasäiliöstä mieluummin ennemmin kun myöhemmin? Ilmeisesti onnistuu onkia pois vaihtamatta koko paisaria?
Octavia -13 1.4 TSI -> Octavia -17 1.0 TSI -> Octavia -18 2.0 TSI RS 230

rawpower

Lainaus käyttäjältä: jaston - 28.11.23 - klo:12:25Tuosta silicapussista tuli mieleen, että kannattaisko se siis nypätä pois tuolta paisuntasäiliöstä mieluummin ennemmin kun myöhemmin? Ilmeisesti onnistuu onkia pois vaihtamatta koko paisaria?

Kyllähän se on riski kalliille vialle mikäli paikallaan ja mustapekka osuu.
Itsellä tulossa jakopääremppa 3000km päästä niin ajattelin samalla pyytää poistamaan sen kun nesteet muutenkin vaihtuu.

On niitä jotkut pihdeillä kaivaneet, mutta se pussi on niin leveä ettei tule "muokkaamatta" paisarin aukosta ulos, joten tarkkana saa olla.

https://www.youtube.com/watch?v=uZZHQSvdAvA

Tässä aika kätevä video miten voi kotona paisarin irroittaa ja samalla poistaa pussin turvallisesti.

sambolo

Joo tuo yksilö jäi nyt pois valinnoista, samoin toinen missä kaksoismassa vaihdettu normaaalin samoilla kilsoilla. Onko näissä öljynsyöntiongelmat yleisiä? Entä mihinköhän kannattaa koeajolla erityisesti kiinnittää huomiota? Pitkä tauko vageista huonojen kokemusten takia, mut nyt kun eläny vaarallista elämää ranskistoyotan kanssa, ni pienempi kynnys palata taas vagiin :D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

rawpower

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 30.11.23 - klo:06:01Joo tuo yksilö jäi nyt pois valinnoista, samoin toinen missä kaksoismassa vaihdettu normaaalin samoilla kilsoilla. Onko näissä öljynsyöntiongelmat yleisiä? Entä mihinköhän kannattaa koeajolla erityisesti kiinnittää huomiota? Pitkä tauko vageista huonojen kokemusten takia, mut nyt kun eläny vaarallista elämää ranskistoyotan kanssa, ni pienempi kynnys palata taas vagiin :D

Ea288 dieseleissä on öljynsyöntiongelma kohtuu yleistä varsinkin jos on ajettu 30tkm öljyvaihtoväleillä.

Bensoista ei ole kokemusta, mutta muutamaan ketjuun törmännyt ulkomaanfoorumeilla ja sielläkin todettu, että "riippuu miten auto rikottu käyttöönotossa" :D Eli eipä sitä voi tietää minkälainen käytetty yksilö sattuu kohdalle. Ketjun pitäisi olla kestävä ja näissä ei pitäisi mitään sen pahempaa tyyppivikaa bensoissa olla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy