Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

clima

Lainaus käyttäjältä: makkis - 13.09.13 - klo:17:29
Kolmonen tuntui olevan aivan eri planeetalta. Alusta ei ole pintakova. Koska halusin myös nähdä muutoksen suuremmissa nopeuksissa niin käväisin koeajolenkillä saksassa ja nyt ei yhtään pelottanut tuo 200+ vaan alusta oli ihan tehtäviensä tasalla.

Tuohon alustan tuntemiseen vaikuttaa mistä autosta RS:n puikkoihin hyppää: mielestäni tuo RS:n alusta on hieman pintakova, mutta toisaalta kovemmassa kyydissä saisi tukevuutta löytyä lisääkin. M-sport tuntui tuon jälkeen olevan aivan eri planeetalta. ;)
Korostettakoon kuitenkin että RS:n alusta on hyvä. Ja tuo sisäkaarteen pyörän sutiminen on tosiaan saatu hyvin poistettua.

s-mod

Lainaus käyttäjältä: makkis - 13.09.13 - klo:17:29
Tuo Markun mainitsema alustan oleellinen parannus oli yksi suurimmista ostopäätöksen syistä. RäSä Vol 2. alusta kun oli rehellisesti sanoen aivan hanurista. Pintakova, sieti kyllä kuormaa hyvin, mutta jossain 200 km/h vauhdeissa vaarallinen kiikkulauta. Sanoinkin monesti, että tämä auto on alustaansa nähden murhaavan nopea. 240 km/h huiput tuolla alustalla tuottaa ruumiita mutta harvan pokeri tuolla kiikkulaudalla sitä sieti vetääkään. Sanotaan, että jo 160 km/h vauhdeissa alkoi tuntemaan alustan antautumisen. Radalla tuo oli aivan surkea, alusta ei yhtään tehtäviensä tasalla ja sisempi etupyörä aina sutimassa. Lisäksi täyskaasukiihdytyksiä ei pitävällä alustalla edes viitsinyt tehdä, sellainen kolina, pauke, rutina ja vetely autossa kävi. Pintakovuuden jotenkin normiajossa kuitenkin sieti.

Kolmonen tuntui olevan aivan eri planeetalta. Alusta ei ole pintakova. Koska halusin myös nähdä muutoksen suuremmissa nopeuksissa niin käväisin koeajolenkillä saksassa ja nyt ei yhtään pelottanut tuo 200+ vaan alusta oli ihan tehtäviensä tasalla. Nuerburgringillä en käynyt, käydään sitten omalla ensi kesänä. (Diesel on muuten aika lussu 150 jälkeen, off-topiccina, saa kelata kauan ja hartaasti tuota 200 tauluun). Lisäksi rivakasti voi lähteä paikaltaankin, toki luistonestovalo vilkkuu mutta poissa on kolinat, paukkeet, vetelyt.. eli ilmeisesti tuo XDS+ ei olekaan pelkkää mainosmiesten sananhelinää. Toki tuohon vaikuttaa muutkin seikat ja parannus voi tulla sieltäkin.
No noihin huippuihin. Ocu II oli sitten varmaan aika huonohko. Ei entisellä Fabia Combi RS:llä ollut mitään eroa vakio alustalla ajoiko 232 vai 251 mittarin mukaan(viimeisin lukema ohjelmoituna)!. Siis vakaus säilyi suoralla vaikka nopeus lisääntyi! Pääsin myös kokeileen Fabia RS:n ahveniston radalla, jossa hupuiksi sain 160, mutta rohkeampi kuski olisi varmaan sen 180 saannut, kun itse joutusin hellään ennen lähtö suoraa!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

makkis

Climalle tiedoksi että msport alusta on siviilialusta mihin yleensä muita vertaan, se on niin hyvä että toimii mainiosti referenssinä. Vertaan siis RäSä vol. 2 ja vol. 3 alustoja juurikin msportiin ja vol. 3:ssa on tapahtunut huima kehitys.

msporttihan suorastaan imeää itseään tiehen vauhdin lisääntyessä ja mitään pohjaamisa, muljahteluja, tjsp. ei vaan ole. Silti paikat kestää hampaissa raitiovaunukiskoja ylittäessä koska pintakovuutta ei ole.

fourvalve

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 14.09.13 - klo:16:53
No noihin huippuihin. Ocu II oli sitten varmaan aika huonohko. Ei entisellä Fabia Combi RS:llä ollut mitään eroa vakio alustalla ajoiko 232 vai 251 mittarin mukaan(viimeisin lukema ohjelmoituna)!. Siis vakaus säilyi suoralla vaikka nopeus lisääntyi! Pääsin myös kokeileen Fabia RS:n ahveniston radalla, jossa hupuiksi sain 160, mutta rohkeampi kuski olisi varmaan sen 180 saannut, kun itse joutusin hellään ennen lähtö suoraa!
No sitä 180 ei fabiaan saa ahveniston suoran päähän, tässä muutama viikko sitten M3 E46 coupe otti sen n.185 suoran päähän ja ko. laitteessa on 380hv. Ei nyt varsinainen rattimies mutta kuitenkin.
BMW z4 3.0i roadster

clima

Lainaus käyttäjältä: makkis - 14.09.13 - klo:20:45
Climalle tiedoksi että msport alusta on siviilialusta mihin yleensä muita vertaan, se on niin hyvä että toimii mainiosti referenssinä. Vertaan siis RäSä vol. 2 ja vol. 3 alustoja juurikin msportiin ja vol. 3:ssa on tapahtunut huima kehitys.

msporttihan suorastaan imeää itseään tiehen vauhdin lisääntyessä ja mitään pohjaamisa, muljahteluja, tjsp. ei vaan ole. Silti paikat kestää hampaissa raitiovaunukiskoja ylittäessä koska pintakovuutta ei ole.

Näkisin että olemme samaa mieltä.  :)

JMTL

En tiedä onkon oikea topicci, mutta kysytään nyt täällä.
Kysymys porukalle joka on hommannut uuden bensa combi RS:n firman kautta autoetuna tai käyttöetuna. Eli missä hintaluokissa on leasingmaksut(alv0%)? Firmoilla on monenlaisia sopimuksia/hintoja, mutta tietäisi hieman hehtaaria missä mennään.

Olen vaihtamassa työpaikkaa ja olen harkinnut auton käyttöetua, ja tuo leasingmaksu vaikuttaa rahapalkkaani.
Octavia Combi -19
exät 8 x VAG

makkis

Ei kai se leasingmaksu vaikuta sinun rahapalkkaasi? Verotusarvo sen sijaan vaikuttaa. Ei ehkä ihan oikea topicci tämän muovailuun mutta perusvasrusteisen bensaräsän verotusarvo on 705,00 eur. Työnantajan kanssa sinun on neuvoteltava, laitetaanko tämä palkkasi päälle vai sisältyykö se palkkaasi. Jaa, tuo lukema on vapaan autoedun verotusarvo. Käyttöedulla se on hieman vähemmän.

Leasingmaksu taas on työnantajasi huoli. Se ei sinua liikuta tippaakaan.

xch

Lainaus käyttäjältä: makkis - 14.09.13 - klo:22:34
Ei kai se leasingmaksu vaikuta sinun rahapalkkaasi? Verotusarvo sen sijaan vaikuttaa. Ei ehkä ihan oikea topicci tämän muovailuun mutta perusvasrusteisen bensaräsän verotusarvo on 705,00 eur. Työnantajan kanssa sinun on neuvoteltava, laitetaanko tämä palkkasi päälle vai sisältyykö se palkkaasi. Jaa, tuo lukema on vapaan autoedun verotusarvo. Käyttöedulla se on hieman vähemmän.

Leasingmaksu taas on työnantajasi huoli. Se ei sinua liikuta tippaakaan.

Ei pidä paikkaansa, useassa työpaikassa osa leasingvuokrasta jää työntekijän maksettavaksi...

JMTL

Lainaus käyttäjältä: xch - 14.09.13 - klo:22:40
Ei pidä paikkaansa, useassa työpaikassa osa leasingvuokrasta jää työntekijän maksettavaksi...
Juuri näin.. uudessa työpaikassa osa leasing maksusta vähennetään bruttopalkasta, ja siihen lisätään käyttöedun verotusarvo, josta lasketaan sitten vero%. Sen jälkeen vähennys tehdään tuosta brutto-leasing summasta.
Octavia Combi -19
exät 8 x VAG

makkis

LainaaEi pidä paikkaansa, useassa työpaikassa osa leasingvuokrasta jää työntekijän maksettavaksi...

Jaa, kuullostaa oudolta. Omaan historiaan toki työpaikkoja mahtuu aika vähän ja nykyisin katson asioita työnantajan puolelta. Mitä minulla on työsuhdeautoja ollut, niin kyllä auton rahoittaminen on ollut puhtaasti työnantajan asia. Minun kustannus on ollut tuo verotusarvo.

Mutta siis joo, ymmärrän logiikan jos työnantaja määrittelee että työntekijä saa max. 500 eur / kk hintaisen auton (siis leasingmaksu) ja työntekijä haluaa tonnin pelin, niin miksikäs työnantaja ei voisi tuohon suostua jos työntekijä maksaa erotuksen. Siis kärjistetysti. Huoltoleasingin hintaan vaikuttaa moni asia, koska räsän jälleenmyyntiarvo on lienee aika hyvä, niin huoltoleasingmasku lienee tonnin luokkaa per kuukausi, tämä vain arvaus. Asiaan vaikuttaa niin moni seikka mutta eiköhän nuo rahoitusyhtiöiden yksityisleasignlaskurit anna aika hyvin osviittaa.

Pitää muistaa että moni yritys ei edes käytä mitään huoltoleasingia henkilöstön autojen rahoittamiseen. Se on aika kallista ja autohan voidaan ostaa käteisellä ja maksaa huollot niiden laskujen mukaan ja autolla voi tehdä järkevän jatkokaupan seuraavaan mikä ei huoltoliisarissa ole mahdollista. Toki, kirjanpidollisesti liisaus on vuokraa eli sen saa poistaa 100% kuluna mutta tilintarkastaja kyllä konsultoi kulloinkin fiksuimmasta tavasta rahoittaa auto. Nämä asiat taas eivät liity työntekijän etuuteen millään tavalla. Hän vaan ajaa, tankkaa ja huollattaa. Ja maksaa autoilunsa kustannukset tavalla tai toisella. Pitää ymmärtää että autoetu on monessa tapauksessa autohaitta.

Tuulipukukansa kuvittelee että autoetu on sellainen että auto putoaa taivaasta ilmaiseksi ja firma maksaa sen kaikki kulut. Niin, sellainenhan autoetu olisikin mutta kun meillä on tuo armas verottaja kaikkine progressioineen, niin usein autoetu on aivan helvetin kallis etu. Tuulipukukansa selviää autoilunsa kuluista paljon halvemmalla ja eduksi edun haltijalle ison rahallisen menetyksen vastineeksi jää tyypillisesti vastiin siirto muualle ja varma rahoitus jos oma maksukyky röpöttää.

Meni tosi pahasti off-topic, muistaakseni tälle aiheelle oli ihan oma aihealueensa.

Jyri

Siirsin nuo BT/HF keskustelut omaksi topikikseen, kun eivät liittyneet pelkästään RÃ,,Sään., eli jatketaan siitä tuolla.

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: makkis - 14.09.13 - klo:22:58Tuulipukukansa kuvittelee että autoetu on sellainen että auto putoaa taivaasta ilmaiseksi ja firma maksaa sen kaikki kulut. Niin, sellainenhan autoetu olisikin mutta kun meillä on tuo armas verottaja kaikkine progressioineen, niin usein autoetu on aivan helvetin kallis etu. Tuulipukukansa selviää autoilunsa kuluista paljon halvemmalla ja eduksi edun haltijalle ison rahallisen menetyksen vastineeksi jää tyypillisesti vastiin siirto muualle ja varma rahoitus jos oma maksukyky röpöttää.

On joo offtopiccia, mutta silti näin on. Itse just pähkin mitä tekisi. Exceliä paukuttelin ja nykyinen auto maksaa luokkaa 500â,¬ kuussa. Oma käytettynä ostettu. Kaverit nauraa ensin luvulle, mutta lyökääs itse kaikki kulut koneeseen. Arvo tippuu 16% vuodessa. Renkaat, vakuutukset, tonni vuodessa ylläripyllärikorjauksiin jne. Ja huom. arvon alenemaa ei lasketa katsomalla pyyntihintaa autoliikkeiden ilmoituksista. Niistä kannattaa suosiolla vähentää paritonnia ja vielä vähän päälle.

Ocun liisarit tuntuvat luokkaa 380-500â,¬ omasta pussista per kuukausi verot ym. huomioiden. Olisihan siinä säästöä vaikkei Volvolla enää ajaisikaan. Eikä tarvisi ahdistua huolloista tai oudoista äänistä vaihdelaatikossa. Mutta sitten sen kanssa on naimisissa 3-4 vuotta vaikka kuinka äänekäs paska auto lopulta olisi.

Noihin autokustannuksiin en laskenut vielä polttoaineita. Ne on tietty samat omassa ja liisarissa - poislukien täysin vapaat käyttöedut.
-09 V70 2.4DA

pup

Päädyin lopulta vaihtamaan tilaamani auton värin. Valkoinen oli alkuun ihan selvä valinta, mutta jostain syystä se alkoi epäilyttämään. Osasyy varmasti se, että nykyinen auto on valkoinen ja räsä tilauksista suurin osa tuntuu olevan valkoisia. Väriksi tulee nyt musta, onpahan vähän vaihtelua. Luovutus sovittu ensi vuoden alkuun, mutta luulen auton tulevan paljon aikaisemmin, koska siinä ei ole toimitusta hidastavia varusteita.
Octavia III RS TSI

makkis

Musta on ihan hieno, tosin ei valkoinenkaan paha ole. Itse päädyin Rally Greeniin kun arvelin valtaosan olevan valkoisia, seuraavana musta ja kolmantena Race Blue. Keltainen oli minulla lähinnä vaihtoehtona.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: makkis - 13.09.13 - klo:17:29
eli ilmeisesti tuo XDS+ ei olekaan pelkkää mainosmiesten sananhelinää. Toki tuohon vaikuttaa muutkin seikat ja parannus voi tulla sieltäkin.

RS III:ssa ei ole XDS+:aa, vaan ihan normaali XDS. Todennäköisesti parannus siis johtuu muista seikoista, vaikka toki tuon XDS:nkin toimintaa on voitu parantaa.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

makkis

Eikös Vol 2:ssa ole vain EDL?

No, perstuntumalla Vol 2:ssa oleellisin parannettava parametti olisi ollut jousien progressiivisuus ja mikä se enkkutermi nyt onkaan sille iskarin uloslyönnin voimalle. Minusta se ongelma vol kakkokosessa oli ettei renkaat vaan pysyneet maassa. En tosin mikään F1 säätäjä ole mutta kunnollisella alustasarjalla vol kakkonenkin lienee kuranttia kamaa.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: makkis - 15.09.13 - klo:23:25
Eikös Vol 2:ssa ole vain EDL?

Nyt pistit pahan. Voipi olla, muistin vain, että olisi ollut tuo XDS saatavilla RS II:een. Liekö sitten perinteeksi muodostuva, että Skoda tulee tässä askeleen jäljessä? Kun GTI:ssä on XDS, RS:ssä on EDL, ja kun GTI saa XDS+:n, saa RS XDS:n.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Karvis

Oli XDS ainakin fl RS:ssä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Silver

#2388
Tarkistin Octavia III:n esitteet; EDL on perusmallissa ja Räsässä on XDS.

EDIT: Lainaus Räsän mainosjargonista:
"Takapyörien tuennassa käytetään uudistettua monitukivarsirakennetta. Etupyörien tuennan täsmällisen toiminnan takaavat MacPherson-joustintuet ja kolmioalatukivarret. Vakiovarusteinen elektroninen tasauspyörästöjarru XDS on integroitu ajonvakautusjärjestelmään (ESC). Sillä parannetaan pyörien pitoa ja vähennetään aliohjautumispyrkimystä kaarteissa."

EDIT 2: Lontoota XDS+ versiosta joka siis löytyy uudesta Golf GTI:stä:

"XDS+
The XDS system that was first introduced in the Golf VI was further developed into the advanced XDS+ system for the new Golf GTI. Technically, the XDS+ electronic differential lock is a functionality that is integrated in the electronic stabilisation programme (ESC) for improved vehicle dynamics. XDS+ is an extension of XDS, which is familiar from the previous model; its functionality has now been extended to cover all unbraked driving states. The new system improves agility and reduces the need for steering angle inputs by targeted brake interventions at the wheels on the inside of the bend of both axles. In addition, XDS+ is effective over all conceivable road friction values; it results in more precise handling, even on snow. The well-known benefits of XDS â€" such as significantly reduced understeer and improved traction â€" were also perfected."

Ja lähdeteksti löytyy http://www.vwvortex.com/news/volkswagen-news/volkswagen-golf-7-gti-press-materials/
Nykyinen: OCTAVIA Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG (Mamba Green)
ex vag: RS TSI DSG combi MY19, MY15, ja MY14

Jere#18

Onko joku ehtinyt jo bensa rs:ään kysellä/ ostaa lämmitintä?
Defalla säteily vai letkulämppäri tuohon spekattuna?


makkis

En kysellyt valmistajaa, kysyin vaan onko paistinpannu vai lämmittääkö vettä. Kuulemma paistinpannu, jotain myyjä höpötti jostain "juuri rajoilla olevista lämpöarvoista" jonka vuoksi paistinpannu. Pyysin kuitenkin laittamaan.

makkis

Mitäs tähän kannattaa koodauttaa luovutuksessa, teen sitten printtilistan:

- takavalot palamaan myös huomiovalojen kanssa
- coming home ja leaving home lyhdyiksi sumuvalot
- takaluukun piippaus pois
- takaluukun sulkeminen myös kaukosäätimestä
- muuta?

VAG!

Lainaus käyttäjältä: makkis - 16.09.13 - klo:22:50
- muuta?

Jos ne marmorimiehet nyt niitä koodauksia oikeasti tekevät, niin pyytäisin koodaamaan takapaksin sulkemisenkin keskikonsolin nappiin.  Vakionahan se vain aukeaa siitä. Ainakin VCDS:llä onnistui Superbiin.

Jos sulle on farkku tulossa, niin takalasin pyyhinautomatiikan ottaisin pois. Eli sen peruuttaessa kytkeytymisen.

makkis

LainaaJos sulle on farkku tulossa, niin takalasin pyyhinautomatiikan ottaisin pois. Eli sen peruuttaessa kytkeytymisen.

Farkku on tulossa ja tämä on ihan totta, lisään listaan.

puolihop

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 16.09.13 - klo:22:54
Jos ne marmorimiehet nyt niitä koodauksia oikeasti tekevät, niin pyytäisin koodaamaan takapaksin sulkemisenkin keskikonsolin nappiin.  Vakionahan se vain aukeaa siitä. Ainakin VCDS:llä onnistui Superbiin.

Jos sulle on farkku tulossa, niin takalasin pyyhinautomatiikan ottaisin pois. Eli sen peruuttaessa kytkeytymisen.

Eikös tuo pyyhkimisen poisto löydy jo ihan auton omasta valikosta? Muistelen sen siellä nähneeni, mutta en ole 100% varma.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: puolihop - 16.09.13 - klo:23:19
Eikös tuo pyyhkimisen poisto löydy jo ihan auton omasta valikosta?

Se valikoista ruksittava rasti vaikuttaa vain takalasinnaarmuttajan ajonaikaiseeen automatiikkaan. Toki sekin kannattaa ruksia pois käytöstä. Tai siis näin hommat toimii Superbissa, en tiedä Ocu III:sen yksityiskohtia.

Angus

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 16.09.13 - klo:23:25
Se valikoista ruksittava rasti vaikuttaa vain takalasinnaarmuttajan ajonaikaiseeen automatiikkaan. Toki sekin kannattaa ruksia pois käytöstä. Tai siis näin hommat toimii Superbissa, en tiedä Ocu III:sen yksityiskohtia.

Valikosta poistuu.
| Käytä parkmanissa koodia QZGTS saat 10â,¬ Edestä ilmaista parkkiaikaa | http://quadlock.refr.cc/KN8LBBX |

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Angus - 16.09.13 - klo:23:55
Valikosta poistuu.

Eli takalasin automaattipyyhkäisyn pakille kytkettäessä saa nykyisin suoraan valikoista pois? Jo aiemmin sen ajonaikaisen käytön sai pois, mutta ei pakilla tapahtuvaa naarmutusta.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

deeaa

Miksi haluatte sen takalasin pyyhkäisyn pois? Ei kai se joka kerta pyyhkäise, ainoastaan jos myös edessä on pyyhkijät päällä...? ainakaan kakkos-ocussa en ole ikinä huomannut sen heilahtavan pakille vaihtaessa paitsi kovalla sateella kun on muutenkin vipottimet päällä. Onko ne jotenkin tyhmentäneet sitä logiikkaa?

lumimiäs

Lainaus käyttäjältä: deeaa - 17.09.13 - klo:07:27
Miksi haluatte sen takalasin pyyhkäisyn pois?
Jotkut eivät halua pyyhkiä takalasia ollenkaan hirrrrrrrrrrveitten naarmujen pelossa... :P

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy