Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

lumimiäs

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 21.10.16 - klo:08:01
VCDS kouraan ja esp off on lääke. Ei ole mitään vakautuksia ja luistonestoja. Löytyy valikosta ja napista kun tekee ohjelmoinnin.  ;)
Linkki kyseisiin ohjeisiin voisi olla paikallaan...

Kinli

Lainaus käyttäjältä: Kinli - 20.10.16 - klo:13:42
Jos ei jotain ihan älytöntä tapahdu niin tänään lähtee tilaus uudesta RS Combista (TDI DSG). Punainen, mustilla vanteilla ja muilla yksityiskohdilla näytti sen verran hyvältä livenä että olihan se oma tilattava.

• Corrida Red
• RS Challenge pack
• Winter pack
• Traveller assistant Amundsen
• DCC
• Tavaratilan välipohja
• Tavaratilan ja matkustamon väliverkko

Vaihdossa poistuu Scirocco R.

Nonni, näillä spekseillä RäSä lähti eilen Olarin Veholta tilaukseen ja Scirocco poistuu ensi viikolla.
Toimitusaikaa 4-5kk.

Muutaman viikon on vielä aikaa säätää tilausta mutta aika varmasti noilla mennään.
Cantonia en halua, tarkoitus olisi äänieristää koko koppi ja samalla parantaa äänentoistoa.
DCC on toiminut sciroccossa hyvin joten uskon ja toivon sen toimivan myös ocussa. Koeajoautoissa tuota ei ole ollut ja alusta on tuntunut ehkä turhan kovalta matka-ajomoodissa joten toivottavasti tuo DCCn comfort moodi hieman pehmentää sillon kun tarvetta.

Nelivetoa olisi toki kova juttu, mutta ilmankin on pärjätty tähän asti vaikka tehoja on ollut tuplasti enemmän. Jos jostain irtoaa ylimääräset pari tonttuu niin toki laitetaan takapyörätkin vetämään mutta nyt joutuu tyytymään yksvetoseen. Neliveto-optiokin on lisättävissä vaikka tilaus on jo sisällä joten mahdollisuus muutokseen on vielä olemassa.

Ja sitte odotellaan... :P
Ex - Octavia RS - Scirocco R - Integra R - Civic R

Ocu

Vielä tuosta etupään hakkaamisesta/pomppimisesta. Onko esim RS 230 lukkoineen parempi tässä suhteessa? Mun mielestä tuo on aika epämiellyttävää ja tuntuu että nyt se kohta hajoaa. Talvikelillähän se ei tietty pompi, meno pelkästään hyytyy kun luistonesto tarttuu toimeen.
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Ocu - 21.10.16 - klo:11:25
Vielä tuosta etupään hakkaamisesta/pomppimisesta. Onko esim RS 230 lukkoineen parempi tässä suhteessa? Mun mielestä tuo on aika epämiellyttävää ja tuntuu että nyt se kohta hajoaa. Talvikelillähän se ei tietty pompi, meno pelkästään hyytyy kun luistonesto tarttuu toimeen.

Ei se lukko kovinkaan paljon tilannetta muuta. Olikos näissä tuo "sähkölukko" vai kunnon mekaaninen ?
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

TTO

Lainaus käyttäjältä: splitxyz - 21.10.16 - klo:07:49
Saa sport tilaan/asentoon, muttei poista ajonvakautusta/luistonestoa 100 %, sallii jonkun verran sutimista, mutta häiritsee silti taustalla kuten kirjoitin. Audi S3, Golf R ja Leon Cuprassa saa 100 % pois päältä. Golf GTI:ssä kritisoitu samaa, ei ole pois päältä vaikka pitäisi olla "pois päältä". Luistonesto rajoittaa ja puuttuu vetoon vaikka ESC Sport päällä = ns. osittainen ajanvakautus kytkettynä. Sen kanssa nyt vaan pitää elää...  :)

Onko tämä nyt varma tieto/muuttunut Ocussa vuosimallien myötä? Itselläni ja omien MY13 (tavis-Ocu) kokemusten mukaan luistoneston saa kokonaan pois. Lähtee pois jo ASR-off asennossa (tällöin ajonvakautus jää vielä täysin päälle). ESP Sport asennossa luistonesto on myös kokonaan pois ja ajonvakautus poistuu osittain (eli puuttuu tilanteeseen kun jalan nostaa kaasulta ja luisto on suuri. Antaa tehdä vaikka donitseja, jos kaasun pitää pohjassa.)

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: TTO - 21.10.16 - klo:12:14
Onko tämä nyt varma tieto/muuttunut Ocussa vuosimallien myötä? Itselläni ja omien MY13 (tavis-Ocu) kokemusten mukaan luistoneston saa kokonaan pois. Lähtee pois jo ASR-off asennossa (tällöin ajonvakautus jää vielä täysin päälle). ESP Sport asennossa luistonesto on myös kokonaan pois ja ajonvakautus poistuu osittain (eli puuttuu tilanteeseen kun jalan nostaa kaasulta ja luisto on suuri. Antaa tehdä vaikka donitseja, jos kaasun pitää pohjassa.)

Tuohon kommenttia että MY16 tuntuu MY14 pahemmalta (edellinen RS TSI). Myyjät eivät osaa ottaa tuohon kantaa, joku sanoo että on pois ja joku ettei ole kokonaan (tehdas jättänyt ns. "tyhmän kuskin" varan järjestelmälle puuttua ajoon). Tuon pystyy hyvin testaamaan kitkoilla kun vastus paljon kesärenkaita pienempi. Minusta pitäisi olla erikseen ON/OFF luistonestolle ja ajonvakautukselle. Tosin ESP:kin rajoittaa / jarruttaa pyöriä määrätyissä tilanteissa. Itse asiassa ESP saattaa olla hieman "vaarallinen" jos on vain vähän kostea tie ja ajaa jyrkkään mutkaan vauhdikkaasti, alkaa jarruttaa takapäätä ja tulee hieman "käsijarruefekti", jolloin perä luistaa sivulle ja tulee kiire korjata ettei osu tien reunukseen, jos sellainen on. Mikään järjestelmä ei ole täydellinen. Missään ei ole virallista tietoa miten ESC Sport asento vaikuttaa tai ei vaikuta, tarkasti ottaen, en ainakaan itse ole löytänyt sellaista. Luulen että turvamääräysten perusteella ollaan päätetty ettei ESP:iä saa 100 % pois päältä ja sama on luistoneston kanssa määrätyissä tilanteissa. Mielestäni sulakkeen poistaminen kierrosaikaa tehdessä kertoo sen että haittaa nopeutta radalla, miksi muuten poistaisivat jos 100% OFF napin painalluksella.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

TTO

Lainaus käyttäjältä: splitxyz - 21.10.16 - klo:13:37
Tuohon kommenttia että MY16 tuntuu MY14 pahemmalta (edellinen RS TSI). Myyjät eivät osaa ottaa tuohon kantaa, joku sanoo että on pois ja joku ettei ole kokonaan (tehdas jättänyt ns. "tyhmän kuskin" varan järjestelmälle puuttua ajoon). Tuon pystyy hyvin testaamaan kitkoilla kun vastus paljon kesärenkaita pienempi. Minusta pitäisi olla erikseen ON/OFF luistonestolle ja ajonvakautukselle. Tosin ESP:kin rajoittaa / jarruttaa pyöriä määrätyissä tilanteissa. Itse asiassa ESP saattaa olla hieman "vaarallinen" jos on vain vähän kostea tie ja ajaa jyrkkään mutkaan vauhdikkaasti, alkaa jarruttaa takapäätä ja tulee hieman "käsijarruefekti", jolloin perä luistaa sivulle ja tulee kiire korjata ettei osu tien reunukseen, jos sellainen on. Mikään järjestelmä ei ole täydellinen. Missään ei ole virallista tietoa miten ESC Sport asento vaikuttaa tai ei vaikuta, tarkasti ottaen, en ainakaan itse ole löytänyt sellaista. Luulen että turvamääräysten perusteella ollaan päätetty ettei ESP:iä saa 100 % pois päältä ja sama on luistoneston kanssa määrätyissä tilanteissa. Mielestäni sulakkeen poistaminen kierrosaikaa tehdessä kertoo sen että haittaa nopeutta radalla, miksi muuten poistaisivat jos 100% OFF napin painalluksella.

Se on mielestäni selvä, että ESC:tä ei Ocussa saa kokonaan pois. Sekin on selvä, että kierrosaika on nopeampi ilman ESC:tä ja tällöin sulakkeen poistaminen on kannattavaa. Tämä ei kuitenkin vielä tarkoita, ettei sutimisenestoa (ASR) saisi kokonaan pois. En itse ole havainnut mitään rajoitusta sutimisessa, jos kiihdyttää suoraan ASR pois päältä. Keskustellaanko tässä nyt samasta asiasta?

MY13:ssa ainakin on kaksi eri tilaa "vakautusten" poistossa (tavallaan siis kaksi nappulaa). ASR off (lyhyt painallus), jolloin luistonesto on poissa. ESC Sport (pitkä painallus), jolloin edellisen lisäksi ajonvakautus poistuu varauksin. (Kolmas yhdistelmä eli ajonvakautus pois, mutta luistonesto päällä ei ole mahdollinen.)

Jos sutimisenesto lähtee pois, en suoraan keksi syytä, miksi sen määrää pitäisi rajoittaa, jos auto ei muuten ole luistossa.

Octavia4x4

ASR-off / ESC-Sport ei poista EDS:ää käytöstä, eli voisiko tuo "lukko" siellä sitten aikaansaada tunnelman luistonestosta?

Ainakin näissä vanhemmissa vuosimalleissa saa VCDS:llä muutettua ESC:n asetukset siten, että sen saa kokonaan pois. Ohjeet löytyvät tuolta Elektroniikka-osiosta, ketjusta MQB-alustaisten muokkaaminen VAG-com / VCDS.
Muistelisin kyllä, että joku MY2016 Octaviaan yritti tuota muutosta tehdä huonolla menestyksellä. Se ei kylläkään ollut RS. Sitä ESC-off nappulaakaan ei taida olla enää keskikonsolissa muissa kuin RäSäsissä ja nelikoissa? Itsellä MY2014 (ei RS) Ocussa ohjelmoitu tuo ESC kokonaan pois napista tai valikosta.
Konsernipelejä vuodesta 1993

splitxyz

Kitkoilla auto sutisi älyttömästi jos sutimisenesto lähtee kokonaan pois jo kaasulla (ainakin 1 vaihteella), tai sitten autossani on 30-50 hv enemmän tehoa. Selkeästi huomaa kun tulee sellainen "ei tapahdu mitään fiilis, kaasun ollessa pohjassa", myös kesärenkailla esim. 1 => 2 vaihteelle vaihtaessa tuuppaa pysähtymään/kierrokset katoaa, kun iskee kovilla kierroksilla 2 vaihteen sisään. En keksi siihen muuta syytä kun että sutimisen esto tappaa tehot hieman viiveellä. Vaatii tosiaan kovan käsittelyn että huomaa tuon kesärenkailla. Ollut 1.2 TSI Polo ja sillä sutii ihan eri tavalla esim. kun liukasta. Ehkä MY16 malliin tiukennettu tuota jostain syystä, en osaa tämän kummemmin asiaa selittää. Sen olen huomannut että normaali ESP tila päällä sallii vielä vähemmän sutimista kuten olla pitääkin. Ei ole jäänyt normaali tila päälle, jokin muu siellä "jarruttaa". Olisi mukava saada ESP/ESC pois 100% ja kokeilla sitten, ainakin koeluontoisesti.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

Octavia4x4

Minkähänlainen valoshow siitä seuraisi mittaristoon, jos ottaa sen ESC:n sulakkeen pois?  Tarkoitan, että jättääkö vikakoodeja / merkkivalon palamaan?

Kyllähän bensaräsän tehoilla pitäisi vielä kakkosella piirtää nopealla vaihdolla.  :)
Konsernipelejä vuodesta 1993

b1mpo

Juttu on kyllä tasolla täällä..
Tuo vagin ajonvakautus on erittäin toimiva, jos sitä "vasten" osaa ajaa huonoilla keleillä. Rata-ajot on asia erikseen. Jos joku väittää ESP:n olevan vaarallinen, niin se johtuu jo kuskista. 8) Jokainen voi miettiä lähteekö sateisessa mutkassa ajonvakautus jarruttamaan takarenkaalla. :) Ennen mutkaa jarrutetaan ja mutkassa jo ajetaan tasakaasulla tai kaasulla, jolloin xds imee etuvetoisen kivasti tiehen. Kuski siis vaikuttaa enemmän kuin vakautus ja sitä vakautusta voi käyttää hyväksi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

skriko

Fiesta ST:ssä saa ESP:n pois, päällä ja sport asento jossa ilmeisesti osittain päällä. 3 asentoa. En ole edes katsonut onko päällä vai sport.

enkero

Lainaus käyttäjältä: Kinli - 21.10.16 - klo:10:59
Nelivetoa olisi toki kova juttu, mutta ilmankin on pärjätty tähän asti vaikka tehoja on ollut tuplasti enemmän. Jos jostain irtoaa ylimääräset pari tonttuu niin toki laitetaan takapyörätkin vetämään mutta nyt joutuu tyytymään yksvetoseen. Neliveto-optiokin on lisättävissä vaikka tilaus on jo sisällä joten mahdollisuus muutokseen on vielä olemassa.

Ja sitte odotellaan... :P

Kyllä mä kaivaisin fikkaa vähän syvemmältä, sillä vaikkakin tuo 2.0TDI on sekä reipas että laiskanpulskea, niin nelikko lisää auton kyvykkyyttä huimasti. Toki jos ajot on vaan kaupungissa niin kaipa sitä kaksivetoisellakin sutii. Joku Haldexin öljynvaihto on niin pieni kulu että parina talvipäivänä sen hinnan maksaa mielellään yleisestä rentoudesta/mukavuudesta.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 21.10.16 - klo:20:42
Juttu on kyllä tasolla täällä..
Tuo vagin ajonvakautus on erittäin toimiva, jos sitä "vasten" osaa ajaa huonoilla keleillä. Rata-ajot on asia erikseen. Jos joku väittää ESP:n olevan vaarallinen, niin se johtuu jo kuskista. 8) Jokainen voi miettiä lähteekö sateisessa mutkassa ajonvakautus jarruttamaan takarenkaalla. :) Ennen mutkaa jarrutetaan ja mutkassa jo ajetaan tasakaasulla tai kaasulla, jolloin xds imee etuvetoisen kivasti tiehen. Kuski siis vaikuttaa enemmän kuin vakautus ja sitä vakautusta voi käyttää hyväksi.

Joo, näyttää ainakin sinun juttusi olevan hyvällä tasolla! En väitä sen olevan vaarallinen, vain eräissä erityisen vaativissa olosuhteissa, mikään ei ole täydellistä, kuski tai järjestelmä. Jo se että esität tämänlaista skenaariota voi todeta että a) minkä koulun olet käynyt tai b) oletko "neiti" :)  Tämän foorumin takaa löytyy yllättävän tyhmiä kommentteja kun listataan oikeasti asioita mitä normaali kuljettaja ei välttämättä voi ymmärtää. Turha jauhaa täällä suomi neitojen keskellä asiaa. Aletaan vaan juttelemaan niistä takajarrulevyjen koosta kun ovat niin iso asia, muistuttaa jopa Bugatti Chironin jarrulevyjä! Kommenteillani ei ole mitään tekemistä normaaliajamisen kanssa, vaan rajalla ajamisesta ja sen vaaroista. 
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

b1mpo

Tuskin esp missään kurvissa aiheuttaa itsessään perän heittämistä takapyörällä jarruttaen.  :o Sen tarkoitus on ohjata ratin osoittamaan suuntaan viimeiseen asti, ennenkuin alkaa puskemaan vauhdin ollessa liian kova. Muuten se on vaarallinen varuste. Voit löytää myös youtubesta esp videoita. Neidit voit jättää ihastelemaan niitä jarrulevyjä.  8) Itsellä on aivan tavallisen riittävä tuntemus ja kokemus esp:n toiminnasta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: enkero - 21.10.16 - klo:22:04
Kyllä mä kaivaisin fikkaa vähän syvemmältä, sillä vaikkakin tuo 2.0TDI on sekä reipas että laiskanpulskea, niin nelikko lisää auton kyvykkyyttä huimasti. Toki jos ajot on vaan kaupungissa niin kaipa sitä kaksivetoisellakin sutii. Joku Haldexin öljynvaihto on niin pieni kulu että parina talvipäivänä sen hinnan maksaa mielellään yleisestä rentoudesta/mukavuudesta.

Samaa mieltä ettei pienessä ajossa (kaupunki ym. ympäristö) välttämättä tarvita nelivetoa. Ylipäätänsä neliveto on mielestäni hieman ihmeellinen asia vaatimuksena, sillä 2 vedolla pärjättiin hyvin 20 vuotta. Miksi nyt niin kova haloo siitä. Ehkä nykyinen mukavuusstandardi sisällyttää nelivedon, helpompi edetä liukkaalla. Erot ovat kyllä taitavan 2 vetokuskin ja 4 vedon välillä yllättävän pienet kun ajatellaan ajoaikaa minuuteissa  :) Perstuntuma asia erikseen. 
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.10.16 - klo:00:07
Tuskin esp missään kurvissa aiheuttaa itsessään perän heittämistä takapyörällä jarruttaen.  :o Sen tarkoitus on ohjata ratin osoittamaan suuntaan viimeiseen asti, ennenkuin alkaa puskemaan vauhdin ollessa liian kova. Muuten se on vaarallinen varuste. Voit löytää myös youtubesta esp videoita. Neidit voit jättää ihastelemaan niitä jarrulevyjä.  8) Itsellä on aivan tavallisen riittävä tuntemus ja kokemus esp:n toiminnasta.

Varmasti aiheuttaa määrätyllä vauhdilla ja nopeudessa sitä, et vaan ole kokenut sitä. Se siitä jatketaan asiaa muulla. Kyse siitä kun ajetaan rajamailla pidon ja pienen sateen kostuttaman tien välillä, eli ei mikään tavallinen skenaario.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

teräksenharmaa

Itse en kyllä erityisemmin nelivetoa kaivannut TSI:n jatkoksi. Liukkaimmilla keleillä ei ole syytäkään edetä kovin nopeasti ja muulloin pitoa riitti aivan tarpeeksi moottorin tehoille. Toki jos tarve ottaa kisalähtöjä valoista, niin silloin neliveto on tarpeen, mutta tuo vaatii toisenlaista mielenlaatua kuin mitä itseltäsni löytyy.

Kinli

Lainaus käyttäjältä: enkero - 21.10.16 - klo:22:04
Kyllä mä kaivaisin fikkaa vähän syvemmältä, sillä vaikkakin tuo 2.0TDI on sekä reipas että laiskanpulskea, niin nelikko lisää auton kyvykkyyttä huimasti. Toki jos ajot on vaan kaupungissa niin kaipa sitä kaksivetoisellakin sutii. Joku Haldexin öljynvaihto on niin pieni kulu että parina talvipäivänä sen hinnan maksaa mielellään yleisestä rentoudesta/mukavuudesta.

Oiskin kaksvetonen. Oikealla lukolla etuvetonen on jopa hauska ajaa talvisin, ja ei, XDS ei korvaa oikeaa lukkoa..

Muttajoo, ytimessä asutaan joten perusajo on suht kaupunkipainotteista. liikennevaloGPtä ja vastaavaa ei enää tarvitse harrastaa kun siihen on omat lelut ja radat. Mutta ehkä tässä on myös se, että en ole nelivetoa koskaan omistanut joten tieto lisää myös tuskaa. Jos nelikkoon ois jo tottunut niin voi olla ettei paluuta enää olisi?
Ex - Octavia RS - Scirocco R - Integra R - Civic R

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Kinli - 22.10.16 - klo:00:28
Oiskin kaksvetonen. Oikealla lukolla etuvetonen on jopa hauska ajaa talvisin, ja ei, XDS ei korvaa oikeaa lukkoa..


Ei se etuveto kyllä talvella ole mitenkään hauska ajettava, olisi sitten lukko tai ei. Kunnon lukko ja kesäkelit niin se on sitten hauskaa.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

VR6

Nii ei kai täällä kukaa väitäkkää etteikö etuvetosella pärjäisi. 99.9℅ ihmisistä varmasti "pärjää" mutta onhan se nelikko aivan eri auto. Kerranku sen laittaa niin ei paluuta ole. Viime talvena 3kk ajelin vajakki Golfilla,vaikken mtn GP:tä harrastakkaan niin onhan se mukava ja mielekäs ajaa kun liikkeellelähdöt ja muukin kulku on jouhevaa.


b1mpo

Lainaus käyttäjältä: splitxyz - 22.10.16 - klo:00:11
Varmasti aiheuttaa määrätyllä vauhdilla ja nopeudessa sitä, et vaan ole kokenut sitä. Se siitä jatketaan asiaa muulla. Kyse siitä kun ajetaan rajamailla pidon ja pienen sateen kostuttaman tien välillä, eli ei mikään tavallinen skenaario.
Viimeisen kerran tähän vastaan. Ajan talvella tarkoituksella välillä esp:tä vastaan, jotta tietäisin mitä se tekee. Voin käyttää sitä myös hyväkseni ja käytän. Mitä liukkaampaa, sen vähemmän tehoa tarvii tähän kokeiluun ja vauhti on pienempi. Ja ei, en ole reikäpää liikenteessä, vaan maltillinen kuski. Auto ei heitä perää sivulle näissä ääritilanteissa, vaan korostan, että ajonvakautuksen tarkoitus on viimeiseen asti säilyttää haluttu ratin kulkusuunta ja jos se ei sitä kykene tekemään, on liikkeen turvallisempaa jatkua suoraan törmäystä ajatellen. Kyllä esp ottaa tottakai taaksekin, en niin väitä, mutta pyörimään se ei autoa laita.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

repomies

Suomessa tarvitsee kaupungeissakin nelivetoa ainakin yhdessä tilanteessa. Talvella ruuhka-aikaan liikenneympyrään ehtimisessä. Kesällä ehtii ympyrään kunhan katsoo että on parin auton mittainen väli, mutta talvella tuollaiseen tuuriväliin ei ehdi. Paitsi nelivedolla. Ja sitten kun kaikilla ei ole nelivetoa niin jono ympyrään seisoo ja seisoo.

Suomessa liikenneympyrät eivät oikein toimi ruuhka-aikoina. Pitäisi saada stopit sisääntuloihin ruuhkan ajaksi.

skriko

Lainaus käyttäjältä: VR6 - 22.10.16 - klo:13:27
Nii ei kai täällä kukaa väitäkkää etteikö etuvetosella pärjäisi. 99.9℅ ihmisistä varmasti "pärjää" mutta onhan se nelikko aivan eri auto. Kerranku sen laittaa niin ei paluuta ole. Viime talvena 3kk ajelin vajakki Golfilla,vaikken mtn GP:tä harrastakkaan niin onhan se mukava ja mielekäs ajaa kun liikkeellelähdöt ja muukin kulku on jouhevaa.
Omassa käytössäni on ollut vain yksi nelivetoauto jolla ajelin 42 000 km ja pari vuotta. En kyllä ole jäänyt sitä yhtään kaipaamaan siitä luovuttuani. En ainakaan sen nelivedon vuoksi. Olihan se siitä hauska, kun nousi silloisen autotallini ylämäen kuin kissa ja muut joutuivat useasti jättämään autonsa talliin ja turvautumaan linja-autoon.
Omassa käytössäni oli nelipyöräohjauksella varustettu auto 32 000 km ja pari vuotta. Sitä jäin kaipaamaan ja kaipaan vieläkin, se oli tarpeellinen.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: repomies - 22.10.16 - klo:15:30
Suomessa tarvitsee kaupungeissakin nelivetoa ainakin yhdessä tilanteessa. Talvella ruuhka-aikaan liikenneympyrään ehtimisessä. Kesällä ehtii ympyrään kunhan katsoo että on parin auton mittainen väli, mutta talvella tuollaiseen tuuriväliin ei ehdi. Paitsi nelivedolla. Ja sitten kun kaikilla ei ole nelivetoa niin jono ympyrään seisoo ja seisoo.
Ensimmäinen kerta, kun edes ajattelen tuollaisen ongelman mahdollisuutta eli toistaiseksi tuollaiset ongelmat ovat jääneet kokematta. Montakohan sellaista liikenneympyrää Suomesta edes löytyy, jossa on ruuhkaksi asti liikennettä?


VR6

Tietty sekin, että missäpäin Suomea ajaminen tapahtuu. Etelän "talvessa" siitä nyt ei varmastikaan saa niin paljon irti kuin Pohjoisessa. Itse olin valmis luopumaan tehosta (n.-150hv) kuin luopumaan nelivedosta. Nelivetoa ostaessa mallivalikoima ja hinta yleensä tuottaa päänvainvaa.

Mutta joo ei tässä topikissa aleta vääntämään tästä..

Kinli

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 22.10.16 - klo:07:02
Ei se etuveto kyllä talvella ole mitenkään hauska ajettava, olisi sitten lukko tai ei. Kunnon lukko ja kesäkelit niin se on sitten hauskaa.
Asennutin aikoinaan autooni avoimen tasauspyörästön tilalle lukon, tämä vaihto tapahtui talvella. Muutos oli odotetun merkittävä ja yllättäen myös hauskempi kuin avoimella. En sano etteikö nelikko olisi hauskempi, tottakai on, mutta yllättävän hauskaksi nopeahko lukollinen etuveto muuttuu niin jääradalla (sekä piikeillä että nastoilla) kuin liikenteessäkin versus sama auto avoimella tasauspyörästöllä, ja niiiin paljon paremmin hallittavissa kun ei enää puske holtittomasti. Tottakai kesällä sama auto radalla sekä peruskumeillä että katuslikseillä olikin jo todella hauska, mutta mielestäni lukosta sai paljon enemmän käytännön hyötyä talvella ja kun haitta on niin minimaalinen niin ihmetyttää miksei niitä enemmän asenneta etuvetoisiin mutta toki tänä päivänähän on jo kaikenmaailman tietokoneita pelastamassa päivää joten pärjätään kait hyvin ilmankin.

Muttajoo, makuasioita. Mun mielestä etuvetoinen lukolla on hauska, myös talvella. :)

Lainaus käyttäjältä: repomies - 22.10.16 - klo:15:30
Suomessa tarvitsee kaupungeissakin nelivetoa ainakin yhdessä tilanteessa. Talvella ruuhka-aikaan liikenneympyrään ehtimisessä. Kesällä ehtii ympyrään kunhan katsoo että on parin auton mittainen väli, mutta talvella tuollaiseen tuuriväliin ei ehdi. Paitsi nelivedolla. Ja sitten kun kaikilla ei ole nelivetoa niin jono ympyrään seisoo ja seisoo.

Eli kun istut siinä ruuhkassa ja edessä on ne 20 etuvetollista autoa sutimassa liikenneympyrää kohti niin mitä hyötyä siitä omasta nelikosta olikaan? ;) Sama juttu liikennevaloissa tai missä vaan kaupunkiköröttelyssä. Ellei oo jonon eka, niin eipä siitä nelikosta kauheesti pääse hyötymään.

Mutta voishan tota 4x4 optiota koittaa yrittää myydä vaimolle, pitää vaan keksii sopivat argumentit. :)
Ex - Octavia RS - Scirocco R - Integra R - Civic R

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Kinli - 22.10.16 - klo:17:08
Asennutin aikoinaan autooni avoimen tasauspyörästön tilalle lukon, tämä vaihto tapahtui talvella. Muutos oli odotetun merkittävä ja yllättäen myös hauskempi kuin avoimella. En sano etteikö nelikko olisi hauskempi, tottakai on, mutta yllättävän hauskaksi nopeahko lukollinen etuveto muuttuu niin jääradalla (sekä piikeillä että nastoilla) kuin liikenteessäkin versus sama auto avoimella tasauspyörästöllä, ja niiiin paljon paremmin hallittavissa kun ei enää puske holtittomasti. Tottakai kesällä sama auto radalla sekä peruskumeillä että katuslikseillä olikin jo todella hauska, mutta mielestäni lukosta sai paljon enemmän käytännön hyötyä talvella ja kun haitta on niin minimaalinen niin ihmetyttää miksei niitä enemmän asenneta etuvetoisiin mutta toki tänä päivänähän on jo kaikenmaailman tietokoneita pelastamassa päivää joten pärjätään kait hyvin ilmankin.

Muttajoo, makuasioita. Mun mielestä etuvetoinen lukolla on hauska, myös talvella. :)

Eli kun istut siinä ruuhkassa ja edessä on ne 20 etuvetollista autoa sutimassa liikenneympyrää kohti niin mitä hyötyä siitä omasta nelikosta olikaan? ;) Sama juttu liikennevaloissa tai missä vaan kaupunkiköröttelyssä. Ellei oo jonon eka, niin eipä siitä nelikosta kauheesti pääse hyötymään.

Mutta voishan tota 4x4 optiota koittaa yrittää myydä vaimolle, pitää vaan keksii sopivat argumentit. :)

Pieni koodin pätkä on aika paljon halvempi, kuin se rautakikkare. Itsekään en ole koskaan nelivetoa sen suuremmin "kaivannut", mutta aina siitä salaa haaveillut. Onhan niitä tullut kokeiltua ja nyt sitten päätin sellaisen hankkia. Eihän etu-/takavetoa voi kuunaan päivänä nelikkoon verrata, kun talviajosta puhutaan.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Kinli

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 22.10.16 - klo:17:19
Pieni koodin pätkä on aika paljon halvempi, kuin se rautakikkare. Itsekään en ole koskaan nelivetoa sen suuremmin "kaivannut", mutta aina siitä salaa haaveillut. Onhan niitä tullut kokeiltua ja nyt sitten päätin sellaisen hankkia. Eihän etu-/takavetoa voi kuunaan päivänä nelikkoon verrata, kun talviajosta puhutaan.

Rautakikkare siellä askissa on kyllä joka tapauksessa.
Ja se koodinpätkä on aika köyhä yritys rautakikkareen verrattuna. Vähän kuin vertailis etu-/takavetoa nelikkoon talviajossa. ;)
Ex - Octavia RS - Scirocco R - Integra R - Civic R

Ishvan

Kyllä se lukkokin tuttu on. Joskus uutena ostin mm. -10 Ctr Cw:n. Siinähän oli myös kunnon lukko. Hieno peli sekin oli ajaa. Noiden sähkölukkojen päälle en siis minäkään kauheasti perusta.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy