Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

Janappa

Päivää pöytään ja korkataas oma kirjoittelu tänne, pitkän lueskelun jälkeen.
Tuli sitten puolen vuoden pähkäilyn, miettimisen, erehtymisen ja epäonnistumisen jälkeen tilattua räsänen.

Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG 
- Black magic
- Automatic parking assistant 2.0
- Canton SS
- Häly
- Lämmitettävä tuulilasi
- Webasto
- RS-Challenge paketti
- Nahka jakkarat
- Sivuturvatyynyt takaistuimille
- Takajakkaroiden grilli

Paperit allekirjoitettu 30.1 ja arvioitu toimitusaika 17.7.  Tosin laajempi arvio oli 6-7kk. 

Mutta viel tuohon härnäilyyn liikenteessä. Tyhmyyttäni ajelen tällä hetkellä BMW 530i E61. Ja edellinen omistaja laitellut kaikenmoista tinggeli tanggelia siihen niin on aikamoinen road rage magneetti tuo auto. En tiiä mikä osassa muissa autoissa vika liikennevaloissa kun ne sille tekee nykäyksiä eteenpäin kokoajan kun punaiset palaa. Ja itse kun en ole ihan sen perinteisen bimmeri kuskin näköinen niin yleensä näytän vaan peukkua ikkunasta ja lähden valoista ku mummo makuulta. Juuri viime viikolla eräs halusi niin kovasti minun edelle päästä että poliisikin sitten halusi palkita tämän oman elämänsä vatasen pika voitolla seuraavan mäen nyppylän päällä. Oli pojilla ollut tutka näemmä juuri sillä kohtaa kun kanssa autoilijalla meni kasetti jumiin  :)




Maikko

Tässä yksi dynovideo:

212HP@4500 renkailta
354NM@2000 renkailta

Autoweb.cz: Ã... koda Octavia RS na motorové brzdÃ,,› (2014)

Candywhite

http://www.carmagazine.co.uk/Drives/Search-Results/First-drives/Skoda-Octavia-vRS-Estate-20-TDI-2014-CAR-review/

mielestäni hyvin tasapainoinen arvio tdi manuaalista. Harmi että ei omaa mitattua kiihdytys arvoa vaan skodan antama.

tässä nopea oma arvio viikon ajon jälkeen. (tdi combi manuaali)

penkki, kaipaa pidemmän reisituen, nahka aika halvan oloinen, mutta silti hyvä valinta.

ratti, liian iso ja ohut ja liukas.

liian paljon elektroniikkaa, yksin tunnelissa niin hälyttää tarpeesta hätäjarruttaa,,,,,

canton, mielestäni hyvä ja selkeä ääni, keskikaijutin toimii hyvin. Selkeästi ei mikään disco soitin.

panoraama katto, aivan upea. Näillä harmailla,päivillä tui edes vähän valoa autoon.

halpis kävi täysin riittävä ja toimii hyvin.

melu on suurin pahe, alla hakkapelitta 8 nastat, ja melu on kauhea, varsinkin kun ajaa noin 40-60 kmh ilman radiota. Ã,,änieristystä pitää saada jostain.

manuaali, aivan upea, en osannut odottaa näin hyvää laatikkoa.

yhteenveto, hyvin varusteltu perheen kakkosautoksi (omassa perheessä 4 lasta) auto jota on kiva ajaa.
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

kaide

Lainaus käyttäjältä: Candywhite - 23.02.14 - klo:09:23

penkki, kaipaa pidemmän reisituen


Osaisiko joku kunnon verhoomo nostaa etureunaa fyllillä sentin pari ja samalla jatkaa istuinosaa samanverran ?  Olisi se kaikista tarpeellisin modaus tuohon kuitenkin
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Härkönen

Lainaus käyttäjältä: Tepu - 21.02.14 - klo:20:50
Löytyykö jostain tai onko jollain tummennuksia tekevällä firmalla samanlaista kalvoa kuin on tehtaalla laitetuissa takalaseissa? Tekisi mieli laittaa etusivulaseihin haalein mahdollinen kalvo, mutta näkyykö selkeä ero noihin tehdastummennuksiin verrattuna?

Mulla on 50% Llumarin kalvot etuikkunoissa.
Tummennus ei sinänsä erotu, mutta jos vertailukohtana on toinen auto ilman tummennuksia, ero on selkeä.

Voin lämpimästi suositella tuota 50% kalvoa.  :)

JMTL

Onko jollain hajua paljonko auton omasta USB-portista tulee virta pihalle, kun lataa puhelinta? Ihan vaa mielenkiinnosta kyselen  :)
Octavia Combi -19
exät 8 x VAG

Taky

Lainaus käyttäjältä: JMTL - 24.02.14 - klo:13:20
Onko jollain hajua paljonko auton omasta USB-portista tulee virta pihalle, kun lataa puhelinta?

Eikö USB:n standardi ole 500 mA, ainakin PC puolella näin?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Taky - 24.02.14 - klo:14:03
Eikö USB:n standardi ole 500 mA, ainakin PC puolella näin?

Tämä taitaa kyllä olla enemmänkin PC:n virtalähteen ja emolevyjen virransyötön aiheuttama rajoite ei niinkään standardi. Irtolaturit kuten esim. Nokia Lumiaan antavat 1,5A ulos.

kaide

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 24.02.14 - klo:14:08
Tämä taitaa kyllä olla enemmänkin PC:n virtalähteen ja emolevyjen virransyötön aiheuttama rajoite ei niinkään standardi. Irtolaturit kuten esim. Nokia Lumiaan antavat 1,5A ulos.

Ainkin Fordissa tulee juuri tuo  0,5A ja silä Lumian lataus täyteen kestääääääää , noin 6 tuntia
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

dwntime

Lainaus käyttäjältä: kaide - 24.02.14 - klo:14:15
Ainkin Fordissa tulee juuri tuo  0,5A ja silä Lumian lataus täyteen kestääääääää , noin 6 tuntia

No kylläpä sitä orjallisesti noudatetaan :) Tuo 500mA raja on tehty pääasiassa tietokoneen USB porteille jotta 5 voltin linjaan ei aiheuteta liikaa kuormitusta. En ymmärrä miksi samaa pitäisi noudattaa autossa tai erillisillä latureilla joissa tuota ongelmaa kuormituksen kanssa ei ole.

tet

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 24.02.14 - klo:14:27
No kylläpä sitä orjallisesti noudatetaan :) Tuo 500mA raja on tehty pääasiassa tietokoneen USB porteille jotta 5 voltin linjaan ei aiheuteta liikaa kuormitusta. En ymmärrä miksi samaa pitäisi noudattaa autossa tai erillisillä latureilla joissa tuota ongelmaa kuormituksen kanssa ei ole.

USB-spekseissä on ns. Charging Port, joka voi antaa enemmän kuin normaalin portin antama 500 mA (USB2) tai 900 mA (USB3). Taitaa olla speksissä max. 1,5 A. USB-liitin kestäisi jopa 5 A.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

darthjysky

3 generaation pädi latautuu usb portista. Bolero ilman median hätväkettä.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Hannes

Tulipahan käytyä eilen kokeilemassa RS:ää ja tässä tunnelmat.

Ensin alkuu on todettava heti että auto oli jokseenkin pettymys muulta osin paitsi ajoltaan.

Kierreltyä autoa en oikein osannut sanoa muuta kuin salaperäisen arkinen on tuo, keula on ehkä hiukan sykähdyttävämmän näköinen kuin normi occussa mutta on tuo keula maski niin halvan näköinen että oikein ihmetytti mitä muotoilia on tuolla tarkoittanut, mieleen tuli että siitä ei ole saanut tehdä näyttävää mutta urheilullinen vivahde kieltämättä siinä oli liekö sitten syy siinä että tiesin sen jo ennenstään että kyseessä on auto jolle tie maistuu.

Sama fiilis jatkui koko auton ympäri ja maltillisesti on autoon ripoteltu urheilullisia palikoita, perästä ei löydy muuta kuin pakoputken päät jotka tosin on maukkaan näköiset, no onhan nuo renkaat ja vanteetkin tietenkin jotain.

Mutta joka tapausessa hienompi kaara tuo on kuin normi octavia mutta ei herätä mitään ostohalukkuutta ulkonäöllisesti.

Sisustassa on menty takapakkia, koelaudassa ei ole enää sitä jämäkkää tyyliä mitä ennen oli vaan on sorruttu japanilais korealaiseen kikkailuun, se on kuin erillisistä palikoista kasattu ja eniten ärsytti se että mitään ergonoomista muotoilua se ei tosiaankaan sisällä. Muutama tosi paha kökkö löytyi heti ensi silmäyksellä, keski konsolin alaosaan laitettu AUX liitäntä oli niin rumasti niinkuin unohdettu suunnittelu vaiheessa ja sitten viimeksi heitety siihen missä se nyt olikin.

Ratista sai hyvän otteen ja mutta taas törmää sen näyttävyyteen, siis en tykkää, halvan näköistä kikailua samoin kuin viikset ratin molemmin puolin, niin ohuiden varsien päässä ei mitään jämäkkyyttä, vahdekepin pää??? johon olisi pikkasen saanut lisä maustetta oli nyt onnettoman pieni siis ei urhheiluautomainen.

Penkit todella hyvät ja näyttivätkin melko hienoilta.
Oviverhoilut...paljon on menty huonompaan suunta edellisestä mallista, en todellakaan pidä tuosta kantikkaasta muotoilusta.

Kaikestaan tähän asti autosta oli kuva että se on astetta hienompi kaikinpuolin kuin perus octavia mutta siinä toisessa vaakakupissa ärsytti laimeus ja halvan tuntuinen muotoilu sekä jämäkkyyden puute, sanoisinko se muhkeus puuttui täysin.

Sitten koe ajoon......POOOTKUUUAAA löytyy se on myönnettävä ja ajo ominaisuudet ovat todella hyvät ja sitten se akilleen kantapää johon eniten olisin toivonut muutosta on kitkarenkaistakin sisälle kantautuva ullotus, siis selvästi pahempi kuin tuossa omassa octaviassani joka tosin on äänieristetty mutta tämä karsi heti ajatukset matka autosta jolla olisi kiva päästellä pitkiä siivuja.

Ettei kukaan saisi väärää käsitystä kirjoituksestani niin totean että koeajon jälkeen oli helppo luovutta avaimet takaisin kun tiesin auton hinnan, en ole ainakaan äkikseltään valmis maksamaan kirjaimista VRS vain pelkästää noiden takia, en löytänyt autosta mitään niin erikoista muuta kuin suorituskyvyn ja ajo ominaisuudet kaikki muu ei maistunut mutta maukkaampi kokonaisuus tuo on kuin perus octavia vain muotoilu ja melu ei oikein ole minun makuuni.

Vielä lopuksi, varusteethan on ylitsevuotavaisen hyvät siitä ei pääse mihinkään mutta...onko tuo suoritus kyky ainoa sittenkin joka antaa sen mielen rauhan itselle ja muille kunnioituksen sinua kohtaan.

focceristi

Hupsista Hannes! Olipa poikkeava ja rehellinen skodamiehen puheenvuoro ;) Muurahaispesässä kuhisee ja kommentteja odotellaan. Piristävää vaikkakin massasta poikkeavaa omaa kokemusta. Tosihan on että hintalaatu on tässä kohdillaan mutta riittääkö se kaikille omistukseen asti?
Moon White -14 Ocu Combi 1.4 Elegance vaalella sisustuksella. Ex focus w.titanium -11

zobuli

Hyvä kirjoitus, ja hyviä pointteja nostettu. Ratista kyllä on pakko olla eri mieltä oman koeajon perusteella, minusta se taas oli todella hyvä ja miellyttävä. Suorastaan harmitti käännellä koeajon jälkeen oman Superbin rattia  ;D

Tässäkin autossa on se hyvä puoli niinkuin kaikissa muissakin; jos ei miellytä niin sen voi jättää kauppaan. Ei ostopakkoa.  ;)
Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

darthjysky

Uusi RS ollut jo marraskuusta ajossa joten tuo ihan ensimmäiseksi selväksi.

Itse olen tuosta sisustuksesta täysin eri mieltä. Mielestäni kolmos oku on vähintäänkin samalla tasolla kuin edellinen ehkä jopa vähän laadukkaampi. Tarkemmin: ovet ovat samaa tasoa kuin edellinen, mutta kojelauta antaa laadukkaamman vaikutelman.

Noh, vaikuttaa siltä että nämä on mielipide asioita, kukin tyylillään.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

jarruvalo

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 25.02.14 - klo:15:56
Tulipahan käytyä eilen kokeilemassa RS:ää ja tässä tunnelmat.

Ensin alkuu on todettava heti että auto oli jokseenkin pettymys muulta osin paitsi ajoltaan.

Kierreltyä autoa en oikein osannut sanoa muuta kuin salaperäisen arkinen on tuo, keula on ehkä hiukan sykähdyttävämmän näköinen kuin normi occussa mutta on tuo keula maski niin halvan näköinen että oikein ihmetytti mitä muotoilia on tuolla tarkoittanut, mieleen tuli että siitä ei ole saanut tehdä näyttävää mutta urheilullinen vivahde kieltämättä siinä oli liekö sitten syy siinä että tiesin sen jo ennenstään että kyseessä on auto jolle tie maistuu.

Sama fiilis jatkui koko auton ympäri ja maltillisesti on autoon ripoteltu urheilullisia palikoita, perästä ei löydy muuta kuin pakoputken päät jotka tosin on maukkaan näköiset, no onhan nuo renkaat ja vanteetkin tietenkin jotain.

Mutta joka tapausessa hienompi kaara tuo on kuin normi octavia mutta ei herätä mitään ostohalukkuutta ulkonäöllisesti.

Sisustassa on menty takapakkia, koelaudassa ei ole enää sitä jämäkkää tyyliä mitä ennen oli vaan on sorruttu japanilais korealaiseen kikkailuun, se on kuin erillisistä palikoista kasattu ja eniten ärsytti se että mitään ergonoomista muotoilua se ei tosiaankaan sisällä. Muutama tosi paha kökkö löytyi heti ensi silmäyksellä, keski konsolin alaosaan laitettu AUX liitäntä oli niin rumasti niinkuin unohdettu suunnittelu vaiheessa ja sitten viimeksi heitety siihen missä se nyt olikin.

Ratista sai hyvän otteen ja mutta taas törmää sen näyttävyyteen, siis en tykkää, halvan näköistä kikailua samoin kuin viikset ratin molemmin puolin, niin ohuiden varsien päässä ei mitään jämäkkyyttä, vahdekepin pää??? johon olisi pikkasen saanut lisä maustetta oli nyt onnettoman pieni siis ei urhheiluautomainen.

Penkit todella hyvät ja näyttivätkin melko hienoilta.
Oviverhoilut...paljon on menty huonompaan suunta edellisestä mallista, en todellakaan pidä tuosta kantikkaasta muotoilusta.

Kaikestaan tähän asti autosta oli kuva että se on astetta hienompi kaikinpuolin kuin perus octavia mutta siinä toisessa vaakakupissa ärsytti laimeus ja halvan tuntuinen muotoilu sekä jämäkkyyden puute, sanoisinko se muhkeus puuttui täysin.

Sitten koe ajoon......POOOTKUUUAAA löytyy se on myönnettävä ja ajo ominaisuudet ovat todella hyvät ja sitten se akilleen kantapää johon eniten olisin toivonut muutosta on kitkarenkaistakin sisälle kantautuva ullotus, siis selvästi pahempi kuin tuossa omassa octaviassani joka tosin on äänieristetty mutta tämä karsi heti ajatukset matka autosta jolla olisi kiva päästellä pitkiä siivuja.

Ettei kukaan saisi väärää käsitystä kirjoituksestani niin totean että koeajon jälkeen oli helppo luovutta avaimet takaisin kun tiesin auton hinnan, en ole ainakaan äkikseltään valmis maksamaan kirjaimista VRS vain pelkästää noiden takia, en löytänyt autosta mitään niin erikoista muuta kuin suorituskyvyn ja ajo ominaisuudet kaikki muu ei maistunut mutta maukkaampi kokonaisuus tuo on kuin perus octavia vain muotoilu ja melu ei oikein ole minun makuuni.

Vielä lopuksi, varusteethan on ylitsevuotavaisen hyvät siitä ei pääse mihinkään mutta...onko tuo suoritus kyky ainoa sittenkin joka antaa sen mielen rauhan itselle ja muille kunnioituksen sinua kohtaan.


Kyllä yksilöllisiä on makuasiat. Itse kuitenkin arvostan autossa ajettavuutta ja suorituskykyä. Kai sitä muita tärkeämpiäkin kriteereitä on.
ex vag: Octavia rs tsi combi- 14
ex Vag: Octavia 1.8 tsi DSG Elegance Combi -11
ex Nissan X-trail -08
ja 10 muuta ritsaa

Candywhite

Ihan hyviä huomioita Hannekselta, itselläkin samanlaisia havaintoja, mutta eri johtopäätöksiä.

auto on siisti, selkeä ja huomiota herättämätön - juuri niin toivonkin, ei mitään ylimääräistä huomiota asiakkailta tai naapureilta.

ratti, omasta mielestäni liian iso, ohut ja liukas, mutta ihan toimiva kuitenkin.

ei mitään muuta erikoista, mutta harvinaisen hyvä varustelutaso Tän hintaisessa autossa. Mielenkkiinnosta laskin omien lisävarusteiden (ja joidenkin vakiovarusteiden) hinnat ja vertasin paljon ne maksaisi uuden Porsche macanissa. RS 3700â,¬, macanissa 24200. Tottakai, varusteita ei ihan suoraan voi verrata mutta tuo yli 20tâ,¬ hinta ero oli kuitenkin mieltä,ilahduttava...

kaiken lisäksi Tän päivän asiakaskierroksen keskikulutus 4.9.

Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Candywhite - 25.02.14 - klo:21:11


auto on siisti, selkeä ja huomiota herättämätön


Niinkuin on kaikki edellisten korimallien octavia RS:sät olleet,ei niitä kukaan tavis erota vakio ocuista :P

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 25.02.14 - klo:15:56

Sitten koe ajoon......POOOTKUUUAAA löytyy se on myönnettävä ja ajo ominaisuudet ovat todella hyvät ja sitten se akilleen kantapää johon eniten olisin toivonut muutosta on kitkarenkaistakin sisälle kantautuva ullotus, siis selvästi pahempi kuin tuossa omassa octaviassani joka tosin on äänieristetty mutta tämä karsi heti ajatukset matka autosta jolla olisi kiva päästellä pitkiä siivuja.


Itselleni arjen suorituskyky suhteutettuna hintaan on tärkeä syy räsän omistukseen, vaikka muitakin pelejä löytyy. Minulla kulkee kitkoilla todella hiljaisesti. Ihmettelen mistä ulvontaa kuuluu kitkoilla, tai se että auto on äänekäs vaikka decibelit aika samoissa BMW 3 sarjan kanssa..? Toki tuohon vaikuttaa rengaspaineet, renkaan koko ja asfaltti tms. Lisäksi arvostan mahdollisimman maltillista ulkonäköä mitä räsä myös tarjoaa. Ikää on jo sen veran ettei oikein "sovi" näyttäytyä vanhemman WRX STI:n kaltaisen ison takaspoilerin kanssa  ;). En halunnut mitään 19'' renkaita, vakio 17 käyvät hyvin. RS 3:ssa on 19'', riittää kun siinä on "isommat rinkulat".
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

JMTL

Nyt on TSI Combi kytkinpolkimella saatu ajoon, ja ensimmäiset 200km takana. Kyllä se vaan hymyyn vetää suuta, kun tuolla ajelee.
Plussat:
-Ajettavuus on kyllä hyvä, eikä progressiivista tehostinta ole turhaan kehuttu. Alla hakka 8 nastoilla( 225/45/17), eikä pahaa sanottavaa ajettavuudessa.
-Laatikko on todella hyvä, ja vaihteet menee silmään pienellä liikkeellä ja jämäkästi.
-Moottori on kyllä huippu, ja varsinkin vääntö tulee todella alhaalta. Ei tarvitse tiputella pienempää pykälää ohittaessa 6. vaihteella.
-Tilat on hyvät, ja peräkonttiin menee heittämällä lastenrattaat ilman mitään renkaiden irrotuksia yms.
-ACC on hyvä, kunhan siihen on tottunut. Toisessa autossa on normaali vakkari, ja tämä uusi tarvitsee hieman totuttelua varsinkin siinä ettei se lähde pois päältä kytkintä painettaessa/vaihdetta vaihdettessa.
Miinukset:
-Niinkuin moni on täälä jo moittinutkin, niin rengasmelu on todella voimakasta. Kävin pienentämässä renkaiden paineita, ja se auttoi hieman, mutta silti ulisee kovaa. Saa nähdä miltä kesärenkaat kuulostaa.
-Hieman kaipaisi lisää säätöjä penkkiin. Lähinnä tuota ristiselän säätöä ylös/alas suunnassa. Nythän sitä saa vain eteen/taakse suunnassa. Toisessa autossa (Passat Sportline) on monipuolisemmat säädöt penkissä, ja muutenkin hieman mukavampi istua. Tämä saattaa tosin olla tottumiskysymys, koska Pasuunan penkissä on tullut istuttua kilometri jos toinenkin.
-Tankin koko aiheuttaa enemmän tankillä käyntejä, joskin nyt pääsee puolet halvemmalla per tankkaus mitä toisessa autossa. Passatilla menee se 1200km tankillisella ja tällä puolet vähemmän, mutta eipä nuo tankkauskerrat mua haittaa.

Kaiken kaikkiaan siis todella positiivisella mielellä, eikä vielä ole ilmaantunut mitään valoshowta eikä muuta erroria. Koputetaan puuta, että näin olisi myös jatkossa. Lisää kokemuksia kunhan kilometrejä kertyy lisää.
Octavia Combi -19
exät 8 x VAG

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Candywhite - 25.02.14 - klo:21:11

...Mielenkkiinnosta laskin omien lisävarusteiden (ja joidenkin vakiovarusteiden) hinnat ja vertasin paljon ne maksaisi uuden Porsche macanissa. RS 3700â,¬, macanissa 24200. Tottakai, varusteita ei ihan suoraan voi verrata mutta tuo yli 20tâ,¬ hinta ero oli kuitenkin mieltä,ilahduttava...

kaiken lisäksi Tän päivän asiakaskierroksen keskikulutus 4.9.
Mikäs tämän vertailun idea oli? Miksi juuri Macan? Miksei samantien vaikka Maybach tai Bugatti Veyron, niin olis varmaan saanu vielä suuremman hintaeron ;)
Vai oliko sinulla Macan vaihtoehtona räsälle?

maher

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 25.02.14 - klo:21:22
Niinkuin on kaikki edellisten korimallien octavia RS:sät olleet,ei niitä kukaan tavis erota vakio ocuista :P

Joo, joutuu itsekin vastaan tulevia Ocuja tarkemmin katsomaan, ennen kuin huomaa onko RS vai perusmalli.
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

maher

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 25.02.14 - klo:15:56
Sisustassa on menty takapakkia, koelaudassa ei ole enää sitä jämäkkää tyyliä mitä ennen oli vaan on sorruttu japanilais korealaiseen kikkailuun, se on kuin erillisistä palikoista kasattu ja eniten ärsytti se että mitään ergonoomista muotoilua se ei tosiaankaan sisällä. Muutama tosi paha kökkö löytyi heti ensi silmäyksellä, keski konsolin alaosaan laitettu AUX liitäntä oli niin rumasti niinkuin unohdettu suunnittelu vaiheessa ja sitten viimeksi heitety siihen missä se nyt olikin.

Muut lienee makuasioita ja en kovin hyvin pysty kommentoimaan, kun ei ole oma vielä ollut luovutuksessa. Mutta tuosta poiminnasta on minun helppo olla samaa mieltä tuosta AUX-liitäntä boxista. Mietin itsekin hiljattain kuvia katsoessani, että se näyttää ihan jälkikäteen siihen pultatulta!
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

maher

Lainaus käyttäjältä: Candywhite - 25.02.14 - klo:21:11
Ihan hyviä huomioita Hannekselta, itselläkin samanlaisia havaintoja, mutta eri johtopäätöksiä.

ei mitään muuta erikoista, mutta harvinaisen hyvä varustelutaso Tän hintaisessa autossa. Mielenkkiinnosta laskin omien lisävarusteiden (ja joidenkin vakiovarusteiden) hinnat ja vertasin paljon ne maksaisi uuden Porsche macanissa. RS 3700â,¬, macanissa 24200. Tottakai, varusteita ei ihan suoraan voi verrata mutta tuo yli 20tâ,¬ hinta ero oli kuitenkin mieltä,ilahduttava...

Jännä vertailukohde sulla asiaa lähestyessäsi... Pointti on kyllä totta!
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

Devl

Onko tietoa mikä RS:ssä on ensi öljynä? Ajattelin käydä ostamassa pitempää matkaa varten purkin kyytiin.

Candywhite

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 26.02.14 - klo:09:56
Mikäs tämän vertailun idea oli? Miksi juuri Macan? Miksei samantien vaikka Maybach tai Bugatti Veyron, niin olis varmaan saanu vielä suuremman hintaeron ;)
Vai oliko sinulla Macan vaihtoehtona räsälle?

Juu ei ollut Macan mulla vaihtoehtona, mutta kun hyvä ystävä on sellaista tilaamassa niin tuli yhdessä katsottua varusteiden hintoja. Kuten totesin jo, varusteita ei voi suoraan verrata toisiinsa sillä niissä on laadullisia eroja, mutta usesassa varusteessa kuten webasto tai panoraama katto on hyvin vähän 'laadullisia' eroja. Macan on kaukainen sukulainen sillä siinä on osin samaa pohjaa kuin Q5ssa, joten sen varusteiden hintojen vertailu ei ole niin kaukaahaettu kuin ensiksi luulisi.

Mutta koska mielestäsi tämä vertailu oli niin ideaton, niin haluaisitko kertoa miksi Macan varusteiden hintojen pitää olla huomattavasti kalliimpia kuin Octavian? (alv 0n kummankin varusteissa 24% autoveron osuus on kulutukseen sidottu joten se selittää vain noin 10-15% hinnasta, vai ovatko Macan varusteet oikeasti viisi kertaa parempia kuin Octavian?)
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

makkis

Jaahans, satuin olemaan pihalla kun vaimo lähti kutomoon räsällä. Startin jälkeen kuului varsin kuuluva "naukaus" joka kesti sekunnin kaksi. Sen jälkeen kone kävi aivan normisti. No, kauhuskenaarioita jo ajattelen kun muutaman kerran olen itse lähtenyt, moottori käy hetken "tutisemalla" vaimeasti ja viiden sekunnin jälkeen asettuu. "Tutina" on todella lievä,läy selkeästi kaikilla pytyillä.

Pitääköhän vetää vain foliohattu päähän ja antaa mennä?

Valoshowerror on pysynyt pitkään poissa...

Hannes

#4738
Yleisesti ottaen koko uudistuneessa octaviassa on kyse siitä että on lähdetty tielle mitä jo autojen massa edustaa tätä nykyään eli siitä puuttuu personallisuus mitä ennen oli enempi. Tarkoitan tällä niin perus octavia kuin RS malliakin.

Mm. kasvaneet mitat on pystytty ihmeellisen hyvin eliminoimaan sisätilojen muotoilulla, uudistunut koelauta mm. aiheuttaa heti ensi silmäyksellä tunteen pienemmistä sisätiloista mitä aiemmassa mallissa oli. Oli yllätys todella että en hakemallakaan tuntenut että auto olisi leveämpi kuin ennen, päin vastoin.

Tuosta ratista vielä tarkennus, eli ratti on hyvä käteen mutta se ei ole muutoin muotoilun kukkanen, se on  rimpulan näköinen vaikka itse ratin kehä on vahva. Tarpeeton koristelu on mennyt niin pikälle että muotoilija on unohtanut sen että koelaudan muotoilulla saadaan autoon tilantuntua, muhkeutta, sekä arvokkuutta.

Mutta sitä en kiellä etteikö auto sinänsä olisi jokseenkin onnistunut muotoilultaan kuin myös muilta ominaisuuksiltaan ja jopa laatusuhde on tosiaan kohdallaan, se vaan harmittaa että nyt tuo sisltää juuri niitä päinvastaisia elementtäjä joka vaikutti silloin kun oman octaviani osti omaan ostohalukkuuteen, silloin autossa oli selviä saksalaisia elementtejä ja nyt ne puuttuvat nimenomaan muotoilunosalta.

Voi olla että seuraava autoni on octavia mutta ihan hyvällä syyllä se voi olla kyllä jokin muukin.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Candywhite - 26.02.14 - klo:16:55
Juu ei ollut Macan mulla vaihtoehtona, mutta kun hyvä ystävä on sellaista tilaamassa niin tuli yhdessä katsottua varusteiden hintoja. Kuten totesin jo, varusteita ei voi suoraan verrata toisiinsa sillä niissä on laadullisia eroja, mutta usesassa varusteessa kuten webasto tai panoraama katto on hyvin vähän 'laadullisia' eroja. Macan on kaukainen sukulainen sillä siinä on osin samaa pohjaa kuin Q5ssa, joten sen varusteiden hintojen vertailu ei ole niin kaukaahaettu kuin ensiksi luulisi.

Mutta koska mielestäsi tämä vertailu oli niin ideaton, niin haluaisitko kertoa miksi Macan varusteiden hintojen pitää olla huomattavasti kalliimpia kuin Octavian? (alv 0n kummankin varusteissa 24% autoveron osuus on kulutukseen sidottu joten se selittää vain noin 10-15% hinnasta, vai ovatko Macan varusteet oikeasti viisi kertaa parempia kuin Octavian?)
Niin, siis, eli Macanissa on "samaa pohjaa" kuin Q5:ssa, OK. Mutta miten se Q5 sitten liittyy Ocu RS:ään? Minusta on kyllä melko kaukaa haettu, sorry vaan.
Nyt kyllä täytyy myös kysyä, että ihan tosissaanko ihmettelet, miksi Porschen lisävarusteet on kalliimpia kuin Skodan?
Sitä voinee käydä kysymässä Porschekauppiaalta...voi olla että tulee ihmetteleviä katseita :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy