Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

Sampsa

Kiitos onnitteluista Devl ja makkis!

Paineet on liikkeen jäljiltä 2,8 bar joka nurkassa. Eilen oli sateinen keli, urissa paljon vettä ja tottumusta autoon on vielä niin vähän, että enpä tosiaan tässä vaiheessa kommentoi ohjausta enempää.

Ensiasennusrenkaat on muuten 18" Bridgestone Potenzat. Noita Bridgestoneja en muista aiemmin RS:ssä nähneeni ensiasennusrenkaina. Nämä yksilöt on valmistettu viikolla 8, olisiko tässä jopa uusi merkki Dunlopin tai Continentalin korvaajaksi (täyttä spekulaatiota)?

Silver

20.000 km meni räsälläni puhki tällä viikolla. Ei ole kertaakaan tarvinnut käyttää pajalla tai missään muuallakaan huollossa. Öljyt katsoin muistaakseni kun oli jotain 10 tkm ajettu ja tikku näytti ylärajaa. Eli öljyä en ole joutunut lisäämään. DSG toimii edelleen hyvin, kop kop..  Toki joitain pieniä fiksauksia odottaa tasahuoltoa, kuten esim ajovalojen pesimet jäävät käytön jälkeen esiin.

Kesärenkaitten (Dunlop Sport maxx rt 225/45/17) kohottama rengasmelu laski hieman kun pudotin paineet 2,6 --> 2,35 bariin (kylmä rengas ja ulkolämpötila noin +1). Samalla poistui ylimääräinen nypytys ja kabiiniin turhan selkeästi välittyneet ajopinnan epätasaisuudet. Ajo-ominaisuudet eivät tuolla paineella vielä huonontuneet mielestäni mitenkään olennaisesti ottaen huomioon, että käytän autoani "vain" normaaliin liikkumiseen paikasta toiseen.
95 % ajoista tapahtuu siten, että kyydissä vain kuski. Kesällä tilanne muuttuu kun ryhdytään perheen kanssa reissaamaan mökille ja takaisin. Vedetään perässä tuolloin usein myös kärryä tai venettä. Silloin voin tarvittaessa nostaa paineita renkaissa.

Jos jotain saisin nyt valita toisin, olisin erikoisvärin sijaan panostanut äänentoistoon. Sen verran surkea (lue ala-arvoinen) on noitten vakiokajareitten ääni. Musiikin kuuntelu ajomatkoilla on tyystin jäänyt pois, tyydyn kuuntelemaan mitä radiosta sattuu tulemaan ja silloinkin sen melko hiljaisella äänenvoimakkuudella (ei vaan kestä noita riipivä saundisia diskantteja  :'(). Lisäksi olisin yrittänyt neuvotella parempia (hiljaisempia) kesäkumeja alle noiden Dunlopien tilalle. Mutta räsä combi on kokonaisuutena edelleen vahvasti plussan puolella  :D.

Nykyinen: OCTAVIA Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG (Mamba Green)
ex vag: RS TSI DSG combi MY19, MY15, ja MY14

makkis

Minä en edes tiedä kesärengasmerkkiä vielä, maanantaina selviää. Alitajuisesti toivoisin Contia hyvien kokemusten vuoksi.

Yllättävän pienillä paineilla menee kiemurtelematta Silverillä, tosin itse en ole edes paineita talvikumeista vaivautunut katsomaan kun menee kuin juna. Kakkonen luikerteli alle 2.8 paineilla kuin juna mutta onhan tässä kolmosessa muutenkin selkeästi kehittyneempi alusta.

Sama havainto, öljytaso ei vaju. Itsellä nyt ajettu 11000 mutta öljyt on vaihdettu tuossa 1500 tietämillä.

Mulle ei tuo äänentoisto merkkaa mitään, koska Aalto siellä aina taustalla aina pulputtaa, hiljaisella. Yleisifiilis autosta on edelleen vahvasti positiivinen mutta joitain säröjäkin on. Pesen auton aina käsin mutta silti b-pilarien musta pinnoite näyttää kuluneelta kuin monien konepesujen jäljiltä. Lisäksi "valoshowerror" muistuttaa aika ajoin että jotain ongelmaa jossain on. Nuo on kuitenkin kokonaisuudessa pikkujuttuja. Isompi ongelma on persdynon totaalinen nollautuminen jo alkuvaiheessa ja tehoa kaipaa selkeästi lisää. Alusta on niin paljon sivistyneempi kuin kakkosessa ja kyliäisenä nuo todella pitkät välitykset, että mopoltahan tämä tuntuu. No, kuuden sekunnin laite ei toki mikään tykki olekaan mutta kun tämä ei tarjoa oikein fiilistäkään kun on varsin eleetön kovempaakin ponnistaessa.

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: Silver - 12.04.14 - klo:10:46

Kesärenkaitten (Dunlop Sport maxx rt 225/45/17) kohottama rengasmelu laski hieman kun pudotin paineet 2,6 --> 2,35 bariin (kylmä rengas ja ulkolämpötila noin +1). Samalla poistui

Lisäksi olisin yrittänyt neuvotella parempia (hiljaisempia) kesäkumeja alle noiden Dunlopien tilalle. Mutta räsä combi on kokonaisuutena edelleen vahvasti plussan puolella  :D.

Itse hieman yllättynyt Dunlopin Sportmaxx RT 225/45/17 meluisuudesta. Ajanut niillä nyt 400 km ja kokeillut eri paineita (tällä hetkellä 2.6, ehkä kokeilen vielä tiputtaa). Hyvää se, että nyt kulkee suoraan vaikka on uriakin tiessä. Makkiksen ehdottama paineennosto talvirenkaissa R2 kitkat 225/45/17 ei itsellä toiminut, luikerteli silti. Olisi ollut mielenkiintoista saada 205 versio Nokian R2:sta kokeiltavaksi miten kulkee. Olisin tehnyt saman Dunlopion suhteen kun Silver jos tiennyt melusta, kokeillut toista rengasmerkkiä.
Pesin autoa koko talven uudella autonpesukoneella ja aika vähän naarmuja maalipinnassa loppujen lopuksi. Asemalla uusittiin laite viime syksynä. Muutamia kivenkolhaisuja tuulilasissa talven jäljiltä (ei halkeamaa). Pikku "kolinaa" vasemmalta oven suunnalta korvan korkeudessa, tiedä onko turvavyön korkeudensäätö vai mikä kun "kolisee" välillä.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

makkis

Niin ja sellainen häiritsevä huomio, että jos takaovi on auki etuovea suljettaessa, se kumahtaa kuin japanialainen sardiinipurkki. Olen päätellyt johtuvan korin velttoudesta tuossa tilanteessa.  Jos takaovi on kiinni, oven sulkeutumisääni on "saksalaisen täsmällinen"... teoriani voi olla väärä, koska vaikka se takaovi olisi aukikin, ovi silti sulkeutuu kyllä täysin asiallisesti,ääni vain on epäasiallinen.

V-O

^
Monessa autossa olen huomannu saman.

Jos kaikki muut ovet ja luukut on kiinni niin auton kabiiniin jäävä ilma jarruttaa jollain hienolla ja älykkäällä tavalla oven sulkeutumista. Mutta tosiaan jos joku ylimääräinen luukku tai ovi on auki niin ilma pakenee ja pam, niin lämähtää suljettava ovi kiinni.

makkis

Jospa IV RäSään tulisi oviin soft-close toiminto.

SeppoN

Otetaanpas nyt se fysiikan kirja käteen ja ajattelulakki päähän. Kun auton ovi läimäytetään kiinni, se työntää edellään ilmaa matkustamoon. Jos mikään muu aukko ei ole auki, niin matkustamossa paine nousee ja kokoonpuristuva ilma pyrkii jarruttamaan oven liikettä. Auki oleva ovi tai ikkuna päästää paineen ulos eikä vastustavaa voimaa synny.

ram1

Lainaus käyttäjältä: SeppoN - 12.04.14 - klo:16:19
Otetaanpas nyt se fysiikan kirja käteen ja ajattelulakki päähän. Kun auton ovi läimäytetään kiinni, se työntää edellään ilmaa matkustamoon. Jos mikään muu aukko ei ole auki, niin matkustamossa paine nousee ja kokoonpuristuva ilma pyrkii jarruttamaan oven liikettä. Auki oleva ovi tai ikkuna päästää paineen ulos eikä vastustavaa voimaa synny.
Meinasin kommentoida saman asian, mutta eipä osunnu oikeat sanat mieleen.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

killahpriest

Kertokaapa viisaammaat sopiiko Superb II:sen 17" vanteet myös RS:ään? Jako ja offset on käsittääkseni ok, mutta vanteen keskireiästä ei ole tietoa itsellä.
Skoda Octavia RS TDi DSG Combi ´14

V-O


KaiVee

Lainaus käyttäjältä: killahpriest - 12.04.14 - klo:16:28
Kertokaapa viisaammaat sopiiko Superb II:sen 17" vanteet myös RS:ään? Jako ja offset on käsittääkseni ok, mutta vanteen keskireiästä ei ole tietoa itsellä.

SOPII

Peeveli

Nyt on sitten Helkama-Auton lehdistödemo-auto siirtynyt myyntiin Metro-Auton vaihtoautorivistöön:

http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/6354471

Siitä saa joku nopealla toimitusajalla makkisvihreän kulkijan, jota on ainakin käskytetty kunnolla ja käytetty radalla. Tuossa oli jossain vaiheessa jätti-Xtrme 19" valssit mutta nyt Geminit. Tuon yksilön bongasin viikolla liikenteessä.

kaide

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 12.04.14 - klo:20:28
Nyt on sitten Helkama-Auton lehdistödemo-auto siirtynyt myyntiin Metro-Auton vaihtoautorivistöön:

http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/6354471

Siitä saa joku nopealla toimitusajalla makkisvihreän kulkijan, jota on ainakin käskytetty kunnolla ja käytetty radalla. Tuossa oli jossain vaiheessa jätti-Xtrme 19" valssit mutta nyt Geminit. Tuon yksilön bongasin viikolla liikenteessä.

Huhhuh . Ihmettelen jos joku ostaa auton joka on saanut todistettavasti 14tkm pelkkää kenkää  . Ai Ai ... oma " makkisräsä" on luovutushuoltoa vaille näpeissä ...
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

jormajordaani

Uusi RS TSI Combi alla. Muuten mainio peli mutta rengasmelu ärsyttää.

Ensiasennusrenkaiksi tuli Bridgestone Potenza 225/40R18 92Y, ja ne mielestäni
pitää ujeltavaa ääntä. En ole varma  tuleeko ääni itse renkaista vai resonoiko auton korissa jokin. Ujellus on vakiotaajuinen nopeudesta riippumatta, tienpinnan laatu vaikuttaa ujelluksen voimakkuuteen.

Rengaspaineina oli 2.6, laskin 2.4:aan mutta ei merkittävää vaikutusta.
En tiedä pitäisikö ujelluksen pienentyä sitä mukaa kun maileja tulee lisää mittariin.

Olisko  Espoo/Hki/Vantaa alueella Combi RäSä kuskia Continental SportContact 225/40R18 kesärenkahilla jota kiinnostaisi tehdä rengasmeluvertailua Potenzojen kanssa?
Jos meluero on merkittävä niin taidan hommata Contit.
Skoda Octavia III RS TSI DSG Combi

makkis

LainaaHuhhuh . Ihmettelen jos joku ostaa auton joka on saanut todistettavasti 14tkm pelkkää kenkää  . Ai Ai ... oma " makkisräsä" on luovutushuoltoa vaille näpeissä ...

Ei se siitä säry. Niin vähän kilometrejä että ehtii vielä pelastamaan LL-ohjelmaltakin.

Yhdessä kuvassa Extremet muuten alla edelleen.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: jormajordaani - 13.04.14 - klo:11:27
Uusi RS TSI Combi alla. Muuten mainio peli mutta rengasmelu ärsyttää.

Ensiasennusrenkaiksi tuli Bridgestone Potenza 225/40R18 92Y, ja ne mielestäni
pitää ujeltavaa ääntä. En ole varma  tuleeko ääni itse renkaista vai resonoiko auton korissa jokin. Ujellus on vakiotaajuinen nopeudesta riippumatta, tienpinnan laatu vaikuttaa ujelluksen voimakkuuteen.

Rengaspaineina oli 2.6, laskin 2.4:aan mutta ei merkittävää vaikutusta.
En tiedä pitäisikö ujelluksen pienentyä sitä mukaa kun maileja tulee lisää mittariin.

Olisko  Espoo/Hki/Vantaa alueella Combi RäSä kuskia Continental SportContact 225/40R18 kesärenkahilla jota kiinnostaisi tehdä rengasmeluvertailua Potenzojen kanssa?
Jos meluero on merkittävä niin taidan hommata Contit.

Aika pienet paineet,oikea paine tuon kokoisille renkaille on 2,8

Octavist

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 13.04.14 - klo:11:53
Aika pienet paineet,oikea paine tuon kokoisille renkaille on 2,8
Kyllä! Ja kannattaa muutenkin kesärenkailla odotella yli +15 C kelejä ennenkuin tekee melun suhteen päätelmiä.

KaiVee

Lainaus käyttäjältä: makkis - 13.04.14 - klo:11:43
Ei se siitä säry. Niin vähän kilometrejä että ehtii vielä pelastamaan LL-ohjelmaltakin.

Yhdessä kuvassa Extremet muuten alla edelleen.

Extremet alla , olen ehkä sokea

opar

Lainaus käyttäjältä: KaiVee - 13.04.14 - klo:14:22
Extremet alla , olen ehkä sokea
Ilmeisen sokea olet koska nuo on antrasiitti Geminit joka kuvassa.

maher

Lainaus käyttäjältä: makkis - 12.04.14 - klo:11:09
Pesen auton aina käsin mutta silti b-pilarien musta pinnoite näyttää kuluneelta kuin monien konepesujen jäljiltä.

Sama huomio, 2,5 käsinpesua takana ja b-pilarien musta pinnoite naarmuuntuu herkästi ja näyttää kuluneelta :(
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: maher - 14.04.14 - klo:08:44
Sama huomio, 2,5 käsinpesua takana ja b-pilarien musta pinnoite naarmuuntuu herkästi ja näyttää kuluneelta :(

Ihan sama homma tässä A3:ssa ja ex-Volvo V40:ssä. Ex-Auriksessa taas pilarit oli maalattu metallinmustalla maalilla joten kesti paremmin pesuja.

kokkopa1

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 13.04.14 - klo:11:53
Aika pienet paineet,oikea paine tuon kokoisille renkaille on 2,8

Mielenkiintoista, koska ainakin omassa FLII Räsässä sanotaan samalle 225/40/18 rengastukselle paineet takana 2,4 ja edessä 2,3. Onko tuossa uudessa sitten kovemmat suositukset (akselipaino enemmän tms.)?
Audi A4 Allroad TFSI -17
ex. Skoda Octavia RS Tdi 4x4 -17
ex. Audi A6 3.0TDi Quattro -14
ex. Skoda Octavia RS TDi -10

KaiVee

Lainaus käyttäjältä: opar - 14.04.14 - klo:08:10
sokea olet koska nuo on antrasiitti Geminit joka kuvassa.

Kyllähän Geminit näin, mutta en nähnyt niitä Makkiksen mainitsevia Extreme vanteita missään kuvassa.

opar

Lainaus käyttäjältä: KaiVee - 14.04.14 - klo:22:47
Kyllähän Geminit näin, mutta en nähnyt niitä Makkiksen mainitsevia Extreme vanteita missään kuvassa.
Sorry, ymmärsin viestisi väärin. Ilmeisen näkevä olet  :o

JaMiLeSi

Terve!

Onko kenelläkään ollut seuraavaa??: kierrosalueella n. 1600 - 2000 rpm alkaa auton alla hervoton pärinä/resonointi, suurin piirtein apukuskin penkin alta / keskeltä autoa. Kokeellisesti vaihtoivat äänenvaimentimen, ilmeisesti ilman parempaa tietoa, koska pärinä jatkuu.

MoFFe

Lainaus käyttäjältä: JaMiLeSi - 15.04.14 - klo:13:33
Terve!

Onko kenelläkään ollut seuraavaa??: kierrosalueella n. 1600 - 2000 rpm alkaa auton alla hervoton pärinä/resonointi, suurin piirtein apukuskin penkin alta / keskeltä autoa. Kokeellisesti vaihtoivat äänenvaimentimen, ilmeisesti ilman parempaa tietoa, koska pärinä jatkuu.

Onko sama?
http://www.audi-sport.net/vb/new-a3-s3-8v-chassis/214068-1-8tfsi-2-0tfsi-s3-metallic-rustle-rattle-between-1500-3000-rpm.html

maher

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 07.04.14 - klo:10:10
Onko sulla jo kesärenkaat alla? Sulla oli kesiksille ne Hawkit; miltäs tuntuvat ajossa -jos siis kesärenkaat ovat jo laitettuna?

Lainaus käyttäjältä: maher - 07.04.14 - klo:10:17
En vielä vaihtanut suvikumeja, lupaan kommentoida Dunlop/Hawk-yhdistelmää heti kun vaihdettu ja alla jokunen sata kilometriä niillä.

Lauantaina vaihdatutin suvikumit alle (Dunlop SportMaxx RT 225/45/17, Hawk). Nastarengaskauden jälkeen on luksusta ajella niillä! Ei vertailupohjaa RS:n alla muihin kesärenkaisiin, mutta ei valittamista. Tasainen humina, ei ärsyttävä, mutta kyllähän ajaessa rengasäänet kuulee. Vannevalintaan olen tyytyväinen, 17" Hawk näyttää hyvältä auton alla.

Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

Anthracite Grey

Kävin tänään ajamassa Tampereen Vehon esittely räsän. TSI LB DSG. Voi morjes....odotin aika paljon, mutta en todellakaan pettynyt. Todella magee auto, kateeksi käy kaikkia omistajia. Itseänikin houkuttaisi, mutta nykyisellä Oculla kun on ajettu vain 25tkm... pitää kait vielä odotella. Itse kuvittelin että se performance mode on ihan pelle-juttu... mutta voi pojat kun nousi sarvet päähän sporttimodella. Manuaalin tosin ottaisin itse, ja combin. Siellä oli muutes näytillä Rio Red Combi mustilla gemineillä - aika makee väri.

Hevonlörö

Lainaus käyttäjältä: Anthracite Grey - 15.04.14 - klo:22:18
Itseänikin houkuttaisi, mutta nykyisellä Oculla kun on ajettu vain 25tkm... pitää kait vielä odotella.

Ainahan tarjouksen voi käydä kysymässä  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy