Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 08.02.23 - klo:16:14
Varmaan Skeidaan saa Brembokin sitten tehdä eri laatuista tavaraa :o

Ikinä ei ole ollut  edellisten autojen kanssa (ei VAG) mitään ongelmia Brembojen kanssa. Jaa...taisin muistaa väärin ....tulihan sitä Passattiin muistini mukaan jarruja rempattua ja mahtoivat olla Bremboa. Ei ongelmaa, mutta siitä onkin jo aikaa.

Nyt on Brembot omien hyvien kokemusten mukaan laitettu ja niillä mennään. Aika näyttää miten käy.

Kerrotko mitä parempaa brembossa on, kuin esimerkiksi alkuperäiset?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

petrisa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.02.23 - klo:18:26
Kerrotko mitä parempaa brembossa on, kuin esimerkiksi alkuperäiset?

Missä kohtaa olen verrannut Bremboja alkuperäisiin tai jopa väittänyt Brembojen olevan paremmat kuin alkuperäiset?
Kannattaisi opetella luemaan ja sisäistämään lukemaansa!


....joten...

- liikkeessä vaihdetut etujarrupalat olivat jotkin tuntemattomat tarvikepalat ja vinkuivat
- vaihdoin Motonetista ostetut Brembot
- alkuperäisiä ei siellä ole, ja vaikka olisi ollutkin niin....?
- Brembojen kanssa minulla ei ole ollut ennen ongelmia ja sillä ei tässä nyt ole mitään merkitystä minkä valmistajan autoja nuo ovat olleet.

...siispä...
Vaihdoin edelleen tottuneesti Brembot luottavaisin mielin, että ne myös tämän auton kohdalla ovat hyvät ja ne oli saatavilla läheltä kiven heiton päästä Motonetista, koska niitä oli hyllyssä.

En ole verrannut Bremboja alkuperäisiin, jotka ilmeisesti ovat TRW:t, vaan ainoastaan kertonut, että liike oli muualle vaihtanut alkuperäistä poislukien juuri nuo etupalat. Ne tarvikepalat olivat surkeat vinkumisen osalta ja nämä Brembot eivät vingu, ainakaan vielä. Eikä toivottavasti ikinä.




petrisa

#7652
Kävin tuossa eilen huvikseni tallentamassa VCDS:llä ajonaikaista dataa tietokoneelle.
Näyttää täyskaasukiihdytyksessä mm. seuraavien datojen maksimi arvoiksi

- laskennallinen vääntö 465 Nm
- absoluuttinen imusarjan paine 255 kPa (1,5 bar ahto)
- ilmamassa 1300 mg/S ja polttoainesyöttö 80 mg/S

Seossuhteeksi tulee: 1300 mg /80 mg = 16,25, joka vastaa lambda arvoa 1,1.
Saamani tiedon mukaan tasakaasulla ajettaessa nykyisissä dieseleissä lamda arvoa pidetään 1,2 ... 1,3 välissä, jotta ei käy liian isolla yli-ilmalla. Vähentää kai typen oksideja. Liian pieni seossuhde ei olisi hyväksi pitemmän päälle DPF suodattimelle, kun "savuttaa".

Mikähän lie mahtaa olla CUNA moottorille tyypilliset vakiot arvot?

Vertailun vuoksi otin aikoinaan lastutetusta TTiD Saabista myös arvoja mm.  max ilmamassa 1600 mg/S ja max paine 310 kPa. Tässä Ocussa jäädään näistä arvoista, mutta onhan tuo eri kone. Periaatteessa moottorit saman kokoisia kun Saab oli karvan päälle 1900 kuutiota ja Ocu vastaavasti karvan alle 2000 kuutiota.

Näitä ilmamassoja ja syöttöjä ei voi tietenkään vetää suoraan moottorin momentiksi ja sitä kautta kulmanopeuden kautta tehoksi tietämättä ko. moottorin tarkempia yksilöityjä teknisiä uuden moottorin ominaisuuksia . Silti nuo arvot ovat omalla tavallaan kiinnostavia.


rawpower

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 12.02.23 - klo:11:10
Kävin tuossa eilen huvikseni tallentamassa VCDS:llä ajonaikaista dataa tietokoneelle.
Näyttää täyskaasukiihdytyksessä mm. seuraavien datojen maksimi arvoiksi

- laskennallinen vääntö 465 Nm
- absoluuttinen imusarjan paine 255 kPa (1,5 bar ahto)
- ilmamassa 1300 mg/S ja polttoainesyöttö 80 mg/S

Seossuhteeksi tulee: 1300 mg /80 mg = 16,25, joka vastaa lambda arvoa 1,1.
Saamani tiedon mukaan tasakaasulla ajettaessa nykyisissä dieseleissä lamda arvoa pidetään 1,2 ... 1,3 välissä, jotta ei käy liian isolla yli-ilmalla. Vähentää kai typen oksideja. Liian pieni seossuhde ei olisi hyväksi pitemmän päälle DPF suodattimelle, kun "savuttaa".

Mikähän lie mahtaa olla CUNA moottorille tyypilliset vakiot arvot?

Vertailun vuoksi otin aikoinaan lastutetusta TTiD Saabista myös arvoja mm.  max ilmamassa 1600 mg/S ja max paine 310 kPa. Tässä Ocussa jäädään näistä arvoista, mutta onhan tuo eri kone. Periaatteessa moottorit saman kokoisia kun Saab oli karvan päälle 1900 kuutiota ja Ocu vastaavasti karvan alle 2000 kuutiota.

Näitä ilmamassoja ja syöttöjä ei voi tietenkään vetää suoraan moottorin momentiksi ja sitä kautta kulmanopeuden kautta tehoksi tietämättä ko. moottorin tarkempia yksilöityjä teknisiä uuden moottorin ominaisuuksia . Silti nuo arvot ovat omalla tavallaan kiinnostavia.

Asiallinen postaus! Olen itse CUNA sielunelämää selvitellyt ulkomaanfoorumeiden kautta kun minulle tehtiini 23AX päivitys marmorilla heinäkuussa. Tästä lähtien DPF polttoväli puolittui ollen nyt talvelle 220km ja kesällä noin 270-300km. Jonkun verran asiaa selvitettyä kävi ilmi, että jonkinlaisia vikatiloja on tullut lambda antureissa / nox järjestelmässä ja tähän sitten tämä päivitys tehty. Ilmeisesti kun vika tulee niin dpf polttaa kokoajan ja laskennallinen noen määrä pomppaa nopeasti pystyyn ja laukaisee dpf polton. Tätä ongelmaa 23ax pyrkii korjaamaan.

Itsellä ei ole VCSS, mutta obdeleven löytyy. Pitääpä katsoa jos saisi samaa dataa irti sillä.

Onko sinulle tehty tuota 23AX päivitystä?

petrisa

Ei mitään tietoa mistään päivityksistä. Ainoastaan se että nyt on Turbotec:n ohjelma ECU:ssa.

DPF polttojen sykliin pitäisi vaikuttaa myös ajoprofiili DPF paine-ero antureiden datan lisäksi. Oma ajoprofiilini on hyvin maantieajo painotteinen. Vertaan jälleen ex. autooni, jossa DPF poltot vaihtelivat välillä 500 ... 1000 km.

rawpower

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 12.02.23 - klo:13:46
Ei mitään tietoa mistään päivityksistä. Ainoastaan se että nyt on Turbotec:n ohjelma ECU:ssa.

DPF polttojen sykliin pitäisi vaikuttaa myös ajoprofiili DPF paine-ero antureiden datan lisäksi. Oma ajoprofiilini on hyvin maantieajo painotteinen. Vertaan jälleen ex. autooni, jossa DPF poltot vaihtelivat välillä 500 ... 1000 km.

Juu. Itsellä oli myös CEGA 2010 VRS skoda. 265tkm ajettuna poltteli 800km välein ongelmitta. Samanlaiset ajot kuin nyt Keskinopeus pyörii siinä 40km/h Näissä CUNA euro 6 vehkeissä on monimutkaiset saastelaitteet. Matalapaine egr ja korkeapaine EGR.

Itseä tuo tiheä polttoväli alkaa kyllästyttää. Ohjelma kyllä polttelisi. Aj Techilltä seinäjoelta hyviä kokemuksia E61 bemarin kanssa. Löytyy myös penkki jos haluaa ottaa vedon ennen ja jälkeen. Todennäköisesti tulisi otettua. Pitääpä harkita kesällä. Samalla siirtyy huollot tekemään pikkupajalle.

petrisa

Joo, tuo ex auto oli vm -08 ja taisi olla ensimmäisten joukossa kun ko. konsernin vehkeissä oli DPF. Oli varmaankin ihan eri saaste luokitukset silloin, Euro 5 vai joku muu? Poltteli DPF:ää sitten suhteellisen harvakseen.

miqwe

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 12.02.23 - klo:11:54
Asiallinen postaus! Olen itse CUNA sielunelämää selvitellyt ulkomaanfoorumeiden kautta kun minulle tehtiini 23AX päivitys marmorilla heinäkuussa. Tästä lähtien DPF polttoväli puolittui ollen nyt talvelle 220km ja kesällä noin 270-300km. Jonkun verran asiaa selvitettyä kävi ilmi, että jonkinlaisia vikatiloja on tullut lambda antureissa / nox järjestelmässä ja tähän sitten tämä päivitys tehty. Ilmeisesti kun vika tulee niin dpf polttaa kokoajan ja laskennallinen noen määrä pomppaa nopeasti pystyyn ja laukaisee dpf polton. Tätä ongelmaa 23ax pyrkii korjaamaan.

Itsellä ei ole VCSS, mutta obdeleven löytyy. Pitääpä katsoa jos saisi samaa dataa irti sillä.

Onko sinulle tehty tuota 23AX päivitystä?


Ilmeisesti minullakin on tehty 23AX päivitys, kun polttelee aikalailla 215km-230km haarukkaan. Juuri viikonlopun reissulla tuli huomattua. Itseä se haittaa sen verran että pätkäajossa jää välillä kesken. Aikaisemmat ea288 tdi:t poltteli harvemmin, vanha f30 maksimissaan kerran tankillisella.

Toistaiseksi aion olla huolestumatta muuten, kun pönttökin on uusittu vastikään.
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

rawpower

Lainaus käyttäjältä: miqwe - 13.02.23 - klo:09:08

Ilmeisesti minullakin on tehty 23AX päivitys, kun polttelee aikalailla 215km-230km haarukkaan. Juuri viikonlopun reissulla tuli huomattua. Itseä se haittaa sen verran että pätkäajossa jää välillä kesken. Aikaisemmat ea288 tdi:t poltteli harvemmin, vanha f30 maksimissaan kerran tankillisella.

Toistaiseksi aion olla huolestumatta muuten, kun pönttökin on uusittu vastikään.

Juu eihän tuo nyt kovin vakavaa ole. Seurailee öljytikkua lisääntyykö öljyn määrä on mahdollista, että dieseliä joutuu öljyn sekaan jos tiheästi polttelee. Lisäksi toki kulutus nousee jos polttaa esim. 3x tankillisella kuin aiempi 1x tankillisen aikana. Aikamoinen "laadunparannus kampanja"  ;D

Masku

Lainaus käyttäjältä: Marko - 01.02.23 - klo:23:36
Ei voi olla turbo noilla kilometreillä vielä rikki.

Maanantaina vein turbotohtorille ja äsken tuli puhelu että hukkaportti jumissa. Nyt korjattu ja 100euroa kustansi korjaus. Hedinillä vaihtoehtona oli uusi ahdin +3000eur :) Kuulemma tyyppivika noissa IHI:n valmistamissa ahtimissa. Oireet kutakuinkin -> Bensankulutuksen nousu, vikakoodia ahtopaineen ylityksestä sekä vajauksesta, servon jäykkyys.

miqwe

Lainaus käyttäjältä: miqwe - 13.02.23 - klo:09:08

Ilmeisesti minullakin on tehty 23AX päivitys, kun polttelee aikalailla 215km-230km haarukkaan. Juuri viikonlopun reissulla tuli huomattua. Itseä se haittaa sen verran että pätkäajossa jää välillä kesken. Aikaisemmat ea288 tdi:t poltteli harvemmin, vanha f30 maksimissaan kerran tankillisella.

Toistaiseksi aion olla huolestumatta muuten, kun pönttökin on uusittu vastikään.

Nyt sattuneista syistä (peltikolari)  ajokki vaihtui  175tkm vähemmän ajettuun vastaavaan.. Katsotaan miten se polttelee. Pitää huoltohistoria selvitellä, vanha oli taksi ja tämä on ollut Leasing.
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

rawpower

Lainaus käyttäjältä: miqwe - 27.02.23 - klo:22:27
Nyt sattuneista syistä (peltikolari)  ajokki vaihtui  175tkm vähemmän ajettuun vastaavaan.. Katsotaan miten se polttelee. Pitää huoltohistoria selvitellä, vanha oli taksi ja tämä on ollut Leasing.

Kannattaahan sitä seurailla. Nyt lomilla pitkää matkaa ajaessa teki polton noin 300km välein. Ylä ja alamaskisuojat paikallaan. Johonkin laskentakaavoihin tuo 23AX vaikuttaa kun laskennallinen noen määrä nousee nopeammin ja poltto käynnistyy aina kun laskennallisen noen määrä on jotain ~23.50 luokkaa. Poltto loppuu kun laskennallinen noen määrä on ~5. pöntössä tuhkaa 30.6g ja 80g maksimi. Ajokilometrit nyt 123tkm eli näkisin tuhkan määrän olevan kilometreihin sopiva. Auto pelaa muutoin normaalisti. Taidan ajaa koneeseen ohjelmoinnin kesällä niin saa vähän lisätehoa koneeseen ja ajella menemään vaan.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 01.03.23 - klo:10:34
Kannattaahan sitä seurailla. Nyt lomilla pitkää matkaa ajaessa teki polton noin 300km välein. Ylä ja alamaskisuojat paikallaan. Johonkin laskentakaavoihin tuo 23AX vaikuttaa kun laskennallinen noen määrä nousee nopeammin ja poltto käynnistyy aina kun laskennallisen noen määrä on jotain ~23.50 luokkaa. Poltto loppuu kun laskennallinen noen määrä on ~5. pöntössä tuhkaa 30.6g ja 80g maksimi. Ajokilometrit nyt 123tkm eli näkisin tuhkan määrän olevan kilometreihin sopiva. Auto pelaa muutoin normaalisti. Taidan ajaa koneeseen ohjelmoinnin kesällä niin saa vähän lisätehoa koneeseen ja ajella menemään vaan.
Mulla on Ocun mittarissa 211000km ja polttaa melko tarkkaan 100km välein. Melko lyhyttä kaupunkiajoa on ollut. Muutamia pidempiä reissuja mutta eihän niissä näy kuinka usein on polttanut. Pitää jossakin vaiheessa katsoa tuo täyttöaste.
Mukana tulleiden dokumenttien mukaan siihen on ajettu tuo 23AX. Ei tuo kulutus ole niin kauhean kovaa vaikka poltteleekin mutta onhan se vähän hankalaa kun polttoa ei viitsisi jättää kesken ja se generoi aina sen 15km lisälenkin että polttelee loppuun.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

petrisa

#7663
Tiheää on poltto huolimatta kaupunkiajosta, jos 100 km välein sitä tekee  ???

Oma näyttäisi tekevän sitä 300 ... 400 km välein, mutta ajot ovatkin n. 2/3- osaa maantieajoa. Jotenkin olisi kiva saada mielenkiinnosta nuo poltot paremmin selville kuin tutkimalla aina VCDS:n kanssa tietoja ECU:sta. Olen pitänyt nyt ajotieturissa näkösällä hetkellistä kulutusta, mutta en kyllä siitä ole saanut selville kulutuksen nousun muodossa mahdollista polton käynnissä oloa. En tiedä mitä päivityksiä tuohon on ex omistajan aikana tehty, ja tuskin "virisoftaus" on kajonnut noihin parametreihin.
Mistä te muuten seuraatte poltto tapahtumia?

Yksi juttu vähän nolostuttaa tässä TDI RS nelivedossa. Nimittäin, pakoputkisto.
On muka tupla ulostulot takahelmassa, mutta toinen onkin vain koriste. Onhan se toki symmetrisen näköinen, mutta silti oikeastaan vähän noloa  :-[.
Bensa RS:n kanssa tilanne lienee toinen, mutta olisi sitä nyt kai voinut dieseliinkin laittaa samalla tavalla ne tuplat tai sitten "rehellisesti" vain toiselle puolelle. Ei kai nelivetokaan tätä mitenkään rajoita  ::)

Marko

Ladatkaa play kaupsta vag dpf sovellus, niin pääsette seuraamaan mitä loukussa tapahtuu.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 06.03.23 - klo:09:55
Yksi juttu vähän nolostuttaa tässä TDI RS nelivedossa. Nimittäin, pakoputkisto.
On muka tupla ulostulot takahelmassa, mutta toinen onkin vain koriste. Onhan se toki symmetrisen näköinen, mutta silti oikeastaan vähän noloa  :-[.
Bensa RS:n kanssa tilanne lienee toinen, mutta olisi sitä nyt kai voinut dieseliinkin laittaa samalla tavalla ne tuplat tai sitten "rehellisesti" vain toiselle puolelle. Ei kai nelivetokaan tätä mitenkään rajoita  ::)
Ainakin etuvetoon voi laittaa bensamallista sen takaosan niin saa molemmille puolille vaimentimen. Noita ovat modailleet mutta en tiedä mahtuuko nelikon perän kanssa. Itseäni se ei enää ole haitannut. Lisää painoahan se vain toisi.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 06.03.23 - klo:09:55
Mistä te muuten seuraatte poltto tapahtumia?

Yksi juttu vähän nolostuttaa tässä TDI RS nelivedossa. Nimittäin, pakoputkisto.
On muka tupla ulostulot takahelmassa, mutta toinen onkin vain koriste. Onhan se toki symmetrisen näköinen, mutta silti oikeastaan vähän noloa  :-[.
Bensa RS:n kanssa tilanne lienee toinen, mutta olisi sitä nyt kai voinut dieseliinkin laittaa samalla tavalla ne tuplat tai sitten "rehellisesti" vain toiselle puolelle. Ei kai nelivetokaan tätä mitenkään rajoita  ::)

Omassa Tigussa huomaan poltot mm. näistä seikoista:
- Valoissa seistessä tyhjäkäynti normaalia korkeampi
- Auto ei suostu rullaamaan vaihde päällä(ns. coaching) kun poltto on päällä
- Flektit jää huutamaan koti-/duunipihassa auton sammuttamisen jälkeen

Noi tehtaiden "teinipakoputki"-viritelmät on aina noloja. Omassa Tigussa on myös tuplat kromiset "ulostulot" takakulmissa mutta ne ovat puhtaat kun kummastakaan ei  tule savua. Oikea pakoputki on kuskin puolen takakulmassa ja suunnattu alaspäin. Muutenkin nämä rivineloskoneen kahdet pakoputket ovat naurettavia, oikeastihan siellä on vain yksi pakoputki joka on taka-akselin kohdalta jaettu kahdeksi ulostuloksi. Oikea tuplaputki lähtee V-koneesta ja tule omasta kannestaan erillisenä putkena taakse saakka. Putkien välissä voi olla ns. H-putki mutta siinä kaikki mikä on yhteistä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

petrisa

Lainaus käyttäjältä: Marko - 06.03.23 - klo:10:38
Ladatkaa play kaupsta vag dpf sovellus, niin pääsette seuraamaan mitä loukussa tapahtuu.

Kiitos. Täytyykin heti kokeilla.

rawpower

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 06.03.23 - klo:09:55
Tiheää on poltto huolimatta kaupunkiajosta, jos 100 km välein sitä tekee  ???

Oma näyttäisi tekevän sitä 300 ... 400 km välein, mutta ajot ovatkin n. 2/3- osaa maantieajoa. Jotenkin olisi kiva saada mielenkiinnosta nuo poltot paremmin selville kuin tutkimalla aina VCDS:n kanssa tietoja ECU:sta. Olen pitänyt nyt ajotieturissa näkösällä hetkellistä kulutusta, mutta en kyllä siitä ole saanut selville kulutuksen nousun muodossa mahdollista polton käynnissä oloa. En tiedä mitä päivityksiä tuohon on ex omistajan aikana tehty, ja tuskin "virisoftaus" on kajonnut noihin parametreihin.
Mistä te muuten seuraatte poltto tapahtumia?

Yksi juttu vähän nolostuttaa tässä TDI RS nelivedossa. Nimittäin, pakoputkisto.
On muka tupla ulostulot takahelmassa, mutta toinen onkin vain koriste. Onhan se toki symmetrisen näköinen, mutta silti oikeastaan vähän noloa  :-[.
Bensa RS:n kanssa tilanne lienee toinen, mutta olisi sitä nyt kai voinut dieseliinkin laittaa samalla tavalla ne tuplat tai sitten "rehellisesti" vain toiselle puolelle. Ei kai nelivetokaan tätä mitenkään rajoita  ::)

Dpf polton huomaa seuraavista:
- Tyhjäkäyntikierrokset 1000rpm
- Jos poltto päällä tai kesken jää niin ulkona haisee palaneen "käry" sen kyllä tunnistaa
- Jos poltto päällä ja auton sammuttaa flekti huutaa.

Itsellä ennen 23AX "laadunparannuskampanjaa" teki noin 450km välein oli ajot mitä tahansa. Nyt 200-300km välein. Kilometreja autossa 123tkm nyt.
Obdelevenillä seurannut dataa niin laskennallisen noen määrä käynnistää polton. Jotain parametreja tuo 23AX muuttaa.

petrisa

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 06.03.23 - klo:16:38
Dpf polton huomaa seuraavista:
- Tyhjäkäyntikierrokset 1000rpm
- Jos poltto päällä tai kesken jää niin ulkona haisee palaneen "käry" sen kyllä tunnistaa
- Jos poltto päällä ja auton sammuttaa flekti huutaa.

Itsellä ennen 23AX "laadunparannuskampanjaa" teki noin 450km välein oli ajot mitä tahansa. Nyt 200-300km välein. Kilometreja autossa 123tkm nyt.
Obdelevenillä seurannut dataa niin laskennallisen noen määrä käynnistää polton. Jotain parametreja tuo 23AX muuttaa.

Joo tämä on toki tiedossa, että kyllä noista sen tietää. Vaan kysymys olikin tarkoitettu niin, että mistä tiedätte ajon aikana. Ei tyhjäkäynnillä tai ajon jälkeeen. Vaan vastaushan tähän jo varmaan löytyikin, että tuolla VAG dpf- tai OBDEleven- puhelinsovelluksilla.

miqwe

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 06.03.23 - klo:16:57
Joo tämä on toki tiedossa, että kyllä noista sen tietää. Vaan kysymys olikin tarkoitettu niin, että mistä tiedätte ajon aikana. Ei tyhjäkäynnillä tai ajon jälkeeen. Vaan vastaushan tähän jo varmaan löytyikin, että tuolla VAG dpf- tai OBDEleven- puhelinsovelluksilla.

Käyttää pienempää pykälää, tai vedättää kierroksia korkeammalle. Pörisevämpi käyntiääni. Siitäpä sen taajama-ajossa tai maantiellä huomaa.


23AX tehty tähän "uuteenkin". 220km täyteen taajama-ajoa ja poltto päälle..
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

petrisa

Lainaus käyttäjältä: miqwe - 06.03.23 - klo:19:45
Käyttää pienempää pykälää, tai vedättää kierroksia korkeammalle. Pörisevämpi käyntiääni. Siitäpä sen taajama-ajossa tai maantiellä huomaa.

Enpä ole moista huomannut maantiellä. D6- pykälällä menee eikä "pörinääkään" kuulu.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 06.03.23 - klo:16:57
Joo tämä on toki tiedossa, että kyllä noista sen tietää. Vaan kysymys olikin tarkoitettu niin, että mistä tiedätte ajon aikana. Ei tyhjäkäynnillä tai ajon jälkeeen. Vaan vastaushan tähän jo varmaan löytyikin, että tuolla VAG dpf- tai OBDEleven- puhelinsovelluksilla.
Juu, ei sitä mistään huomaa ellei ole joku seurantadongeli kiinni. Ei ainakaan mulla tule mitään erikoista esille yli 100km matka-ajossa. Jos ja kun polttaa niin polttaa huomaamatta. Ei lisäänny kulutus eikä tule laskua tehoissa. Ihan sama. Kun alkaa tulemaan vikakoodia tai huomaa ajossa niin sitten DPF putsaukseen. Siihen asti mennään tällä.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

miqwe

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 06.03.23 - klo:20:08
Enpä ole moista huomannut maantiellä. D6- pykälällä menee eikä "pörinääkään" kuulu.

Nojoo, tuon huomaa ennemmin taajamassa.


Mutta itse sen verran harjaantunut että huomaa maantieajossa myös. Öljyn lämmöt kertoo myös omalta osaltaan.

Tuo dq381 näkyy tarjoavan mieluummin D6 kuin D7silloin.
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

rawpower

Lainaus käyttäjältä: miqwe - 06.03.23 - klo:21:21
Nojoo, tuon huomaa ennemmin taajamassa.


Mutta itse sen verran harjaantunut että huomaa maantieajossa myös. Öljyn lämmöt kertoo myös omalta osaltaan.

Tuo dq381 näkyy tarjoavan mieluummin D6 kuin D7silloin.

Öljynlämmöistä ehkä ajon aikana huomaa parhaiten. Nousee nopeasti ~105 asteeseen riippuen toki ajosta.

mfroberg

Ajon aikana tuo on toki vaikea huomata, itse huomaan sen sen takia että pyrin aina ajamaan vankkuriani taloudellisesti. Tällöin ajan eco-asetuksilla jolloin auto rullaa vapaalla kun jalan nostaa kaasulta paitsi kun poltto on päällä niin siloin se ei rullaa vapaasti eivätkä kierrokset putoa normaalille tyhjäkäynnille. Minulla on myös aina näytössä keskikulutus, sitä seuraamalla huomaan ainakin duunimatkalla(35 km) jos polttaa/on polttanut lievästä kulutuksen noususta. Pitkällä maantieajolla tuskin huomaisi mitään. Jos asia enemmän kiinnostaa niin tuollainen sovellus kuulostaa hyvältä idealta.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Killer

Keskusta ajossa kun päällä niin 4:n menee päälle vasta n.55 km/h vauhdissa, kun ilman polttoa 4:n menee päälle 42km/h vauhdissa.
Noin on ollut kaikissa 5 edellisessä dpf dsg Vaggineissa.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

rawpower

Lainaus käyttäjältä: miqwe - 06.03.23 - klo:19:45
Käyttää pienempää pykälää, tai vedättää kierroksia korkeammalle. Pörisevämpi käyntiääni. Siitäpä sen taajama-ajossa tai maantiellä huomaa.


23AX tehty tähän "uuteenkin". 220km täyteen taajama-ajoa ja poltto päälle..

Aika samassa mennään täälläkin. Pääosin taajamaa ajot. 200-250km välein polttelee.

petrisa

Kerronpa omaa tarinaa miten minun ja RS TDI nelikko Octavian yhteiselo on sujunut. Auto on ollut nyt 9 viikkoa ja kilometrejä siinä ajassa kertynyt n. 4500 km. Eli sellaista tasaista 500 km/vko tahtia mennään.

Auto on toiminut erinomaisesti yhtä vikaa lukuunottamatta. Hiihtolomaa (vko 10) edeltävällä viikolla huomasin, että nyt jostain autosta tiputtaa vähän öljyä tallin lattiallle. Se on joko tämä Octavia tai sitten kakkosauto GT Golf. Putsasin jäljet ja aloin seuraamaan asiaa. Vuodon aiheuttajaksi varmistui Octavia.

Tarkempi kurkistus auton alle osoitti, että Octavian pohjapanssari oli öljyssä takaosastaan, josta se oli tippassut maahan. Eipä siinä sitten muuta kuin hiihtolomalla auto tutkimuksiin myyjäliikkeeseen. Ennakkoon omana epäilyksenä oli jompi kumpi kampiakselin stefa, joka näissä on kai jonkin sortin tyyppivika. Toisaalta asia ei sikäli taloudellisesti huolettanut kun onhan myyjäliikkeellä takuu näissä asioissa.

Vuodon syyksi sitten paljastui öljypohjan tiiviste yhden kiinnitys ruuvin kohdalta. Miten se sieltä nyt yht'äkkiä alkoi vuotamaan  8O  :?:
Auton ollessa tutkimuksessa ja korjauksessa juttelin huoltopäällikön kanssa, niin hän katsoi koneelta, että tähän olikin juuri ison jakopäärempan yhteydessä ennen kuin auto meni myyntiin, tehty myös jakopään puoleisen kampiakselin stefan vaihto. Nyt tuli sitten huolella tarkistettua, kun vuotoa etsittiin, ettei vauhtipyörän puoleinen stefakaan vuoda. Sitähän ei tiedä onko se joskus vaihdettu jo aiemmin takuuseen merkkihuollossa. Tämä myyjäliike on autoa huoltanut viimeiset pari vuotta, kun on Audi- VW- Seat- merkki huolto, muttei Skoda huolto. Skoda huolto on Wetterillä nykyään.

Auto on nyt kunnossa siltä osin, kun öljypohja otettiin kokonaan irti ja varmistettiin, ettei ole siinä vaurioita, ja tiivistettiin uudelleen. Tämä oli myös myyjäliikkeelle halpa korjaus. Itse jäin vain ihmettelemään, että miten se vuoto tuli nyt vasta yli kuukauden ja useamman tuhannen kilometrin ajon jälkeen, koska aluksi vuotoa ei ollut yhtään. Tuttuni, jolla on vahva VAG tuntemus, epäili syyn olleen kampiakselin stefan vaihdossa. Arveli öljypohjan käytetyn siinä irti ja on laitettu takaisin huonosti. Kesti tiivistys aikansa kunnes alkoi vuotamaan.

Dissection

Minuakin kiinnostaa ehkä vähän käytetty bensa rs sillä ea888 moottorilla. Toinen vaihtoehto olisi f31 320i farkkuja,ZF8 lootalla ja takavedolla kuten nykyinen mutta uudempi  Tehoa Ocussa on tietysti enemmän mutta etuveto varmaankin hidastaa lähtöjä ja saa sit B48 mottiakin lastuttaa. Ainoa ratkaiseva asia on kestävyys,kummatkaan ei ole mitään luotettavuuden mittapuita enkä halua enää yhtään vaihteisto tai ketjuvikaa itselleni. Takavedosta etuveetoon siirtyminen ei houkuttaisi mutta kun diesel sovi itselleni ollenkaan. Ulkonäkössä Bemmi ei ainakaan häviä Octavialle 🤩

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy