Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

traphill

Lainaus käyttäjältä: makkis - 21.12.13 - klo:00:44
Maxidotille tulemaan mailit myös puhelimen kautta ja rattiin pieni qwerty näppis, niin konttori siirtyisi autoon...
Velkot on kuitenkin pakko ottaa vielä konttoris?  :D

makkis

Tässä siis ajettu kesätestit Saksassa.


splitxyz

Lainaus käyttäjältä: makkis - 20.12.13 - klo:23:23
No ei varmaan hankala saavutus mutta nastojen pysyvyyttä ajattelen ja olen laittanut pimputtimen 160 km/h muistuttamaan aiheesta  ;D No, on tälläkin 2xx lukema polkaistu ja kaikki nastat on tallella.Itse asiassa olen vihannut puhelimeen pärpättämistä pitkään, mutta nyt autosta on ilo soitella ja autossa ollessa jopa vastaankin puhelimeen, mitä en koskaan muutoin tekisi.
Sen takia kitkat! Komppaan noita muita!
BT todella hyvä, viihtyy puhelimessa, mitä ei ennen tehnyt. Kaukovaloassari "älykäs", tajuaa aika hyvin myös talojen kirkkaat pihavalot, vaikka valoa tielle mikä hämää talo vs auto, varsinkin mutkaisella tiellä. Assarissa säädöissä kolme asentoa herkkyydelle, olen pitänyt keskimmäisessä. Lämpiämistä ei myös voi ohittaa, siis auton (kuskikin lämpiää välillä :) ). Lämmitys/ilmastointi pelaa hyvin ja itse en ole onnistunut vielä saamaan edes autonlasiin huurua. 
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

tet

Lainaus käyttäjältä: splitxyz - 20.12.13 - klo:16:27
OK. Miten kun coastingilla kuluttaa "jotain" rullatessa niin pystyykö coast vs jarrutus hyötyä millään laskemaan, jarrutuksessa kai kulutus on nolla mikäli moottori jarruttaa. Vähän kuin vapaakytkin vanhassa Saab 96:ssa. Toki vähän hiustenhalkomista  :D

Viime kesänä kokeilin scoutilla tuota coastingia, eli heittelin kepulaa vapaalle vähän väliä alamäissä. Ensin vaikuttua aika lupaavalta, säästöä tuli melko vähän vaivalla muutamia desejä satasella. Sitten huomasin kuitenkin, että osa "säästöstä" johtui siitä että ajotietokoneen kulutusmittari valehteli normaalia enemmän tuota coastingia harjoittaessa. Sitten rupesin säätämään mittaria tarkemmaksi, sitten tuli kaikkea muuta säätöä ja homma jäi vähän kesken.

Täytyy ensi kesänä kokeilla uudestaan, talvella on vähän vaikea vetää mitään johtopäätöksiä kun webaston käyttötarpeen vaihtelu tekee kulutukseen aikamoista heittoa. Se täytyy kyllä sanoa, että ennen tuota kokeilua en tajunnutkaan kuinka pitkälle tuollainen 1600-kiloinen mötikkä rullaa vapaalla. Kilometrinkään rullausmatka melko vaatimattoman mäen jälkeen ei ollut mikään ongelma, kun vaan tyhjä tie ja sopiva nopeusrajoitusyhdistelmä sattui kohdalle ettei tarvinnut alinopeutta rullailla tai muuten muiden menoa haitata. Pisimmät rullailut taisivat olla melkein 2 km.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Homer

Ketjun yllä on äänestys, oletko harkinnut Räsästä luopumista. Vastaus on, en ole, ja alla esimerkki miksi en - eli vaihtoehtoiset mobiilit samalla varustelutasolla lähes tuplasti kalliimpia.

Tässäkään esimerkkiautossa ei ole edes webastoa ja talvikiekkoja hinnassa mukana, joten lopullinen kustannus A5:lle luokkaa 75 tâ,¬, siis samalla varustelutasolla kuin RS. Etuna tosin neliveto eli jos sen vähentää niin vertailuhinta tasan 70 tâ,¬. RS lähtee mukaan n. 40 tâ,¬:lla joten eroa huimat 30 tâ,¬.

Aivan uskomattomia noi lisävarustehinnat Audilla: sähköisesti tummentuva taustapeili 400 â,¬, bluetooth -valmius 1200â,¬...




Ton-1

Sen black optic-paketin hintaero se vasta naurettava onkin, n. 50 e vs. lähemmäs tonttu - huh huh  :P  .
Member of a A(udi) & A(prilia) club

makkis

LainaaVelkot on kuitenkin pakko ottaa vielä konttoris?

Tätä varten on kotikonttori tosiaan pidettävä. Velko on oleellinen osa elämää kuitenkin.

Kaukovalosihteeriä pitää vielä kehua sen verran, että tuo nopeustoiminto on erittäin hyvä. Käytännössä voi siis sihteerin läpsäyttää lämpimäksi heti ajoon lähtiessä joten on heti tulilla kun aktia tarvitaan (nopeus yli 60 km/h ja pimeää) ja laittelee housut jalkaan kun vauhti putoaa alle 30 km/h.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Homer - 22.12.13 - klo:11:48
Ketjun yllä on äänestys, oletko harkinnut Räsästä luopumista. Vastaus on, en ole, ja alla esimerkki miksi en - eli vaihtoehtoiset mobiilit samalla varustelutasolla lähes tuplasti kalliimpia.

Tässäkään esimerkkiautossa ei ole edes webastoa ja talvikiekkoja hinnassa mukana, joten lopullinen kustannus A5:lle luokkaa 75 tâ,¬, siis samalla varustelutasolla kuin RS. Etuna tosin neliveto eli jos sen vähentää niin vertailuhinta tasan 70 tâ,¬. RS lähtee mukaan n. 40 tâ,¬:lla joten eroa huimat 30 tâ,¬.

Aivan uskomattomia noi lisävarustehinnat Audilla: sähköisesti tummentuva taustapeili 400 â,¬, bluetooth -valmius 1200â,¬...

Nyt kun näitä omenoita ja päärynöitä aletaan vertailemaan, niin miksi ei osteta käytettyä TDI RS:ää? Vm 2008, alle 90t km ajettu ja hintakin alle 20t. Säästöä uuteen RS Ocuun tulisi 20t. Vielä ekalta omistajalta (nettiauto). Olisi halpaa kuin saippua ja kukaan ei huomaisi autoissa eroa.

makkis

RäSän vastine toki on A3 ja yritin konffata siitä vastaavaa mutta homma tyssäsi jo alkuun kun isoin bentsiinipata oli 1.4 TSI... tosin jo siinä vaiheessa hintalappu näytti 30teur..

makkis

Tein konfiksen loppuun ja eurolleen 10teur kalliimpi tuli A3 Sedanista suhteellsen vastaavin varustein kuin RäSä. Koneena toki edelleen 1.4TSI.

Kuka minulle perustelee tuon hinnaneron? Minun perse sitä ei ainakaan siedä, siis rahallisesti. Audi kun merkkinä, anteeksi vaan Audi-kuljettajat, ei mielestäni kuuluu "Premium" kastiin Bemun ja Mersun tapaan, vaikka sitä haluaakin.

Chicane

Rs hinnoittelu on poikkeuksellinen ja huomaahan sen verratessa samn konsernin gti:hin joka on mielestäni parempi verrokki kuin a3 1.4tsi. Hinnan nousuvaraa on 5-10ke. Vaikea ymmärtää rs hinnoittelua ja mihin pyritään? Vie totaalisesti gti markkinan ja syö isompikoneisia audeja, passatteja yms.  ja toisaalta hyvin myös muolta merkeiltä. Valmistajalle suomen hinnoittelu on ihan sama näillä myyntimäärillä.

kaide

Lainaus käyttäjältä: makkis - 22.12.13 - klo:12:22
Tein konfiksen loppuun ja eurolleen 10teur kalliimpi tuli A3 Sedanista suhteellsen vastaavin varustein kuin RäSä. Koneena toki edelleen 1.4TSI.

Kuka minulle perustelee tuon hinnaneron? Minun perse sitä ei ainakaan siedä, siis rahallisesti. Audi kun merkkinä, anteeksi vaan Audi-kuljettajat, ei mielestäni kuuluu "Premium" kastiin Bemun ja Mersun tapaan, vaikka sitä haluaakin.

A3 on vaan sisätiloiltaan aivan helllllvetisti pienempi,  tilojen puolesta A4 olisi varmaan lähellä, mutta siinäkän ei ole takajalkatilaa tai tavaratilaa yhtä paljoa . Hmmmm
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

makkis

GTI oli 7keur kalliimpi...

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: makkis - 22.12.13 - klo:12:54
GTI oli 7keur kalliimpi...
Tuossa 7 kâ,¬ kai puuttui osa varusteista mitä räsässä on vakiona adaptiivinen vakkari ym.? Toki GTI hieman erityylinen auto ja perf versiossa (+10 hv) mekaaninen tasauspyörästön lukko, mikä parempi kun simuloitu XDS+. Hintakin nousi n 45 k euroon.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

Mito

Vieläkö yksi RS Octavia mahtuu foorumille?

Auto on sininen TSI DSG Combi. Tehdasvarusteita on ainoastaan Black-paketti. Jälkiasennuksena on laitettu koukku ja letkulämmitin. Autoa ei ole erikseen tilattu vaan liikkestä sattui löytymään sopiva yksilö. Ainoa varuste jota on jäänyt kaipaamaan on ajomoodin valinta. Webasto olisi myös ollut varmaankin listalla jos olisin tilauksen tehnyt. Mutta nyt mennään näillä eväillä.

Kokemukset autosta runsaan 2000 kilometrin jälkeen:
+ Kone on miellyttävän väännökäs.
+ Vakionopeussäädin toimii hyvin.
+ Vaihteisto toimii kohtuu hyvin. Rattiläpsykät on kätevät.
+ Penkit sopivat omalle kropalle kohtuullisesti.
+ Ohjaus on hyvä mutkaisilla teillä.
+ Lämpöä tulee nopeasti.
+ Kessy on osoittautunut miellyttäväksi. Epäilin tuota aluksi turhakkeeksi. Sama koskee sähköistä takaluukkua.
+ Lähivalot ovat hyvät. Pitkät eivät ole samaa luokkaa mutta omaan käyttöön ihan riittävät. Iso osa pimeällä ajosta tulee kuitenkin ajettua lyhyillä.

- Ohjaus on suoraan ajettaessa hieman epämääräisen tuntuinen. Saattaa johtua renkaista; Hakkapeliitta R2 225/45x17. Kesärenkailla en ole autoa vielä ajanut.
- Start/Stop-järjestelmää ei saa oletuksena pois päältä.
- Valojen pesurille ei ole omaa katkaisijaa. Edellisessä autossa sellainen oli ja se on kätevä koska valot saa putsattua tarpeen mukaan.
- Takapyöristä puuttuu veto.

Valojen city-moodin viisaus ei ole minulle auennut. Eikö tuo häikäise vastaantulijaa kun vasen lyhty käännetään aivan vasempaan ääriasentoon?  Se näkyy olevan käytössä myös pitkillä valoilla. Tuosta pääse onneksi eroon valokatkaisijaa kääntämällä.

Valojen pesurit jäävät hieman ulos. Taitaa olla aika yleinen vika. Tuota yritetään loppukuusta korjata. Muita ongelmia ei ole vielä ollut. Ohjauksesta en ole varma onko se ongelma vai ominaisuus. Onneksi se ei kuitenkaan ole kovin häiritsevä.

Kokonaisuutena olen ollut toistaiseksi aika tyytyväinen.

makkis

Varmasti mahtuu!

Kaikki voin muuten allekirjoittaa paitsi ohjauksen epämääräisyyden. Oletan olevan renkaiden vika tai sitten nelipyöräsuuntauksen tarve. Omaan se tehtiin luovutushuollossa ja auto menee kaikissa olosuhteissa kuin juna ja lisäksi tuo ohjaus on kertakaikkiaan erinomainen. En ole etuvedossa kokenut ennen saman tasoista kuin edellisessä Alfassa. Niin tarkka ja jämpti, ihan millipelillä mennään. Paremmaksi oikeastaan lyö vaan karting-auto.

kaide

Lainaus käyttäjältä: makkis - 22.12.13 - klo:23:23
En ole etuvedossa kokenut ennen saman tasoista kuin edellisessä Alfassa. Niin tarkka ja jämpti, ihan millipelillä mennään. Paremmaksi oikeastaan lyö vaan karting-auto.

Noh Noh ....  :P ja koska oftopikki on kivaa... ja tämä ei ole etuveto , mutta... :

BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

makkis

Miatan kohdalla tuo kuvaketju pitää hyvin kutiaan.

En ole tosin tuolla Gen 1 versiolla koskaan ajanut mutta kesällä 2010 ajoin silloisella generaatiolla. Olihan se hemmetin napakka ja tarkka ajaa. Ja, kori ei nitkunut sitten milliäkään.

Mullahan oli E36 avo-BMW jolla kävin radallakin, yhden kierroksen jälkeen tulin pois kun kori on niin saatanan veltto että ei se noihin hommiin sovellu. Lehdistön mukaan se taas oli tosi jäykkä aikoinaan :)

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: makkis - 22.12.13 - klo:23:23
Varmasti mahtuu!

Kaikki voin muuten allekirjoittaa paitsi ohjauksen epämääräisyyden. Oletan olevan renkaiden vika tai sitten nelipyöräsuuntauksen tarve. Omaan se tehtiin luovutushuollossa ja auto menee kaikissa olosuhteissa kuin juna ja lisäksi tuo ohjaus on kertakaikkiaan erinomainen. En ole etuvedossa kokenut ennen saman tasoista kuin edellisessä Alfassa. Niin tarkka ja jämpti, ihan millipelillä mennään. Paremmaksi oikeastaan lyö vaan karting-auto.

Millainen makkis on makkisräsä ollut kovassa myrskytuulessa; meneekö silloinkin sivutuulesta välittämättä kuin juna vai seilaako/tempoileeko?

makkis

Tänä talvena noista myrskytuulista onkin saatu kokemusta. Ei mitään probleemia. Menee kuin juna.

Minä en tiedä, onko tässä sitä "automaattista tuulikompensointia" ohjauksessa joka oli ainakin kakkosräsässä. Se aiheutti silloi aluksi luikertelua ennen kuin oppi selkäytimessä olemaan itse korjaamatta. Tätä uutta ei tosin tarvitse tosiaankaan korjailla eli oikein voi verrata.


Candywhite

Lainaus käyttäjältä: kaide - 22.12.13 - klo:12:53
A3 on vaan sisätiloiltaan aivan helllllvetisti pienempi,  tilojen puolesta A4 olisi varmaan lähellä, mutta siinäkän ei ole takajalkatilaa tai tavaratilaa yhtä paljoa . Hmmmm

Oma autokuume alkoi syksyllä upeasti hinnoitellusta A3 TDI Quatrosta, josta kuitenkin tulin alas todellisuuteen ja tilasin TDI RSän.... Kumpiakin autoja ajoin paljon ja oma mielipiteeni oli seuraava. Kaksi täysin eri autoa jota ei pidä verrata toisiinsa, vaikka mukamas on sama alusta ja moottori ja DSG. A3 oli upea ajettava ja todella nopea auto jota on kiva ajaa. RS sen sijaan oli loistavasti varusteltu pieniperheauto jonka takakonttiin mahtui golf bagi helposti.

Hinnoista sen verran että A3 business sport varustetason (jossa käytännössä kaikki tarvittavat - mukaan lukien aluvanteen+talvi rengaat) oli 600â,¬ kalliimpi kuin tilaamani RS, jossa toki paljon enemmän varusteita, mutta paljon sellaisia joista en maksaisi erikseen. Vastaavasti A3 ssa on Quattro. Pitää myös huomioida että varusteissa on huikeita eroja samoista nimistä huolimatta. Esimerkiksi A3 valot on aivan loistavat, kun taas RS on ihan hyvät. 

Pointtini siis. Ihan kiva että monet kokevat saavansa upean auton RS:stä, mutta on paljon muitakin erinomaisia autoja tarjolla. RS erinomaisuus on täysin riiippuvainen siitä millaiseen käyttöön auto on tulossa, ilman golf harrastusta olisin oikein tyytyväinen A3 omistaja. Välillä tulee hassu tunne että täällä luodaan RS culttia ja ihmetellään miksi monet muut eivät ymmärrä RS erinomaisuutta.

Mukavaa ja joulua kaikille (ja yritetään unohtaa toimitusaikojen/niistä tiedottamisen käsittämättömyys edes pariksi päiväksi)
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

Ohikulkija

LainaaPointtini siis. Ihan kiva että monet kokevat saavansa upean auton RS:stä, mutta on paljon muitakin erinomaisia autoja tarjolla. RS erinomaisuus on täysin riiippuvainen siitä millaiseen käyttöön auto on tulossa, ilman golf harrastusta olisin oikein tyytyväinen A3 omistaja. Välillä tulee hassu tunne että täällä luodaan RS culttia ja ihmetellään miksi monet muut eivät ymmärrä RS erinomaisuutta.

Meinaatko, että A3:een ei mahdu bägit? Kokeilin A3:n koeajon yhteydessä golf bägi testiä ja kaksi bägiä sain poikittain helposti mahtumaan, kun otti hybridit pois bägistä.

Candywhite

Kyllä kaiken saa mahtumaan 'kun ottaa...'. Mulla ainakin bagissa niin paljon tavaraa että yksi takapenkki piti kääntää alas, ja sitten kun pitää mahduttaa usempi bagi+ työntö kärry ja kyytiläiset (omat lapset) niin ei toiminut mulla. Kun opetan kierroksen sateen takia niin viimeinen asia mitä haluan tehdä on purkaa bagiä, asetella bagit+puumailat ja kärry nätisti autoon, luukku auki, kamat sisään ja kotiin....
Mutta kuten jo aikaisemmin kirjoitin, mielestäni A3 on upea kokonaisuus ja toivon että jossain vaiheessa se sopisi minun arkeeni paremmin kuin nyt  :-)
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

Ohikulkija

LainaaKun opetan kierroksen sateen takia niin viimeinen asia mitä haluan tehdä on purkaa bagiä, asetella bagit+puumailat ja kärry nätisti autoon, luukku auki, kamat sisään ja kotiin....

Näin vähän ajattelinkin, että oli kysymys bägit heittämällä kyytiin ja menoksi jutusta. Kärryt voisi jo aiheuttaa ongelmia A3:ssa. Riippuu tietenkin millaiset kärryt on.

Mito

Lainaus käyttäjältä: makkis - 22.12.13 - klo:23:23
Kaikki voin muuten allekirjoittaa paitsi ohjauksen epämääräisyyden. Oletan olevan renkaiden vika tai sitten nelipyöräsuuntauksen tarve.

Nelipyöräsuuntaus on tarkoitus teettää jossakin vaiheessa. Saa ainakin siltä osin varmuuden. Ei tuo mikään iso ongelma ole ja tuntuu olevan vähän toisaikainenkin. Voi olla että tien uraisuuskin vaikuttaa jotenkin tuohon?

ram1

Lainaus käyttäjältä: Mito - 23.12.13 - klo:19:34
Nelipyöräsuuntaus on tarkoitus teettää jossakin vaiheessa. Saa ainakin siltä osin varmuuden. Ei tuo mikään iso ongelma ole ja tuntuu olevan vähän toisaikainenkin. Voi olla että tien uraisuuskin vaikuttaa jotenkin tuohon?
No enpä usko, että suuntauksessa mitään vikaa ole.Nokian kitkat, tuulinen,  lämmin sää, ja uusi tuttavuus autona riittää.Mikään auto ei mene kuin juna tällasilla ilmoilla löysillä talvirenkailla.Ei se suuntauksen tarkistus tosin hukkaan mene, mutta malttaisin.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

ärässä

Tänään uusia huomioita räsästä.
Start stop automatiikka ei toimi kun kärry on perässä,trailer mode lukee näytössä :D
Parkkitutkassa näkyy asuntovaunun keula kun peruuttaa..

Hauskaa joulua kaikille,ensi vuonna varmaan tulee tiukkoja kommentteja räsästä kun suurin osa porukasta ottaa auton ajoon ;D

FroDoZu

Lainaus käyttäjältä: Ohikulkija - 23.12.13 - klo:15:38
Näin vähän ajattelinkin, että oli kysymys bägit heittämällä kyytiin ja menoksi jutusta. Kärryt voisi jo aiheuttaa ongelmia A3:ssa. Riippuu tietenkin millaiset kärryt on.

Kommentoidaan A3:sen käyttäjänä. Keskikokoinen kärrybägi+clicgear yhdistelmä vaatii toisenpuolen takapenkin kaatamisen. Ja sittenkin kärryt pitää olla oikeassa asennossa, välipohja kylläkin yläasennossa.
Tulossa Skoda Kodiaq 1.4TSI DSG Ambition
Skoda Octavia Combi RS TDI -16
EX:Skoda Octavia Combi RS TSI -15

Peeveli

Oletko makkis ramppeilemassa räsälläsi tapanina Warkauden tienoolla? Jos, niin pitää seurata tuolloin tarkasti taustapeiliä ja jos näkee kovaa vauhtia saavuttavan vihreän paholaisen, osaan ennakoida ja siirtyä ajoissa linja-autopysäkille tai kääntyä sivutielle edestäsi kupeksimasta -ohi paahtaisit joka tapauksessa ajoin millaista nopeutta tahansa. ;)

jerk-o

Do niin. RS tilattu viime viikolla, ihan tarkkaa päivää en tiedä, wk 51 kuitenkin. Nyt jännätään ehtiikö vapuksi jolloin wanhan kotteron soppari umpeutuu.

Jokos on kokemuksia TDI lämmöistä, lämpeneekö ja jos niin kuinka nopeaan? Entä keulassa oleva tötterö, vakkarin tutka, meneekö helposti "tukkoon" loskakeleillä vai onko lumella edes vaikutusta toimintaan? TDI + DSG kulutus?

Voip olla että vastaukset noihin jo löytyy ketjusta....ei vaan sattuneet silmään.

PS. Hyvää Joulua

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy