Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

tgr

Tervehdys foorumille!

Niin se vaan tulee minustakin skodisti, eipä olisi lapsena uskonut. Työsuhdekapistuksen hankinta tuli ajankohtaiseksi ja RS Octavia valikoitui kolmeksi vuodeksi eteenpäin kulkimeksi.
Listalla alunpitäen oli puntaroitavana Fordia, Volvoa, Audia, Bemaria yms Skodan lisäksi. Koeajettavalle shortlistille pääsi Octavian lisäksi BMW ja Audi. Kurkistus rahakukkaroon ja liisarilaskelmiin vuorotellen kallisti vaan vankasti Skodan puolelle. Omaan käteen sopivaa bimmeriä ei-vaan-saa millään tavalla nälkää näkevälle perheelle perusteltua kustannuspuolella. Tsekeistä 755 euron vapaalla autoedulla sai bensakäyttöisen, keppihämmennettävän Combi-Octavia RS:n maagisen mustana punaiseksi tikatulla sisustalla ja mukaan vielä optiolistalta:
- challenge packin
- winter packin
- black packin
- Canton SS:n
- töpselin taakse
- vetokoukun
Tuo + vakiovarustus, sanoisin jotta on value for money!
Luulin ensin haluavani DSG:n tuolle moottorille kaveriksi, mutta molempia versioita aika huolella ajettuani (yht. yli 500 km) totesin manuaalin olevan omaan ajotapaan sopivampi laitos.

Nyt pitäisi keksiä nimi autolle, jonka tilaus meni sisälle pari viikkoa takaperin (alustava toimitusaika 4 kk, tarkentuu). Perinteisesti kaikilla mun autoilla ja moottoripyörillä on ja on ollut oma nimi. Onhan ne perheenjäseniä. Yksi moottoripyörä sai jopa jouluna oman paketinkin kuusen alle  :-*
Pitänee lukea Tsekkien historia läpi ja löytää sieltä joku hahmo, jonka luonne sopii yksiin tuon ajoneuvon kanssa.

Aikamoisen ketjun verran olette onnistuneet jutustelemaan, menee useampi ilta läpi kahlatessa. Sen verran olen jo ehtinyt lukea ja viisastua, että pitää kysellä saako ennen luovutusta nuo tietyt koodaukset tehtyä myyjäliikkeen toimesta; kontti kiinni sisänapista, äänimerkin taajuus, saattovalot, peruutusasento peilille jne.
Takakontin jonkinlainen äänieristys mahdollisesti tulee myös listalle, katsellaan nyt jokunen kilometri miltä alkaa kuulostaa.

Nyt sitten tuhnutellaan CX5 Mazdalla, jollainen odotusautoksi valikoitui ja odotellaan...odotellaan...

Peltikorva

Lainaus käyttäjältä: tgr - 15.07.15 - klo:17:51
Nyt pitäisi keksiä nimi autolle

Se on PIRKKA!  ;D Ole tarkka, ota Pirkka. ;D

Edit: tai kun kyseessä RäSä ni Sirkka onkin hyvä.
Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

Jusku

Lainaus käyttäjältä: tgr - 15.07.15 - klo:17:51
Tsekeistä 755 euron vapaalla autoedulla sai bensakäyttöisen, keppihämmennettävän Combi-Octavia RS:n maagisen mustana punaiseksi tikatulla sisustalla ja mukaan vielä optiolistalta:
- challenge packin
- winter packin
- black packin
- Canton SS:n
- töpselin taakse
- vetokoukun
Tuo + vakiovarustus, sanoisin jotta on value for money!

Eikös toi Black-paketti sisälly tuohon Challengeen, vai onko muuttunut MY16?

Lainaa... peruutusasento peilille jne.

Itse koodasin tämän, ja ei aina nosta peiliä takaisin normaaliasentoon, joten otin pois käytöstä (peilien säätönamiska pois R-asennosta)... ::)
Ei huolta huomisesta kuhan vaan tänään on siistii.
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG MY15
Ex: Audi A4 2.0TFSI quattro -07

GoWash! Suomen modernein autopesula.

tgr

Lainaus käyttäjältä: Jusku
Eikös toi Black-paketti sisälly tuohon Challengeen, vai onko muuttunut MY16?

No niinhän se taitaa olla. Tuli niin moneen kertaan pyöriteltyä tuota konfiguraattoria, että ulkomuistista heitettynä meni tuo vissiin hieman väärin.

Lainaus käyttäjältä: Jusku
Itse koodasin tämän, ja ei aina nosta peiliä takaisin normaaliasentoon, joten otin pois käytöstä (peilien säätönamiska pois R-asennosta)... ::)
Hmmm...toimiiko tämä muilla normisti?

lumimiäs

Ei toimi kunnolla täälläkään. Peili jää melkein aina ala-asentoon. Otin myös pois käytöstä.

Octavia4x4

Auto ei kylläkään RS, mutta samasta peilin peruutuskäännöstä kyse kuitenkin. Joskus satunnaisesti jää ala-asentoon täälläkin. Harvemmin kuin 1/10 kerrasta. En tuota kylläkään käytä muuten kuin kärryn kanssa peruutellessa. Ihan näppärä toiminto kyllä. Helppo ottaa käyttöön vain halutessaan ovikahvan peilinsäätönupista. Suosittelen kyllä koodaamaan sen käyttöön.
Tuo nostaa pikkuhiljaa sitä peilin perussäätöä ylös, ts. nousee takaisin hieman enemmän kuin laskee, eli sitä pitää toisinaan itse säätää takaisin alas.
Konsernipelejä vuodesta 1993

tgr

Lainaus käyttäjältä: Peltikorva
Se on PIRKKA!  ;D Ole tarkka, ota Pirkka. ;D

Edit: tai kun kyseessä RäSä ni Sirkka onkin hyvä.
En ole vielä edes päättänyt onko se mies vai nainen. Mies lienee, jollei ala kovin oikkuilemaan  :)

Jostain tuolta 400 luvulta nimi löytynee, ajalta jolloin slaavit ottivat Böömin aluetta haltuun germaaneilta. Joku sotapäällikkö, joka hurmeisessa taistelussa voitti ylivertaisen germaaniarmeijan...
(vertaus tulee luonnollisesti omasta kamppailustani, jossa Skoda voitti BMW:n).

Pumpeli

Tulipas eilen käytyä testaan bensa räsää,missä on toi APR ohjelmointi 316hp-516nm
Liikkui pikkuisen erimalliin ku  vakiona.tuntuu oma nyt melkoiselta mopolta tuon jälkeen :-\

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 17.07.15 - klo:13:02
Tulipas eilen käytyä testaan bensa räsää,missä on toi APR ohjelmointi 316hp-516nm
Liikkui pikkuisen erimalliin ku  vakiona.tuntuu oma nyt melkoiselta mopolta tuon jälkeen :-\

Saako noita tehoja enää tiehen vajaavetoisena jos kunnolla polkaisee? Itsekin olisin ehkä RS:n tilannut, mutta kun se on edelleen vajaavetoinen, niin "tyydytään" L&K:iin.  :)
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 17.07.15 - klo:14:25
Saako noita tehoja enää tiehen vajaavetoisena jos kunnolla polkaisee? Itsekin olisin ehkä RS:n tilannut, mutta kun se on edelleen vajaavetoinen, niin "tyydytään" L&K:iin.  :)

Ei varmaan rs:n vakioalustalla saa  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 17.07.15 - klo:14:25
Saako noita tehoja enää tiehen vajaavetoisena jos kunnolla polkaisee? Itsekin olisin ehkä RS:n tilannut, mutta kun se on edelleen vajaavetoinen, niin "tyydytään" L&K:iin.  :)

Kyllähän tuolla luistonesto vilkkui,en viitsinyt kovin polettaa,kun kyseessä ei ollut oma auto!

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 17.07.15 - klo:14:43
Kyllähän tuolla luistonesto vilkkui,en viitsinyt kovin polettaa,kun kyseessä ei ollut oma auto!

Sitä olenkin aina kummastellut, että pitää saada jumalattomat tehot koneeseen, mutta sitten kuitenkin saatetaan mennä vakioalustalla. Ajo-ominaisuudet kärsivät aika huolella.

Toki ihan eri asia, jos alusta (ja muu tarpeellinenkin) on päivitetty, että sillä lisäteholla jotain hyötyäkin on.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 17.07.15 - klo:14:50
Sitä olenkin aina kummastellut, että pitää saada jumalattomat tehot koneeseen, mutta sitten kuitenkin saatetaan mennä vakioalustalla. Ajo-ominaisuudet kärsivät aika huolella.

Toki ihan eri asia, jos alusta (ja muu tarpeellinenkin) on päivitetty, että sillä lisäteholla jotain hyötyäkin on.

Tässä kyseisessä autossa oli alustasarja..

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 17.07.15 - klo:14:25
Saako noita tehoja enää tiehen vajaavetoisena jos kunnolla polkaisee? Itsekin olisin ehkä RS:n tilannut, mutta kun se on edelleen vajaavetoinen, niin "tyydytään" L&K:iin.  :)
Homman ratkaisee se, haluaako polkaista valoissa vai maantiellä. Vauhdissa ei vakioräsällä ole mitään ongelmaa pidon kanssa. Yli 80 nopeuksissa teho loppuu paljon ennen kuin pito.

maher

Lainaus käyttäjältä: Devl - 14.07.15 - klo:18:07
Ainoa ero Hakka Blackissä ja zLinessä on nimessä. zLinet on sen takia halvemmat ettei siinä tule hakkaturvaa eli et maksa siitä "ylimääräisestä" renkaasta zLinessä.

Kerran kun Hakkaturva-vuoden aikana rikot renkaasi, niin hintaero on sillä maksettu. T. Nokialaisia (HK 8) ja Hakkaturvaa tammikuussa kiittänyt :)
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

Pumpeli

Onko kukaan kysellyt,että paljonko maksaa jälleenmyyjillä noi 19" xtreme vanteet?

Devl

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 30.07.15 - klo:18:43
Onko kukaan kysellyt,että paljonko maksaa jälleenmyyjillä noi 19" xtreme vanteet?
Muistaakseni ne oli silloin 2014 alussa 250â,¬/kpl vanne kun kyselin vanhempaan RS:ään. Silloin ei vielä saanut tehdastilauksena auton mukaan. Voihan se olla että hinnat on tulleet alaspäin.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 30.07.15 - klo:18:43
Onko kukaan kysellyt,että paljonko maksaa jälleenmyyjillä noi 19" xtreme vanteet?

Veholla 320â,¬/kpl eli 1280â,¬/sarja

Devl

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 31.07.15 - klo:09:53
Veholla 320â,¬/kpl eli 1280â,¬/sarja
Aika suolanen hinta, mutta SuperSkodassa ei ole kuin 90â,¬ halvemmat. Noihin vielä renkaat päälle. :-X

RaJu RäSä

Sain RaJu RäSän 30 tkm huollon ja takuumaalauksen ajaksi pariksi päiväksi ajoon perusocun, jossa oli keppivaihteet ja joku pienempitehoinen bensakone. Olihan kokemus tuokin   :o

Normi arki tutussa liikenneympäristössä sijaisautolla muistutti mojovasti että RS:n alusta, ohjaustuntuma ja jarrut on omaa luokkaansa  8)

Autokuume putosi pakkaselle kertaheitolla... Nelikko ocu saa jäädä toistaiseksi kauppaan vaikka kiihtyminen nollasta sataan vähän rivakammin.

Silver

#6290
Täytyy tasapainottaa foorumia tuomalla positiivisia(kin) kokemuksia esille.  ;)

Pirssi kävi toissapäivänä ensimmäisessä öljynvaihdossa, matkamittari oli päässyt jo lukemaan 28.000 km. Samaan syssyyn tehtiin myös 30 tkm huolto (lue tarkastus), mitään huollettavaa tai korjattavaa ei listan mukaan ollut. Muistaakseni kaikki olivat vain tarkistuksia ja mittauksia.
Öljyä en ole lisännyt kertaakaan matkan aikana. Alla olevat 17" Michelin Primacyt ovat mielestäni ihan hyvät ensiasennusrenkaat ainakin melun suhteen, perus kestopäällysteellä rengasmeluun ei juuri kiinnitä huomiota. Ovat ainakin hiljaisemmat ja mukavammat kuin mitä siinä MY14 räsässäni olleet (Dunlop sport maxit?).
Suuntavakaus mielestäni ok, tai ehkä olen vain vihdoin oppinut ajamaan tällä kalustolla. Ainoa omatoimihuolto mitä tein noin 25.000 km kohdalla oli kun ruiskin synteettistä vaseliiniä sivupeileihin kun narisivat tuskissaan kääntyessään.
Tuulilasi on kerran paikattu kiveniskemästä ja pari viikkoa siitä lopulta vaihdettu kokonaan uuteen kun tuli vielä isompi häränsilmä lasiin. Mutta eiköhän se mene normaalin "kulumisen" piikkiin tai ns. käyttökuluihin.

Ennen tätä huoltoa ei ole tarvinnut autoa käyttää pajalla tai takuuhuollossa. Ja happeakin annetaan välillä kunnolla. Näyttää ainakin tämä skoda kestävän, kop kop.  ;D

Edit: huollon ajaksi alle tuli VW Polo 55kw manuaali. Ihan kauhea, ainakin minulle! Onneksi räsän sai takaisin vielä samana päivänä, huuh..  :D
Nykyinen: OCTAVIA Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG (Mamba Green)
ex vag: RS TSI DSG combi MY19, MY15, ja MY14

opar

Tämä on tietenkin väärä paikka kysellä mielipiteitä aiheesta mutta heittäkääpä vaihtoehtoja seuraavalle kärrylle. Nykyinen on siis rs tdi combi manuaalina ja tilalle kaavaillut vastaavaa bensaversiota DSG:llä liisarina.

Tilaa ja tehoa kaivataan mutta tomaatti ei ole pakollinen. Hintaraja taisi olla 48t, merkit rajattu Mersu, Bemari, Pirkkamersu, Volvo, Ford, Wv ja Tojota.

Varusteista en ajatellut myöskään luopua eli navi, liikennemerkkikamerat, adaptiiviset vakkarit, vetokoukut ym. pitää löytyä.

Anything?

Oculaari

Lainaus käyttäjältä: opar - 15.08.15 - klo:00:01
Tämä on tietenkin väärä paikka kysellä mielipiteitä aiheesta mutta heittäkääpä vaihtoehtoja seuraavalle kärrylle. Nykyinen on siis rs tdi combi manuaalina ja tilalle kaavaillut vastaavaa bensaversiota DSG:llä liisarina.

Tilaa ja tehoa kaivataan mutta tomaatti ei ole pakollinen. Hintaraja taisi olla 48t, merkit rajattu Mersu, Bemari, Pirkkamersu, Volvo, Ford, Wv ja Tojota.

Varusteista en ajatellut myöskään luopua eli navi, liikennemerkkikamerat, adaptiiviset vakkarit, vetokoukut ym. pitää löytyä.

Anything?

Tila, teho ja varusteet eivät kaikki kolme valitettavasti mahdu tuohon budjettiin ainakaan MB, BMW, Audi & Volvo -porukasta. Vähintään yksi kolmesta vaatimuksesta pitää pudottaa pois. Fordeista ja Tojoista en tiedä mitään enkä välitäkään.

Volvo V70 D3 Classic tekniikkapaketilla menee budjettiin, mutta onko liian nuhainen?

Jyri

Superbista saisi Ambition 280 4x4 DSGn ja melkein Stylen.

opar

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 15.08.15 - klo:10:19
Superbista saisi Ambition 280 4x4 DSGn ja melkein Stylen.
Ai tuollainenkin löytyy :P. Ainoa ongelma on CO2 päästösuositusmaksimi joka on  130g. Tuon Ocun 149g sain vielä tingattua mukaan. Menisköhän samaan konkurssiin tuo 163g/km.

Lani

Allekirjoituksen mukainen peli ollut talossa nyt noin 9kk ja 30tkm. Parempi puolisko ajelee kilsat pääasiassa, mutta itsekin pääsee välillä puikkoihin. Overall fiilikset on tähän asti molemmilla tosi positiiviset. Ajot suunnilleen maantietä 70%, motaria 20% ja kaupunkia 10%. Kulutusta en ole sen tarkemmin seuraillut, mutta long term pyörinyt siinä 5,5l/100km paikkeilla. Laitetaanpa alle vielä hiukan sekalaisia kommentteja ja omia havaintoja:

- Aluksia alusta tuntui omaan makuun melkoisen pintakovalta. Nyt kilometrien myötä tuntuu, että alusta olisi hiukan asettunut ja pehmennyt. Osaksi on varmasti tottumiskysymys, mutta nyt alusta kuitenkin miellyttää.
- Mitään erityisempää takuuhuoltoa ei ole tarvinnut tehdä -> pesurienluukkuja tuli säädätettyä, kun eivät sulkeutuneet kunnolla
- Kesänakkeina alkuperäis Bridgestone Potenzat (225/40/R18). Kiinnitin tovi sitten huomiota eturenkaiden hivenen epätasaiseen kulumiseen. Renkaissa on kolme syvempää ja leveämpää uraa ja uloimmat urat kuluneet pahimmillaan ~2mm enemmän kuin sisimmät (Kesänakeilla ajettu nyt about 20tkm). Teetätin juuri 30tkm kohdalla nelipyöräsuuntauksen ja enemmän kuluneesta eturenkaasta löytyikin jonkin verran korjattavaa aurauskulmasta. Toiseen takarenkaaseen tehtiin myös pienen pieni viilaus. Takarenkaat kuluneet kuitenkin tasaisesti. Onkohan muilla samansuuntaisia havaintoja eturenkaiden kulumisesta?
- Jäähdytinnestettä olen muutamaan otteeseen lisännyt pienen lorauksen. Nyt 9kk aikana yhteensä muutamia desejä. Unohtui mainita asiasta viime huollossa. Onko muilla ollut tarvetta lisäykselle tai onko tähän löydetty muilta jotain syytä?
- Tuulilasin pesunestettä kuluu rapakeleillä varsin reippaasti. Pesee lamppuja aika ahkeraan ja tästä ollut puhetta foorumilla enemmänkin. Koodauttamalla saa asiaan halutessaan muutoksen.

Tällaisia aatoksia tuli päälimmäisenä mieleen tähän asti. Rullataan lisää ja katotaan miltä tuntuu jatkossa.
Audi A6 C7 Avant 2.0tdi MY2015

larsson80

Itsellä söi räsä hitaasti mutta varmasti jäähdytysnestettä. Vika löyty huollossa heti. Jos nyt oikein muistan niin jäähdyttimen kotelon vaihtoivat ja ei ole nesteen katoamista enään ollut.

Muutenkin hieman ihmetyttää, että jotkut täällä vaan lisää jäähdytysnestettä takuun alaisis vekottimis eikä vie huoltoon... vissiin kuitenkin vika eikä ominaisuus nesteen katoaminen...
Skoda Octavia Combi rs III TSI man 2014 Candy white
Opel Astra vagon 1.6 -09
Opel Vectra vagon 2.2 -01
Opel Calibra 2.0i 16v dtm edition -95
Opel Kadett 1.8i -90


japa

Onko kukaan miettinyt tätä ?
http://www.js-tuning.com/apr
Aika messevät lukemat 316 /516
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

RSKalle

Lainaus käyttäjältä: japa - 12.09.15 - klo:18:53
Onko kukaan miettinyt tätä ?
http://www.js-tuning.com/apr
Aika messevät lukemat 316 /516

Olen miettinyt ;D Vielä olisi yli vuosi takuuta jäljellä niin ei taida uskaltaa. Mietityttää tuo vääntö, kestääköhän manuaalin kytkin? Tietenkään mitään kytkinpommeja ei varmasti, mutta normaalia ohituskiihdyttelyä olisi syytä kestää.
Audi A6 55

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy