Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

Markku J

Suomessa olen Audeista saanut -6% ja varusteet listahinnoin.

Peeveli

Ai niin räsämiehille tiedoksi edellisen sivu koeajoraporttiini viitaten, että liikkeessä tarjoukseen myyjä pisti 16-tuumaisilla renkailla talvirengaspaketin. Kysyin että miten mahtaa moiset mahtua jarrujen puolesta autoon, mutta sanoi että käy ja että näillä tätä on myyty useita. Mahtaakohan sopia...no, ainakana ei ulkonäön osalta kyllä sovi. Ocun korimalli huutaa edes yhtenä pirístyksenä isompaa vannetta eli kyllä se 17" minimissään...

darthjysky

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 06.09.13 - klo:08:28
Ai niin räsämiehille tiedoksi edellisen sivu koeajoraporttiini viitaten, että liikkeessä tarjoukseen myyjä pisti 16-tuumaisilla renkailla talvirengaspaketin. Kysyin että miten mahtaa moiset mahtua jarrujen puolesta autoon, mutta sanoi että käy ja että näillä tätä on myyty useita.

Samaa väitti kuopiossa autotalo miettine, soitteli sitte perää ku olivat ekat esittely räsät saaneet että ei ne 16" vanteet mahukkaa etujarrujen takia.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Nudde

LainaaOcun korimalli huutaa edes yhtenä pirístyksenä isompaa vannetta eli kyllä se 17" minimissään...

Meinasit varmaan 19 tuumaisia, eikä mitään kottikärrypyöriä siihen autoon :)

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 06.09.13 - klo:08:28
Ai niin räsämiehille tiedoksi edellisen sivu koeajoraporttiini viitaten, että liikkeessä tarjoukseen myyjä pisti 16-tuumaisilla renkailla talvirengaspaketin. Kysyin että miten mahtaa moiset mahtua jarrujen puolesta autoon, mutta sanoi että käy ja että näillä tätä on myyty useita. Mahtaakohan sopia...no, ainakana ei ulkonäön osalta kyllä sovi. Ocun korimalli huutaa edes yhtenä pirístyksenä isompaa vannetta eli kyllä se 17" minimissään...

No luovutus on talvirenkailla niin antaa palaa vaan. Myyjän ongelma se sen jälkeen on kun koittavat niitä alle laittaa.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Markku J

Peevelile kiitokset koeajoraportista. Se oli juuri odotuksiani vastaava plussineen ja miinuksineen. Ei siis yllätyksiä, tai tarvetta koeajoon ennen oman auton tuloa.

Tässä on vakio 17" -vanne, ja aika lähellä vanteen reunaa jarrusatula on. En ostaisi RS:ään tätä pienempää vannetta.


cipher

Eikös Skoda (RS:kin) ole tarkan talouden pitäjän valinta, ei perhe/käyttöfarkkuun osteta 19" pyöriä - eikös tuo vannepelleilly ole nyt vähän eri sarakkeessa. Ne on eri vehkeet kun koristellaan kalliilla rekvisiitalla.

Markku J

RS:ään ostetaan Skoda -vanteet, jotka maksavat vain 30% Audi -merkillä varustetuista. Kaikki on suhteellista.

vorkki

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 06.09.13 - klo:08:50
Tässä on vakio 17" -vanne, ja aika lähellä vanteen reunaa jarrusatula on. En ostaisi RS:ään tätä pienempää vannetta.


Onko kuvassa myös se tehtaan "madallettu sporttialusta"...? Vai sittenkin jokin huonon tien paketti?
Välttelee viimeiseen hengenvetoon asti tulemasta henkisesti niin vanhaksi että auton... äh, tulin jo.

Nudde

LainaaVai sittenkin jokin huonon tien paketti?

Ainakin on tarpeeksi korkea.....

LainaaRS:ään ostetaan Skoda -vanteet, jotka maksavat vain 30% Audi -merkillä varustetuista. Kaikki on suhteellista.

Onko niin suuri ero?

Jyri

Lainaus käyttäjältä: vorkki - 06.09.13 - klo:08:59
Onko kuvassa myös se tehtaan "madallettu sporttialusta"...? Vai sittenkin jokin huonon tien paketti?
Kuvassahan on RS, eli siinä on vakio Ocuun verrattuna se 12/13mm madallettu, mutta siis vakio RS alusta. RäSään ei vielä oikein ole saatavilla madalluksia.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 06.09.13 - klo:08:50
Tässä on vakio 17" -vanne, ja aika lähellä vanteen reunaa jarrusatula on. En ostaisi RS:ään tätä pienempää vannetta.



Ainakin kuvan perusteella menee jarrut todella lähelle vannetta. Ainakin talvivanteen kohdalla kannattaisi ottaa huomioon pesuominaisuudet sekä että pienet kivet saattavat raapia vanteen sisustan pilalle juuttuessaan satulan ja vanteen välille.


psxgamer

Peeveli valitteli auton rengasmelua 18" vanteilla. Mutta kuvauksesi mukaisessa (siinä muovin värisessä, sininen on TDI Räsä) Metro-auton autossa oli kyllä 17" vanteet kun minä sitä viime viikolla katsoin. Markku laittoi kuvankin tuossa ylempänä. Oletko varma, että alla oli 18" vanteet?

Markku J

#2083
Nudde:

ero on itse asiassa isompi. Audiin (A3) päivitys 17" => 18" maksaa 1430 - 2010 eur ja Skodaan vastaava päivitys Skoda -vantein maksaa 195 - 310 eur. Eli Skoda -vanteet maksavat vain n. 15% Audi -vanteista  ::).

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 06.09.13 - klo:09:10
Peeveli valitteli auton rengasmelua 18" vanteilla. Mutta kuvauksesi mukaisessa (siinä muovin värisessä, sininen on TDI Räsä) Metro-auton autossa oli kyllä 17" vanteet kun minä sitä viime viikolla katsoin. Markku laittoi kuvankin tuossa ylempänä. Oletko varma, että alla oli 18" vanteet?

Kyllä ne minusta oli 18" vanteet. Mutta melu oli vittumainen, sanon suoraan.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 06.09.13 - klo:08:50


Vaikken olekaan mikään tuunari-repe, niin kyllähän tuota hieman sopisi tiputtaa. Moni varmaan miettii reipastakin madallusta, mutta sitten kyllä roiskeläpät raapivat maata ???
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 06.09.13 - klo:09:21
Nudde:

ero on itse asiassa isompi. Audiin (A3) päivitys 17" => 18" maksaa 1430 - 2010 eur ja Skodaan vastaava päivitys Skoda -vantein maksaa 195 - 310 eur. Eli Skoda -vanteet maksavat vain n. 15% Audi -vanteista  ::).

Noilla hinnoitteluilla luulen, ettei Audilla oikeasti edes ole lisävarustevanteita. Haluavat kai säästää säilytystilaa ja varmistavat, ettei kukaan kahjo erehdy sellaisia tilaamaan ;D
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Markku J

Peeveli:

Tuo minun lähettämä vannekuva on juuri siitä Metro-Auto Tikkurilan autosta, ja kyseessä on RS:n 17" vakiovanne  "Dorado".

Voin kuvitella, että tilaamani 19" -setti 35 -profiililla on "nautinnollinen"  ;D.

vkjoki

#2088
Lainaus käyttäjältä: Nudde - 06.09.13 - klo:08:39
Meinasit varmaan 19 tuumaisia, eikä mitään kottikärrypyöriä siihen autoon :)

Kannattaa ottaa vakavasti huomioon, että jotkut arvostavat vähämeluisuutta ja jousituksen mahdollisimman hyvää toimivuutta ja jotkut korottavat omat muotoilumieltymyksensä tärkeimmäksi kriteeriksi. Kumpikin on sallittua.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vkjoki

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 06.09.13 - klo:07:58
Silti minua askarruttaisi rengasmelu ja kulutuskin. Koska kyse ei ole työsuhdeautosta vaan bensat maksaa itse, niin mietityttäisi. Ajosta aika iso siivu tulee taajamassa joten soppaa tuo vie.

Ymmärrän! Kyllä hurjasti tuskanhikeä joutuisin otsaltani pyyhkimään, jotta voisin hyväksyä itselleni modernin - siis modernin - bensakoneen, jonka normikulutuskin on peräti 6,4 l / 100 km (vielä muutama vuosi sitten tuo olisi ollut häikäisevän pieni lukema). Voi vain arvailla, mille tasolle käytännön kulutus nousisi. Eipä silti, joutuu sitä elämässä muutoinkin silloin tällöin tuskanhikeä otsalta pyyhkimään.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Jyri

Mielenkiintoista tosiaan nähdä mikä käytännön kulutus RäSässä on, kun vertaan EU kaupunkikulutuksia (joka on minulla vastannut omaa keskikulutusta kahdessa viimeisessä autossa), niin RäSässä se on n. litran pienempi kuin nykyisessä (Superb Combi 1.8 TSI DSG). Kuvittelisin että kulutuksen ei kyllä pitäisi ainakaan kasvaa, ellei sitten nykyiset kulutusoptimoinnit ole saaneet todellisuutta kauemmaksi EU kulutuksesta tai kaasujalka kovasti muutu raskaammamksi moottorin luonteen vuoksi  ::)

Jyri

Viimeisin tieto noiden Webastollisten autojen tilauksien etenemisestä:

RS:ät mihin on lisätty webasto vapautetaan tehtaan järjestelmään kun tehdas on avannut koodin sille ja arvio tähän on n. 4vk tästä hetkestä.

jrinnes

Tuli käytyä itsekin äsken koeajamassa RS Combi TSI DSG yhdistelmä. Tällä kertaa vertailukohtana äidin alle 40tkm ajettu farkku Superb, jolla olin liikkeellä. Mielestäni RS:n rengasmelu ei tuohon Superbiin verrattuna ollut juurikaan pahempi, toki Superbissa alla 16" vanteet ja RS:ssä 18". Ocun melun sävyyn en oikein voi nyt ottaa kantaa, kun toinen korva on tulehduksen takia aivan tukossa, mutta ei tuo nyt näin "yksikorvaisena" kovin pahalta tuntunut. Ainakaan, jos sitä vertaa omaan FL-II Ocuun 17" renkailla, joka on kyllä yksi meluisimmista autoista jolla itse olen ajanut. Poislukien ehkä yksi Ford Fusion, joka oli joskus sijaisautona, mutta se siitä.

Alusta oli omaan makuun täydellinen. Juuri sopivan jämäkkä, jotta esim. rampeissa auto ei juuri kallistellut, vaan tuntui menevän kuin raiteita pitkin. Taas toisaaltaan asfaltin saumat eivät saaneet paikkoja irtoilemaan hampaista. Oman Ocun 150tkm ajettuun vakioalustaan verrattuna uuden RS:n alusta on kyllä aivan eri planeetalta, niin mukavuuden kuin muidenkin ominaisuuksien osalta. Superb taas tuntui RS:n jälkeen lähinnä ilmatyynyalukselta, vaikka todellisuudessa kyllä pidän senkin alustasta kovasti.

Ohjauksesta ei pahaa sanottavaa, toimi mielestäni kaikissa tilanteissa kuten kuuluukin. Suurtakaan eroa en huomannut Normal- ja Sport-asetusten välillä. Tuo olisi ehkä vaatinut pidemmän ajorupeaman ja keskittymisen ihan vain sen tarkkailuun.

Vakio"hifit" on kyllä omastakin mielestä juuri niin surkeat, kuin täällä moni muukin on sanonut. Superbin Amundsen+:aan ja omaan Boleroon verratessa nuo vanhemmat systeemit kyllä pesevät äänenlaadussa uuden Ocun vakiovermeet mennen tullen. Uudesta Bolerosta ja vakiokajareista ei voi tietysti absoluuttista mielipidettä antaa tuon korvan takia, mutta ero vanhaan on joka tapauksessa iso. Jos tässä nyt saa asiat sille mallille, että itsekin pääsee RS:ää tilaamaan, niin Canton on kyllä pakkoruksittava lisävaruste.

Vaikka DSG:stä muuten kovasti pidänkin, vaikkakaan omassa ei sitä ole, niin kyllä tuo RS jotenkin tuntui siltä, että se manuaali on ainoa oikea vaihteisto tuohon. Ainakin tuon bensakoneen yhteyteen, dieseliin en ota kantaa kun en sitä ole ajanut.

Yhteenvetona uusi RS Ocu on mielestäni kertakaikkisen hieno auto omaan makuun kaikilla osa-alueilla, eikä ole epäilystäkään, etteikö se olisi meidän perheen seuraava auto. Sitä ei vielä tiedä, tuleeko se meille uutena vai vähän ajettuna, sen aika näyttää. Koeajamatta tilanneille sanoisin, että tuskin tulette pettymään. :) Ja onnea muutenkin kaikille kerrassaan mainion auton tilanneille!  :D
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Silver

#2093
Rengasmelusta..  Kyllähän se oli odotettavissa, että Räsässä rengasmelua ei ole ainakaan vähempää kuin mitä oli koeajetussa 1,8 TSI DSG elegansessa (hb) 16" vakiorengastuksella. Jossa siinäkin sitä rengasmelua oli niin, että motarin jälkeen korvissa soi. Sitä oli siis todellakin paljon. Eipä juuri ole kokemusta 2koppaisesta joten ei lämmitä mieltä vaikka oltaisiinkin menty parempaan suuntaan siihen verrattuna.

Räsässä kuitenkin jämäkämpi alusta, leveämpi (225 vs. 205) ja matalampi profiilinen (45 vs. 55) rengas. Lisäksi valitsin vielä combin. Eli eiköhän nuo kaikki seikat todennäköisesti vaikuta rengasmeluun negatiivisesti, eli sitä on enempi. Toivottavasti positiivisia seikkoja olisi sitten sitäkin enemmän vastapainoksi.

Nykyinen kärryni (jota en saa enää täällä mainita  ;) ) on kyllä hiljainen. Myös muilta satunnaisesti kyydissä olleilta on siitä tullut hämmästälyä, yksikin oli e-mese kuski.
Siksi tässä sekavin tuntein odottelenkin sitä päivää kun saan ajaa uuden räsäni pois liikkeen pihasta että mitä onkaan tiedossa seuraavat neljä vuotta..   ???
Tosin se päivä tulee eteen aikaisintaan marraskuussa joten kitkoilla aloitellaan. Onneksi molemmat rengassetit ovat kokoa 17", joten kaikki mitä on tähän mennessä pystynyt tekemään rengasmelun hillitsemiseksi on tehty.

Räsän kesärenkaat orggisvanteissa (17") on tainnut järjestään olla alla nuo Dunlop Sport Maxx RT:t? Niillä renkailla uusi Seat Leon oli ainakin arvosteltu TM testissä todella hiljaiseksi edeltäjäänsä verrattuna . Eli sen suhteen toivotaan parasta myös räsän osalta.


EDIT: ensin Peevelin koeajoraportti saa stressitason nousemaan mutta jrinnes:n vastaava raportti saa sen taas tasaantumaan (kommentit melusta)   :)
Nykyinen: OCTAVIA Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG (Mamba Green)
ex vag: RS TSI DSG combi MY19, MY15, ja MY14

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 06.09.13 - klo:09:38
Peeveli:

Tuo minun lähettämä vannekuva on juuri siitä Metro-Auto Tikkurilan autosta, ja kyseessä on RS:n 17" vakiovanne  "Dorado".

Voin kuvitella, että tilaamani 19" -setti 35 -profiililla on "nautinnollinen"  ;D.

Ainakin siinä eilen ajamassani essari-Räsäcombissa oli ne lisävarustealut ja 18" ne oli, sivuprofiili kuvaa matalampi. Aivan erinäköiset alut, antrasiitti väritys.

Oculaari

Jotenkin tulee mieleen, että erityisesti RS:ään sopisi erinomaisesti niin mukavuus- kuin ulkonäkösyistäkin ylikoon renkaat.

17-tuumaisiin kun laittaa vakio 225/45 tilalle vaikkapa 215/55-profiiliset, saadaan aikaan seuraavia vaikutuksia:

- Kumia tulee ylimääräinen 8 millin kerros vanteen päälle. Jousitusmukavuus lisääntyy ja tuo Markun kuvassa näkyvä rako renkaan ja pyöränkaaren välillä täyttyy. Rengasmelu vaimenee hieman.
- Rengas kapenee, muttei kuitenkaan niin että näyttäisi missään nimessä vanteen päälle venytetyltä (vaikka jotkut tätä lookia tietoisesti hakevatkin). Polttoainetalous paranee, uraherkkyys vähenee, meluun on vähäinen alentava vaikutus.
- Suorituskyky heikkenee aavistuksen, kun on suurempi rengas pyöritettävänä.
- Auton maavara ja kokonaiskorkeus kasvaa tuon kumin määrän lisääntymisen verran 8 mm. Halutessa on vielä kuitenkin tilaa madaltaa, sillä ei tuo rengas missään nimessä täytä koko kaarta. Esim. 15 mm madallus normi-RS:ään (n. 30 mm normaaliin Ocuun) voisi olla passeli lisä korkeuskammoisille. Normaalin neljän sormen sijaan pyörän ja kaaren väliin mahtuisi tällöin n. kaksi sormea.
- Mittarivirhe pienenee
- Renkaan ympärysmitta kasvaa 3 %, pysyy vielä katsastusmiehen sallimissa rajoissa.

Vastaavasti 18-tuumaisten 225/35 vaihtaminen esimerkiksi harvinaisempaan kokoon 215/45R18 johtaa kuta kuinkin samaan lopputulokseen, pl. renkaan kapeneminen.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Oculaari - 06.09.13 - klo:11:47
Vastaavasti 18-tuumaisten 225/35 vaihtaminen esimerkiksi harvinaisempaan kokoon 215/45R18 johtaa kuta kuinkin samaan lopputulokseen, pl. renkaan kapeneminen.
Muuten +1 paitsi tuo lainattu, eli 18" vakio on 225/40. JA tuo 215/45R18 on sen verran harvinainen että itse olen päätymässä kokoon 225/45R18, mutta oikean ylikon löytäminen 19" onkin sitten hieman haastavampaa, varsinkin kun haluan kumiksi Hakka Blackin.

LEMMY

Lainaus käyttäjältä: Oculaari - 06.09.13 - klo:11:47
Jotenkin tulee mieleen, että erityisesti RS:ään sopisi erinomaisesti niin mukavuus- kuin ulkonäkösyistäkin ylikoon renkaat.

17-tuumaisiin kun laittaa vakio 225/45 tilalle vaikkapa 215/55-profiiliset, saadaan aikaan seuraavia vaikutuksia:

- Kumia tulee ylimääräinen 8 millin kerros vanteen päälle.

Säde kylläkin kasvaa 17mm ja halkaisija 34 mm, joten alkaa olla ahdasta ja mittarikin heittää 5.4 % jo....
Audi A4 sedan S line 2.0 TFSI S tronic, Daytona Grey 2020
Ex.Audi A4 sedan 2.0 TFSI quattro S tronic, Scuba Blue 2016
A3 SB 1,8 TFSI  quattro S tronic 2013

Oculaari

Lainaus käyttäjältä: LEMMY - 06.09.13 - klo:11:55
Säde kylläkin kasvaa 17mm ja halkaisija 34 mm, joten alkaa olla ahdasta ja mittarikin heittää 5.4 % jo....

Olet oikeassa, mulla oli omassa excelissä virhe. Olin laskenut paketin koon vanne+rengas kun olisi pitänyt laskea vanne + (rengas x 2).

Eli "oikea" kapeampi ylikoon rengaskoko 17-tuumaiselle vanteelle olisi 205/55 tai 215/50.

Nudde

LainaaRS:ään ostetaan Skoda -vanteet, jotka maksavat vain 30% Audi -merkillä varustetuista. Kaikki on suhteellista.

minä ajattelin että hinnat jolla ostetaan, kun tässä näin luki, eli esim. Audilla maksaa vanne noin 500â,¬/kpl, niin laskin että se maksaisi Skodaan 150â,¬/kpl, ja se kuulosti hieman halvalta.

Lainaaero on itse asiassa isompi. Audiin (A3) päivitys 17" => 18" maksaa 1430 - 2010 eur ja Skodaan vastaava päivitys Skoda -vantein maksaa 195 - 310 eur. Eli Skoda -vanteet maksavat vain n. 15% Audi -vanteista

Joo, tätä en ole koskaan ymmärtänyt ja en ole koskaan ostanut, enkä tule ostamaan, koska saat muita vanteita/renkaita koko sarjan tohon hintaan ja silloin jää omaan käyttöön tai myyntiin ne mukana tuleva. Joteltiin vaan eri asioista.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy