Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

Peeveli

Kiitos vinkistä! ( eli front assistin saa pois halutessaan)

Tuo kahvikupponen-häly tuli ex-A3:een muutaman kerran viime talvena 80-alueen tiellä kun en viitsinyt ohittaa silmänkantamattoman jonon takia ennen moottoritietä. Tässä uudessa vaimo on saanut sen plingahtamaan jo kaksi kertaa -itse en kuin vain kerran. Kaipa se vaatii olemattomasti ohjauksen liikkeitä, tasaisen nopeuden pitkän aikaa ja mitä lie muuta hälyttääkseen. Minusta kaikki tuollaiset turhaa yliholhousta, mutta tuollaisia sitä laitetaan nykyisin joka autoon ja lisää varmaan tulee...


Devl

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 02.08.14 - klo:19:54
Kiitos vinkistä! ( eli front assistin saa pois halutessaan)

Tuo kahvikupponen-häly tuli ex-A3:een muutaman kerran viime talvena 80-alueen tiellä kun en viitsinyt ohittaa silmänkantamattoman jonon takia ennen moottoritietä. Tässä uudessa vaimo on saanut sen plingahtamaan jo kaksi kertaa -itse en kuin vain kerran. Kaipa se vaatii olemattomasti ohjauksen liikkeitä, tasaisen nopeuden pitkän aikaa ja mitä lie muuta hälyttääkseen. Minusta kaikki tuollaiset turhaa yliholhousta, mutta tuollaisia sitä laitetaan nykyisin joka autoon ja lisää varmaan tulee...
Itsellä saattoi tulla hälytys pari kertaa sadan kilsan aikana. Tämä johtui siitä että aurauskulmat oli päin persettä, jonka takia auto oli kuin käärme. Aurauskulmien säädön jälkeen auto kulki suoraan eikä tarvinnut paimentaa kokoajan, samalla loppui tuo taukohälyttelykin.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Lebis - 02.08.14 - klo:01:12

Octavia vRS:n alustalle ei kyllä tehoa tarvitse yhtään enempää toivoakkaan, ainakaan se ei sitä kykene hallitsemaan ilman muutoksia.
Miksi? Omasta mielestäni tehot ovat hyvin hallinnassa.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Devl - 02.08.14 - klo:20:23
Itsellä saattoi tulla hälytys pari kertaa sadan kilsan aikana. Tämä johtui siitä että aurauskulmat oli päin persettä, jonka takia auto oli kuin käärme. Aurauskulmien säädön jälkeen auto kulki suoraan eikä tarvinnut paimentaa kokoajan, samalla loppui tuo taukohälyttelykin.

Omassani auraukset varmaan kunnossa, koska kulkee todella vakaasti suoraan. Yhtä vakaalta tuntuu suoralla tiellä kuin ex-V40 D4...itselläni tuli häly siitä huolimatta kerran tässä, vaimolla pari kertaa -tosin vaimo ei ole kaksinen kuski ja vatuloi peloissaan (kyllä, pelkää aina astua auton rattiin) sillä ratilla koko ajan sahauksia vaikka ei olisi tarvetta. Muutenkaan meinaa hermot kestää hänen ajoaan...

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 03.08.14 - klo:09:51
Miksi? Omasta mielestäni tehot ovat hyvin hallinnassa.

Heh! Samaa mieltä, hyvä on räsäsen alusta ja sietäisi enemmänkin tehoa. Saman totesivat Tekniikan Maailman poijjat kun ajoivat radalla. Mutta, eiväthän he osaa ajaa ja analysoida autoja eiväthän... ;D

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tapz - 02.08.14 - klo:02:20
Se on vaan harmi, että Suomen oloissa puolet vuodesta ajetaan keleillä, joilla ilman nelivetoa väännöstä ei ole mitään iloa. Etenkin jos on vielä kitkat alla. Kesälläkin takatuuppari tekisi tehoista paljon nautinnollisemmat ja oikeasti urheilulliset. Mutta perheauto ei urheiluautoksi muutu, vaikka moottoria tehostaisi ja alustaa jäykistäisi.
Joo ei kai kukaan tuollaista käytännöllistä perhefarkkua edes harkitse jos haluaa urheiluauton. Urheiluauto on hyvä laite autourheiluun ja Ocu in hyvä aivan muussa käytössä. Eikö se ole ihan hyvä juttu, että koneessa riittää reserviä niitä päiviä varten, kun pitoa riittää? Ja jos pitoa ei ole, niin eipä silloin muutenkaan tervitse päästä samoihin nopeuksiin kuin pitovällä kelillä. Mitä tulee noihin takavetoihin, niin ei siinä nautinnollisuudessa isoa ero ole. Itse asiassa markkinoilla ei taida olla oikein montaa samaan luokkaan osuvaa takavetoa, joilla ajaminen olisi nautinnollisempaa. Vaihtoehtoja saa toki esittää.
Lainaa
Ainakin oma Octavia II väänsi todella hyvin, vaikka oli 1.8 DSG7:n kanssa. Usein renkaiden pito ei olisi edes riittänyt yhtään tiukempaan kiihdytykseen. En todellakaan sanoisi sitä puhdittomaksi. Ja mikä on nykymittapuu? Turbokoneet ovat jo iät ajat vääntäneet aivan riittävästi normaaliin ajoon. Uusi 1.4 TSI liikkui koeajossa oikein napakasti ja vaikea kuvitella miksi risteyksistä pitäisi lähteä rivakammin liikkeelle. Harvempi joka valoissa lähtee kisaamaan viereltä lähtevän kanssa. Tuskin DSG6 niin ihmelaite on, että jatkuva maksimaalisen väännön käyttö ja repivät kiihdytykset ainakaan pidentävät sen ikää.
Itse kiihdyttelen tuolla kolmos Ocullani usein kaasuläppä auki ja hyvin riittää pitoa. Liekö sitten renkaat ja alusta kehittyneet tosi paljon, mutta on vaikea uskoa pidon loppuvan pitävällä kelillä paljon heikomman moottorin alla. Ihmelaittetta uskonut saavanikaan, mutta se olisi jo hyvä alku, jos normaalikäytössä tekniikka ei hajoilisi jo pienillä kilometreillä.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 03.08.14 - klo:10:13
Omassani auraukset varmaan kunnossa, koska kulkee todella vakaasti suoraan. Yhtä vakaalta tuntuu suoralla tiellä kuin ex-V40 D4...itselläni tuli häly siitä huolimatta kerran tässä, vaimolla pari kertaa -tosin vaimo ei ole kaksinen kuski ja vatuloi peloissaan (kyllä, pelkää aina astua auton rattiin) sillä ratilla koko ajan sahauksia vaikka ei olisi tarvetta. Muutenkaan meinaa hermot kestää hänen ajoaan...

Eikö silloin kannata ajaa aina itse, jos toinen on tumpelo. Mun vaimo ajoi kerran melkein ojaan suoralla maantiellä normaalissa vauhdissa ja on aina ollu paniikissa kun isolla tiellä pitää ajaa. Päätin jo ajat sitten, että ajan kaikki meidän ajot itte, kun siitä vaimon autolla ajelusta ei tule yhtään mitään. Mutten ihan huippu vaimo, mutta auton ratissa todella epävarma ja paniikissa.

darthjysky

Tai sit kannattas pistää ajamaa että oppis
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Ante

Onkohan tuossa /RS/TDI/DSG) jonkinlainen ohjelmoitu "totutusajo"? Perstuntumalla auto tuntuu pirteämmältä 500km jälkeen, kuin mitä se oli ihan pakasta vedettynä.

Oculaari

Meillä taas vaimo alkoi ajamaan paljon paremmin kun minä lopetin vittuilun.

Tosijuttu. Ajoi kortinkin vasta seurusteluaikanamme kaksvitosena, siitä ekat pari-kolme vuotta oli tosi arkaa ja epävarmaa menoa ja minä vieressä neuvomassa, välillä kovasanaisestikin. Sitten totuin pikku hiljaa "erilaiseen" ajotyyliin ja aloin vaikka puristamaan ovenkahvasta, jos teki mieli jotain sanoa. Pikku hiljaa katosi epävarmuus (jota saatoin tahattomasti ylläpitää) ja nyt se on ihan kelpo kuski, toki edelleen rytmittää ajamistaan vähän eri tavalla kuin minä mutta pelätä ei kyydissä tarvitse.

JMTL

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 02.08.14 - klo:18:41
Miinuxia:

-sähköinen takaluukku saisi olla vielä nopeampi
-yliholhoavia turvasysteemejä (pling-plong ääni + kahvikupin kuva kun ajaa 80 km/h alueella junnaten suoraa tietä eli auto muistuttaa kahvitauon tarpeesta
Samaa mieltä tosta takaluukusta.
Ite oon ottanu kokonaan ton vireysvahdin pois päältä. Alko ärsyttämään se kahvikupin vilkkuminen.
Octavia Combi -19
exät 8 x VAG

-Oksid-

Lainaus käyttäjältä: JMTL - 06.08.14 - klo:15:11
Ite oon ottanu kokonaan ton vireysvahdin pois päältä. Alko ärsyttämään se kahvikupin vilkkuminen.

Minkälaisella matkalla olette tuon tsufeemukin saaneet vilkkumaan? Eipä ole kertaakaan vielä näkynyt vaikka on kolmekin tuntia posoteltu yhtä soittoa nopeuksilla 80-100-120-2...  :o ?
Ajossa: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16

Entiset VAGit: Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG "Magic Black" -14,Octavia II LB RS TFSI "Sprint Yellow" -06,  Golf GTI 1.8T "Magic Black"

Peeveli

Tyhmä kysymys taas: mitenkä lie tämän yhden holhoamis-systeemin eli adaptiivisen vakkarin kanssa; onko jonoajossa auton suorittama itsenäinen vauhdin jarruttelu nopeusvaihtelun mukaan semmoinen että takajarruvalot palavat hidastuksen aikana? Olisi vaan niin tyylikästä jos jarruvalot eivät tuolloin syttyisi, etenkään kun kyse ei ole mistään rajusta hätäjarrutustyyppisestä hidastamisesta. Jotenkin oma arvuuttelu lähtee siitä, että ne jarruvalot välkkyvät aina kun tekniikka (acc) hidastaa matkavauhtia.

jantsa

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 06.08.14 - klo:19:55
Tyhmä kysymys taas: mitenkä lie tämän yhden holhoamis-systeemin eli adaptiivisen vakkarin kanssa; onko jonoajossa auton suorittama itsenäinen vauhdin jarruttelu nopeusvaihtelun mukaan semmoinen että takajarruvalot palavat hidastuksen aikana? Olisi vaan niin tyylikästä jos jarruvalot eivät tuolloin syttyisi, etenkään kun kyse ei ole mistään rajusta hätäjarrutustyyppisestä hidastamisesta. Jotenkin oma arvuuttelu lähtee siitä, että ne jarruvalot välkkyvät aina kun tekniikka (acc) hidastaa matkavauhtia.

Jarruvalot palaa, jos moottorijarrutus ei riitä hidastamiseen. Aluksi asiaa ajatteli, mutta nykyisin ei edes mieti koko asia.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JMTL - 06.08.14 - klo:15:11
Samaa mieltä tosta takaluukusta.
Ite oon ottanu kokonaan ton vireysvahdin pois päältä. Alko ärsyttämään se kahvikupin vilkkuminen.
Mitä väliä tuolla takaluukun nopeudella on? Kaukosäätimellä sen saa aukaistua niin kaukaa, että eimtsrvitse odotella ja sulkeutua luukku osaa ilman vieressä seisomistakin.

Onko tuo vireystilan vahti kaikissa RS:ssä? Täällä ei ole mitään havaintoa moisesta.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.08.14 - klo:22:16
Mitä väliä tuolla takaluukun nopeudella on? Kaukosäätimellä sen saa aukaistua niin kaukaa, että eimtsrvitse odotella ja sulkeutua luukku osaa ilman vieressä seisomistakin.
Autotalliin ajaessa on väliä, pitää odotella että luukku sulkeutuu ennenkuin voi sulkea autotallin ovet ;)

maher

#5506
Lainaus käyttäjältä: tapz - 01.08.14 - klo:23:04
Esitteen mukaan RS:n maavara on 3mm korkeampi, kuin Sport-alustaisen normaali-Octavian. Vaikkei tuolla mitään käytännön merkitystä olekaan, niin luulisi, että RS:n haluttaisiin myös paperilla näyttävän urheilullisemmalta. Jos alusta ei edes ole jäykempi, niin hieman vaikea keksiä mikä tekee RS:stä hyvin varusteltua 1.8 TSI:tä paremman. Sporttipenkit, amismaiset kromeluurit vai etuvetoisessa merkityksetön lisäteho? Asia voisi olla toinen jos RS olisi edes nelivetoinen. Mutta kuka sitten enää ostaisi Audeja :-)

Itse tilaan ehdottomasti Sport-alustan, koska sellainen oli edellisessäkin Octaviassa ja oli hyvä ajaa. Sport on ehkä hieman väärä nimitys, koska ei tuo autosta urheiluautoa tee. Mukavaa kuitenkin, että myös perheauton saa paremmalla ajettavuudella ilman, että se näyttää amistuunatulta corollalta.

Minustakaan alustan sporttisuutta ei mitata viivottimella. RS oli valintani mm. juuri ajo-ominaisuuksien, kattavan varustelun ja vähän paremman ulkonäön vuoksi verrattuna tavisOcuun. Merkki olisi ollut varmasti toinen, jos vaihtoehtona olisi ollut perusmallin Octavia. Penkit hyvät mielestäni, paremmat kuin perusjakkarat. Amisautoa vakioräsästä ei saa kuin tekemällä.
DSG6 laatikko myös plussana tavisOcuun verrattuna. Tankki näissä sais olla isompi.
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt, kun joku sanoo, että etuvetoisessa teho olisi merkityksetön...
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

maher

Lainaus käyttäjältä: JMTL - 06.08.14 - klo:15:11
Ite oon ottanu kokonaan ton vireysvahdin pois päältä. Alko ärsyttämään se kahvikupin vilkkuminen.

Olen oikein yrittänyt saada tuon "kahvihälyn" aktivoitumaan, mutta ei ole näkynyt. Miten oikein pitää ajaa, että hälyttäisi?! Takana kuitenkin jo 15 tkm matkaa. Oikeasti tietenkin parempi, ettei sellaisiin tilanteisiin ajaudu ;)
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

Jyri

Lainaus käyttäjältä: maher - 07.08.14 - klo:11:30
Olen oikein yrittänyt saada tuon "kahvihälyn" aktivoitumaan, mutta ei ole näkynyt. Miten oikein pitää ajaa, että hälyttäisi?! Takana kuitenkin jo 15 tkm matkaa. Oikeasti tietenkin parempi, ettei sellaisiin tilanteisiin ajaudu ;)
Sama "vika", olisikohan kerran näyttäytynyt, edes yhtä kyytiä Leviltä Kauniaisiin ajaessa ei näyttäytynyt.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 06.08.14 - klo:22:54
Autotalliin ajaessa on väliä, pitää odotella että luukku sulkeutuu ennenkuin voi sulkea autotallin ovet ;)

Ilmankos en ole tuota ongelmaa ymmrätänytkään, koska kertaakaan en ole talliin pysäköinyt.

Länskäri

Lainaus käyttäjältä: maher - 07.08.14 - klo:11:30
Olen oikein yrittänyt saada tuon "kahvihälyn" aktivoitumaan, mutta ei ole näkynyt. Miten oikein pitää ajaa, että hälyttäisi?! Takana kuitenkin jo 15 tkm matkaa. Oikeasti tietenkin parempi, ettei sellaisiin tilanteisiin ajaudu ;)
Kun ajelee esmes piettyä pikkutietä jota routa mullistaa. Auto heiluu pituusakselinsa ympäri koska patit ovat milloin minkäkin pyörän alla ja ohjauspyörällä joutuu vastaamaan. Silloin kaffikuppi kilahtelee, koska se luulee että kuski on sammumispisteessä.

Guido

Enpä ole minäkään tuota kahvikupin kuvaa nähnyt vielä kertaakaan kuten ei kuulemma vaimokaan ja meillä on Octavian mittarissa melkein 26 tkm suunnilleen 50/50 ajettuna.

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: Guido - 11.08.14 - klo:16:00
Enpä ole minäkään tuota kahvikupin kuvaa nähnyt vielä kertaakaan kuten ei kuulemma vaimokaan ja meillä on Octavian mittarissa melkein 26 tkm suunnilleen 50/50 ajettuna.

Reiluun pariin kuukauteen on tullut ajettua 14 tkm. En ole kertaakaan nähnyt kahvikuppia. Kumoaako kaistavahti kahvikupin?
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

Samppari

Minulla ei ole kokemuksia Skodan vireystilavahdista mutta Audissa lienee samat algoritmit takana.  Avopuolison ajaessa autoamme vinkkaa auto tauon paikkaa 99%:n todennäköisyydellä n. 1,5h matkanteon jälkeen, minulla ei koskaan. Oma analyysini asiasta on se, että avopuolison kulmikas ajotyyli - eli esim kurveihin ei mennä pehmeästi rattia kääntäen kurvin tiukkuuden mukaan vaan mutteroiden (ja tässä autossa ei ole sitä surullisenkuuluista Audin mutteriohjausta) - aiheuttaa tämän. Tämä avokin ajotyyli herättää myös minussa pienen lenkin jälkeen taukopyynnön  8)

peju76

Tuonhan kahvikuppi sydeemin saa pois kokonaan.Itellä se herjasi välillä sitä,tympäännyin siihen ja otin sen käytöstä pois kokonaan.

fourvalve

#5515
Kyllä on kuskin holhoominen mennyt pitkälle kun kaffeepaussinkin joutuu pitämään vasten tahtoa. Mitäs jos pakki menee sekasin kahvista, tuleeko näyttöön pöntönkuva vai miten toimitaan ::) 

Eihän nämä nyt mitään uutta tekniikkaa ole, Nissan sunnyn konseptiauto kahdeksankytluvun alusta sisälsi ajovalojen automaattitoiminto hämärässä, sadetunnistin, vakionopeussäädin sisälsi tutkan joka piti turvavälin edelläolevaan autoon. monitomiohjauspyörä jossa keskiö pysyi paikoillaan. Yksinkertainen navigaatiokin oli crt-monitori oli kosketustoiminen ja myös ääniohjaus. Mittaristo oli digitaalinen ja auto tarkkaili kuljettajan vireystilaa. Nämä tiedot bongasin klassikot lehdestä.
BMW z4 3.0i roadster

darthjysky

Lainaus käyttäjältä: fourvalve - 11.08.14 - klo:19:44
Eihän nämä nyt mitään uutta tekniikkaa ole, Nissan sunnyn konseptiauto kahdeksankytluvun alusta sisälsi ajovalojen automaattitoiminto hämärässä, sadetunnistin, vakionopeussäädin sisälsi tutkan joka piti turvavälin edelläolevaan autoon. monitomiohjauspyörä jossa keskiö pysyi paikoillaan. Yksinkertainen navigaatiokin oli crt-monitori oli kosketustoiminen ja myös ääniohjaus. Mittaristo oli digitaalinen ja auto tarkkaili kuljettajan vireystilaa. Nämä tiedot bongasin klassikot lehdestä.

Semmosta se on. Teknologisilla innovaatioilla kestää aina oma aikansa ennen kuin ovat valmiit kuluttajille. 
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Peeveli

Saako ilman vcds:ää otettua pois typerän kulmavalotoiminnon (siis se että etusumari valaisee kadunkulmissa jne kun ratista tarpeeksi kääntää tai suuntavilkun laittaa päälle)? Itse en kaipaa mitään ylimääräisiä höpötyksiä. ACC-vakkarissakin kiukuttaa tietoisuus siitä että vakkarin tehdessä itse jarruttelua välkkyvät myös auton takajarruvalot. Mikäkin joulukuusi. Onneksi sen kahvikuppineuroosihälyn sai valikosta veks.

Pumpeli

No niin,nyt on mittarissa 7tkm ja öljyä on saanut lisätä n.1,5 l eli enemmän näyttää maistuvan kun edellisen kopan räsälleni..

Jani

Täällä 22 tonnia taulussa diisselillä ja puolilitraa lisäsin öljyä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy