Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

ärässä

Se kait on 30000 km ja yllärinä tähän uuteen malliin 1 kerta vuodessa joku ihme tarkastus huolto...
vanhassa mallissa oli vain 30000km

s-mod

Lainaus käyttäjältä: traphill - 27.11.13 - klo:17:20
Joo itseasiassa tuo käsittelyntekijä sanoi mulle ihan suoraan että ei ne kyllä kestä sitä 3 vuotta kun tämä suomen talvikin on niin vaikea, en kyllä usko että loppuviimein mikään käsittely kestäisi noin pitkään. Luin aika paljon noista pinnotteista ja aina löytyi joku tuote jota joku kehui, jota toinen taas hakkui, päähän siinä sekoaa kun yrittää valita parasta  ;D
Otin tuon käsittelyn vaan sen takia että tuo kyseinen yrittäjä käyttää näitä aineita ja häntä on kehuttu, onhan tuo muutaman satasen hintakin edullinen finikorin brilliantiin verrattuna. Auto on musta niin mielestäni mukava saada siihen heti joku suoja talvea vastaan.
Maalipinnan suojat on hyviä mut, Briliant + , en suosittele kenellekkään. Autoa  ei meinaa saada puhtaaksi kovin helpolla.
Mutta kyllä kiiltää, kun on vahat päällä saannut, kunnon pesun jälkeen (vahaukselle 3v takuu).
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

makkis

LainaaJo auton saaneet, oletteko ottaneet millaiset huolto-ohjelmat autoon vai pystyykö sitä edes valitsemaan?

En tiedä pystyykö itse valitsemaan, ainakin kiinteän 15tkm pystyy kuulemma koodaamaan.

Omalla kohdalla ajetaan se 1000-2000 km ja käydään vaihtamassa öljyt + suodatin. Ensi tai seuraavan viikon asia, riippuu kuinka aikoja saa.

Jatkossa, 15000 välein vaihdetaan öljyt + suodatin ja tsekataan tilanne, 30000 välein huolletaan (eli vaihdetaan öljyjen lisäksi suodattimia, tulppia tai mitä noihin nyt kuuluukaan...)

s-mod

Lainaus käyttäjältä: makkis - 28.11.13 - klo:21:49
En tiedä pystyykö itse valitsemaan, ainakin kiinteän 15tkm pystyy kuulemma koodaamaan.

Omalla kohdalla ajetaan se 1000-2000 km ja käydään vaihtamassa öljyt + suodatin. Ensi tai seuraavan viikon asia, riippuu kuinka aikoja saa.

Jatkossa, 15000 välein vaihdetaan öljyt + suodatin ja tsekataan tilanne, 30000 välein huolletaan (eli vaihdetaan öljyjen lisäksi suodattimia, tulppia tai mitä noihin nyt kuuluukaan...)

Autoahan saa huoltaa melkein, miten tahtoo ja varmaan sopia liikkeessä , että joku soittelee, jos ei itse älyä katsoa mittaristoon/ näyttöön.

Normaalilla ajolla on aivan turhaa käydä 1000 km vaihtelemassa öljyjä.  Tulppia ei vaihdeta ennen 60tkm. Ja ilman suodain on kuin uusi 30 tkm jälkeen (ainakin talvi asfaltti tiet). Päätelmä autolla voi ajaa huoletta 60tkm ilman huoltoja. Jos siinä ei ole valmiste vikaa......
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: makkis - 28.11.13 - klo:21:49
En tiedä pystyykö itse valitsemaan, ainakin kiinteän 15tkm pystyy kuulemma koodaamaan.

Omalla kohdalla ajetaan se 1000-2000 km ja käydään vaihtamassa öljyt + suodatin. Ensi tai seuraavan viikon asia, riippuu kuinka aikoja saa.

Mitä tavoittelet tuolla aikaisella ensimmäisellä öljynvaihdolla?

makkis

Ajan- ja rahankulua.

Olkoonkin koneet tehtaalla vanhettuja, olen "old school" mies tällaisissa asioissa. Ensimmäiset kilometrit irrottaa metallia paikkojen hiouteissa kohdalleen ja en halua niiden kiertävän öljyissä joten vaihtoon.

Ilman tätäkin uskomusta olen ajellut liisareilla täysin ongelmattomia satkutuhannen etappeja ihan LL-ohjelman mukaisesti, mutta nyt ei ole liisari ja minimoidaan ongelmat.

Siksi muuten tässä ei ole DSG :)

opar

Lainaus käyttäjältä: makkis - 28.11.13 - klo:22:48

Siksi muuten tässä ei ole DSG :)

Samasta syystä jätin DSG:n tehtaalle vaikka mukava se olisikin ollut. Kärryllä tulee rullattua kuitenkin lähemmäs 150 tkm niin yritän minimoida ikävät ja kalliit remontit lopputaipaleella. Omat rahat nääs kyseessä.

Mitenhän tässä TDI:ssä kestää jakoketju? Mazda 6:ssa meni vaihtoon "venymisen" takia 140 tkm / 3v. kohdalla ja tehdas otti piikkiinsä vain 30% puolentoista tonnin rempasta. Kaivokselan Inchcape tuli vastaan "good will" nimikkeellä 20% niin en jaksanut enempää tapella.

puolihop

Lainaus käyttäjältä: opar - 29.11.13 - klo:03:58
Mitenhän tässä TDI:ssä kestää jakoketju? Mazda 6:ssa meni vaihtoon "venymisen" takia 140 tkm / 3v. kohdalla ja tehdas otti piikkiinsä vain 30% puolentoista tonnin rempasta. Kaivokselan Inchcape tuli vastaan "good will" nimikkeellä 20% niin en jaksanut enempää tapella.

TDI:ssä on hihna. Hihnan vaihtoväli taitaa olla 120tkm - 180tkm. Vaihtoväli arvailua sen perustella, että vaihtoväli taisi osua näiden killometrien väliin vanhemmissa TDI CR koneissa.

carro

Lainaus käyttäjältä: opar - 29.11.13 - klo:03:58
Samasta syystä jätin DSG:n tehtaalle vaikka mukava se olisikin ollut. Kärryllä tulee rullattua kuitenkin lähemmäs 150 tkm niin yritän minimoida ikävät ja kalliit remontit lopputaipaleella. Omat rahat nääs kyseessä.

Mitenhän tässä TDI:ssä kestää jakoketju? Mazda 6:ssa meni vaihtoon "venymisen" takia 140 tkm / 3v. kohdalla ja tehdas otti piikkiinsä vain 30% puolentoista tonnin rempasta. Kaivokselan Inchcape tuli vastaan "good will" nimikkeellä 20% niin en jaksanut enempää tapella.

Autoliike tulee varmaankin vastaan jonkin verran mikäli tuo DSG kosahtaa ennen 5v/150tkm. Ennemmin maksaisin vähän ylimääräistä, kuin kituuttaisin vuosikausia itselleni huonommin sopivalla vaihteistolla.

Aikalailla arpapeliä muutenkin, että mihin autoon ne viat sattuvat osumaan. Todennäköisyydet tottakai DSG:n puolella.

Peeveli

Onkohan tuo RS:n metallinvihreä miten vaikea myydä aikanaan? Makkiksen yksilö on rohkean erilainen ja liikenteessä eniten innostaa pienemmässä Fabia RS:ssäkin tuo väri, kiinnittäen huomiota. Ja varmaan helppohoitoinen eli voi varmaan ajattaa tarvittaessa vaikka harjakoneenkin läpi?

Perhanan innostava väri; vaikkapa ne antrasiitit 18" Geminit ja takalasit 5% tummennuksella, Black-paketilla ja hb:ssä mustalla katolla -nam.

kaide

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 29.11.13 - klo:08:13
Onkohan tuo RS:n metallinvihreä miten vaikea myydä aikanaan? Makkiksen yksilö on rohkean erilainen ja liikenteessä eniten innostaa pienemmässä Fabia RS:ssäkin tuo väri, kiinnittäen huomiota. Ja varmaan helppohoitoinen eli voi varmaan ajattaa tarvittaessa vaikka harjakoneenkin läpi?

Perhanan innostava väri; vaikkapa ne antrasiitit 18" Geminit ja takalasit 5% tummennuksella, Black-paketilla ja hb:ssä mustalla katolla -nam.

Mustat 18" Geminit, sopii vielä paremmin black paketin kanssa .  En sitten tiedä tuosta jälleenmyynnistä. Mikäli väri yleistyy niin saattaa olla hankala myytävä. Mikäli vihreitä on alle 10% niin aina löytyy niitä jotka nimenomaan haluaa sellaisen. 
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

MMV

Vaimon edelliseen autoon ajateltiin hiukan erikoisempaa väriä (erittäin räikeä vihreä) ja kun kyselin jälleenmyynnin kannalta värin tilannetta, niin myyjän mukaan yhdekän kymmenestä ei valitse autoa siksi, että väri ei miellytä. Tämä yksi kymmenestä valitsee taas auton juuri tämän erikoisen värin takia. Näin ollen erikoisellekin värille löytyy ottaja, mutta on mahdollista että autoliike hinnoittelee auton hieman heikommin, koska potentiaalisten ostajien määrä on pienempi.

Mikko

Tästä värikeskustelusta tulee aina mieleen isäni aikoinaan ostama "futuragelb" Passat B5. Myydessä myyjä varoitteli, että erikoisen värin takia on vaikea myytävä ja hyvitykset tulee aikanaan olemaan huonoja. Kolmen vuoden päästä vaihtoon mennessä hyvitys oli erityisen hyvä juuri värin takia, eikä auto edes käynyt vaihtohallin kautta vaan myytiin samana päivänä kun faija sen vaihtoon antoi. Myyjällä oli kuulemma useampi asiakas jonossa odottamassa kyseisellä värillä olevia vaihtoautoja.

Yleensä aina kun joku kertoo ostaneensa käytetyn auton niin vähintään sivulauseessa valittelee, että joutui ottamaan tylsän värin (yleensä harmaa) kun ei oikeaa väriä löytynyt.

gunkku

Jokos Makkis käytti auton dynossa? Mitä tuli lukemaksi?

Muistan jonkun maininneen että lampun pesurit ei palaudu aina takaisin täysin sisään. Itsellä esiintyy samaa vikaa.
Tuo taitaa kuitenkin hoitua ihan säätämällä?

Kotipirtti

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 29.11.13 - klo:10:11
Tästä värikeskustelusta tulee aina mieleen isäni aikoinaan ostama "futuragelb" Passat B5. Myydessä myyjä varoitteli, että erikoisen värin takia on vaikea myytävä ja hyvitykset tulee aikanaan olemaan huonoja. Kolmen vuoden päästä vaihtoon mennessä hyvitys oli erityisen hyvä juuri värin takia, eikä auto edes käynyt vaihtohallin kautta vaan myytiin samana päivänä kun faija sen vaihtoon antoi. Myyjällä oli kuulemma useampi asiakas jonossa odottamassa kyseisellä värillä olevia vaihtoautoja.

Yleensä aina kun joku kertoo ostaneensa käytetyn auton niin vähintään sivulauseessa valittelee, että joutui ottamaan tylsän värin (yleensä harmaa) kun ei oikeaa väriä löytynyt.

Osui ja upposi! Minä perustelin juurikin näin itselleni "pohjamaalin" harmaan; kun ei sopivaa väriä löytynyt niin sitten ei väriä lainkaan. Mutta onko steel grey sittenkään tylsä? No tämä menee jo värikeskustelun puolelle...

maher

Lainaus käyttäjältä: Emil Eagle - 27.11.13 - klo:13:36
Ei löytynyt kierrosaikaa/videota TM:n kierrosaikapankista, vaikka jutun mukaan oli Ahvenistollakin ajettu. Rata-ajosta kommentit "moottori alustaan ja ajettavuuteen nähden jopa alitehoinen" ja "suorastaan liian helppo ajaa". 19" renkaat alla.

Nyt löytyy: http://tekniikanmaailma.fi/autot/kierrosaikapankki/skoda-octavia-combi-rs-20-tsi-dsg
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

darthjysky

Lainaus käyttäjältä: gunkku - 29.11.13 - klo:12:07
Muistan jonkun maininneen että lampun pesurit ei palaudu aina takaisin täysin sisään. Itsellä esiintyy samaa vikaa.
Tuo taitaa kuitenkin hoitua ihan säätämällä?

Joo, ei palautunu toine lampunpesin alkujaankaa. Oli suutin asennettu huolimattomasti.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

focceristi

#3557
Häh! Olikos tossa videossa nyt se kuuluisa Makkis ramppiajossa? :o Auto samanvärinen mut videolla vähän takkusi tuo meno. Ei varmaan luonnossa aikuistenoikeesti noin käy? :-\ Onkos noita ratapäiviä vielä olemassa jossa pääsee siviiliautolla kokeileen? Siinähän ois teille ideaa räsäpilotit. ;) ps. voisin foccerlla lähtä turva-autoks! :'(
Moon White -14 Ocu Combi 1.4 Elegance vaalella sisustuksella. Ex focus w.titanium -11

Chicane

Hyvä aika, mutta hurja aika suorastaan gt86:lla kun suoralla rs on aika paljon nopeampi. Gt on tietysti kevyempi, mutta kapeammat renkaat.

SuperB II

Olikos joku foorumilainen tänään Pirkkalan S-marketilla valkoisella RS:llä? Oli nimittäin kaksi samanlaista sitten parkissa vierekkäin. En kehdannut ottaa kuvaa kun olivat molemmat niin paskasia....  ;D Ens keskiviikkona Lahdesjärvelle pyörähtään.
Octavia III RS TSI Combi -13
ex.VAG:t Superb 1.8TSI Combi -12, Octavia 1.4TSI Combi -10

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: Chicane - 29.11.13 - klo:16:55
Hyvä aika, mutta hurja aika suorastaan gt86:lla kun suoralla rs on aika paljon nopeampi. Gt on tietysti kevyempi, mutta kapeammat renkaat.

Katsoppa tuon Chrysler Crossfiren aikaa! 1:37,3 s. painoa 1388kg ja tehoa vaan 218hv ja vääntöä 310nm Auto ajettu vuonna 2004 eli kymmenen vuotta vanhalla tiedolla ja tekniikalla tähänpäivään verrattune. Tuo on kova aika.

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: Jukikyy - 30.11.13 - klo:00:01
Katsoppa tuon Chrysler Crossfiren aikaa! 1:37,3 s. painoa 1388kg ja tehoa vaan 218hv ja vääntöä 310nm Auto ajettu vuonna 2004 eli kymmenen vuotta vanhalla tiedolla ja tekniikalla tähänpäivään verrattune. Tuo on kova aika.

Kierrosaikoja ei pysty suoraan vertaamaan toisiinsa kun olosuhteet erilaiset ja bensanmäärä ym. Mahdollinen kosteus radalla vaikuttaa aikaan tms. Katsoin Octavia RS:n kierrosta niin parissa kohtaa oli "vettä" radalla, mikä huonontaa aikaa täysin kuivaan verrattuna mahdollisesti 1-2 s per kierros. Lisäksi aikaan vaikuttaa ulkolämpötila ja käytetty bensiinin oktaaniluku, renkaat ym (autolehdet testaavat yleensä oktaanin minimillä minkä valmistaja antaa ja siinä voi olla eroja jos käytetään esim. BP 100 okt tai 95 testattaessa, usein näin ulkomailla). Myös kuljettajien ajotaidoista on puhuttu jossain, mutta sitä en sen kummemmin lähde spekuloimaan. Eräät lehdet käyttävät F1 kuljettajia, jolloin saadaan parempia aikoja revittyä samasta vehkeestä. Hyvä ja nopea vehje RS kuitenkin on hintaansa nähden. Bugatti Veyron SS tarvitsi määrätyn ulkolämpötilan ja ilmankosteuden savuttaakseen MM tuloksen 431 km/h, kahteen suuntaan ajettu keskiarvo.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

fourvalve

TM:n kierroksessa ei radalla ollut vesi vaikuta juurikaan kierrosaikaan, tuskin olisi 1-2 sekkaa aika tippunut. Ahvenistolla aikaero tehdään mutkissa koska radasta n.2/3 osaa on juuri niitä.
BMW z4 3.0i roadster

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: focceristi - 29.11.13 - klo:16:18
Häh! Olikos tossa videossa nyt se kuuluisa Makkis ramppiajossa? :o Auto samanvärinen mut videolla vähän takkusi tuo meno. Ei varmaan luonnossa aikuistenoikeesti noin käy? :-\ Onkos noita ratapäiviä vielä olemassa jossa pääsee siviiliautolla kokeileen? Siinähän ois teille ideaa räsäpilotit. ;) ps. voisin foccerlla lähtä turva-autoks! :'(

Makkis on tosiaan käsittääkseni harrastanut myös oikeaa kilpa-ajoa radalla. Makkis + vihreä Räsä lienee aika voittamaton yhdistelmä tuolla maanteiden saksanosuudellakin. Kun RS antaa siivet jo tavistallaajalle, mitä se tekeekään rataketun käsissä. :P

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: makkis - 28.11.13 - klo:22:48

Olkoonkin koneet tehtaalla vanhettuja, olen "old school" mies tällaisissa asioissa. Ensimmäiset kilometrit irrottaa metallia paikkojen hiouteissa kohdalleen ja en halua niiden kiertävän öljyissä joten vaihtoon.

Öljy ottaa mukaansa varmasti monenlaisia epäpuhtaukia, joita irtoaa ja syntyy läpi auton elinkaaren, mutta sen vuoksi järjestelmässä on suodatin. Jos suodatus ei toimi, niin silloin ollaan pulassa riippumatta öljyn vaihtamisesta.

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: makkis - 28.11.13 - klo:22:48

- - -

Olkoonkin koneet tehtaalla vanhettuja, olen "old school" mies tällaisissa asioissa.

- - -

  Saisikos tähän lisäselvitystä, mielellään linkit lähteisiin.

makkis

Ei minulla ole mitään faktista esittää "sisäänajoöljyistä" RS:n tai muunkaan siviilipelin kohdalta. Viittasin tuolla "old school" termillä että tämä on uskomukseni ja sen mukaan mennään. Uskomukseen uhraan sen satasen, joku muu uhraa sen muuhun uskomukseen.

Sama asia on öljynvaihtoväli jatkossa. Valmistaja on sen ajatellut LL-ohjelman mukaisesti mutta uskomukseni sanoo että 15 tuhannen välein vaihdetaan. Taas uskomukseni maksaa minulle sen satkun 15 tuhannen välein, mutta olen kuullut paljon kalliimmistakin uskomuksista. Osaa se kone kilahtaa ilman uskomusteni toteuttamista tai niiden kanssa.

Tuosta Ahveniston videosta, kyllä tuo kierrosaika on koko lailla se mihin RäSä noissa oloissa kykenee. Virheitä ei juuri tapahtunut ja nuo kosteat paikat oli osuuksilla jossa niiden merkitys on mitätön. Juuri kuten fourvalve kirjoittikin, Ahvenistolla aika otetaan mutkissa. Toki lokakuussa asfaltti on kylmää ja se hieman heikentää siviiliautonkin aikaa ja DSG syö osansa. Villinä arviona veikkaisin että ruutikuivassa aja lämpimässä sekunnin saa pois tuosta ajasta. Manuaalilla voisi saada sen toisen sekunnin.

Ratana Ahvenisto ei ole RäSän heiniä. Vaikka uusin meneekin jo mutkissa sutimatta versus edelliseen, niin uusimman järkyttävän pitkät välitykset ei vaan istu Ahveniston kaltaiselle mikkihiiriradalla jota vertaisin enemmän kartingrataan. Tuo TM:n lista on vertailukelpoinen tässä kohden, mutta jos samat autot ajettaisiin vaikkapa Motoparkissa, väitän että järjestys muuttuisi, ei radikaalisti, mutta muuttuisi. Esimerkiksi joku Imppu ei tekisi noin selvää pesäeroa Räsään kun sen tekee Ahvenistolla, toki nopeampi olisi edelleen. STi:n ja RäSä gen2 välillä Motoparkissa asiaa on tutkittu käytännön tasolla :) eli siinäpä sitä tsei tsei kokemusta..

makkis

Lainaaharrastanut

Thats the point. Fourvalve harrastaa sitä edelleen.

Nyt kyllä pitää sanoa että lokakuussa sai käytännössä kotipihalla sijaitseva uusi katringrata viimein asphaltin pintaan ja tätä kautta Makkiksen rata-ajoharrastuksen paluu arkeen sai kovasti uutta tuulta purjeisiin, eiköhän tuolla jollain ajokilla ensi keväästä lähdetä hakemaan selkäytimeen taas treeniä että alkaa sattumaan kymmenyksen sisään kierros kuin kierros. Fysiikan puolelta arki sai aloitetta jo menneenä kesänä ja jatkuu toki läpi talven. Kun alkaa sattumaan täällä (kuva) ja muutamalla muulla lähiradalla nuo ajat vanhoihin arvoihin, niin katsellaan josko jotain kilvanajoakin kävisi kokeilemassa.

Maldonado vei kylläkin ajattelemani Lotus paikan  ;D

Paze

No Niin, pitkän pohdiskelun ja autoliikkeissä kiertelyn jälkeen päädyin sitten taas Octaviaan RS Combiin tälläisilla specseillä:

Tilattu 29.11.13

2.0 Tsi manuaali askilla
Metalli/helmiäis väri :Black magic
Canton Sound system
Columbus navi
Automatic parking assistant 2.0
RS Challenge pack
Lämmitettävä tuulilasi
Sivuturvatyynyt takaistuimelle
Irrotettava vetokoukku

Liikkeessä lisättäviä lisä varusteita:

Letkulämppäri, Defa-laturi ja sisähaara
Takapuskurin lastaussuoja
Roiskeläpät taakse
Continental nastakumit Yetin 17" Matterhorn vanteilla
Takaluukusta merkit pois
Takaluukun koodaus (auki/kiinni kabiinista ja kakesta)

Nahkapenkit nyt jäivät pois, vaikka kauppias niitä hanakasti tarjosi. Jyrin kommentti hiekasta, lapsista ja nahkapenkeistä oli viimeinen niitti siihen että nahat jäi pois. Kiitos siitä :)

Toimitus ajaksi sanottiin n. 4-6kk Turun Rinta-joupilla.
Tästä alkaa sitten pitkä odototus.
Onneksi täällä on tuo odottavienvertaistukiryhmä  ;D

Devl

Onnittelut Paze.

Tuli tänään ST leoni vastaan, jota mietin kans autoa hommattaessa. On tuo RS niin paljon paremman näköinen ja paljon tehokkaampi. 8)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy