Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

Jyri

Lainaus käyttäjältä: makkis - 14.12.13 - klo:11:38
Ja ostit sitten 2-litraisen bensaturbon automaatilla :)
Kyllä, tosin uakon RäSän kuluttavan n. litran vähemmän kuin nykyisen 1.8TSIn, parisataa keventynyt omamassa auttanee kanssa.

Jyri

Piti vielä lisäämäni, että ehkä se moottori ja sen tehot ei olekaan läheskään kaikilla syy RäSän valintaan. Nykyhinnastossa vain RS on aika houkuttelevasti hinnoiteltu jos on joka tapauksessa hankkimassa isoa osaa RäSän vakiovarusteista -> tuolloin ei 1.8 enää ole järkevä valinta.

Guido

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 14.12.13 - klo:11:59
Kyllä, tosin uakon RäSän kuluttavan n. litran vähemmän kuin nykyisen 1.8TSIn, parisataa keventynyt omamassa auttanee kanssa.

Lukemani perusteella (ja omistamaani kolmoskoppaiseen 1.8 TSI DSG:n verraten) metsään menee tuo veikkaus.

Mulla muuten varustelu oli se syy miksi RS:n hintojen julkistamisen jälkeen en päivittänyt tarjousta RS:n. Jos RS:n olisi edes lisähinnasta saatavana kunnon penkit sähkösäätöisenä niin se olisi voinut vaikuttaa asiaan ratkaisevasti. Toisaalta, 1.8:n mittariin on kertynyt jo melkein 8000 km kun webastollista RS:ää vielä odottelisin... Ei kauas mene arvaukseni, että mulla on mittarissa 10 tkm ennen kuin ekat webastolliset räsät ovat ajossa loppukäyttäjillä.

teräksenharmaa

#3903
Lainaus käyttäjältä: kaide - 14.12.13 - klo:10:41
Osuit siihen naulaan mitä itsekin oon tässä koittanut paukuttaa . 2 litrasen bensa turbokoneen oikean elämän kulutus ei ole juuri miksikään muuttunut 20 vuoden aikana, piste ! Labrat voi väittää jotain muuta .  Tämän kun tiedostaa niin ei tartte exceleitä edes vilkaista  :P   Kulutus"kuilu" bensan ja diisselin välillä vaan syvenee, koska noi disukat tuntuu taas menevän todella vähällä.

No tuona aika tehot ovat nousseet ainakin 50 prosenttia ja tehoa on tarjolla paljon laajemmalla alueella. Autot ovat kasvaneet ja pulskituneet sekä renkaat ovat leventyneet, mutta silti suorituskyky on parantunut tuntuvasti. Jos otetaan suurin piirtein Octavia RS:n tilat, ajettavuuden, varusteet ja suorituskyvyn tarjoava auto 20-vuoden takaa, niin eiköhän kulukseen saada ihan selkeä ero. Taitaa olla harvassa ne mallit, joihin ylipäätään sai vastaavan suorituskyvyn tarjoavan moottorin. Edes bensa sisällä energiaa yhtä paljon kuin ennen.

Itselläni oli noin 100 hv 80-luvun lopun auto, joka vei maantiellä 7,5-8,5 ja 9-11 kaupungissa. Autossa ei ollut pahemmin tietoakaan ilmastoinneista, turvavarusteista tai automaattilaatikoista, eikä tilaakaan ollut läheskään yhtä paljon kuin Octaviassa.

LainaaMun kokemukset bensaräsästä rajoittuu toistaiseksi 1000 km koeajoon josta 200 kilsaa räppäilyä ja loput ns normaalia ajoa. Kyllä se vaan alle 8 litran pitäminen on todella vaikeeta .
Tulevaisuudessa tuon rajan alittaminen on todennäköisesti paljon helpompaa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Guido - 14.12.13 - klo:12:20Mulla muuten varustelu oli se syy miksi RS:n hintojen julkistamisen jälkeen en päivittänyt tarjousta RS:n. Jos RS:n olisi edes lisähinnasta saatavana kunnon penkit sähkösäätöisenä niin se olisi voinut vaikuttaa asiaan ratkaisevasti. Toisaalta, 1.8:n mittariin on kertynyt jo melkein 8000 km kun webastollista RS:ää vielä odottelisin... Ei kauas mene arvaukseni, että mulla on mittarissa 10 tkm ennen kuin ekat webastolliset räsät ovat ajossa loppukäyttäjillä.
Eiköhän noita webastollisia RS:iä ala jo oleman ajossa. Omani on noudettavissa noin viikon päästä.

Guido

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 14.12.13 - klo:12:23
No tuona aika tehot ovat nousseet ainakin 50 prosenttia ja tehoa on tarjolla paljon laajemmalla alueella. Autot ovat kasvaneet ja pulskituneet sekä renkaat ovat leventyneet, mutta silti suorituskyky on parantunut tuntuvasti. Jos otetaan suurin piirtein Octavia RS:n tilat, ajettavuuden, varusteet ja suorituskyvyn tarjoava auto 20-vuoden takaa, niin eiköhän kulukseen saada ihan selkeä ero. Taitaa olla harvassa ne mallit, joihin ylipäätään sai vastaavan suorituskyvyn tarjoavan moottorin.   

Itselläni oli noin 100 hv 80-luvun lopun auto, joka vei maantiellä 7,5-8,5 ja 9-11 kaupungissa. Autossa ei ollut pahemmin tietoakaan ilmastoinneista, turvavarusteista tai automaattilaatikoista, eikä tilaakaan ollut läheskään yhtä paljon kuin Octaviassa.

Tämä on muuten täysin totta. 1980-luvulla turbosaabia pidettiin kovana vehkeenä. Pre-GM 900 Aero Turbosta irtosi enimmillään tehoa kutakuinkin saman verran kuin nykyisestä Octavia 1.8 TSI:stä :o suorituskyvyn ollessa selvästi Ocu III 1.8 TSI:tä heikompi, tilaa oli vähemmän, kulutus oli lähes kaksinkertainen ja ajo-ominaisuudet olivat nykymittapuulla kammottavat. Toisaalta valot ja ehkä myös lämmityslaite olivat paremmat kuin uudessa Ocussa, joten ihan kaikissa asioissa ei kehitys ole kehittynyt oikeaan suuntaan.

Mulla oli 90-luvulla useampikin 80/90 -lukujen taitteessa valmistettu auto, joiden tehosta ei kannata edes puhua , kiihdytys 0-100 mitattiin almanakalla ja kulutus maantieajossa oli nätisti ajaen 8 litran luokkaa, kaupungissa meni vaivattomasti yli kymppi.

makkis

Onkos RäSän jo saaneille soitellut Tampereelta TNS Gallupin ihmiset myyjäliikkeen/ Skoda-auton nimissä? Minua spämmäsi puhelimeen viikon ja kun viimein ehdin vastaamaan, kyseli lähinnä liikkeen toimintaa myynti- ja luovutustilanteessa, ei niinkään autosta.

Annoin rehellisen palautteen ja oikeiden käyttää nimeä ja auton rekisteritunnusta.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Guido - 14.12.13 - klo:12:20
Lukemani perusteella (ja omistamaani kolmoskoppaiseen 1.8 TSI DSG:n verraten) metsään menee tuo veikkaus.
Huom. En vertaa ovtavia 1.8:siin vaan nykyiseen Superbiin ja uusi Ocu on sitä reilusti kevyempi ja tuo hyöty korostuu näossä taajama/kaupunkiajoossa mitä itselle kertyy. Omassa ajossani autojen ilmoitettu EU kaupunkikulutus on ollut muutaman desin tarkkudella oma keskikulutus, koko auton iältä tankkauksista laskettuna, joten uskon edelleen että RäSä menee litran vähemmällä luin nykyinen. No pianhan tuo toivottavasti selviää  ::)

traphill

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 14.12.13 - klo:12:23
Jos otetaan suurin piirtein Octavia RS:n tilat, ajettavuuden, varusteet ja suorituskyvyn tarjoava auto 20-vuoden takaa, niin eiköhän kulukseen saada ihan selkeä ero. Taitaa olla harvassa ne mallit, joihin ylipäätään sai vastaavan suorituskyvyn tarjoavan moottorin.   
Mun -92 Audi S4 vei matkassa jotain 7 litraa ja siinä oli vielä quattro. Tehoakin siinä oli huimasti enemmän kuin RS:ssä ja motissa piisasi sekä vääntöaluetta ja vääntöä  ja siitä ei puuttunu muutenkaan mitään, mutta ei siitä aiheesta sen enempää.

Guido

#3909
Lainaus käyttäjältä: Jyri - 14.12.13 - klo:12:34
Huom. En vertaa ovtavia 1.8:siin vaan nykyiseen Superbiin ja uusi Ocu on sitä reilusti kevyempi ja tuo hyöty korostuu näossä taajama/kaupunkiajoossa mitä itselle kertyy. Omassa ajossani autojen ilmoitettu EU kaupunkikulutus on ollut muutaman desin tarkkudella oma keskikulutus, koko auton iältä tankkauksista laskettuna, joten uskon edelleen että RäSä menee litran vähemmällä luin nykyinen. No pianhan tuo toivottavasti selviää  ::)

Tuossa kulutusketjussa kirjoitinkin, että mulla on tähän mennessä _kaikkien_ omistamieni autojen todellinen kulutus ollut noin 0,3-0,5 litraa enemmän kuin ilmoitettu EU-yhdistetty. 1.8 TSI DSG:n keskikulutus on tähän mennessä ollut 1.8 litraa enemmän kuin EU-yhdistetty ja luulen, että uuden RS:n kulutus on onnistuttu optimoimaan EU-mittauksessa yhtä tehokkaasti. Tätä tarkoitin.

Toisaalta, mitä väliä.  ::)

Lisäys: jos verrataan kaupunkulutukseen niin 1.8 TSI DSG:n tähänastinen keskikulutus on ollut vajaat puoli litraa suurempi. Aikaisemmin omistamieni autojen ilmoitettuja kaupunkikulutuksia en muista ulkoa, mutta yhdistettyyn peilaten väittäisin, että jokainen on ajollani mennyt alle EU-kaupunkikulutuksen keskiarvona.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: traphill - 14.12.13 - klo:12:36
Mun -92 Audi S4 vei matkassa jotain 7 litraa ja siinä oli vielä quattro. Tehoakin siinä oli huimasti enemmän kuin RS:ssä ja motissa piisasi sekä vääntöaluetta ja vääntöä  ja siitä ei puuttunu muutenkaan mitään, mutta ei siitä aiheesta sen enempää.
Eiköhän tuo RS:kin samaan myötätuuleen ajaessa aika vähällä menisi.

SuperB II

Joo, on soiteltu gallupin merkeissä. Samoin tuntui että autolla ei ollut merkitystä vaan myymälällä/myyjällä. Tuli annettua palaute nimellä niinkuin aina. Paskahousut huutelee puskista... Niin ja RS TSI combi manuaalina on vienyt sen 8litraa/100km (7,9 edellinen tankkaus). Superb 1.8TSI combi man. kulutti ~7,3.
Octavia III RS TSI Combi -13
ex.VAG:t Superb 1.8TSI Combi -12, Octavia 1.4TSI Combi -10

Guido

Lainaus käyttäjältä: makkis - 14.12.13 - klo:12:33
Onkos RäSän jo saaneille soitellut Tampereelta TNS Gallupin ihmiset myyjäliikkeen/ Skoda-auton nimissä? Minua spämmäsi puhelimeen viikon...

Mulle tuli TNS Gallupista vissiin parin viikon ajan soittoja, mutta en kertaakaan ehtinyt / päässyt vastaamaan ja sen jälkeen soitot loppuivat. Luultavasti samalla asialla olivat.

Leonardo

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 14.12.13 - klo:12:25
Eiköhän noita webastollisia RS:iä ala jo oleman ajossa. Omani on noudettavissa noin viikon päästä.

Minulla on ollut ajossa jo 20.11 lähtien ja kilometrejä nyt 1500. On hieno laite tuo Webasto, miten onkaan
pärjännyt ennen ilman sitä ;)
Hyundai IONIQ Hybrid 2017
Ex Skoda Fabia 2016

Epes

Lainaus käyttäjältä: Leonardo - 14.12.13 - klo:19:38
Minulla on ollut ajossa jo 20.11 lähtien ja kilometrejä nyt 1500. On hieno laite tuo Webasto, miten onkaan
pärjännyt ennen ilman sitä ;)

Hiukan ristiriitaisia pelejä nuo Webastot. Siskolla mersussa 10 vuotta ollut kaukosäätö-weba, ei mitään ongelmia koskaan. Huoltoja tasan nolla kertaa, pelkkää käyttöä. Meillä Passatissa alkuperäinen weba reilut kaksi vuotta, ei mitään ongelmia. Työkaverilla Tiguanissa kolme vuotta weba, pelkkiä ongelmia ja virhekoodeja kuukaudesta toiseen. Kaverin luotto tasan 0 tuohon lämmitysmuotoon. Yksilöitä tuntuvat olevan, toivottavasti sinulle osuu hyvä arpa ......

Leonardo

Oliskohan sillä merkitystä että onko bensa vai diesel koneessa ja ettei käytä kovin lyhyitä jaksoja, omasta
ruksasin heti automaattikäytön pois.
Hyundai IONIQ Hybrid 2017
Ex Skoda Fabia 2016

Leonardo

Ekan 1500 km kokemuksia:

+webasto+kaukosäätö hieno uusi tuttavuus, eka lämmin vag sitten 2006
+ACC toimii hienosti kun on oppinut sen käytön
+Canton ainakin omalle korvalle riittävä hintaisekseen
+kulkupuoli riittävä
+kuskin penkki ainakin omalle 186/90 hyvin muotoiltu
+LB:n muotoilu omaa silmää miellyttävä

- ei vielä mitään harmittavaa

alkutaival ainakin vielä viaton, kulutus ollu E98:lla n.8 l / 100 km  50/50 ajolla
eikä contin 18" kitkoilla mitenkään äänekäs tai kova.

Alkutaipaleen perusteella kiva ja onnistunut ostos 8)
Hyundai IONIQ Hybrid 2017
Ex Skoda Fabia 2016

Epes

Lainaus käyttäjältä: Leonardo - 14.12.13 - klo:20:16
Oliskohan sillä merkitystä että onko bensa vai diesel koneessa ja ettei käytä kovin lyhyitä jaksoja, omasta
ruksasin heti automaattikäytön pois.

Noissa meikäläisen esimerkeissä edellä kaikki autot ovat diesel-koneella.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Leonardo - 14.12.13 - klo:20:31

.................... alkutaival ainakin vielä viaton, kulutus ollu E98:lla n.8 l / 100 km  50/50 ajolla
eikä contin 18" kitkoilla mitenkään äänekäs tai kova.

Alkutaipaleen perusteella kiva ja onnistunut ostos 8)

Ainoa asia joka hiukan, paino sanalla hiukan, harmittaisi meikäläistä tuossa sinun listassasi oli melko lyhyt toimintasäde. Tuossa alkaa bensamittari vilkutella keltaista valoa reilun 500km jälkeen. Se on aika taajaan, kun on tottunut diesel Passatin 70l tankin yli 1000km tankkausväleihin.

Leonardo

Ei lainkaan haittaa minua, edellinen ajokki oli 1,4 Suberb Combi jolla keskikulutus 19500 km aikana 7,8
tässä sentään 100 hv+ ja kilometrejä tulee vuodessa n 15000.

Hauskuus joskus maksaa ;D
Hyundai IONIQ Hybrid 2017
Ex Skoda Fabia 2016

Ajelija

Piti itsekkin kirjautua ja kertoa omat kokemukset RS III:sta.

Auto siis TSI Combi manuaali, candy white + maltillisesti lisävarusteita, valtavirrasta poiketen ilman black-pakettia. Nyt tarvikevanteilla+kitkoilla, kesäksi sitten 18" sarjaa alle.

Auto ollut nyt 1 kk ajossa ja mittarissa vähän reilut 6000 km (pitänyt kiirettä)

Edellinen oli RS II diesel-versiona, ja nyt kokeillaan bensaa. Vääntöä saman verran kuin RS II dieselissä mutta nuo 50 lisähevosta kyllä huomaa  :D
Auto mielestäni selkeästi laadukkaampi kuin edellinen versio.

Vikalistalla samat asiat mitä foorumilla jo pyörinytkin:
- lampunpesurit jää muutaman millin auki käytön jälkeen
- ACC, ESC yms errorit tulleet useampaan kertaan käynnistettäessä, mutta uudelleenkäynnistys auttanut asiaan.

Muutoin olen ollut autoon erittäin tyytyväinen.

Liitteeksi pari kuvaa

Jyri

Kiitos ajelija, virkistävää nähdä valtavirrasta poikkeavia valintoja, lisää ihmeessä autosi tuonne autotallin puolelle.

makkis

Onkos muilla tuossa näytöllä aina RäSän kuva, siis radion näytöllä? Itselleni on muodostunut mielikuva että jossain kuvissa on valkea normiocu ja mm. tänään kun bensa oli vähissä, kuvassa oli pohjavärin värinen RäSä?

Mutta tuo pieni tankki kieltämättä jurppii. Kulutus ihan ok, mutta taas "pling" ja range 20 km ja tuntuu että justiin tankkasin. Ei ku taas tuonne viimaan ja pakkaseen tankkamaan mikä on minulle älyttömän vastenmielistä. Tankkiin meni 46 litraa ja range oli 570 km tankkauksen jälkeen.

Erroreita on ollut kuluneella viikolla vähän eli melkein ei lainkaan. Eilen hain leipomosta tuoreita sämpyllöitä ja lähtiessä taas kaikki mahdollinen. Muut lähti pois 100 metrin ajon jälkeen mutta ACC jäi. Kävin loton tekemässä pubissa ja siitä lähtiessä ACC palautui taas.  Eli nuo muut ei vaadi edes buuttia, ACC vaatii. Olen nyt tulkinnut asiaa jotenkin niin, että os autoon tule rauhassa, kytkee turvavyöt rauhassa ja elää "hitaasti" niin herjoja ei tule. Jos taas elää "kiireistä" elämää, istuu autoon ja käynnistää ja alkaa jo menemään, pohtien vasta sitten turvavyön laittamista niin silloin herjat helähtää. Eli, RäSää pitää hehkuttaa dieselin malliin, istua töröttää autossa kaikessa rauhassa hetki ja vasta sitten tulille. Ehtii jotkut järjestelmien tsekkaukset menä.

Ensi viikolle onkin paljon ajoa eri puolille maakuntaa, vaikka tuo pieni tankki jurppii, niin ajaminen on nautintoa. Katsellaan nyt mitä kulutus on, vaikka itselleni se on se ja sama, mutta saadaan tietoa jaettua Voisi näet onnistua mittaus tankkauksista.

ärässä

Samaa mieltä tankin koosta.Tuntuu että aina tankki tyhjänä >:(
Räsän kuvahan siinä näytöllä on :)



Lainaus käyttäjältä: makkis - 15.12.13 - klo:13:20
Onkos muilla tuossa näytöllä aina RäSän kuva, siis radion näytöllä? Itselleni on muodostunut mielikuva että jossain kuvissa on valkea normiocu ja mm. tänään kun bensa oli vähissä, kuvassa oli pohjavärin värinen RäSä?

Mutta tuo pieni tankki kieltämättä jurppii. Kulutus ihan ok, mutta taas "pling" ja range 20 km ja tuntuu että justiin tankkasin. Ei ku taas tuonne viimaan ja pakkaseen tankkamaan mikä on minulle älyttömän vastenmielistä. Tankkiin meni 46 litraa ja range oli 570 km tankkauksen jälkeen.

Erroreita on ollut kuluneella viikolla vähän eli melkein ei lainkaan. Eilen hain leipomosta tuoreita sämpyllöitä ja lähtiessä taas kaikki mahdollinen. Muut lähti pois 100 metrin ajon jälkeen mutta ACC jäi. Kävin loton tekemässä pubissa ja siitä lähtiessä ACC palautui taas.  Eli nuo muut ei vaadi edes buuttia, ACC vaatii. Olen nyt tulkinnut asiaa jotenkin niin, että os autoon tule rauhassa, kytkee turvavyöt rauhassa ja elää "hitaasti" niin herjoja ei tule. Jos taas elää "kiireistä" elämää, istuu autoon ja käynnistää ja alkaa jo menemään, pohtien vasta sitten turvavyön laittamista niin silloin herjat helähtää. Eli, RäSää pitää hehkuttaa dieselin malliin, istua töröttää autossa kaikessa rauhassa hetki ja vasta sitten tulille. Ehtii jotkut järjestelmien tsekkaukset menä.

Ensi viikolle onkin paljon ajoa eri puolille maakuntaa, vaikka tuo pieni tankki jurppii, niin ajaminen on nautintoa. Katsellaan nyt mitä kulutus on, vaikka itselleni se on se ja sama, mutta saadaan tietoa jaettua Voisi näet onnistua mittaus tankkauksista.

makkis

Tuo tankin pienuus on niin ärsyttävä asia että ohjaa auton valintaa. Tankkaaminen on niin perkeleen vastenmielinen toimenpide, että tällaisella pikkutonkalla vitutuskäyrä arjessa on niin korkealla, että paljon pitää pohtia RäSän hyviä ominaisuuksia siinä pistooli kädessä pönöttäessä.  Ai saatana jos tämä olisi vielä diisseli ja sen vastenmielinen haju ja lima pistoolissa olisi kylkiäisenä, lähtisi laakista kiertoon.

Skula

Knoppina.

Yli 10% koko arenan jäsenmäärästä tilannus OcuIII RS:n.

Viittaan keskusteluun (väljästi): http://www.vagarena.fi/index.php?topic=16975.0..

Ja onhan noita tullut vissiin pari kuukautta joka päivälle ainakin 1-2 ilmoittautunutta  ;D

OnSe.
Romurautaa ja paalivehkeitä.

makkis

Tuulipukukansaa jonka osaksi minäkin pääsin (tämä 10% siis...)

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Skula - 15.12.13 - klo:20:47
Knoppina.

Yli 10% koko arenan jäsenmäärästä tilannus OcuIII RS:n.

Viittaan keskusteluun (väljästi): http://www.vagarena.fi/index.php?topic=16975.0..
Nyt ei ihan aukea mulle tuo prosenttilasku, viitsitkö vääntää rautalangasta?

JiiT

Lainaus käyttäjältä: lumberg - 12.12.13 - klo:01:14
Elikkä challange-paketin mukaan saa vain punaset tikit
Täällä jälleen yksi uusi jäsen foorumille jolla on RS tilattuna. Tilaus lähti tuossa joulukuun vaihteessa ja Challenge-paketilla ja hopeisilla tikkauksilla. Myyjä ei maininnut mitään että tuollainen yhdistelmä ei onnistuisi. No saa nähdä minkä värisillä tikkauksilla auto loppujen lopuksi tulee.

Niin ja auto muuten on Combi TDI DSG, värinä Brillliant Silver ja lisävarustelistalta ruksattuna tuon paketin lisäksi Webasto ja Cantonit.

Skula

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 15.12.13 - klo:21:49
Nyt ei ihan aukea mulle tuo prosenttilasku, viitsitkö vääntää rautalangasta?

En määkään aina ymmärrä, mutta haittaax se ;D

Toki moderaattori voi poistaa asiattoman huomautuksen, niinku tämäkin  ;D
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy