Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

1.8 "APR" Q

LainaaItse uskon enemmän omassa ajossa noiden edellisten autojen perusteella että TSI ja TDI ero ei ole kovinkaan suuri, kyllä se dieselkin meinaan kuluttaa pätkäajossa.
Itsellä ollut monta bensaturboa ja myös monia dieseleitä....voin kokemuksella sanoa,että pätkäajossa erot vaan kasvavat dieselin eduksi...maantiellä "kiltisti" ajaessa ero ei kauhean suuri ole.
Kohuttu faceliftiin tullut 1.8 TFSI Quattrona (A4) vei kiltisti ajaessa maantiellä n. 1-1,5 enemmän kuin kylläkin kevyempi A3 Haldexilla ja 2.0 TDI:inä.
Kaupunkiajossa ja muutenkin pätkäajossa ero tuplaantui.
Uskoisin,että samoissa mennään RS:än kohdalla..
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

Jyri

#2311
Lainaus käyttäjältä: 1.8 "APR" Q - 10.09.13 - klo:16:07
Itsellä ollut monta bensaturboa ja myös monia dieseleitä....voin kokemuksella sanoa,että pätkäajossa erot vaan kasvavat dieselin eduksi...maantiellä "kiltisti" ajaessa ero ei kauhean suuri ole.
Omalla ajoprofiililla en tosiaan usko tuohon, siitä todisteena nuo kulutuslukemat omista viimeisistä VAGineista joilla siis ajettu täsmälleen samalla ajoprofiililla, suuri osa ajosta alle 5 km siivuja kylmällä moottorilla. 1.8 TSI DSG ja 1.9 TDI DSG ero omassa ajossa 0,8 l satasella. JOllakin toisella ajoprofiililla toki tilanne voi olla toinen, mutta näin siis itsellä (kulutukset tankkaus.comista noiden autojen koko minulla oloajalta tarkistettuna, molemmilla n. 4v keskikulutukset).

pikkuvika

Minulla oli kerran Seat Leon TDI FR 170 ja seurasin kulutusta tankkausväleillä, niin pienin kulutus oli 5.7. Sen sain kun ajoin oikein kevyellä kaasujalalla. Ajot ovat sekalaista matka ja pätkäajoa. Uuselta octavialta odotan samoilla ajoilla ehkä 5,4.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Epes - 10.09.13 - klo:15:46
Ans kattoo, kun talvi tulee ja nykerretään kaupungissa liikennevalojen väliä -25C kelissä? Ei ole bensalla 10l satasella kuin nähdä mutta se dielsel paukuttaa edelleen 6 pilkku jotain lukemia.

Ei todellakaan mene diesel tuollaisella ajolla kutosella alkaviin lukemiin, ennemmin 7,x ellei jopa kasin tuntumaan. Kokemusta on.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 10.09.13 - klo:15:32
Teknisten tietojen mukaan DSG combien erot kaupunkikulutuksessa ovat TSI 8,1l/100 km ja TDI 5,9l/100 km, uskon että käytännössäkin ero on tuo luokkaa eli 2,2 litraa satasella. En usko Bensan tuota enempää samalla ajoprofiililla vievän.

Melkein voisi kuvitella, että RS:n ominaisuudet eivät ole parhaimmillaan jos kulutuslukemat ovat tuota luokkaa... Ostetaan "tehokas" moottori ja nautitaan "revittelystä" :)

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 10.09.13 - klo:15:55
Itse uskon enemmän omassa ajossa noiden edellisten autojen perusteella että TSI ja TDI ero ei ole kovinkaan suuri, kyllä se dieselkin meinaan kuluttaa pätkäajossa.

530d bemari vei semmoset 12-14 litraa pätkäajossa, matka taittuikin kivasti kuuden pintaan. Mielenkiinnolla odotan mitä tämä 1.4tsi dsg kuluttaa.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Epes

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 10.09.13 - klo:17:14
Ei todellakaan mene diesel tuollaisella ajolla kutosella alkaviin lukemiin, ennemmin 7,x ellei jopa kasin tuntumaan. Kokemusta on.

Voi olla mutta siinä tilanteessa kun diesel vie 8 satasella niin reilusti tehokkaampi bensa vetäisee tauluun 12-13 lukemat.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 10.09.13 - klo:15:32
Teknisten tietojen mukaan DSG combien erot kaupunkikulutuksessa ovat TSI 8,1l/100 km ja TDI 5,9l/100 km.
8,1l/100km kaupunkijossa tulee jäämään useammalle haaveeksi 2.0Tsi:llä

Epes

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 10.09.13 - klo:17:59
8,1l/100km kaupunkijossa tulee jäämään useammalle haaveeksi 2.0Tsi:llä

Nämä "pisaralla pisimmälle" -taiturit ostavat ensin 220hv tehomyllyllä varustetun auton ja mummoilevat sen kanssa 6 litran keskikulutuksella teiden tukkona  ;D

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Epes - 10.09.13 - klo:17:57
Voi olla mutta siinä tilanteessa kun diesel vie 8 satasella niin reilusti tehokkaampi bensa vetäisee tauluun 12-13 lukemat.
Asia ei ole todellakaan välttämättä näin, edelleen noiden omien kahden viime auton kulutus kertoo se että on mahdollista että konsernin TSI vs TDI ero ei ole kaikkien ajoprofiililla kovinkaan iso.

Tarkistin muuten tarkat kulutukset noista mun kahdesta viime autosta:
Touran 1.9 TDI DSG 105 hv, 4 vuoden keskikulutus 8,37
Superb 1.8 TSI DSG 160 hv, 3,5 vuoden keskikulutus 9,05
Kulutukset tankkaus.comista
Ajoprofiili sama.

En kykene uskomaan väitteitä joissa vain heitetään ilmaan että bensa tulee kuluttamaan litratolkulla enemmän, omat kokemukset antavat odottaa kulutuseron olevan 1-1,5l satasella, en näe miksi se ero olisi RäSässä yhtäkkiä paljon isompi kuin noissa kahdessa edellisessä autossani?

M1kke

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 10.09.13 - klo:18:09
En kykene uskomaan väitteitä joissa vain heitetään ilmaan että bensa tulee kuluttamaan litratolkulla enemmän, omat kokemukset antavat odottaa kulutuseron olevan 1-1,5l satasella, en näe miksi se ero olisi RäSässä yhtäkkiä paljon isompi kuin noissa kahdessa edellisessä autossani?

Monta muuttujaa mukana kun autojen korimallit ovat erilaiset, moottorit ovat eri "ikäluokkaa" jne., mutta mielenkiintoista nähdä miten käy. Omassa ajossa tuo 184 hv TDI on nyt vienyt Leonin keulalla ensimmäisen 3 tkm aikana keskimäärin 4,8 litraa. En usko, että pääsisin 180 hv TSI:llä alle kahden litran päähän, jo sen perusteella mitä tuo perheen 1.2 TSI on vienyt.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 10.09.13 - klo:18:20
Monta muuttujaa mukana kun autojen korimallit ovat erilaiset, moottorit ovat eri "ikäluokkaa" jne., mutta mielenkiintoista nähdä miten käy.
Toki on muuttujiakin, mutta vähemmän kuin äkkiseltään luulisi, taaja-ajossa ei ilmanvastus ole merkittävässä roolissa ja painoltaa nuo olivat aika samoja, ehkäpä kuitenkin tärkein pointti oli että molemmat veivät minulla suunnilleen sen mitä oli ilmoitettu EU -kaupunkikulutukseksi.

Temmi_H

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 10.09.13 - klo:18:20
Monta muuttujaa mukana kun autojen korimallit ovat erilaiset, moottorit ovat eri "ikäluokkaa" jne., mutta mielenkiintoista nähdä miten käy. Omassa ajossa tuo 184 hv TDI on nyt vienyt Leonin keulalla ensimmäisen 3 tkm aikana keskimäärin 4,8 litraa. En usko, että pääsisin 180 hv TSI:llä alle kahden litran päähän, jo sen perusteella mitä tuo perheen 1.2 TSI on vienyt.

1.8TSI DSG Leonilla nyt 5000km takana ja keskikulutus tietokoneen mukaan koko ajalle 7.0L /100km. Ajot noin 40% kaupunkia, 30% motaria ja 30% maantietä, sekä ajotyyli reipas (paljon ajosta DSG S-asetuksella), mutta ennakoiva. Olen erittäin tyytyväinen Leonin kulutukseen ja uskon että 2.0TSI manuaalilla pääsen Räsällä myös helposti alle kasiin samoilla ajoilla. Leonin yhdistettyyn EU-normiin 5,7L uskoisin pääseväni hyvin lähelle, JOS ajaisin nätisti vaihteiston D- tai E-asennoilla. Nämä luvut tietysti nyt kesällä, niinkuin myös EU-kulutukset on laskettu.

Vertailun vuoksi viime syksynä / talvena ollut ohjelmoitu BMW 520dA E60 LCI vei talvella 8-9L välillä vastaavilla ajoilla. Auton koko ja perinteinen automaatti rankaisee kaupunkiajossa mielestäni enemmän kuin bensa / diesel. Sitä aiempi Fabia RS 132kW 1.4TSI DSG vei talvella samaa tasoa kuin Bemari eli 8-9L. Kaikki autot olleet samoilla lämmitysratkaisuilla eli sähkötolppa ja säteilylämppäri. Kesällä maantiellä Bemarilla pääsi helposti alle 5L ja Fabialla alle 6L lukuihin.

Lisäksi veljeni ajaa 1.2TSI Ibizalla alle 5L lukuja vastaavilla ajoilla kun minä Leonilla. En usko koskaan pääseväni vastaaviin millään nykyisellä TSI koneella. Summarum: Mielestäni TSI Räsällä pääsen ITSE varmasti alle kympin lukuihin normaalilla sekalaisella ajolla, myös talvella
Nykykalusto:
- Seat Leon ST FR 1.4TSI ACT DSG7 (-15)
- Skoda Octavia II Combi 1.2TSI (-12)

Edeltäjät:
- VW Polo BlueGT 1.4TSI ACT (-13)
- Seat Leon X-perience 2.0TDI DSG6 (-15)
- Skoda Octavia III Combi vRS 2.0TSI (-13)
- Seat Leon FR 1.8TSI DSG7 (-13) 
- Skoda Fabia vRS 1.4TSI DSG7 (-10)

deeaa

1.8 tsi 4x4 Octavia 160hv koko vuoden keskikulutus karvan päälle yhdeksän täällä. Näin kesän lopulla näyttää 8.7 ja talvella hilautuu tuonne 9.4 hiljalleen.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 4


automaattori

1.8 TSI 4x4 DSG Yeti 23000km keskikulutus 9.4L. Tuosta saa helposti 0,4L pois, varsinkin kun sairastelujen takia viimeaikainen käyttö lähinnä lyhyttä kaupunkiajoa. Maantiereissun 80-110km/h kulutus yleensä 6,9-7,5l sadalla. Varmaan tuntuu kovilta lukemilta, mutta tämähän on koppiauto ja mulla raskas kaasujalka. Uskon että matalalla etuveto Räsällä pääsee alle näiden lukujen, vaikka tehoja onkin huomattavasti enemmän.

Räsän tapainen auto tietenkin kuluttaa kun tekee mieli hieman polkea, mutta jos keskikulutus tuossa 8 litran pinnassa pysyy olis aika sopiva. Vaatii kyllä DSG:n, kun en usko että kaupunkiajossa keppimiehet pärjää kovinkaan hyvin ;D
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Jyri

Eihän tästä mitään loppua varmaan tule, polttoainekeskusteluista, pitää odottaa että autoja on oikeassa käytössä niin aletaan saamaan jonkinlaista faktaa. Ongelmana on vaan se että ihmiset pohjaavat kulutusilmoituksia mm. ajotietokoneen näyttöön, yksittäiseen tankilliseen, kesä/talviaikaan, tai pahimmillaan yksittäiseen etappiin...niissä on liikaa muuttujia, itse uskon että vain ympäri vuoden keskikulutus samalla ajoprofiililla toisen vuoden keskikulutukseen on vertailukelpoinen toistensa kanssa...

Olisiko jollakin uuusia koeajofiiliksiä tai vaikka jotain uutta kilkettä tiedossa RäSään niin voitaisiin siirtyä keskustelussa eteenpäin...

Viikolta 45 alkaa muuten saamaan RS Combiin tavaratilan välipohjaa.

makkis

Minuakin kovasti kiinnostaisi fiilikset bensamanuaalista. Omia fiiliksiä kun saanee odotella noin 7 kk (4 kk autoa + 3 kk kevättä) mutta edelleen takaraivossa pyörii ajatus hasardista DSG:n valitsematta jättämisestä....

Jyri

Tuo DSG oli kyllä itselle ihan ehdoton, ei sitä muuten jaksa näitä liikennevaloissa ja ruuhkissa matelemisia, niin ja ennen kuin kjoku ehtii jo sanomaan miksi RS ruuhkiin ja matelemiseen, niin kerrottakoon vielä kerran että päädyin RäSään ulkonäköseikkojen ja varusteiden vuoksi  ;D

Ps. Olikos muuten tätä uutta pannua joko RäSässä tai esim Golfissa saatu uudelleenohjelmoitua ja millaisin tuloksin, ja miten tämä kysymys sopii yhteen aikaisemman kanssa  ::)

makkis

LainaaOlikos muuten tätä uutta pannua joko RäSässä tai esim Golfissa saatu uudelleenohjelmoitua ja millaisin tuloksin

Tämä myös itselleni rakas aihe ja syy manuaalin valintaan  ;D

Jyri

Lainaus käyttäjältä: makkis - 10.09.13 - klo:19:20
Tämä myös itselleni rakas aihe ja syy manuaalin valintaan  ;D
Tästäkin olisi kiva kuulla lisää, aiemminhan DSG6:sen kestoksi mainittiin 350 nm, mutta nykyään sen parina on jo 380 nm pannu, niin paljonkohan tämä nykyinen kestää ja onko siinä muutettu jotakin tuohon vanhaan verrattuna? Ollapa joku joka tietäisi noista yhtä paljon kuin Wekotin öljyistä ;)

Jyri

Milotecin sivun alareunassa oleva madallausjousisarja, mahtaisikohan toimia Combi RäSässä? Tuo 30-40 mm toisi helpotusta liian ilmaviin kaariin.

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 10.09.13 - klo:19:22
Tästäkin olisi kiva kuulla lisää, aiemminhan DSG6:sen kestoksi mainittiin 350 nm, mutta nykyään sen parina on jo 380 nm pannu, niin paljonkohan tämä nykyinen kestää ja onko siinä muutettu jotakin tuohon vanhaan verrattuna? Ollapa joku joka tietäisi noista yhtä paljon kuin Wekotin öljyistä ;)
Itse uskon, että dsg6 ja dsg7 askit ovat vahvempia kuin 1-2vuoden vanhat konsernin askit! Jo kasvaneitten alavääntöjen takia Tsi:t. Dieseleissähän tuo huippuvääntö tulee samalla kierros luvulla!

Ja sitten en vertaisi vanhoja Tsi koneita kulutuksillaan uusiin varsinkaan 4x4 malleja!, Koska uudet ovat varmasti taloudellisempia keventyneissä koreissakin ja start stoppia ja dsgeissä coasting toiminto!
Koska voisin melke lyödä vetoa että 1.4 dsg ocun nokalla pesee rauhallisessa maantie-ajossa kaikki vanhat ketjukoneet kulutuksessa (ehkä poikkeuksena jotkut vanhat eko mallit. Sen verran pitkät on välitykset!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

vkjoki

Kirjoittelin tuosta edellä monissa postauksissa käsitellystä RS:n kulutuksen ennustamisesta EU-normikulutustietojen avulla tänne normikulutustopicciin:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=425.new#new
kohtaan 10.9.2013 klo 20.47.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

ram1

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 10.09.13 - klo:19:22
Tästäkin olisi kiva kuulla lisää, aiemminhan DSG6:sen kestoksi mainittiin 350 nm, mutta nykyään sen parina on jo 380 nm pannu, niin paljonkohan tämä nykyinen kestää ja onko siinä muutettu jotakin tuohon vanhaan verrattuna? Ollapa joku joka tietäisi noista yhtä paljon kuin Wekotin öljyistä ;)
Ei sitä vanhaakaan lootaa saanut softalla hajotettua, niin tuskin nytkään.Tuosta Räsän koneesta saanee varmaankin sen 265/420 Customina.Vääntöä jopa hiukan enemmänkin luultavasti.Audin 211/350 myllystähän ainakin saa softan, mutta lienee vanhemmalla Eculla,(MED17) kuin Räsässä tulee olemaan, joten ei varma saako siihen ihan heti kuitenkaan softaa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

pulttiboi

Noniin, pitkään tuli pähkäiltyä valintaa bensa/diisel, manuaali/dsg vaihtoehtojen välillä, mutta lopulta päädyin bensa manuaaliin liftbackinä. Valintaan vaikutti se että dsg:n lisähinta on turhan kova ja autoa tulee todennäköisesti pidettyä pidempään. Kovasti kyllä tykkäsin koejolla Tsi Dsg -yhdistelmästä kuten myös Tdi manuaalista.

Kulutuksista kun täällä on ollut puhetta, niin koeajolenkillä (n. 35km) Tsi Dsg yhdistelmällä ajotietokoneen mukaan meni 7.1 l/100km ja voin sanoa että auto sai happea todella huolella. Tdi manuaalilla taas tuli hieman vähemmän kokeiltua suorituskykyä jolloin ajotietokone näytti koeajon päätteeksi 4,8 l/100km. Todella kohtuullisia lukemia molemmat vaikkakin suuri osa ajosta maantiellä.

Toistaiseksi parasta uudessa Rs:ssä on ollut mielestäni ajettavuus, varsinkin tuo progressiivinen ohjaus on aivan mahtava!

Markku J

Mukava kuulla positiiviset ajotunnelmat, ja nuo yllättävän pienet kulutuslukematkin. Vaikka itse en RS:n kohdalla odota "mitään" kulutuksen suhteen. Kuluttaa sen mitä kuluttaa, mutta varmasti hieman vähemmän kuin minun ex- A4 quattro S tronic 155 kW.

makkis

Lainaaautoa tulee todennäköisesti pidettyä pidempään

Itselläni on sama visio. Palvellee käyttiksenä aikansa (2-5 vuotta, mene tiedä kuumeilusta) jolloin korvautuu toisella käyttiksellä jääden "kakkosautoksi" jota kohtaan voi purkaa myös harrastuspaineita. Kuitenkin, nyt tulee käyttiksenä saamaan omalla kohdallani ennen näkemättömän ylläpidon. Omassa syklissä tuo vaihtuu käyttiksenä bemuun 2017 mutta tyydyttää räsänälkäni vuoteen 2020 jolloin saa vol 4. Räsiä käyttiksiksi. Se, toteutuuko tuo, ei sellaista näkijää olekaan, mutta pyrin ainakin luovutuksesta alkaen tähtäämään tuollaiseen.

Kennedy

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 10.09.13 - klo:19:58
Milotecin sivun alareunassa oleva madallausjousisarja, mahtaisikohan toimia Combi RäSässä? Tuo 30-40 mm toisi helpotusta liian ilmaviin kaariin.

Eibachin jousia.
Katalogissahan nuo erot oli kerrottu. Harvemmin erotellaan sedan/farkku. Akselimassat ja vetotapa korkeintaan.
300ZX
Passat Variant 2013

panu

Lainaus käyttäjältä: Q.Atro - 10.09.13 - klo:08:11
Mikä on muuten TSI:n moottorikoodi?

Tuossa Markun kuvassahan se näkyy:



Eli CHHB


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Kennedy - 10.09.13 - klo:22:07
Eibachin jousia.
Katalogissahan nuo erot oli kerrottu. Harvemmin erotellaan sedan/farkku. Akselimassat ja vetotapa korkeintaan.
Eibachin nimen minäkin näin siinä asennusohjeessa joka ei ollut asennusohje. Tarkoitatko katalogilla sivulla ollutta listaa eri jousista? Akselimassoista ei minulla ole RS Combin kohdalla hajuakaan, eli toimiiko nuo alimmmat jouset, ajatus olisi että niitä voisi käyttää siihen asti kunnes tulee oikeita alustasarjoja saataville.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy