Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

makkis


LainaaSiis anteeksi mitä ? Auto on ollu muutaman viikon ja jo kolme kertaa joku varuste lakannut toimimasta ?  :o Sanoisin että ei likimainkaan hyväksyttävää !  Kyllä noi heebelit esim Bemarissa toimii vaikka mummoja satais taivaalta 40 asteen pakkasessa

Höpö höpö. Ainakin itselläni ollut E61 piippaili talvisaikaan milloin mistäkin. Jokaiseen starttiin kuului vähintään akun varaustilan herja, mutta vähintäänkin viikoittain tuli jos vaikka mitä. Ja on tuo räsä ollut jo kolme viikkoa eli parempaan tahtiin mennään kun bemarissa. EI minua ainakaan moiset stressaa pätkääkään kunhan auto toimii. Jos noista herneitä ottaa nokkaan, pitää ajella vaimon E39:llä. Se räkyttää piippaamalla vain kun huoltoa pyytää. Tosin eipä ole hienouksiakaan. Kesällähän nämä pysyy vaiti nämä uudemmatkin.

Alfa oli itseasiassa aika hyvä, se nyt piippaili ehkä vain kerran kvarttaalissa, milloin mistäkin, kaikki keltaisia ja irrelevantteja. Samoin vanhempi RäSä mutta sitä vertaisin enemmin E39 bemariin varusteiden osalta.

Toki uudempia kuin E61 bemu mulla ei ole ollut. Sen lisäksi että se oli kova piippailemaan, se jätti tiellekin ja oli yksi epäluotettavimmasta autoista minulla pitkään aikaan, miesmuistiin. Hyvä auto silti eikä sinänsä mitään jäänyt hampaankoloon. Tiellejätöt oli renkaan puhkeamisia 2 kpl mutta paljon närästi jotkun lämpötilaanturiongelmat joiden takia se meni johonkin vikamoodiin, ahisti turruttaa korjaamolle :) Ja näitä kävi usein, eikä koskaan selkeää vikaa löytynyt. EIkä löytynyt tuohon akkuherjaankaan vaikka vaikka mitä takuuseen ropasivat. Jaa, jäihän se kerran pihaankin kera akkuherjan, ei käynnistynyt, kävin hakemassa buusterin ja kokeilin uudelleen buusteria kytkemättä, lähti kuin kesällä :)

Devl

#3751
Lainaus käyttäjältä: makkis - 08.12.13 - klo:21:35
Kyllä ne aamulla taas toimii, sano minun sanoneen. Omalla kohdalla palautunut kerran itsekseen ja kahdesti bootilla.
En jaksanut odottaa aamuun asti... Otin auton avaimet mukaan, kun käytin koiran iltalenkillä, sieltäpä ne järjestelmät (ACC ja Front Assist) palailivat takaisin käyttöön. Auto oli seissyt pihalla reilun tunnin. Koitin bootata ilmeisesti liian nopeasti tien päällä (auto seis, ovet kiinni ja lukkoon > takaisin käyntiin). Pitäisi vissiin alkaa tupakoimaan.  ::)

makkis

Kun nyt ihan tarkkaan muistelen tuon viikon takaisen, niin homma meni herjojen osalta näin (keli oli siis kamala myräkkä)..

- noin 60 km ajon jälkeen ACC ilmoitti ettei saa kusoa (meni ruskeaksi)
- noin 70 km ajon jälkeen auto jäi lukittuna anopin pihaan puoleksi tunniksi
- käynnistäessä tuli niin helvetisti herjoja että en muista kaikkia, ainakin ACC (nyt keltaisena ja eri herja kuin aikaisempi), ESC, ABS, rengaspaineet ja vielä paljon muita, kaikki keltaisia eli nou stress
- sammutin auton, kukaan ei noussut autosta, uudelleen käynnistys, kaikki samat herjat
- noin 200 metrin ajon jälkeen kaikki muut hävisi, ACC meni ruskeaksi ja ei siis toiminut, kaikki escit, absit yms. toimi aivan normaalisti
- 20 km ajon jälkeen pysäytin ja putsasin jään ACC:n tutkalta, ei vaikutusta, tuon ajan auto kävi tyhjäkäyntiä
- 60 km ajon jälkeen vaimo meni ostamaan maitoa tms. huoltikselta, sammutin auton ja kävin ulkona tupakilla, en lukinnut ovia koska lapset oli sisällä
- uudelleen käynnistys ja ACC palasi taas peliin eikä mitään muita herhojakaan

Ehkä pointti on tuo muutama minuutti sittenkin.

Mainittakoon että nyt on menty viikko ilman minkäänlaista herjaa, vain noita valkoisia eli eli pakkasta on, liukasta on (tämä tulee joka hemmetin ohituksessa, onneksi on sellainen ärsyttämätön harmaa väriltään, muuten menis hermo)

kaide

Lainaus käyttäjältä: makkis - 08.12.13 - klo:22:11
Höpö höpö. Ainakin itselläni ollut E61 piippaili talvisaikaan milloin mistäkin.

Toki uudempia kuin E61 bemu mulla ei ole ollut. Sen lisäksi että se oli kova piippailemaan, se jätti tiellekin ja oli yksi epäluotettavimmasta autoista minulla pitkään aikaan, miesmuistiin. Hyvä auto silti eikä sinänsä mitään jäänyt hampaankoloon. Tiellejätöt oli renkaan puhkeamisia 2 kpl mutta paljon närästi jotkun lämpötilaanturiongelmat joiden takia se meni johonkin vikamoodiin, ahisti turruttaa korjaamolle :) Ja näitä kävi usein, eikä koskaan selkeää vikaa löytynyt. EIkä löytynyt tuohon akkuherjaankaan vaikka vaikka mitä takuuseen ropasivat. Jaa, jäihän se kerran pihaankin kera akkuherjan, ei käynnistynyt, kävin hakemassa buusterin ja kokeilin uudelleen buusteria kytkemättä, lähti kuin kesällä :)

AUTS ! Ja voortti muka huono auto ?! Tossa nykyisessä " ass maksissa" on liki kaikki mahdolliset tingeltangelit ja ne on toimineet 2,5v / 100tkm ilman yhtäkään herjaa.  Hui, nyt alkaa pelottamaan ....  :o  Toi bemariviittaus tuli  siitä mitä olen tässä lähipiirissä seurannut ja ne on kyllä toimineet hienosti.
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

makkis

No mulla oli tuossa naapurissa Diesel-Fiikkus. EI kuulemma herjaillut mutta monena aamuna ei kyllä lähdettykään mihinkään, vaan parjatulla Alfalla tarjosin kyydin töihin. Vaihtoi sen Bensa-Mondeoon kesällä (ihme että merkki pysyi, ehkä raha-asia) mutta Mondeo on ainakin joka aamu pihasta kadonnut.

Vikansa kaikissa, itse en pidä Fordia lainkaan huonona autona. Tuossa on sitten naapurustossa ollut myös yksi Kia Ceed jota olen "suurennuslasilla" seurannut ihan uteliaisuudesta, kun sillä vielä ajetaan aivan hemmetisti, mm. päivittäinen työmatka 200 km. Joskus uutena ei joku aamu lähtenyt käyntiin vaan lavetti haki, oli vaan akku mennyt tyhjäksi. Siinäpä viat, nyt alkaa olemaan 170000 mittarissa ja ei kun käy ja kukkuu, ei piippaile eikä tee mitään muutakaan, toimii vaan ja kuljettaa matkustajansa ja kuskinsa sinne minne pitää.

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: zobuli - 08.12.13 - klo:21:21
600 km ajoa RS:llä? Selvisitkö yhdellä tankillisella? Oliko maantieajon lisäksi paljon kaupunkiajoa, suurinpiirtein kilometreissä? Oliko 7,3 ajotietokoneen ilmoittama vai laskitko itse?

Eikö tuo tee 50 l tankilla n 680 km tankillisella jos kulutus 7.3 l (50 l tankki). Mulla menee hieman enemmän kun ajan myös kaupunkiajoa suhteellisen paljon, siinä 8-8.5 paikkeilla TSI manuaali masina. Moottoritieajossa cruisella n 100 km matka, mittarinopeus 114 km/h, kulutus 7.4 l (ajotietokone). Itse ajanut nyt tankillisella 500 km ja reilu 1/4 jäljellä (en muista mitä tietsikka näyttää jäljellä olevan km). Minulla ei yhtään varoitusvalokuittausta tarvinnut tehdä. Tosin vasta vajaa viikon verran ollut.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

pikkuvika

Minulla on nyt vielä jonku aikaa Kia ( 2011), eikä pienintäkää vikaa ole ollut koko aikana. Alkaa tulla mieleen Opel ajat. Se oli kahdeksan kuukautta ja yhdeksän kertaa pajalla. En edes viitsinyt korjauttaa kaikkia vikoja. Matkaa yhdelle huoltoreissulle tuli n 350 km... Jos Sokotassa alkaa olla noita valojuttuja ym. kovin paljo, niin eipä taida nähdä vuotta 2015 minun tallissa.

JussiJ

Lainaus käyttäjältä: Oculaari - 05.12.13 - klo:10:53
Kerran on tullut vastaan navi, Helsingin Pitäjänmäen Vehossa oli kesällä ajatettavana ruskea liftback Columbuksella.

Vantaalla päin liikkuu ainakin valkoinen farkku TDI RS Ocu mistä löytyy vakio navi.... kyseisessä ocussa myös juusto katolla :)
Seat Exeo -09 2.0 Tsi

zobuli

Lainaus käyttäjältä: splitxyz - 09.12.13 - klo:01:28
Eikö tuo tee 50 l tankilla n 680 km tankillisella jos kulutus 7.3 l (50 l tankki). Mulla menee hieman enemmän kun ajan myös kaupunkiajoa suhteellisen paljon, siinä 8-8.5 paikkeilla TSI manuaali masina. Moottoritieajossa cruisella n 100 km matka, mittarinopeus 114 km/h, kulutus 7.4 l (ajotietokone). Itse ajanut nyt tankillisella 500 km ja reilu 1/4 jäljellä (en muista mitä tietsikka näyttää jäljellä olevan km). Minulla ei yhtään varoitusvalokuittausta tarvinnut tehdä. Tosin vasta vajaa viikon verran ollut.

Ajotietokoneen lukemaan voi luultavasti lisätä ainakin 0,5 litraa jotta päästään oikeaan lukemaan. Eli jos keskikulutus olisi 8 l/100 km, niin tankillisella pääsisi laskennallisesi 625 km. Eli oikeasti ehkä juuri ja juuri 600 km.
Kipurajoilla mennään... täytynee taas harkita tuota diesel moottoria, vaikka taloudellisesti se ei ehkä ole se järkevä.
Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

sambolo

Heh mikähän ongelma siinä tankilla käymisessä on :D jos ei halua jonotella lottoojien kanssa voi käydä kylmäasemalla missä on muutenkin halvempaa bensaa. Luulin että noi mökkireissut ym oli vitsejä :D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Pumpeli

Mikäs muuten on toi saata.... Ruma tunnistin/anturi tms... Tuossa etupuskurin alasäleikön keskellä!? Onko se vakiona suomeen tulevissa räsissä vai liittyykö johonkin lisävarusteeseen?

zobuli

No oma mökkireissu vertaus oli ehkä hieman satiiria, ei se nyt ongelma ole käydä tankkaamassa vaikka paluumatkalla, pysähdys tulee kuitenkin tehtyä kun ei jaksa mielellään montaa tuntia istua ilman taukoa. :)
Omalta kohdalta ainakin koko jutun pointti oli vain se, että mitä pidemmälle pääsee yhdellä tankilla niin sen parempi. 700 km on kivempi kuin 600km yhdellä tankilla. Jos auto kuluttaa enemmän, niin silloin olisi minusta järkevää laittaa siihen hieman isompi tankki. Ei taida Hummerissakaan olla 50l tankkia?
Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 09.12.13 - klo:10:45
Mikäs muuten on toi saata.... Ruma tunnistin/anturi tms... Tuossa etupuskurin alasäleikön keskellä!? Onko se vakiona suomeen tulevissa räsissä vai liittyykö johonkin lisävarusteeseen?
Kyseinen mokkula on adaptiivisen vakkarin mukanaan tuoma ja siis Suomessa vakiona.

Atro

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 09.12.13 - klo:10:55
Kyseinen mokkula on adaptiivisen vakkarin mukanaan tuoma ja siis Suomessa vakiona.

Tuo löytyy kaikista Ocuista Activea(?) lukuunottamatta. Myös Front assistant käyttää samaa tutkaa.

maher

Lainaus käyttäjältä: makkis - 08.12.13 - klo:19:49
Rehellisyyden nimiin tankki saisi olla isompi, koska minustakin tankkaaminen on niin äärimmäisen vastenmielistä. Siis tapahtumana, pyrkisi minimoimaan niiden määrän ja kärsiä sitten kerralla jokusen minuutin pidempään letkun varressa. Pattiin ottaa nämä lottoajat sun muut kenon pelaajat kun tukkivat kassat monilla bensa-asemilla.

Käykö joku vielä maksamassa tiskillä tankkauksensa? Kylmäasemalla aine on halvempaakin ja miehitetyilläkin, jos haluaa samalla lasin putsata ja ilmanpaineet tarkastella, automaattiin kortti (tai seteli), niin johan tulee ainetta tankin täydeltä. Mieluumminhan sitä tietenkin vain ajais ja tankki täyttyis jotenkin itsekseen...
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

VAG!

Lainaus käyttäjältä: maher - 09.12.13 - klo:11:11
Käykö joku vielä maksamassa tiskillä tankkauksensa?

Tankkaako joku vielä itse autonsa?

Taky

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 09.12.13 - klo:14:30
Tankkaako joku vielä itse autonsa?

Valitettavasti pitää, about 65-75 kertaa vuodessa - siksi isompi tankki olisi poikaa että edes osan noista saisi pois.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

makkis

Pakko se on itse tankata. Vaimo inhoaa sitä yhtä paljon kuin minä eli hänellekään ei voi delegoida. Päinvastoin, joudun tankkaamaan vaimonkin auton. Kyllä minua kyrsii jollain kylmäasemilla käydä jossa joutuu hanskat heittämään että saa näpelöityä tunnusluvun, aina käyn (okei, kesällä voin käydä kylmäasemalla edellyttäen yli 25 asteen ulkolämpötilaa) kassalle maksamassa, en perkele ulkona pakkasessa heitä hanskoja käsistä. Yleensä lähden talvisin asiakseni tankkaamaan, kerrasto alle, farkut ja villapaita, pilkkihaalari päälle, kuomat jalkaan ja pattereilla lämpiävät hanskat ja karvahattu. Noiden avulla voisi pönöttää pistooli kourassa pari minuuttia pidempään kun olisi isompi tankki. Siellä sisällä huoltiksella sitten kärsii nippa nappa hanskat heittää, että voi näppäillä tunnusluvun kortinlukijaan.

Mutta palatakseni aiheeseen, on tuo kyllä lämmin auto. En voi taas kerran kuin korostaa tätä asiaa. Kyllä näköjään ituhippiauton saa lämpimäksi jos valmistaja haluaa. Lämpeääkin todella nopeasti.

Huomenna menee lämppärin asennukseen ja öljynvaihtoon eli eka varikkokeikka.

Erzi

Lämmittääkö muuten tuo tehdasasenteinen webasto myös moottoria vai pelkästään sisätilaa?
Ex. Golf VI 1,4tsi Comfortline
Ex. Golf V 1,6fsi Sportline

Guido

Lainaus käyttäjältä: Erzi - 09.12.13 - klo:21:34
Lämmittääkö muuten tuo tehdasasenteinen webasto myös moottoria vai pelkästään sisätilaa?

Lämmittää sekä moottoria että sisätilaa.

Jusa.L

Lainaus käyttäjältä: makkis - 08.12.13 - klo:22:45
No mulla oli tuossa naapurissa Diesel-Fiikkus. EI kuulemma herjaillut mutta monena aamuna ei kyllä lähdettykään mihinkään, vaan parjatulla Alfalla tarjosin kyydin töihin. Vaihtoi sen Bensa-Mondeoon kesällä (ihme että merkki pysyi, ehkä raha-asia) mutta Mondeo on ainakin joka aamu pihasta kadonnut.

Vikansa kaikissa, itse en pidä Fordia lainkaan huonona autona. Tuossa on sitten naapurustossa ollut myös yksi Kia Ceed jota olen "suurennuslasilla" seurannut ihan uteliaisuudesta, kun sillä vielä ajetaan aivan hemmetisti, mm. päivittäinen työmatka 200 km. Joskus uutena ei joku aamu lähtenyt käyntiin vaan lavetti haki, oli vaan akku mennyt tyhjäksi. Siinäpä viat, nyt alkaa olemaan 170000 mittarissa ja ei kun käy ja kukkuu, ei piippaile eikä tee mitään muutakaan, toimii vaan ja kuljettaa matkustajansa ja kuskinsa sinne minne pitää.

Komppaan ylläolevaa täysin!!!

Itselläni 2010 Ceed Farkku kiisselillä ja nyt alkaa olemaan 100000km lasissa ja ainoa ongelma on ollut (tyyppivika) kun polttoaineen suodattimeen tuli murtuma noin vuosi sitten ja silloin ei heti lähtenyt käymään kun sai ilmaa, mutta kun odotti hetken ja kokeilin uudestaan, niin johan starttasi ja sitten Deltan kautta ja korjasivat saman tien...

Eihän tuo mitään elämyksiä tarjoa, mutta tekee sen mitä Toyotatkin (jollainen oli ennen meilläkin), eli kuljettaa varmasti ja helposti ja luotettavasti paikasta a paikkaan b!

Nuoruudessa kun tuli ajeltua hieman sporttisemmilla autoilla, niin nyt on alkanut vanha suola janottamaan ja RS:stä on tarjouksia pöydällä, ja hieman vaan arvelluttaa tämä VAG:n laatu nykyään, kun tulee ajettua yli 1000km viikossa työmatkaa... Kun esim tämän Korean ihmeen 7v / 150tkm antaa hieman enemmän mielenrauhaa, kuin tuo 2v ja varsinkin kun näitä laatujuttuja on ollut ja vielä kun VAG:n politiikka tuntuu olevan että koitetaan rahastaa asiakkaan kukkarosta niin paljon kuin vain mahdollista, vaikka ovat selkeitä tyyppivikoja!

Meillä on nyt kakkosautona sigun Ibiza ja sillä on nyt ajettu 28000km ja on jo kaksi kertaa jättänyt tielle, ja se onkin ensimmäinen auto joka meidän taloudessa on jättänyt tielle, kun kaikki aikaisemmat kärryt ovat olleet made in Japan...

Räsä kyllä kovasti himottaa ja ainoa pulma on vielä, että en ole päässyt ajamaan diesel mallia, jonka luonnollisesti ostaisin! Mutta Turun Rinta-Joupilla myyjä vastasikin melko hauskasti, kun kysyin diesel mallista että olisiko ajossa, että " ei ole dieseliä tulossa, mutta ei niissä juurikaan eroa ole, kun vääntökin on melkein sama" :-)
Kun jotenkin veikkaan ja oletan palstankin kirjoitusten perusteella, että kyllä noissa vaan hieman eroja on ;-)

icemii

Lainaus käyttäjältä: Jusa.L - 10.12.13 - klo:10:03

Mutta Turun Rinta-Joupilla myyjä vastasikin melko hauskasti, kun kysyin diesel mallista että olisiko ajossa, että " ei ole dieseliä tulossa, mutta ei niissä juurikaan eroa ole, kun vääntökin on melkein sama" :-)
Kun jotenkin veikkaan ja oletan palstankin kirjoitusten perusteella, että kyllä noissa vaan hieman eroja on ;-)

Siinä taas tuli tuo automyyjien ja aika monen ´autoihmisen` suusta kuultu kommentti että vääntö se sitä autoa kuljettaisi kun haetaan maksimikiihtyvyyttä ;D ;D

Guido

Lainaus käyttäjältä: Jusa.L - 10.12.13 - klo:10:03
Räsä kyllä kovasti himottaa ja ainoa pulma on vielä, että en ole päässyt ajamaan diesel mallia, jonka luonnollisesti ostaisin! Mutta Turun Rinta-Joupilla myyjä vastasikin melko hauskasti, kun kysyin diesel mallista että olisiko ajossa, että " ei ole dieseliä tulossa, mutta ei niissä juurikaan eroa ole, kun vääntökin on melkein sama" :-)

Olisikohan sama Turun RJ:n myyjä, joka mulle viime keväänä faktana kertoi, ettei 1.4 TSI:n ja 1.8 TSI:n suorituskyyvyssä ole mitään eroa kun vääntökin on sama.

umza

Morjesta vaan kaikille.

Pitkän kamppailun 1.4:n ja RS:n välillä käyneenä, tuli tehtyä päätös:

Candy White TSI RS LB Manuaalina, tilattu tänään
-Black paketti
-Performance selection
-Webasto
-Sunset tummennukset

Paljon ei siis tullut varusteita, mutta ikävä kyllä köyhällä ei nyt ollut varaa.
Tulee sitten joskus, myyjä sanoi että ainakin 4kk menee. Vaihdossa menee -08 Variant Golf.
Ensimmäinen uusi auto tulossa ja luultavasti odottavan aika tulee olemaan pitkä  :-\

maher

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 09.12.13 - klo:14:30
Tankkaako joku vielä itse autonsa?

Lainaus käyttäjältä: makkis - 09.12.13 - klo:21:11
Pakko se on itse tankata. Vaimo inhoaa sitä yhtä paljon kuin minä eli hänellekään ei voi delegoida. Päinvastoin, joudun tankkaamaan vaimonkin auton. Kyllä minua kyrsii jollain kylmäasemilla käydä jossa joutuu hanskat heittämään että saa näpelöityä tunnusluvun, aina käyn (okei, kesällä voin käydä kylmäasemalla edellyttäen yli 25 asteen ulkolämpötilaa) kassalle maksamassa, en perkele ulkona pakkasessa heitä hanskoja käsistä. Yleensä lähden talvisin asiakseni tankkaamaan, kerrasto alle, farkut ja villapaita, pilkkihaalari päälle, kuomat jalkaan ja pattereilla lämpiävät hanskat ja karvahattu. Noiden avulla voisi pönöttää pistooli kourassa pari minuuttia pidempään kun olisi isompi tankki. Siellä sisällä huoltiksella sitten kärsii nippa nappa hanskat heittää, että voi näppäillä tunnusluvun kortinlukijaan.

Pakko tankata, jos autoa käyttää. Ihan vielä ei ole varaa palkata autonkuljettajaa ja/tai muuta palvelijaa.

Mulla ole aikaa jonotella kassajonossa. Kyllä mä mieluummin ajan nopeasti pistoolin luo, bensaluukku auki, automaatille kortti ja näppäilyt, sitten pistooli käteen ja tankki täyteen ja sitten äkkiä menoks!
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: Jusa.L - 10.12.13 - klo:10:03
Komppaan ylläolevaa täysin!!!

Itselläni 2010 Ceed Farkku kiisselillä ja nyt alkaa olemaan 100000km lasissa ja ainoa ongelma on ollut (tyyppivika) kun polttoaineen suodattimeen tuli murtuma noin vuosi sitten ja silloin ei heti lähtenyt käymään kun sai ilmaa, mutta kun odotti hetken ja kokeilin uudestaan, niin johan starttasi ja sitten Deltan kautta ja korjasivat saman tien...

Meillä on nyt kakkosautona sigun Ibiza ja sillä on nyt ajettu 28000km ja on jo kaksi kertaa jättänyt tielle, ja se onkin ensimmäinen auto joka meidän taloudessa on jättänyt tielle, kun kaikki aikaisemmat kärryt ovat olleet made in Japan...

"Perheessä" oli Hyundai i30 1.6 tiisseli ja Kia Ceed 1.6 bensa jotka vaihdettiin km määrän vuoksi ja ajateltiin vaihteeksi kokeilla toista merkkiä. Molemmissa oli aika paljon vikoja, varmaan osuneet ma yksilöt kohdalle :) Sähkövikoja paljon. Mekaanista vähemmän. Ceedissä ei lähtenyt kolmena kertana käyntiin pihassa ja jätti marketin pihaan. Taisi akkukin olla pariin otteeseen tyhjä vaikka suht uusi. Ei webastoa. Kyselin kerran Kyproksella taksikuskeilta niin heidän ilmastossaan eivät japanilaiset pärjää lainkaan kun ajetaan 500 000 - 1000 000 km, ei ruostu siellä. Summa summarum. Itse en hehkuta Kiaa, tai muuta japanilaista yli saksalaisten, hieman tuurikysymys mikä kohdalle sattuu. Lisäksi ei ole samaa autoa yli 3 v niin ei välttämättä km määrä ylitä 100 000. Kaverilla Ibiza pelannut jo 75 000 km ilman mitään ongelmia, en tiedä miksi on noin vaihtelevaa... Toisaalta tekniikka on varsin samaa vuodesta toiseen esim. Kiassa tai Toyotassa.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

Naali

Tervehdykset kaikille

Ensimmäistä kertaa Skoda-foorumilla. Ja syynä tähän on, koska olemme hankkimassa Honda Accordin tilalle perheeseen 1. Skodaa. Kävin syys-lokakuun aikana koeajamassa Skoda Octavia LB 1.8(DSG), Skoda Octavia Combi TSI RS(DSG) ja Skoda Octavia Combi TDI RS(DSG). Koeajojen jälkeen olin todella myönteisesti yllättynyt, auton laatuvaikutelmasta, ajo-ominaisuuksista sekä varustelutasosta. Hinnasta puhumattakaan. Kokemuksien jälkeen päädyimme pyytämään tarjouksia seuraavasta autosta:

Malli    Octavia Combi    
Varusteet    RS    
Moottori    2.0 TDI    
Sisustus    RS seam grey    
Väri    Candy White
Vaihteisto     Manual
Mukavuus   Intelligent Parking Distance Assistant - ,,lykäs pysäköintitutkajärjestelmä     Lämmitettävä tuulilasi   
Toiminnot   Irrotettava vetokoukku   
Turvallisuus   Lane Assistant - Kaista-avustin
Rengaskoko   17”

Dieseliin päädyin en pelkästään taloudellisuuden takia, mutta myös siksi, että ajossa maantiellä tuntui paljon vahvemmalta. Oli melkein vaikea uskoa, että moottorin vääntöero olisi niin pieni. Mutta voi olla, että bensa RS:n kohdalla koeajo kokemusta heikensi se, että koeajo sai kestää vain 1h ja sekin kaupunkimiljöössä autoon sopimattomalla DSG-vaihteistolla. Combi-mallin valinta lähinnä perheen ja tavarakuljetuksen takia ja ulkoilmaihmisenä siellä voi hätätilassa yöpyä.

Koeajaessani diesel RS, kokeilin muutamia kiihdyksiä 0-100km/h ja serkkuni katsoi GPS:tä nopeuden ja hoiti mittauksen sekkarilla. Jäimme jokakerta niin selvästi alle 8 sec. Ja huolimatta siitä, että mittausmenetelmä on todella alkeellinen ja siksi epäluotettava niin on vaikea uskoa että dieselin tehdaskiihtyvyysarvot olisivat  oikeat.

Automme olisi tarkoitus tilata tarjouksien jälkeen, joten hankinta menee varmaan vuodenvaihteen paikkeille tai alkuvuoteen.



VAG!

Lainaus käyttäjältä: Naali - 10.12.13 - klo:17:13
Dieseliin päädyin en pelkästään taloudellisuuden takia, mutta myös siksi, että ajossa maantiellä tuntui paljon vahvemmalta.

On se persdyno mielenkiintoinen mittausväline 8)


Oikealla TSI, vasemmalla TDI. Tuo viimeinen kutosella tehty "väännöstä nauttiminen" on varsinkin hienoa katseltavaa:

http://youtu.be/rG1u9ldS_X8

Naali

Mainitsemasi videot ovat tuttua tavaraa, mutta ehkä selvennän kokemustani -  ajossa diesel malli tuntui siltä, että vääntöero bensan ja dieselin olisi suurempi kuin tuo 30Nm. Joten siksi ajavaikutelma oli erilainen ja varmaan bensa-version lyhyt koeajo ja vaihteisto vaikutti mielipiteeseen. Henkilökohtaisesti minulle riittää diesel-version suorituskyky.

V-O

Maukkaasti vääntävä diesel on tosiaan miellyttävä maantiellä ajella.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy