Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: opar - 24.03.14 - klo:23:45
Ajettavuuden suhteen jokseenkin samaa mieltä mutta rengasmekkala nousi kyllä merkittävästi 18" Conteilla versus 17" GY kitkat.

Miten opar "analysoisit" siirtymistä 17" ---> 18" eli huomasitko menossa raskautta ja tahmeutta kesärenkain verrattuna tuumaa pienempään talvikokoon?

Kotipirtti

Lainaus käyttäjältä: opar - 24.03.14 - klo:23:45
Ajettavuuden suhteen jokseenkin samaa mieltä mutta rengasmekkala nousi kyllä merkittävästi 18" Conteilla versus 17" GY kitkat.

Mitkä kumit alla?

Edit: samat kumithan ne lienee

Juu eli contin sport contact 2. Talvirenkaat myös contin. Nastat. Mutta 205/50/17. Ei kokemuksia koska sain auton perjantaina suoraan suvikiekoilla. Syksyllä sitten katsotaan ja kuunnellaan miten niillä pärjää. Odottaisin korkeintaan samaa melutasoa mutta ehkä se nasta kuitenkin vollottaa eri taajuudella. Mutta nautiskellaan ensin kesästä ja mutkateistä :)

eviltwin

Lainaus käyttäjältä: makkis - 20.03.14 - klo:18:35Aika samat mietteet kuin splitxyzillä, minusta ajomoodin valinnan suurin anti on ohjauksen jäykkyys ja jo sen vuoksi maksaisin mieluusti vaikka tuplahinnan.

Pitiköhän se vielä kerran käyttää koeajolla tuota autoliikkeen räsää, jäänyt mietityttämään tuo ajomoodi-varuste (sen puuttuminen). Hinnaksi sille ilmoitettiin muistaakseni 195+verot. Tuota "pärinää" en ole päässyt kuulemaan, mielestäni koeajoautosta tämä ominaisuus puuttui.

opar

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 25.03.14 - klo:07:28
Miten opar "analysoisit" siirtymistä 17" ---> 18" eli huomasitko menossa raskautta ja tahmeutta kesärenkain verrattuna tuumaa pienempään talvikokoon?

Ei tätä ohjausta voi raskaaksi tai tahmeaksi haukkua kummallakaan setillä. Päin vastoin, tuntoa ja vastetta saisi olla enemmänkin. Olisi ehkä pitänyt ottaa se ajomoodin valinta niin tuotakin olisi päässyt säätämään.

No, eipä valiteta. Mukavan kevyt on ohjaus, kulkee suoraan eikä vaeltele urissa.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: opar - 25.03.14 - klo:14:21
Ei tätä ohjausta voi raskaaksi tai tahmeaksi haukkua kummallakaan setillä. Päin vastoin, tuntoa ja vastetta saisi olla enemmänkin. Olisi ehkä pitänyt ottaa se ajomoodin valinta niin tuotakin olisi päässyt säätämään.

No, eipä valiteta. Mukavan kevyt on ohjaus, kulkee suoraan eikä vaeltele urissa.

Opar: tarkoitin tahmeudella/raskaudella auton suorituskykyä; eli tuliko autosta "lussumpi" peffa-dynolla kun laitoit isommat rinkulat alle?

maher

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 24.03.14 - klo:08:50
Hawk on kaunis vanne. Olisiko liikaa vaivannäköä, jos saisit punnittua tuon kesävanne-rengas-yhdistelmän talousvaa'alla? Kiinnostaisi painolukema, josko sitä...

Muuten kyllä, mutta en omista kuin henkilövaa'an.
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

Kulinaristi

Lainaus käyttäjältä: maher - 25.03.14 - klo:15:01
Muuten kyllä, mutta en omista kuin henkilövaa'an.

maher ensin itse vaa'alle. Sitten vanne syliin ja vaa'alle. Pariin kertaa noin ja välissä joku muua vaalle, niin ei näytä aina samaa lukemaa. Noinhan noissa vaaoissa on tehty, jotta näyttävät tarkemmilta, eli näyttävät aina saman, jos liki sama on paino peräkkäisllä mittauskerroilla.

Antti O

Jos 17-18" vanne painaa luokkaa 6-7kg se on pätevä. Painavat vanteet pilaavat kyllä täysin auton ajettavuuden. Joskus vaihdoin 13kg-> 7kg painaviin vanteisiin ja ero ajettavuudessa ja suorituskyvyssä oli melkoinen.

opar

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 25.03.14 - klo:14:53
Opar: tarkoitin tahmeudella/raskaudella auton suorituskykyä; eli tuliko autosta "lussumpi" peffa-dynolla kun laitoit isommat rinkulat alle?
No ei todellakaan tullut lussumpi. Paremman pidon takia kiihtyy ihan eri tavalla kaarrekäyttäytymisestä nyt puhumattakaan. Nythän tätä polkee jo ihan mielellään ;) Peltorit pitää vaan hommata...

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: maher - 25.03.14 - klo:15:01
Muuten kyllä, mutta en omista kuin henkilövaa'an.

Onnistuu! Laitat vaan sen rengas-vanne-kombinaation vaa'alle ja katsot lukeman. Toista tarvittaessa tavara hieman eri asentoon laitettuna. Lukema ei tietysti ole aivan 100% tarkka mutta hyvin suuntaa-antava, ja jos samalla laitteella punnitsee muita itsellään olleita vanteita, saa vertailukelpoisia lukuja. Maher rohkeasti vaan kokeilemaan, odotellaan mielenkiinnolla saamaasi lukemaa! :)

Ton-1

#4930
Lainaus käyttäjältä: Kulinaristi - 25.03.14 - klo:15:05
maher ensin itse vaa'alle. Sitten vanne syliin ja vaa'alle.

Itse teen myös punnituksen näin, ja pari kertaa suoritettuna antaa 100 g. tarkkuudella saman tuloksen.

Lainaus käyttäjältä: Antti O - 25.03.14 - klo:15:34
Jos 17-18" vanne painaa luokkaa 6-7kg se on pätevä. Painavat vanteet pilaavat kyllä täysin auton ajettavuuden. Joskus vaihdoin 13kg-> 7kg painaviin vanteisiin ja ero ajettavuudessa ja suorituskyvyssä oli melkoinen.

Alkaa mennä jo hipo-tasolle jos 17" vanne painaa 6,xx kiloa, itse sanoisin että jos normityöntekijän ( eli + - 1000 e / setti) rahoilla saa 17" alle 8 kilon ja 18" reiluun kahdeksan kilon niin on kulutettu raha ja saatu painospecifinen laatu kohdallaan.

Mutta tuosta välittömästä herkkyyden lisäyksestä olen 120% samaa mieltä  ;)  .
Member of a A(udi) & A(prilia) club

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 26.03.14 - klo:10:24

Alkaa mennä jo hipo-tasolle jos 17" vanne painaa 6,xx kiloa, itse sanoisin että jos normityöntekijän ( eli + - 1000 e / setti) rahoilla saa 17" alle 8 kilon ja 18" reiluun kahdeksan kilon niin on kulutettu raha ja saatu painospecifinen laatu kohdallaan.
Missähän hintaluokassa mahtavat olla OZ:n Alleggrita HLT 5F ja Formula HLT? Nuo ovat ymmärtääkseni RS:n vakiokoossa jossakin 6,3 kilon lähettyvillä.

ram1

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.03.14 - klo:15:09
Missähän hintaluokassa mahtavat olla OZ:n Alleggrita HLT 5F ja Formula HLT? Nuo ovat ymmärtääkseni RS:n vakiokoossa jossakin 6,3 kilon lähettyvillä.
Noin 300e kieppeillä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Ouzi

20,2 kg painoi Teron vanne ja päällä dunlop sport maxx rt 225/45/17. Vanne Ronalin tekemä.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 26.03.14 - klo:17:52
Noin 300e kieppeillä.

Linkki ois kiva nähdä, tahtovat nuo Ultraleggeratkin olla samoissa hinnoissa.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

ram1

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 26.03.14 - klo:18:57
Linkki ois kiva nähdä, tahtovat nuo Ultraleggeratkin olla samoissa hinnoissa.
Tää mun nykyinen vakimesta  ;D
http://www.1001renkaat.com/alumiinivanteet/oz/

Katselin hiukan muitakin ulkomaan mestoja, niin tämä renkaineen asennettuna aika hyvänhintainen.Leggerat on aika samanhintaisia.Johtuneeko tunnetusta nimestä.Tosin ihan nyt noista malleista en tiedä mitkä niitä tosi keveitä.Vai onko niitä tässä ollenkaan.Aika vaikeaselkoisia noi ilmotukset.Hinta kasvaa mutta vanne sama?Toi Formula Hlt nyt ainakin sen 300e, mutta onko nyt joku 5f vielä erikseen.Netti nyt jumii niin paljon ettei oikein saa tietoa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 26.03.14 - klo:18:31
20,2 kg painoi Teron vanne ja päällä dunlop sport maxx rt 225/45/17. Vanne Ronalin tekemä.

Ihan kohtuu lukema 17-tuumaiselle oem.kombinaatiolle. Puolat ovat ohuet eikä vanteen metallimassa keskity vanteen ulkokehälle. Luulisi ettei ole niin raskaan tuntuinen kiihdyteltäväkään?

Eilen kävin Pitäjänmöen Vehon pihassa tsiigaamassa kahta uusikorista Räsää. Toisessa mustassa oli ne ankeannäköiset hopeiset 17" vakiovanteet (Dorado) ja renkaina juuri samat Dunlop sport maxx, ja toisessa 18" Gemini antrasiitit joissa Continental sport contact (olikohan kakkoset). Ja tästä tuli mieleen että eka koeajo viime syksynä RS:llä oli Tikkurilan Metroautossa jossa steel gray-värisessä oli ne vakiot Doradot ja varmaan Dunlopit renkaina, sen verran kova oli rengasmelu (Audissani kesikset siis myös samat Dunlopit ja karhean asfaltin kuulee liian hyvin). Kun taas vähän myöhemmin koeajoin RS:n taas Espoon Metroautossa, oli siinä just 18" Geminit ja rengasmelu huomattavasti alhaisempi -oikeastaan hämmästyttävän hiljainen. Mitkä lie olleet renkaat, ehkä Conti, ehkä joku muu, mutta luultavasti ei ainakaan Dunlop.

Tutkin eilen siellä Vehon pihassa lähemmin RS:n vanteita, ja esim. Geminin puolat ovat takaosastaan "ontot" eli siis mahdolisimman ohuet, kun taas vakio-Doradossa muutenkin paksut puolat olivat lähes tasaiset taustastaankin eli metallimassaa enemmän. Ja koska Geminissä metallista suuri osa vaikuttaa keskittyvän navan lähelle ja pulttien tienoolle ja ulkokehällä vain kapeat puolat, niin luulisi fysiikan lakien mukaan pyörivän kohtuu kevyesti. Eli aloin funtsailemaan että onkohan noiden kahden koon välillä RS:ssä mitään havaittavaa suorituskyky- tai kulutuseroa, kun rengas- ja vanneleveyskin on noissa sama?

Oli ne Dorado 17" siis vaan jotensakin niin ankeat ja tavikset, että en tiedä kelpuuttaisinko enää edes talvivanteiksi. Taitaa olla siis parasta pitää Geminit ruksitettuna ja ihastella niillä ajaessa sitten myöhemmin maamme teiden ja katujen hyvää kuntoa. ;D

maher

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 24.03.14 - klo:08:50
Hawk on kaunis vanne. Olisiko liikaa vaivannäköä, jos saisit punnittua tuon kesävanne-rengas-yhdistelmän talousvaa'alla? Kiinnostaisi painolukema, josko sitä...

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 26.03.14 - klo:07:18
Onnistuu! Laitat vaan sen rengas-vanne-kombinaation vaa'alle ja katsot lukeman. Toista tarvittaessa tavara hieman eri asentoon laitettuna. Lukema ei tietysti ole aivan 100% tarkka mutta hyvin suuntaa-antava, ja jos samalla laitteella punnitsee muita itsellään olleita vanteita, saa vertailukelpoisia lukuja. Maher rohkeasti vaan kokeilemaan, odotellaan mielenkiinnolla saamaasi lukemaa! :)

Hawk vanne Dunlop Sport Maxx RT 225/45/17 kumilla eilen henkilövaa'alla punniten 20,3 kg.
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: maher - 27.03.14 - klo:08:27
Hawk vanne Dunlop Sport Maxx RT 225/45/17 kumilla eilen henkilövaa'alla punniten 20,3 kg.

Kiitos tiedosta taas. Eli samaa luokkaa Teron-vanteen kanssa...

Makkis, tai joku muu räsämies: olisin (ja ehkä moni muukin?) perin kiitollinen jos saisi tiedoksi Gemini 18" painon renkaan kanssa. Punnitus onnistuu tosiaan henkilövaa'allakin mainiosti. Kiitos jo etukäteen vaivannäöstä! :)

Tapola

Peeveli: tässä oma mittaukseni, tosin vaaka ei sieltä tarkimmasta päästä.

18" Geminit Continental Sport Contact 2 225/40 ensiasennuskumeilla 23kg. Mittaustarkkuus tuolla vaakalla puoli kiloa, eli odotellaan tarkempia mittauksia...

-T
--
VW e-Golf 2019 / Enyaq iV 60 2021

SuperB II

Sama setti kuin Tapolalla ja matkalaukkuvaaka (tarkka) näytti 22,4kg.
Octavia III RS TSI Combi -13
ex.VAG:t Superb 1.8TSI Combi -12, Octavia 1.4TSI Combi -10

Peeveli

Kiitokset Geminin punnitsijoille!

Kyllä on vaikeaa tilausikkunan avoinna olo; ei osaa päättää ottaako 17" vai 18"...Pienempi setti olisi astetta vähemmän allerginen tiestömme rei'ille ja railoille, ja painoa vaikkapa Hawkissa 2 - 2,5 kg vähemmän renkaan kanssa kuin Gemineissä. Kummallisia olivat siis tehtaan antamat vanteiden painolukemat, kun Gemini väitettiin kevyemmäksi kuin Hawk. Toisaalta Gemini tuo ryhtiä ja ulkonäköä ja ehkä vielä hitusen tyköistuvampaa ajettavuutta. Toisaalta pienikin suorituskykylisä keveyden myötä on itselleni henkisesti tärkeää. Ja jos tarpeeksi filosofoi, niin kuskina en näe ajon aikana vanteita vaan nautin ajamisesta.

Huh tätä sinänsä jo naurettavan asian aiheuttamaa tuskaa. Tätä asiaa varmaan vatkaan ees taas kunnes myyjä ilmoittaa että tilausikkuna on lukittu.  ;D

ram1

Ja tuskin tietäisit ajaessasi kummat sulla alla.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 27.03.14 - klo:20:29
Ja tuskin tietäisit ajaessasi kummat sulla alla.

Niinpä...ehkä sitä 0,1 sekunnin kiihtyvyyseroa ei peffadynolla erota...Ehkä olisi paras nukututtaa itsensä 2-3 kuukaudeksi niin saisi pysyttyä erossa näistä tuumailuista. :D

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 27.03.14 - klo:20:19
Kiitokset Geminin punnitsijoille!

Kyllä on vaikeaa tilausikkunan avoinna olo; ei osaa päättää ottaako 17" vai 18"...Pienempi setti olisi astetta vähemmän allerginen tiestömme rei'ille ja railoille, ja painoa vaikkapa Hawkissa 2 - 2,5 kg vähemmän renkaan kanssa kuin Gemineissä. Kummallisia olivat siis tehtaan antamat vanteiden painolukemat, kun Gemini väitettiin kevyemmäksi kuin Hawk. Toisaalta Gemini tuo ryhtiä ja ulkonäköä ja ehkä vielä hitusen tyköistuvampaa ajettavuutta. Toisaalta pienikin suorituskykylisä keveyden myötä on itselleni henkisesti tärkeää. Ja jos tarpeeksi filosofoi, niin kuskina en näe ajon aikana vanteita vaan nautin ajamisesta.

Huh tätä sinänsä jo naurettavan asian aiheuttamaa tuskaa. Tätä asiaa varmaan vatkaan ees taas kunnes myyjä ilmoittaa että tilausikkuna on lukittu.  ;D
Pari kiloa per vanne vastaa kiihdytyksessä reilua kymmentä kiloa ostoksia takakontissa. Aika kiireinen ostosmatka täytyy olla, että tuolla on jotain merkitystä.

PTG

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 27.03.14 - klo:20:19
Kiitokset Geminin punnitsijoille!

Kyllä on vaikeaa tilausikkunan avoinna olo; ei osaa päättää ottaako 17" vai 18"...Pienempi setti olisi astetta vähemmän allerginen tiestömme rei'ille ja railoille, ja painoa vaikkapa Hawkissa 2 - 2,5 kg vähemmän renkaan kanssa kuin Gemineissä. Kummallisia olivat siis tehtaan antamat vanteiden painolukemat, kun Gemini väitettiin kevyemmäksi kuin Hawk. Toisaalta Gemini tuo ryhtiä ja ulkonäköä ja ehkä vielä hitusen tyköistuvampaa ajettavuutta. Toisaalta pienikin suorituskykylisä keveyden myötä on itselleni henkisesti tärkeää. Ja jos tarpeeksi filosofoi, niin kuskina en näe ajon aikana vanteita vaan nautin ajamisesta.

Huh tätä sinänsä jo naurettavan asian aiheuttamaa tuskaa. Tätä asiaa varmaan vatkaan ees taas kunnes myyjä ilmoittaa että tilausikkuna on lukittu.  ;D

Niinpä. Naurua on vaikea pidätellä, kun tuossa oikeasti on kysymys siitä, että noiden vanteiden päälle sattumanvaraisesti osuvat tehdasnakit vaikuttavat painoon vähintään tuon pari kiloa  ;D

No en muutoin sano mitään, koska omaan Tiguun on tulossa kesäkiekoiksi Savannahit 255/40 19" dunlopeilla ja ne sitten vasta painavatkin... desi tai pari kulutuksessa kuitenkin kiinnostusalueen ulkopuolella, kun tokkopa ne vakkarin 18 tuumaisetkaan höyhentä muistuttavat :D Mut joo kevyempi aina parempi :-X

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 27.03.14 - klo:20:19
Kummallisia olivat siis tehtaan antamat vanteiden painolukemat, kun Gemini väitettiin kevyemmäksi kuin Hawk.

Sanos muuta   ;)   !
Member of a A(udi) & A(prilia) club

SkootaRS

Nyt vasta huomasin, että RS challenge packin mukana tulevat vanteet ovat mustat geminit, ei antasiitit. Myyjä väitti, että ovat samat vanteet, mutta eivät kyllä ulkomaalaisten saittien mukaan ole samat (mm. tämän mukaan http://www.assenkovic.com/cjenik/Octavia%20A7%20RS%20NG.pdf). Tosin mua ei haittaa yhtään. Aina vaan parempi ;D. Tämä vinkiksi, jos ette ole sattuneet huomaamaan. Tietysti ajattelin, että challenge on vain koostepaketti, missä on black pack, mode selection ja antasiitti geminit pikkaisen halvemmalla kuin erikseen koottuna. 

Kotipirtti

Lainaus käyttäjältä: SkootaRS - 28.03.14 - klo:01:52
Nyt vasta huomasin, että RS challenge packin mukana tulevat vanteet ovat mustat geminit, ei antasiitit. Myyjä väitti, että ovat samat vanteet, mutta eivät kyllä ulkomaalaisten saittien mukaan ole samat (mm. tämän mukaan http://www.assenkovic.com/cjenik/Octavia%20A7%20RS%20NG.pdf). Tosin mua ei haittaa yhtään. Aina vaan parempi ;D. Tämä vinkiksi, jos ette ole sattuneet huomaamaan. Tietysti ajattelin, että challenge on vain koostepaketti, missä on black pack, mode selection ja antasiitti geminit pikkaisen halvemmalla kuin erikseen koottuna.

Mustat ne tosiaan ovat ja omasta mielestäni täydentävät black pakettia oikealla tavalla.

maher

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 27.03.14 - klo:20:19
Kyllä on vaikeaa tilausikkunan avoinna olo; ei osaa päättää ottaako 17" vai 18"...Pienempi setti olisi astetta vähemmän allerginen tiestömme rei'ille ja railoille, ja painoa vaikkapa Hawkissa 2 - 2,5 kg vähemmän renkaan kanssa kuin Gemineissä. Kummallisia olivat siis tehtaan antamat vanteiden painolukemat, kun Gemini väitettiin kevyemmäksi kuin Hawk. Toisaalta Gemini tuo ryhtiä ja ulkonäköä ja ehkä vielä hitusen tyköistuvampaa ajettavuutta. Toisaalta pienikin suorituskykylisä keveyden myötä on itselleni henkisesti tärkeää. Ja jos tarpeeksi filosofoi, niin kuskina en näe ajon aikana vanteita vaan nautin ajamisesta.

Huh tätä sinänsä jo naurettavan asian aiheuttamaa tuskaa. Tätä asiaa varmaan vatkaan ees taas kunnes myyjä ilmoittaa että tilausikkuna on lukittu.  ;D

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 27.03.14 - klo:20:29
Ja tuskin tietäisit ajaessasi kummat sulla alla.

Itse painottaisin ajomukavuutta ja käyttökuluja valinnassasi.
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy