Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 21.10.13 - klo:21:33
Focuksen ohjaus on täysin ala-arvoinen, rattia kun kääntää niin ei ole hajuakaan minkä verran siellä renkulat kääntyy. Ensin tuntuu ettei renkaat käänny juuri ollenkaan ja kun käännät hiukan lisää niin auto pyrkiikin jo yliohjautumaan , varsinkin kaupunkiajossa erittäin ärsyttävä ominaisuus.
Mutta uudella mallilla olen tosiaan ajanut vain ihan pikku lenkin, joten siihen en ota kantaa.
Puhuttiinpa sitten mistä Focuksesta tahansa, niin tuo kuulostaa lähinnä joltakin vialtä.

Zaasa

Testissä näyttää olevan ST Sport paketilla,ei RS

RoccoScientist

Eräs brittitoimittaja oli käyttötestissä kypsynyt tuon ST:n ohjaukseen, joka ilmeisesti vetelee jatkuvasti. Ei ehkä samalla voimalla kuin vanha RS, mutta riittävästi, että toimittaja oli iloinen auton vaihtuessa uuteen Kugaan. Ei tuo Focus ST siis pelkkää suitsutusta ole saanut. Makuasioitahan nämä toki ovat osaksi. Esimerkiksi Audin ohjausta on briteissä haukuttu jo pidemmän aikaa, kun taas TM:n porukoille se tuntuu olevan aina kiitettävän arvoinen.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

MMV

Lainaus käyttäjältä: makkis - 21.10.13 - klo:21:43
Tarkennan siis, varmaan käytettyjä RS Focuksia on olemassa, mutta uusiahan ei ole moneen sukupolveen voinut ostaa.

RS Focuksia on tehty I ja II -koppaisina, mutta uusinta ei saa (vielä?) RS:ä. Eli uusimmat RS:t ovat kolmivuotiaita.

makkis

LainaaSporttisemmat Fordit ovat aina olleet hieman yliohjaavia ja väitän, että tarkoituksella. Aliohjaava käytös luo turvallisuuden tunnetta ja on kokemattomallekin kuljettajalle helpompi hallita. Suunnitellulla yliohjaavuudella voidaan kompensoida etuvetoisten luontasta puskemistaipumusta ja tästä on hyötyä erityisesti kovaa ajettaessa (esim. painonsiirron kautta ässäyksissä).

Olin hyvin vähällä hankkia "vaimon autoksi" pari vuotta sitten RS Focuksen ja koska olen omistanut myös RS Octavian, niin voisin sanoa että ovat kuin yö ja päivä. RS Octavia II oli helppo ripeähköliikkeinen perheauto, kun taas RS Focus rataa kaipaava hauskanpitoväline, jolla ajelee myös siviiliajot.

ST Focus on siinä mielessä oikea vertailukohde RS Octavialle ja GTI Golfille, kaikki kolme edustavat ripeähköliikkeistä perheautoa. En ole koskaan ajanut uusikoppaista Focusta, mutta pitäisin yllättävänä jos ajettavuus olisi heikentynyt merkittävästi vanhoista Fordeista.

Kiva kun saa lukea autoista ymmärtävän mielipiteitä. Tuossapa juurikin kiteytetty monta asiaa, mutta tähän off-topiciin liittyen se fakta RS Focus on aivan eri auto kuin ST Focus joka taas juurikin verrokki noille RS Octavioille ja GTi Golffeille. Mutta silti kallis.

MMV

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 21.10.13 - klo:21:46
Eräs brittitoimittaja oli käyttötestissä kypsynyt tuon ST:n ohjaukseen, joka ilmeisesti vetelee jatkuvasti. Ei ehkä samalla voimalla kuin vanha RS

En ole millään ST-mallilla ajanut, mutta veikkaan että 250 hummaa ilman revoknucklea voi vedeellä. Jos taas puhutaan RS Focuksesta, niin ykköskoppainen RS veteli jonkin verran, mutta siinä olikin aito LSD-lukko, joka ei radalla ole vellikouria varten. Lujalla tahdolla vanha RS kulki radalla todella kovaa, vaikka hummia ei ollut kuin se pari sataa.

Kakkoskoppainen RS oli läskistynyt erityisesti viisimukisen koneen takia, eikä ollut mielestäni niin sporttinen kuin ensimmäinen RS Focus. Toisaalta läski korvattiin raa'alla voimalla (300hv) tai RS500 (350hv) ja revoknucklella. Myös uusi RS on makea viedä radalla, mutta siitä puuttui ykköskoppaisen asenne.

kaide

Lainaus käyttäjältä: makkis - 21.10.13 - klo:21:49
Kiva kun saa lukea autoista ymmärtävän mielipiteitä. Tuossapa juurikin kiteytetty monta asiaa, mutta tähän off-topiciin liittyen se fakta RS Focus on aivan eri auto kuin ST Focus joka taas juurikin verrokki noille RS Octavioille ja GTi Golffeille. Mutta silti kallis.

Itse tein lopullisen valinnan ST Focuksen ja RS Ocun välillä . Focus on 100 kertaa paremman näköinen ja siinä on kunnon penkit ym kivaa. Ohjauksen vetely oli jotain käsittämätöntä ja oli pakko käydä ajamassa kahdella eri yksilöllä jos vaikka ekassa oli vikaa. Ei ollut  :o Toinen paha vika oli se, että takapenkille ei mahdu kuin jalaton lapsi . Lähtöhinnaltaan Ocu oli noin 5 tonnia halvempi .

Oikeastaan jos Focuksessa olisi edes jonkinlaiset jalkatilat takana, olisin varmaan sietänyt  muut viat ja päätynyt siihen .
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

vorkki

Lainaus käyttäjältä: kaide - 21.10.13 - klo:21:54
Oikeastaan jos Focuksessa olisi edes jonkinlaiset jalkatilat takana, olisin varmaan sietänyt  muut viat ja päätynyt siihen
Mahtuuhan sinne 180cm ihminen 180cm kuskin taakse mutta ei isommat. Tänään ko. autoa kokeilin. Limusiinit sitten erikseen. Ocussa tietysti väljemmät takatilat joka suuntaan vaikka ulkomitoiltaan Ocu onkin kapeampi.
Välttelee viimeiseen hengenvetoon asti tulemasta henkisesti niin vanhaksi että auton... äh, tulin jo.

Zaasa

^^Jonkinlaiset jalkatilat on. Oliko hinnalla mitään vaikutusta?

kaide

Lainaus käyttäjältä: vorkki - 21.10.13 - klo:22:04
Mahtuuhan sinne 180cm ihminen 180cm kuskin taakse mutta ei isommat. Tänään ko. autoa kokeilin. Limusiinit sitten erikseen. Ocussa tietysti väljemmät takatilat joka suuntaan vaikka ulkomitoiltaan Ocu onkin kapeampi.

Jees. Ocussa takapenkillä esim . on leveyttäkin eri tavalla kuin Focuksessa , polvitilasta puhumattakaan. Tiety tavaratila on toistasataa litraa suurempi sekin . Näin perheellisenä pitää joskus puntaroida juttuja eri kantilta . Jos pystyy välttämään sen että jonkun keskenkasvuoisen pikku kultamussukan jalat ei jatkuvasti potki selkään niin pakko siinä vaiheessa tinkiä jostain muusa  :P

Onko muuten Focus tosissaan leveämpi ulkoa ? Sisältä nimittäin tuntui etupenkilläkin paljon ahtaammalta kuin Ocu . Ok, niiden recaroiden tarkoitus lienee juurikin ahtauden tunteen aiheuttaminen . Hitto kun sais ne jakkarat ocuun !

Niin tai näin .  Ihan kivoja autoja molemmat ja jos GTI Golf olisi tarjolla farkkuna, voisi valinta olla aika mahdoton paikka .  Oma suosikki olisi ollut S-Max 240 heppasella bensakoneella , mutta siinä vaiheesa hinta alkaa jo olemaan este . Nykyinen "ass-max" on muuten aivan mahtava auto, mutta tuo 140hv diisseli on niin laiska että loputkin hiukset on päästä pudonneet
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

darthjysky

Farkku GTI Golf... Toivottavasti ei koskaan
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Timppe

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 21.10.13 - klo:20:19
Mielenkiintoista hinnoittelua, jos Golfin Performance GTI on hinnoiteltu RS:n tasolle tai toisinpäin. Taitaa olla RS:n myynti Saksassa melko vaisua noilla hinnoilla. Itselleni ainakin ottaisin kompaktimman Golfin hetkeäkään miettimättä, kun en enempää tilaa tarvitse.

Skoda  (ja varsinkin RS) on raskaasti subventoitu Suomessa teidän RS:n tilaajien iloksi. Jos tuo performance GTI maksaa täällä 45kâ,¬, niin kai se saa tuon testin ehkä voittaakin  ;)
Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: darthjysky - 21.10.13 - klo:22:24
Farkku GTI Golf... Toivottavasti ei koskaan
Farkusta saisi olla sporttisempi versio esim 1.8TSI kuten ST Leonissa. Ei välttämättä GTI.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Timppe - 21.10.13 - klo:22:28
Skoda  (ja varsinkin RS) on raskaasti subventoitu Suomessa teidän RS:n tilaajien iloksi. Jos tuo performance GTI maksaa täällä 45kâ,¬, niin kai se saa tuon testin ehkä voittaakin  ;)

Tai sitten GTI on Suomessa vain överihinnoiteltu hillon kiilto silmissä, sama hinnoittelumalli on käytössä myös GTD:ssä jonka hinnalla saa Audi A3 q:n samalla tekniikalla ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Timppe

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 21.10.13 - klo:22:36
Tai sitten GTI on Suomessa vain överihinnoiteltu hillon kiilto silmissä, sama hinnoittelumalli on käytössä myös GTD:ssä jonka hinnalla saa Audi A3 q:n samalla tekniikalla ::)

K-kauppias istuu takapenkillä  ;D
Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

kaide

#2985
Ocun Takapenkin leveydestä : jaa, on sitten millilleen sama kuin Superbissa , kuten myös auton kokonaisleveys .
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

V-O

Tuleeko kaidelle leasingautoksi tuo ocu?

maher

Lainaus käyttäjältä: Timppe - 21.10.13 - klo:22:28
Skoda  (ja varsinkin RS) on raskaasti subventoitu Suomessa teidän RS:n tilaajien iloksi. Jos tuo performance GTI maksaa täällä 45kâ,¬, niin kai se saa tuon testin ehkä voittaakin  ;)

Audeissa ja etenkin Volkkareissa on tupannu olemaan merkkilisää hinnassa. RS Octavia on nyt osattu ostajan kannalta hinnoitella alakanttiin. Hinnan, tai siis sen mitä sillä hinnalla saan, vuoksi innostuin RäSästä, enkä enää muuta autoa harkinnut/koeajanut. Varusteet/teho/tilat suhteessa hintaan.
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

maher

Lainaus käyttäjältä: nemos - 21.10.13 - klo:20:10
Kolmantena testissä oli Focus RS, joka oli ykkönen ainoastaan meluvaikutelmassa ja jäi ajettavuudessa selvästi kaksikkoa jälkeen.

Ilmeisesti tosiaan kyseessä oli ST? Erittäin yllättävä tuo moite ajettavuudesta, olen ollut siinä luulossa, että Fordeissa on hyvät ajo-ominaisuudet... Eli voinko edelleen olettaa, että RS ja Golf GTi ovat erittäin hyviä ajaa? ;)
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

Taky

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 21.10.13 - klo:20:50
Focus nyt ei ole koskaan ollut mikään kaksinen ajettava, Focuksen ohjaus on täys p...
Tuoreimmasta mallista ei tosin ole kokemusta kuin pikku lenkin verran joten siitä en osaa paljon sanoa, liekö saaneet parannettua yhtään malliuudistuksessa.

OT RS alueella, mutta uusimmasta mallista 1.0 EcoBoost pikku koneella on takana nyt 45000km, ja se kokemuksella ajettavuus on kaksi jakoinen, kesällä vakiorengastuksella ainakin todella hyvä, menee suoraan ja kääntyy ja kulkee minne kuljettaja haluaa.

Talvirenkailla (Contin nastat) jotka nyt alla ajettavuus muuttui kuten viime keväänäkin auton ajoon otettaessa levottomaksi.
Kun pitoa on, lumella ja paljaalla asfaltilla, homma toimii OK mutta kun alla jäinen pinta hennolla pidolla ratista tulee pidettyä kiinni kaksin käsin että pysyy siinä suunnassa mihin tarkoitus mennä. Jäiset urat maantiellä/motarilla on todellinen kauhistus, keula heijaa uria laidasta laitaan jos ei ole todella tarkkana.

Kevyt keulaiseen, 1.0 moottori yhdistettynä Contin nastat on em, mutta esim samoilla spekseillä 2.0 diesel toimii ihan hyvin myös liukkaalla.
Aikoinaan koeajoautossa en huomannut oman heijaus ilmiötä, mutta siinä oli alla kitkat ja pakkasta pari kymmentä = pitoa kunnolla joten toisilla renkailla voisi saada myös pikkukoneiseen paremman tuntuman.

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

VAG!

Lainaus käyttäjältä: kaide - 21.10.13 - klo:21:54
Toinen paha vika oli se, että takapenkille ei mahdu kuin jalaton lapsi .

Lainaus käyttäjältä: vorkki - 21.10.13 - klo:22:04
Mahtuuhan sinne 180cm ihminen 180cm kuskin taakse mutta ei isommat.

Loistava esimerkki siitä, miten turhaa on kysellä toisten mielipiteitä esimerkiksi takapenkin tilojen riittävyydestä.

Toisen mielestä takapenkillä on riittävät tilat, (kun sinne pääsee kiinalainen taitovoimistelija omin voimin ja kuskin penkki löytyy haarovälistä,) kun taas toinen on sitä mieltä, että penkin tilat riittävät lähinnä jalattomalle lapselle.

Aina kun on tiloista ja tehosta puhetta, niin kannattaisi heti unohtaa niistä kyselemiset täällä tai kahvipöydässä ja käydä itse kokeilemassa. Kriteerit kun on meillä kaikilla kovin erilaiset. Toki jos on ostanut pikkukirpun perheautoksi ja potee huonoa omaatuntoa vaimon ja muksujen kärsimyksistä, niin sympatiaa voi aina tulla kyselemään kohtalontovereilta ::)

katame

Lainaus käyttäjältä: Kotipirtti - 20.10.13 - klo:09:37
Mielenkiintoinen juttu on se paljon puhuttu toimitusaika. Mulle puhuttiin hyvällä tuurilla maaliskuun lopusta ja edellinen kirjoittaja Jani mainitsi tammikuun (koska Janin auto on mennyt tilaukseen?). Näitä varusteiden aiheuttamia toim. aikavaikutuksia on pohdittu toisessa ketjussa mutta tuntuu että myyjät heittävät ihan lippiksestä nämä arviot.

Vähän samanlaiset fiilikset itsellänikin kun olen RS:n toimistusta muutamilta myyjiltä kysellyt. Myyjät kertovat suoraan, että RS:n toimitus on 6kk riippumatta varusteista. Pistää kyllä itseäni ainakin mietityttämään tuo 6kk:n odotus, että onkohan tuo sen arvoista  ??? 

VAG!

Lainaus käyttäjältä: katame - 22.10.13 - klo:09:48
Pistää kyllä itseäni ainakin mietityttämään tuo 6kk:n odotus, että onkohan tuo sen arvoista  ???

Jos pitkä toimitusaika ei vaikuta vaihtohyvitykseen, niin tuohan on loistava diili.

Skula

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 22.10.13 - klo:09:14Toki jos on ostanut pikkukirpun perheautoksi ja potee huonoa omaatuntoa vaimon ja muksujen kärsimyksistä, niin sympatiaa voi aina tulla kyselemään kohtalontovereilta ::)

Jos tuntuu siltä että haluaa perheelleen parhaat mahdolliset tilat, pitää ostaa se tila-auto, tai vastaava iso auto, ja lopettaa valittaminen muista auton ominaisuuksista.. Ja kun kirjoitan tila-auto, tarkoitan jotain Caravelleä tms..

Romurautaa ja paalivehkeitä.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: katame - 22.10.13 - klo:09:48
Vähän samanlaiset fiilikset itsellänikin kun olen RS:n toimistusta muutamilta myyjiltä kysellyt. Myyjät kertovat suoraan, että RS:n toimitus on 6kk riippumatta varusteista. Pistää kyllä itseäni ainakin mietityttämään tuo 6kk:n odotus, että onkohan tuo sen arvoista  ???


no tuttu tilasi bensa räsän manuaalina 14.10 ja myyjän mukaan valmistuvko oli lukkiutunut vkolle 49 :-\  tiedä oliko sitten virheellistä tietoa :)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Skula - 22.10.13 - klo:10:08
Jos tuntuu siltä että haluaa perheelleen parhaat mahdolliset tilat, pitää ostaa se tila-auto,

Jos pesueessa on korkeintaan neljä päätä, niin kyllä iso farkku silloin riittää aika pitkälle. Farkku on sentään vielä henkilöauto, niin ei ole aivan pakko liikkua halkoliitereillä. Toki isossa tila-autossa olisi vielä paremmat tilat, mutta ehkäpä se menee jo liioittelun puolelle. Sitten kun päitä on enemmän kuin neljä, niin iso tila-auto on tosiaan ainoa vaihtoehto, jos haluaa mukavasti liikkua.

kaide

Lainaus käyttäjältä: V-O - 22.10.13 - klo:07:08
Tuleeko kaidelle leasingautoksi tuo ocu?

ei tule leasingilla vaan ostamalla
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Skula

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 22.10.13 - klo:10:38
Jos pesueessa on korkeintaan neljä päätä, niin kyllä iso farkku silloin riittää aika pitkälle. Farkku on sentään vielä henkilöauto, niin ei ole aivan pakko liikkua halkoliitereillä. Toki isossa tila-autossa olisi vielä paremmat tilat, mutta ehkäpä se menee jo liioittelun puolelle. Sitten kun päitä on enemmän kuin neljä, niin iso tila-auto on tosiaan ainoa vaihtoehto, jos haluaa mukavasti liikkua.

Anteeksi OT, mutta liioittelun puolelle voi mennä myös Superbin kanssa  ;D

Riippuu ihan millä silmillä katselee, jos vaikka ajelee sillä Focuksella, ja on siihen tyytyväinen  ;)
Romurautaa ja paalivehkeitä.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Skula - 22.10.13 - klo:11:00
Anteeksi OT, mutta liioittelun puolelle voi mennä myös Superbin kanssa  ;D

Ei voi, se on perhekäyttöön takatilojen puolesta just passeli 8) Superb saisi olla itse asiassa viisi senttiä leveämpi, niin mahtuisi vaimon kanssa kyynärpäät paremmin keskikyynärnojalle. Ja suksiluukku mahtuisi aukeamaan paremmin turvaistuimien kanssa. Ja auto näyttäisikin paremmalta ;)

Candywhite

Onko kellään kokemuksia RS nahkapenkeistä? koeajoin RS vakio penkeillä ja pelkääjän penkin kangas oli 'irti', ilmeisesti liimaus oli pettänyt ja vaikutelma oli aika pliisu. Onko nahkapenkit yhtä pliisut vai iloinen yllätys, onko kellään kokemuksia?

Tilattu ts tdi Combi (toimitusaika arvio 4-5 kuukautta)
panoramakatto,
webasto
lämmitetty tuulilasi
canton
5.8" navikointi
black desing
Nahkapenkit
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy