Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

s-mod

Lainaus käyttäjältä: darthjysky - 30.09.13 - klo:07:12
Lisävarusteen hinta ja uuden tuulilasin vaihtaminen rikkoutuneen tilalle onkin aika eri hintaista. Taitaavat noin 500, velottaa iha perus lasin vaihtamisesta.
Pelkkä lasi 1500 euroa+ vaihto!!!
LIIKENTEESS,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

GTI

Tilattu 27.9  Octavia RS 2,0 Tsi DSG LB  Candy white

       - Pun. tikkaukset
       - Black paketti
       - Tutkat eteen
       - Ajoasetuksen valinta
       - Lämmitettävä tuulilasi
       - Tummennetut takalasit
       - Varapyörä
       - Irroitettava vetokoukku
       - Webasto
       - Gemini vanteet hopeisena (Talvirenkaille)

Temmi_H

Onko joku muuten bongannut Räsään madallusjousisarjoja jostain päin Interwebbiä? :)
Nykykalusto:
- Seat Leon ST FR 1.4TSI ACT DSG7 (-15)
- Skoda Octavia II Combi 1.2TSI (-12)

Edeltäjät:
- VW Polo BlueGT 1.4TSI ACT (-13)
- Seat Leon X-perience 2.0TDI DSG6 (-15)
- Skoda Octavia III Combi vRS 2.0TSI (-13)
- Seat Leon FR 1.8TSI DSG7 (-13) 
- Skoda Fabia vRS 1.4TSI DSG7 (-10)

Q.Atro

RS TSI on nyt sitten koeajettu, vaihteisto DSG ja alla 18" Geminit Continentaleilla.
Kylläpä näytti sininen combi livenä hyvältä. Tehoa, vääntöä ja luonnetta koneesta kyllä löyty upeasti. Ajettavuus oli hyvä myös 18 tuumaisilla pyörillä.
Aiemmin ajoin TDI combin 17” pyörillä, rengasmerkkiä en muista.

Melua oli kyllä tässä reippaasti enemmän, tosin koeajolenkki meni eri teitä ja eri kaupungissa, joten teiden päällysteessäkin voi olla eroa.  Ajoin samana päivänä muutamia muitakin autoja ja esim. käytetyt farkku-Mondeo  ja V70 (175t ajettunakin) olivat kyllä samoilla teillä paljon hiljaisempia. Hiljaisempi kuva jäi myös aiemmin ajamanistani perus-Octavioista (1.4tsi ja 2.0tdi).

Matka-ajossa n. 110-115 mittanopeudella keskikulutus näytti vajaata kahdeksaa.

Etäisyyden pitävä cruise on kyllä mukava varuste.

Kokonaisuutena RS:stä ei tuota meteliä lukuunottamatta löydy paljon moitittavaa. Omalla kohdallani valinta tullee olemaan kuitenkin TDI, mikäli RäSään päädyn. Tosin vaaka alkaa ehkä kallistumaan Octavioista Eleganceen.
VW CC 2.0TDI 130 -14
Ex-vag: Seat Leon FR 1.4 TSI, Audi 100 2.3 C4, Skoda Superb 2.0 TDI

Karvis

Lainaus käyttäjältä: ärässä - 30.09.13 - klo:18:55
Mulle tulossa manuaali ilman webastoa,mutta kummalliselta tuntuu että jokin dsg tuohon voisi vaikuttaa..

Jos en muista väärin, niin jäähdytysneste kiertää myös vaihteistossa ja siellä on jotain venttiileitä jotka estävät nesteen kierron letkulämmittimellä lämmitettäessä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

ärässä

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 30.09.13 - klo:21:38
Jos en muista väärin, niin jäähdytysneste kiertää myös vaihteistossa ja siellä on jotain venttiileitä jotka estävät nesteen kierron letkulämmittimellä lämmitettäessä.
Ok,sehän selittäis tuon säteilylämmittimen käytön.

tet

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 30.09.13 - klo:21:38
Jos en muista väärin, niin jäähdytysneste kiertää myös vaihteistossa ja siellä on jotain venttiileitä jotka estävät nesteen kierron letkulämmittimellä lämmitettäessä.

Mitenkäs se webasto toimii DSG6:n kanssa, onhan sekin letkulämmitin siinä missä sähköinenkin versio? Tuossa omassa Ocussani on jälkiasenteinen weba ja DSG6, ainakaan siinä DSG ei tunnu letkulämmittämistä haittaavan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Markku J

Uusissa koneissa kun on erillinen jäähdytyskierto kanteen ja toinen lohkoon, niin lämmittääkö Webasto vain tuota kannen nestekiertoa, josta otetaan neste myös matkustamon lämmönvaihtimelle ?

Taky

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 01.10.13 - klo:08:19
... lämmittääkö Webasto vain tuota kannen nestekiertoa, josta otetaan neste myös matkustamon lämmönvaihtimelle ?

Siitä tiedä, mutta miten kiertosäätely on järjestetty, sähköisellä ventiilillä vai mekaanisella termostaatilla?

Meinaa että jos weba oikein kunnolla paahtaa niin kansi on kuuma, mutta lohko kylmä - kuinka käy kun -35C lämpötilassa auto käynnistettään kun lämpötilat moottorin eri osien sisällä on huomattavan isot.

Eli mekaaninen termarihan varmaan tasaa lämpöjä mutta kuin sähköinen säätömekanismi - akku tyhjä tilanteessa ei edes sähkösäätö voi pelata.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

tet

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 01.10.13 - klo:08:19
Uusissa koneissa kun on erillinen jäähdytyskierto kanteen ja toinen lohkoon, niin lämmittääkö Webasto vain tuota kannen nestekiertoa, josta otetaan neste myös matkustamon lämmönvaihtimelle ?

Tuo kannen ja lohkon erillinen kierto on ollut tietääkseni jo FSI-ajoista asti. Kierrot ovat erillään vain siellä koneen sisällä; erkanevat vesipumpulta koneen sisään mennessään ja yhdistyvät taas toisessa päässä konetta kannen termarin jälkeen. Toinen termari on sitten yhteinen molemmille kierroille ja sijaitsee jäähdyttäjän ja vesipumpun välissä. Näin ainakin vielä noissa edellisen sukupolven vehkeissä, uskoisin että sama systeemi on uusissakin mutta jos jollain on tarkempaa tietoa niin otetaan vastaan mielenkiinnolla.

Eli jos systeemi on edelleen sama, niin weba tai muukaan letkulämmitin tuskin lämmittää kantta lainkaan. Kannen kierron termari aukeaa vasta 95 asteessa eikä siitä pääse virtaamaan mitään ohitse. Yhteisen termarin (80 asteessa avautuva) ohi vesi pääsee kiertämään lämppärikennon kautta.

edit: nyt vasta hokasin että sanoit tuossa että lämppärikennolle otetaan vesi kannen kierrosta. Siis tuskin on samanlainen systeemi kuin ennen.

Lainaus käyttäjältä: Taky - 01.10.13 - klo:08:27
Siitä tiedä, mutta miten kiertosäätely on järjestetty, sähköisellä ventiilillä vai mekaanisella termostaatilla?

Uusissa 1.8- ja 2.0 TSI:ssä on sähköiset termarit (paitsi jenkkien omille markkinoilleen valmistamissa mekaaniset). Muissa uusissakin tietääkseni vielä mekaaniset.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Markku J

Sähköisestä ohjauksesta lehdistömateriaali kertoo:

The new fully-electronic coolant control system of the TSI enables significantly more efficient thermal management with a shorter warm-up phase; this reduces friction losses, which efficiently improves fuel economy. A new type of rotary vane module was developed for intelligent thermal management control. This makes it possible to fully block coolant entry into the engine or adjust to a minimal volumetric flow in the engine warm-up phase.

teräksenharmaa

Kolmannen sukupolven EA888:ssa on kaksi sähkömoottorin käyttämää venttiiliä, eikä lainkaan perinteisiä termareita. Tietopaketti jäähdytysjärjestelmästä:
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/muupublic/share/18TFSI.pdf


Karvis

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.10.13 - klo:08:15
Mitenkäs se webasto toimii DSG6:n kanssa, onhan sekin letkulämmitin siinä missä sähköinenkin versio? Tuossa omassa Ocussani on jälkiasenteinen weba ja DSG6, ainakaan siinä DSG ei tunnu letkulämmittämistä haittaavan.

Siinä on vesipumppu joka saa nesteen kiertämään...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Markku J

Kiitos artikkelista. Just tällaista olen etsinyt ja tässä se nyt tuli. Aika hienon systeemin ovat Audin inssit kehittäneet. Lämpenemisnopeus on erittäin tervetullut parannus. Turbon jälkijäähdytys on myös hieno asia. Ja mikä parasta, Skodakin sai Audin uusimman moottorin  ;D.

psxgamer

Tänään bongasin jo ensimmäisen Räsän, valkoinen Combi Tuusulanväylällä aamuruuhkassa. On se kyllä hieno ja erottaa heti selvästi perus Ocusta, muttei liikaa. Autoista tietävät tietävät, että menohaluja riittää, mutta ei onneksi mitään räyhäkästä tuning meininkiä.

traphill

#2655
Hmm, nyt on alkanut tuo black-paketti hieman mietityttämään black magic värin kanssa, siinähän tulee ilmeisesti ihan perusmusta se etusäleikön kehys black magic malliinkin?
Näin kuitenkin tuolla superskodan sivuilla ihan black magic-värisenkin kehyksen: http://www.superskoda.com/Skoda/OCTAVIA-III/Octavia-III-BLACK-MAGIC-grille-frame-from-Octavia-III-RS ja huomasin että näissä Jyrin ottamissa kuvissa esiintyvässä mustassa rs:ssä on sama kehys: http://www.flickr.com/photos/jyrilaitinen/9522201927/#in/set-72157635092917289 ja lisäksi siinä on ihan korinväriset peilitkin: http://www.flickr.com/photos/jyrilaitinen/9522206129/#in/set-72157635092917289 .
Pidänkin tosi paljon tuosta lookista mikä tässä Jyrin kuvaamassa autossa on eli onko kellään tietoa tuleeko tuo Black magic värinen auto vakiona tuolla kehyksellä (siis kun on black-paketilla) vai onkohan se tuohon erikseen hankittu, aloin vaan miettimään että muuttuukohan tuossa värissä tuon Black-paketin mukana nuo peilitkin perusmustiksi... Vielä ehkä ehtisi soittaa myyjälle ja perua black paketin ja tilata tuon erikseen superskodalta Black magic-värisen kehyksen mikäli asia näin on. ??? Hieman vielä hämmentää että tuossa autossa kuitenkin on mustat kattokaiteetkin, jotka nekin näyttäisi olevan tuolla Black magic värillä...

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 01.10.13 - klo:10:10
Kiitos artikkelista. Just tällaista olen etsinyt ja tässä se nyt tuli. Aika hienon systeemin ovat Audin inssit kehittäneet. Lämpenemisnopeus on erittäin tervetullut parannus. Turbon jälkijäähdytys on myös hieno asia. Ja mikä parasta, Skodakin sai Audin uusimman moottorin  ;D.

Itse en vielä iloitse, ennen kuin itse olen varmistanut tuon nopean lämpenemisen. Samoja periaatteita hyödynnetään myös pienitehoisemmassa EA211:ssä, eikä se ainakaan TM:n talvitestissä mitenkään eritysen nopeasti lämmennyt. No ei se kyllä aivan toivotonkaan ollut, joka lienee jo merkki kehityksestä tässä tapauksessa ;)

Monilla valmistajilla hyvin lähelle samanlaisia järjestelmiä moottoreissaan. Itse olen sitä mieltä, että tämä Audin moottori on vähemmän "hieno" kuin tuo uudempi pienempi EA211, josta löytyy esimerkiksi sylinterien lepuutusta ja ketjut on korvattu pitkäkestoisilla hihnoilla. EA888 on sinänsä jo aika vanha, mutta tähän viimeiseen eli kolmanteen painokseen tuli aika suuri päivitys (integroitu opakosarja jne.). Toivoa sopii, että olisivat nyt jo viimein saaneet edes nokkaketjun toimimaan luotettavasti.

Tässä vielä toinen tietopaketti EA888:sta
http://www.aachener-kolloquium.de/pdf/vortr_nachger/2011/a1.1_wurms_audi.pdf

tet

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 01.10.13 - klo:10:07
Siinä on vesipumppu joka saa nesteen kiertämään...

No eikös nämä letkulämmitintä haaveilevatkin ole vesipumpusta puhuneet. Voi olla että noista letkiksistä puhutaan nyt niin monessa ketjussa että muisti tekee tepposet, ehkä täällä ei ole puhuttu (en jaksa nyt kelata ketjua taaksepäin). Mutta tosiaan saa niihin sähköisiin letkulämppäreihinkin vesipumpun.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

gunkku

Oma kulkine tilattu joskus elokuun alkupuolella. En muista tarkkaa viikkoa. Tiedustelin äsken myyjältä ja kaara menee valmistukseen ensi viikolla.
Kauankohan valmistuksesta kestää ennenkuin se on täällä suomen kamaralla?

Speksit ois seuraavat:
Octavia Combi Rs 2,0 Tsi
- Canton Sound System
- Black-paketti
- Irrotettava vetokoukku
- Metalliväri (black magic)
- Intelligent Parking Distance Assistant
- varapyörä tavaratilaan
- lukkopultit
- Rs Performance mode selection
- Crew protection assistant + sivuturvatyynyt taakse
- Lämmitinsarja sisähaaralla (sis Defa Terminin)
- kesäksi 18" Geminit antrasiitti
- talveksi 17" musta/harmaa vanteet myös nastoilla
- metallinen koiraverkko

Tässäpä sitä nyt sitten odotellaan uuden saapumista Savon sydämeen ;)

Pitäisikö jossain vaiheessa Kuopion suunnalla pitää paikallisten (ja miksei muualtakin tulleiden) kanssa miittiä?

Nudde

Lainaa- Black-paketti

Mukava lukea tätä palstaa, kukaan ei taida tilata kiiltolistoilla ym. enää. Oma maku on kanssa aina ollut black mutta monet haluaa ne listat kiiltäviksi, ja muuta tingeltangelia mutta näitä RS-malleja melkein kaiki tilaa Black-paketilla! Hienoa! Ja onnea uudelle autolle!

gunkku

Kiitoksia.

Omaa silmää jotenkin viehätti täysin musta / tumma paketti vanteita myöten.
Sisusta on kyllä sitten punaisilla tikkauksilla. Son kyllä hiano  8)

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 01.10.13 - klo:12:23
Mukava lukea tätä palstaa, kukaan ei taida tilata kiiltolistoilla ym. enää. Oma maku on kanssa aina ollut black mutta monet haluaa ne listat kiiltäviksi, ja muuta tingeltangelia mutta näitä RS-malleja melkein kaiki tilaa Black-paketilla! Hienoa! Ja onnea uudelle autolle!
Minulle ei tule black -pakettia, koska kattokaiteet on black paketissa kiiltävän mustat, ja omaani haluan kaikki nuo mattamustina, peilit ja keulan kehys on jo black magic mustina erikseen tilattuina, mutta nyt pitää vielä ne laittaa mattamustiksi.

Lainaus käyttäjältä: traphill - 01.10.13 - klo:11:18
Hmm, nyt on alkanut tuo black-paketti hieman mietityttämään black magic värin kanssa, siinähän tulee ilmeisesti ihan perusmusta se etusäleikön kehys black magic malliinkin?
Näin kuitenkin tuolla superskodan sivuilla ihan black magic-värisenkin kehyksen: http://www.superskoda.com/Skoda/OCTAVIA-III/Octavia-III-BLACK-MAGIC-grille-frame-from-Octavia-III-RS ja huomasin että näissä Jyrin ottamissa kuvissa esiintyvässä mustassa rs:ssä on sama kehys: http://www.flickr.com/photos/jyrilaitinen/9522201927/#in/set-72157635092917289 ja lisäksi siinä on ihan korinväriset peilitkin: http://www.flickr.com/photos/jyrilaitinen/9522206129/#in/set-72157635092917289 .
Pidänkin tosi paljon tuosta lookista mikä tässä Jyrin kuvaamassa autossa on eli onko kellään tietoa tuleeko tuo Black magic värinen auto vakiona tuolla kehyksellä (siis kun on black-paketilla) vai onkohan se tuohon erikseen hankittu, aloin vaan miettimään että muuttuukohan tuossa värissä tuon Black-paketin mukana nuo peilitkin perusmustiksi... Vielä ehkä ehtisi soittaa myyjälle ja perua black paketin ja tilata tuon erikseen superskodalta Black magic-värisen kehyksen mikäli asia näin on. ??? Hieman vielä hämmentää että tuossa autossa kuitenkin on mustat kattokaiteetkin, jotka nekin näyttäisi olevan tuolla Black magic värillä...
Mielestäni kaikki nuo yksityiskohdat ovat black paketissa black magic värisiä, paitsi kattokaiteet, jotka tulevat kiiltävän mustina. Itse siis kaipaisin Matt Black -pakettia ;)

maher

Itse aluksi ihmettelin villitystä mustista peileistä, ikään kuin paluusta takavuosiin, jolloin ei vielä ollut kovin yleisiä korin väriset peilit ja puskurit. Lopulta omaan hopeiseenkin raksin Black-paketin mukaan. Hinnalla se ei ollut pilattu ja 50e tässä konkurssissa enää tuntunut! :)
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

Nudde

Lainaa50e tässä konkurssissa enää tuntunut!

Joo, toi on aika oikea hinta, siis samoille osille eri värissä, Audilla se maksaa kutakuinkin tonnin......  >:(

Hensu

Lainaus käyttäjältä: TTO - 29.09.13 - klo:21:05
Hensu ainakin pohti takaturvatyynyjä, joten niistä seuraava huomio. Takaturvatyynyjen mukana tulee takapenkille lisää verhoilua. Ilman turvatyynyjä takapenkin laidassa on aika leveä kaistale muovia, mutta turvatyynyjen kanssa tuokin on kangasverhoiltu. Rahalle saa siis ihan näkyvääkin vastinetta turvallisuusnäkökohdan lisäksi.
Nyt on pohdinnat pohdittu ja taakse tulee turvatyynyt eli lisätty tilaukseen.

darthjysky

Lainaus käyttäjältä: gunkku - 01.10.13 - klo:12:49
Kiitoksia.

Omaa silmää jotenkin viehätti täysin musta / tumma paketti vanteita myöten.
Sisusta on kyllä sitten punaisilla tikkauksilla. Son kyllä hiano  8)

Heh, itsellä sama ajatus. Penkit tulossa punasella tikkauksella ja jossain vaiheessa on tarkotus tehä noille vanteille jotain. Alkuu pitää kuitenkin makustella ja tutkailla mitä autoon alle, kunhan nyt edes saa auton ajoon
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

traphill

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 01.10.13 - klo:12:50
Mielestäni kaikki nuo yksityiskohdat ovat black paketissa black magic värisiä, paitsi kattokaiteet, jotka tulevat kiiltävän mustina. Itse siis kaipaisin Matt Black -pakettia ;)

Jees eli sittenhän saa auto rauhassa lillua tilausjonossa, kiitos infosta, sai mielenrauhan tuostakin asiasta :)
Tällä viikolla on tulleet nuo tehdaswebastot oikein virallisestikin lisävarustemyyntiin RS:iin....

pehmis

Lainaus käyttäjältä: darthjysky - 01.10.13 - klo:13:55
Heh, itsellä sama ajatus. Penkit tulossa punasella tikkauksella ja jossain vaiheessa on tarkotus tehä noille vanteille jotain. Alkuu pitää kuitenkin makustella ja tutkailla mitä autoon alle, kunhan nyt edes saa auton ajoon

Itekkin aivan samoilla linjoilla. Väri magic black, dynamic red tikkaukset ja antrasiitti geminit. Pitää kattoa jatkossa onko noi antrasiitit liian "harmaat" ja harkita mustia vanteita.

Lisäys: ja toki black paketti
Ajossa: Octavia combi 2.0 TDI DSG RS III.
vw vento -97 tdi, Ford escort -98
ex: golf mk1 rabbit -82.
Octavia combi 2.0 TDI DSG RS III.

pehmis

Lainaus käyttäjältä: traphill - 01.10.13 - klo:14:58
Jees eli sittenhän saa auto rauhassa lillua tilausjonossa, kiitos infosta, sai mielenrauhan tuostakin asiasta :)
Tällä viikolla on tulleet nuo tehdaswebastot oikein virallisestikin lisävarustemyyntiin RS:iin....

Onkos ne vieläkään ihan virallisesti myynnissä kun maahantuojan lisävarustelistalla eivät vielä ole. toki onhan noita paketteihin voinut jo pitemmän aikaa lanttaa.  Tänään myyjä sanoi että kohta tulossa ja sitten kun tulevat virallisesti, niin sitten alkaa tipahtaan nopsaan ne valmistusviikot webaston tilanneille. Sanoi myös että panoraama katon suhteen ei ole enään mitään pullonkaulaa, mutta 230V lisäpistokkeen kanssa on ollut saatavuus ongelmaa joka viivästänyt tuotantoon menoja, mutta tuo ongelma voi poistua yhdessä yössä kun todnäk saavat seuraavassa erässä niin paljon tavaraa. Tämä toki yhden myyjän näkemys ja huhujakin varmasti kiertämässä.
Ajossa: Octavia combi 2.0 TDI DSG RS III.
vw vento -97 tdi, Ford escort -98
ex: golf mk1 rabbit -82.
Octavia combi 2.0 TDI DSG RS III.

Jyri

^Aina sieltä löytyy ongelmalistalta jokin itseni ruksittama varuste, nyt kun nuo Webastot ja panoraamat olisi taklattu, niin seuraavana tuo 230V pistoke, jos vakiona olisikin takana 12V pistoke niin olisi ihan yksilysti, mutta kun Ocussa ei ole mitään pistoketta jos ei tuota 230V ota mukaan, niin pakko mennä tällä ja toivoa että saa sen auton Juhannukseen mennessä  :-[

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy