Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

Hawtin

^Varmasti fiksu veto, Peeveli. Säästyi hieman rahaa, enkä usko että ehdit vakiosoittimeen kyllästyä ;). Ei palkokasveja!
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 17.02.14 - klo:11:25
^Varmasti fiksu veto, Peeveli. Säästyi hieman rahaa, enkä usko että ehdit vakiosoittimeen kyllästyä ;). Ei palkokasveja!

Juu toki rahaa säästyi se 610 eur, mutta tärkeintä oli se panos-tuotos eli mitä koin saavani sillä. Muutama vko sitten Helkama-auton pihalla semmoisessa 15 asteen pakkasessa suorittamassani koekuuntelussa jäi hitusen ristiriitainen olo kaikesta huolimatta. Bolero-Canton vaati tosiaan "driver"-asetuksen soidakseen hyvin ja tiettyjä musiikkityyppejä se ei saanut bassoilta sen muhkeammiksi kuin perus-Bolero. Samaten vaivasi vaan se Subbarikotelon erikoinen sijainti tavaratilan sivussa eikä paremmassa kaikukopassa varapyöräkotelossa kuten esim. Audi sound system:ssä on. Toki cantonilla volume-nappulaa ei tarvinnut kiertää yhtä paljon vastaavaan äänenvoimakkuuteen päästäkseen, mutta toisaalta perus-setin kajaritkaan eivät alkaneet säröillä täysilläkään luukutettaessa mikä oli kiva asia moniin muiden merkkien vakiosetteihin verrattuna. Itselläni on korvissa vieläpä tinnitusta nuoruuden aikana itse hankittuna, joten jättijytkettä on paras välttää näillä korvilla. Ja koska naapuri pelasti asian vielä kunnollisen ajolenkin merkeissä, niin sain mielenrauhan. Oli muuten combiocuun ekana vaikutelmana todella tyytyväinen, sai viime vkolla sen...

Chicane

Skoda Octavia RS TSI vs. Subaru WRX STI 2013

http://youtu.be/XmIdx9HXxb8


hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Chicane - 17.02.14 - klo:18:48
Skoda Octavia RS TSI vs. Subaru WRX STI 2013

http://youtu.be/XmIdx9HXxb8

Kyseisen nettisivun (autoforum.cz) testit ovat kyllä täyttä kuraa. Missä on STI:n launch control lähtö lähdetettäessä viivalta? :)

Yhtä surkea esitys oli kun skoda rapid 1.2tsi ajoi alamäkeen revittäen ja sitten joku vielä tällä foorumilla innostui kun kovaa ko. auto kulki 1.2:lla. No onhan se hienoa, että auto kulkee alamäkeen sen 170 km/h. :)

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 17.02.14 - klo:19:21
Kyseisen nettisivun (autoforum.cz) testit ovat kyllä täyttä kuraa. Missä on STI:n launch control lähtö lähdetettäessä viivalta? :)

Yhtä surkea esitys oli kun skoda rapid 1.2tsi ajoi alamäkeen revittäen ja sitten joku vielä tällä foorumilla innostui kun kovaa ko. auto kulki 1.2:lla. No onhan se hienoa, että auto kulkee alamäkeen sen 170 km/h. :)


ihan samaa mieltä. Kas kun eivät testanneet kumpi kiihtyy paremmin pakilla... M5 vai Octavia RS. Taitaa olla tsekeille samantyyppisiä syndroomaa kuin meilläkin - pitää todistella olevansa hyvä edes jossain.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

Peeveli

Pikkuisen tuntuu siltä että tuommoinen Subbe todellisuudessa melkein pyörii kahdeksikkoa räsän ympärillä. Noiden Imppujen ampaisuja kun on tuolla tiellä tullut jokunen nähtyä, niin enpä haastaisi bensaräsälläkään sellaista tosissani. :P

Jocuanis

#4656
Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 17.02.14 - klo:20:01

ihan samaa mieltä. Kas kun eivät testanneet kumpi kiihtyy paremmin pakilla... M5 vai Octavia RS. Taitaa olla tsekeille samantyyppisiä syndroomaa kuin meilläkin - pitää todistella olevansa hyvä edes jossain.
Mitä vikaa tässä testissä on? Mielestäni tässä ei väitetä että räsä pätkii subarun, vaan on haluttu osoittaa että pärjää käytännön kiihdytystilanteissa 30-150km/h esim. tätä huipputeholtaan kovempaa autoa vastaan erinomaisesti. Paikaltaanlähtökisa nyt onkin sitten aivan turha.

Eri asia sitten jos ei halua uskoa testin oikeellisuuteen...I want to believe  ;D
Å KODA Octavia III Combi RS TSI Challenge

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: Jocuanis - 17.02.14 - klo:23:51
Mitä vikaa tässä testissä on? Mielestäni tässä ei väitetä että räsä pätkii subarun, vaan on haluttu osoittaa että pärjää käytännön kiihdytystilanteissa 30-150km/h esim. tätä huipputeholtaan kovempaa autoa vastaan erinomaisesti. Paikaltaanlähtökisa nyt onkin sitten aivan turha.

Eri asia sitten jos ei halua uskoa testin oikeellisuuteen...I want to believe  ;D

Postasin linkin kait jo aiemmin.
Näin on. Erot ovat pieniä matkassa (metreissä) vaikka on Subaru STI kun lähdetään vauhdista. Lisäksi Subaru painaa vajaa 200 kg Occua enemmän. Tuo osoittaa että turha räsästä vaihtaa esim. Leon Cupraan 265-280 hv ja sitten odottaa että räsä jää kun tikku ******n, esim. välillä 100-200 kmh. Tämä tullut niin monta kertaa itse testattua eri vehkeillä, mutta ken uskoo uskoo  ;D
Audi RS3:lle jää jo vähän enemmän.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

TomiS

Turhaan RS:n omistajat katselee tuollaisia videoita ja hakkaavat tattiaan  ;D
Jokainen voi itse kokeilla miten auto kulkee ja tekee sitten päätelmän että riittääkö se itselleen.

Omalla autolla on ajettu vielä sen verran vähän etten ole pahemmin revitellyt, mutta joka kerta motarilla kyllä hymyilee, kun 6-vaihteella voi mennä ohi aika jouheasti!

Peeveli

Tuossa on yhdet mittausarvot Ocu vs. Imppu:

http://www.zeperfs.com/en/duel4742-3695.htm

Kyllä RS:n kulkuhalut olivat koeajoissa ehdottoman muikeat, ja riittävät ns. irtiottoihin mukavasti. Ainahan löytyy kuitenkin maailmasta se nopeampi auto kisaajaksi, jos niin ajattelee.

Ainoa mitä tässä miettii välillä, on farkkumallin hitusen tahmeampi suorituskyky. Ilmanvastuskertoimissa on eroa (0,29 vs. 0,31) ja painoa 24 kg enemmän kuin lb:ssa. Itseäni farkku miellyttää ulkonäöltään enemmän mutta kyllä kieltämättä on käynyt mielessä, että jospa revittäisiin viimeiset pari kymmenesosasekuntia kiihtyvyysarvosta ja huippuja 3 km/h lisää vaihtamalla tilaus lb:iin. En ole sitä kuitenkaan toteuttanut. ;D

Ocu_P

Ehkä valintaa ei ihan tuolla perusteella kannata tehdä...  ;)

Minulle olisi saattanut tulla valkoinen dieselmanuaaliräsä etututkalla ja Webastolla, mutta hinta meni yli budjetin viimeistään siksi, koska ulkonäön ja oletetun jälleenmyyntiarvon takia farkku tuntui välttämättömyydeltä. Lopulta Skoda-myyjät säästivät hyvitystasollaan minulta vähältäkin miettimisen vaivalta.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 18.02.14 - klo:07:35
painoa 24 kg enemmän kuin lb:ssa.

Ã,,lä sitten kätke tuota painoa lisää sinne vanne-osastoosi ......   ;)  ....... missä sillä on enempi vaikutusta.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Jocuanis


Lainaus käyttäjältä: TomiS - 18.02.14 - klo:06:39
Turhaan RS:n omistajat katselee tuollaisia videoita ja hakkaavat tattiaan  ;D
Omistajat voivatkin polkea jo autojaan, mutta tällaisten vielä valmistusviikon lukittumista odottavien täytyy tyytyä saastuttamaan itseään skoda-pornolla  :P

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 18.02.14 - klo:07:35
Tuossa on yhdet mittausarvot Ocu vs. Imppu:

http://www.zeperfs.com/en/duel4742-3695.htm
Nämä tulokset ovat erittäin hyvin linjassa videolla nähdyn kanssa. Lähdössä hävitään sekuntti, mutta sen jälkeen mennään tasatahtia 150km/h saakka. Ja tämä lupaa erinomaista suorituskykyä normaalissa liikenteessä eteen tuleviin kiihdytystilanteisiin (ohitukset, rampit, liikennevalot lentävällä lähdöllä)...fap, fap, fap...  8)
Å KODA Octavia III Combi RS TSI Challenge

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 18.02.14 - klo:10:01
Ã,,lä sitten kätke tuota painoa lisää sinne vanne-osastoosi ......   ;)  ....... missä sillä on enempi vaikutusta.

Kannattaa myös jättää eukko ja kaverit pois kyydistä ni on aina täys suorituskyky, omaa painoa kannattaa myös tiputtaa jos mahdollista ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Husky

Kannattaa ajaa aina pienellä polttoainekuormalla ja ilman kumimattoja, kulkee paremmin, kesällä tietenkin shortsit jalassa ja ilman paitaa.

MMV

Olisikin mielenkiintoista testata millainen kulkuero olisi kulimallin ja täysin varustellulla RS:llä.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: MMV - 18.02.14 - klo:18:41
Olisikin mielenkiintoista testata millainen kulkuero olisi kulimallin ja täysin varustellulla RS:llä.

Aivan, pelkkä ideaalivanteistuksen ja sen 'väehmmän' ideaalin välinen ero 0 - 100 km/h voi olla 0,2 sek., siihen vielä kun lisää koriin varustuksen myötä sitoutunut lisämassa niin tuleehan siinä eroja  8)  .

Mutta hei, eihän noilla niin väliä ole, jatkakaa vaan sitä Subbe vs. RäSä-videon katselua  ;D   .
Member of a A(udi) & A(prilia) club

markusmm

Eilen kävin RäSän hakemassa liikkeestä ja nyt 130 km mittarissa... Kyllä täytyy sanoa että hieno vehje on! Nelipyöräsuuntaus tehtiin liikkeessä ja kulkee kuin juna. Oli huomattavasti mukavampi lähteä töihinkin tänään kun odotti oikein, että pääsee taas ajelemaan  ;D
Nykyinen:
Tesla Model 3 Highland Long Range AWD -24
Entiset:
Skoda Octavia 1,4 TSI PHEV RS IV -23
KIA Stinger 2,0 T-GDI RWD GT-Line A/T -18
Skoda Octavia 2,0 TSI RS Man. Liftback -14
Fiat Stilo 95 Actual 5D -05

Chicane

Onko kenenkään mielestä alusta pintakova? Tuntuu löytävän kaikki tien epätasaisuudet, tosin laadukkaan jämäkästi mutta kuitenkin. On tietysti sporttimalli, mutta en tällaista ollut m-sport alustallakaan toisessa merkissä.

Maikko

Lainaus käyttäjältä: Chicane - 19.02.14 - klo:21:26
Onko kenenkään mielestä alusta pintakova? Tuntuu löytävän kaikki tien epätasaisuudet, tosin laadukkaan jämäkästi mutta kuitenkin.

Olen huomannut samaa. Asiaa varmaan ei auta oman auton  225/40 R18 talvirengastus.

Jyri

Omani tuntuu taasen pehmeämmältä mutta silti jämäkämmältä kuin Superb oli tehtaan sporttialaustalla, tosin mulla onkin ylikoon rengastus 225/45R18 ja Eibachin jouset, kun Superb oli 225/40R18 renkailla.

ram1

Lainaus käyttäjältä: Chicane - 19.02.14 - klo:21:26
Onko kenenkään mielestä alusta pintakova? Tuntuu löytävän kaikki tien epätasaisuudet, tosin laadukkaan jämäkästi mutta kuitenkin. On tietysti sporttimalli, mutta en tällaista ollut m-sport alustallakaan toisessa merkissä.
Toi ihan normiVagia.Siihen tottuu kyllä.Kovemmissa vauhdeissa alusta parempi.M-sportti alustan itsekin omistaneena eroa kyllä tosiaan löytyy, vaikka renkaat olisi matalat.Ehkä niitä pikkueroja juuri premium/tavis.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Epes

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 18.02.14 - klo:19:04
Aivan, pelkkä ideaalivanteistuksen ja sen 'väehmmän' ideaalin välinen ero 0 - 100 km/h voi olla 0,2 sek., siihen vielä kun lisää koriin varustuksen myötä sitoutunut lisämassa niin tuleehan siinä eroja  8)  .

Mutta hei, eihän noilla niin väliä ole, jatkakaa vaan sitä Subbe vs. RäSä-videon katselua  ;D   .

Joo mutta kavereiden on nyt reviteltävä putket punaisina sillä nurkan takana kurkkii jo Cupra ja silloin RS:n suoritusarvoilla ei voi muuta, kun alkaa keksiä hyviä selityksiä  ;D 

repomies

Lainaus käyttäjältä: Jocuanis - 18.02.14 - klo:16:47
Nämä tulokset ovat erittäin hyvin linjassa videolla nähdyn kanssa. Lähdössä hävitään sekuntti, mutta sen jälkeen mennään tasatahtia 150km/h saakka. Ja tämä lupaa erinomaista suorituskykyä normaalissa liikenteessä eteen tuleviin kiihdytystilanteisiin (ohitukset, rampit, liikennevalot lentävällä lähdöllä)...fap, fap, fap...  8)

Totta, mutta tehokkaampi ja lähtöjään raskaampitekoinen WRX hyytynee vähän vähemmän jos sinne tunkee perheen tavaroineen. Tosin eihän siihen edes mahdu yhtä paljon tavaraa.  ;D

Käytännön suorituskyky, kun ajetaan härmässä ja koetetaan pysyä alle päiväsakoille yltävien nopeuksien, on molemmissa aika identtinen. Käytännössähän tuo tarkoittaa max 120km/h vauhtia, koska satasen teillä > +20km/h lipsahtaa jo päiväsakolle ja motarilla puolestaan on tilaa kiihdytellä vaikka ladalla, eihän siellä tarvitse suorituskykyä. Noista 0-120km/h ajoista kun vähentää tuon 0-40 kiihdytyksen niin subaru pieksee skeidan kymmenyksellä. Totisesti yllättävän pieni on tuo ero, jännää että subaru on noissa testeissä jäänyt ilmoitetusta 0-100 kiihdytyksestäkin aika paljon.

Molemmat toki hienoja autoja, mutta jos minulla olisi 70kâ,¬ poltettavaksi, ehkä kuitenkin ottaisin pari varusteltua skeidaa ennemmin kuin yhden sti racingin tuohon pihaan.

JaniT

Lainaus käyttäjältä: repomies - 19.02.14 - klo:22:42
Käytännön suorituskyky, kun ajetaan härmässä ja koetetaan pysyä alle päiväsakoille yltävien nopeuksien, on molemmissa aika identtinen.

Viimeksi eilen katselin luistonestovalon vilkkumista rampista kiihdyttäessä ja muistelin nelivetoisen Imprezan omistamista. RS on mielestäni todella hyvä ja varmasti suorituskykyinen auto, mutta ei nyt unohdeta että ero on nimenomaan _käytännön_ suorituskyvyssä. Näillä tehoilla pito-ongelmia löytyy RS:llä paitsi ympäri talven niin myös muina vuodenaikoina sadekelillä, Imprezan neliveto on tunnoton noille.
ID.4 GTX -23 & Scala -19

ex VAG:t: Superb Combi -21, Superb Combi -18, Octavia RS TDI -15, Octavia Combi RS TSI DSG -12, Passat Variant 2.0TDI DSG HighLine -11, Octavia Combi 1.8TSI DSG L&K -09

Homer

Espoo -Vuokatti -Espoo yht. 1200 km takana. Pari havaintoa:

Penkit:

Jalat tuppaa puutumaan puutteellisen reisituen vuoksi. Kumma ettei säädettävää reisitukea saa ruksia lisävarusteena.

Suorituskyky:

Ohitukset turvallisia ja suorituskyky enemmän kuin riittävä. Itse asiassa jos yhtään enemmän tehoja niin 4x ehdoton. Komppaan JaniT:tä eli Yetin 120 hp vajakilla ajaessa vain hämmästeli neliveto -villitystä. Uskon että täyskaasukiihdytyksissä 4x olisi tällä matkalla ollut poikaa. Yksi BMW 335i ryhtyi kilpasille kyllä kaverilla oli 4x, siten 100 kmh vauhdista ampaisi kiihdytykseen kuin tykin piipusta. Toisaalta jarrutuksissa nelivedosta ei ole hyötyä, mikä tuntui BMW kuskilta unohtuneen, siten pelottomasti survoi kaasupoljinta.


Renkaat:

Nokian 8 nastat toimi tunnokkaasti kaikilla keleillä. Eniten kuitenkin nautin lumipintaisilla hiekkateillä kaasuttelusta.  Vaikka oli millaista syheröä niin luotto renkaisiin pysyi vahvana. Renkaat tunnokkaat ja myös Saksanosuuksilla aina nopeusluokan rajaan asti. Tässä nopeudessa alkoi kuulua jonkinlaista valitusta/ulinaa renkaista.

Alusta tosiaan pintakova jäisillä hiekkatieosuuksilla/nimismiehenkiharoilla.

Melu:

Ainakin LB sivistyneen hiljainen. En kaipaa mitään lisä-ääneneristeitä.

Kuljetuskapasiteetti:

LB vetää sisäänsä saman minkä Combi, jos tarkoitus jättää takaikkuna vapaaksi roinasta. Uskomaton kapasiteetti, kolmen laskettelija romppeet kulki matkassa ilman suksiboksia.

Eli jos jotain saisi vielä toivoa niin 4x ja reisituelliset jakkarat Facelift -ocuun :)


hapelton1

Lainaus käyttäjältä: repomies - 19.02.14 - klo:22:42

Molemmat toki hienoja autoja, mutta jos minulla olisi 70kâ,¬ poltettavaksi, ehkä kuitenkin ottaisin pari varusteltua skeidaa ennemmin kuin yhden sti racingin tuohon pihaan.

Yleensä tuollaisen STI:n ostaja onkin enemmän autoista kiinnostunut henkilö ja auto ei ole tällöin vain kulkuväline pisteen a ja b välillä. Autosta haetaan muitakin ominaisuuksia kuin kulutus, takakontin tilavuus, perheen kuljetus ja sitä "tehokasta" moottoria.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Homer - 20.02.14 - klo:08:10
Melu:
Ainakin LB sivistyneen hiljainen. En kaipaa mitään lisä-ääneneristeitä.

Uskomaton kapasiteetti, kolmen laskettelija romppeet kulki matkassa ilman suksiboksia.


Tavaratila "täynnä" vaimentaa mukavasti takaa tulevia ääniä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Homer - 20.02.14 - klo:08:10
Yksi BMW 335i ryhtyi kilpasille kyllä kaverilla oli 4x, siten 100 kmh vauhdista ampaisi kiihdytykseen kuin tykin piipusta. Toisaalta jarrutuksissa nelivedosta ei ole hyötyä, mikä tuntui BMW kuskilta unohtuneen, siten pelottomasti survoi kaasupoljinta.

Noihin saa RS:lläkin varautua. Bemaristit provosoivat todella herkästi jo tätä mopoaudia, saati RS:ää. Saa varmaan usein luukutella saksanosuuksia...

Miten Homer analysoisit lisää lb:n ajettavuutta; millainen on suoralla tiellä sedania muistuttavan "lippalakin" suuntavakaus? Ottaako sivutuuli tai tuleeko muuten "horjahteluja" tai muuta sellaista, vai kulkeeko junamaisen vakaasti myös tuulessa?

FullFrame


Lainaus käyttäjältä: Homer - 20.02.14 - klo:08:10
Espoo -Vuokatti -Espoo yht. 1200 km takana.

Katinkulta? Vihreä LB oli parkissa. Todella hieno tuo väri.
Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 4x4 Style DSG
BMW F10 520d Sport A Business (ex)
Skoda Superb Combi 2.0 TDI CR DSG Ambition (ex)
Audi A4 Sedan 2.0 TDI CR (B8) (ex)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy