Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

kaunosaario

Minkälaisia kulutuslukemia raadilla on ollut RS 4x4 dsg:llä ja onko kulutus muuttunut sisäänajon jälkeen? Sain perjantaina uuden nelikon alle ja maantielläkin noin 6,5l mennyt. Nurkka-ajossa 7,5. Tuntuu B7 DSG Passatin jälkeen isolta.
RS Combi 4x4 2017

Ambis

Lainaus käyttäjältä: kaunosaario - 14.02.17 - klo:18:52
Minkälaisia kulutuslukemia raadilla on ollut RS 4x4 dsg:llä ja onko kulutus muuttunut sisäänajon jälkeen? Sain perjantaina uuden nelikon alle ja maantielläkin noin 6,5l mennyt. Nurkka-ajossa 7,5. Tuntuu B7 DSG Passatin jälkeen isolta.

Tuntuu olevan linjassa oman auton kanssa.

Mökkireissu 300km näin talvella 80-100 kmh saattaa mennä 5,6 L/100km auton mukaan.

Työmatka Espoosta Helsinkiin Länsiväylällä pääosin ruuhka-aikojen ulkopuolella (aika vähän risteyksiä) menee n. 6,5 - 7 L/100km.

Tässä tankista tuloksia:


Helposti huomaa kun on ollut pakkasta ja webasto ollut päällä paljon, välissä lauha aika ja taas pakkasta...

Jos tuosta laskee nuo kylmät ajat pois, niin tuosta melkeen näkee suoran laskusuunnan kulutuksessa kun kilometrejä tulee lisää. Jännittää pysyiskö keväällä (ennen kuin ilmastoinnin tarvii huutaa) kulutus jossain kuuden päällä. Sit olisin super tyytyväinen. Vain n. +1 L/100km vanhaan GreenLine Superbiin verrattuna. Ei olis paha, kun ottaa huomioon tehon lisäyksen ja 4x4 ja vain hitusen pienemmän koon (paino varmaan aika sama).
Octavia RS Combi TDI DSG 4x4 Moon White (MY17)

ex: 2011 Skoda Superb Combi TDI Greenline
ex: 2006 Kia Pro Ceed EX

Antamasi kirjaimet eivät vastaa kuvassa olevia.

megaesa

Tuli siirryttyä takaisin VAG-maailmaan ja ostettua RS. Auto ollut nyt viikon ja lähinnä ihmetyttää pitääkö alkaa reklamoimaan liikkeelle termostaatista? Neula nousee alkumetreillä 90 asteeseen mutta laskee sitten tasan 80:een ja pysyy siinä. Miten muilla on lämmöt tuossa TSI:ssä?

Daatta

^Tarkista moottorin lämpötila ajotietokoneesta tai testerillä. Torque tai vastaava näyttää sen kyllä. Jotain vikaa tuossa saattaa olla, koska neula on vakautettu 90 asteeseen ja todellinen lämpötila voi heittää siitä kymmeniä asteita. Jos vikakoodit lukee oikealla lukijalla (VCDS) niin sieltä voi löytyä aiheeseen sopiva koodikin. VCDS:llä onnistuu toki myös lämpöjen logittaminen. Mahdollinen termostaattivika kannattaa ilman muuta hoitaa liikkeen piikkin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

icemii

Ilman muuta termari vaihtoon, vageissa todellinen lämpö on 80c mittarin saavuttaessa 90. Eli jos ajossa on näyttämä 80, niin todellinen on ainoastaan 70-75c ::)

JaMiLeSi

Lainaus käyttäjältä: megaesa - 17.02.17 - klo:09:43
Tuli siirryttyä takaisin VAG-maailmaan ja ostettua RS. Auto ollut nyt viikon ja lähinnä ihmetyttää pitääkö alkaa reklamoimaan liikkeelle termostaatista? Neula nousee alkumetreillä 90 asteeseen mutta laskee sitten tasan 80:een ja pysyy siinä. Miten muilla on lämmöt tuossa TSI:ssä?

Minulla oli tuo sama vika. Start&stop tippuu myös pelistä. Syynä rikkoontunut moottorin lämpötila-anturi.
Samassa " combo " osassa vaihtuu myös termostaatti ja vesipumppu...

megaesa

Lainaus käyttäjältä: JaMiLeSi - 17.02.17 - klo:11:09
Minulla oli tuo sama vika. Start&stop tippuu myös pelistä. Syynä rikkoontunut moottorin lämpötila-anturi.
Samassa " combo " osassa vaihtuu myös termostaatti ja vesipumppu...
Joo SS tippuilee välillä pois pelistä. Reklamointi tehty, katsotaan miten tässä edetään.

Killer

Lainaus käyttäjältä: kaunosaario - 14.02.17 - klo:18:52
Minkälaisia kulutuslukemia raadilla on ollut RS 4x4 dsg:llä ja onko kulutus muuttunut sisäänajon jälkeen? Sain perjantaina uuden nelikon alle ja maantielläkin noin 6,5l mennyt. Nurkka-ajossa 7,5. Tuntuu B7 DSG Passatin jälkeen isolta.

Samaa luokkaa täälläkin ja samanlailla vertaan vastaavalla tekniikalla olleeseen B7:n.
Omalla ajettu nyt 9000km niin laskusuunnassa ollaan. Maantiellä 200km siivuja pääsee n.6L keskikulutuksella tietokoneen mukaan. Todellinen varmaan vähän enemmän.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

U. Turhapuro

Omia kokemuksia (TDI RS) 8kk ja 19000tkm kokemuksen perusteella.

Auto toiminut oiken hyvin. Muutamia pikkujuttuja on ollut, mutta kokonaisuutena ollut toimiva paketti.

- Turvavyön korkeussäädin rämisee -> Vaihdettiin kerran uuteen, ei vaikutusta. Taiteltu paperi väliin, niin ei rämise.
- Jäähdytinnestettä lisättiin kerran.
- Öljyä ei ole tarvinnut lisätä, mutta en ole nyt katsonut missä kohdassa tikkua öljy on.
- Auto on rasittavan meluisa.
- Nopea ohjaus, aivan loistava, kun ei tarvitse paljoa rattia käännellä missään tilanteessa.
- Kulutus maantiellä alimmillaan +5l/100km
- Talvella sekalaisessa, pääosin kaupungissa 7-8l/100km

Ambis

Itellä viimesin tankkaus, yks reissu espoo-riihimäki, työmatka-ajoa pks:llä ja tänään espoo-tampere reissu, tuloksena tankista 7,12 L/100km.

Kovasti saa kyl rampata täyttämässä vrt vanha 5-litraa-suurempi-tankki-ja-5 L/100km-tankista-Superb  ::)

Mutta on tuo RS vaan niin paljon kivempi auto monella tapaa  8)
Octavia RS Combi TDI DSG 4x4 Moon White (MY17)

ex: 2011 Skoda Superb Combi TDI Greenline
ex: 2006 Kia Pro Ceed EX

Antamasi kirjaimet eivät vastaa kuvassa olevia.

Tapola

Omassani keskikulutus on 6,8l/100km, tankkauksista mitattuna 20tkm ajomatkalta. Ajosta arviolta puolet on motaria työpaikalle, puolet kehää ja kaupunkiajoa. Webastoa käytän esilämmitykseen jos on yli 5 pakkasta. Mittarissa nyt siis 20tkm, kulutus ei mielestäni ole pudonnut kilometrien karttuessa. Aiempi ei-neliveto RS vei litran vähemmin ja ajotietokonee valehtelee ehkä 0,7l/100km.

-T
--
VW e-Golf 2019 / Enyaq iV 60 2021

Peke

Täällä ollu RS:n kulutus Kehä III sisällä pyöriessä 8.4-9l ja Tampereella käynti oli mennessä 7.2l ja tullessa 8.3l(lumimyrsky). Nyt kilsoja 1520km eli sisäänajettu. Tippuukohan kulutukset tuosta vai merkkaako vaan ajotapa? Niin ja Webasto päällä AINA talvella ennen käynnistystä reilusta 10min - 30min riippuen kelistä.
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: Peke - 24.02.17 - klo:22:35
Täällä ollu RS:n kulutus Kehä III sisällä pyöriessä 8.4-9l ja Tampereella käynti oli mennessä 7.2l ja tullessa 8.3l(lumimyrsky). Nyt kilsoja 1520km eli sisäänajettu. Tippuukohan kulutukset tuosta vai merkkaako vaan ajotapa? Niin ja Webasto päällä AINA talvella ennen käynnistystä reilusta 10min - 30min riippuen kelistä.

Tuossa tulee pyörimään, vaikea ajella 6.5 l/100 km, se on mahdollista muttei kovin realistista.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

Daatta

Heh, itse ajelin Cupralla 400km 6.0 keskikulutuksella. 85km/h todellista, mukana pätkä moottoritietä eli 107km/h. Tämä ajotietokoneen mukaan, mutta ei kai se montaa desiä heitä. Rullattu 27tkm, mutta ei se paljon ole uudesta tippunut. Jos ajaa ilman luistonesto tai muuten luisuttelee menemään niin kulutus nousee rutkasti, sen verran on tullut kokeiltua.  ::)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tgr

Mulla ei aivot riitä ymmärtämään, miksi ostaa "tehomalli" ja sitten väijyä autistisella pieteetillä kulutusta onko se 6,3 vai 6.4 litraa satasella  ;D
Kai meissä järkevissä itäautoilijoissa kaikissa sisällä asuu pieni tarjoushaukka-Jorma, joka vuodenvaihteessa excelillä toteaa taas taloudellisella ajolla ja vapaalle alamäessä kytkemällä säästäneensä perheelle seitsenkiloisen Prismasta hankitun kinkun hinnan...

Petunet

Itse ymmärrän tuollaisen pienen perver itsensä haastamisen taas oikein hyvin.
Täytyyhän koneelle välillä antaa happea, auto tykkää kun sillä ajetaan, mutta jos nuo repivät kiihdytykset ja aivan liian suuret ajonopeudet alkavat tuntua tylsältä niin välillä täytyy kokeilla muuta.

Vanhassa TDI Cordobassani on ihan hyvin suorituskykyä (234hv/460Nm) mutta silti sillä tuli kokeiltua +1000km pienen kulutuksen taktiikkaa ja yllätyin 3.96 lukemasta positiivisesti.
Enempään nynnimiseen ei ole sitten hermo piisannutkaan...
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tgr - 07.03.17 - klo:21:53
Mulla ei aivot riitä ymmärtämään, miksi ostaa "tehomalli" ja sitten väijyä autistisella pieteetillä kulutusta onko se 6,3 vai 6.4 litraa satasella  ;D
Kai meissä järkevissä itäautoilijoissa kaikissa sisällä asuu pieni tarjoushaukka-Jorma, joka vuodenvaihteessa excelillä toteaa taas taloudellisella ajolla ja vapaalle alamäessä kytkemällä säästäneensä perheelle seitsenkiloisen Prismasta hankitun kinkun hinnan...
Itseäni polttoainekulutus taloudellisessa mielessä kiinnostaa ihan yhtä paljon kuin joulukinkkukin eli kiinnostavuus on puhdas nolla. Teknisessä mielessä ja oman ajotavan kehittämisen suhteen taasen olen kiinnostunut energian kulutuksesta paljonkin ja siihen ei vaikuta pätkääkään auton brändin markkinapositio tai se, pitääkö joku autoa tehomallina vai säästöpossuna.

Sniiki

Täytyy kyllä yhtyä ihmettelijöihin. Ei nyt sillä ettenkö kannattaisi pieniä päästöjä ja pientä kulutusta, mutta jokainen varmaan ostaessaan tiesi mitä nämä vie ja jos ei tiennyt niin voinee syyttää itseään. Ostaa viimeisillä penneillään uuden auton kohtalaisen suorituskykyisellä koneella ja sitten tyyliin työntää sen kotipihasta kauppaan, tai vähintään odottaa suotuisia myötätuulia. Itsekin toki viimeisillä penneilläni näitä paskoja ostan mutta juuri siistä syystä voin aivan hyvin myös nauttia niiden vähästä annista. Aikalailla yksi maku näiden muiden kulujen seassa jos säästää 500e vuodessa polttoaineessa niistämällä kaiken aikaa pintakaasulla. Sen nuukuuden vielä olisi ymmärtänyt, mutta että joku saa vielä jotain kiksejä tommoisesta. Keksikää nyt parempaa tekemistä :) Joku kestävyysajokisa voisi olla hyvä vaihtoehto.

Oma 220 TSI on 7tkm aikana kerryttänyt ~8.7 keskikulutuslukeman. Ajo oikeastaan pelkästään 50/50 motari/kaupunki. Kaksi kertaa oon jaksanu tarkistaa ajotietokoneen näyttämän ja 1-2 desin tarkkuudella se on näyttänyt tankillisella samaa kuin laskennallinen. Webasto käy n. 30min/100km. Ylipäätään kaikki bensa-vaggineeni on aina näyttäneet aika hyvin todellisia lukemia siinä missä joku Toyota huijaa litrakaupalla. Miksiköhän nuo disut ei osaa/halua laskea tarkasti?

b1mpo

No mutta jos vertaa a4 ja octavia, niin a4 menee nelivetoisena aika vähällä. Minusta nuo rs dieselien lukemat on korkeahkoja, mitä täältä saa lukea.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 08.03.17 - klo:10:43
No mutta jos vertaa a4 ja octavia, niin a4 menee nelivetoisena aika vähällä. Minusta nuo rs dieselien lukemat on korkeahkoja, mitä täältä saa lukea.
Kurkkasin spiritismimonitorista niin 2015 -> A4 140kW Diesel automaattina keskikulutus 7,37. Kaikkien teholuokkien ka. 7,15.

BMF

Bensaräsää ostaessa ei varmaan kulutusta niin kannata miettiä mutta dieselimiehet jotka veivaa 50tkm+ vuodessa alkaa tällä kulutuksella olla jo jotain väliä. 

Mutta kulutuksesta on oma threadi joten sinne kannattanee kirjoitella. Varsinkaan seatin tai audin kulutus ei nyt aiheen lähellä enää pyöri.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

b1mpo

Aikalailla -14+ ikäisissä alkaa +180hp tehoisten järkevät kulutukset 5,5l/100km tienoilta. Minusta se on räsälle paljon ja a4:lle vähän. Enempää en väännä tästä, muuttujia on paljon muutenkin. Tdi RS dsg:llä vie mun makuun liikaa. Mutta kyllä b8 multi vei aika paljon isällä pelkässä maantieajossakin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 08.03.17 - klo:11:42
Aikalailla -14+ ikäisissä alkaa +180hp tehoisten järkevät kulutukset 5,5l/100km tienoilta. Minusta se on räsälle paljon ja a4:lle vähän. Enempää en väännä tästä, muuttujia on paljon muutenkin. Tdi RS dsg:llä vie mun makuun liikaa. Mutta kyllä b8 multi vei aika paljon isällä pelkässä maantieajossakin.
Ilmeisesti ihmiset sitten häpeissään tuolla valehtelevat tilastoihin ettei köyhiksi luultaisi.
En myöskään jaksa vääntää mutta ei tätä keskustelua ehkä valheellisiin mutuihin kannata jättää:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/3-Audi/21-A4.html?fueltype=1&constyear_s=2014&power_s=180&exactmodel=quattro&powerunit=3
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/45-Skoda/399-Octavia.html?fueltype=1&constyear_s=2014&power_s=180&exactmodel=4x4&powerunit=3

b1mpo

Nelivedoissa ei mun näkemyksen mukaan ole juuri eroa, vaikka audi painaakin enemmän. Nimenomaan tuolla 184 nelivedoissa lisää octaviassa märkä dsg aina tuota kulutusta, kuten etuvedossakin valinnaisena. Mun mielestä 2.0 tdi kulutuksen pitäisi olla 5:n nurkilla, jotta se olisi järkevä voimalinjasta piittaamatta, siis nätisti ajelemalla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 08.03.17 - klo:12:17
Nelivedoissa ei mun näkemyksen mukaan ole juuri eroa, vaikka audi painaakin enemmän. Nimenomaan tuolla 184 nelivedoissa lisää octaviassa märkä dsg aina tuota kulutusta, kuten etuvedossakin valinnaisena. Mun mielestä 2.0 tdi kulutuksen pitäisi olla 5:n nurkilla, jotta se olisi järkevä voimalinjasta piittaamatta, siis nätisti ajelemalla.
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 08.03.17 - klo:10:43
No mutta jos vertaa a4 ja octavia, niin a4 menee nelivetoisena aika vähällä. Minusta nuo rs dieselien lukemat on korkeahkoja, mitä täältä saa lukea.

Kyllähän mielipidettä on toki oikeus vaihtaa mutta keskustelu menee kyllä äkkiä aika sekavaksi.
Mun mielestä näiden pitäisi liikkua pyhällä hengellä, tai no epäpyhäkin käy ihan hyvin, mutta kun ei se mielipide tota kulutusta laske nykyisessä autossa mitenkään.

b1mpo

Kaverin manuaali -14 räsä vei reilu 5l/100km, joka ihan kohtuullinen kulutus. Nyt sillä on A6 -10 2.0 tdie 136hp ja kulutus reilu puoli litraa kovempi. 1.4tsi on varsin kykenevä kulutus- ja menomielessä verrattuna 184 koneeseen, varsinkin automaatteja keskenään verrattaessa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

kaunosaario

Heh, kulutuksesta ei siis saa keskustella, pahoittelut.  :P Itselleni oli kieltämättä pieni yllätys että juuri alle seiskan menee mun ajossa ja siksi kiinnostaa miten muilla. Autoilun kulut sinänsä ei ole relevantteja kun ne on omassa tapauksessa kiinteät, mutta kiinnostaa se kulutus silti kun tankilla saa käydä aika tiheään.
RS Combi 4x4 2017

samar50

RS:n jarrut, onko muilla ongelmia sateella, jarrut toimivat viiveellä? Kun motarilta tulee liittymään menee varmaan sekuntti ennenku9in jarrut alkaa ottamaan, ei ole muissa autoissa ollut tollaista ongelmaa...??
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI, 2014

Ocu

On niissä vähän ton tyyppistä viivettä, olikos se kuivaustoiminto jotenkin riippuvainen pyyhkijöistä, pitääkö olla päällä pakotetusti, sadetunnistimella ei kuivaa?
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

BMF

Lainaus käyttäjältä: samar50 - 17.03.17 - klo:10:08
RS:n jarrut, onko muilla ongelmia sateella, jarrut toimivat viiveellä? Kun motarilta tulee liittymään menee varmaan sekuntti ennenku9in jarrut alkaa ottamaan, ei ole muissa autoissa ollut tollaista ongelmaa...??

Minulla tekee samaa myös tällä karvalakkimallilla. Taitaa olla octavian ominaisuus... ei niinkään mukava ja turvallinen sellainen
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy