Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

makkis

Lainaasiksi, että ajossa maantiellä tuntui paljon vahvemmalta.

Jos tämä on dieselin valinnan peruste, niin ansaitsisi Päivän Paras Postaus arvonimen.

Persdyno on jännä asia, mutta minulle se kertoo juuri päinvastoin. Taajamissa tuo diesel on sähäkkä kuin mikä ja mitään eroa ei bensaan huomaa, tuntuu jopa kilhakammalta. Maantiellä taas tulee se tehon puute, bensa vetelee ravakasti motarinopeuksistakin kun dieselin rajalliset tehoreservit tulee jo ilmi.

Se taas on tosiasia, että diesellilläkin pärjää jokaisessa tilanteessa erinomaisen hyvin, siis maantielläkin.

Tuo video todistaa että makkispersdyno on kylläkin se oikeassa oleva, nimenomaan vauhtien ollessa up to 100 km/h bensa menee tehoillaan niin kympillä menojaan käytännössäkin, kuten paperiarvotkin antaa ymmärtää. 40 hv on paljon lisää tehoa samaan koriin.

aquarius

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 10.12.13 - klo:17:34
On se persdyno mielenkiintoinen mittausväline 8)


Oikealla TSI, vasemmalla TDI. Tuo viimeinen kutosella tehty "väännöstä nauttiminen" on varsinkin hienoa katseltavaa:

http://youtu.be/rG1u9ldS_X8

Jotenkin tuossa ylläolevassa videossa tuo TDI:n kiihtyvyys kutosella tuntuu ihmeen huonolta. Siinä täytyy olla helkkarin pitkä välitys tai sitten on jotain vikaa, jossain...?
Volvo V90 T8 AWD -18

Candywhite

Eikös tässä ketjussa ole Jo tuotu esiin se perus Seikka Että tsi ja tdi maliien välitykse ovat erilaisia, ja siksi 6 vaihteen kiihdytys ei kerro moottorien tehosta juuri mitään.
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

makkis

Se mitä itse koeajoin TDI RS:ää, niin ei se satasen tuolla puolen juuri fiiliksiä nosta. Samaan tahtiin meni vaikkapa ex-alfani, 2-litraisella vapari(bensa) koneella noin karkeasti, persdynolla siis. Kyllä se bensa vaan on, uskokaa tai olkaa uskomatta, ihan hemmetin paljon ripeämpi satasen tuolla puolen. Se siitä.

Yksi kommentti: Käytin tänään öljynvaihdossa, niin yllättävän iso öljytilavuus. 5,5 litraa.

Sitten kysymys, kakkosräsässä pakkitutka oli aika onneton talvella, piippaili omia aikojaan mitä sattui. Tässä kolmosessa tutkat toimii jo liki BMW tasoon eli sekoilee vaan harvoin. Lähinnä jää aiheuttaa piippauksia, lumessa toimii hyvin. Onko noissa joku lämmitys, kts. kuva?


makkis

LainaaJotenkin tuossa ylläolevassa videossa tuo TDI:n kiihtyvyys kutosella tuntuu ihmeen huonolta. Siinä täytyy olla helkkarin pitkä välitys tai sitten on jotain vikaa, jossain...?

Välitysasioista on jo oma topiccinsa, mutta tässä kohtaa viis välityksistä. Käykää koeajamassa diesel ja perään bensa ti päinvastoin. Ymmärrätte kokemuksen kautta, että 40 hevosvoimaa vie autoa helvetin paljon ripeämmin kuin 30 Nm vääntöä. Pitää olla kovasti dieseluskovainen jos persdyno ei tätä todista, tai kello.

aquarius

Lainaus käyttäjältä: makkis - 10.12.13 - klo:19:08
Välitysasioista on jo oma topiccinsa, mutta tässä kohtaa viis välityksistä. Käykää koeajamassa diesel ja perään bensa ti päinvastoin. Ymmärrätte kokemuksen kautta, että 40 hevosvoimaa vie autoa helvetin paljon ripeämmin kuin 30 Nm vääntöä. Pitää olla kovasti dieseluskovainen jos persdyno ei tätä todista, tai kello.

Ne ylimääräiset 40 hepoa tulevat käyttöön kuitenkin vasta jossain päälle 5000rpm. Alakierroksilla erot johtuvat kait lähinnä välityksistä, kuten jo tulikin todettua.
Volvo V90 T8 AWD -18

makkis

4 tuhannessa ne tulee ja sen myös huomaa. 350 Nm on jo käytössä 1400 kierroksella mutta tuossa 4000:ssa tuhannessa tulee nautittava tunne kun aletaan mennä tehoalueelle.

fourvalve

Toivottavasti kaikki ymmärtää www. autoforum.cz  youtuben pätkän jossa suoritetaan täyskiihdytys huippunopeuteen. Tällä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, kiihtyvyys 0-200km/h vie videolla noin 21,5 sekkaa ilmeisesti todella jyrkkään alamäkeen tai auto on rullilla. Todellinen kiihtyvyys on jossain n.27 s paikkeilla.
Bmw M3 343hv kiihtyy noin 20s ja ehkä hieman alle joten tsekkipojat vetää vahvasti kotiinpäin.
Tästä on aiemminkin ollut juttua.
BMW z4 3.0i roadster

makkis

Meneekö räsä muka alle 30 sekunnin 200 km/h vauhtiin? Sehän on aika hyvin perheautoksi, joskus tuota pidettiin urheilullisuuden mittarina jos meni alle 30 sekuntia.

Mutta joo, ihan maallikkokin tajuaa että saman painoinen bemari 100 heppaa tehokkaampana jättää räsän kuin tikku paskaan. Aivan, kuten olisi hyvä ymmärtää, jättää 40 hevosvoimaa tehokkaampi räsä saman auton, jos nyt ei ihan kuin tikku paskaan, niin hemmetin helposti.

Paljonkohan tuo menee seisovan kilsan?

fourvalve

BMW z4 3.0i roadster

VAG!

Lainaus käyttäjältä: makkis - 10.12.13 - klo:19:08
Käykää koeajamassa diesel ja perään bensa ti päinvastoin. Ymmärrätte kokemuksen kautta, että 40 hevosvoimaa vie autoa helvetin paljon ripeämmin kuin 30 Nm vääntöä.

Ei kannata makkis vaivautua. Dieseluskovaiset eivät uskoa kelloa tai fysiikan lakeja. He vain "nauttivat väännöstä" ja se ilo heille suotakoon. Otetaan me vain ne rampit sopivasti tehoalueella elämästä nauttien ;)

makkis

LainaaEi kannata makkis vaivautua. Dieseluskovaiset eivät uskoa kelloa tai fysiikan lakeja

Niin kai se on. Tuolla bensa vs. diesel topicissa asia on väännetty rautalangasta sekä teorian kautta mutta uskontoa se ei horjuta. No, kun siinä dieselissä on ne pidemmät välityksetkin, niin uskon mukaan sen huippunopeus väännön turvin pitäisi olla hemmetisti enemmän kuin bensalla. Vaan eipä ole.

Se taas siitä.

26,6 sekuntia seisovalle kilometrille on kyllä kova aika. Perheauto kirmaa tuolla luvulla jo sporttiseen sakkiin.  Itse uskoin sen olevan siinä 30 tietämissä, en uskonut että alle menee. Urheiluauton raja-arvoa seisovalla kilsalla olisi syytä tarkastaa 25 sekuntiin, toki puhutaan henkisistä jutuista.

Käytännön elämässä tosiasia kyllä on se, että näin talvella 1.2 TSI Rapid oli yhtä nautittava ajella, siis tehonsa puolesta, jos ei tuo huono ollut muutenkaan. 105 heppaa ja 195 Nm tarjoaa oikein ripeää kyytiä Gorollien seassa.

Tulispa kesä ja kuiva makkisramppi  ;D

Naali

Lainaus käyttäjältä: makkis - 10.12.13 - klo:18:44
Jos tämä on dieselin valinnan peruste, niin ansaitsisi Päivän Paras Postaus arvonimen.

Auton valinta on aina kokonaisuus, joten kirjoituksestani tehty lainaus tuskin yksittäisenä seikkana tuskin ratkaisee auton hankintaa - ainakaan omaa autonhankintaani. Sinällään molempien mallien erojen korostaminen vaikuttaa hiukan keinotekoiselta, kun kumpikin on ns. urheilullinen perheauto.

ps. diesel uskovaisuudesta en tiedä, koska Skoda olisi kohdallani ensimmäinen diesel-auto

makkis

Ei varmasti kokonaisvalinnan peruste olekaan, ihmettelen vain sitä, kuinka koet dieselin voimakkaammaksi maantiellä kun nimenomaan siellä se ei sitä ole? Taajamissa minä koen dieselin voimakkaammaksi ja kuten olen aiemmin kirjoittanut, diesel-räsä on oikein miellyttävä tapaus niin diesel-inhoaja kuin olenkin. Itse jos olisin dieseliä hankkinut, niin DSG olisi ollut välttämättömyys.

Omalla kohdalla taas kilometrit ei missään nimessä vaadi dieseliä kulutuksen takia ja itselleni taas suorituskyky oli valinnan kriteeri joten alusta saakka bensa oli selvä valinta. Minun kilometreillä diesel tulisi kalliimmaksi ja tarjoaisi vähemmän suorituskykyä (joskin kaikilla mittareilla riittävästi) joten eipä tuossa tarvinnut potea valinnan vaikeutta.

V-O

Onks tää semmonen keskustelupalsta jossa jokaisella saa olla omia mielipiteitään ja jossa jokainen saa tuoda omat mielipiteensä esille?

Vai pitääs kaikkien olla pensauskovia?

Jyri

Mielipiteitä saa toki esittää, mutta tuo bensa diesel asia ei ole mielipideasia, vaikka se joillekin on hieman hankalampi kuin toisille, tuolle väännölle on oma topikkinsa jossa voi jatkaa halutessa, keskitytään täällä RäSään.

makkis

LainaaVai pitääs kaikkien olla pensauskovia?

Ei missään nimessä ja ilmaisulle on vapaus. Ylijumala täällä on vain Jyri joten jos Jyriä ette uhmaa, niin sensuuri tuskin iskee  ;D

Omat (kärkevät) mielipiteeni vaan tulee siitä, että jostain kumman syystä (maamme hallitus?) on kasvanut dieseluskovaisten sukupolvi joiden mielestä auto etenee jumalaisella väännöllä nopeasti. Siksi tulee valaistua faktaa, vaikka se ei ehkä Kataisen mielipidettä edustakaan saati vero-ohjausta.

Ihan samahan se on muidenkin uskontojen osalla. Meillä on monta sukupolvea nyt vallalla olevia (prosentuaalisesti) evankelisluterilaisia ja sitten kiihkeämpi lestaadioilaisia, helluntalaisia, Jehovia jne. Kaikki taablatkoon tyylillään. Itse en usko jumalaan enkä dieseliin, vaan faktoihin.

makkis

Lainaakeskitytään täällä RäSään.

+1

Vaikka itse olenkin kova provosoitumaan ja kirjoittamaan niitä näitä, niin tässä kohden propsit Jyrille.

ärässä

Mikä helvetin teinipalsta tästä on tullut.Kummalla suttaa pidemmälle.
Voi tsiisus mitä porukkaa..

V-O

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 10.12.13 - klo:20:54
bensa diesel asia ei ole mielipideasia
Ohoh, asiahan sitten harvinaisen selvä.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: V-O - 10.12.13 - klo:21:12
Ohoh, asiahan sitten harvinaisen selvä.
Siis suorituskyvyn suhteen, näiden kahden RäSän tapauksessa ja muusta sitten omassa topikissaan.

pikkuvika

Sensuurista vähän, vaikka se liittyy yhtä paljon tänne kuin pesäpallokin. Erehdyin kerran ostamaan upouuden Audi A4:n ja se oli hirvein ajettava mitä minulla on ollut. Kirjoitin siitä tuolla Audi forumilla ja kas kummaa se hävisi sieltä. Ajattelin, että kait minä luulen vaan. Sitten meni hermo ja vaihdoin Seat Leon FR:n ja ohjaus parani heti. Sanoin siitä Seatin myyjällekin, että nyt on parempi ajoinen auto. Hän vaan hymähteli ja ei oikein ollut samaa mieltä. Muutaman kuukauden päästä kävin liikkeessä ja myyjä kysyi, mitenkähän tuo Audi saataisiin myytyä. Kaksi potentiaalista ostajaa oli perunut kaupat huonon ajettavuuden vuoksi. Nyt näyttää olevan oma osasto, missä käsitellään Audin ohjausta ;)

carro

Vähän vielä palatakseni tohon TDI vs TSI vääntöön. Paljonko bensaa/dieseliä mahtaa kulua tuossa 1km ajamisessa? Kuluuko bensaa noissa täyskiihdytyksissä paljonkin enemmän? Mites ku kiihdytetään 80-120km/h, noita kiihdytyksiähän tulee useampikin ihan perusajossa. Itseä tuo diesel DSG:llä kiinnostaa kovastikin. Enkä tosiaankaan sitä enempää tehoa edes tarvitse, joten pienet erot maksimikiihtyvyydessä on mulle aivan sama.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: carro - 10.12.13 - klo:22:25
Vähän vielä palatakseni tohon TDI vs TSI vääntöön. Paljonko bensaa/dieseliä mahtaa kulua tuossa 1km ajamisessa?

Molemmat kuluttaa enemmän kuin 1.6 TDI.

makkis

LainaaPaljonko bensaa/dieseliä mahtaa kulua tuossa 1km ajamisessa?

Sivistynyt arvaus, sitä kulunee noin 0,075 litraa. Se, meneekö se dieseliä vai bensaa, riippunee siitä onko auto TDI vai TSI.

Hawtin

Räsäpalsta on näemmä täysin villiintynyt. Tarinaa kyllä syntyy, mutta etupäässä tyhjänpäiväistä nahistelua. Liekö lähes 140 sivua yhdestä "erikoisversiosta" kolunnut aiheen tyhjiin? Ainakin räsä houkuttelee uusia palstalaisia hyvään tahtiin, mikä kertoo mallin suosiosta, mutta tämä kirjoittelu ei ehkä anna aivan parasta kuvaa areenasta...  :-\

Onko muuten kellään tietoa räsien rekisteröintiluvuista?
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

traphill

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 10.12.13 - klo:22:49
Räsäpalsta on näemmä täysin villiintynyt.
Samaa olin minäkin kirjoittamassa...Mennyt vaan vittuiluksi, no ei siitä sen enempää ja toivottavasti seuraavalla kirjoittajalla on taas jotain oikeaakin asiaa  8)

makkis

Odottakaan Hawtin ja traphill kun tulee kesä ja pitoja, sitten se idiotismi omalta kohdalta vasta alkaa. Nyt tämä on ihan puuhastelua kun ei ole rahaa Quattroon.

traphill

Lainaus käyttäjältä: makkis - 10.12.13 - klo:23:03
Odottakaan Hawtin ja traphill kun tulee kesä ja pitoja, sitten se idiotismi omalta kohdalta vasta alkaa. Nyt tämä on ihan puuhastelua kun ei ole rahaa Quattroon.
Maltan tuskin odottaa, minäkin kiihdyn nollasta sataan kesäaikaan huomattavasti nopeampaa   ;)

carro

Lainaus käyttäjältä: makkis - 10.12.13 - klo:22:38
Sivistynyt arvaus, sitä kulunee noin 0,075 litraa. Se, meneekö se dieseliä vai bensaa, riippunee siitä onko auto TDI vai TSI.

Täysillä kiihdytellessä siis kulutus vain 7,5/100km. Ei huono ollenkaan. Muistaakseni keskikulutuksesi oli yli 8 litraa. Taidat ajella käsijarru päällä.

Ehkä olisi pitänyt muotoilla kysymykset vähän eri tavalla, ettet olisi niistä vittuuntunut. Mikäli ajotapa on maantiellä usein kiihdyttelevä, muodostuuko TSI:n ja TDI:n välille isoa eroa kulutuksessa? TSI tuntuu olevan huomattavasti janoisempi, kuin mitä luvataan, onko TDI RS:n luvattu kulutus yhtä kaukana todellisuudesta kuin TSI:n? Ajossa noita TDI DSG comboja ei täällä taida olla vielä oikein kenelläkään.

Sellaista autoa en halua ostaa, jonka tankilla ei tonnia pääse. Sen verran perseestä tuo tankkaustouhu talvella on.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy